handdator

Visa fullständig version : Gärningar och beslut som haft en oväntat negativ effekt på ditt liv


Armed Dingo
2020-08-10, 18:17
Jag kan börja.

De flesta gånger jag försökt passa in i en grupp fastän jag inte riktigt gillat människorna så har jag misslyckats. Jag hade lyckats bättre med dom om jag inte försökt passa in alls.

Jag började investera i aktier. Det gick åt helvete första åren, och det var inte förrän jag förstog vad jag gjorde fel (det mesta) som det till slut gick bättre. Det gick inte bara att fortsätta och hoppas på att det skulle lösa sig.

Lafayette
2020-08-10, 18:19
Orkar inte skriva ner allt, vart fasen ska man börja

Armed Dingo
2020-08-10, 18:20
Orkar inte skriva ner allt, vart fasen ska man börja

Denna tråden är till för det. Du kanske hittar en röd tråd, ett genomgående fel, om du skriver ner allt.

Diomedea exulans
2020-08-10, 21:22
Jag föddes.

Bob90
2020-08-10, 22:15
För bråttom med val av utbildning, därtill gå på "säkerhet" istället för att välja det man är mer intresserad av, men som är "svårare"/"läskigare".

Inget är svårare att lära sig än det man inte är intresserad av.

EagleEye
2020-08-10, 22:22
Borde köpt en bostadsrätt 2008 men det gjorde jag inte. Borde köpt Swedbank och Beowulf Mining aktier 2008 men köpte andra aktier.

Har beräknat att jag skulle haft ca 10.2 miljoner kronor om jag valt rätt.

Nu är jag istället arbetslös och boende i en hyresrätt på 48 kvm.

Kev88
2020-08-11, 08:09
När jag köpte min första dator vid ålder 15, det ledde till att jag hamnade i ett 9-10 års spelmissbruk som hade en extremt negativ påverkan på mitt liv (utbildning, jobb osv).
Men samtidigt så tror jag att datorn räddade mig på ett sätt då jag under min barn- och ungdom led av mycket psykisk ohälsa, och datorn var min räddning, den fick mig att fly från verkligheten och all ångest.

Mental
2020-08-11, 08:20
När jag köpte min första dator vid ålder 15, det ledde till att jag hamnade i ett 9-10 års spelmissbruk som hade en extremt negativ påverkan på mitt liv (utbildning, jobb osv).
Men samtidigt så tror jag att datorn räddade mig på ett sätt då jag under min barn- och ungdom led av mycket psykisk ohälsa, och datorn var min räddning, den fick mig att fly från verkligheten och all ångest.

Hmm, det där är svårt, jag spelade otroligt mycket onlinespel under åren strax innan under och efter gymnasiet. På ett sätt känns det som bortslösat. Men det var en gemenskap och ett sätt att umgås med vänner som passade bra, och tid man spenderar på något man njuter av är svårt att se som bortslösad.
Hade jag lagt samma tid på något tråkigt men mer socialt accepterat, hade det nog känts mer bortslösat.

Dock kan jag i efterhand skämmas lite över att en stor anledning till att jag lämnade min första flickvän var att jag lyckades komma med i första betafasen till Asherons Call i maj 99. Den sommaren spenderades nästan uteslutande framför datorn.

Jag var dock inte mer social tiden innan datorn egentligen, från typ 5 års ålder upp till IT åren läste jag enorma mängder först B.whalströms ungdomsböcker, sedan fantasy och slutligen all typ av skönlitteratur och scifi. Jag snittade 3-5 böcker i veckan. En annan typ av verklighetsflykt, men som är mer accepterad, men än mindre social.

Kev88
2020-08-11, 11:30
Hmm, det där är svårt, jag spelade otroligt mycket onlinespel under åren strax innan under och efter gymnasiet. På ett sätt känns det som bortslösat. Men det var en gemenskap och ett sätt att umgås med vänner som passade bra, och tid man spenderar på något man njuter av är svårt att se som bortslösad.
Hade jag lagt samma tid på något tråkigt men mer socialt accepterat, hade det nog känts mer bortslösat.

Jo, det är sant, jag kan med handen på hjärtat säga att jag aldrig har haft så kul som jag hade under flera av dessa åren, i synnerhet när World of Warcraft släpptes. När jag tänker på det så gör det mig faktiskt lite deprimerad, då jag vet att jag aldrig någonsin kommer att ha så kul igen, även nostalgin jag ibland upplever från den tiden kan vara riktigt jobbig, det var verkligen mitt heroin.

Dock kan jag i efterhand skämmas lite över att en stor anledning till att jag lämnade min första flickvän var att jag lyckades komma med i första betafasen till Asherons Call i maj 99. Den sommaren spenderades nästan uteslutande framför datorn.

Haha du är inte ensam! Jag lämnade dock inte min dåvarande flickvän, utan prioriterade datorn framför henne, vilket gjorde att hon drog, jag var dock bara 15 så det var inte allt för seriöst. Det jag dock skäms över är att jag hoppade av gymnasiet och varken pluggade eller arbetade i flera år. Hade det inte varit för att jag skadade min rygg, vilket gjorde att jag inte kunde sitta längre perioder, så skulle jag nog fortfarande ha varit fast i träsket. Så på så vis så medförde den skadan något positivt, då den fick mig att ta tag i mitt liv, läsa upp mina betyg och fixa ett jobb. Idag kan jag tack och liv sitta igen, men jag skulle aldrig våga ta upp det igen då jag vet att det hade spårat.

Lafayette
2020-08-11, 11:31
Börjat med SSRI får det väl bli då. Fy fan.

chidde
2020-08-11, 11:43
När jag köpte min första dator vid ålder 15, det ledde till att jag hamnade i ett 9-10 års spelmissbruk som hade en extremt negativ påverkan på mitt liv (utbildning, jobb osv).
Men samtidigt så tror jag att datorn räddade mig på ett sätt då jag under min barn- och ungdom led av mycket psykisk ohälsa, och datorn var min räddning, den fick mig att fly från verkligheten och all ångest.

Kanner igen mig sjalv litegrann dar, vill dock inte anvanda ordet "spelmissbruk" for sa djupt i trasket var jag aldrig men samtidigt kan jag inte neka till att det spenderats timmar och helger till att spela CS. Jag var en naturbegavning i skolan och gick ut med hoga betyg fran hogstadiet, men under gymnasiet var det for mycket distraktioner har och dar i form av dator, utekvallar, skateboard, kompisar etc

Till det positiva
Hade en konversation med en mycket gammal van haromveckan, vi pratade om gamla tider och vad som har hant med var umgangeskrets "nufortiden" och nar man blickar tillbaka sa har vi anda gjort ganska bra ifran oss. Vissa ar tyvarr inte vid livet langre och andra har blivit tunga drogmissbrukare

Tonarstiden ar en mycket "fragile" tid for vem som helst, har man inte hittat nat att gora blir det latt att man hangt utanfor kiosker och hittat pa otyg med sina kompisar, hamnat i fel kretsar osv och hade det inte varit for vara datornordkvallarna hemma i vara pojkrum hade vi bara varit ute och harjat oftare

Fredszky
2020-08-11, 12:18
Kanner igen mig sjalv litegrann dar, vill dock inte anvanda ordet "spelmissbruk" for sa djupt i trasket var jag aldrig men samtidigt kan jag inte neka till att det spenderats timmar och helger till att spela CS. Jag var en naturbegavning i skolan och gick ut med hoga betyg fran hogstadiet, men under gymnasiet var det for mycket distraktioner har och dar i form av dator, utekvallar, skateboard, kompisar etc

Till det positiva
Hade en konversation med en mycket gammal van haromveckan, vi pratade om gamla tider och vad som har hant med var umgangeskrets "nufortiden" och nar man blickar tillbaka sa har vi anda gjort ganska bra ifran oss. Vissa ar tyvarr inte vid livet langre och andra har blivit tunga drogmissbrukare

Tonarstiden ar en mycket "fragile" tid for vem som helst, har man inte hittat nat att gora blir det latt att man hangt utanfor kiosker och hittat pa otyg med sina kompisar, hamnat i fel kretsar osv och hade det inte varit for vara datornordkvallarna hemma i vara pojkrum hade vi bara varit ute och harjat oftare

https://i.imgur.com/4uEy8XG.jpg

chidde
2020-08-11, 12:51
https://i.imgur.com/4uEy8XG.jpg

:d:d

Mycket fritid? :cool:

Kaalle
2020-08-11, 14:05
Åt mig mullig i ung ålder vilket tror jag var katalysatorn för ett obefintligt självförtroende, ett tillstånd som höll i sig i säkert 10 år. Flera bidragande faktorer på vägen givetvis, det blir en nedåtgående spiral.

Armed Dingo
2020-08-11, 14:55
Åt mig mullig i ung ålder vilket tror jag var katalysatorn för ett obefintligt självförtroende, ett tillstånd som höll i sig i säkert 10 år. Flera bidragande faktorer på vägen givetvis, det blir en nedåtgående spiral.

Påminner om mig själv när jag vid 17 års ålder skulle BULKA. Jag blev bara fet, tränade inte ens böj och mark på denna tiden. Det var ett jädra misstag. Enda positiva var att jag lärde mig mycket om viktnedgång. Det kom till priset av lätta bristingar vid armhåla/biceps och insida baksida lår. Oh well.

trädgårdsmöbel
2020-08-11, 16:13
Lovat mig själv att vara mindre självutlämnande, men jag vill dela med mig av lite livsvisdom. En hel del dåliga och en hel del bra saker som hänt mig beror på att jag inte gjort något och inte beslutat något. Alltså bara väntat och sett vad som händer. Man kan nog bli lite filosofisk och säga att genom att inte göra något kan man göra rätt mycket.