handdator

Visa fullständig version : evf värde efter 3 veckors dålig mage


Jackman
2020-07-22, 23:50
Mitt Evf brukar alltid ligga på gränsen 0.48-0.51. Mitt HB brukar ligga på 166-178. HB har varit så i 10 år. I April låg jag med kass mage. Hade Diarre 3-4 veckor med andra symtom som gör att jag misstänker Corona. hade ingen aptit och tappade 4kg. Blev att må skit sen kollade dom mina prover och jag hade 0.53 EVF. Men läkaren säger bara att det är för att du varit dålig i magen och tarmen inte suger upp vätskan, samtidigt säger dom att jag inte verkar ha vätskebrist. Så jag ifrågasatte om EVF, hur det kan vara högt om jag inte har vätskebrist, det spelar ingen roll om tarmen är ur lag, då kan det bli så fick jag till svar. Dom vill inte kolla mer heller. Någon som vet och kan något om sånt här, jag litar väl på läkaren såklart men vore skönt att höra åsikt från någon annan. Kanske finns någon sjukvårdskunnig på sidan

kalle_kula
2020-07-23, 05:54
Läste lite på 1177 bara för att det är intressant. Jag är inte medicinskt kunnig. Men jag hittade i alla fall det här.

"Sekundär polycytemi kan uppstå om kroppen har fått för lite syre under en längre tid. Det kan bero på en sjukdom som påverkar andningen som kroniskt obstruktiv lungsjukdom, KOL, eller vissa hjärtsjukdomar."

Du skrev ju att du misstänker Corona. Upplevde du några problem med andningen? Verkar ju dessutom som att vissa har syrebrist utan att veta om det..

kvarnis
2020-07-23, 08:09
Med Diarre 3-4 veckor varför tror du att du skulle ha "corona"