handdator

Visa fullständig version : Har jag förstört mitt liv på ett sätt som är totalt oåterkalleligt?


Lebesunwerter
2020-08-14, 15:38
Jag vill grina lite, men min fråga är egentligen, och det handlar om mitt liv så svara gärna ärligt: tror ni jag (inte du eller King Grub eller Elon Musk eller Larry Wheels eller någon annan som förflyttas till min situation, och som alltid lyckas med vad de än företar sig, utan jag) kan lyckas bli något annat än avdankad narkoman?

Lång historia kort:

Jag började plugga på juristprogrammet något år efter gymnasiet, efter att jag investerat och litat för mycket på northland resources och jag förlorade pengarna jag reste för. Min tjej hade nyss gjort slut och jag är väldigt benägen att bli väldigt deprimerad och har alltid varit det. Hade testat droger som en vän bjudit på och jag snabbt hittar jag något som tar bort alla problem jag har. Man får ej prata om sådana preparat här, tror jag, men men det brukar räknas som den farligaste drogen. Så pluggar jag i några månader på juristprogrammet och använder drogen tills allt går åt pipsvängen, jag blir hemlös och jag är fast besluten att fortsätta studera men blir inlåst (inte av ordningsmakten utan socialtjänsten) i ett år. När jag kommer ut är jag hemlös men ser att jag jag har runt 25 papp på kontot som jag fått från CSN. Jag hade inte alls tänkt på det under tiden inlåst utan annat upptog min tid.

Och det dummaste jag gjort i mitt liv är att jag började använda de pengarna, då det känns som att livet är över. Ja jag tyckte synd om mig själv, men har aldrig förnekat att det varit mitt fel (jag ansåg att så länge jag inte skadar någon eller stjäl från någon så begår jag inget riktigt brott.

Jag var förresten hemlös under en period och fick flytta hem till pappa igen. Det första brev jag öppnar när jag kom hem var "Din väktarlicens är härmed indragen" (jag arbetade under en kort period som väktare på ett oljeraffinaderi, räknar vi med utbildning och praktik så blir det "kort") och även rätten att ta körkort var borta.

Jag försöker hushålla med pengarna men hyran hos far min var på 3000 och i början försökte jag betala alla skulder jag fått under perioden jag suttit inlåst, men upptäckte snabbt att det var lönlöst att försöka om jag inte har en ordentlig inkomst.

Nu är jag snart 30, och jag har arbetat i två arbetsdagar i mitt liv. Jag är enligt de kliniska tester jag gjort inte bara inte är korkad, utan till och med motsatsen, och när jag försöker vara positiv så kan jag medge att jag definitivt inte är någon Einstein - inte i närheten - men utan att träna alls så fick jag i alla fall 1,5 på högskoleprovet. Och jag hängde med i JIKen på SU (som förvisso inte kräver någon intelligens alls så länge man är normalbegåvad - det är trots allt inte svårt (att få AB i allt är något annat) utan man behöver bara orka traggla sig igenom texter.


Jag kan inte plugga på högskola, för jag har tagit pengar för en hel termin där jag inte tog en enda poäng. Och medans en på CSN säger "Du behöver bara läsa upp motsvarande poäng" (eller 75 % av det) säger en annan att jag behöver betala en viss summa.

Och jag har sökt flera hundra jobb och blivit kallad till två intervjuer. Några fler ja, men jag menar efter att jag konstaplar väckte mig när jag låg och sov i en parkbänk i parken som ligger några hundra meter norr om Centralen, och - jag är ingen ACAB-lirare även om jag inte ger mycket för rättsamhället alls, men tro mig: är man hemlös knarkare och känd av vissa poliser så... De är allt annat än varsamma och antingen är de så gott som sadister eller så.. strunt samma, ska inte klaga på poliskåren nu, jag vet vem som har högst anseende hos Kolozzeums klientel: föredetta heroinpundare som nu får metadon och lever på andras hårt förvärvade slantar, eller poliser som ser till att packet hålls på plats ;)

Förresten: jag medger att det är moraliskt fel att jag får pengar av soc då de inte kräver något annat än att jag hämtar min metadon. De har pratat om att förtidspensionera mig, och visst hade det varit bekvämt.


Så, jag kan inte plugga, jag får inget jobb och nu när jag måste hämta metadon fem gånger i veckan så kan jag inte ens ta de jobb som erbjuds som mirakel från ovan: häromveckan erbjöds jag efter ett telefonsamtal att få jobba som försäljare till företag ("absolut inget callcenter men du säljer via telefon") men det skar sig med att jag är upptagen varje morgon.


Vad borde jag göra? Att sluta med metadon är inget som är fysiskt möjligt att göra huxflux. Jag kommer att vara väldigt sjuk länge och forskningen visar att de som får behandling med knark av staten faktiskt klarar sig bättre än de pundare som inte gör det.


Jag har erbjudits att vara med i en kriminell sammansättning av killar. Om jag inte nämner vad det gäller (det är inget förortsgäng och att förstöra tillvaron för vanliga svenskar är lika främmande för mig som för dig. Eller ja, jag gör ju det genom min existens men det handlar inte om omoraliska, onda handlingar.

Sedan finns chattcentralen.se (kolla på Flashback där det finns en lång tråd - man låtsas vara tjej och chattar med killar och lurar dem och får betalt per inlägg man skriver).

Målet skulle vara att spara ihop pengar som som jag betalar av mina skulder med. Och angående chattcentralen: det känns så fruktansvärt omoraliskt och jag har frågat dem om de har fått bilderna på tjejerna lagligt och fick som svar "ja, du behöver inte oroa dig över det".


Ett sjukt lågt alternativ är att tigga. Som icke-zigenare så kunde man i alla fall förut inte ens hålla på i en arbetsdag om 8 timmar innan jag hade fått ihop 1000:- (nästa gång du tror att heroinister tjänar dåligt så betänk att det kostar en tusenlapp per dygn att gå på det).

Men då skulle jag inte säga sanningen utan ljuga och säga samma sak som förut.


Vad hade ni gjort i min situation? Jag får inte spara pengar som en hederlig människa. Jag måste bränna alla socpengar jag får, annars får jag inga nya.

Jag har bott hemma hos morsan i två år sedan min senaste tjej...ah, skit samma.


Jag vill bara ha tips på vad jag borde göra för att tjäna ihop pengarna jag kan betala skulden med. (Haha varenda släkting har flera hundra tusen på sina sparkonton - är det galet att fråga om de kan tänka sig, i utbyte mot att de ser att jag gör något, lånar mig de pengar som krävs för att jag ska få CSN igen?


Alltså, vad är värst - chattcentralen eller brott som inte skadar någon? Bör ej nämna vad för brott det rör sig om för att undvika diskussion, men den kriminella sammanslutning där jag har erbjudits att vara med... en vän tjänar mellan 25 och 35 varje månad.

Chattcentralen måste vara lagligt, va? Det är ändå på en .se-sida.

Kul att man får en bot om 50 000 hem i brevlådan om man avslöjar något om företaget till utomstående. Alltså, min närmsta väns flickvän tjänade 5000 skattefritt i månaden på att lägga ner ett visst antal timmar i veckan, men hon var uppgraderad från vanliga chattare.

Att leva sparsamt och lägga undan en tusenlapp i madrassen varje månad skulle göra mig flera år äldre innan jag kan fixa bort CSN-skulderna.



Vad skulle du gjort i min situation, med mina förutsättningar? Tids nog kommer jag få hämta metadonet så sällan att jag kan ha ett jobb men det dröjer säkert ett år.


Jag vill att mitt liv ska ha en mening utöver att bara fånga dagen. jag vet att jag verkar vara världens tönt nu men helst skulle jag åstadkomma något för mitt land eller mänskligheten eller... ja, göra något som faktiskt har ett värde/en mening.



PT-legitimation har jag hittat att man kan få bra för 20 000. Om man är vältränad (inte väl tränad utan vältränad som i att man ser atletisk och muskulös ut) och skaffar sig en PT-utbildning - är det väldigt svårt att få jobb och att försörja sig? Om det är relativt lätt att klara sig som PT så behöver jag "bara" lösa min usla fysik under tiden som jag snackar till mig ett lån.



Om ni bara skulle ge upp i min sits så säg gärna det.

Rikard Jansson
2020-08-14, 15:45
Jobba som dörrvakt eller nåt annat em/kvälllsjobb som inte kräver någon utbildning

Brofessorn
2020-08-14, 15:49
Du måste bränna dina pengar för att få mer från socialen. Kan du inte dumpa det i bitcoin eller guld för att sedan råka bli av med det i regelbundna båtolyckor?

Lebesunwerter
2020-08-14, 15:52
Jag fattar att jag framstår som en crybaby men ha lite överseende nu. Jag är kroniskt deprimerad och ingenting fungerar mer än litegrand. Klart narkotikaklassade preparat hjälper men som exempel så kan jag nämna att min GAD är så kraftig att jag regelbundet får motorikproblem av det. När det varit som värst så har jag inte fått på mig kalsonger eller byxor själv på grund av att jag totalt tappat motoriken.

Det låter knäppt men jag har gjort en massa tester (var först bombsäker på ALS), läkarna har ingen förklaring men har satt LPT på mig när jag inte kunnat sätta mig ner i soffan i väntrummet.

Däremot fungerar starka ångestdämpande som magi. Det tar alltid bort alla rörelseproblem jag har. Kan någon medicinskt kunnig komma med en hypotes om hur fan detta går till?

Ibland har jag haft så roligt att jag försökt gå på toa utomhus, och sedan i fem minuter försökt knäppa byxorna, och sedan när jag satte mig på pendeln så insåg jag att...oj, det är nu jag går på toa. Jag tappar liksom känseln också.


Det är skapligt jävla svårt att vara helt fri från bland"missbruk" med dessa problem.

Det är ärligt talat värre än att få panikångest. Första gången är panikångest värre men det går att hantera när man vet hur det är, för det går över relativt fort.

EagleEye
2020-08-14, 16:03
Lägg ner drogerna och ta ett städjobb. Meningslöst att studera med dina förutsättningar. Ingen kommer anställa dig med din bakgrund.

Dessutom är nepotismen stor på arbetsmarknaden idag. Utan kontakter är man chanslös.

Lebesunwerter
2020-08-14, 16:04
Jobba som dörrvakt eller nåt annat em/kvälllsjobb som inte kräver någon utbildning Jag är straffad. Att jobba som dörrvakt hade jag älskat men mig veterligen behöver man kontakter för att få stå i dörren.



Du måste bränna dina pengar för att få mer från socialen. Kan du inte dumpa det i bitcoin eller guld för att sedan råka bli av med det i regelbundna båtolyckor?

Det skulle nog vara ett ekonomiskt brott av något slag om jag sparade socpengar i form av kryptovaluta som jag sedan förde över till något konto jag har utomlands när jag gör fiatvaluta av det, eller?

När jag behövde spara till en avgift för att träna armbrytning så fuskade jag så.


Jag har försörjt mitt heroinmissbruk genom att tigga på tunnelbanan och ljugit om att jag kommer använda det till bara tak över huvudet och mat och vatten.



Är det moraliskt försvarbart / hederligt att lura soc att jag saknar tillgångar för att kunna sluta vara beroende av att försörjas av arbetande människor som inte ens känner mig?

Diomedea exulans
2020-08-14, 16:11
Vad du än gör, skit i det kriminella gänget och chattcentralen. Det kommer inte på fråga att välja något av de alternativen.

Svår sits du har. Tycker du ska fortsätta söka jobb. Tycker nästan du ska tigga, tills du har betalat av dina skulder och ”har huvudet över ytan”. Och fortsätta söka jobb under tiden.

Diomedea exulans
2020-08-14, 16:12
Lägg ner drogerna och ta ett städjobb. Meningslöst att studera med dina förutsättningar. Ingen kommer anställa dig med din bakgrund.

Dessutom är nepotismen stor på arbetsmarknaden idag. Utan kontakter är man chanslös.

Städjobb är också jättesvåra att få utan kontakter.

Lebesunwerter
2020-08-14, 16:14
Lägg ner drogerna och ta ett städjobb. Meningslöst att studera med dina förutsättningar. Ingen kommer anställa dig med din bakgrund.

Dessutom är nepotismen stor på arbetsmarknaden idag. Utan kontakter är man chanslös.

Läste du om min ångestproblematik som tar sig uttryck i form av motorikproblem som gör att jag inte klarar av att klä på mig själv? Skulle du slutat med det enda som stoppar det? Det är inte psykos/schizofreni för sådan medicin har jag gått om hemma (mot ångest, så klart, halft off label) men jag vägrar ta rena antagonister/omvända agonister som bara förslappar och förstör hjärnan, och de nya partionella agonistern som t ex abilify kan uppenbarligen hjälpa vid depression men de botar inte allvarlig ångest.

Städjobb skulle jag absolut kunna tänka mig, så länge det inte krockar med metadonhämtningen. Jag har mest sökt hemtjänst, mcdonalds, försäljningsjobb och liknande.


Haha, jag vet att mitt CV suger. De referenser jag har är dessutom fusk. Jag har skrivit att jag jobbat som takläggare men skriver inte att det var svart och privat, men firman han jag hjälpte har sagt att de självklart kan säga i telefon att jag jobbat med dem.

EagleEye
2020-08-14, 16:19
Städjobb är också jättesvåra att få utan kontakter.

Okej, söker inte städjobb själv men så är det säkert. Jag söker jobb inom ingenjörsområdet men trots både utbildning och erfarenhet får jag inget.

Som jag ser det är det väldigt svårt att ta sig in tillbaks på arbetsmarknaden efter lång tid som arbetslös. Inte bara p.g.a nepotismen men också för att det finns en stark ovilja att ge andra chanser till folk utanför systemet.

Brofessorn
2020-08-14, 16:20
Det skulle nog vara ett ekonomiskt brott av något slag om jag sparade socpengar i form av kryptovaluta som jag sedan förde över till något konto jag har utomlands när jag gör fiatvaluta av det, eller?

När jag behövde spara till en avgift för att träna armbrytning så fuskade jag så.


Jag har försörjt mitt heroinmissbruk genom att tigga på tunnelbanan och ljugit om att jag kommer använda det till bara tak över huvudet och mat och vatten.



Är det moraliskt försvarbart / hederligt att lura soc att jag saknar tillgångar för att kunna sluta vara beroende av att försörjas av arbetande människor som inte ens känner mig?

Hade väl varit moraliskt försvarsbart, men det du behöver rannsaka dig själv om, och ta inte illa upp nu min vän, är om du hade använt det som rationalisering för att kunna fortsätta i samma spår som tidigare.

Jag tror du behöver jaga små vinster just nu.

Försök skaffa något skitjobb bara. Läs lite högskolekurser på deltid om sidan för till slut få möjligheten att plugga heltid med CSN igen, om det är något du hade velat ha. En nystart med ny identitet liksom.

Ta BRA risker. Ibland hör man talas om ex-pundare som blivit rena och lyckats i livet ändå. Om jag var du hade jag letat upp sådana personer, byggt upp en lista för att sedan ringa samt mejla dem för att fråga om de kan ge dig vägledning eller råd. Du kommer inte få det från alla, men en stor del kommer förhoppningsvis empatisera med dig tillräckligt för att vända dig i rätt riktning eller till och med uppfylla en slags mentorsfigur.

en stor stark
2020-08-14, 16:21
Okej, söker inte städjobb själv men så är det säkert. Jag söker jobb inom ingenjörsområdet men trots både utbildning och erfarenhet får jag inget.

Som jag ser det är det väldigt svårt att ta sig in tillbaks på arbetsmarknaden efter lång tid som arbetslös. Inte bara p.g.a nepotismen men också för att det finns en stark ovilja att ge andra chanser till folk utanför systemet.

Jaså? Vad är du för ingenjör? Många av de civilingenjörer jag känner har blivit erbjudna jobb (ibland innan de klarat examen), men det beror kanske på område.

On topic:
Du verkar ju veta vad det viktigaste steget är, och det är att du måste ha någon form av inkomst och stabilitet. Ditt liv är inte över än, och även om det är svårt att få jobb så måste du ju fortsätta försöka.

Spiffy
2020-08-14, 16:24
Hur stor familj har du, och vilken sits är de i?
Har de möjlighet att ha städhjälp, så skulle du kunna städa hemma hos dem. Optimalt hade väl varit att de betalar av din skuld till CSN, och du betalar av din skuld hos dem genom att städa (eller vad som helst annat).

Brofessorn
2020-08-14, 16:30
Städjobb är också jättesvåra att få utan kontakter.

Inte alls svårt om man inte är rädd för att smutsa ner händerna lite. Kolla med landstinget var de söker städare i närheten av dig. Många städare tycker det är snuskigare än vanligt kontorsstäd etc., men andra gillar det då man slipper fara runt och flänga lika mycket. Oftast städar man på ett och samma sjukhus, om man inte får åka ut till någon vårdcentral.

Diomedea exulans
2020-08-14, 16:33
Inte alls svårt om man inte är rädd för att smutsa ner händerna lite. Kolla med landstinget var de söker städare i närheten av dig. Många städare tycker det är snuskigare än vanligt kontorsstäd etc., men andra gillar det då man slipper fara runt och flänga lika mycket. Oftast städar man på ett och samma sjukhus, om man inte får åka ut till någon vårdcentral.

Va? Fan, det måste jag pröva.

EagleEye
2020-08-14, 16:33
Jaså? Vad är du för ingenjör? Många av de civilingenjörer jag känner har blivit erbjudna jobb (ibland innan de klarat examen), men det beror kanske på område.

On topic:
Du verkar ju veta vad det viktigaste steget är, och det är att du måste ha någon form av inkomst och stabilitet. Ditt liv är inte över än, och även om det är svårt att få jobb så måste du ju fortsätta försöka.

Data/IT men utan programmeringskunskaper. Gillar inte heller sociala medier, webbutveckling, apputveckling.

Söker mer roller som DevOps, CM, Support och liknande. Möjligen ERP, CRM också men har ingen erfarenhet inom detta.

Men som sagt utan kontakter och nepotismen är det chanslöst.

Lebesunwerter
2020-08-14, 16:37
Vad du än gör, skit i det kriminella gänget och chattcentralen. Det kommer inte på fråga att välja något av de alternativen.

Svår sits du har. Tycker du ska fortsätta söka jobb. Tycker nästan du ska tigga, tills du har betalat av dina skulder och ”har huvudet över ytan”. Och fortsätta söka jobb under tiden.

Städjobb är också jättesvåra att få utan kontakter.


"Bekanta" (folk jag känner till för att alla knarkare i stockholms innerstad känner varandra litegrand, har sagt att det nu under Coronapandemin går mycket långsammare än förut.

Och: är det inte egentligen mer försvarbart att sälja olagliga saker till folk som vill ha och vara ärlig om allt, än att utnyttja människors empati?

Jag har träffat före detta klasskamrater när jag tiggt, och en kusin jag träffar väldigt sällan. När jag var som lägst ner så brydde jag mig inte men tänk dig att träffa en gammal polare när du tigger som hemlös på tunnelbanan.

Men det är nog ett bra tips att testa i alla fall.


Och jag har svårt för att spela teater. Förut blev jag alltid överlycklig när tjejer bjöd hem mig för att sova över. Men haha, jag kan ju bara säga att jag nog får råd med vandrarhem ikväll och inte behöver hjälp.

Skulle nog säga att om man ser bra ut (vilket jag gjorde då, var fortfarande vältränad och deffad) så får man betydligt mer uppskattning av tjejer som hemlös luffare än som rätt normal kille på Tinder/whatever.


Det kommer bli väldans massa diskussion nu när jag inte sluddrar alls och sover åtminstone två x 2-3 timmar per natt. Skriker det inte pundare om en så blir folk förvånade och frågar vad som hänt.

Vill du se vilken galen timlön man kan dra in som tiggare vid högtider så testa att tigga i juletider. Jag åkte från Aspudden till Centralen och tillbaka, och hade 500 spänn senast jag tiggde på... det var nog nyårsafton.

Det känns så fel att missbruka svenskars empati. Men ändamålen helgar medlen, inte sant? Och ändamålen är flera och helgar de lögner jag kommer med.

Dessutom så ger folk bort pengar de har råd att bli av med, antar jag.




Vad säger ni om PT-tankarna?

Spiffy
2020-08-14, 16:43
Vad säger ni om PT-tankarna?

Inget att du ska tänka på nu enligt mig.

Lebesunwerter
2020-08-14, 16:44
Data/IT men utan programmeringskunskaper. Gillar inte heller sociala medier, webbutveckling, apputveckling.

Söker mer roller som DevOps, CM, Support och liknande. Möjligen ERP, CRM också men har ingen erfarenhet inom detta.

Men som sagt utan kontakter och nepotismen är det chanslöst.

En vän som kan lite Java har berättat att jag borde lära mig det. Jag litar på honom gällande datorer sedan han satt på Centralen och massvis av människor loggade in på hans SL-nätverk och han visade hur lätt det är att sno känslig information. Och han säger att det räcker med ganska lite studier så länge man pluggar intensivt, för att bli kvalificerad för arbete inom kodning oavsett andra omständigheter.

Stämmer det att om man lär sig kodning (han pratade om... knappt eller typ ett halvårs nötande av Java och sedan kunde man få jobb och rätt bra betalt?


Jag har sovit i samma säng som Ilija Batljan och min mammas kusin jobbar på regeringskansliet. Innebär detta jobb om jag pluggar statsvetenskap? (obs nu hittade jag förvisso inte på men jag försökte vara lustig)

Diomedea exulans
2020-08-14, 16:50
"Bekanta" (folk jag känner till för att alla knarkare i stockholms innerstad känner varandra litegrand, har sagt att det nu under Coronapandemin går mycket långsammare än förut.

Och: är det inte egentligen mer försvarbart att sälja olagliga saker till folk som vill ha och vara ärlig om allt, än att utnyttja människors empati?

Jag har träffat före detta klasskamrater när jag tiggt, och en kusin jag träffar väldigt sällan. När jag var som lägst ner så brydde jag mig inte men tänk dig att träffa en gammal polare när du tigger som hemlös på tunnelbanan.

Men det är nog ett bra tips att testa i alla fall.


Och jag har svårt för att spela teater. Förut blev jag alltid överlycklig när tjejer bjöd hem mig för att sova över. Men haha, jag kan ju bara säga att jag nog får råd med vandrarhem ikväll och inte behöver hjälp.

Skulle nog säga att om man ser bra ut (vilket jag gjorde då, var fortfarande vältränad och deffad) så får man betydligt mer uppskattning av tjejer som hemlös luffare än som rätt normal kille på Tinder/whatever.


Det kommer bli väldans massa diskussion nu när jag inte sluddrar alls och sover åtminstone två x 2-3 timmar per natt. Skriker det inte pundare om en så blir folk förvånade och frågar vad som hänt.

Vill du se vilken galen timlön man kan dra in som tiggare vid högtider så testa att tigga i juletider. Jag åkte från Aspudden till Centralen och tillbaka, och hade 500 spänn senast jag tiggde på... det var nog nyårsafton.

Det känns så fel att missbruka svenskars empati. Men ändamålen helgar medlen, inte sant? Och ändamålen är flera och helgar de lögner jag kommer med.

Dessutom så ger folk bort pengar de har råd att bli av med, antar jag.


Vadå missbruk av empati? Du ber om pengar, du lurar eller hotar inte till dig pengar. Om du inte drar till med lögner för att få pengarna då?

en stor stark
2020-08-14, 16:57
Data/IT men utan programmeringskunskaper. Gillar inte heller sociala medier, webbutveckling, apputveckling.

Söker mer roller som DevOps, CM, Support och liknande. Möjligen ERP, CRM också men har ingen erfarenhet inom detta.

Men som sagt utan kontakter och nepotismen är det chanslöst.

Testa att lära dig lite programmering så kan det bli lättare. Har många kompisar som varken har data/IT som utbildning men som har fått jobb med att jobba med liknande saker p.g.a. att de har kunnat en del programmering.

StarkaUlf
2020-08-14, 17:01
Åk till Norge och ta något randomjobb ett tag. Bra stålar. (Ja när allt det här med viruset är lugnare så klart)

Lebesunwerter
2020-08-14, 17:10
Inget att du ska tänka på nu enligt mig.

Hade väl varit moraliskt försvarsbart, men det du behöver rannsaka dig själv om, och ta inte illa upp nu min vän, är om du hade använt det som rationalisering för att kunna fortsätta i samma spår som tidigare.

Jag tror du behöver jaga små vinster just nu.

Försök skaffa något skitjobb bara. Läs lite högskolekurser på deltid om sidan för till slut få möjligheten att plugga heltid med CSN igen, om det är något du hade velat ha. En nystart med ny identitet liksom.

Ta BRA risker. Ibland hör man talas om ex-pundare som blivit rena och lyckats i livet ändå. Om jag var du hade jag letat upp sådana personer, byggt upp en lista för att sedan ringa samt mejla dem för att fråga om de kan ge dig vägledning eller råd. Du kommer inte få det från alla, men en stor del kommer förhoppningsvis empatisera med dig tillräckligt för att vända dig i rätt riktning eller till och med uppfylla en slags mentorsfigur.

Hur stor familj har du, och vilken sits är de i?
Har de möjlighet att ha städhjälp, så skulle du kunna städa hemma hos dem. Optimalt hade väl varit att de betalar av din skuld till CSN, och du betalar av din skuld hos dem genom att städa (eller vad som helst annat).

Min mor har det inte så fett men far min har tre hus och tjänar inte enorma summor för högutbildade men för mig som - om mina småsyskon var i min sits och jag i deras (bättre), så hade jag velat byta plats med dem. Jag försökte inte framstå som jättegod utan jag har bara jobbigt mycket empati för släkt och familj och vet att jag klarar ett liv på samhällets botten bättre än vad de någonsin skulle göra.

Jag kan bli lite smått fundersam över om han menar allvar när han säger att han älskar mig, samtidigt som han öser mopeder och (det skiljer 14 år mellan mig och min äldsta yngre syskon och två mindre varianter) resor över dem på ett sätt han aldrig någonsin gjort gentemot mig.

Han påstår att pengar är skitsaker (han tjänar 55 / månad och hans sambo mer än så).

Min låtsassvåger (min kusins fästman) har lovat mig att jag aldrig står utan tak över huvudet eller mat så länge jag inte knarkar. Och så ville han bjuda mig på en utomlandsresa häromhåret men det kändes bara... nä, när jag parasiterar ska det vara av goda skäl.



Det var min släkt som såg till att socialtjänsten låste in mig, dessutom. Nu tar jag på mig offerkoftan men det är trots allt deras fel, och inte mitt. Soc visste ingenting om mig förrns de berättade. Hade de inte orosanmält mig allihop hade jag inte haft några skulder idag.



Jag tycker de borde kunna gå med på att om jag visar att jag tar studier på allvar (typ om jag läser upp fysik b, matte b, c, 4 och 5 på egen hand, så är det väl inte orimligt att de lånar mig pengar till att betala av just skulderna till CSN, eftersom jag hur lätt som helst kan betala tillbaka om jag inte skulle lyckas med studierna, eftersom jag då kan ta ett halvårs CSN igen utan använda ett öre, utan ge det till släkten.

Men jag brukar aldrig misslyckas med studier.

Sedan har jag väldigt nära vänner som är exempelvis affärsjurist och en annan har lyckats så inom försäljning att han slutat arbeta.

Men de har ingen moralisk skyldighet att hjälpa mig, till skillnad från min släkt (anser jag), men jag kanske borde prata med dem. Men måste veta hur dumt det är att skaffa sig en bra PT-licens.





PT kostar bara 20 000 ser jag. Det kan jag säkert få min låtsassvåger att låna ut om jag tar reda på hur säkert det är.



Jag skulle aldrig bli PT utan att vara muskulös med lågt kroppsfett. Fattar att ens kunskaper bara är relevant om man blir online-PT och att det är väldigt viktigt att se bra ut.


Varför är det en dålig idé?

Lebesunwerter
2020-08-14, 17:12
Vadå missbruk av empati? Du ber om pengar, du lurar eller hotar inte till dig pengar. Om du inte drar till med lögner för att få pengarna då?

Ska jag dra in pengar så måste jag nog säga att jag är hemlös och behöver pengar till mat, vatten och tak över huvudet. Att gå runt och säga "Hej jag är inte hemlös men behöver betala av mina studieskulder, någon som kan tänka sig att ge en slant?".

en stor stark
2020-08-14, 17:21
Ska jag dra in pengar så måste jag nog säga att jag är hemlös och behöver pengar till mat, vatten och tak över huvudet. Att gå runt och säga "Hej jag är inte hemlös men behöver betala av mina studieskulder, någon som kan tänka sig att ge en slant?".

Jag har nog inte förstått rätt men måste du betala av dina studieskulder till CSN innan du får CSN igen (om du skulle börja plugga?). Har säkert missat något.

EagleEye
2020-08-14, 17:31
Testa att lära dig lite programmering så kan det bli lättare. Har många kompisar som varken har data/IT som utbildning men som har fått jobb med att jobba med liknande saker p.g.a. att de har kunnat en del programmering.

Grundläggande programmering räcker för de rollerna. Det är inte problemet.

Det är just nepotismen jag nämnt flera gånger. Den typen av jobb annonseras knappt ut.

Däremot finns det massvis av programmeringsjobb såklart. För där för det inte lika lätt att skyffla in inkompetenta nepotism personer.

Lebesunwerter
2020-08-14, 17:32
Lägg ner drogerna och ta ett städjobb. Meningslöst att studera med dina förutsättningar. Ingen kommer anställa dig med din bakgrund.

Dessutom är nepotismen stor på arbetsmarknaden idag. Utan kontakter är man chanslös. Varför är det meningslöst att studera med mina förutsättningar?

Skulle jag spika 2.0 på högskoleprovet och bli läkare så är det klart att jag är så gott som 100 % säkrad ett arbete. Gällande vissa faktorer är min hjärna faktiskt ordentligt välfungerande. På rätt många intelligenser hade jag långt över 100 i intelligenskvot och på en fick jag nästan 140. Jag rökte spice när jag gjorde utredningen och missbrukade mina imovane som ångestdämpande och att poppa hyponotiska bensodiazepiner som ångestdämpande leder förvisso till att ångesten försvinner men ja, jag brydde mig ej om resultaten, ville bara få ADHD så att jag skulle bli bjuden på lite koncentrationsförmåga. Mission failed.

Vad du än gör, skit i det kriminella gänget och chattcentralen. Det kommer inte på fråga att välja något av de alternativen.

Chattcentralen för att? En massa typer på Flashback gillar det.


Det handlar inte om något förortsgäng som skjuter folk. Det är dessutom bara kriminellt på grund av åsikter. '

Vad som räknas som kriminellt av staten som bestämmer där jag befinner mig borde jag inte bry mig om. Det finns inget inneboende kriminellt i sådant jag skulle kunna göra.

Vissa saker anses av den mänskliga naturen fel och kriminellt, verkar det, medans andra brott är helt godtyckligt påhittade för att passa de ledandes ideologi och värderingar.

Natural-law theory therefore distinguishes between "criminality" (which derives from human nature) and "illegality" (which originates with the interests of those in power). Lawyers sometimes express the two concepts with the phrases malum in se and malum prohibitum respectively. They regard a "crime malum in se" as inherently criminal; whereas a "crime malum prohibitum" (the argument goes) counts as criminal only because the law has decreed it so.

en stor stark
2020-08-14, 17:36
Grundläggande programmering räcker för de rollerna. Det är inte problemet.

Det är just nepotismen jag nämnt flera gånger. Den typen av jobb annonseras knappt ut.

Däremot finns det massvis av programmeringsjobb såklart. För där för det inte lika lätt att skyffla in inkompetenta nepotism personer.

Ja det är det jag menar, du kan säkert kombinera dina nuvarande kunskaper med programmering och sadla om lite om nu det är hopplöst i ditt nuvarande område.

Lebesunwerter
2020-08-14, 17:36
Jag har nog inte förstått rätt men måste du betala av dina studieskulder till CSN innan du får CSN igen (om du skulle börja plugga?). Har säkert missat något.

Enligt en jag mailade och frågade. Den andra jag frågade sa att jag bara behövde läsa upp lite högskolepoäng.

En tredje föreslog att jag skulle be om nedsättning på grund av synnerliga skäl. Hon tyckte att jag skulle göra en ansökan, utan att tveka.

"När ska jag ansöka, i sådana fall - kan jag göra det nu?"

Men jag skulle göra det när jag söker in på vad jag nu söker in på.

Skulle vara så mycket skönare och det skulle gå att planera om jag kunde ansöka redan innan.

en stor stark
2020-08-14, 17:52
Enligt en jag mailade och frågade. Den andra jag frågade sa att jag bara behövde läsa upp lite högskolepoäng.

En tredje föreslog att jag skulle be om nedsättning på grund av synnerliga skäl. Hon tyckte att jag skulle göra en ansökan, utan att tveka.

"När ska jag ansöka, i sådana fall - kan jag göra det nu?"

Men jag skulle göra det när jag söker in på vad jag nu söker in på.

Skulle vara så mycket skönare och det skulle gå att planera om jag kunde ansöka redan innan.

Alltså som jag har förstått det så är det två olika saker. Om man slutar studera och sen måste betala tillbaka (eller om man blir skyldig till att återbetala p.g.a. att man ljugit/felanmält hur mycket man ska betala) så är det separat från att ansöka studiemedel igen för att man återupptar studie. För studiemedel så behöver du ha klarat viss mängd poäng, och kan inte ansöka igen om du inte klarat den mängden poäng. Dvs läs någon kurs eller gör någon omtenta för att få poäng så att du kan ansöka igen. Är inte helt säker på detta dock.

Detta är nog något du bör kolla upp igen. Ring till dem och be dem förklara vad du måste göra för att kunna få studiemedel igen.

Kaalle
2020-08-14, 18:51
Klart JH är legit, kunderna betalar med cc. Och dom får dessutom vad som betalar för, och betänk vilka kräk du skriver till, vore omoraliskt att INTE blåsa dom. Chatta vidare och dra in lite bra deg nu.

Sen skriver du att du är smart och pluggat juridik men du tror på att dom kan få ut 50 lax av dig?

Allt löser sig.

Armed Dingo
2020-08-14, 18:51
Data/IT men utan programmeringskunskaper. Gillar inte heller sociala medier, webbutveckling, apputveckling.

Söker mer roller som DevOps, CM, Support och liknande. Möjligen ERP, CRM också men har ingen erfarenhet inom detta.

Men som sagt utan kontakter och nepotismen är det chanslöst.

Du är dataingenjör men kan inte programmera? Vad kan du?

Framtid.se säger detta om Dataingenjör:
Dataingenjörer har kunskaper i datateknik och kan därför arbeta som programmerare, systemutvecklare, systemadministratörer och IT-konsulter.

Slut citat. Samt att det är lätt att få jobb. Som sagt, om du inte kan programmera, vad kan du? Support är främst ett socialt yrke. Där är social kompetens viktigast och imo en bit lägrw än den utbildningsgrad du besitter, om du nu har en högskoleingenjörsexamen inom Data/IT.

Plasttiger
2020-08-14, 19:09
Skulle jag spika 2.0 på högskoleprovet och bli läkare så är det klart att jag är så gott som 100 % säkrad ett arbete.



Nej. Det finns ett stort överskott på olegitimerade underläkare.
Många som fastnar i vikariat för cirka 25 000 kr/månad eller ned till 19 000 kr per månad (tänk dig det efter att du köpt en 6-årig utbildning?).
Och kanske kommer du inte ens att bli legitimerad.

År 2019 ökade antalet AT-platser i Sverige med totalt tre, samtidigt som det enligt Sylf saknades 370 platser [4]. Kommer AT-flaskhalsen att förvärras när regionerna nu kan fokusera på de kortare, och sannolikt billigare, BT-tjänsterna? https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2020/01/bor-man-avrada-studenter-fran-svensk-lakarutbildning/
Du behöver heller inte bra betyg/högskoleprov om du söker dig utomlands för utbildningen (men då får du betala mer).


Dessutom kan socialstyrelsen möjligen ha åsikter om tidigare liv.

Lebesunwerter
2020-08-14, 19:45
Klart JH är legit, kunderna betalar med cc. Och dom får dessutom vad som betalar för, och betänk vilka kräk du skriver till, vore omoraliskt att INTE blåsa dom. Chatta vidare och dra in lite bra deg nu.

Sen skriver du att du är smart och pluggat juridik men du tror på att dom kan få ut 50 lax av dig?

Allt löser sig.

Va?

Jag har aldrig skrivit att jag är smart, utan bara sagt vad jag fått för resultat vid kliniska tester. Andra människor brukar kalla mig intelligent, dock. Smart är jag absolut inte. Snarare motsatsen. Däremot så är jag utan tvivel mer intelligent än genomsnittet. Och det säger jag utan att lägga värdering i det. Det finns andra egenskaper som jag mycket hellre skulle ha.

Hahahah vad hård du är mot mig. Känner mig väldigt kränkt av din nedlåtande attityd.


Seriöst, du är inte ens rolig med ditt trollande.


Jag förstår att det löser sig för dig men inte för alla. Vad får du ut av att försöka göra dig lustig över det jag skrivit?

Kev88
2020-08-14, 19:55
Dessutom är nepotismen stor på arbetsmarknaden idag. Utan kontakter är man chanslös.

Inte inom äldrevården, men då måste man ha en stark mage.

EagleEye
2020-08-14, 19:59
Ni kan förvänta er att nepotismen kommer att öka.

TS och liknande kommer ligga i rännstenen i framtiden.

Kaalle
2020-08-14, 20:20
Va?

Jag har aldrig skrivit att jag är smart, utan bara sagt vad jag fått för resultat vid kliniska tester. Andra människor brukar kalla mig intelligent, dock. Smart är jag absolut inte. Snarare motsatsen. Däremot så är jag utan tvivel mer intelligent än genomsnittet. Och det säger jag utan att lägga värdering i det. Det finns andra egenskaper som jag mycket hellre skulle ha.

Hahahah vad hård du är mot mig. Känner mig väldigt kränkt av din nedlåtande attityd.


Seriöst, du är inte ens rolig med ditt trollande.


Jag förstår att det löser sig för dig men inte för alla. Vad får du ut av att försöka göra dig lustig över det jag skrivit?

Trollande? Nu får du ge dig...

Jag informerade om hur läget är med chattjobbet, det är inget trollande. Du skrev att du är smart ja, det är ju precis det du medger ovan kompis, men sak samma.

Jag testade med lite tough love du behöver inte tolka det som att jag försöker trycka dit dig. Om du är i genuint behov av deg så är detta alternativet det bästa du kan finna, på laglig väg.

Snubben
2020-08-14, 20:34
Få dina gymnasiebetyg.
Sök KY-utbildning där du blir upphandlare.

Du har en Än som erbjuder hem o mat, ta det. Förklara hur du tänker att du ska ta dig ur skiten så ska du se att folk är mer än villiga att hjälpa dig - stödja, hjälpa, låna/ge pengar.

Samma sak med din far, förklara för hur du tror du kan vända allt runt, få hjälp med skulderna och börja plugga.

Angel
2020-08-14, 21:05
Data/IT men utan programmeringskunskaper. Gillar inte heller sociala medier, webbutveckling, apputveckling.

Söker mer roller som DevOps, CM, Support och liknande. Möjligen ERP, CRM också men har ingen erfarenhet inom detta.

Men som sagt utan kontakter och nepotismen är det chanslöst.

Är dataanalys i ditt område?

Lafayette
2020-08-14, 21:16
Är dataanalys i ditt område?

Är det han från Flashback?

Brofessorn
2020-08-14, 21:24
Vad hänger ni på Flashback för? Är ni alt-rightare?

Lafayette
2020-08-14, 21:27
Det finns yrken där de skriker efter arbetskraft, börja där TS. De skiter i ditt förflutna. Sen jobbar du dig uppåt och sen följer du med mig och Brofessorn till Thailand

Lafayette
2020-08-14, 21:28
Vad hänger ni på Flashback för? Är ni alt-rightare?

Sköna tripp-rapporter, guld

r1kkie
2020-08-14, 21:52
Nej.

Brofessorn
2020-08-14, 22:14
Det finns yrken där de skriker efter arbetskraft, börja där TS. De skiter i ditt förflutna. Sen jobbar du dig uppåt och sen följer du med mig och Brofessorn till Thailand

Jag vet inte om vi ska vara så inklusiva. Just nu tycker jag bara Legender med stora L får hänga på. Ni som är det vet vilka ni är, bara att PMa.

vicarious
2020-08-14, 22:29
Skaffa ett jobb, betala av CSN och börja plugga på högskola igen.

Hur gör du när du söker jobb? Som tidigare nämnts, att få städjobb eller jobba inom äldrevård/omsorg brukar sällan vara svårt, även med viss historia.

Säger inte att det nödvändigtvis är du, men många som "söker jobb" sitter och uppdaterar platsbanken på arbetsförmedlingen och "skickar iväg några CVs" istället för att verkligen aktivt försöka få ett jobb. Gå till arbetsplatser, presentera dig, visa upp dig, lämna CV. Till slut hittar man något. Det går, beror bara på hur smutsiga händer man är villig att få.

MaxTheMarketer
2020-08-15, 00:35
Alltid på helgerna dyker dessa trådar upp och aldrig på Flashback... hm... :naughty:

Helt seriöst & ärligt svar: du lär få bättre hjälp på Flashback. För där det finns fler knarkare och därmed större sannolikhet att någon där också har repat sig.


Alltså gått från "Rag to riches and lots of bitches". Det enda du får hjälp med här är vilket proteinpulver som är bäst (psst! det är det naturella med egen tillsatt kakao!)

Här är korta rådet i form av en "livsprincip" som du själv kan expandera på i form av praktiska steg: "Radikala förändringar i livet kräver radikala uppoffringar."

Vill Du komma från ett liv som tidigare innehöll illegala droger. Ja, då måste du oxå släppa allt som har med illegala droger att göra vilket även innebär uppoffringen av alla sekundära förmåner som illegala droger medförde.

Jag kan bara säga rakt ut nu att Du står inför ett mentalt & fysiskt helvete. Detta helvete är värre än vad du fick genomgå i Kustjägarutbildningen på tidiga 1990-talet.

Påbörja nu ätandet av denna mentala & fysiska bajsmacka. Lär dig älska den. Och lycka till! *popcorn*

shut teh face
2020-08-15, 12:08
Det är aldrig för sent med något. Du kan plugga, du får visserligen plugga utan bidrag och lån ett tag men det borde du kunna fixa på något sätt med hjälp av föräldrarna.

Duckfeathers
2020-08-15, 15:59
Jag satt i ett liknande läge för ungefär tre år sedan. Fast i tungt blandmissbruk sedan 15 år tillbaka, fick inte ta körkort, fanns i belastningregistret, hade ingen utbildning att tala om eller arbetslivserfarenhet, skulder och missade poäng hos CSN, skuldsatt hos kronofogden, kraftig mental ohälsa, hepatit.. Ja, rubbet.
Idag är jag 100% ren från alla sinnesförändrande substanser, studerar på högskola, har bra referenser från tidigare arbete, har behandlat bort min hepatit, jobbat av mina skulder hos kronofogden, har stöd från CSN, egen studentlägenhet, har körkort, utövar flera intressen och mår bättre än jag någonsin trodde var möjligt.

Jag kan säga direkt att i ditt nuvarande läge finns det bara en enda sak som kommer hjälpa; drogfrihet. Och då menar jag riktigt tillfrisknande från beroendesjukdomen. Inte att trycka på pausknappen med metadon, hitta anledningar varför du inte vill sluta med ena eller andra substansen, att försörja sig på småbrott etc. Du behöver sluta med kemikalier, låta din hjärna återhämta sig och få behandling där du lär dig hur man hanterar och lever med den här sjukdomen utan att ge efter för den.

Jag vet att det här inte är det du vill höra, och att du har en miljon anledningar varför det inte är rätt väg för dig, men detta är den hårda sanningen. Att tända av från opiater är förjävligt och att jobba på sig själv är en tuff resa, som kan verka omöjlig, men om det vore enkelt skulle alla göra det. Och innan du hittar villigheten att göra det som krävs kommer du inte ta dig ur din situation. Beroendesjukdomen påverkar alla aspekter av livet, vare sig du inser det eller ej. Så länge den är aktiv har man nedsatt impulskontroll, och förr eller senare kommer det göra att du raserar vilket liv du än lyckas bygga upp. Om du inte förändrar dig själv ända ifrån grunden kommer ditt liv aldrig att förändras.

Om du blir drogfri och din hjärna får börja återhämta sig på allvar faller resten på plats. Du kommer gradvis med tiden att börja känna glädje över små saker i livet som du inte ens tänker på just nu, du kommer få driv, du kommer få passion, du kommer upptäcka vad du vill göra, och du kommer hitta sätt att lösa det ena praktiska problemet efter det andra tills du en dag inser att ditt liv är fantastiskt, och att alla dom där gamla problemen bara är ett minne blott.

Och ang. forskningen du nämner kring att dom som får metadon klarar sig bättre än dom utan så känns det där mest som konfirmationsbias från din sida.. Vilka har dom jämfört med? Personer som inte får någon behandling alls? Ja, då klarar man sig säkerligen bättre med metadon. Men bland dom som tar sig ur missbruket på allvar och faktiskt lyckas vända livet på riktigt vågar jag med ganska stor säkerhet påstå att en överväldigande majoritet har gått andra vägar.

Bob90
2020-08-15, 17:56
Det är aldrig för sent med något. Du kan plugga, du får visserligen plugga utan bidrag och lån ett tag men det borde du kunna fixa på något sätt med hjälp av föräldrarna.
+1
Det är aldrig för sent att ta tag i sitt liv och det är alltid för tidigt att ge upp.

Ett tips för att ta HP, anmäl dig till kurser utan förkunskapskrav. Det finns oerhört mycket "introduktionskurser" (tex förberedande matematik för högskolestudier på 7,5 hp) och "flumkurser" (amerikansk politik, abrahamitiska religioner osv) och vissa går att anmäla sig till löpande eller har fortfarande öppet för antagning. Samtliga är på distans utan fysiska sammankomster, många av dem har bara datum som deadline och inte klockslag.

https://www.antagning.se/se/search?period=9&courseProgram=courses&distance=on&distanceWithoutMeetings=on&noPrerequisite=on&semesterPart=0

Diomedea exulans
2020-08-15, 18:26
Ta inte hjälp av föräldrarna, vad du än gör, det är osjälvständigt.

Gregow
2020-08-15, 19:20
Det enda definitiva i livet är döden. Har du puls och andas är oddsen till din fördel.