handdator

Visa fullständig version : Vad är bäst för stel nacke? Stora problem.


Iliyas
2020-07-26, 13:49
Vad är bäst för först stel nacke?

Vaknar varje dag med stel nacke och spänningshuvudvärk mm.
Sover med bettskena då jag biter ihop käken när jag sover.

Har testat olika kuddar och madrasser, och även gått till kiropraktorer och sjukgymnast utan att det blir mycket bättre.

Har senaste dagarna lagt Linnex på nacken och olja och grejer men hjälper inte.

Stretchar nacken med vanliga övningar, med boll, massagepistol och massage kudde. Och det ger effekt men kommer tillbaka direkt.

Får ofta migrän och huvudvärk nästan varje dag pga detta.

Är under utredning vad gäller snarkning och sömnapnea men pga Corona så finns det inte personal och jag har fått vänta över 6 månader och får kanske svar i höst enligt sköterska.

skyffelmördarn
2020-07-26, 13:55
Problemet sitter väl sällan i just nacken utan kan vara lite var som helst i kroppen.

trädgårdsmöbel
2020-07-26, 13:57
En lätt massage och en puss i nacken från en kvinna du tycker mycket om och är attraherad av.

Det ökar blodgenomströmningen, påskyndar läkning och gör att kroppen släpper ut må bra-hormoner som fungerar smärtstillande. 110% seriös.

svenbanan
2020-07-26, 14:10
Sitt inte så mycket framför datorn hela dagen. Och om du prompt ska göra det, försök sitta med rak rygg och med huvudet vilande mot nåt nackstöd (dvs inte gamnacke framåt för att titta på skärmen) så du inte överanstränger nackmusklerna.

Ifall du är stel i bröstryggen och axlarna tenderar detta att även sätta sig i nacken (iaf på mig). Stretcha bröst och axlar.
Foamrolla bröstryggen med armarna utsträckta över huvudet (i kroppens längdriktning) och håll gärna i en hantel så armarna tvingas ner mot marken (se till att inte ta ut rörelsen genom att svanka).
Face pulls med nåt lätt gummiband för att öppna upp bröstet aktivt och dynamiskt (och inte enbart via passiv och statisk stretching).

Ovanstående funkar hyfsat för mig då jag är stel i nacken iaf.

The_RobRoy
2020-07-26, 14:21
Läst på rätt mycket kring detta, två saker eller båda i kombination:

1.Som svenbanan säger du kanske har dålig nack-position över dagen. Klassiker i dagens samhälle är att du tittar ner i din smartphone. Testa att gå utan telefon 1 dag och se om det försvinner.

2. Du kanske har ett mindre diskbråck i nacken som gör att du får dessa symptom om och om igen. Gå och gör en magnetröntgen av nacken.

Lösning vanlig fysio och stärka musklerna i ett första steg nästan oavsett vad som skapar det.

dream_theater_
2020-07-26, 18:26
Jag har själv haft spänningshuvudvärk sedan jag var liten. De tidigaste jag kommer ihåg är från femårsåldern.

För mig tog det väldigt lång tid att inse att det var stress. Två saker har jag förändrat i mitt liv:

1. Mindfulness-meditation via app. Jag började med Headspace. Den går att prova gratis.
2. Hitta ett hål varje dag där man kan andas lite.

Nu kanske det inte är något som hjälper för dig, men precis som "Skyffelmördarn" säger, så kan det vara precis vad som helst som utlöser det.

Jag har även märkt att jag får huvudvärk dagen efter vissa roddövningar, men det är först i dagarna jag har lyckats göra den kopplingen. Vad jag inte har gjort, men borde göra, men inte kommer, är att gå i terapi.

Lafayette
2020-07-26, 19:05
En lätt massage och en puss i nacken från en kvinna du tycker mycket om och är attraherad av.

Det ökar blodgenomströmningen, påskyndar läkning och gör att kroppen släpper ut må bra-hormoner som fungerar smärtstillande. 110% seriös.

Han får gå till en sån där olaglig massage då