handdator

Visa fullständig version : Gärningar och beslut som haft en oväntat stor positiv effekt i ditt liv


yia
2020-08-09, 07:21
Vilka gärningar/beslut är ni särskilt glada över att ni en gång valde att göra? Bortse från det uppenbara d.v.s "träffade min fru", jag tänker mer på mindre saker som visat sig ha en oväntat stor positiv, eller utvecklade, effekt för dig.

Exempelvis: Du kanske gick med i en förening som utvecklats till en rad nya och trevliga bekanskaper. En blyg individ kanske började spela teater och därmed utvecklades som person. Du kanske började cykla till jobbet vilket eskalerade till en helt ny livsstil. Du kanske har köpt någon vara eller tjänst som blivit en ovärderlig hjälp i vardagen.

Rikard Jansson
2020-08-09, 08:35
Allt hänger ihop.

Som att jag började med armbrytning. det kom sig av att jag slutade med bänk, vilket kom sig mestadels av att jag fick barn, vilket kom sig mestadels av att jag gjorde lumpen (det var hennes krav, som jag förstås också gick med på, att om jag skulle ligga borta där en jävla massa skulle hon ha ett barn som sällskap), vilket kom sig av att jag en kväll stod i ett lerigt hål på jobbet och tänkte "fan, ska jag ändå jobbiga i ett lerhål kan det lika gärna vara ett skyttevärn", vilket kom sig av att jag bytte jobb från trä-industri till grävning. Så ja, kanske att säga upp sig på sågverket då.

Diomedea exulans
2020-08-09, 09:44
Kul tråd! Jag ser fram emot att läsa historier i samma anda som Röde Orm, vikingen som blev tillfångatagen som roddarslav på ett galärskepp, vilket egentligen var en väldigt dålig händelse i sig, men fick massor positiva följder, som att han blev superstark.

Jag har inte så mycket att bidra med själv, men det närmaste är väl att jag blev absolutist. Jag söp på vanligt svenskt vis fram till jag var 28, och efter varje fylla gick jag runt i veckor och var livrädd för jag inte hade någon aning om vad jag hade gjort eller sagt. Ibland berättade folk vad jag hade gjort eller sagt, varpå ångesten blev tio gånger högre.

Så jag sa en dag "nej, nu skiter jag i det", och försökte stålsätta mig inför ett helt liv av att konstant behöva bemöta hån över vilken jävla bög jag är och motstå eviga försök att pracka på mig öl, vin och sprit. Noll procent av någotdera föll in. När jag berättar att jag slutat dricka svarar nittiofem procent med "jävlar vad starkt! Jag beundrar det som fan! Jag önskar jag hade samma karaktär", medan fem procent svarar "vaa? Jag trodde du drack igår! Det märktes inte att du var nykter!"

Jag var även förberedd på att aldrig mer i mitt liv få ha sex efter att jag slutade dricka, men jag märkte att man kan ragga i nyktert tillstånd om det sker på internet, så ej heller på den punkten förstördes mitt liv.

En annan sak som haft oväntat positiv effekt var att jag skaffade mustasch. Jag hade förväntat mig att folk skulle tycka den vad ful, men alla bara brer ut som om hur snygg jag är.

TotteShaped4Life
2020-08-09, 10:47
Beslutet om nykterhet maj 2013 räddade inte bara mitt liv utan har förstås fått en mängd sidovinster. Bestämde där i juni 2013 (48 år) att jag skulle vara i mitt livs form när jag fyllde 50 och tävla i bodybuilding. Slutade med SM i bodybuilding 50+ och en fjärdeplats av sju tävlande. Nu även utbildad KBT och hjälper andra hela dagarna att komma tillrätta med missbruk av olika slag. Kostrådgivning som bisyssla. Jo, det var ett hyfsat bra beslut. Oväntat? Vet egentligen inte vad jag hade väntat mig. Jo, om jag hade fortsatt hade det slutat med parkbänk och tidig död högst sannolikt.

Mental
2020-08-09, 11:06
Vilka gärningar/beslut är ni särskilt glada över att ni en gång valde att göra? Bortse från det uppenbara d.v.s "träffade min fru", jag tänker mer på mindre saker som visat sig ha en oväntat stor positiv, eller utvecklade, effekt för dig.

Exempelvis: Du kanske gick med i en förening som utvecklats till en rad nya och trevliga bekanskaper. En blyg individ kanske började spela teater och därmed utvecklades som person. Du kanske började cykla till jobbet vilket eskalerade till en helt ny livsstil. Du kanske har köpt någon vara eller tjänst som blivit en ovärderlig hjälp i vardagen.

Att genomlida värnplikten.
Ville inte göra värnplikt, och valde den kortaste tiden jag erbjöds (10 månader) Hade gjort mitt bästa för att maska på mönstringen och såg det hela som ett otroligt slöseri med tid. Jag ville börja jobba och tjäna pengar.

Väl på plats tänkte jag hoppa av första helgen, och ta min samhällstjänst som straff, men valde att hänga kvar ett tag till för att ge det en chans. Efter någon vecka blev det kul.

Idag har jag tack vare det gjort 15+ år inom HVinsats, är instruktör på en mängd vapensystem, skjutledare, och utbildar militära skyddsvakter i både juridik och praktik. Lägger säkert 30 dygn per år på militären och älskar det livet. Några av mina allra bästa vänner har jag lärt känna i uniform.

Angel
2020-08-09, 11:07
Ladda ner Tinder kanske :)

Mental
2020-08-09, 11:24
Ladda ner Tinder kanske :)

Faller inte det lite under "Bortse från det uppenbara d.v.s "träffade min fru" ?

Lafayette
2020-08-09, 11:32
Ladda ner Tinder kanske :)

Vi vet att du träffat en karl! Vi vet!!

Diomedea exulans
2020-08-09, 11:43
Vi vet att du träffat en karl! Vi vet!!

Det var ju relevant här, ju...

PureWhey
2020-08-09, 11:47
vi vet att du träffat en karl! Vi vet!!:d

skickat från böjracket

Brofessorn
2020-08-09, 11:59
Att alltid skryta om sin pojkvän är samma sak som att skryta om sin lön. Change my mind.

Diomedea exulans
2020-08-09, 12:18
Men låt henne skriva om sin pojkvän. Det är skitdrygt när folk försöker censurera en på forum och leder till att man alltid sitter och är paranoid och väger sina ord med guldvåg för att man inte ska råka skriva om det där som tydligen förnärmar folk.

Jag råkar ständigt ut för det, och det går tydligen i vågor vad det gäller. Ett tag fick jag skit hela tiden för att jag drev för mycket med mig själv. Nuförtiden skriver ingen om det, men fan och hans moster klagar istället på att jag ”tar över trådar” och ”skriver för mycket om mig själv”. Det är inte utan att jag blir nyfiken på vad nästa trend kommer vara.

trädgårdsmöbel
2020-08-09, 12:22
Att alltid skryta om sin pojkvän är samma sak som att skryta om sin lön. Change my mind.

Nja. Damer brukar göra så i ca 2 år, sedan byts "skryta om" ut mot "klaga på".

PureWhey
2020-08-09, 12:24
Att alltid skryta om sin pojkvän är samma sak som att skryta om sin lön. Change my mind.2 kvinnor kvar på forumet och du hackar på båda i samma post. Rip.

SKICKAT FRÅN BÖJRACKET

Lafayette
2020-08-09, 12:51
Jag har gratulerat och sagt att det var jättefint att hon träffat en snubbe två gånger, mitt inlägg var inte jätteseriöst ska tilläggas.

Brofessorn
2020-08-09, 12:52
Sluta simpa nu. Båda grejerna är lika okej, ni hatar mig bara för att jag förmedlar sanningen.

Lafayette
2020-08-09, 12:53
Sluta simpa nu. Båda grejerna är lika okej, ni hatar mig bara för att jag förmedlar sanningen.

Dio simpade mest!!

Rikard Jansson
2020-08-09, 12:57
2010:

guy1: "fk u woman"
guy2: "no"
guy1: "omg white knight"

2020:

guy1: "fk u woman"
guy2: "no"
guy1: "omg stop simp"

Läskeblask
2020-08-09, 13:56
Har inga såna val. Finns inget gott som inte har nåt ont. Jag tror att livet är som ett spel, den som vinner är den som lyckas se framåt och göra valen som har minst negativa effekter

Angel
2020-08-09, 14:46
Hahahahahaha.

Jag kom verkligen inte på något annat. Kunde ju låtit bli att svara då tänker ni, men jag ville vara lite aktiv på forumet. Maaaaa baaaaad!

wintersnowdrift
2020-08-09, 16:27
Jag har ingen inkomst från och med oktober så alla kan vara lugna. Om ett par månader kommer inga trådar att riskera att låsas p.g.a. skryt om min lön.

Angående topic så tycker jag att alla beslut jag tagit om saker jag faktiskt gjort har haft positiv inverkan på mitt liv. Typ det här:

https://imgs.xkcd.com/comics/settling_2x.png

EagleEye
2020-08-09, 16:33
Att inte vänta för länge på att saker ska hända är ett stort beslut för mig. Är ganska lat annars så det är en stor förändring.

Och så har jag blivit dedikerad Kristen. Från nu ska jag leva ett rättfärdigt liv. Amen.

Korvil
2020-08-09, 16:40
Nja. Damer brukar göra så i ca 2 år, sedan byts "skryta om" ut mot "klaga på".Finns studier på att det är bättre för testosteronnivån att byta ut kvinnan efter 12 månader ;D

(Liksom att vara singel är bättre än att vara i ett förhållande men kanske kräver att man faktiskt utsätter sig för jakten och flirtar och ligger.
Å andra sidan toppar de som är polyamorösa och inte begränsar sig men ..)

5 minuters konversation med en attraktiv kvinna skulle höja testosteronnivån 30% så .. Kanske borde snacka mer på gymmet? ...

Jag tycker Tinder verkar skit. Verkar vara så många fakeprofiler och så många overifierade och användargränssnittet är gjort för att man skall betala:
Försöker du kolla på nästa bild genom att svepa så visst har du ogillat någon. Sveper du för att se eventuell presentation så spenderade du precis din enda superlike. Jag betalade för en månad men då ville man ju inte likea mycket för man vill spara superlikes om man syns bättre så men de går säkert i hög grad till fakefolk så .. Bara dumt. Badoo låter en ju faktiskt sätta lite taggar och man kan promotea och skicka hårdare like reklamfinansierat istället.
Dock är är det ju intressant att Darkside slår båda på fingrarna vad gäller att beskriva sig själv. Men det är kanske inte relevant? Något som förövrigt knappt görs på Tinder. Så.. någon som vill ha urlen?!

Läskeblask
2020-08-09, 17:12
Jag har många ggr funderat på hur små val vi gör varje dag påverkar oss. T.ex om vi delar upp det i enskilda dagar så redan val som att äta hamburgare, träna osv påverkar ju oss över en längre tid. Jag tror dom flesta tänker flr kortsiktigt när man gör beslut. T.ex så i ung ålder när man tänker på vilket utbildningsprogram man blr välja så hur många tänker på att valet kan vara skillnaden mellan att köra en ny bmw eller en volvo 740 eller bo i en ett vs en trea?

Armed Dingo
2020-08-09, 17:36
Finns studier på att det är bättre för testosteronnivån att byta ut kvinnan efter 12 månader ;D

(Liksom att vara singel är bättre än att vara i ett förhållande men kanske kräver att man faktiskt utsätter sig för jakten och flirtar och ligger.
Å andra sidan toppar de som är polyamorösa och inte begränsar sig men ..)

5 minuters konversation med en attraktiv kvinna skulle höja testosteronnivån 30% så .. Kanske borde snacka mer på gymmet? ...

Jag tycker Tinder verkar skit. Verkar vara så många fakeprofiler och så många overifierade och användargränssnittet är gjort för att man skall betala:
Försöker du kolla på nästa bild genom att svepa så visst har du ogillat någon. Sveper du för att se eventuell presentation så spenderade du precis din enda superlike. Jag betalade för en månad men då ville man ju inte likea mycket för man vill spara superlikes om man syns bättre så men de går säkert i hög grad till fakefolk så .. Bara dumt. Badoo låter en ju faktiskt sätta lite taggar och man kan promotea och skicka hårdare like reklamfinansierat istället.
Dock är är det ju intressant att Darkside slår båda på fingrarna vad gäller att beskriva sig själv. Men det är kanske inte relevant? Något som förövrigt knappt görs på Tinder. Så.. någon som vill ha urlen?!
Mmm. Det är ju det som är viktigt i livet, att ha optimal testosteronnivå.
Jädra hoppborgar till folk det finns alltså.

Lafayette
2020-08-09, 17:40
Mmm. Det är ju det som är viktigt i livet, att ha optimal testosteronnivå.
Jädra hoppborgar till folk det finns alltså.

Vi vill alla vara opti

trädgårdsmöbel
2020-08-09, 17:58
Vi vill alla vara opti

Optimal nivå uppnås nog inte av att försöka optimera naturliga nivåer. Det är enorm mängd faktorer som påverkar, bättre då att sköta det exogent så kan man äta sin lakrits, hålla en hundvalp och tusen andra grejer som kan påverka:)

Testosteron! Har påverkat mitt liv väldigt positivt, men jag fick tjata (och tjata) på vården innan de ville testa. Efter att ha testat var det inga problem att via urolog få det. Det är som att skruva upp självförtroendet 1 snäpp, välmåendet 2 snäpp och känslan av att ha åstadkommit något utan att ha åstadkommit något med tre.

Läskeblask
2020-08-09, 18:03
För dom som har normala nivåer så sluta fundera på det. Om ni nu höjer nivån med att ragga rudar eller äta nån afrikansk rot så har det 0 betydelse.

Armed Dingo
2020-08-09, 18:07
Q: Om jag, som är man, hävdar att jag identifierar mig som fysisk kvinna, men man i en kvinnas kropp, och vill byta kön till man, borde jag inte kunna tvinga fram Galenika 300mg ed5 på recept, betalt av staten och med fria hälsochecks? Kanske en klapp på stjärten av nurse som sätter sprutan?

Läskeblask
2020-08-09, 18:13
Q: Om jag, som är man, hävdar att jag identifierar mig som fysisk kvinna, men man i en kvinnas kropp, och vill byta kön till man, borde jag inte kunna tvinga fram Galenika 300mg ed5 på recept, betalt av staten och med fria hälsochecks? Kanske en klapp på stjärten av nurse som sätter sprutan?

Nä. Jag var faktiskt i kontakt med en prostituerad kvinna som hade börjat sin omvandling från kvinna till man. Ganska nasty fjunskägg lol. Ganska intressant vad man kan åstadkomma med hormoner. Särskilt man till kvinna.

Määng
2020-08-09, 18:16
Jag bryter egentligen mot trådens regel eftersom slutdestinationen på denna post blir att jag träffade min fru, men det är inte det i sig som är beslutet som ändrade mitt liv, så jag tror jag hittat ett kryphål!

Beslutet som förändrade mitt liv: Köpa en för stor öronpiercing

En eftermiddag 2007 vandrade jag längs marknadsstånden i min dåvarande hemkommun, bakfull och fladdrig som ett svin och hade precis stigit upp och längtade till att få börja supa igen (i stort sett det mitt liv gick ut på just då). Gick förbi ett stånd där det såldes piercingar, eftersom jag hade ett 0,5mm plutthål bestämde jag mig för att köpa en 4mm och forcera hålet större.

Fast forward tre veckor så hade jag gått och dragit mig för att sätta in den där piercingen eftersom jag förstod att det skulle göra väldigt ont. Men där och då bestämde jag mig för att göra det. Kämpade i typ 40 min för att få genom ringen och när det var gjort pulserande mitt öra som att det fått ett eget hjärta och kardiovaskulärt system och börjat leva fritt, helvete vad ont det gjorde. Skulle egentligen träna innebandy senare den kvällen men fick ställa in för att det gjorde så ont i örat.

30 min efter piercingoperationen så hörde några vänner av sig och undrade om jag ville dricka några öl och jag tackade ja, skönt att bedöva örat med alkohol. En kompis kände den person som skulle komma att bli min fru bra så hon hakade på and one thing led to another och vi spenderade kvällen och helgen tillsammans.

I bakgrunden av allt detta så höll jag precis på att söka utbildningar i Umeå och planerade att flytta från den avgrund till håla jag bodde i och tre dagar efter att helgen lidit mot sitt slut ringde hyresvärden och behövde ett svar, skulle jag ta lägenheten eller inte? Hade beslutsångest av sällan skådad art, skulle jag stanna och ge "flörten" en chans eller skulle jag bara dra och påbörja ett nytt liv? Beslutade mig tillslut för att stanna och ge det en chans.

Så för att summera, hade jag inte köpt ringen hade jag inte hoppat över innebandyn, hade jag inte hoppat över innebandyn hade jag aldrig spenderat helgen med min nuvarande fru och vi hade inte bott tillsammans med tre barn och två katter.

Som bonus så hamnade vi ändå i Umeå tillslut. :D