handdator

Visa fullständig version : Brukar folk kalla dig för stark och hur reagerar du isåfall på det?


Diomedea exulans
2020-08-07, 19:05
Jag är känd för att vara stark här i bygden. Det känns som det inte går en vecka utan att någon kontaktar mig för att personen "behöver hjälp av någon stark". Det kan vara att röja ris, dra ogräs, bära ved... Ja, mest flytta på växtlighet från en punkt till en annan, faktiskt.

De flesta här känner säkert igen sig i att man kan bli lite irriterad av att få beröm för något som man själv inte tycker man är bra på. Eftersom jag inte tycker att jag är speciellt stark så stör det mig lite att ta emot dessa hyllningar för min styrka.

Så det jag gör är att jag ständigt går runt med några exemplar av den här tabellen i bakfickan:

https://i.imgur.com/hj7ByKS.png

Och när någon kallar mig stark drar jag fram ett, dänger det i bordet eller marken, och skriker "JAG ÄR JU FÖR FAN BARA INTERMEDIATE I TVÅ AV DESSA LYFT OCH NOVICE I DE TVÅ ANDRA! NÄR MAN TRÄNAT SÅ LÄNGE SOM JAG BORDE MAN FAN VARA ADVANCED I ALLT!"

Nej, det där med tabellen var lögn. Men resten var sant. Dock är jag väldigt mån om mina extrajobb som växtförflyttare, så jag är ytterst noga med att odla myten av mig själv som stark, och döljer därför all irritation djupt inom mig.

Trådtiteln säger egentligen vad jag undrar; känner ni igen er och hur reagerar ni på fenomenet?

OBS: Jag försökte få tråden att inte låta som humble bragging, men kom inte på något bra sätt.

Rikard Jansson
2020-08-07, 19:06
Går själv runt och säger det till folk istället.

Gregow
2020-08-07, 19:07
Jag hade en gång en läkare som kommenterade på "mycket kraftig muskulatur". Vem bryr sig om stark när man är (var) medicinskt swole?

Diomedea exulans
2020-08-07, 19:10
Går själv runt och säger det till folk istället.
Bra där! Man ska förekomma saker och ting.
Jag hade en gång en läkare som kommenterade på "mycket kraftig muskulatur". Vem bryr sig om stark när man är (var) medicinskt swole?

Åh, du måste blivit lika glad som när jag fick höra att jag hade snygga blodådror i armvecken!

Gregow
2020-08-07, 19:12
Åh, du måste blivit lika glad som när jag fick höra att jag hade snygga blodådror i armvecken!
Jag vet inte hur glad du blev då men jag blev i varje fall mycket glad, och stolt. Inte riktigt på "ledsen men din penis är för stor"-nivå, men nästan.

ceejay
2020-08-07, 19:15
Mer än elite i allt förutom press. Jag är halvstark iaf.

stridis
2020-08-07, 19:16
Jag är känd för att vara stark här i bygden.

Och när någon kallar mig stark drar jag fram ett, dänger det i bordet eller marken, och skriker "JAG ÄR JU FÖR FAN BARA INTERMEDIATE I TVÅ AV DESSA LYFT OCH NOVICE I DE TVÅ ANDRA! NÄR MAN TRÄNAT SÅ LÄNGE SOM JAG BORDE MAN FAN VARA ADVANCED I ALLT!"


OBS: Jag försökte få tråden att inte låta som humble bragging, men kom inte på något bra sätt.


Hur kommer det sig att du inte är starkare? Det är så att om man tränat så länge bör åtminstone sikta på att vara advanced i alla lyften.

delta_mats
2020-08-07, 19:18
Enda gången jag fått höra något var då jag mönstrade och sköterskan eller läkaren, minns inte vad hon var, frågade om jag använde anabola steroider, för jag hade stretch marks på min rygg. Till mina 188 cm vägde jag då exakt 80 kg så det var en smula skrattretande.

Annars får jag aldrig höra om hur stark jag är.

xcv
2020-08-07, 19:18
Brukar ofta få höra "du kan ju hjälpa till att bära, du är ju stark" osv baserat på att jag antagligen är mer muskulös än genomsnittet.

Svarar oftast att det bara är luft i musklerna, och att jag är rätt svag (sant :D)

Gregow
2020-08-07, 19:19
Jag vägrar konvertera från ovetenskapliga enheter så jag kan inte svara på hur svag jag är. Jävligt dålig form numera ska dock sägas. Styrkan är dock inte jättelångt ifrån när jag varit på topp. Känns bara mer som kroppen skulle gå sönder om jag försöker maxa.

delta_mats
2020-08-07, 19:23
Enda gången jag fått höra något var då jag mönstrade och sköterskan eller läkaren, minns inte vad hon var, frågade om jag använde anabola steroider, för jag hade stretch marks på min rygg. Till mina 188 cm vägde jag då exakt 80 kg så det var en smula skrattretande.

Annars får jag aldrig höra om hur stark jag är.

Edit: Ligger på advanced i samtliga i alla fall.

Diomedea exulans
2020-08-07, 19:23
Mer än elite i allt förutom press. Jag är halvstark iaf.Är ej förvånad, hehe.

Hur kommer det sig att du inte är starkare? Det är så att om man tränat så länge bör åtminstone sikta på att vara advanced i alla lyften.

Troligen pga feminismen och HBTQ-lobbyn.

Enda gången jag fått höra något var då jag mönstrade och sköterskan eller läkaren, minns inte vad hon var, frågade om jag använde anabola steroider, för jag hade stretch marks på min rygg. Till mina 188 cm vägde jag då exakt 80 kg så det var en smula skrattretande.

Annars får jag aldrig höra om hur stark jag är.

Fick du nia på styrkeprovet?

delta_mats
2020-08-07, 19:26
Är ej förvånad, hehe.



Troligen pga feminismen och HBTQ-lobbyn.



Fick du nia på styrkeprovet?

Nej, bara en 7:a eller 8:a. Högst mediokert.

Määng
2020-08-07, 19:35
Får aldrig höra det från andra utom de i min familj. Är svag så är mest troligt därför. Fula personer får sällan höra att de är snygga tex.

Mats J
2020-08-07, 19:47
Ja ofta, och även det mer oväntade att oavsett vad för fysisk aktivitet som ska göras förväntas det att jag är extremt bra på det. :confused: oavsett om det är bowling, springa 1 mil eller lyfta tungt.

Tror det beror på att jag är ”vältränad” i omgivningens ögon och då är man bra på allt Fysiskt typ sportgoofy

Köttis
2020-08-07, 20:05
Jag hade en gång en läkare som kommenterade på "mycket kraftig muskulatur". Vem bryr sig om stark när man är (var) medicinskt swole?En läkare frågade mig om han fick kolla igf-1 på mitt blodprov för att han var intresserad av sambandet mellan det och mina utomjordiskt svällande ballongmuskler.

Är få saker folk behöver hjälp med där det hjälper att vara stark tror jag. Är väl en fördel vid flytt till exempel men den som flyttar vill garanterat ha din hjälp oavsett hur svag du är.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk

trädgårdsmöbel
2020-08-07, 20:17
Ja. Har en ingift släkting som på allvar trott att jag själv kan bära hennes piano (200kg minst) från källarförråd upp för fyra trappor. Men var är resten? Men kan du inte ta det själv du är ju stark?

Hur många bar ner det? 4 proffs som inte gör något annat än att bära möbler. Med bärsele.

Hon fick ringa flyttfirma istället med 4 pers.

spoon
2020-08-07, 20:27
Folk brukar se mig som den starka. Vilket provocerar mig. Har gått ner nästan 20kg och är klenare. Men jag motsätter mig inte om folk kallar mig stark. Jag vill ju vara stark.

Så jag sitter i samma sits som dig Dio.

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk

rooz
2020-08-07, 20:31
Aldrig hänt, kommer aldrig hända.

PureWhey
2020-08-07, 21:11
Ja, får jag ingen komplimang under dagen irl måste jag lägga upp en Instagrambild med massa hashtags för att stilla mitt bekräftelsebehov.

Såklart också lägga upp minst 5 stories på ig och fb per dag med massa motiverande texter för att visa hur bra mitt liv är.



SKICKAT FRÅN BÖJRACKET

Ett Orm
2020-08-07, 21:23
Nä bara ironiskt, kan bero på att jag är en miniperson.
Men folk verkar dock tro att jag är väldigt vältränad och har bra kondition mm, vilket inte heller är sant.
Iofs är det mest +40 personer som säger det och där är det i många fall jämförelsevis sant.

King Grub
2020-08-07, 21:26
Inte sedan förra århundradet.

David_wigren
2020-08-07, 21:58
Jag har varit ”den starka” sen jag var 6 år.

Dom andra barnen kallade mig för ”röda hulken”. För jag var inte bara stark, när jag var arg blev jag röd.

Läskeblask
2020-08-07, 23:12
Brukar ni få kommentaren "nu behöver du inte gå till gymmet höhöhö" efter att ha hjälpt nån lyfta matkasse,säck eller liknande.

vicarious
2020-08-07, 23:17
Brukar ni få kommentaren "nu behöver du inte gå till gymmet höhöhö" efter att ha hjälpt nån lyfta matkasse,säck eller liknande.

..eller "du som tränar kan väl bära den där" höhöhö. Nej, du som inte tränar kanske ska bära den istället.

Agitator
2020-08-07, 23:58
Jag klagar alltid på att sambon har för mycket skit i sin handväska och jag tycker det är tungt när jag möter upp henne. Kvinnor fattar fan inte vilken jvla dålig snebelastning de håller på med till vardags. Men då påpekar hon alltid att jag är stark och inte borde klaga på att det är tungt. Försöker förklara varje gång att det är för hennes skull jag påpekar att att det är tungt och inte för min skull.

ceejay
2020-08-08, 08:57
Brukar ni få kommentaren "nu behöver du inte gå till gymmet höhöhö" efter att ha hjälpt nån lyfta matkasse,säck eller liknande.

Typ varje vecka i över 2 år på förra jobbet.

Diomedea exulans
2020-08-08, 12:39
Brukar ni få kommentaren "nu behöver du inte gå till gymmet höhöhö" efter att ha hjälpt nån lyfta matkasse,säck eller liknande.

Ja, oftast efter en icke-ansträngande grej, som dina exempel, eller att man krattat lite löv eller något.

r3mpuh
2020-08-08, 13:11
Brukar ni få kommentaren "nu behöver du inte gå till gymmet höhöhö" efter att ha hjälpt nån lyfta matkasse,säck eller liknande.Passade man inte på att göra bicepscurls med matkassen så får man väl skylla sih själv. Bara fjollor tränar på gym.

Absolut värsta är människor som helst inte hjälper till & är flytthjälp för de är rädda att de kommer bli uttröttade inför kommande gympasset.

ENDA anledning som finns med att lyfta skrot på ett gym är att bli bättre som flytthjälp.

VoDaresVins
2020-08-08, 13:12
Har hänt några gånger när jag överraskat andra till vardags eftersom jag är bred som en snok. Komplimanger värmer men brukar inte på nåt sätt visa jag tagit till mig av dom. Jag är lika dålig på att ge som att få. Har varit länge på min to-do att förbättra mig.

wintersnowdrift
2020-08-08, 14:07
Räknas det när man postar träningsvideos på Instagram för att få sitt ego smekt litegrann? I så fall har jag blivit kallad för stark. Fick även frågan för ett par veckor sedan av en coach i crossfit-boxen där jag hänger ibland "om jag hade koll på vikten? Det ser ut på din ryggtavla som att du har gått upp!" Nu kan han ju såklart ha menat att jag fläskat på mig i ren fettvikt och börjar se rultig ut men jag tror att han menade att jag i alla fall ser stark(are) ut.

Jag är inte stark ur styrkelyftssynpunkt men definitivt starkare än random kvinna på stan. Och det gäller ju nästan alla som tränar i alla fall halvseriöst, eftersom en stor del av befolkningen spenderar sina dagar sittandes på röven. Perspektiv.

Diomedea exulans
2020-08-17, 08:02
Är det någon mer än jag som är orolig över vad som kommer hända när det uppdagas att du inte är stark? Det har hänt mig någon gång i vardagen, typ att jag misslyckats med att öppna en flaska och fått en kommentar liknande ”öh, jag trodde du gick på gym?”, men inte så det påverkat mitt rykte i bygden.

vicarious
2020-08-17, 09:25
Stark, nej. Men folk brukar påpeka att jag ser grov ut, framförallt armarna. Brukar avfärda såna kommentarer. Jag är inte grov. Kanske jämfört med en vanlig otränad, men inte jämfört med andra på gymmet. Men folk som inte gymmar har ett helt annat perspektiv och referenser.

Tjenatja
2020-08-17, 10:43
Nu för tiden klämmer folk på än istället, killpolare tar än på tuttarna och känner på magen osv. Lite trevligare fenomen som kommer när man börjar hamna under 8%bf. Tjejer stirrar så mycket att det nästan blir jobbigt, vill typ gå runt och dölja sig nästan. Klagar inte men gäller att man gillar uppmärksamhet, vilket är soft men kanske inte alltid beroende på dag. Vissa dagar känner man sig ju endå fet och svullen på 7%bf liksom.

Sen vill folk att man ska köra armbrytning på krogen osv, fattar ej varför, helt ointressant😂

hahavaffan
2020-08-17, 12:02
Jag hade en gång en läkare som kommenterade på "mycket kraftig muskulatur". Vem bryr sig om stark när man är (var) medicinskt swole?Medicinskt swole :laugh:

Lennix
2020-08-17, 12:08
Jag hör det nästan varje dag av kollegor och vänner osv. Jag suger i mig komplimanger som en svamp och tackar ödmjukast.


Eller så svarar jag det är bara fett.

StarkaUlf
2020-08-17, 12:11
Stark, nej. Men folk brukar påpeka att jag ser grov ut, framförallt armarna.

Samma här. Senast i fredags och lördags ^^

Langster
2020-08-17, 12:13
Jag hade en gång en läkare som kommenterade på "mycket kraftig muskulatur". Vem bryr sig om stark när man är (var) medicinskt swole?

Jaha ja, det utlåtandet fick jag också + ”grov styrka”. Det var när jag upplevde styrkenedsättning i vänster arm efter diskbråcket i nacken. Läkaren kunde inte uppfatta någon skillnad när han drog i mina armar. Detta står i min journal. :d

Gregow
2020-08-17, 12:19
Jaha ja, det utlåtandet fick jag också + ”grov styrka”. Det var när jag upplevde styrkenedsättning i vänster arm efter diskbråcket i nacken. Läkaren kunde inte uppfatta någon skillnad när han drog i mina armar. Detta står i min journal. :d
#TeamMedicumSwolus

Läskeblask
2020-08-17, 13:38
Förr i världen jobbade man hårt och det räckte för att bli stark. Finns massor av exempel på folk som dagarna i ända lyfte 200kg tunnor och kaste 90kg säckar över huvudet

smerk
2020-08-17, 13:45
Mellan advanced och elite. Har tränat ett tag på ett styrkelyftsgym så nej jag känner mig inte ens i närheten av stark :d

Bland vanligt folk blev man dock både stor och stark efter typ 1 års träning, trots att man var en räka jämfört med de flesta här. Bland utbytesstudenter var jag tydligen nyligen känd som "the one with the big biceps".

smerk
2020-08-17, 13:49
Ceejay, Langster, PureWhey m.m. ni måste ju bli kallade jättar i vardagen, ni som legit är grova.

Langster
2020-08-17, 14:21
Brukar ni få kommentaren "nu behöver du inte gå till gymmet höhöhö" efter att ha hjälpt nån lyfta matkasse,säck eller liknande.

Jo det händer, också ännu dummare grejer som att när jag cykelpendlade till jobbet ju inte behövde gå till gymmet. Det är typ som att säga att ”nu behöver du inte jobba framför datorn eftersom du kollade på TV igår”.

Langster
2020-08-17, 14:23
Ceejay, Langster, PureWhey m.m. ni måste ju bli kallade jättar i vardagen, ni som legit är grova.

Hade man varit 2 meter lång kanske och/eller gick runt i linne till vardags.
Men nej jätte har jag aldrig kallats och det skulle kännas väldigt konstigt!

Langster
2020-08-17, 14:26
En annan väldigt märklig grej som jag uppmärksammat är att folk tror att man är väldigt idrottsintresserad bara för att man har muskler. Jag är totalt ointresserad av de flesta idrotter man ser på TV, som fotboll, hockey osv....

Diomedea exulans
2020-08-17, 14:40
En annan väldigt märklig grej som jag uppmärksammat är att folk tror att man är väldigt idrottsintresserad bara för att man har muskler. Jag är totalt ointresserad av de flesta idrotter man ser på TV, som fotboll, hockey osv....

För typ 20 år sedan, innan alla satt framför datorer jämt, trodde folk att man var bra på datorer om man hängde mycket framför datorn. Har blivit kallad ”hacker” för att jag spelade mycket Warcraft II. Lite samma sak.

Beemel
2020-08-17, 14:44
Blir aldrig kallad för stark (för det är jag inte heller) däremot så får jag titt som tätt höra att jag som tränar så mycket inte borde behöva undvika fikabrödet på jobbet.....

Langster
2020-08-17, 15:14
För typ 20 år sedan, innan alla satt framför datorer jämt, trodde folk att man var bra på datorer om man hängde mycket framför datorn. Har blivit kallad ”hacker” för att jag spelade mycket Warcraft II. Lite samma sak.

Haha, ja det var tider det, när man var dataexpert för att man kunde installera ett program eller skicka ett e-mail.
Och notera att detta var just runt 20 år sen, när operativsystemen var rätt välutvecklade och användarvänliga.
Folk fick panik om det dök upp en prompt på skärmen och istället för att bara läsa vad som stod i den och därefter klicka ok eller avbryt så skrek de rakt ut: vad ska jag göra, vad ska jag göra??!

Jag har tänkt på det, operativsystemens användarvänlighet har utvecklats minimalt sen dess. Det är människorna som har anpassat sig.

svag74
2020-08-17, 15:24
Nej.

Läskeblask
2020-08-17, 16:14
En annan väldigt märklig grej som jag uppmärksammat är att folk tror att man är väldigt idrottsintresserad bara för att man har muskler. Jag är totalt ointresserad av de flesta idrotter man ser på TV, som fotboll, hockey osv....

Jag har aldrig sett styrketräningen som idrott/sport. De sportiga spelade fotboll, hockey eller nåt liknande medan de som egentligen skiter i sport men vill ha muskler tränar. Känns mer som nån sorts livsstil

Diomedea exulans
2020-08-17, 17:36
Ceejay, Langster, PureWhey m.m. ni måste ju bli kallade jättar i vardagen, ni som legit är grova.

Jag tror att många, framförallt i mina föräldrars generation, skevt nog skulle tro att ovan nämnda herrar var svaga, eftersom de ser ut ungefär som bodybuilders, och vissa har fått för sig att bodybuilders inte är starka utan bara ”har uppumpade muskler” för de har ”tränat för utseende, inte styrka”.

svag74
2020-08-17, 17:59
Jag tror att många, framförallt i mina föräldrars generation, skevt nog skulle tro att ovan nämnda herrar var svaga, eftersom de ser ut ungefär som bodybuilders, och vissa har fått för sig att bodybuilders inte är starka utan bara ”har uppumpade muskler” för de har ”tränat för utseende, inte styrka”.

Har för mig att Hobbex på 80-talet hade nån produkt som bokstavligt skulle pumpa upp musklerna genom att ansamla vätska där eller nåt :d
En polare funderade på det, men vet inte om det blev av eller ej...var antagligen halvt livsfarligt :laugh:

R0B
2020-08-17, 18:54
Händer titt som tätt. Men anser att jag är (beroende på kommentar)
A, för svag
B För Fet
C, Tränat för länge
D, för svag relativt min vikt

för att gotta mig ordentligt i det.

40plus
2020-08-18, 06:47
Jag är "den store starke" både i familjen och på jobbet. Känns mest pinsamt när chefen skrockar att "vi kallar han krampan höhöhö".

Jag är varken särskilt muskulös eller överdrivet stark imo.

Diomedea exulans
2020-08-18, 08:03
Jag har funderat över varför de tror att jag är stark. Dessa är mina möjliga förklaringsmodeller:

1) Jag ser stark ut (har skelettmässigt breda axlar, djup bröstkorg och smala höfter och midja);
2) min bror är stark på riktigt, och han är ju nära släkt med mig;
3) folk vet att jag har tränat i evigheter eftersom jag under flera års tid någon gång i månaden lagt upp ett träningsrelaterat inlägg på sociala media;
4) jag ÄR i själva verket vrålstark, jag har bara skeva referensramar i form av falska internettabeller, vrålstarka bröder och genetiska forumfreak.

stridis
2020-08-18, 09:12
4) jag ÄR i själva verket vrålstark, jag har bara skeva referensramar i form av falska internettabeller, vrålstarka bröder och genetiska forumfreak.

Snarare:
Du är ok i övningen som räknas, bänkpress.

Diomedea exulans
2020-08-19, 19:29
Snarare:
Du är ok i övningen som räknas, bänkpress.

Sant.

Lafayette
2023-12-03, 13:36
Nej.

Samma här.

bunkrulle
2023-12-03, 15:35
Ja, det händer.
Jag svarar "tack" eller "jag vet".

skyffelmördarn
2023-12-03, 15:53
Nej aldrig, ser högst alldaglig ut i mina vanliga arbetskläder.

ceejay
2023-12-03, 15:56
Hela tiden. Säger att det är de som är svaga.

skyffelmördarn
2023-12-03, 16:02
jag som tränar så mycket inte borde behöva undvika fikabrödet på jobbet.....

Aaah kanske är här jag gör fel, äter nämligen tveklöst mest fikabröd/mat/godis på jobbet.

Måste vara därför ingen tror att jag tränar eftersom jag har matvanor precis som en otränad tjockis.

1x0
2023-12-03, 20:26
Nej.
Bara min 5-åriga systerson.

Bandid0
2023-12-03, 22:24
Det har hänt flera gånger att folk förvånas över hur stark jag är men det är nog mest för att jag är så satans mager.

G.W
2023-12-04, 08:46
Ja, framförallt psykiskt stark.

Ribcage
2023-12-04, 08:53
Ganska ofta. Särskilt när jag bär upp dem från soffan till sängarna.
Fått höra det på omvägar när kollegor sett mig bänka eller liknande med. Även om det varit träningsvikter och inget maxande. Det är en fördel med att träna på kontorsgym.

Dåren
2023-12-04, 13:46
Min farmor som är 92 år säger det ibland.

stridis
2023-12-04, 14:06
Nej.
Bara min 5-åriga systerson.

Du är stark.

Min farmor som är 92 år säger det ibland.

Min fru säger att mitt bröst börjar bli för bullig...

Sedan har väl kollegor sagt att jag är ganska(måttligt) stark. Lite som Ceejay formulerat det: Svensson-stark.