handdator

Visa fullständig version : ID/körkort


Jackman
2020-07-19, 08:52
ID personnummer

Om någon kommer över ens personnummer, körkort så är det ju inte bra. Men om man som i mitt fall har en skuldsanering 2 år till där man inte kan köpa saker i mitt namn så kan väl inget hända ?

King Grub
2020-07-19, 09:03
Personnummer är offentliga handlingar och vem som helst kan begära ut personnumret för vem som helst, om det inte finns särskilda skyddsåtgärder för den personen.

Jackman
2020-07-19, 09:08
Personnummer är offentliga handlingar och vem som helst kan begära ut personnumret för vem som helst, om det inte finns särskilda skyddsåtgärder för den personen.

Så alltså kan dom som är duktiga välja ut en och kapa den personen.

Men som i mitt fall med skuldsanering, mitt personnummer är väl helt värdelöst i kapningssyfte alltså

Kif
2020-07-19, 12:13
Så alltså kan dom som är duktiga välja ut en och kapa den personen.

Men som i mitt fall med skuldsanering, mitt personnummer är väl helt värdelöst i kapningssyfte alltså

Man kan fortfarande utföra terrorhandlingsr i ditt namn :hbang:

Wrenchgirl
2020-07-19, 12:52
Det finns även företag som inte kollar så noga utan gör affären ändå. Och även om detta är ett extremfall läste jag för något år sedan om en tjej i osäker på om det vbar Storbritanien eller USA som hade blivit av med sitt pass. Två år senare fick hon veta att hon hade både gift sig och skilt sig.

Plasttiger
2020-07-19, 13:30
Det finns även företag som inte kollar så noga utan gör affären ändå. Och även om detta är ett extremfall läste jag för något år sedan om en tjej i osäker på om det vbar Storbritanien eller USA som hade blivit av med sitt pass. Två år senare fick hon veta att hon hade både gift sig och skilt sig.

En del vänsterpolitiska aktivister tappar ibland bort passet när de är på besök i landet som de har flytt från. Passet används för flyktingsmuggling (kanske med sjyst betalning till nämnda aktivist) för att sedan återlämnas till aktivisten.

https://kvartal.se/artiklar/forsokte-ta-sig-in-i-eu-med-asylaktivistens-resehandlingar/
Patrik Engström på NOA menar att missbruket av svenska resehandlingar är ett stort och allvarligt problem, som ”givet idén med EU och Schengen är väldigt svårt att komma åt”.

Snart premiär för teaterpjäsen månne

lördagsgrogg
2020-07-20, 15:54
Så alltså kan dom som är duktiga välja ut en och kapa den personen.

Men som i mitt fall med skuldsanering, mitt personnummer är väl helt värdelöst i kapningssyfte alltså

Brottslingar är generellt sätt dumma. Och tillfället gör tjuven. Så visst du borde inte vara någon som råkar illa ut men är du ovarsam ökar chansen.

Du vore till exempel perfekt som målvakt. Vid bil- fastighetsaffärer. Eller varför inte som styrelsemedlem i något obskyrt bolag. Sådan kan ge dig problem i tiotals år.

Man ska inte underskatta dumma brottslingar heller, dom har en helt annan riskbenägenhet än vanliga människor. Det finns mängder av affärer på internet som inte kollar någonting. Dom kan handla för tiotusentals kronor och sen hämta ut på din lokala ICA. Den tjugoåriga kassörskan kan mycket väl lämna ut. Speciellt om hon gjort det en gång. Detsamma gäller för den 65-åriga ägaren som inte står i kassan så ofta. Jag ser det varje dag.

När du hämtat ut några gånger är du ett bekant ansikte och kan göra det om och om igen. Tills någon som du får en räkning och reagerar men då är du i rejäl uppförsbacke och måste bevisa att det inte var du.

Och vid det laget är övervakningskameror raderade även om du skulle få tag i någon polis som bryr sig vilket är väldigt sällsynt.

Så där sitter du ägare till fyra fastigheter och femton företag och anklagad för tvåhundra fall av bedrägeri.

Klein
2020-07-20, 15:57
Så alltså kan dom som är duktiga välja ut en och kapa den personen.

Men som i mitt fall med skuldsanering, mitt personnummer är väl helt värdelöst i kapningssyfte alltså

Personnummer är offentlig information. Man behöver inte ens beställa. Man kan på ett flertal svenska webbplatser söka på vilken adress eller namn som helst och få ut personnummer om inte personen har skyddad identitet.

Diomedea exulans
2020-07-20, 16:14
Fick en smärre chock när jag insåg att mitt företags registreringsnummer är mitt personnummer och att vem som helst kan kolla upp det. Jag har alltid fått höra att jag ska skydda mitt personnummer hårdare än en björnhona skyddar sina ungar, och att om någon annan får reda på det så är jag fuckad.

King Grub
2020-07-20, 16:17
https://www.upplysning.se/

Så enkelt är det.

BrunoC
2020-07-20, 16:35
För övrigt bör du skaffa körkort och ID i ett flertal olika länder. Fattar inte varför folk gör det istället för att låta sig vara bunden till en stat när det är så pass enkelt att skaffa.

Har själv danskt, svenskt och rumänskt körkort. När jag åkte fast i fortkörning i Ungern visade jag bara upp mitt danska körkort men det hindrade mig inte från att köra vidare sen men jag hade ju varit lika fucked som du om det var det enda jag hade.

svenbanan
2020-07-20, 21:34
För övrigt bör du skaffa körkort och ID i ett flertal olika länder. Fattar inte varför folk gör det istället för att låta sig vara bunden till en stat när det är så pass enkelt att skaffa.

Har själv danskt, svenskt och rumänskt körkort. När jag åkte fast i fortkörning i Ungern visade jag bara upp mitt danska körkort men det hindrade mig inte från att köra vidare sen men jag hade ju varit lika fucked som du om det var det enda jag hade.

På vilket sätt hade du blivit mer fucked om du visade ditt svenska körkort menar du? Det var väl ingen falsk identitet, så det är ju fortfarande du som åkte på böterna, eller?

BrunoC
2020-07-20, 23:06
På vilket sätt hade du blivit mer fucked om du visade ditt svenska körkort menar du? Det var väl ingen falsk identitet, så det är ju fortfarande du som åkte på böterna, eller?

Talar inte om böterna. De skiter jag i, men jag hade ju inte precis kunnat köra vidare utan ett annat körkort på mig och hade fått gå månader i Sverige utan att använda bilen.

Och om du för övrigt bara visste hur byråkratisk och lång processen tar i ett land som Danmark att få tillbaka körkortet medan du i Rumänien snabbt kan ta ut ett körkort genom ge en slant under bordet.

svenbanan
2020-07-20, 23:32
Talar inte om böterna. De skiter jag i, men jag hade ju inte precis kunnat köra vidare utan ett annat körkort på mig och hade fått gå månader i Sverige utan att använda bilen.

Och om du för övrigt bara visste hur byråkratisk och lång processen tar i ett land som Danmark att få tillbaka körkortet medan du i Rumänien snabbt kan ta ut ett körkort genom ge en slant under bordet.

Du menar att de tog ditt körkort? Annars är det väl inga problem att köra vidare efter man fått böter.

Men de lät dig sitta kvar i bilen mitt på autostradan? Eller du kanske hade fler folk i bilen som kunde köra temporärt?