handdator

Visa fullständig version : Erfarenheter av Mirtazapin?


Jallesnalle
2020-07-14, 15:14
Hej! På grund av sömnproblem som nu har hållit på i över en månad och som i en rask takt har raserat mitt liv så har jag fått Mirtazapin utskrivet som sömnmedel, jag är dock lite orolig över att äta dessa efter att ha läst en hel del negativa recensioner om det, speciellt extrem viktuppgång och dåsighet på dagarna. Så jag tänkte höra om någon här har ätit det? Vad är er erfarenhet, varför tog ni det och hur mycket? Är viktuppgången p.g.a. en ökad aptit eller påverkar de något i kroppen som gör att man går upp i vikt trots ett oförändrat kaloriintag?

MaxTheMarketer
2020-07-14, 15:24
AH! Där var namnet på medicinen jag provade en gång efter jag kört SSRI i flera år. Jag provade denna för jag sa till random läkare att jag ville ha en medicin med mer "krut" i än SSRI. Upplevde ingen skillnad alls med denna medicin...

Dock fick jag tillbaka mina ångestattacker så jag gick snabbt tillbaka till SSRI. Tillbakagången (abstinens från både SSRI & Mirtazapin) var dock värre i form av depression än den depression jag hade innan jag ens tog SSRI för nästan tio år sedan. Vet inte om det gick att klassa som djup depression dock för jag hade inga självmordstankar.

Har du provat andra åtgärder att behandla dina sömnproblem med? Typ vakna och lägga dig samma tid? Endast sova i sängen och INTE ha några skärmar där? Duscha varmt innan läggdags? Motionera & styrketräna på dagen så det blir lättare att koppla av på kvällen? Sova med sovmask? (har jag gjort i flera år nu = världens bästa billigaste investering för bättre sömn året runt)

Vad har du för sömnproblem? Svårt att somna? Vaknar för tidigt? Vaknar du för lätt av omgivningen? Dålig sömnkvalité trots att du sover länge? Eller sover du för kort?

kvarnis
2020-07-14, 15:38
"speciellt extrem viktuppgång" den biverkningen är inget som sker för att medicinen i sig gör dig fet, utan har med ökad aptit att göra.

Tröttheten brukar försvinna efter ett par veckor när du blir mer tolerant mot antihistamin-effekten.

ChuckTesta
2020-07-14, 16:03
Benso är bara skit som borde förbjudas.

crille
2020-07-14, 16:34
Benso är bara skit som borde förbjudas.

Vart fick du benso ifrån?

Tjenatja
2020-07-14, 16:39
Be om melatonin istället? Ingen medicin är väll egentligen "nyttig" men med melatonin så används ju iaf signalsubstanser som finns naturligt i kroppen, och genom att ta det varje kväll samma tid så lurar du hjärnan att börja producera melatonin vid den tiden på dygnet. Alltså ett sätt att ställa in din "naturliga klockan" . Sen slutar du med det och hoppas att det hjälpte, och upprepar vid behov. Verkar enligt min uppfattning som ett av de bättre alternativen om man nu behöver ta hjälp av medicin.

Sen finns ju valeriana från växtriket, det funkar rätt bra, man blir chillad och avslappnad vilket hjälper med insomningen. Ingenting som man automatiskt deckar av precis.

Tjenatja
2020-07-14, 16:40
Vill varna för att "tyngre medicin" ofta är en quickfix och förstör lätt mer än vad det hjälper, i längden.

Tjenatja
2020-07-14, 16:46
"speciellt extrem viktuppgång" den biverkningen är inget som sker för att medicinen i sig gör dig fet, utan har med ökad aptit att göra.

Tröttheten brukar försvinna efter ett par veckor när du blir mer tolerant mot antihistamin-effekten.

Skulle dock kunna påverka hormoner och på så sätt ge ökad fettinlagring, ökad vätskeansamling osv.

Mindre ork + mer aptit. Rörelser blir mindre explosiva vilket sänker förbränningen även om man försöker hålla igång och på så sätt sänker energiförbrukningen.

nukz
2020-07-14, 17:14
Den funkade klockrent för mig för att sova, 1-2h före sänggående även med en kvarts tablett eller något så blir man toktrött. Dock inte ovanligt att känna sig groggy dan efter samt ett stort behov av att äta något.

Har dock för mig att den ökade aptiten avtog efter ett tags regelbundet bruk.

Jallesnalle
2020-07-14, 17:22
Har du provat andra åtgärder att behandla dina sömnproblem med? [/B]Typ vakna och lägga dig samma tid? Endast sova i sängen och INTE ha några skärmar där? Duscha varmt innan läggdags? Motionera & styrketräna på dagen så det blir lättare att koppla av på kvällen? Sova med sovmask? (har jag gjort i flera år nu = världens bästa billigaste investering för bättre sömn året runt)

Jag har så länge jag kan minnas gått och lagt mig inom 22:30-23:30 och gått upp 7-8 timmar senare. Men jag har provat meditation, att inte använda mobilen ett par timmar innan jag lägger mig, köpt en rullgardin som gör det kolsvart i rummet, tyngdtäcke, att inte äta tre timmar innan läggdags, ett varmt bad, öronproppar, ASMR, ja, i stort sett allt du kan tänka dig.
Jag tränar normalt 5 dagar i veckan och tar dagligen två promenader på ett par km, men p.g.a. sömnbristen så har det tyvärr blivit mindre träning det senaste p.g.a. tröttheten och rädslan för att skada mig när kroppen inte får tillräckligt med sömn/återhämtning.

Vad har du för sömnproblem? Svårt att somna? Vaknar för tidigt? Vaknar du för lätt av omgivningen? Dålig sömnkvalité trots att du sover länge? Eller sover du för kort?

Vanligtvis som somnar jag, men jag vaknar flera gånger varje natt och har svårigheter att somna om, men vissa kvällar tar det även flera timmar innan jag somnar.
I förrgår så somnade jag som exempel snabbt, men jag vaknade efter 2 timmar och lyckades att somna om efter 5-10 min, men sen så vaknade jag igen efter 1½-2 timmar och efter det så var det kört.
I går kväll så tog det dock 2½ timme innan jag lyckades att somna, sen var det identiskt med natten innan, så kortfattat har jag problem med både insomning och uppvaknanden. Värt att nämna är att båda de senaste nätterna så har jag provat Propavan, men det verkar inte göra något.

Innan detta startade så somnade jag inom loppet av 5 min och gick upp 1-3 gånger varje natt för att kissa, men då har jag aldrig haft några problem med att somna om.
Det som f.ö. startade mina sömnproblem var att jag fick svårt att sova på mitt jobb (sovande jour) några nätter, och då det fick mig att må så otroligt dåligt (ångest, panikattacker osv) så följde denna rädslan för att inte kunna sova med mig hem, så nu är mina dagar en enda lång och ångestfylld transportsträcka till det är dags att gå och lägga sig.
Sömn har gått från att vara något som jag aldrig tänkte på till något som nu jagar mina tankar varje vaken minut, så det är alltså sömnångest som orsakar detta och jag har svårt att se hur det någonsin kommer att kunna bli bra igen nu när det ockuperar mina tankar konstant :(

Benso är bara skit som borde förbjudas.

Det är ingen Benzo, men jag håller med dig!

Be om melatonin istället? Ingen medicin är väll egentligen "nyttig" men med melatonin så används ju iaf signalsubstanser som finns naturligt i kroppen, och genom att ta det varje kväll samma tid så lurar du hjärnan att börja producera melatonin vid den tiden på dygnet. Alltså ett sätt att ställa in din "naturliga klockan" . Sen slutar du med det och hoppas att det hjälpte, och upprepar vid behov. Verkar enligt min uppfattning som ett av de bättre alternativen om man nu behöver ta hjälp av medicin.

Tack för tipset, men jag har redan provat Melatonin och det hade ingen verkan på mig (provade 1-10 mg), jag drömde dock väldigt livligt det få timmar som jag sov när jag provade det.
Jag har utöver Melatonin också provat CBD, men det gjorde inte heller något. Något som dock funkade var Zopiklon (Imovane), då slocknade jag och fick iaf 6 timmars sömn, men då det är beroendeframkallande så använde jag det bara några dagar.

Vill varna för att "tyngre medicin" ofta är en quickfix och förstör lätt mer än vad det hjälper, i längden.

Tro mig, jag vet och jag avskyr att behöva vända mig till det, men får man inte sova tillräckligt mycket så bryter man ihop till slut och gör vad som helst för att få göra det.

Kif
2020-07-14, 17:36
Köp allergimedicin. Kommer inte ihåg vilken som jag fick förut men somna var inga problem.

Plasttiger
2020-07-14, 17:40
Vart fick du benso ifrån?

Det är receptbelagt, så antingen från en läkare eller från en gatuförsäljare (illegalt).

Slartibartfast
2020-07-14, 18:17
Jag fick mirtazapine utskrivet när jag led av extrema sömnbesvär. Allt var påväg åt helvete, som för dig.

Redde upp sig som genom ett trollslag tack vare mirtazapine. Stark rekommendation :thumbup:

I långa loppet behöver du ju ta tag i det som gör att du inte kan sova, men för att du inte ska ta livet av dig innan dess, så är mirta super. Lyssna inte på "ät inte piller" folket. Dom har aldrig haft tillräckligt svåra sömnbesvär.

Jallesnalle
2020-07-14, 18:21
Jag fick mirtazapine utskrivet när jag led av extrema sömnbesvär. Allt var påväg åt helvete, som för dig.

Redde upp sig som genom ett trollslag tack vare mirtazapine. Stark rekommendation :thumbup:

I långa loppet behöver du ju ta tag i det som gör att du inte kan sova, men för att du inte ska ta livet av dig innan dess, så är mirta super. Lyssna inte på "ät inte piller" folket. Dom har aldrig haft tillräckligt svåra sömnbesvär.

Skönt att det löste sig för dig! Vad orsakade dina problem om jag får fråga? Hur hög dos tog du, hur länge åt du det och upplevde du några biverkningar?
Läkaren skrev att jag skulle ta 15 mg, men jag har läst att det ska ha starkare sedativ effekt på lägre doser som 3,75 och 7,5 mg, något du vet om?

ChuckTesta
2020-07-14, 18:58
Vart fick du benso ifrån?

Utgick ifrån att det är benso. Om det inte är benso, vad är det då?

zyzolol
2020-07-14, 21:33
Läkaren skrev att jag skulle ta 15 mg, men jag har läst att det ska ha starkare sedativ effekt på lägre doser som 3,75 och 7,5 mg, något du vet om?

Min läkare informerade mig väldigt nyligen om att; en för stor dos har paradoxalt nog en Motverkande effekt för sömnen(hans egna ord).

Läskeblask
2020-07-15, 06:17
Käkar medicinen i fråga. Hjälpte bra i början men nu så effekten avtagit. Ganska svag medicin för mig

Sheogorath
2020-07-15, 06:48
Anledningen att Mirtazapin kan vara mer sömngivande vid lägre doser tror man beror på att den påverkar både nivåerna av histamin, serotonin och noradrenalin. Noradrenalin är uppiggande men kräver högre doser Mirtazapin för att nivåerna ska påverkas, medan medicinen har en antihistaminerg (sövande) och serotonerg (rogivande) effekt redan i låga doser. Detta spelar dock bara roll vid dagligt bruk. Någon som inte är van vid medicinen kommer däcka som ett troll av vilken dos som helst.

Med det sagt: enda gången jag vägt över 100 kg var när jag åt Mirtazapin och jag var då också starkare än jag någonsin varit före eller efter. Aptiten var utan hejd, jag var riktigt grisig och hade ibland en brödlimpa vid sängen som jag kunde äta av på natten... Jag fick den dock mot ångest och depression vilket den hjälpte bra mot, det är dock den medicin som jag hade svårast att sluta med pga massiva utsättningssymtom med panikångestattacker och djupa depressionssymtom. Faktiskt behövde jag sätta in en liknande medicin istället för att klara av utsättningen. Andra psykofarmaka jag haft genom åren har varit en breeze att sluta med i jämförelse. Så illa tror jag dock inte att det behöver bli om man bara tar den som sömnstödjande och inte har någon annan bakomliggande psykisk sjukdom som den börjar hjälpa mot, och jag var vid tillfället också nyseparerad vilket säkert också bidrog en hel del till jävligheten. [emoji106]

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

Jay-Z
2020-07-15, 08:07
Jag vill inte börja på ett korståg mot SSRI eller SNRI generellt sätt, då det hjälper många människor, men får lite kräkningar hur jag tankar på att vården/regionerna bara kör SSRI first line på alla håll och kanter. Sömnproblem? Deppig?

Men kolla lite på detta kanske?


Anti-histaminer, Lergigan eller Atarax.
GABA?
Inositol
Citronmeliss


Ångest genereellt.


MCT, metakognitiv terapi har de visat i studier är mer effektivt än KBT, och kommer nog bli first line i vården i UK. Man får lära sig sätt att hantera sina tankemönster än de specifika tankarna.



Min försiktighet mot SSRI baseras på att jag mot ångest och stress fick Escitalopram, Mirtazapin och Venlafaxin utskrivet av tre olika läkare inom loppet av en vecka. Och att det var totalt 20 minuter konsultation med läkare. De skriver ut det som godis.

Men de verkar inte alltid berätta om riskerna som finns. För om jag vetat innan vad som skulle kunna hända hade jag definitivt sagt nej.


Random
För mig. Tankarna kom från en klar himmel. Att inte vilja finnas kvar.

Så här i efterhand känns det skrämmande och fruktansvärt. Jag har tre barn. Lidandet jag skulle skapat för dem skulle varit enormt. Det fanns inte ens med i mitt tankeresonemang. Det var som det enda viktiga var att fly från känslorna, att få bort dem, inte en enda tanke på vad konsekvenserna skulle vara. Bara bort från en inre känsla av rastlöshet som är svår att beskriva.

De har aldrig funnits där tidigare eller aldrig funnits där efter jag slutat med SSRI/SNRI. Jag tänker att en cocktail med den blandningen inte var optimal, särskilt inom loppet av en vecka.

Jag har bara tur att jag överlevde en självorsakad bilolycka. Och utan Kolozzeum, dvs styrketräning under många år, hade jag antingen dött eller varit rullstolsbunden resten av livet.

Av en slump, inte tack vare vården, läste jag om akatesi, som var som en klockren beskrivning av hur jag mådde under den här veckan.

Och sedan ser man många exempel på riskerna med SSRI. Som denna review.

Suicidality, violence and mania caused by selective serotonin reuptake inhibitors (SSRIs): A review and analysis: https://www.mentalhealthexcellence.org/wp-content/uploads/2013/10/SSRI-Breggin.pdf

Jallesnalle
2020-07-15, 08:59
Anledningen att Mirtazapin kan vara mer sömngivande vid lägre doser tror man beror på att den påverkar både nivåerna av histamin, serotonin och noradrenalin. Noradrenalin är uppiggande men kräver högre doser Mirtazapin för att nivåerna ska påverkas, medan medicinen har en antihistaminerg (sövande) och serotonerg (rogivande) effekt redan i låga doser. Detta spelar dock bara roll vid dagligt bruk. Någon som inte är van vid medicinen kommer däcka som ett troll av vilken dos som helst.

Ah okej, intressant! Jag tog 15 mg igår kväll och jag fick ca 10 timmars sömn, trots att jag gick upp och kissade 4 gånger, men jag somnade om på någon minut varje gång. Detta var minst sagt behövligt, jag känner mig dock dåsig och lite yr idag.

Jag fick den dock mot ångest och depression vilket den hjälpte bra mot, det är dock den medicin som jag hade svårast att sluta med pga massiva utsättningssymtom med panikångestattacker och djupa depressionssymtom. Faktiskt behövde jag sätta in en liknande medicin istället för att klara av utsättningen. Andra psykofarmaka jag haft genom åren har varit en breeze att sluta med i jämförelse. Så illa tror jag dock inte att det behöver bli om man bara tar den som sömnstödjande och inte har någon annan bakomliggande psykisk sjukdom som den börjar hjälpa mot, och jag var vid tillfället också nyseparerad vilket säkert också bidrog en hel del till jävligheten. [emoji106]

Usch, det lät inget vidare! Jag har tyvärr också en historia av psykisk ohälsa (generaliserat ångestsyndrom och panikångest), men det har jag ätit Escitalopram mot och har gjort det i ganska många år, så de senaste 5-6 åren så har jag tack vare det knappt haft några ångestproblem, men när sömnen sket sig så kom allt tillbaka.
Jag har provat att sluta med min Escitalopram, men då jag inte fixat utsättningssymptomen så har jag fortsatt att äta dem, så efter att ha läst din och många andra kommentarer om hur svår den är att sluta med så kommer jag nog bara att ta Mirtazapin som en vid behovsmedicin till att börja med.

Jag vill inte börja på ett korståg mot SSRI eller SNRI generellt sätt....

Riktigt tråkigt att läsa vad du gick igenom och det är en jäkla tur att du fortfarande finns med oss! Jag håller med dig, det skrivs ut på tok för mycket, jag hade dock provat allt innan jag började med dem (KBT, träning, osv) då jag var väl medveten om de negativa effekterna som de kan ha, men för mig så har de verkligen gjort mirakel och jag kommer nog att äta dem resten av livet.

Jag läste lite om Lergigan, det kanske är en bättre vid behovsmedicin mot sömnproblem än vad Mirtazapin är?

TommyBoy
2020-07-15, 09:03
För mig fungerade den inte. Tog den 2 ggr, båda gångerna sov jag i 3 dagar med korta uppehåll med mat och toalett. Tog sedan ytterligare en vecka innan jag fungerade. Borde vara omöjligt enligt läkaren då den ska ha kort halveringstid. Men så var det.

Läskeblask
2020-07-15, 09:12
Alla reagerar olika. Jag tror inte jag ens skulle märka nån märkbar skillnad ifall jag slutade nu. Jag tycker ändå att medicin är bra om man har behovet. Medicin+ viljan att kämpa, hålla på med hobbyn osv är det bästa. Psykologen gjorde ingen nytta för mig iaf. Det tråkiga med mirtzapin för mig är att det hjälpte en tid med sömnproblemen men mot deppigheten knappt alls.

Jay-Z
2020-07-15, 09:15
Jag läste lite om Lergigan, det kanske är en bättre vid behovsmedicin mot sömnproblem än vad Mirtazapin är?

Tack!

Lerigan är ju en anti-histamin, mot allergi, så totalt safe och är värt ett test!

Om GAD, där tror jag att MCT kan vara intressant: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1077722913000059

Kev88
2020-07-16, 08:22
båda gångerna sov jag i 3 dagar med korta uppehåll med mat och toalett.

3 dagar?! Du måste ha känt dig som en klubbad säl efter det va?

EagleEye
2020-07-16, 08:24
Stor psykisk ohälsa på forumet? Finns det någon stor tråd för det?

Sheogorath
2020-07-16, 08:38
Stor psykisk ohälsa på forumet? Finns det någon stor tråd för det?

Stor psykisk ohälsa i världen, typ. :)

Mental
2020-07-16, 08:39
För mig fungerade den inte. Tog den 2 ggr, båda gångerna sov jag i 3 dagar med korta uppehåll med mat och toalett. Tog sedan ytterligare en vecka innan jag fungerade. Borde vara omöjligt enligt läkaren då den ska ha kort halveringstid. Men så var det.

Om du inte är äldre med lägre organkapacitet så är det helt klart ovanligt.
Men att känna sig påverkad dagen efter är helt normalt, ibland upp mot två.
Från FASS:


Absorption

Efter oral administrering av mirtazapin, absorberas den aktiva substansen, mirtazapin, snabbt och väl (biotillgänglighet ≈ 50 %), och når maximal plasmakoncentration efter ca 2 timmar.

Distribution

Bindningen av mirtazapin till plasmaproteiner är ca 85 %.

Eliminering

Halveringstiden för eliminationen är 20-40 timmar. Längre halveringstider, upp till 65 timmar, har ibland observerats och kortare halveringstider har setts hos yngre män. Halveringstiden för eliminationen är tillräcklig för att rekommendera dosering en gång per dygn. Steady-state nivåer uppnås efter 3‑4 dagar, och därefter sker ingen ytterligare ackumulering.

Kev88
2020-07-16, 10:41
Stor psykisk ohälsa på forumet? Finns det någon stor tråd för det?

Som Sheo skrev. Det ökar i en rask takt i världen, speciellt i väst, vilket inte är så konstigt sett till hur vi lever idag.

EagleEye
2020-07-16, 11:12
Intressant att den psykiska ohälsan breder ut sig på forumet ändå trots att så många gör vad de kan för att hålla igång fysiskt och äta rätt. Det tycks inte räcka.

Själv har jag slutat med alla sömnmediciner. Jag tror inte på de ens i det korta loppet. Det är vanebildande och vad jag tror mycket skadligt för hjärnan på längre sikt.

EagleEye
2020-07-16, 11:19
Jag tror sömnsvårigheter beror på specifik störning i hjärnan. Och som många påtalat räcker det att träna sig slut fysiskt.

Jag tror också på på att vårda det själsliga. Oförmågan att sova ordentligt måste bero på en stor oro. Något allvarligt har hänt. Något står inte rätt till.

Läskeblask
2020-07-16, 12:15
Sen är frågan att om man verkligen inte kan sova så skulle jag käka medicin hela livet vs att inte sova vilket leder till nån form av mentala problem och trötthet. Det är rätt att oro kan vara boven i många fall

EagleEye
2020-07-16, 12:17
Ta sömnmedicin resten av livet för att orka med en omänsklig livstil eller hamna på gatan för att räkningarna inte kan betalas?

Läskeblask
2020-07-16, 12:22
Ta sömnmedicin resten av livet för att orka med en omänsklig livstil eller hamna på gatan för att räkningarna inte kan betalas?

Jag har inte fått några bieffekter av mirtazapin. Jag äter hellre det livet ut och sover bra än att sova dåligt och lida av trötthet och eventuell deppression.

kvarnis
2020-07-16, 12:35
Sen är frågan att om man verkligen inte kan sova så skulle jag käka medicin hela livet vs att inte sova vilket leder till nån form av mentala problem och trötthet. Det är rätt att oro kan vara boven i många fall

Mirtazapin är inte lika illa att vara beroende av som insomningspiller som zopiklon/bensoliknande preparat.

EagleEye
2020-07-16, 12:38
Men är det inte att bara behandla symptomen ?

Läskeblask
2020-07-16, 12:48
Vilka symptomer?

EagleEye
2020-07-16, 12:49
Sömnlösheten. Det är val vad medicinerna används till?

Läskeblask
2020-07-16, 12:54
Sömnlösheten. Det är val vad medicinerna används till?

Jo fast det är inte så lätt alltid. Lever man ett hektiskt liv så är det inte lätt att bli kvitt problemet sådär bara. Om man grubblar över ekonomin så är det samma sak. Jag ser medicinen som ett hjälpmedel men huvudsakligen bör man ju fixa det riktiga problemet annars det ju bara som lite andningshjälp

EagleEye
2020-07-16, 14:05
Risken finns att den psykiska ohälsan ökar dramatiskt med effekterna av den sociala distanseringen och de fysiska hjärnskadorna av covid-19 virusinfektionen. Vad blir då lösningen. Mer behandling med psykofarmaka?

kvarnis
2020-07-16, 14:53
Risken finns att den psykiska ohälsan ökar dramatiskt med effekterna av den sociala distanseringen och de fysiska hjärnskadorna av covid-19 virusinfektionen. Vad blir då lösningen. Mer behandling med psykofarmaka?

Nu går vi Off-topic men vad har du för bevis för det påståendet?

Läskeblask
2020-07-16, 15:00
Risken finns att den psykiska ohälsan ökar dramatiskt med effekterna av den sociala distanseringen och de fysiska hjärnskadorna av covid-19 virusinfektionen. Vad blir då lösningen. Mer behandling med psykofarmaka?

Jag ser saken som sådan att man går till läkaren och berättar ärligt om dina problem så får denna avgöra behovet av medicinering. Om man har en konkret sak som nån död,skillsmässa osv så är det kanske en annan situation vs deppression som pågått hela livet. Jag tycker man alltid bör gå till psykolog och själv jobba mot situationen och inte bara knapra piller

alexy
2020-07-16, 16:38
Några tankar:

Hur ser din kosthållning överlag ut? Det är viktigt med tillräckligt kalorier (3000 eller mer), fett, protein, speciellt kolhydrater, för att fylla på glykogenlagren så att de räcker genom hela natten + se till att du får i dig tillräckligt med salt.

Prövat äta sista måltiden några timmar innan läggdags? Alternativt, prövat äta något litet precis innan du ska sova?

Kanske prova att minska träningen till 2-3 lätta pass per vecka om du redan känner att du upplever mycket stress/ångest?

Prövat sånnadär röda glasögon med blåljusfilter? Vissa säger att dom funkar väldigt bra.

Vet du vad dina vitamin D nivåer ligger på? Finns en association mellan lägre nivåer och sämre sömn.

Prövat kombinationen magnesium + gelatin/kollagen/glycin innan du går och lägger dig? Denna kombo verkar fungera rätt bra för sömn (avslappnande, GABA aktivering osv).

(Studie på glycin: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3328957/)

Kan även rekommendera citronmeliss som lugnande.

shut teh face
2020-07-17, 11:28
Testa mer saker. Jag har exakt samma problem som dig om jag ligger på för stort kaloriöverskott, kan ta 2-3 timmar att somna fast jag är trött, kan vakna på natten och ta 30-40 min att somna om. Jag har isolerat detta till kaloriöverskott, om jag är hungrig på kvällen så blir jag lätt illamående till slut, och sen såpass att jag absolut inte vill äta. Då somnar jag bra och sover hela natten.

Plasttiger
2020-07-18, 07:25
Jag vill inte börja på ett korståg mot SSRI eller SNRI generellt sätt, då det hjälper många människor, men får lite kräkningar hur jag tankar på att vården/regionerna bara kör SSRI first line på alla håll och kanter. Sömnproblem? Deppig?

Men kolla lite på detta kanske?


Anti-histaminer, Lergigan eller Atarax.
GABA?
Inositol
Citronmeliss


Ångest genereellt.


MCT, metakognitiv terapi har de visat i studier är mer effektivt än KBT, och kommer nog bli first line i vården i UK. Man får lära sig sätt att hantera sina tankemönster än de specifika tankarna.



Min försiktighet mot SSRI baseras på att jag mot ångest och stress fick Escitalopram, Mirtazapin och Venlafaxin utskrivet av tre olika läkare inom loppet av en vecka. Och att det var totalt 20 minuter konsultation med läkare. De skriver ut det som godis.

Men de verkar inte alltid berätta om riskerna som finns. För om jag vetat innan vad som skulle kunna hända hade jag definitivt sagt nej.


Random
För mig. Tankarna kom från en klar himmel. Att inte vilja finnas kvar.

Så här i efterhand känns det skrämmande och fruktansvärt. Jag har tre barn. Lidandet jag skulle skapat för dem skulle varit enormt. Det fanns inte ens med i mitt tankeresonemang. Det var som det enda viktiga var att fly från känslorna, att få bort dem, inte en enda tanke på vad konsekvenserna skulle vara. Bara bort från en inre känsla av rastlöshet som är svår att beskriva.

De har aldrig funnits där tidigare eller aldrig funnits där efter jag slutat med SSRI/SNRI. Jag tänker att en cocktail med den blandningen inte var optimal, särskilt inom loppet av en vecka.

Jag har bara tur att jag överlevde en självorsakad bilolycka. Och utan Kolozzeum, dvs styrketräning under många år, hade jag antingen dött eller varit rullstolsbunden resten av livet.

Av en slump, inte tack vare vården, läste jag om akatesi, som var som en klockren beskrivning av hur jag mådde under den här veckan.

Och sedan ser man många exempel på riskerna med SSRI. Som denna review.

Suicidality, violence and mania caused by selective serotonin reuptake inhibitors (SSRIs): A review and analysis: https://www.mentalhealthexcellence.org/wp-content/uploads/2013/10/SSRI-Breggin.pdf

Tack för din berättelse!
Det är otäckt hur illa känt riskerna med SSRI är. Tyvärr blir ofta nästa steg när SSRI inte fungerar att läkaren växlar upp och börjar behandal biverkningarna med ytterligare läkemedel eller lägger till ytterligare diagnoser - förskrivningskaskad.
Och låt oss inte börja tala om deras nästa vapen - dehumaniserande inneliggande vård, inte sällan under hot eller under våld.

Jallesnalle
2020-07-20, 09:55
Jag är nyfiken, är det någon mer här som inte får någon som helst effekt av Propavan? Jag tog 2 tabletter igår och det gjorde verkligen inget, sov fortfarande ytligt och vaknade flera gånger...
Det enda som funkar är Mirtazapin eller Zopiklon, men då mitt långsiktiga mål är att sluta med min SSRI så vill jag inte göra mig beroende av ännu en medicin som Mirtazapin, detsamma gäller Zopiklon.
Blir fan galen av detta, varje dag känns som en dyster, grå och ångestfylld söndag när man inte får sova bra. Jag börjar fundera på om det är min SSRI som kan orsaka detta? Jag vet att en normal biverkning i början är sömnproblem, kanske kan man få det som biverkning även om man har ätit det i flera år?

Hur ser din kosthållning överlag ut? Det är viktigt med tillräckligt kalorier (3000 eller mer), fett, protein, speciellt kolhydrater, för att fylla på glykogenlagren så att de räcker genom hela natten + se till att du får i dig tillräckligt med salt.

Den är bra och jag ligger på ett ca 200 kaloriers överskott.

Prövat äta sista måltiden några timmar innan läggdags? Alternativt, prövat äta något litet precis innan du ska sova?

Jag äter min sista måltid ca 2½-3 timmar före sängen, tidigare så har jag ätit det mer tätt inpå, men jag ändrade det för att se om det gjorde någon skillnad, vilket det inte har gjort.

Kanske prova att minska träningen till 2-3 lätta pass per vecka om du redan känner att du upplever mycket stress/ångest?

Min träning har automatiskt minskats tack vare tröttheten, så nu tränar jag bara de få nätter som jag har tur och får 5-6 timmars sömn.

Vet du vad dina vitamin D nivåer ligger på? Finns en association mellan lägre nivåer och sämre sömn.

Ingen aning, men de är nog rätt bra då jag äter mycket D-vitamin rik kost och även tar tillskott.

Prövat kombinationen magnesium + gelatin/kollagen/glycin innan du går och lägger dig? Denna kombo verkar fungera rätt bra för sömn (avslappnande, GABA aktivering osv).

Nope, jag tar dock zink och magnesium på kvällen.

Testa mer saker. Jag har exakt samma problem som dig om jag ligger på för stort kaloriöverskott, kan ta 2-3 timmar att somna fast jag är trött, kan vakna på natten och ta 30-40 min att somna om. Jag har isolerat detta till kaloriöverskott, om jag är hungrig på kvällen så blir jag lätt illamående till slut, och sen såpass att jag absolut inte vill äta. Då somnar jag bra och sover hela natten.

Vad jobbigt! Men i mitt fall så handlar inte om något sådant, har bulkat och deffat i åratal utan problem, det som orsakar detta för mig är ångest/oro.