handdator

Visa fullständig version : Protein Vs. Kolhydrater


Yooo
2004-05-18, 10:41
Bygger man mer muskler om man går över sitt energibehov i form av mer protein änn mer kolhydrater? Jag äter cirka 3500 - 3600 kcal om dagen och det är 300 - 400 över mitt behov. Min vikt är dessutom 64 kg. Ekvationen att jag skulle behöva 2x kroppsvikten i proteiner betyder alltså 130gram proteiner vilket ger ca: 530 kcal. Resten jag stoppar i mig är kolhydrater och fett. Bygger jag bättre om jag cuttar ner på kolhydraterna och lägger på mer protte?

King Grub
2004-05-18, 10:47
Ja. Till en viss gräns. Utöver denna gräns har du dock ingen nytta av mer protein, utan det blir bara en belastning för kroppen. 2 gram kanske är i undre kanten av den gränsen, medan allt över 3 gram per kilo och dag garanterat mest är att elda för kråkorna.

supremo
2004-05-18, 10:52
Originally posted by King Grub
Ja. Till en viss gräns. Utöver denna gräns har du dock ingen nytta av mer protein, utan det blir bara en belastning för kroppen. 2 gram kanske är i undre kanten av den gränsen, medan allt över 3 gram per kilo och dag garanterat mest är att elda för kråkorna.
Läste nån artikel förut om att variera proteinintaget. Varierna mellan "normalt" intag på 2 gram per kg och mycket på runt 3.5-4 gram per kg.
Jag tyckte dock det högre intaget lät väldigt högt. Frågan är om det dock kan vara bra att variera lite?

Artikeln påstod att de skulle vara bra för att "boosta" kroppen...Var som sagt lite skeptisk...

Herkulez
2004-05-18, 10:56
Originally posted by King Grub
Ja. Till en viss gräns. Utöver denna gräns har du dock ingen nytta av mer protein, utan det blir bara en belastning för kroppen. 2 gram kanske är i undre kanten av den gränsen, medan allt över 3 gram per kilo och dag garanterat mest är att elda för kråkorna. beror nog mycket på hur man fördelar kosten näringsmässigt, själv ligger jag mellan 3-4gram/dag, men då äter jag bara 4-5gram kolydrater/kg kroppsvikt och 0,5gram fett/kg....funkar då bäst på mig iaf, har provat att sänka proteinintaget men det resulterade bara i sämre ökningar

Yooo
2004-05-18, 11:11
ska lägga mig stabilt på 2.5. Vågar inte gå så högt på grund utav att jag torskade på ett njur-test hos läkarn ganska nyligen. Har nån tvångstanke om att inte överdriva protte-intaget sedan dess. Men 2 - 2,5 lär väll inte vara nått problem.

King Grub
2004-05-18, 11:20
Originally posted by Yooo
ska lägga mig stabilt på 2.5. Vågar inte gå så högt på grund utav att jag torskade på ett njur-test hos läkarn ganska nyligen. Har nån tvångstanke om att inte överdriva protte-intaget sedan dess. Men 2 - 2,5 lär väll inte vara nått problem.

Om du har problem med njurarna gör du nog klokt i att inte lägga dig för högt!

Styx
2004-05-18, 17:04
Om du redan har små men ändå problem med njurarna ska man absolut inte äta så mycket protein. Det finns starka samband som visar att högt proteinintag försämrar njurfunktion om det redan finns en viss grad av nedsatt funktion. Speciellt animaliskt protein verkar ha denna egenskap.

z_bumbi
2004-05-18, 17:50
Originally posted by Styx
. Speciellt animaliskt protein verkar ha denna egenskap.

Källa på det?

Styx
2004-05-18, 18:18
Har läst det för nån månad sen,
minns inte var men jag kan försöka leta åt det.

Styx
2004-05-18, 18:29
Här stog det:
The Impact of Protein Intake on Renal Function Decline in Women
Eric L. Knight, MD, MPH; Meir J. Stampfer, MD, DrPH; Susan E. Hankinson, RN, ScD; Donna Spiegelman, ScD; and Gary C. Curhan, MD, ScD

Ett utdrag:
"Some experimental evidence also suggests that
animal proteins may play a greater role in the progression
of renal disease than vegetable proteins (14 –16), but not
all studies have confirmed these results (17). In experiments
in humans, meat protein acutely increases GFR
compared with dairy protein (18)."


referenserna som dom i sin tur refererar till, 14-18:

14. Gentile MG, Fellin G, Cofano F, Delle Fave A, Manna G, Ciceri R, et al.
Treatment of proteinuric patients with a vegetarian soy diet and fish oil. Clin
Nephrol. 1993;40:315-20. [PMID: 8299238]
15. Jibani MM, Bloodworth LL, Foden E, Griffiths KD, Galpin OP. Predominantly vegetarian diet in patients with incipient and early clinical diabetic nephropathy:
effects on albumin excretion rate and nutritional status. Diabet Med.
1991;8:949-53. [PMID: 1838047]
16. Barsotti G, Morelli E, Cupisti A, Meola M, Dani L, Giovannetti S. A
low-nitrogen low-phosphorus Vegan diet for patients with chronic renal failure.
Nephron. 1996;74:390-4. [PMID: 8893161]
17. Soroka N, Silverberg DS, Greemland M, Birk Y, Blum M, Peer G, et al.
Comparison of a vegetable-based (soya) and an animal-based low-protein diet in
predialysis chronic renal failure patients. Nephron. 1998;79:173-80. [PMID:
9647497]
18. Jones MG, Lee K, Swaminathan R. The effect of dietary protein on glomerular
filtration rate in normal subjects. Clin Nephrol. 1987;27:71-5. [PMID:
3829479].

z_bumbi
2004-05-18, 18:39
Styx: Tackar!
Nu är kvällen räddad. :)

stjärtsmiskaren
2004-05-27, 17:28
Jag har inget speciellt schema för mat som jag följer utan jag äter rätt mycket av allt, men när jag har kollat upp ibland hur mycket protein det ändå blir så ligger det mellan 4-5 g / kg. Jag tar inga prottepulver.

Big_Vik
2004-05-27, 18:21
Vilket tjöt! :D
Tänk på inuiterna som levde/lever endast av animalisk föda. Vet iofs inte om de hade några sjukdomar vad gäller njurar/levrar men de led/lider väl inte allt för mycket av deras leverne va?