handdator

Visa fullständig version : Kropp får chock precis innan jag ska somna, Näringsbrsist?


Zokal
2020-07-03, 12:30
Tjena!

Jag är 32 år gammal som legat på latsidan i några år, brukade gymma 5 gånger i veckan förut och är påväg tillbaka!

Jag har dock stött på ett problem som verkligen driver mig till vansinne.
Efter jag tränat ett pass på gymmet (oavsett muskelgrupp) så kan jag inte sova.

Det är samma sak varje gång (Har pågått i 3 veckor nu) Jag ligger i sängen, men jag känner att musklerna inte fullt slappnar av (Är inte stressad) sedan efter ett tag då jag vänt och vridit på mig lyckas jag hitta en position som känns skön, och jag känner hur min kropp börjar slappna av, och sen händer det. Det börjar typ i bröstet, en känsla av att bröstet blir tungt och dras inåt mot sängen, sen halsen sen huvudet, och ÖH!! Så Rycker jag upp huvudet och hjärtat slår snabbt och jag är vid-vaken, efter första gången så lyckas jag fortsätta vara avslappånad, men efter 2-3 gången så är adrenalinpåslaget för högt och jag är skitpigg igen, även fast jag bara sov 2-3 timmar natten innan.

Sen kommer helgen (lör&sön) vilket är mina vilodagar, och såfort jag inte gymmar så är effekten av den här ryck/skrämsel känslan 5% av vad det varit under veckan, och jag kan sova gott igenom hela natten


Och när jag börjar träna på måndag igen så är det tillbaka i full force

Vad fan är det som händer?


Jag har börjat ta magnesium, men än så länge ingen förbättring. Jag känner att efter gymmet så känns min kropp/muskler stressade?


Och nu till näringsbiten, jag äter en stabil frukost med ägg osv, och äter min mat INNAN gymmet, sen efter gymmet direkt tar jag en gainer (nästan inget protein) och sen äter jag inte mycket mer på resten av dagen

Kan det vara så att det jag känner i mina muskler (att de inte slappnar av) det som håller mig vaken osv och hur allt känns kan bero på att jag inte får i mig något protein (I princip alls) efter ett hårt gympass?


Vill även tillägga att jag kan spela basket/tennis och springa en dag men kan sova som normalt, detta händer bara när jag lyfter skrot på gymmet


Hade vart tacksam för input
Oavsett vad så var jag iallafall inne och köpte whey på gymmet idag och ska börja ta den direkt efter träningen dagligen samt se till att äta min största måltid efter gymmet och inte innan

Bob90
2020-07-03, 12:40
Om det är något du är orolig över så kanske du ska kolla med 1177 eller typ kolla upp det hos en husläkare.

Jag har en ganska långsökt gissning, någon form av refluxbesvär?

exevision
2020-07-03, 13:08
https://en.wikipedia.org/wiki/Hypnic_jerk
"and strenuous activities in the evening"

Tränar du sent på dagen?

Anton Fräs
2020-07-03, 13:50
Tränar du sent? Tar du någon PWO?

Tjenatja
2020-07-03, 14:03
Låter som signalsubstanser i hjärnan som spökar, gissning. Tar du pwo/mycket koffein eller andra aminosyror såsom beta aline osv så sluta med det. Får själv sömbesvär av dessa. Låter ju som din kropp går in i någon typ av fara/flykt mode. Om du är rätt så ovan att träna hårt kan säkert kroppen misstolka stresspåslaget av "hårdare" träning för fara. Du kanske kan dra ner intensiteten på passen en aning i några veckor och öka successivt för att se om du vänjer dig

Zokal
2020-07-03, 14:04
Tränar mellan 3-4 varje dag, intar inget koffein alls och ingen PWO

vicarious
2020-07-03, 14:18
Bra att du ändrat ditt kostupplägg iaf. Att gå till sängs utan protein efter ett träningspass låter inte optimalt. Dock undrar jag vad det är för gainer som inte innehåller protein? Låter konstigt.

Zokal
2020-07-03, 14:39
Bra att du ändrat ditt kostupplägg iaf. Att gå till sängs utan protein efter ett träningspass låter inte optimalt. Dock undrar jag vad det är för gainer som inte innehåller protein? Låter konstigt.

My bad, innehåller protein, men väldigt snålt

Whizzlarn
2020-07-03, 14:43
My bad, innehåller protein, men väldigt snålt

Varför tar du en gainer istället för en proteinshake?

Zokal
2020-07-03, 14:52
Varför tar du en gainer istället för en proteinshake?

Vet inte, jag tänkte faktiskt inte på det alls.. Men har köpt whey nu så ska ta whey direkt efter träningen och gainern lite när jag känner för det

RickeBiffenRik
2020-07-04, 13:14
Lyssna inte på någon som försöker förminska besväret med att det skulle vara någon psykologiskt. Dom vet bara inte bättre, exempelvis allmänläkare


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Bandid0
2020-07-04, 13:25
Undersök allergier och födoämnesintoleranser (hos läkare). Jag hade mycket problem med sömngångeri och sömnparalys innan jag kom till rätta med att jag inte tål vissa saker.

fl0w
2020-07-14, 14:39
Zokal, jag upplever precis samma sak. Det kommer och går i vågor, vissa veckor mer, vissa veckor inget alls. Nu tränar jag ju inte speciellt mycket (på väg tillbaka in i det), och jag känner inte att det har någon direkt koppling till allmän stress, bitvis har jag ett ganska stressigt jobb dock. Närmast slumpmässigt så vitt jag kan se.

Har haft det till och från i flera år (2-3?). Även uppsökt läkare som tagit EKG (pga att hjärtat rusar när detta händer) och lånat mig en sån sömnmätar-maskin, de kunde dock inte hitta något speciellt.

Har ingen lösning, men ville mest hojta till då detta nog är första gången jag ser någon annan beskriva precis samma symtom istället för att bara vifta bort det som "sömnryck" eller dylikt.