handdator

Visa fullständig version : Allmänna tråden för vetenskapliga notiser etc.


stridis
2020-07-23, 16:23
Börjar tråden med matematik, nämligen en nyhet om multiplikation.

https://www.wired.com/story/mathematicians-discover-the-perfect-way-to-multiply/

Lando
2020-07-23, 20:23
Mycket coolt!

BrunoC
2020-07-24, 01:27
Hmm. Fan, förutsatte att alla räknade så där? Mest förvånad att det blev en nyhet.

Så där har ju jag gjort i alla tider men det var väl kul att de hittade på ett namn för det...

eternallord
2020-07-24, 06:27
Hmm. Fan, förutsatte att alla räknade så där? Mest förvånad att det blev en nyhet.

Så där har ju jag gjort i alla tider men det var väl kul att de hittade på ett namn för det...

Förutsätter att du inte läst artikeln ordentligt då ”nyheten” är en metod som använder upprepade FFTs för att göra beräkningarna. Har svårt att tro att du, eller någon annan för den delen, använder Fourier-transformer för att göra multiplikationer i huvudet/på pappret.

Akerhage
2020-07-24, 07:13
Förutsätter att du inte läst artikeln ordentligt då ”nyheten” är en metod som använder upprepade FFTs för att göra beräkningarna. Har svårt att tro att du, eller någon annan för den delen, använder Fourier-transformer för att göra multiplikationer i huvudet/på pappret.

Underskatta inte Kolozzeums medlemmar. Här finns eliten samlad.

MasterChief
2020-07-24, 07:17
Scientists Just Revealed The Largest-Ever 3D Map of The Universe

https://www.sciencealert.com/astrophysicists-unveil-biggest-ever-3d-map-of-universe

StarkaUlf
2020-07-24, 07:49
Börjar tråden med matematik, nämligen en nyhet om multiplikation.

https://www.wired.com/story/mathematicians-discover-the-perfect-way-to-multiply/

Ge ett exempel för oss tröga please :(

stridis
2020-07-24, 08:04
Ge ett exempel för oss tröga please :(

Jag kan inte algoritmen(har inte läst på mig om den) så kan tyvärr inte ge dig ett pedagogiskt exempel.

BrunoC måtte vara mer elit än mig... även om jag har läst industrimatematik på GU(dock blev jag deprimerad då jag gjorde ex-jobbet så blev aldrig klar).

trädgårdsmöbel
2020-07-24, 08:12
Att olika folk eller tom. olika arter(!) kommer på samma lösning på ett problem oberoende av varandra är inte direkt ovanligt. Det heter konvergent evolution eller något dylikt pretentiöst. Så att BrunoC separat kommit på samma sak kanske även tidigare än vem som nu lanserar det, är inte på något sätt omöjligt.

(Jag ville mest använda "konvergent evolution" i ett sammanhang för att försöka låta smart så tack för tillfället)

BrunoC
2020-07-24, 12:27
Förutsätter att du inte läst artikeln ordentligt då ”nyheten” är en metod som använder upprepade FFTs för att göra beräkningarna. Har svårt att tro att du, eller någon annan för den delen, använder Fourier-transformer för att göra multiplikationer i huvudet/på pappret.

Som elektroingenjör sitter FFT i ryggmärgen. Man tänker frekvenser. ;)

High1ander
2020-07-24, 20:02
Att olika folk eller tom. olika arter(!) kommer på samma lösning på ett problem oberoende av varandra är inte direkt ovanligt. Det heter konvergent evolution eller något dylikt pretentiöst. Så att BrunoC separat kommit på samma sak kanske även tidigare än vem som nu lanserar det, är inte på något sätt omöjligt.

(Jag ville mest använda "konvergent evolution" i ett sammanhang för att försöka låta smart så tack för tillfället)

Liebniz och Newton "upptäckte/uppfann" ju båda "calculus".

BrunoC kanske är Newton på spåren och också är en oskuld.

stridis
2020-07-24, 20:25
Grabbar mer vetenskapliga nyheter nu.

High1ander
2020-07-26, 22:23
Första bilderna på planeter som cirkulerar en 17 miljoner år gammal stjärna (jag uppfattar det som man alltid annars bara sett "bevisen" för andra planeter genom hur de förvrängt ljusstyrkan på stjärnor).
JcoYA3HmuN8

Hemi
2020-07-26, 23:25
Första bilderna på planeter som cirkulerar en 17 miljoner år gammal stjärna (jag uppfattar det som man alltid annars bara sett "bevisen" för andra planeter genom hur de förvrängt ljusstyrkan på stjärnor).
...

Tänk hur många månar de där 2 jättarna kan ha. Voyager 1 och 2 upptäckte en massa nya grejer när de for förbi planeterna i solsystemet.

High1ander
2020-07-26, 23:34
Tänk hur många månar de där 2 jättarna kan ha. Voyager 1 och 2 upptäckte en massa nya grejer när de for förbi planeterna i solsystemet.

Kanske många, kanske inga alls, är ju väldigt "ny" stjärna så kan vara så att flera månar inte formats än. Tekniskt sett så kan den ju ha flera "månar" som är större än jorden, då regeln är att "vara planet så ska man ha tagit bort eller själv styr andra himlakroppar i sin närhet", bl.a. därför Pluto inte är en planet, den har inte rensat upp och "äger sitt område". Samtidigt så är det båda mycket tyngre än Jupiter (dock inte mycket större) så de kanske har lättare att "styra upp". Likt vanliga modeller så är dessa också långt borta från stjärnan, är väl ett unikum tror jag att vår "gasjätte" är så relativt nära.

BrunoC
2020-07-28, 09:42
gLJowTOkZVo

Tänker jag droppar det här avsnittet med Joe Rogan med en forskare inom området neurovetenskap som droppar massa intressant skit på ämnet med diverse coola studier som man gjort inom fältet. Allt från hypnos, nikotin, visualisering, fokus, virtuell verklighet, dopamin, stress, kokain och varför adrenal trötthet är humbug.

Gillar du vetenskap så bör du tycka om det här avsnittet.

Köttis
2020-07-28, 09:54
Hmm. Fan, förutsatte att alla räknade så där? Mest förvånad att det blev en nyhet.

Så där har ju jag gjort i alla tider men det var väl kul att de hittade på ett namn för det...

Kanske ska läsa artikeln innan du försöker framhäva din briljans. Det står varken hur algoritmen ser ut eller att den har något namn mer än "Harvey and van der Hoeven’s algorithm" och “We use [the fast Fourier transform] in a much more violent way, use it several times instead of a single time, and replace even more multiplications with additions and subtractions,”.

Är det din excellenta fantasi som tar sig uttryck igen?

BrunoC
2020-07-28, 10:18
Kanske ska läsa artikeln innan du försöker framhäva din briljans. Det står varken hur algoritmen ser ut eller att den har något namn mer än "Harvey and van der Hoeven’s algorithm" och “We use [the fast Fourier transform] in a much more violent way, use it several times instead of a single time, and replace even more multiplications with additions and subtractions,”.

Är det din excellenta fantasi som tar sig uttryck igen?

Så kom jantelagen igen som en smäll på käften

MasterChief
2020-07-28, 10:31
Och för de nollor som inte använder sig av Harvey and van der Hoeven’s algoritm när ni ska räkna ut hur många dollars ni lade på brudar förra veckan så kan ni läsa denna simpla 43 sidor korta artikeln om algoritmen så kanske ni lär er något:

https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-02070778/document

Sluta nu hacka på Bruno. Detta är grundskolematte.

svenbanan
2020-07-28, 17:27
Är det någon som på allvar trodde på att Bruno faktiskt använder sig av nåt som ens är i närheten av den algoritmen för att multiplicera "på papper"?

Det är ju algoritmer som funkar bra för datorer då det handlar om väldigt stora tal. Finns ju liksom ingen anledning att mecka med sånt då man ska räkna för hand.

Så det troliga är väl att Bruno antingen ibland använder sig av Karatsuba-algoritmen från 60-talet som finns beskriven med bilder i artikeln https://media.wired.com/photos/5cb10d6b439ed155d5df38cc/master/w_1600%2Cc_limit/KaratsubaMethod_560-1065x1720.jpg (dvs inte den algoritm som är den revolutionerande nya...) och missförstod alltihop och tror det var denna som det var hoolabalo om. Alternativt så trollar han bara.

Köttis
2020-07-28, 18:35
Är det någon som på allvar trodde på att Bruno faktiskt använder sig av nåt som ens är i närheten av den algoritmen för att multiplicera "på papper"?



Det är ju algoritmer som funkar bra för datorer då det handlar om väldigt stora tal. Finns ju liksom ingen anledning att mecka med sånt då man ska räkna för hand.



Så det troliga är väl att Bruno antingen ibland använder sig av Karatsuba-algoritmen från 60-talet som finns beskriven med bilder i artikeln https://media.wired.com/photos/5cb10d6b439ed155d5df38cc/master/w_1600%2Cc_limit/KaratsubaMethod_560-1065x1720.jpg (dvs inte den algoritm som är den revolutionerande nya...) och missförstod alltihop och tror det var denna som det var hoolabalo om. Alternativt så trollar han bara.

Han skriver ju att FFT sitter i ryggmärgen så givetvis är han ett troll som lever ut sina "supersmart alfa som knullar modeller"-drömmar här.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk

MasterChief
2020-07-28, 18:44
Han skriver ju att FFT sitter i ryggmärgen så givetvis är han ett troll som lever ut sina "supersmart alfa som knullar modeller"-drömmar här.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk

Jag tror att det är Aryt (aka Plasttiger) som är Bruno.

BrunoC
2020-07-28, 18:52
Han skriver ju att FFT sitter i ryggmärgen så givetvis är han ett troll som lever ut sina "supersmart alfa som knullar modeller"-drömmar här.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk

Avundsjuka är inte vackert, Köttis. Hur det än är så är mitt höga IQ faktiskt inte mitt fel. Kolla i den där tråden om hur länge blir man smartare - nästan alla hävdar att det mesta är genetiskt ju.

Brofessorn
2020-07-28, 20:13
Jag tror vi fått en ny Diomedea Exulans på forumet!

svenbanan
2020-07-28, 21:26
Jag tror att det är Aryt (aka Plasttiger) som är Bruno.

Ett uppenbart troll iofs. Men jag tycker inte Brunos sätt att skriva och formulera sig påminner så mycket om Aryt/Plasttiger, så jag tror det är nån annan.

EDIT: Och appropå hög IQ och liknande så skulle jag säga att Aryt är bra mycket smartare än Bruno, som mest verkar ha ett självhävdelsebehov och inte mycket substans bakom skrävlet.

Ekko
2020-07-28, 22:04
Ni är ganska duktiga på att mata uppenbara troll.

svenbanan
2020-07-28, 22:23
Ni är ganska duktiga på att mata uppenbara troll.

Vi är så uttråkade att vi inte bryr oss om ifall trollen får mat och orkar fortsätta härja.

BrunoC
2020-07-28, 22:29
Ni är ganska duktiga på att mata uppenbara troll.

Troll och troll. Folk tillverkar sina egna sådana här.

Mitt första inlägg här var liksom inte skrivit i en seriös ton, men det gick tydligen inte fram hos vissa men kanske borde varit klart senare i tråden när jag i ett annat inlägg lade till en ";)".

Sen kommer nån torr typ in här som vill göra en viktig poäng av att andra inte ska tro att de är någonting och skriver ett bajsnödigt surt inlägg och går off-topic, way to ruin a joke. Det är dock uppenbart för alla som läst Köttis inlägg senaste tiden att se att han har komplex och har svårt att dölja sin avundsjuka mot mig, så han har ägnat halva sommarlovet åt att skriva muttrande sura janteinlägg. Så ge inte mig nån trollstämpel för att nån annan torris har en pinne uppe någonstans.

Magnus N
2020-08-08, 18:36
Lite härlig vetenskap på lördagskvällen:

https://nypost.com/2020/08/08/nasa-to-remove-offensive-names-from-planets-and-other-heavenly-bodies/

"Political correctness has now expanded to space, where NASA says planets, galaxies and other heavenly bodies will no longer be referred to by “offensive” nicknames.

In a press release Thursday, the space agency said that all planets and heavenly bodies will be referred only to by their scientific names, the Houston Chronicle reported.

Under the new rules, the “Eskimo Nebula,” discovered in 1787 by William Hershel, will only be referred to as NGC 2392."

svenbanan
2020-08-08, 23:08
Skitnödigheten har inga gränser och sprider sig över hela universum.

Magnus N
2020-09-02, 20:09
Giant Gaping Void Emerges in Siberia, The Latest in a Dramatic Ongoing Phenomenon

https://www.sciencealert.com/another-giant-gaping-crater-was-suddenly-found-in-siberia-the-largest-in-recent-years


Litet hål :p

Diomedea exulans
2020-09-02, 20:19
Jag tror vi fått en ny Diomedea Exulans på forumet!

Vad fan? :Virro

svenbanan
2020-09-02, 23:09
Ifall det nu är så att det rör sig om att enorma fickor med metangas är på väg att bryta sig ut ur permafrosten så kan det ju vara rätt allvarligt kanske.

That could be quite an oversight. Methane is 84 times more potent as a greenhouse gas than carbon dioxide, so the release of vast stores of this gas could kickstart a vicious feedback loop that stands to make the current global climate crisis even more dire.

blåvitt
2020-09-15, 16:41
Global biodiversity outlook 5 finner att vi inte kommer uppnå satta mål för biologisk mångfald. Person från FNs bio-mångfald-panel säger att vi är på väg mot att systematiskt utrota alla icke-mänskliga arter.

https://www.unenvironment.org/resources/report/global-biodiversity-outlook-5-gbo-5

Plasttiger
2020-09-15, 17:02
Global biodiversity outlook 5 finner att vi inte kommer uppnå satta mål för biologisk mångfald. Person från FNs bio-mångfald-panel säger att vi är på väg mot att systematiskt utrota alla icke-mänskliga arter.

https://www.unenvironment.org/resources/report/global-biodiversity-outlook-5-gbo-5
vi är på väg mot att systematiskt utrota alla icke-mänskliga arter.

Tråden var för vetenskap, inte propaganda.
Jag förstår att distinktionen är svår.

Magnus N
2020-10-26, 21:18
Lite nytt ifrån NASA idag:

""For the first time, water has been confirmed to be present on the sunlit surface of the moon," said Paul Hertz, director of the astrophysics division at NASA's Science Mission Directorate during Monday's press conference."

https://edition.cnn.com/2020/10/26/world/moon-water-nasa-announcement-scn-trnd/index.html

Brofessorn
2020-12-04, 16:08
B9PL__gVxLI

Magnus N
2020-12-05, 22:00
"A Chinese research team is claiming they have developed a quantum computer that is 100 trillion times faster than any existing computer.

According to media outlet Xinhuanet, the team, which includes famed quantum physicist Pan Jianwei, is touting a significant breakthrough in quantum computing. Pan and his team’s machine has achieved what those in the quantum computing world call a quantum computational advantage."

https://dailyhodl.com/2020/12/05/quantum-breakthrough-new-device-is-100000000000000x-faster-than-leading-supercomputer-researchers-say/

Ett Orm
2020-12-05, 22:41
"A Chinese research team is claiming they have developed a quantum computer that is 100 trillion times faster than any existing computer.

According to media outlet Xinhuanet, the team, which includes famed quantum physicist Pan Jianwei, is touting a significant breakthrough in quantum computing. Pan and his team’s machine has achieved what those in the quantum computing world call a quantum computational advantage."

https://dailyhodl.com/2020/12/05/quantum-breakthrough-new-device-is-100000000000000x-faster-than-leading-supercomputer-researchers-say/
Den tänkte ju jag posta!

Coolt iaf. Ska bli intressant att se vad det blir när de kan användas praktiskt.

stridis
2020-12-27, 17:21
HL7DEkXV_60

stridis
2022-11-17, 09:11
CoFvu-n-fFs

Magnus N
2022-12-12, 21:32
https://www.washingtonpost.com/business/2022/12/11/fusion-nuclear-energy-breakthrough/

"The Department of Energy plans to announce Tuesday that scientists have been able for the first time to produce a fusion reaction that creates a net energy gain — a major milestone in the decades-long, multibillion-dollar quest to develop a technology that provides unlimited, cheap, clean power."

stridis
2022-12-13, 07:39
Det handlar om Q_plasma inte Q_tot? Ja det är väl kul för deras forskning men allmänheten har ju ingen anledning att bli exalterad över detta. För övrigt vore det svårt att få till ett fusionskraftverk med deras approach och även om vi skulle ignorera allt detta så vad skulle vi få för mödan? Ett kraftverk med oekonomisk EROI som är svindyrt och ett mastodontprojekt.

Samma r&d skulle kunna få till ett kraftverk med en EROI x1000 (om vi låtsas om att det vore riktig net gain) om vi skulle satsa på den.

skyffelmördarn
2022-12-13, 20:22
https://www.washingtonpost.com/business/2022/12/11/fusion-nuclear-energy-breakthrough/

"The Department of Energy plans to announce Tuesday that scientists have been able for the first time to produce a fusion reaction that creates a net energy gain — a major milestone in the decades-long, multibillion-dollar quest to develop a technology that provides unlimited, cheap, clean power."

r91Q4dAHnUw

King Grub
2022-12-14, 09:40
Det verkar vara jesuiterna som ligger bakom.

https://bartoll.se/2022/12/nuclear-fusion-satanic-ritual/

Diomedea exulans
2022-12-14, 10:07
Det verkar vara jesuiterna som ligger bakom.

https://bartoll.se/2022/12/nuclear-fusion-satanic-ritual/

Igen?!

Ett Orm
2022-12-14, 16:41
Jag blir mer och mer sugen på attt gå med i den där Jesuitgrejen. De verkar rätt awsum.

MasterChief
2022-12-14, 17:02
Det verkar vara jesuiterna som ligger bakom.

https://bartoll.se/2022/12/nuclear-fusion-satanic-ritual/

Herregud, detta är en ny nivå av galenskap.

Dåren
2022-12-14, 17:11
Igen?!

Siffrorna ljuger inte.

Diomedea exulans
2022-12-14, 17:51
Jag blir mer och mer sugen på attt gå med i den där Jesuitgrejen. De verkar rätt awsum.

Frågan är varför de inte värvar Bartoll. Jag tvivlar på att ens någon inom jesuiterna vet så mycket om jesuiterna som han gör. De borde åtminstone hyra in honom som konsult.

Beemel
2022-12-15, 06:45
När "Batroll" börjar nämnas i en tråd om vetenskap....
Sista spiken i kistan för detta forums relevans?
När till och med moderatorerna börjar trolla.

En indikation att det nog är dags för mig att, efter över 15 år, sluta läsa på detta forum.

G.W
2022-12-15, 08:12
När "Batroll" börjar nämnas i en tråd om vetenskap....
Sista spiken i kistan för detta forums relevans?
När till och med moderatorerna börjar trolla.

En indikation att det nog är dags för mig att, efter över 15 år, sluta läsa på detta forum.

Vi är många seriösa skribenter, likt du, som gått i de tankarna länge. Säg till då du landat i ditt beslut.

Brofessorn
2022-12-15, 08:22
När "Batroll" börjar nämnas i en tråd om vetenskap....
Sista spiken i kistan för detta forums relevans?
När till och med moderatorerna börjar trolla.

En indikation att det nog är dags för mig att, efter över 15 år, sluta läsa på detta forum.

Det här forumet har alltid gått ut på att håna psykiskt sjuka människor, det är bara du som varit off topic.

King Grub
2022-12-15, 08:27
Joachim är inget troll. Han är 100 % seriös. Och han är medveten om att hans åsikter är kontroversiella och han är fullt kapabel och beredd att argumentera kring dem.

Grundare av Kolozzeum dessutom.

MasterChief
2022-12-15, 08:49
Joachim är inget troll. Han är 100 % seriös. Och han är medveten om att hans åsikter är kontroversiella och han är fullt kapabel och beredd att argumentera kring dem.

Grundare av Kolozzeum dessutom.

Ingen som sagt att han är ett troll. Däremot att du som moderator trollar när du konstant länkar till hans vansinniga artiklar. Eller du kanske tycker hans texter är värda att läsa?

Kaalle
2022-12-15, 08:53
Tycker ni resonerar lite underligt. Grub är väl känd för att vara väldigt dead pan och seriös, det är väl bara uppfriskande om han släpper på tyglarna lite. Och Bartolls matematik schizofreni är ju rätt lustig, för att uttrycka sig milt.

King Grub
2022-12-15, 08:54
Det är visst de som kallar honom eller tror att han är ett troll. Massor till och med. Och ett flertal som meddelat att referenserna till hans alster är det enda eller mest läsvärda/underhållande på forumet nuförtiden. :d Men okej, ni slipper några fler.

Beemel
2022-12-15, 09:06
Det är visst de som kallar honom eller tror att han är ett troll. Massor till och med. Och ett flertal som meddelat att referenserna till hans alster är det enda eller mest läsvärda/underhållande på forumet nuförtiden. :d Men okej, ni slipper några fler.

Nej då.

Om spillrorna av detta en gång fina forum uppskattar dessa galenskaper så kör på du.

Jag ska inte störa.
Jag är nog helt enkelt inte smart nog att se hans oerhörda sanningar.

Underhållande. Tja... det kanske man kalla det.

I am out. Tack för många bra minnen och diskussioner. Kolozzeum.

G.W
2022-12-15, 09:32
Nej då.

Om spillrorna av detta en gång fina forum uppskattar dessa galenskaper så kör på du.

Jag ska inte störa.
Jag är nog helt enkelt inte smart nog att se hans oerhörda sanningar.

Underhållande. Tja... det kanske man kalla det.

I am out. Tack för många bra minnen och diskussioner. Kolozzeum.

https://i.etsystatic.com/24720022/r/il/221cc5/3585003486/il_794xN.3585003486_hkmx.jpg

stridis
2022-12-15, 10:02
Fel tråd att hålla på att trolla i, tycker ju jag, den stackars trådskaparen.cofffee

Om ni börjar diskutera ninjarep i tuffa vapen-tråden är helt ok, men det här var faktiskt menat att vara en helt seriös tråd.

Dåren
2022-12-15, 12:46
https://i.imgur.com/t3YHVYI.jpg

Diomedea exulans
2022-12-15, 13:15
Tycker ni resonerar lite underligt. Grub är väl känd för att vara väldigt dead pan och seriös, det är väl bara uppfriskande om han släpper på tyglarna lite. Och Bartolls matematik schizofreni är ju rätt lustig, för att uttrycka sig milt.

+1. Hans en rad långa inlägg om Bartoll en gång i veckan är inte tillräckligt påträngande för att förstöra vilken tråd de än dyker upp i, IMHO.

skyffelmördarn
2022-12-15, 16:23
Fel tråd att hålla på att trolla i, tycker ju jag, den stackars trådskaparen.cofffee

Om ni börjar diskutera ninjarep i tuffa vapen-tråden är helt ok, men det här var faktiskt menat att vara en helt seriös tråd.

https://i.imgur.com/VI1FKX5.png

Forumet är ju så pass dött så det stör knappast med något inlägg som här och där som kanske inte passar in.

Vinter
2022-12-15, 17:38
Det är ju ändå lite roligt att tråden heter vetenskapliga notiser, men så dyker det upp att allt är Jesuiternas fel därför att 75248 är ett dålig tal.

stridis
2023-05-24, 18:58
Vi börjar om på ny kula med tråden tror jag.

Lite nyheter i lättsamt format.

GUAaO3r_7Bc

stridis
2023-05-28, 16:02
oQyzSZkoYM4

King Grub
2023-06-06, 21:22
Antarktis ismassor har vuxit enormt sedan 2010.

https://tc.copernicus.org/articles/17/2059/2023/

MasterChief
2023-06-07, 14:19
Antarktis ismassor har vuxit enormt sedan 2010.

https://tc.copernicus.org/articles/17/2059/2023/

Om du hade gått upp i vikt från 80 kg till 80,03 kg. Hade du klassificerat det som att du vuxit enormt?

Vi har olika referensramar. :d

MasterChief
2023-06-07, 14:38
Antarktis ismassor har vuxit enormt sedan 2010.

https://tc.copernicus.org/articles/17/2059/2023/

Det är intressant att se hur klimatskeptiker direkt hugger denna som bevis för sina ståndpunkter. Och sedan när man bryter ner studien så visar det sig att forskarna använt allt för simpla metoder för att bedöma volymen. Och att vissa klimatskeptiker inte heller verkar fatta de mest grundläggande sakerna som att Arktis och Antarktis har helt olika is-uppbyggnad och att denna rapport på intet sätt bevisar att det inte pågår en uppvärmning av Jorden. Den visar bara en sak: Att ytan har ökat på Antarktis. Att de gissar sig till vikten är bara löjligt.

Jag kan även tillägga att jag är varken klimatskeptiker eller klimatalarmist. Jag kan för lite om detta för att ha en åsikt om området. Något som 99,99999% av befolkningen skulle behöva lära sig något av eftersom de heller inte kan någonting. Det gäller båda sidorna såklart.

Jag blir så jävla triggad när man går in på Twitter och läser vad alla förståsigpåare kräker ut sig.

Vinter
2023-06-08, 00:02
Det är intressant att se hur klimatskeptiker direkt hugger denna som bevis för sina ståndpunkter. Och sedan när man bryter ner studien så visar det sig att forskarna använt allt för simpla metoder för att bedöma volymen. Och att vissa klimatskeptiker inte heller verkar fatta de mest grundläggande sakerna som att Arktis och Antarktis har helt olika is-uppbyggnad och att denna rapport på intet sätt bevisar att det inte pågår en uppvärmning av Jorden. Den visar bara en sak: Att ytan har ökat på Antarktis. Att de gissar sig till vikten är bara löjligt.

Jag kan även tillägga att jag är varken klimatskeptiker eller klimatalarmist. Jag kan för lite om detta för att ha en åsikt om området. Något som 99,99999% av befolkningen skulle behöva lära sig något av eftersom de heller inte kan någonting. Det gäller båda sidorna såklart.

Jag blir så jävla triggad när man går in på Twitter och läser vad alla förståsigpåare kräker ut sig.

Vi kan ju börja med att lära journalister att Antarktis och Arktis har sommar/vinter cykel så slipper vi en del konstigt.

stridis
2023-12-30, 21:31
580V0wRl1Lo

tomten1
2024-01-01, 19:02
hYChERce3nk

tomten1
2024-01-01, 19:41
puFXXZp7p6o

stridis
2024-01-06, 10:03
P0tT2i3TZx8

stridis
2024-04-04, 13:19
X85ZNjlHrPk

Trist, men förhoppningsvis kan vi rensa bort fusket. Tänk vilken härlig vetenskaplig tid vi skulle leva i då!

Ett Orm
2024-04-04, 20:35
Det är intressant att se hur klimatskeptiker direkt hugger denna som bevis för sina ståndpunkter. Och sedan när man bryter ner studien så visar det sig att forskarna använt allt för simpla metoder för att bedöma volymen. Och att vissa klimatskeptiker inte heller verkar fatta de mest grundläggande sakerna som att Arktis och Antarktis har helt olika is-uppbyggnad och att denna rapport på intet sätt bevisar att det inte pågår en uppvärmning av Jorden. Den visar bara en sak: Att ytan har ökat på Antarktis. Att de gissar sig till vikten är bara löjligt.

Jag kan även tillägga att jag är varken klimatskeptiker eller klimatalarmist. Jag kan för lite om detta för att ha en åsikt om området. Något som 99,99999% av befolkningen skulle behöva lära sig något av eftersom de heller inte kan någonting. Det gäller båda sidorna såklart.

Jag blir så jävla triggad när man går in på Twitter och läser vad alla förståsigpåare kräker ut sig.

Men du tycker det är löjligt att de gissar vikten på isen?

tomten1
2024-04-10, 13:18
Ju snyggare en advokat är, desto mer framgångsrik är hen i rättssalen.

Abstract
Many court observers have argued that judges are capable of avoiding the use of extraneous factors in decision-making. This study examines the influence of seemingly irrelevant heuristics on real-world courtroom proceedings. Drawing on theories from neighboring disciplines, I hypothesize that physically attractive attorneys have greater success in US federal court. Using a generalizable causal inference strategy and a dataset of over 1,000 cases and 3,000 votes, I find support for my expectations using multiple measures of attractiveness. These findings raise serious normative concerns about equality and underscore the need to adjust traditional models of judicial behavior to account for inherent biases.

https://www.cambridge.org/core/journals/journal-of-law-and-courts/article/justice-isnt-blind-attorney-attractiveness-and-success-in-us-federal-court/B3A133A42209B4A911A7C9A8440885F1#

https://www.psypost.org/physically-attractive-attorneys-tend-to-have-greater-success-in-federal-court/

tomten1
2024-04-17, 15:50
Framtiden närmar sig. Psilocybin mot depression.

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/klinisk-oversikt/2024/04/psykedelisk-psykiatri-det-finns-anledning-att-vara-optimistisk/