Visa fullständig version : Dricka en liter mjölk om dagen?
Vad tror ni om att dricka en liter minimjölk om dagen? Skulle det vara ett bra sätt att få ut lite extra proteienr?
King Grub
2004-05-17, 19:00
Jag tror de allra flesta här dricker mer mjölk än så per dag. ;)
Mjölk innehåller ypperligt, långsamt protein, och de få kolhydraterna du får i dig är långsamma och bra de också.
Om du inte bryr dig om tjafs som II och dylikt så är det alldeles utmärkt, gärna med proteindrinkarna.
Originally posted by King Grub
Mjölk innehåller ypperligt, långsamt protein, och de få kolhydraterna du får i dig är långsamma och bra de också.
Ohh fan :p Hade en gympalärare i högstadiet som sa att mjölk inte va br aom amn tränade. Tur att man läst ltie själv på Pauluns hemsida. Kan nog hälla i mig två liter om dagen om det skulle behövas :)
Ska även försöka ersätta alla kolhydrater emd långsamma sen.
King Grub
2004-05-17, 19:04
Originally posted by alle_k
Utom de efter träningspasset, förstås! :thumbup:
Utom de efter träningspasset, förstås! :thumbup:
Självklart! Har en förkärlek för tunnbröd och det ahr ju runt 120 i GI så det lär det nog bli efter träningen :)
Callister
2004-05-17, 19:15
Dricker runt en halv liter mjölk om dagen, ibland mer.
Originally posted by rossi
Om du inte bryr dig om tjafs som II och dylikt så är det alldeles utmärkt, gärna med proteindrinkarna.
Tja, bryr man sig om II så kan man ju sprida ut mjölkdrickandet över dagen...
Metal_boy_
2004-05-17, 19:22
Originally posted by Whey
det funkar det me..så gör jag
Originally posted by Whey
Vad är II? Försökte söka på termen men den var för kort :p
Vad tror ni om att dricka en liter minimjölk om dagen? Skulle det vara ett bra sätt att få ut lite extra proteienr?
Är det inga bekymmer med laktosen är det väl bara att hälla i sig! :thumbup:
King Grub
2004-05-17, 19:39
Vad är II? Försökte söka på termen men den var för kort :p
Insulin Index.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=19404&highlight=vad+insulin
Sparrisen
2004-05-17, 19:55
Man kan, som mellanmål, drick en liter mjölk - 34g protein.
OBS! Påslag av alla de slag! + klunk i maggen!
När jag tokbulkade så drack jag 5 liter per dag !
den månaden gick det drygt 150 liter mjölk (det gick mer mjölk än bensin den månaden :D )
damen i kassan frågade mig efter ett tag
- Stor familj ?
- nope singel !
den blicken hon gav mig var oslagbar :D
Jag får i mig minst 2liter mjölk om dagen..Ibland 3 liter..
Som sagt mjölk innehåller 80%kasein(låååååångsamt protin) och 20%vassle (snabbt protin)...
Så det är bara att bälj i sig mjölk :thumbup:
////Tobbe
King Grub
2004-05-17, 20:26
Originally posted by lauria
Så det är bara att bälj i sig mjölk :thumbup:
Det kan man inte tro, med tanke på den insulinskräck, på gränsen till hyster, som huserat här den senaste tiden. :D
Det kan man inte tro, med tanke på den insulinskräck, på gränsen till hyster, som huserat här den senaste tiden. :D
jo snart får man väl cancer av för högt insulinpådrag ;)
Tur man har kolozzeum :love: Jag som hade slutat helt med mjölk, efter att ha hört nåt om att "vuxna människor behöver inte mjölk, det är bara onaturligt". Här ska drickas :D
Man and Machine
2004-05-17, 20:32
Förutom att det är nyttigt är det förbannat gott :cheers:
jag är typ rädd för insulin nivårena som fan ddricker kanske 2dl om dan, farligt på nåt sätt?
King Grub
2004-05-17, 20:37
Originally posted by SeWs
jag är typ rädd för insulin nivårena som fan ddricker kanske 2dl om dan, farligt på nåt sätt?
2 deciliter farligt? Knappast.
För stora insulintoppar alltför ofta kan leda till försämrad insulinkänslighet och därmed försämrade förutsättningar för muskelbygga och minskar fettförbränning, och mjölk ger ett stort insulinpåslag. Men använder man mjölkprodukter med förnuft och antingen sprider ut intaget eller koncentrerar det till en eller par gånger under dagen är det bara bra. Och 2 dl? Bah.
tänkte mer på att det var för lite, kanske får brist på kalk eller nåt? käkar nån kalktablet´men vet inte om det är nödvändigt?
Sews: seriöst, DRICK MER!!!
Personligen tycker jag att minimum borde ligga runt 2liter/dag för alla. Jag dricker det dubbla typ :)
Originally posted by SeWs
tänkte mer på att det var för lite, kanske får brist på kalk eller nåt? käkar nån kalktablet´men vet inte om det är nödvändigt?
Vad äter du annars ?
Kalcium kan vara lite svårt när man inte äter mejeriprodukter.
Vitkål, broccolie, grönkål är bra källor. Annars finns kalk lite varsans så med 2 dl mjölk så klarar du dig nog.
Bättre att dricka 0.5 L isället. 0.5 L är ca 600 mg och ungefär det du behöver. Resten får du från den övriga maten. Behöver inte vara mjölk ifall man inte tål det så bra, låglaktosmjölk, fil, youghurt, Kessella fungerar utmärkt.
Tänk på ost. Behöver kanske bara två eller tre skivor per dag för att fylla upp till ditt behov.
King Grub
2004-05-18, 06:13
Originally posted by Sverker
Tänk på ost. Behöver kanske bara två eller tre skivor per dag för att fylla upp till ditt behov.
Och med ost behöver han inte tänka på II:t heller! Två flugor i en smäll! :D
GhostFace
2004-05-18, 06:58
Nackdelen med mjölkdrickandet är just laktosen....det blir inte bra kan man säga.
Givetvis skulle man kunna övergå till laktosfria produkter men de är så förb.... dyra så det skulle ju inte löna sig.
Men mjölk är klart en bra & lätt åtkommen proteinkälla! :thumbup:
Okej, jag skulle ha skreve allt jag tänkte :D... Som rossi sa om man inte bryr sig i II tjafs så är det bara i dra i sig
///////Tobbe
Originally posted by 1-2-3
Tur man har kolozzeum :love: Jag som hade slutat helt med mjölk, efter att ha hört nåt om att "vuxna människor behöver inte mjölk, det är bara onaturligt". Här ska drickas :D
Nej, vi BEHÖVER ju inte mjölk heller, den hälsomässiga rekommendationen är väl att man bör ta en kalktablett istället. Men om man håller sig till lätt-/minimjölk så är det väl bara schysst förutsatt att man inte mår dåligt av det.
Fatalist
2004-05-20, 20:29
Jag dricker runt 1 liter mjölk om dagen.
Ohh fan :p Hade en gympalärare i högstadiet som sa att mjölk inte va br aom amn tränade. Tur att man läst ltie själv på Pauluns hemsida. Kan nog hälla i mig två liter om dagen om det skulle behövas :)
Paulun är inte längre så övertygad om mjölkens "förträfflighet": http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=648
Själv är jag övertygad om att mejeriprodukter inte är bra i vuxen ålder. Kalcium får man i sig om man äter grönsaker och dessutom gör man inte av med lika mkt om man inte äter/dricker mejeriprodukter. Skelettet på folkslag som inte dricker mjölk eller äter spannmålsprodukter är långt bättre än på de som gör det. Tror man inte på det kan man fråga sig varför så många i Sverige lider av benskörhet i hög ålder. Man kan oxå fråga sig varför mer än hälften av oss i Sverige kommer dö i hjärt- och kärlsjukdomar.
Mjölk ger svaga ben. :MrT:
Men alltså det här med II!
Precis som paulun säger så är vi elitidrottare!? (typ, jag iallafall)
Vi har väldigt bra insulinkänslighet och att den skulle försärmas av lite extra mjölkprodukter om dagen gör detsamma. Det är något som heller inte har bevisats utan är en härliga reda "logiska teoretiska slutsatser".
Jag blir inte tjock ocj klen av min mjölk, snarare tvärtom! Det finns flera studier som pekar på just att mjölkdrickandet gör en smal.
Sen har vi de fina proteinerna i mjölken. Detta samantaget gör mjölk skitbra och ett insulinpåslag är bara bra!
Särskilt på morgonen!
Men som många gör fel här på kollo är att de snöar in på något och överkonsumerar, allt i överflöd är dåligt, försök att hitta en balans i kosten och häv inte i er mat som ni tror ska göra underverk, det är just det kompletta målet med alla delar som är avgörande...
Jag själv dricker ca 1,5 -2 liter om dagen. Jag tar ett stort glas till varje mål mat, svårare än så behöver det inte vara :)
Lite knasigt och kasta i sig en liter på studds och tro det ska vara bra...
smalisen
2004-05-21, 23:26
Ok, men var det inte så att mjölkprodukter hade högt II värde? Vadfan ska man följa, II eller GI? Inte fan går det att kombinera, kolla t.ex. på potatis och keso.
Är mjölkprodukter bra? Överväger fördelarna nackdelarna?
Tacksam för svar.
King Grub
2004-05-22, 05:09
Originally posted by smalisen
Ok, men var det inte så att mjölkprodukter hade högt II värde? Vadfan ska man följa, II eller GI? Inte fan går det att kombinera, kolla t.ex. på potatis och keso.
Är mjölkprodukter bra? Överväger fördelarna nackdelarna?
Tacksam för svar.
Du behöver inte "följa" varken det ena eller det andra som någon stackars slav. Ät vettig mat som bas så slipper du fundera över det.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=19404
jag dricker runt 2-3L per dag. men ger inte mjöl en finnar också eller är det bara jag som inbillar mig?
Originally posted by cali
Men alltså det här med II!
Precis som paulun säger så är vi elitidrottare!? (typ, jag iallafall)
Vi har väldigt bra insulinkänslighet och att den skulle försärmas av lite extra mjölkprodukter om dagen gör detsamma. Det är något som heller inte har bevisats utan är en härliga reda "logiska teoretiska slutsatser".
Jag blir inte tjock ocj klen av min mjölk, snarare tvärtom! Det finns flera studier som pekar på just att mjölkdrickandet gör en smal.
Sen har vi de fina proteinerna i mjölken. Detta samantaget gör mjölk skitbra och ett insulinpåslag är bara bra!
Särskilt på morgonen!
Men som många gör fel här på kollo är att de snöar in på något och överkonsumerar, allt i överflöd är dåligt, försök att hitta en balans i kosten och häv inte i er mat som ni tror ska göra underverk, det är just det kompletta målet med alla delar som är avgörande...
Jag själv dricker ca 1,5 -2 liter om dagen. Jag tar ett stort glas till varje mål mat, svårare än så behöver det inte vara :)
Lite knasigt och kasta i sig en liter på studds och tro det ska vara bra...
:thumbup: Håller med, kanske inte riktigt är en elitidrottare, men ändå ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.