handdator

Visa fullständig version : LCHF och IBS, söker tips.


Iliyas
2020-08-06, 19:42
Jag är helt ny i LCHF världen och allt jag äter just nu är salladsblad, yoghurt, kycklingfilé, kycklingvingar och fisk.

Och jag ser att man helst ska äta en hel del ägg men är allergisk mot ägg.
Och laktosfri keso, laktosfri kvarg, blomkål och lite andra saker påverkar min mage väldigt negativs pga IBS.

Äter ingen frukost så första måltiden blir vid 14.00 och består oftast av kycklingsallad och yoghurt.

Söker tips och tricks och kanske recept som kan hjälpa mig då jag försöker gå ner i vikt.

40plus
2020-08-07, 06:31
Jag är helt ny i LCHF världen och allt jag äter just nu är salladsblad, yoghurt, kycklingfilé, kycklingvingar och fisk.

Och jag ser att man helst ska äta en hel del ägg men är allergisk mot ägg.
Och laktosfri keso, laktosfri kvarg, blomkål och lite andra saker påverkar min mage väldigt negativs pga IBS.

Äter ingen frukost så första måltiden blir vid 14.00 och består oftast av kycklingsallad och yoghurt.

Söker tips och tricks och kanske recept som kan hjälpa mig då jag försöker gå ner i vikt.

Börja med att köra en bonnalösning för din IBS: 2st Dimor/Loperamid nån timme innan sänggående + 3-4st dimetikon om dagen.
Sedan kan du äta nästan vad du vill.

GI-Joe
2020-08-07, 07:07
Jag är helt ny i LCHF världen och allt jag äter just nu är salladsblad, yoghurt, kycklingfilé, kycklingvingar och fisk.

Och jag ser att man helst ska äta en hel del ägg men är allergisk mot ägg.
Och laktosfri keso, laktosfri kvarg, blomkål och lite andra saker påverkar min mage väldigt negativs pga IBS.

Äter ingen frukost så första måltiden blir vid 14.00 och består oftast av kycklingsallad och yoghurt.

Söker tips och tricks och kanske recept som kan hjälpa mig då jag försöker gå ner i vikt.

https://www.dietdoctor.com/se/lchf/recept/maltider/strikt-lchf

sladdbarn
2020-08-07, 11:56
Psylliumfrön kan vara bra mot ibs.

kvarnis
2020-08-07, 14:24
Följa fodmaps brukar väl vara rekommenderat vid IBS, skulle undvika läkemedel.

https://examine.com/nutrition/cut-out-fodmaps-cut-out-ibs/

EagleEye
2020-08-07, 14:33
Går det att ha IBS utan att ha ont i magen undrar jag då jag måste bajsa rätt ofta men då kanske det inte kallas IBS?

Iliyas
2020-08-08, 15:21
Kollat lite och det verkar som att jag äter "rätt", men blir lite bättre men knappt märkbart.

Senuise
2020-08-08, 20:18
Ett tips angående IBS. Jag led riktigt illa av det i flera år. Är idag i princip ”frisk”. Det jag gjorde var att äta strikt fodmap under något år, införa psylliumfrön till varje måltid (i ett glas efter maten). Prenumerera på probiotikan SEED som jag tar varje morgon, samt utför Wim hof:s andningsmetod varje morgon för att minska min stress. Har aldrig varit så frisk och mått så bra som jag gör nu, och äter idag lök, äpple, linser, och många andra ej fodmapvänliga livsmedel som förut gjorde kaos med mig och magen.

Iliyas
2020-08-13, 20:38
Tack för alla tipsen!

Testade mandelmjöl men magen gillade det inte alls tyvärr.

Sedan så hittade jag äggsubstitut så kanske kan laga ngt bröd med kokosmjöl.

sladdbarn
2020-08-14, 09:20
Tack för alla tipsen!

Testade mandelmjöl men magen gillade det inte alls tyvärr.

Sedan så hittade jag äggsubstitut så kanske kan laga ngt bröd med kokosmjöl.

Om du testar psylliumfrön får du gärna skriva om resultat :)