handdator

Visa fullständig version : Skulle du vittna mot grovt kriminella?


Plasttiger
2020-08-15, 20:18
HeJ!
Tänker förstås på den enskalerande våldsamma kriminaliteten.
Exempel följer:

blev kallad till Eskilstuna tingsrätt för att vittna i en rättegång där en man i 30-årsåldern stod åtalad för två fall av grov misshandel – en brutal krogmisshandel och en händelse där han slagit och knivhuggit en man i samband med indrivning av en skuld.

Samma man hade tidigare dömts till flera kortare fängelsestraff för misshandel samt åtalats – och frikänts – för inblandning i en stor knarkhärva.
Hon hade hört sig för hos polisen och fått svaret att ”det kommer ingen och skjuter med automatvapen i alla fall”.

Men polisen hade fel.

https://www.expressen.se/nyheter/krim/marita-skulle-vittna-huset-beskots-med-automateld/
Historien slutade med vittnesskydd och 3 års vuxendagis för våldsverkaren.
När Marita klev ut från domstolen var det delvis till ett nytt liv med skyddade personuppgifter. I dag lever hon på hemlig ort.

Hovrätten dömde så småningom den åtalade mannen till drygt tre års fängelse. Det straffet avtjänar han nu.

Brofessorn
2020-08-15, 20:22
Jag vittnade i en utredning nyligen. Polisen fick det att låta som att man var tvungen att vittna i domstol om åklagaren kallade en. Stämmer det? Kul i sådana här fall.

Plasttiger
2020-08-15, 20:26
Jag vittnade i en utredning nyligen. Polisen fick det att låta som att man var tvungen att vittna i domstol om åklagaren kallade en. Stämmer det? Kul i sådana här fall.

Japp! DU är skyldig att vittna.
Några undantag finns typ för barn och de med mentala farsoter.

Hej, och tack för din fråga!

I Sverige har vi s.k. allmän vittnesplikt vilket innebär att man inte kan vägra vittna om åklagaren, den misstänkte eller hans försvar tycker att det behövs. Vittnesplikten framgår av 36 kap 1 § rättegångsbalken, som du hittar här. Vissa kategorier av människor är undantagna från den allmänna vittnesplikten, bland annat makar och släktingar till part i målet, 26 kap 3 § RB.
https://lawline.se/answers/vittnesplikt-6

---
Tydligen ser inte rättsystemet så allvarligt på övergrepp i rättsak heller

Det var i mars som en man i 20-årsåldern slog ned sin halvbror med en glasflaska i Munkfors kommun efter att denne polisanmält honom för en tidigare misshandel.
Nu döms den tidigare ostraffade mannen som är i 20-årsåldern av Värmlands tingsrätt till fängelse i två år och tre månader för grovt övergrepp i rättssak, misshandel och överträdelse av kontaktförbud.
Ute efter 1,5 år
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/slog-ned-halvbror-med-glasflaska-far-fangelse

Gregow
2020-08-15, 20:29
Japp. Och vid övergrepp i rättssak hade jag inte tvekat stt yxmörda dem.

SirLennart
2020-08-15, 20:33
Japp. Och vid övergrepp i rättssak hade jag inte tvekat stt yxmörda dem.

Olaga hot, anstiftan till mord samt övergrepp i rättssak. Du är polisanmäld.

Gregow
2020-08-15, 20:37
Olaga hot, anstiftan till mord samt övergrepp i rättssak. Du är polisanmäld.
Visst du Lennart.

SirLennart
2020-08-15, 20:39
Visst du Lennart.

Jag är jurist så jag vet vad jag talar om.

Lafayette
2020-08-15, 20:46
Jag är jurist så jag vet vad jag talar om.

Det tror jag inte på Lennart

Gregow
2020-08-15, 21:10
Att övergrepp i rättssak inte straffas hårdare (stenhårt) är ett allvarligt problem i vårat rättsväsende. Bland många andra allvarliga problem, förvisso.

Kif
2020-08-15, 21:25
Nej jag hade inte vittnat. I Sverige finns inget skydd för de som vittnar. Ditt namn finns med i handlingarna. I vissa fall så har folk väntat i korridoren utanför rättssalen innan rättegången ska börja eller efteråt. Öga mot öga, några få meter ifrån den åtalade så de dessutom vet exakt hur du ser ut. De har möjlighet att fotografera dig. Att då vittna mot någon som har knivmord och tunga droger som huvudsaklig inkomstkälla känns minst sagt tveksamt.

King Grub
2020-08-15, 21:36
Nej, det skulle jag nog inte våga.

Baskagge
2020-08-15, 22:13
Aldrig i livet och varför skulle jag göra det?

skyffelmördarn
2020-08-15, 22:17
Golare har inga polare, självklart hade jag inte tjallat.

berserken
2020-08-15, 22:23
Inte som det Svenska rättsväsendet ser ut idag .Alla resurser läggs på de kriminella medans brottsoffer och vittnen får lita på frivilligorganisationer

svenbanan
2020-08-15, 22:30
Det blir ju mestadels hypotetiska spekulationer. Men jag tror jag skulle vittna. Ifall jag bevittnat nån form av gängvåld där olika gäng skjuter mot varandra, är det nog dock större risk att jag inte skulle vittna än om det skulle röra sig om att någon "civil" skulle ha misshandlats eller liknande.

skyffelmördarn
2020-08-15, 22:57
Har man rätt att kräva något om man vittnar, typ skyddad identitet, bostad på ny ort? Eller är det bara om dom bedömer att de finns en hotbild.

Primitiv
2020-08-16, 06:08
Det skulle jag inte våga...man kan ha stake, men man ska inte vara en idiot.

SirLennart
2020-08-16, 08:38
Har man rätt att kräva något om man vittnar, typ skyddad identitet, bostad på ny ort? Eller är det bara om dom bedömer att de finns en hotbild.

Man brukar oftast få det efter att man har blivit utsatt för brott, inte innan.

Armed Dingo
2020-08-16, 08:45
Känns som mindre risk att skjuta dem själv vid väl valt tillfälle än att ställa upp som vittne.

Bra gjort, Sverige.

shut teh face
2020-08-16, 08:45
Jag hade lätt gjort det. Skulle jag bli dödad så har vi en fet livförsäkring så skulle inte känts helt meningslöst.

Klein
2020-08-16, 09:29
Jag skulle vilja säga att det beror på vem som är offret. Om det bara är kriminella drägg som utsatt varandra för brott så skiter väl jag i det. Är det oskyldiga som drabbats hårt så vore det ju dock fel att inte vittna.

Diomedea exulans
2020-08-16, 10:36
Ja, lätt. Kan inte hindra rättvisan bara för att rädda mitt eget liv eller mina egna knäskålar.

upperkatt
2020-08-16, 10:40
Nej, inte som rättssystemet ser ut idag i Sverige.

berserken
2020-08-16, 11:47
Hadde de bara låst in vissa för resten av livet t.ex den där Martin Jonsson han lär väl vara drygt 40 när han kommer ut nästa gång och slår ihjäl nån .Är det lönt offra tid på en sån lås in honom resten av hans liv

trädgårdsmöbel
2020-08-16, 12:42
Jag hade lätt gjort det. Skulle jag bli dödad så har vi en fet livförsäkring så skulle inte känts helt meningslöst.

+1! Det är intressant vad en fet livförsäkring gör för självbevarelsedriften. (Fast man får nog ha en slags depression i botten för att uppleva den effekten.)

svenbanan
2020-08-16, 13:08
jag skulle vilja säga att det beror på vem som är offret. Om det bara är kriminella drägg som utsatt varandra för brott så skiter väl jag i det. är det oskyldiga som drabbats hårt så vore det ju dock fel att inte vittna.

+1

Brofessorn
2020-08-16, 13:11
Jag hade lätt gjort det. Skulle jag bli dödad så har vi en fet livförsäkring så skulle inte känts helt meningslöst.

+1! Det är intressant vad en fet livförsäkring gör för självbevarelsedriften. (Fast man får nog ha en slags depression i botten för att uppleva den effekten.)

Min far hade ett jobb som innebar att en hel del kriminella hotade och försökte leta upp honom och min familj. I verkligheten kanske ni går miste om martyrdöden och istället tvingar hela familjen att leva med skyddade identiteter.

Fishta
2020-08-17, 09:45
Nej. Jag är inte villig att förstöra mitt eget liv till förmån för att vittna. Polisen får hitta en annan lösning.

40plus
2020-08-17, 10:44
I det Sverige som våra folkvalda byggt upp så nej, jag hade inte vittnat.

MaxTheMarketer
2020-08-17, 12:43
SÄPO och Försvarsmakten besitter redan allra resurser nödvändiga att sanera Sverige från grovt kriminella... men... ... ...?

Diomedea exulans
2020-08-17, 14:42
Jag kom på att jag är lite osäker på om jag skulle vilja vittna ändå, eftersom mina nära och kära kan råka illa ut. Men liksom trädgårdsmöbel har jag tillräckligt mycket underliggande depression för att inte bry mig nämnvärt om mig själv.

Får väl ta den där flytten till Argentina om de börjar hota mig.

tjabon
2020-08-18, 13:22
Blev jag kallad som vittne, så skulle jag nog helt plötsligt få väldigt dåligt minne ....

trädgårdsmöbel
2020-08-18, 14:04
Jag kom på att jag är lite osäker på om jag skulle vilja vittna ändå, eftersom mina nära och kära kan råka illa ut. Men liksom trädgårdsmöbel har jag tillräckligt mycket underliggande depression för att inte bry mig nämnvärt om mig själv.

Får väl ta den där flytten till Argentina om de börjar hota mig.

Det är där livförsäkringen kommer in. Utan den skulle jag inte vara så kaxig, men med den känns det tryggt.