handdator

Visa fullständig version : Äta efter träning - hur lång tid efter?


Torsk_ole
2020-07-17, 08:05
Som jag har förstått det spelar det inte så stor roll om man äter direkt efter ett pass eller väntar några timmar.

Men efter det, när börjar det bli skillnader i effekt? Vänta i 4 timmar jämfört med 8, 12 etc?

Sverker
2020-07-17, 08:20
Väntar du fyra timmar missar du näringsfönstret och tappar fart i glykogeninlagringen. Inte så farligt ifall du bara lullar runt på gymmet och tittar i telefonen. Vill du istället utvecklas och hela tiden bli bättre på det du gör, bör du kanske istället fylla på med energi efter träningspassen.


Frågan blir istället varför du inte skulle äta ??

Torsk_ole
2020-07-17, 09:18
Väntar du fyra timmar missar du näringsfönstret och tappar fart i glykogeninlagringen. Inte så farligt ifall du bara lullar runt på gymmet och tittar i telefonen. Vill du istället utvecklas och hela tiden bli bättre på det du gör, bör du kanske istället fylla på med energi efter träningspassen.


Frågan blir istället varför du inte skulle äta ??

Men spelar glykogeninlagringen så stor roll ifall man ändå har 2-4 dagar innan man tränar samma muskel igen?

Periodisk fasta och övriga omständigheter gör det mer praktiskt att inte äta nära inpå ett pass. Sen är det också intressant att veta om det har hänt något mer sen jag sist kollade in frågan för 5-10 år sedan.

King Grub
2020-07-17, 09:32
För någon som styrketränar och inte ska träna samma muskel igen samma dag är glykogenfrågan irrelevant. Och kolhydrat bidrar inte till muskeluppbyggnaden.

Protein har lika muskeluppbyggande effekt tre timmar efter passet som direkt efter passet. Minst tre timmar. Aminosyrakänsligheten är förhöjd ett dygn efter träning. Men proteinbalansen kan inte bli positiv förrän du äter. Du förlorar alltså X timmar till muskelförlust, till dess du äter. Om det kompenseras över dygnet eller har någon praktisk betydelse är oklart, men det är nog ingen god idé att lägger träningspasset så långt från närmaste proteinintag som möjligt.

Navi
2020-07-17, 09:38
För någon som styrketränar och inte ska träna samma muskel igen samma dag är glykogenfrågan irrelevant. Och kolhydrat bidrar inte till muskeluppbyggnaden.

Protein har lika muskeluppbyggande effekt tre timmar efter passet som direkt efter passet. Minst tre timmar. Aminosyrakänsligheten är förhöjd ett dygn efter träning. Men proteinbalansen kan inte bli positiv förrän du äter. Du förlorar alltså X timmar till muskelförlust, till dess du äter. Om det kompenseras över dygnet eller har någon praktisk betydelse är oklart, men det är nog ingen god idé att lägger träningspasset så långt från närmaste proteinintag som möjligt.

Tar du hänsyn till timmarna man missar när man väntar med proteinintag de dagar du varannandagsfastar och tränar samma dag? Tänker om du lägger träningen nära det sista målet för dagen som du rekomenderar styrketränande att ta, eller om du inte bryr dig om det och tränar när du känner för det under dagen.

King Grub
2020-07-17, 09:52
Jag styrketränar inte på fastedagar.

Torsk_ole
2020-07-17, 12:47
För någon som styrketränar och inte ska träna samma muskel igen samma dag är glykogenfrågan irrelevant. Och kolhydrat bidrar inte till muskeluppbyggnaden.

Protein har lika muskeluppbyggande effekt tre timmar efter passet som direkt efter passet. Minst tre timmar. Aminosyrakänsligheten är förhöjd ett dygn efter träning. Men proteinbalansen kan inte bli positiv förrän du äter. Du förlorar alltså X timmar till muskelförlust, till dess du äter. Om det kompenseras över dygnet eller har någon praktisk betydelse är oklart, men det är nog ingen god idé att lägger träningspasset så långt från närmaste proteinintag som möjligt.


Toppen. Tack för bra svar!

Tjenatja
2020-07-17, 14:40
Finns folk som har experimenterat på Youtube, hållit sig på samma kaloriintag i månader, periodisk fasta sen bytt till matintag var fjärde timme typ. Och man ser stor skillnad i formen, han fick betydligt bättre muskeltillväxt av att inte köra periodisk fasta. Känner samma, haft typ 10h luckor utan käk med hög aktivitet, både mår bättre och upplever det som jag får bättre tillväxt utan dessa fönster. Beror ju på såklart, för mig som är riktigt aktiv är energi en förutsättning för att palla.

ChuckTesta
2020-07-17, 14:54
Jag styrketränar inte på fastedagar.

Kommer inte styrketräning minska nedbrytningen på fastedagar? Alltså fortfarande negativ proteinbalans, men mindre nedbrutet muskelprotein?

King Grub
2020-07-17, 15:28
Jo, i den tränade vävnaden, men du får inte muskeluppbyggande effekt av passet, du går inte plus. Om du är onödigt rädd för muskelförlust kanske det kan vara en idé, men jag vill att mina träningspass ska resultera i plus. Jag förlorar inte muskelmassa av varannandagsfasta. Jag försämrar inte prestationsförmågan nästa dag när jag verkligen ska träna i onödan, genom att tömma musklerna utan möjlighet att fylla på.

benk3
2020-07-18, 19:34
Finns folk som har experimenterat på Youtube, hållit sig på samma kaloriintag i månader, periodisk fasta sen bytt till matintag var fjärde timme typ. Och man ser stor skillnad i formen, han fick betydligt bättre muskeltillväxt av att inte köra periodisk fasta. Känner samma, haft typ 10h luckor utan käk med hög aktivitet, både mår bättre och upplever det som jag får bättre tillväxt utan dessa fönster. Beror ju på såklart, för mig som är riktigt aktiv är energi en förutsättning för att palla.

Vem är det som gör det på Youtube? Hade gärna velat se

Tjenatja
2020-07-18, 23:07
Vem är det som gör det på Youtube? Hade gärna velat se

Will tennyson, vet inte vilken video det är tyvärr

skyffelmördarn
2020-07-18, 23:54
Fasta är inget du gör för att bygga muskler, det är något du sysslar med för att leva ett långt och hälsosamt liv.

Wibergify
2020-07-20, 12:02
Finns folk som har experimenterat på Youtube, hållit sig på samma kaloriintag i månader, periodisk fasta sen bytt till matintag var fjärde timme typ. Och man ser stor skillnad i formen, han fick betydligt bättre muskeltillväxt av att inte köra periodisk fasta. Känner samma, haft typ 10h luckor utan käk med hög aktivitet, både mår bättre och upplever det som jag får bättre tillväxt utan dessa fönster. Beror ju på såklart, för mig som är riktigt aktiv är energi en förutsättning för att palla.


10h utan käk är ju dock inte ens nära intermittent fasta, du måste upp i ca 16h (personligen bäst resultat kring 18) för att få ut något vettigt av fastan, och köra det i ett par dagar innan man märker av de positiva effekterna o vänjer kroppen vid det.

Jag och sannolikt många andra upplever mest positiva resultat av fasta. Fast det är ju OT för denna tråden.

bandlecon
2020-07-20, 12:04
En tränarvän berättade för mig att du måste äta inom en timme efter träningen för en god effekt. Jag försöker hålla mig till denna princip.

Men jag tror att när det gäller näring kan alla ha allt individuellt.

kvarnis
2020-07-20, 12:26
En tränarvän berättade för mig att du måste äta inom en timme efter träningen för en god effekt. Jag försöker hålla mig till denna princip.

Men jag tror att när det gäller näring kan alla ha allt individuellt.

Har han en phd i broscience?
Fråga din vän vad som händer om man äter efter 1,5 till 2 timmar efter.
Blir man katabol då och musklerna bryts ner och träningen är bortkastad?

Sverker
2020-07-20, 13:00
Vad är vinsten med att inte äta ?

MrMuggelSnuggel
2020-07-20, 13:09
Kan bara tala för mig själv:

Ibland tränar jag på morgonen vid 07 och käkar mitt första mål någon gång mellan 16-19, beroende på när jag blir hungrig.

Framtills dess dricker jag bara vatten, saft och kaffe.

Ibland tränar jag på eftermiddagen vid 16.00. Helt fastande. Bara druckit kaffe, saft och vatten innan. Äter sen middag någon gång senare på kvällen.

Jag är skitnöjd med resultaten, oavsett.

Fast bör förtydliga två saker.

1) Jag är bara intresserad av att "se bra ut naken" och vara hälsosam. Inte bygga maximalt med styrka och/eller muskelmassa. För en ytlig jämförelse, tänk Brad Pitt i "Fight Club" vs en grov bodybuilder.

2) Hade jag fått bättre resultat av att vara mer "optimal" enligt dom generella riktlinjerna som finns? Ja, säkerligen. Fast jag har ingen aning.

Men vad jag kan säga är...

Att inte överhuvudtaget bry sig om att tajma något bra eller perfekt och
istället ta det där klassiska helikopterperspektivet och få i sig tillräckligt med protein och sen antingen ett överskott/underskott beroende på målbild sett över en hel vecka skänker en frihet som är värt så oerhört mycket mer än att jaga dom där extra procenten jag kanske fått om jag varit mer optimal om du frågar mig.

Nu var det här en liten utsvängning och inte alls svar på din fråga... men ville bara komma in och ge mitt perspektiv :- )

Navi
2020-07-29, 07:27
För någon som styrketränar och inte ska träna samma muskel igen samma dag är glykogenfrågan irrelevant. Och kolhydrat bidrar inte till muskeluppbyggnaden.

Protein har lika muskeluppbyggande effekt tre timmar efter passet som direkt efter passet. Minst tre timmar. Aminosyrakänsligheten är förhöjd ett dygn efter träning. Men proteinbalansen kan inte bli positiv förrän du äter. Du förlorar alltså X timmar till muskelförlust, till dess du äter. Om det kompenseras över dygnet eller har någon praktisk betydelse är oklart, men det är nog ingen god idé att lägger träningspasset så långt från närmaste proteinintag som möjligt.

Är glokygeninlagringen irrelevant även om man gör styrketräningen fastande?

Jag ska börja med fastande morgonträning med styrketräning och 30 minuter lätt kondition, och tänkte ta en proteinshake med 40 gram protein efteråt, följt av en kolhydratrik lunch fyra timmar senare. På eftermiddagen tränar jag 45 minuter lättare kondition igen. Överväger om jag borde addera kolhydrater i shaken efter morgonträningen, men gör det helst inte för att kunna lägga mer mat och kolhydrater senare på dagen. Samtidigt som jag inte vill sätta käppar i hjulen för om nu kolhydrat gör en betydande nytta för muskelbyggning om man tränat fastande. Tränar bodybuilding balett, så det är en muskelgrupp per dag som tränas, om det nu spelar någon roll.

Kräket
2020-08-05, 06:20
Spinn-off fråga på topic;

Proteindrinken efter träningspasset, till vilken grad kan denna ersätta en måltid avseende uppbyggnad/minskad nedbrytning?

King Grub
2020-08-05, 06:26
Protein minskar inte nedbrytning.

Pratar vi vassleprotein i fastande statdie, stimulerar en sådan drink muskeluppbyggnaden upp till kanske två timmar, sedan är du tillbaka till muskelförlust igen.

Kräket
2020-08-06, 03:55
Protein minskar inte nedbrytning.

Pratar vi vassleprotein i fastande statdie, stimulerar en sådan drink muskeluppbyggnaden upp till kanske två timmar, sedan är du tillbaka till muskelförlust igen.

Tack för svar! Nu har jag inte följt forumet så noggrant på ett par år, och är därför nog lite ouppdaterad.

Jag har tidigare haft föreställningen att vassle, pga sitt snabba upptag, stimulerar uppbyggnad. Kasein, som är långsamt, har jag uppfattat minskar nedbrytning. Vill minnas att båda processerna (uppbyggnad/nedbrytning) liksom pågår ”parallellt”, där vissa aktiviteter (typ styrketräning, proteinintag) kan stimulera uppbyggnad medan andra aktiviteter kan stimulera nedbrytning (typ träning utan födointag, fasta).

Allt som allt handlar det om att stimulera uppbyggnad, och minska nedbrytning, för att förhoppningvis hamnar på ett netto-plus.

Är denna föreställning väldigt förlegad?

King Grub
2020-08-06, 05:57
Det är insulin som minskar muskelnedbrytning. Protein frisätter insulin och minskar nedbrytning den vägen, men det är inte proteinet i sig som gör det.

Muskelnedbrytning spelar en mycket mindre roll än uppbyggnaden för tillväxt. Man är inte ens helt säker på att det är gynnsamt att minska den. Dessutom kan man inte mäta muskelnedbrytning, så det är oklart vilken nedbrytning som minskar av vad.

Stimulera uppbyggnaden med träning och proteinintag och låt nedbrytningen sköta sig själv.

Kräket
2020-08-07, 04:09
Mycket intressant!

Tack så mycket för ditt svar!