handdator

Visa fullständig version : Fenomenet att slänga ELSPARKCYKELN i vattnet


Plasttiger
2020-07-29, 21:23
Gick förbi vattnet och hystade upp några en dära elsparkcyklar
Tydligen ett gäng dykare som hittat över 200
Totalt har de dragit upp 220 elsparkcyklar från Göteborgs vatten och att de hamnat där är ingen slump, enligt Dennis Oliver Hägg. https://www.goteborgdirekt.se/nyheter/dykare-hittade-19-elsparkcyklar-i-vattnet/reptgv!vf@@vWESyg7R7GZWtwUDyg/

Vilken samhällsgruppering utför dessa oheliga handlingar? Känns som än mer rebelliskt än att göra en tatuering.

Lafayette
2020-07-29, 21:33
Vet ej men måste bero på invandringen helt klart

skyffelmördarn
2020-07-29, 21:35
En sak jag aldrig fattat med folk som förstör elcyklar, finns det inget sätt för uthyraren att spåra vem som senast hade cykeln innan den blev förstörd? Eller är det ingen som bryr sig.

Verkar vara en del pengar ändå som åker i drickat.

Brofessorn
2020-07-29, 21:38
En sak jag aldrig fattat med folk som förstör elcyklar, finns det inget sätt för uthyraren att spåra vem som senast hade cykeln innan den blev förstörd? Eller är det ingen som bryr sig.

Verkar vara en del pengar ändå som åker i drickat.
Hyra ut elcyklar? Var bor du? Framtiden?

svenbanan
2020-07-29, 21:40
Det är väl förmodligen nån variant på att "slänga folks cyklar i ån" som jag råkade ut för lite då och då i Uppsala på nittiotalet.

skyffelmördarn
2020-07-29, 21:41
Hyra ut elcyklar? Var bor du? Framtiden?

Ja men som Voi exempelvis som nämndes i artikeln, "Ladda ner Voi-appen, hitta en scooter och börja voia"

Det verkar ju som att det bara är att ladda hem appen, hitta en scooter och sen kan du göra vad du vill med den eftersom det inte verka bli rättsliga påföljder av att scootern hamnar i ån?

ceejay
2020-07-29, 21:42
Ja men som Voi exempelvis som nämnds i artikeln, "Ladda ner Voi-appen, hitta en scooter och börja voia"

Det verkar ju som att det bara är att ladda hem appen, hitta en scooter och sen kan du göra vad du vill med den eftersom det inte verka bli rättsliga påföljder av att scootern hamnar i ån?

blir svårt att bevisa något.

skyffelmördarn
2020-07-29, 21:47
blir svårt att bevisa något.

Ingen aning om hur appen fungerar men antar att det bara är att kryssa i att man är färdig med cykeln och sen göra vad man vill efteråt?

ceejay
2020-07-29, 21:47
Ja och om den skulle åka ned i ån medan du är reggad så blir det svårt att bevisa vem som gjorde det ändå. Nån kan ju ha tacklat dig och slängt ned den.

svenbanan
2020-07-29, 22:01
Ja och om den skulle åka ned i ån medan du är reggad så blir det svårt att bevisa vem som gjorde det ändå. Nån kan ju ha tacklat dig och slängt ned den.

Det finns säkert reglerat i det finstilta när man reggar sig med appen, att man är ansvarig för sparkcykeln från det att man låst upp den till dess man låst fast den igen. Cykeln har väl säkert en gps-krets och nån sensor som talar om ifall den är i rörelse eller inte. Så det går att fastställa ifall den är fastlåst ordentligt eller inte.

Rickard
2020-07-29, 22:51
Jag har dragit upp såna ur vatten och sedan noterat att några dagar senare har samma elände hamnat i vattnet igen.

Agitator
2020-07-29, 23:29
Det är nog miljömuppar eller stadsmuppar som hatar att de ligger och skräpar överallt. Kan inte tänka mig att ungdomarna som faktiskt använder dem kastar dem i vattnet. Visst, någon enstaka här och där kanske händer men hundratal? Nej, det är folk som bor i områdena som tröttnat på att de ligger och dräller och skräpar i deras områden snarare.

Alternativt konkurrenterna hahahaha :)

BrunoC
2020-07-30, 00:24
Dystersamt.

Att individer genom sin furia anser det var en god idé att lägga en elvelociped i estuariumen i Göteborg är ju en synnerligen ickeessentiell och ofruktbar aktion.

Vem det är som utfört de oheliga handlingarna kan man sia om men beklagligtvis förmenar jag nog att de antagligen var i pirum från spirituosa vid skymningstid en helg och saknade vördnad för alla de människor som har juridiska besittningen över befordringsmedlena.

Sådana kretin lär tillika vara det gemensamma samfundets antagonister i mangranta domäner för mänsklig strävan.

upperkatt
2020-07-30, 05:27
Det är nog miljömuppar eller stadsmuppar som hatar att de ligger och skräpar överallt. Kan inte tänka mig att ungdomarna som faktiskt använder dem kastar dem i vattnet. Visst, någon enstaka här och där kanske händer men hundratal? Nej, det är folk som bor i områdena som tröttnat på att de ligger och dräller och skräpar i deras områden snarare.
Bortsett från mupp-delen så tror jag på detta. Har aldrig sett någon som just kastat i en men däremot sparkat eller kastat bort en som legat i vägen. Jag har själv stört mig på det flera gånger när de exempelvis stått mitt i en cykelbana. Jag har svårt att tro att det skulle handla om någon speciell samhällsgrupp.

Cykelcykel
2020-07-30, 06:56
Precis så är det

Scratch89
2020-07-30, 09:49
Jag känner ett starkt knyta-näven-i-fickan-hat inför dessa Voiar och de som åker på dem.

Totalt livsfarliga i sin konstruktion och de som åker har inget trafikvett över huvud taget. Fem gånger per cykeltur behöver jag tvärnita för dem för de åker rakt ut framför mig med hörlurar på och de verkar inte heller förstå hur man stannar eller på något sätt anpassar sig till omvärlden.

Lägg till att de står och dräller överallt; bara på min lilla gata står det ca ett dussin utspridda över cykelbanan, trottoaren och parkeringen.

PureWhey
2020-07-30, 09:55
Jag känner ett starkt knyta-näven-i-fickan-hat inför dessa Voiar och de som åker på dem.

Totalt livsfarliga i sin konstruktion och de som åker har inget trafikvett över huvud taget. Fem gånger per cykeltur behöver jag tvärnita för dem för de åker rakt ut framför mig med hörlurar på och de verkar inte heller förstå hur man stannar eller på något sätt anpassar sig till omvärlden.

Lägg till att de står och dräller överallt; bara på min lilla gata står det ca ett dussin utspridda över cykelbanan, trottoaren och parkeringen.

Bryr mig inte så mycket om dem som kör, då det finns lika många idioter som inte kan cykla, men att helvetet står överallt stör mig som fan.

panzerpig
2020-07-30, 11:39
Känns som det är en affärsidé som kommer dö snart om den inte ändras på något sätt va?
Svårt att gå med vinst när sparkarna förstörs och slängs hur som helst.

David_wigren
2020-07-30, 11:52
Jag tror det är folk som stör sig på att de ligger och skräpar överallt. En påtaglig mängd av användarna saknar ju verkligen trafikvett helt och hållet. Elsparkcyklarna ligger ju ofta så dumt till att man nästan tror att folk har ansträngt sig för att de ska vara så i vägen som möjligt. Det är verkligen ett fascinerande problem. Jag har nästan funderat om det kan vara så att elsparkcyklarna drar till sig en typ av människa som aldrig har rört sig i trafiken annat än som en fotgängare. Har man någonsin haft en cykel så förstår man ju hur man ska parkera dem och därför indirekt hur man ska parkera en elsparkcykel. Om man har cyklat mycket eller om man har körkort så har man ju normalt trafikvett. Men jag tror att dessa personer saknar båda. Dessa personer har tidigare inte märkts av lika mycket eftersom de endast varit fotgängare. Men nu när de åker runt på elsparkcyklar så förstärks problemet till den grad att vi andra blir påverkade av det.

trädgårdsmöbel
2020-07-30, 12:15
Politiskt ställningstagande? Slänger ej sådant samt teslor i kanaler och åar själv, men skulle jag göra det så hade det vart för att visa min avsky mot en dystopisk framtid där miljöpartister fått ännu mer inflytande.

Decepticon
2020-07-30, 14:01
Jag gillar verkligen inte alla dessa elcyklar som förfular vår omgivning, men de som förstör och slänger dom i vattnet skulle det vara skottpengar på. Jävla svin!

Brofessorn
2020-07-30, 14:53
Jag gillar verkligen inte alla dessa elcyklar som förfular vår omgivning, men de som förstör och slänger dom i vattnet skulle det vara skottpengar på. Jävla svin!

Hur mycket ger du per skalle då? Eller är det bara tomt prat?

Decepticon
2020-07-30, 15:05
Hur mycket ger du per skalle då? Eller är det bara tomt prat?

Det skulle vara skottpengar på dem, jag personligen utfäster inga skottpengar på asen, men kommunen borde ;)

Glasnost
2020-07-30, 15:08
Politiskt ställningstagande? Slänger ej sådant samt teslor i kanaler och åar själv, men skulle jag göra det så hade det vart för att visa min avsky mot en dystopisk framtid där miljöpartister fått ännu mer inflytande.

Detta är inget politiskt ställningstagande, det är förortsligister i kulörta färger som slår sönder och förstör och som vi sedan får betala via skattsedeln.

Bob90
2020-07-30, 15:28
Hade jag haft lite mer pyromani och anarki i kroppen skulle jag ägna mitt liv åt att bränna upp fanskapen, hatar elsparkcyklarna :D

En sak om det fanns utsatta parkeringar för dem och om det sköttes snyggt (typ som hyrcyklar som finns i vissa städer) men det här med att åka och lämna vart du vill hur du vill fungerar verkligen inte.

Diomedea exulans
2020-07-30, 15:29
Vatten leder ju el. Får man en stöt om man råkar simma nära en sån, eller hur funkar det?

Rickard
2020-07-30, 16:37
Vatten leder ju el. Får man en stöt om man råkar simma nära en sån, eller hur funkar det?

Nej. Det som händer är att voien går sönder.

Rickard
2020-07-30, 16:41
Det är ju intressant hur företagen vet exakt vilken person som tilltalas av att använda eländet. Målgruppen är ju personer som önskar att dom levde i SAN Fransisco, jobbar hårt på någon het startup. Dom känner sig så viktiga så att dom måste åka på det senaste trendiga. När dom når sitt mål så är dom så viktiga att dom måste kunna hoppa av scootern i farten och checka up på språng.

För annars hade det ju varit rimligt att en del i flödet för att stoppa sin bokning skulle ta en bild för att kunna visa att man parkerat vettigt. Så att man kunde bötfälla eller stänga av folk som parkerar som mänsklighetens fiende.

EagleEye
2020-07-30, 17:17
Bättre att de slänger skiten på tippen.

Ladugårdsdörr
2020-07-30, 21:07
Totalt har de dragit upp 220 elsparkcyklar från Göteborgs vatten och att de hamnat där är ingen slump, enligt Dennis Oliver Hägg.

Jag som trodde att de hamnade där pga. slumpen.