handdator

Visa fullständig version : Ny med tennis


Greatestimmortal
2020-07-17, 23:28
Hej,
Jag är en 23 årig hälsosam man som har spelat tennis väldigt få gånger men känner att jag kommer igång och att detta sport passar min spelkänsla väldigt mycket. Jag har som sagt inte spelat länge och vet inte hur långt jag vill komma med detta sport. Jag vill först spela några gånger till med folk som vill ha en ordentlig match och testa hur bra man anpassar sig till sporten, med tanke på detta vill jag inte spendera för mycket innan jag har en klar bild på hur jag ska försätta köra; Alltså om jag ska satsa på att bli väldigt bra eller bara bra nog för att kunna köra en enkel match.
Då undrar jag mig vilka alternativ skulle kunna passa min situation? Då jag vill bara lära känna min kompabilitet med sporten först innan jag satsar på dyra kurser och utrustning.

svenbanan
2020-07-17, 23:37
Vad är frågan?

Hur du går från att vara 23 år och enbart ha spelat tennis på skolgympan till att lista ut ifall tennis är värt att satsa på för din skull?

Jag vet inget om tennis, men jag antar att enda sättet för dig att lista ut om du gillar tennis är att spela tennis. Antingen hittar du en polare och så försöker ni hyra in er i nån tennishall och lirar en gång i veckan eller nåt (nu på sommaren finns det väl många fler alternativ med diverse risiga banor lite här och där). Anternativet är väl att hitta en klubb och fråga dem ifall de har nån verksamhet för vuxna nybörjare.

TL;DR Sätt igång och lira bara.

Greatestimmortal
2020-07-18, 00:08
Hej, Jag är öppen för förslag och jo, frågan är väl hur jag kan börja spela lite mer seriösa matcher mot folk som är i en situation liknande min. Jag har kört tennis 3 gånger i mitt liv vilket var de senaste veckorna med polarna och på den tredje gången känner jag att det inte räcker att köra med dem samt att jag verkar anpassa mig snabbare till tennis. Då vill jag komma vidare med detta lite mer seriöst, än att bara köra med polarna känner jag. Vill dock inte satsa hårt och se läget först. Att betala en kurs för nybörjare vuxna känns inte riktigt rätt just nu (dessutom att dem vuxna kommer säkert att vara mycket äldre).

Tjenatja
2020-07-18, 00:45
Kolla Facebookgrupper skulle kunna vara något, har inget exempel men Googla! Där finns det säkert ett nätverk med tennisspelare på olika nivå, släng upp en förfrågan att du söker en träningspolare.

Korpenträning kanske också är ett alternativ

svenbanan
2020-07-18, 01:23
Hej, Jag är öppen för förslag och jo, frågan är väl hur jag kan börja spela lite mer seriösa matcher mot folk som är i en situation liknande min. Jag har kört tennis 3 gånger i mitt liv vilket var de senaste veckorna med polarna och på den tredje gången känner jag att det inte räcker att köra med dem samt att jag verkar anpassa mig snabbare till tennis. Då vill jag komma vidare med detta lite mer seriöst, än att bara köra med polarna känner jag. Vill dock inte satsa hårt och se läget först. Att betala en kurs för nybörjare vuxna känns inte riktigt rätt just nu (dessutom att dem vuxna kommer säkert att vara mycket äldre).

Om dina polare är för dåliga för att det ska ge nåt att spela mot dem så får du ju antingen försöka hitta nya polare som är bättre på tennis, dvs i princip "chansa dig fram" till dess du hittar nån som är bra nog att spela med. Ifall du bara har spelat tennis 3ggr så borde det ju inte var så jäkla svårt att hitta någon som har lite bollkänsla och som har spelat lite tidigare.

Ifall det är stendött på den fronten så ser jag inget annat alternativ än att du försöker hitta nån slags tennisklubb där du bor. Ifall de inte har någon typ av verksamhet som passar dig så kanske du kan hitta någon person där som kan ge dig nåt vettigt tips på var du kan hitta folk att spela med. Men i ärlighetens namn, vem skulle han hänvisa dig till om du är total nybörjare? Fan vet...

Du kan ju kanske kolla i anslutnig till eventuella padel eller squashbanor ifall det kanske finns nån info om tennis också. Eller så kanske du kan försöka lira padel, om de nu har nån verksamhet som kan passa dig.

Dock tror ju jag du bara haft oflyt som testat att spela med ruggigt kassa polare de gånger du testat. Det låter orimligt att du skulle behöva hitta "seriösa" tennisspelare för att hitta någon som är bra nog för dig. Ifall du lyckas hitta någon som ägnat sig åt nån slags bollsport öht, och som är lite sugen på att spela lite tennis så borde det kunna funka tycker jag. Ifall du testar med en polare som enbart suttit framför datorn och aldrig ägnat sig åt nån som helst idrott och bara plojade så är det klart det blev pannkaka. Men jag tror du kan komma på nån som kanske kan tänka sig att lira lite.

För vad är alternativet om du inte vill försöka signa dig på nåt slags nybörjarkurs? Det kan ju rimligtvis inte finnas nåt vettigt alternativ tycker jag.

PureWhey
2020-07-18, 07:36
Spela mot en vägg.

SKICKAT FRÅN BÖJRACKET

Kimball
2020-07-18, 09:18
Kolla Facebookgrupper skulle kunna vara något, har inget exempel men Googla! Där finns det säkert ett nätverk med tennisspelare på olika nivå, släng upp en förfrågan att du söker en träningspolare.

Korpenträning kanske också är ett alternativ

Detta är utan tvekan den största samlingspunkten för det trådskaparen önskar. Hatar själv egentligen alla facebookgrupper pga hur oanvändarvänliga grupperna egentligen är, men det är där folk håller till (iallafall vad det gäller Padel).
Hade jag varit trådskaparen hade jag:
1. Gått till en klubb och pratat med dem och därefter bokat några lektioner, det finns säkerligen en hel del nybörjargrupper man kan gå med i för att finna likasinnade.
2. Grottat ner i Youtubekanaler som "Intuitive Tennis" mfl: https://www.youtube.com/channel/UCtak3C1t8k3u8CVzVGYvemA

Sen ta det därifrån. Tror generellt att tennisverksamheter är ganska "klubbkära" överlag, dvs man håller sig till den klubben man går med i osv. Så det finns nog potential för att finna någon gemenskap där. Var dock oerhört öppen för att du potentiellt kommer vara sämst på planen osv, lyssna på de som kan och tro inte att du vet bäst :d

Greatestimmortal
2020-07-18, 18:12
Yep verkar som jag får köra på facebook grupper först. Folk verkar dock ha mycket mer erfarenhet än mig. Jag känner att jag kan anpassa mig snabbt men kanske inte har allt det fundamentala. Jag antar att jag får betala för en mentor då :/

Tjenatja
2020-07-18, 18:23
Yep verkar som jag får köra på facebook grupper först. Folk verkar dock ha mycket mer erfarenhet än mig. Jag känner att jag kan anpassa mig snabbt men kanske inte har allt det fundamentala. Jag antar att jag får betala för en mentor då :/

Bara lira tennis, behöver ju inte ha direkt mycket kunskap för det? Räcker med lite bollkänsla

Leifallan
2020-07-19, 14:36
Gå med i en tennisklubb eller förening och börja lira.


Skickat från min iPhone med Tapatalk