handdator

Visa fullständig version : Peth prov


Kotten
2020-07-26, 13:35
Ska göra ett Peth prov på imorgon, det är rutin på vårdcentralen vid viss medicinering. Till saken hör till att jag nästan aldrig dricker, 1-2 gånger om året. Ena gången råkade vara i fredags, inplanerat sedan lång tid tillbaka så tänkte inte skita i det bara för att jag ska lämna Peth prov. Frågan är vad kommer 8-9 öl i fredags ge för resultat på ett sådant prov.

Gregow
2020-07-26, 14:53
Det kommer ge helt normala värden.

Kotten
2020-07-31, 15:49
0.06 hade jag. Lite märkligt kan jag tycka att det går från inget till måttlig konsumtion direkt

Angel
2020-07-31, 18:04
0.06 hade jag. Lite märkligt kan jag tycka att det går från inget till måttlig konsumtion direkt

Fönstret är väl 2v så 8-9 öl får väl ses som måttlig då

Plasttiger
2020-07-31, 18:10
Fönstret är väl 2v så 8-9 öl får väl ses som måttlig då

Att dricka 5 eller fler standardglas räknas som riskbruk (intensivkonsumtion).
8-9 öl i veckan hade varit mindre riskabelt.

Angel
2020-07-31, 19:42
Cdt hade kanske varit mer relevant

Plasttiger
2020-07-31, 20:08
Cdt hade kanske varit mer relevant

Varför det? På vilket sätt?

(Jag vet en STOOR fördel med det, men jag kan inte se hur den är relevant. och kanske är den inte ens aktuell längre - förhoppningsvis är den inte det)

Gregow
2020-07-31, 22:03
0.06 hade jag. Lite märkligt kan jag tycka att det går från inget till måttlig konsumtion direkt
Precis över gränsen för låg konsumtion efter du krökat under helgen är väl inte så konstigt.

Angel
2020-07-31, 22:19
Varför det? På vilket sätt?

(Jag vet en STOOR fördel med det, men jag kan inte se hur den är relevant. och kanske är den inte ens aktuell längre - förhoppningsvis är den inte det)

Jag antar de ville veta hur din konsumtion ser ut mer generellt och inte bara det senaste? Eller?

Rug
2020-08-01, 06:31
PETh är ett bättre prov. Förstår inte varför CDT skulle vara mer intressant.
Peth mäter inte exakt konsumtion över en begränsad tid utan avspeglar senaste veckorna mer än den innan osv. Det jag antar är att läkaren vill se att du inte har en mycket stor konsumtion som kan inverka på medocineringen. Du är lugn så länge det inte är total avhållsamhet du lovat.

Plasttiger
2020-08-01, 09:13
Jag antar de ville veta hur din konsumtion ser ut mer generellt och inte bara det senaste? Eller?

PETh är ett bättre prov. Förstår inte varför CDT skulle vara mer intressant.
Peth mäter inte exakt konsumtion över en begränsad tid utan avspeglar senaste veckorna mer än den innan osv. Det jag antar är att läkaren vill se att du inte har en mycket stor konsumtion som kan inverka på medocineringen. Du är lugn så länge det inte är total avhållsamhet du lovat.

CDTs fördel är att det enligt Transportstyrelsens föreskrifter ska användas och mer vedertagen koppling till "missbruk".

Sen att både övervikt och levercirrhos (två vanliga tillstånd i gruppen som testas) ytterligare sänker CDTs sensitivitet gör den ju än mer värdelös. Men det är "expertmyndigheter" som bestämmer.

Kotten
2020-08-01, 10:26
Precis över gränsen för låg konsumtion efter du krökat under helgen är väl inte så konstigt.


Just att dom sa att enstaka intag inte ger något resultat