handdator

Visa fullständig version : Glad av fet mat


Tjenatja
2020-08-17, 19:23
Varit så jävla låg ett tag under kaloriunderskott och känt mig allmänt nedstämd, bestämde att det var dags för en ätardag. Tryckte en burk nötsmör (raw) med en halv burk honung(raw) utöver den vanliga kosten. Känner mig så glad nu att jag går runt och ler. Lite som känslan efter några kalla öl, blev nyfiken och hitta denna studie https://nyheter24.se/nyheter/forskning/770447-jo-fet-mat-gor-dig-lycklig.

Kanske inget nytt, men ska testa att använda mig av denna metod för att håll mig ifrån dietdeppen, testa äta massa "nyttiga" fetter var 5:e dag för att se om jag kan må mer normalt under kalorirestriktionen övriga dagar. Har upplevt detta tidigare, för mig endast med höga fettintag. Höga kolhydratsintag med begränsat fettintag ger mig en trött känsla samt sötsug.

Tjenatja
2020-08-17, 19:25
https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0093821

stridis
2020-08-17, 19:26
Du har ätstörningar. Sök hjälp.

Att trycka jordnötssmörburkar bara sådär är inte normalt.

Tjenatja
2020-08-17, 19:33
Lol, vadårå? En ätardag kan ju bestå av vad som helst, bättre med nötsmör än donken.

Brofessorn
2020-08-17, 19:33
Du har ätstörningar. Sök hjälp.

Att trycka jordnötssmörburkar bara sådär är inte normalt.

Öhm... källa på det?

Tjenatja
2020-08-17, 19:36
Var inte jordnötssmör heller :p Räknar kalorier och ligger runt 7%bf, ibland tar jag ätardagar, upptäckte att jag mår bättre när de består av fett. Ätstörningar har jag ej, får i mig det jag behöver, i och med att jag ibland kör ätardagar så ligger jag hyfsat i balans. Denna metod funkar bättre för mig än att ständigt ligga på ett högre intag.

Korvil
2020-08-17, 20:11
Sa ni något om jordnötter?!
https://pasteboard.co/JmPaTyL.png (OLW 300 gram.)

Som ni ser är det med frukt och grönsaker med! ;D

kvarnis
2020-08-17, 20:29
Konstigt, kost med mycket mättat fett sänker dopamin i hjärnan.

Dajollee
2020-08-17, 20:55
Konstigt, kost med mycket mättat fett sänker dopamin i hjärnan.

Länka!

vicarious
2020-08-17, 21:28
Du mådde bra efter att ha tryckt i dig några tusen kcal när du legat på underskott? Vad märkligt. Rubriken borde vara "Glad av kcal".

Tjenatja
2020-08-17, 21:38
Du mådde bra efter att ha tryckt i dig några tusen kcal när du legat på underskott? Vad märkligt. Rubriken borde vara "Glad av kcal".

Du läser sisådär herr negativ ! Har testat samma, med mycket kolhydrater och begränsat fett. Och mår skit av det

Tjenatja
2020-08-17, 21:39
Konstigt, kost med mycket mättat fett sänker dopamin i hjärnan.

I burken jag käka är det bara 8 gram mättat, 20gram fleromättat, 24gram enkelomättat. Per 100g

Brofessorn
2020-08-17, 21:45
Vad var det för nötsmör då, Herr Hemlig? Mandel, hasselnöt, cashew???

Tjenatja
2020-08-17, 21:50
Vad var det för nötsmör då, Herr Hemlig? Mandel, hasselnöt, cashew???

Tahini min vän! Så nöt var väll en osanning men nästan, gott som faen med lite honung o blanda

Carlzzon85
2020-08-18, 06:31
varför inte ha en vanlig ätardag bara? T.o.m. min husgud Arnold och hans polare hade sådana på 70-talet där de grisade i sig allt de fantiserat om resten av veckan hehehe. Verkade funka bra för dem, men sen åt dem väll est kött och grönsaker resten av veckan iofs (om man nu ska tro Internet).

kvarnis
2020-08-18, 06:35
Länka!

Visserligen en studie på möss
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4850606/

kanske behöver äta mycket mättat fett under lång tid för att hämma dopamin.

Dreas
2020-08-18, 07:24
Visserligen en studie på möss
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4850606/

kanske behöver äta mycket mättat fett under lång tid för att hämma dopamin.Ett förslag för framtiden är att inte dra för stora slutsatser av studier på möss och vara tydligare än en Aftonbladet-rubrik i första skedet.

TS verkar ha ramlat över att fett är gott, gärna med lite kolhydrater och boom - Överätning är magi.

Att bara överäta kolhydrater lär bli enformigt - Lite fett i mixen piggar upp.

Tjenatja
2020-08-18, 11:12
varför inte ha en vanlig ätardag bara? T.o.m. min husgud Arnold och hans polare hade sådana på 70-talet där de grisade i sig allt de fantiserat om resten av veckan hehehe. Verkade funka bra för dem, men sen åt dem väll est kött och grönsaker resten av veckan iofs (om man nu ska tro Internet).

Absolut funkar säkert ur muskeltillväxt synpunkt osv, de tryckte ju dock lite olagliga grejer också så kanske inte bästa ramen att förhålla sig efter som natrual .

Jag undviker skräpmat så långt jag kan, och märker både i utseende och välmående att typ en burk tahini får mig att må bättre än tex en pizza. Både utseendemässigt och psykiskt. Där har du svaret :) Funkar för mig, och säkerligen vissa andra. Tänk på att tahini är rätt näringstätt, om någon får för aig att pröva kanske skippa multivitaminen den dagen

SirLennart
2020-08-18, 11:14
varför inte ha en vanlig ätardag bara? T.o.m. min husgud Arnold och hans polare hade sådana på 70-talet där de grisade i sig allt de fantiserat om resten av veckan hehehe. Verkade funka bra för dem, men sen åt dem väll est kött och grönsaker resten av veckan iofs (om man nu ska tro Internet).

Detta är en myt skapad är köttindustrin.

Tjenatja
2020-08-18, 11:30
Ett förslag för framtiden är att inte dra för stora slutsatser av studier på möss och vara tydligare än en Aftonbladet-rubrik i första skedet.

TS verkar ha ramlat över att fett är gott, gärna med lite kolhydrater och boom - Överätning är magi.

Att bara överäta kolhydrater lär bli enformigt - Lite fett i mixen piggar upp.

Har inte dragit en slutsats, har inte påstått detta vara en universell sanning. Har sagt att jag märker effekten av detta, så somehow verkar det funka för mig. Och hittade studier som skulle kunna stödja detta, inte till 100% som alla andra studier. Finns en jävla massa tarded studier som bara är missvisande. Hänvisade till en studie, och som de själva även skriver behövs mer studier kring det här.

Angående att det handlar om endast ett överskott så förstår jag att du tror det, men som sagt. Refeeds för mig med kolhydrater gör mig seg och dåsig. Refeeds i fett tvärtom. Sen att det kan handla om att det är gott, absolut, lär ju ge ett lyckorus. Jävligt värt då när det håller i sig i flera dagar och gör att jag mår mycket bättre på en överätning. Jämfört med stora mängder kolhydrater som gör att jag istället vaknar med ångest.

Delar det inte för att påstå att såhär är det för varenda människa , utan för jag själv får effekt av det, så någon annan kanske kan ha nytta av att pröva.

Tips för framtiden, sluta vara så jävla closeminded för "nya" och andra idéer som du kanske tycker känns fientliga för dig. Utan nya idéer och folk som delar erfarenheter segar vi bara ner utvecklingen. Så länge man inte ber någon göra något jävligt dumt så skadar det ju inte att dela med sig av personliga erfarenheter som kanske kan hjälpa någon annan. Bara för att du reagerar bra på kolhydrater, finns det andra som inte gör det. Du kanske inte tror på det och behöver en halvsann studie som bevis. Men men det kanske kommer en dag.

Om allt ska ha "100% vetenskapligt stöd" innan man vågar prata om det på det här forumet, varför ens ha ett forum. Räcker med kingens poster på studier.

Tjenatja
2020-08-18, 11:36
Löjligt att man ens ska behöva förklara sig, tagga ner lite lol

Carlzzon85
2020-08-18, 12:20
Detta är en myt skapad är köttindustrin.

vad är myten? Att man kan äta nyttigt 6 dagar i veckan och ha en ätardag om man vill?

Dreas
2020-08-18, 13:43
Har inte dragit en slutsats, har inte påstått detta vara en universell sanning. Har sagt att jag märker effekten av detta, så somehow verkar det funka för mig. Och hittade studier som skulle kunna stödja detta, inte till 100% som alla andra studier. Finns en jävla massa tarded studier som bara är missvisande. Hänvisade till en studie, och som de själva även skriver behövs mer studier kring det här.

Angående att det handlar om endast ett överskott så förstår jag att du tror det, men som sagt. Refeeds för mig med kolhydrater gör mig seg och dåsig. Refeeds i fett tvärtom. Sen att det kan handla om att det är gott, absolut, lär ju ge ett lyckorus. Jävligt värt då när det håller i sig i flera dagar och gör att jag mår mycket bättre på en överätning. Jämfört med stora mängder kolhydrater som gör att jag istället vaknar med ångest.

Delar det inte för att påstå att såhär är det för varenda människa , utan för jag själv får effekt av det, så någon annan kanske kan ha nytta av att pröva.

Tips för framtiden, sluta vara så jävla closeminded för "nya" och andra idéer som du kanske tycker känns fientliga för dig. Utan nya idéer och folk som delar erfarenheter segar vi bara ner utvecklingen. Så länge man inte ber någon göra något jävligt dumt så skadar det ju inte att dela med sig av personliga erfarenheter som kanske kan hjälpa någon annan. Bara för att du reagerar bra på kolhydrater, finns det andra som inte gör det. Du kanske inte tror på det och behöver en halvsann studie som bevis. Men men det kanske kommer en dag.

Om allt ska ha "100% vetenskapligt stöd" innan man vågar prata om det på det här forumet, varför ens ha ett forum. Räcker med kingens poster på studier.
Nu citerade jag ju Kvarnis, missade du det? Vet inte riktigt vart din wot kom från.

Du hade en ansenlig mängd kolhydrater med också. En kombination av fett och kolhydrater brukar ge bra effekt på överätning. Det kan lätt bli enformigt med endast en makronutrient.

Se som exempel kafeteriadieten.

Beemel
2020-08-19, 08:29
Löjligt att man ens ska behöva förklara sig, tagga ner lite lol

^^ Nästan ordagrant hur de flesta Pseduovetenskapliga invidivder jag brukar diskutera kost och näring med, uttrycker sig när de blir ifrågasatta. =)

Nej jag säger inte att du är en sådan, bara att det du skrev i just detta inlägg var så sjukt likt.

Brofessorn
2020-08-19, 10:29
> Delar med sig av sin subjektiva upplevelse
> "Nu låter du som en pseudovetenskapsnisse"

Kolozzeum i ett nötskal.