handdator

Visa fullständig version : Koloiternas bästa resor


Gregow
2020-08-07, 21:46
Jag har inte varit utanför Sverige på två år och känner starkt att jag behöver resa iväg. Det lär inte bli i år, kanske inte nästa, men när det blir av ska det vara på riktigt.

Det här är inte frågan om billigt all inclusive eller schysst knark.

Jag vill veta om era bästa resor. Visst, om det råkar vara all inclusive, dålig buffé och kokain så är du givetvis välkommen att skriva det i tråden.

Vad jag annars är ute efter att höra är inspirerande och ovanliga historier. Sånt där som får en att tänka att "jävlar, den där resan vill jag göra".

Om ni inte har någon sådan resa att berätta om så förtälj er drömresa. Jag skulle exempelvis vilja köra genom Ryssland till dess nordligaste punkt, samt österut till Alaska.

I vilket fall, berätta.

Rikard Jansson
2020-08-07, 21:48
Har aldrig varit utanför Sverige men var till Sundsvall en gång. 6/10

Gregow
2020-08-07, 21:58
Har aldrig varit utanför Sverige men var till Sundsvall en gång. 6/10
Vadfan Jansson, du måste ut och se världen. Jag har för all del aldrig varit i Svanskog men bara Sverige är olidligt vackert.

Min bästa resa är faktiskt för ett par år sedan när jag bilade själv genom Sverige, Norge och Finland (norra delarna i varje fall). Upp till Nordkapp.

Allt jag hade var bil, tält, yxa och kniv. Sov antingen i bilen eller tältet. Då var jag stundtals långt ute i vildmarken, trots att det fanns någon form av väg.

Den resan slår allt jag gjort i resväg. Helt magisk och fantastisk.

Ett Orm
2020-08-07, 21:59
Mina bästa resor har gått till Nordnorge, Söröya, för fiske. Sol o bad i grekland kan kvitta efter det.
Skulle till Tjernobyl i maj, det såg jag verkligen fram mot. Men det sket sig ju naturligtvis pga corona-skiten.
Ett annat drömresemål är Amazonas eller likanande regnskogsmiljö, vore otroligt intressant.

Gregow
2020-08-07, 22:27
Mina bästa resor har gått till Nordnorge, Söröya, för fiske. Sol o bad i grekland kan kvitta efter det.
Skulle till Tjernobyl i maj, det såg jag verkligen fram mot. Men det sket sig ju naturligtvis pga corona-skiten.
Ett annat drömresemål är Amazonas eller likanande regnskogsmiljö, vore otroligt intressant.
Fan, Nordnorge... Jag var faktiskt glad en stund när jag körde fel och drog genom gränsen till Sverige och Finland. Norge var en så jäkla intensiv upplevelse.
Det kanske låter konstigt men varje minut i Norge slog mot mina sinnen. Vackert, dramatiskt, farligt och öde. Känslan sen när man kört hela jävla vägen upp till Nordkapp - genom ett helt sinnessjukt landskap - och stå på en klippavsats över havet medan vinden river i en... Jag kan inte ens beskriva den känslan.

Då hade jag ändå rätt trevliga kvällar på vägen. En gång lyckades jag dra upp lite fisk, grilla över öppen eld och skölja ner med kall öl. Annars blev det att elda på korv, men det är fan inte dumt heller.

Den här resan gjorde jag för övrigt strax efter kust till kust i USA. En annan episk resa, men... Nordkapp-resan spelar i en liga för sig.

MaxTheMarketer
2020-08-08, 05:29
En gång bodde jag en vecka i Malmö (2008) men en vit svensk, en svart svensk och en vit dansk. Vi gick ut och raggade varje dag från typ 10 på morgonen till 2-3 på natten. Fick nästan ligga på slutet av veckan men jag backade ur för tjejen hade typ en miljon piercingar och såg inte så bra ut.

Men rolig upplevelse vars sociala muskel jag lyckades behålla två veckor efteråt men sedan blev allt som vanligt och jag blev en feg social varelse igen. Detta ägde åtminstone rum innan Malmö förvandlades till "Lilla Syrien" eller Beirut numera kanske? :laugh:

rooz
2020-08-08, 07:32
Island eller New York.

Magnus N
2020-08-08, 08:09
När man varit i New York eller den senaste resan till usa när man började i Vegas sedan körde runt en vecka i staten för att avsluta i Vegas igen.

Enda man ångrar är att det skulle varit två/tre veckor med bilen istället, men får åtgärda det så fort Coronan är förbi

ceejay
2020-08-08, 08:57
Kroatien. Det var väldigt mysigt.

tumme
2020-08-08, 09:55
Skulle till Tjernobyl i maj, det såg jag verkligen fram mot. Men det sket sig ju naturligtvis pga corona-skiten.


Var I Tjernobyl för 2-3 år sedan och kan verkligen rekommendera det. Var 3 dagar i Kiev med en dagsutflykt till Tjernobyl. Kiev är skit så kunde varit där 1 dag och sedan en dag i Tjernobyl. Märks verkligen att man är i gamla sovjet i arkitekturen och maten etc. Sedan att gå runt i ruinerna i Prypiat var coolt. Det finns tillräckligt mycket kvar att man kan tänka sig hur det såg ut innan evakueringen. En utav mina bättre resor :) .

PureWhey
2020-08-08, 11:05
Jag gillar rivieran, ffa Cannes. Sitter och har det härligt här just nu.

Hawaii var coolt.

Key West var speciellt och härligt.

Sydafrika var också riktigt fräckt, vill jag tillbaka till.

SKICKAT FRÅN BÖJRACKET

Brofessorn
2020-08-08, 11:23
Hur ser det ut just nu? Vilka länder är minst skitnödiga? Inga masktvång osv

PureWhey
2020-08-08, 11:28
Hur ser det ut just nu? Vilka länder är minst skitnödiga? Inga masktvång osvI Frankrike är det bara inne i butiker och dyl. ganska lättöverkommet.

SKICKAT FRÅN BÖJRACKET

EagleEye
2020-08-08, 11:29
Skulle gärna vilja åka till Amsterdam och besöka red light district. Någon varit där ?

PureWhey
2020-08-08, 11:36
Skulle gärna vilja åka till Amsterdam och besöka red light district. Någon varit där ?Inte personligen men enl. bekanta finns det roligare och fräschare ställen än red light om man är ute efter rajjtan tajjtan. Till exempel hotelliknande etablissemang där man betalar en entréavgift för att komma in. Sedan finns det stora duschrum, pooler, Jacuzzis etc och massa tjejer du kan välja mellan mot en extra peng. Du får badrock, drinkar etc.

Inget jag personligen är särskilt intresserad av men om jag skulle vart tvungen att välja låter ju det härligare.

SKICKAT FRÅN BÖJRACKET

delta_mats
2020-08-08, 11:52
Kanada, och då framför allt British Columbia och Vancouver Island var riktigt fint!

Gillar man att vandra och se storslagen natur är Lofoten i Norge värt ett besök. Bästa resan dit var dock med motorcykel, vi hade magiskt fint väder och vägarna är som gjorda för motorcyklar.
Trollstigen är också en riktigt fin väg. Norge överlag är ju sjukt vackert.

Sen kan jag verkligen rekommendera Boden, väldigt underskattad liten pärla i Sverige.

Köttis
2020-08-08, 11:53
Skulle gärna vilja åka till Amsterdam och besöka red light district. Någon varit där ?Ja. Har inte köpt sex dock om du har funderingar kring det.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk

trädgårdsmöbel
2020-08-08, 14:14
Bara vart utanför Europa en gång. Jag var 12. Det var i Turkiet och någon guide som sa att nu är vi i Asien! Så drt var väl nån halvkilometer utanför Europa. Så är rätt begränsad i min...beresthet?

Favoriten hittills har vart Rhodos. Mycket att titta på, både korsriddarhistoria och antiken på samma plats. Rom var lite av en besvikelse på vissa sätt, men trevligt på andra. Det är nog ändå god tvåa.

På tredje plats lägger jag Lakaträsk för där var det som en parodi på Norrland. Varje fördom man har om man inte är norrlänning om Norrland besannas i Lakaträsk.

wintersnowdrift
2020-08-08, 15:08
Jag tycker att alla resor jag har gjort har varit den "bästa" på sitt sätt. Oerhört svårt att ranka.

Island var fantastiskt p.g.a naturupplevelsen. Var där i två veckor och spenderade den första veckan på hästryggen vilket är ett helt otroligt sätt att uppleva landet på om man fixar 6-10 h i sadeln varje dag.

Även Norge är ju sinnessjukt vackert precis som många redan skrivit. Finns inte ord. Dessutom så nära att det inte finns några ursäkter till att inte åka (när/om de nu släpper in oss corona-svenskar igen).

Utanför västvärlden har jag bara varit i Hongkong/Guangzhou samt Östafrika (Kenya och Tanzania). Det senare var en klassisk men skräddarsydd safari + vandringsresa, besteg bl.a. Mount Kenya. Det var en rejäl kulturkrock att landa i Nairobi och jag skulle gärna åka tillbaka och uppleva mer. Jag tror att det skulle gå snabbare att acklimatisera sig en andra gång. Hongkong var också en stad i min smak, ffa att man kunde kombinera fantastisk mat med natur fast man var i en storstad av den kalibern.

En av mitt livs mest magiska resor var en roadtrip mellan Salt Lake City och LA/San Diego via Vegas och flertalet nationalparker i södra Utah. Angel's Landing i Zion national park är bland de ballaste platser jag varit på (det dör dock nån nisse per år där då vandringen dit är lite småsketchy). Rent allmänt är USA ett fantastiskt land. Nästa gång jag åker vill jag till Montana.

Jag älskar även Storbritannien och har bott i England i två olika omgångar. Jag är innerst inne lite av en smyganglofil och sitter i hemlighet och myser när jag har jobbmöten med brittiska kollegor för att jag älskar språket. Även historiens vingslag som är närvarande på så många sätt i UK och den konservativa kulturen ligger mig varmt om hjärtat. Det är väl delar av matkulturen då man får ha överseende med tidvis.

Så fort Canada släpper sina karantänregler kommer jag åka till Toronto, dock mest för att jobba men jag har en idé om att spendera ett antal månader där och då även kuska runt lite. Vancouver, Whistler och Banff är platser jag vill besöka men det hade även varit kul att ta sig till Montreal, Labrador och Newfoundland. Och Yukon! Canada verkar vara ett av de mest optimala länderna i världen så jag har enormt höga förväntningar.

Diomedea exulans
2020-08-09, 09:34
Jag har varit i/på Danmark, Norge, Tyskland, Polen, Island, Teneriffa, Rhodos, Hongkong, Bulgarien, Magaluf, Peking, Australien, Indonesien och säkert några ställen till som jag glömt. Och sen ganska många ställen i Sverige också (Boden som längst norrut), men jag vet inte om de räknas.

Frågan om vilket resmål jag gillade bäst är oerhört lätt att svara på. Alla ställen utom Hongkong var "meh", jag hade lika gärna kunnat stanna hemma. Hongkong, däremot, var himmelriket på jorden. För att förklara varför klistrar jag in mitt svar från Hongkong-tråden:

Till att börja med älskade jag, som jag nog redan nämnt, den positiva rasismen. Att alla i min ålder ville prata med en för att man hade rosa hy, brunt hår, gröna ögon och smal näsa tyckte jag, som den uppmärksamhetshora jag är, var helt fantastiskt. Kan förstå om andra hatar det, dock. T ex såna som bara vill bli omtyckta för sin personlighet.

För det andra älskade de min humor där borta. Av någon anledning hade jag extremt lätt för att få Hongkongborna att skratta. När jag tänker efter känns det fel att säga att de älskade "min" humor, för de skrattade ofta åt sånt som jag själv tyckte var tråkigt. Lite svårt att beskriva den, men om man tittar på någon komedi av Stephen Chow så får man en känsla för den. Lite simpel och barnslig.

För det tredje så är man barn mycket längre i Hongkong än i Sverige. Jag var 17 när jag var där, och en 17-åring i Sverige förväntas ha gått igenom en fjortisperiod där man haft massor sex, gjort uppror mot alla auktoritetsfigurer, rökt, knarkat och supit massor, och i allmänhet varit en skithög. Vid 17 förväntas man väl ha lugnat ner sig lite, men man har fortfarande sin värdighet att tänka på. En 17-åring i Hongkong är fortfarande ett barn. De flesta har aldrig pussat någon, aldrig smakat alkohol, och deras rebelliskhet sträcker sig på sin höjd till att de vill vara uppe sent om de är lediga dagen efter. En oerhörd frihet för en svensk 17-åring.

För det fjärde var folk i allmänhet schyssta. Bland svenska tonåringar råder en kultur där folk ser upp till en om man är elak på ett coolt sätt. Ingen skulle någonsin bli utfryst för att vara elak, men däremot för att man är töntig. I Hongkong är det tvärtom. En skolmobbare skulle bli utrfyst av de andra eleverna. Där är det den elaka som ses som dum i huvudet. Jag pratar inte här om stereotyp sydostasiatisk artighet, med leenden, bugningar och lågmäldhet, utan vanlig godhet.

För det femte gillar jag renheten som wintersnowdrift pratade om. Ingen på Hong Kong Island rökte. Folk var i allmänhet "uppsnofsade", hela och rena. Det var rent på gator och torg. Jag såg EN tiggare på tre veckor. De tre dagar jag åkte till fastlands-Kina var skillnaden som natt och dag. Den uppsvällda råtta som låg på rygg och flöt i en damm har etsat sig fast på min hornhinna.

Punkt sex hänger ihop med femman, men det är den oerhörda skönheten i staden. Innan jag åkte dit hade jag läst att man rev alla hus som var äldre än 100 år. "Så barbariskt!", tänkte jag. Men när jag väl var där och såg alla nybyggnationer ångrade jag mig, för de var sjukt snygga. Skylinen är fantastisk, speciellt på natten när den blossar upp i ett himlastormande ljusspel.

För det sjunde tycker jag den gamla kulturen som fortfarande finns där är cool. Speciellt att Bruce Lee är husgud och alla känner en kung-fu-mästare. Hade jag bott i Hongkong hade jag nog tränat Wing Chun som en dåre.

Sedan får Indonesien ett hedersomnämnande eftersom jag fick leka med orangutanger där.

En resa jag skulle vilja göra är att rida på kamel genom Afrika. Men det är mest för att jag vill ha en ursäkt att umgås med en kamel 24/7.

Sedan är jag, liksom wintersnowdrift, en smyganglofil. Jag när en längtan att gå runt i tweedkostym över välfriserade landskap och säga "rather, rather". Jag älskar att läsa böcker om Sherlock Holmes, inte för att jag gillar mordgåtor, utan för att alla i böckerna är sådana distingerade gentlemän. Av samma anledning älskade jag Kingsman-filmerna. Tittar ibland på engelska antikrundan på grund av det skälet.

Köttis
2020-08-09, 10:10
Jag tycker att alla resor jag har gjort har varit den "bästa" på sitt sätt. Oerhört svårt att ranka.



Island var fantastiskt p.g.a naturupplevelsen. Var där i två veckor och spenderade den första veckan på hästryggen vilket är ett helt otroligt sätt att uppleva landet på om man fixar 6-10 h i sadeln varje dag.



Även Norge är ju sinnessjukt vackert precis som många redan skrivit. Finns inte ord. Dessutom så nära att det inte finns några ursäkter till att inte åka (när/om de nu släpper in oss corona-svenskar igen).



Utanför västvärlden har jag bara varit i Hongkong/Guangzhou samt Östafrika (Kenya och Tanzania). Det senare var en klassisk men skräddarsydd safari + vandringsresa, besteg bl.a. Mount Kenya. Det var en rejäl kulturkrock att landa i Nairobi och jag skulle gärna åka tillbaka och uppleva mer. Jag tror att det skulle gå snabbare att acklimatisera sig en andra gång. Hongkong var också en stad i min smak, ffa att man kunde kombinera fantastisk mat med natur fast man var i en storstad av den kalibern.



En av mitt livs mest magiska resor var en roadtrip mellan Salt Lake City och LA/San Diego via Vegas och flertalet nationalparker i södra Utah. Angel's Landing i Zion national park är bland de ballaste platser jag varit på (det dör dock nån nisse per år där då vandringen dit är lite småsketchy). Rent allmänt är USA ett fantastiskt land. Nästa gång jag åker vill jag till Montana.



Jag älskar även Storbritannien och har bott i England i två olika omgångar. Jag är innerst inne lite av en smyganglofil och sitter i hemlighet och myser när jag har jobbmöten med brittiska kollegor för att jag älskar språket. Även historiens vingslag som är närvarande på så många sätt i UK och den konservativa kulturen ligger mig varmt om hjärtat. Det är väl delar av matkulturen då man får ha överseende med tidvis.



Så fort Canada släpper sina karantänregler kommer jag åka till Toronto, dock mest för att jobba men jag har en idé om att spendera ett antal månader där och då även kuska runt lite. Vancouver, Whistler och Banff är platser jag vill besöka men det hade även varit kul att ta sig till Montreal, Labrador och Newfoundland. Och Yukon! Canada verkar vara ett av de mest optimala länderna i världen så jag har enormt höga förväntningar.Spotted Dick, toad in a hole, chip butty, bubble and squeak. Brittisk matkultur ärjubden bästa i världen.

P.S. Trodde man fått lära sig att inte skriva "mest optimala," som statistikdoktor.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk

Kryss
2020-08-09, 10:16
Bland favoriterna är:

Japan, först några dagar i Tokyo och sedan vidare med tåget ner till ön Shikoku. Där hyrdes en bil och körde runt bland en del platser på ön. Sedan vidare (via båtfärja) till Kyushu. Många Onsens och härliga naturplatser besöktes, bland annat den aktiva vulkanen på ön.

Så makalöst fint och annorlunda mot hemma, vart jag än åkt hittar man alltid riktigt bra mat. Totalt kring 10 dagar med bil och avslutades i Kumamoto.

En annan är när jag gick Kungsleden från Abisko-Hemavan. Väldigt frigörande känsla att vara ute på en längre tur på egen hand, även om jag gick många dagar med personer jag träffade längs vägen. Trevligt sätt att lära känna nya personer.

wintersnowdrift
2020-08-09, 10:54
Spotted Dick, toad in a hole, chip butty, bubble and squeak. Brittisk matkultur ärjubden bästa i världen.

P.S. Trodde man fått lära sig att inte skriva "mest optimala," som statistikdoktor.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk

De rynkade på ögonbrynen åt lussebullar men käkar gladeligen mince pie som kan vara den mest vedervärdiga sötsaken. Där och då diskvalificerade jag brittiska smaklökar. Sunday roast är dock trevligt.

Som statistikdoktor får man lära sig att det mest optimala är att skriva vad sjutton man vill eftersom folk ändå aldrig kommer förstå vad ett p-värde < 0.05 egentligen innebär hur mycket man än förklarar.

Angel
2020-08-09, 11:04
Norge är fantastiskt. Min dröm är att äga en ”hytta” i Norge tror jag.

Annars tror jag min drömresa är en Arktis-exp, genom nordvästpassagen. Suck.

trädgårdsmöbel
2020-08-09, 11:17
Annars tror jag min drömresa är en Arktis-exp, genom nordvästpassagen. Suck.

Det hade vart najs! Jag kollade på det lite löst, men det var hutlöst dyrt (kommer inte ihåg hur hutlöst men hutlöst) så placerade det i "skall göras om jag fpr ett stort oväntat arv eller lottovinst"- facket.

Självmordsskogen i Japan och Tjernobyl lockar med som andra coola annorlunda resmål.

Angel
2020-08-09, 11:20
Det hade vart najs! Jag kollade på det lite löst, men det var hutlöst dyrt (kommer inte ihåg hur hutlöst men hutlöst) så placerade det i "skall göras om jag fpr ett stort oväntat arv eller lottovinst"- facket.

Självmordsskogen i Japan och Tjernobyl lockar med som andra coola annorlunda resmål.

Typ 130k kostar det per person.

Diomedea exulans
2020-08-09, 11:36
Antarktis är en lagom hutlöst dyr resa annars, ska kosta 35 papp.

skyffelmördarn
2020-08-09, 13:26
Jag gillar simpla resmål där man mest ligger på en solstol och degar på dagarna alternativt något utflyktsmål som man lätt kan ta sig till med en trevlig promenad och restaurang på kvällen, att tågluffa genom Indien och behöva bajsa i en hink, bo i sovsal med illaluktande fransmän och vara helt fri från wifi är inget för mig.

Så, Kanarieöarna

Att resa över hela världen för att hitta sig själv är så jävla bajsnödigt.

Angel
2020-08-09, 13:47
Antarktis är en lagom hutlöst dyr resa annars, ska kosta 35 papp.

Varför åka så långt ifrån Arktis som man kan om man nu vill åka dit?

Diomedea exulans
2020-08-09, 13:58
Varför åka så långt ifrån Arktis som man kan om man nu vill åka dit?

För båda ställena är likadana och har samma coolhetsvärde.

Armed Dingo
2020-08-09, 14:12
I USA: Pricka av Yosemite, och Grand Canyon och alla coola ställen där emellan och runt i kring. Förslagsvis, res San Fransisco - Las Vegas. Du behöver minst 2 veckor, gärna 3.

Hawaii, Kauai. Jurassic Park är inspelat där. Var beredd på att hyra bil och hike:a för att maxa upplevelsen. Stanna i minst 10 dagar.

Nya Zeeland. Res från Nord-Syd och pricka av alla ställen, eller res Nord - Nord tur och retur för att kunna pricka av ännu mer. Samma här: hyr bil och massa dagshiking är ett måste. Bo i tält för att minimera kostnader. Stanna i minst 3 veckor, gärna 5+.

Island. På 10 dagar hinner du se massvis. Utgå från Reykjavik. Gör massa research på vilka turer och mål som finns och gör alla du vill. Du kommer vilja hyra bil. Hyfsat dyrt. Blue Lagoon är finare att titta på än att betala inträde för.

Australien: Varmt och gött som fan. Lite mindre hiking och mer städer och stränder. Besök: Gold Coast, Sydney och mindre orter däremellan. Ännu hellre: Börja i Cairns som ligger norr på östkusten och ta dig sakta ner till Sydney. Stanna minst 3 veckor.

Kroatien: Vackert och mysigt. Stanna minst 6 dagar.

Polen: Nice att besöka. Billigt, roligt. Hyr en bil och åk till Zakopane från Krakow. Stanna i minst 4 dagar. Passar vilken årstid som helst.


Vill göra-lista:
Dolomiterna, både sommar och vinter
Vandra i gigantisk tysk eller österrikisk lövskog under höst
Besöka Transylvanien under sensommar/höst
Besöka Schweiz och Österrike
Vandra mer i Frankrike
Vandra mer i Nord-norge på sommaren. Inkl besöka Lofoten, både sommar och vintern för Norrsken.
Ryssland, Moskva vilken årstid som helst
Norra västra USA. Inte lika norr som Alaska men söder om gränsen mot Canada ovanför San Fransisco
Skogar och berg i Canada
Kusten och bergskedjor i Skottland och Irland, tidig sommar eller tidig höst.
Kan göra listan dubbelt så lång men där är nog första målen.

Överreklamerade och inte värt att besöka om du inte måste:
Paris
Madrid
London

Angel
2020-08-09, 14:24
För båda ställena är likadana och har samma coolhetsvärde.

*facepalm*

trädgårdsmöbel
2020-08-09, 15:23
Typ 130k kostar det per person.

Antarktis är en lagom hutlöst dyr resa annars, ska kosta 35 papp.

För båda ställena är likadana och har samma coolhetsvärde.

Svalbard skulle man kunna åka till. Valar, isbjörnar, men även civilisation och hotell. Rätt nära själva upplevelsen jag tror vi vill ha. Inte helt men rätt nära, och bekvämare.

Armed Dingo
2020-08-09, 15:51
Svalbard skulle man kunna åka till. Valar, isbjörnar, men även civilisation och hotell. Rätt nära själva upplevelsen jag tror vi vill ha. Inte helt men rätt nära, och bekvämare.

Jag tror inte särskilt vackert och inte särskilt mycket kultur i form av byggnader och mat. Tror det enda positiva med det är att det är så långt norr man kan åka utan att vara på seriöst forskarlag. Och det faktum att man faktiskt kan bli anfallen och dödad av isbjörn när som helst är yolo, men det är enda positiva jag kan se.

Men hör gärna av dig med hur det var om ni åker dit, jag hoppas jag har fel.

Angel
2020-08-09, 16:08
Svalbard skulle man kunna åka till. Valar, isbjörnar, men även civilisation och hotell. Rätt nära själva upplevelsen jag tror vi vill ha. Inte helt men rätt nära, och bekvämare.

Ja de finns ju billigare Arktisresor med såklart, med 130k var något pris jag såg om man ville göra hela den långa resan.

svenbanan
2020-08-09, 16:32
Appropå norvästpassagen och arktis så råkade jag fastna i nåt läsande om Amundsen (och även Nansen) härom veckan. Jävlar vilka galningar. Särskilt Amundsen som ju typ var bestatt av att utforska polerna. Nansen hade ju fler strängar på sin lyra.

Carlo Fatface
2020-08-09, 17:11
Amundsen var en intressant,modig samt dumdristig person i ett.


Apropå ämnet så är ett besök till Shackletons stuga lite av en drömresa.

MasterChief
2020-08-09, 17:12
Appropå norvästpassagen och arktis så råkade jag fastna i nåt läsande om Amundsen (och även Nansen) härom veckan. Jävlar vilka galningar. Särskilt Amundsen som ju typ var bestatt av att utforska polerna. Nansen hade ju fler strängar på sin lyra.

Mmm, gillade du det kan jag rekommendera denna fantastiska bok om Shackleton. Männen på den tiden var av ett annat virke, så är det.

En av de bästa böcker jag läst.

https://www.amazon.com/Endurance-Shackletons-Incredible-Alfred-Lansing/dp/0465062881

VoDaresVins
2020-08-09, 17:17
Det var så skönt att besöka Gran Canaria jämfört med våra Egyptenresor. Även om snorklingen i Egypten nog var bästa upplevelsen hittils men otroligt störande att inte kunna röra sig varken vid hotellområdet eller utanför utan en massa "hussling" av försäljare som höll fram att de inte sysslade med "hussling". Bara att vi inte alls stötte på nåt sånt i GC gör att jag kommer ha det som kriteria när jag väljer nästa södernresa.

Angel
2020-08-09, 19:00
Appropå norvästpassagen och arktis så råkade jag fastna i nåt läsande om Amundsen (och även Nansen) härom veckan. Jävlar vilka galningar. Särskilt Amundsen som ju typ var bestatt av att utforska polerna. Nansen hade ju fler strängar på sin lyra.

Alltså vilka män, alla dem som gav sig ut!!

Finns en ganska underhållande men lite urspårad tv serie om Franklinexpeditionen som heter Terror.

Angel
2020-08-09, 19:00
Mmm, gillade du det kan jag rekommendera denna fantastiska bok om Shackleton. Männen på den tiden var av ett annat virke, så är det.

En av de bästa böcker jag läst.

https://www.amazon.com/Endurance-Shackletons-Incredible-Alfred-Lansing/dp/0465062881

Tack för grymt tips

MasterChief
2020-08-09, 19:34
Tack för grymt tips

Läs den! Den är helt otrolig!

Klein
2020-08-09, 19:48
Mmm, gillade du det kan jag rekommendera denna fantastiska bok om Shackleton. Männen på den tiden var av ett annat virke, så är det.

En av de bästa böcker jag läst.

https://www.amazon.com/Endurance-Shackletons-Incredible-Alfred-Lansing/dp/0465062881

Tack för tipset. Baserat på bokens tema så gissar jag att du skulle gilla Pälsjägarliv av Helge Ingstad.

HMB
2020-08-09, 20:11
Absolut inget jätteovanligt men frugan och jag bilade runt på amerikanska västkusten under tre veckor. Flög till San Francisco, bil ner till LA, San Diego, österut mot Phoenix Arizona, upp till Grand Canyon, väster till Las Vegas och till slut hem via LA. Fick verkligen se allt och lite till känns det som naturmässigt, allt från lummiga skogar i Muir Woods till sanddynerna väster om Yuma vid Mexikanska gränsen.

svenbanan
2020-08-09, 21:52
Mmm, gillade du det kan jag rekommendera denna fantastiska bok om Shackleton. Männen på den tiden var av ett annat virke, så är det.

En av de bästa böcker jag läst.

https://www.amazon.com/Endurance-Shackletons-Incredible-Alfred-Lansing/dp/0465062881

Den verkar väldigt intressant! :thumbup:

MasterChief
2020-08-10, 07:45
Tack för tipset. Baserat på bokens tema så gissar jag att du skulle gilla Pälsjägarliv av Helge Ingstad.

Tack för tipset, ska kolla upp det.

Raschmus
2020-08-10, 09:09
Jag gillar rivieran, ffa Cannes. Sitter och har det härligt här just nu.

Hawaii var coolt.

Key West var speciellt och härligt.

Sydafrika var också riktigt fräckt, vill jag tillbaka till.

SKICKAT FRÅN BÖJRACKET

Typ samma fast mer dille på Italienska sidan, typ Ligurienområdet. Frankrike är underbart men tycker bättre om Italienare än fransmän och tilltalar mig mer med pisseladder, cafébrillor och negroni än loafers, linnebyxa och champagne. Båda hyfsat trivsamma dock... ;)

Var i fjol lite längre söderöver Capri/Positano. Makalöst läcker resa.

Egentligen allt i Italien (förutom Rimini) är min rekommendation.

Eller Frankrike.

Fan, kör ner till Franska rivieran och avsluta resan i Italienska motsvarigheten och gör din egna bedömning. Båda är magiska!

trädgårdsmöbel
2020-08-10, 09:13
I Sverige, vad tycker ni "måste" besökas och upplevas på plats?

Brofessorn
2020-08-10, 10:20
I Sverige, vad tycker ni "måste" besökas och upplevas på plats?

Åmåls bluesfestival.

blåvitt
2020-08-10, 17:20
I Sverige, vad tycker ni "måste" besökas och upplevas på plats?

En vandring genom Sarek. Avslutas med trerätters på Saltoluokta fjällstation.

Helt obeskrivligt.

MasterChief
2020-08-10, 17:24
I Sverige, vad tycker ni "måste" besökas och upplevas på plats?

Gayfesten i Svanskog är ett måste.

rooz
2020-08-10, 17:42
Gayfesten i Svanskog är ett måste.

Du menar festivalen för armbrytning?

MasterChief
2020-08-10, 18:38
Du menar festivalen för armbrytning?

Ja, så kanske den kallas officiellt. Många Tarzan blir det.

skyffelmördarn
2020-08-10, 21:47
Ingen som åkt på spermabuss till Tallin eller något annat roligt? Lite väl mycket generiska svar här inne tycker jag.

PureWhey
2020-08-10, 22:51
Ingen som åkt på spermabuss till Tallin eller något annat roligt? Lite väl mycket generiska svar här inne tycker jag.Finns det sånt WT på Kolo?

SKICKAT FRÅN BÖJRACKET

smerk
2020-08-11, 08:17
Festresa i Kroatien, samt vandring i Kungsleden

Diomedea exulans
2020-08-11, 08:33
Ingen som åkt på spermabuss till Tallin eller något annat roligt? Lite väl mycket generiska svar här inne tycker jag.

Har gjort många charterresor i raggsyfte. Magaluf, Cypern, Bulgarien, Rhodos. De gick pinsamt dåligt.

Gregow
2020-08-11, 09:57
Några resor på min bucket list:

Brittiska öarna. Vill snirkla mig igenom England, Wales, Skottland och Irland för att insupa kulturen, landskapet och pubarna (en stor del av kulturen förvisso). Hur många Guiness och Granny's Red behöver man innan man pratar perfekt Gäliska?

Bila genom Ryssland vore episkt. Inte sitta och åka tråkigt tåg utan ta bil ut i ingenstans, från väst till öst - vinka åt Sarah Palin - och hala hem igen. Inte jätterealistiskt och förmodligen väldigt hög risk att dö, men det vore coolt. Soppapriserna i Ryssland är ju bra annars...

Ushuaia till Prudhoe Bay. Även här finns ju uppenbara svårigheter. Ett mer realistiskt alternativ vore väl annars utgå ifrån nån av de södra delstaterna och voffsa upp genom Alaska.

Man kanske bli lösdrivare på heltid? Det vore ändå det bästa men jag vet inte hur man tjänar pengar på det.

Rikard Jansson
2020-08-11, 09:58
Gayfesten i Svanskog är ett måste.

Alla är välkomna. Ta med eget HB

StarkaUlf
2020-08-11, 10:07
Soppapriserna i Ryssland är ju bra annars...


Hehe jo, tror inte att du behöver hosta upp många kronor för en klassisk Borsjtj.

Snobbe
2020-08-11, 10:11
Ganska vanligt för svennar o göra men jag reste runt i sydost asien i 3 månader "ensam". Dvs åkte dit ensam och backpacka runt på hostel, träffa människor och bara gled runt. Hade en plan från början med rutt men skippade den efter andra veckan och åkte dit jag kände för samt om man träffa sköna människor så hängde man med dom dit dom skulle osv.

Lätt det bästa jag gjort i mitt liv.

Sri lanka i 3 veckor är nog mitt andra val, lite samma stuk fast under 3 veckor och lite mer planerat vad jag ville se.

Gregow
2020-08-11, 10:24
Hehe jo, tror inte att du behöver hosta upp många kronor för en klassisk Borsjtj.
Då kan man säkert få ner en god Ukha eller Solyanka också.

Gregow
2020-08-11, 10:55
Ganska vanligt för svennar o göra men jag reste runt i sydost asien i 3 månader "ensam". Dvs åkte dit ensam och backpacka runt på hostel, träffa människor och bara gled runt. Hade en plan från början med rutt men skippade den efter andra veckan och åkte dit jag kände för samt om man träffa sköna människor så hängde man med dom dit dom skulle osv.

Lätt det bästa jag gjort i mitt liv.

Sri lanka i 3 veckor är nog mitt andra val, lite samma stuk fast under 3 veckor och lite mer planerat vad jag ville se.
Vad är det med Sydostasien som lockar så många? Jag har aldrig varit där men tanken väcker min inre Karl Pilkington. Vad jag föreställer mig är för varmt och fuktigt, giftiga spindlar och ormar för att inte tala om gigantiska insekter, konstig mat, magsjuka....

Nu menar jag inte att det är så utan jag vill försöka förstå.

Köttis
2020-08-11, 11:07
Vad är det med Sydostasien som lockar så många? Jag har aldrig varit där men tanken väcker min inre Karl Pilkington. Vad jag föreställer mig är för varmt och fuktigt, giftiga spindlar och ormar för att inte tala om gigantiska insekter, konstig mat, magsjuka....



Nu menar jag inte att det är så utan jag vill försöka förstå.

Billigt, god mat, festande, andra backpackers, sol, fina stränder, snorkling/scuba driving, natur, tempel och liknande, turistvänligt men finns även mindre exploaterade områden, stora städer, små byar. Allt på relativt litet område.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk

trädgårdsmöbel
2020-08-11, 11:26
Ganska vanligt för svennar o göra men jag reste runt i sydost asien i 3 månader "ensam". Dvs åkte dit ensam och backpacka runt på hostel, träffa människor och bara gled runt. Hade en plan från början med rutt men skippade den efter andra veckan och åkte dit jag kände för samt om man träffa sköna människor så hängde man med dom dit dom skulle osv.

Lätt det bästa jag gjort i mitt liv.

Sri lanka i 3 veckor är nog mitt andra val, lite samma stuk fast under 3 veckor och lite mer planerat vad jag ville se.

Har du fortfarande kontakt med dessa sköna människor? Isåfall får ni köra en repris när ni är lastgamla :)

PureWhey
2020-08-11, 11:43
har gjort många charterresor i raggsyfte. Magaluf, cypern, bulgarien, rhodos. De gick pinsamt dåligt.:d

skickat från böjracket

Snobbe
2020-08-11, 13:31
Vad är det med Sydostasien som lockar så många? Jag har aldrig varit där men tanken väcker min inre Karl Pilkington. Vad jag föreställer mig är för varmt och fuktigt, giftiga spindlar och ormar för att inte tala om gigantiska insekter, konstig mat, magsjuka....

Nu menar jag inte att det är så utan jag vill försöka förstå.

Det är varmt och fuktigt absolut, men det varma vädret är helt klart en stor del till varför många åker dit. Det är också väldigt billigt att backpacka runt där. Jag spenderade runt 35k på 3månader inkl flyg tur och retur.

Så varmt väder, stränder och bad på många ställen, billig mat, alkohol, resor(bussar/flyg till nästa ställe), boende(hostel för 5-10 dollar natten). Många av länderna lever på turismen så lokalbefolkningen kan helt ok engelska. Jag som kille kände mig aldrig osäker eller rädd för att bli rånad osv. Såg inte ett enda farligt djur på resan. Personligen tycker jag även att asiatisk streetfood är bland det bästa som finns.

Man kan helt klart bli magsjuk men har aldrig fått något värre än att ha diarré någon dag.

Så jag tror sydost asien är en väldigt bra start på att testa backpacka runt. Väldigt många turister överallt, nästan för mycket ibland. Sydamerika är svårare pga spanskan och det kan vara ganska farligt i vissa områden. Afrika är nog liknande sydamerika, man behöver ha mycket bättre koll på vilka länder/städer man åker till beroende på vad som händer överallt. USA/Europa är mycket dyrare och inte lika skönt klimat imo.

Har du fortfarande kontakt med dessa sköna människor? Isåfall får ni köra en repris när ni är lastgamla :)

Inte alla såklart men jag har kontakt med en del, åkte till new york med en tjej därifrån några år senare och träffat upp andra när jag rest runt i Europa osv.

Måste säga också att jag har varit en datornörd som har varit väldigt överviktig under hela tonåren, varit otroligt blyg osv. Resa själv och bli "tvungen" att våga prata med främlingar och träffa nya vänner på det sättet är nog bland det bästa jag gjort och något som utvecklat mig som person väldigt mycket.

Snobbe
2020-08-11, 13:52
Det var nog närmare 45k när jag tänker efter.

sladdbarn
2020-08-12, 10:59
Ganska vanligt för svennar o göra men jag reste runt i sydost asien i 3 månader "ensam". Dvs åkte dit ensam och backpacka runt på hostel, träffa människor och bara gled runt. Hade en plan från början med rutt men skippade den efter andra veckan och åkte dit jag kände för samt om man träffa sköna människor så hängde man med dom dit dom skulle osv..

Har rest en del men resan som jag o sambon gjorde liknande din är kanske den bästa.

Backpacka i Asien är så sjukt nice :hbang:

Carlzzon85
2020-08-12, 11:08
Beror på vad man är ute efter för typ av resa.

En av de collaste resorna jag varot på var när jag åkte till Island. Vandring, djuphavsfiske, bada i varma källor, äta val och haj toppat med fest. Dem jäklarna gillar och supa alltså hehehe.

En annan cool resa var till Amsterdam, men det var 11 år sen när jag var i tidiga 20-årsåldern. Mkt cool konst, arkitektur osv., men även mkt fest, droger osv. Det beror lite på vad man är ute efter som sagt. Men Heineken museet var lite coolt :D

Bila från Sverige ner till Kroatien (via Italien) och tillbaka via Slovenien och Österrike. Man får se olika städer, historia, sol och bad osv. Äta mat från olika länder och sånt. Allt i ett egentligen. men ganska dyrt.

Sen har man ju varit i London, Paris, Grekland, Italien, USA osv, men det var mer "vanliga resor/semestrar.

WhiteJellyBerry
2020-08-12, 11:51
Skulle gärna vilja åka till Amsterdam och besöka red light district. Någon varit där ?

En del barer, strippklubbar, sexshows, kvinnor, coffeeshops osv. Rätt bra stämning och tjejerna verkar ha det "någorlunda" bra. Värt besöket om man är nyfiken. Mycket turister en varm sommarmånad.