handdator

Visa fullständig version : Stark krydda för känslig mage?


Iliyas
2020-06-28, 11:43
Finns det en stark krydda eller något annat som man kan använda för att få lite hetta i maten för oss som är väldigt känsliga i magen?

Om jag använder lite starkt grillkrydda eller liknande så känns det som att det brinner när jag ska på toa.

Gillar stark mat men har inte kunnat äta det på flera år.

Kanske har något med min IBS mage att göra?

Langster
2020-06-28, 11:47
Finns det en stark krydda eller något annat som man kan använda för att få lite hetta i maten för oss som är väldigt känsliga i magen?

Om jag använder lite starkt grillkrydda eller liknande så känns det som att det brinner när jag ska på toa.

Gillar stark mat men har inte kunnat äta det på flera år.

Kanske har något med min IBS mage att göra?

Funkar ingefära för dig?

svenbanan
2020-06-28, 12:32
Pepparrot och senap kan ju också vara rätt starkt, men är ju inte (tror jag inte iaf) samma ämne som i chili som är hot.

Al3x
2020-06-28, 12:33
Tar du probiotika?

kvarnis
2020-06-28, 12:43
Färdig grillkrydda innehåller många olika ingredienser o tillsatser kanske ngt du reagerar på?

Välj något med lägre scoville kanske hjälper, exempelvis paprikapulver?
https://pepperheadsforlife.com/the-scoville-scale/

King Grub
2020-06-28, 12:44
Ingefära fungerar ofta vid t ex ibs. Fast passar kanske inte alltid till maten du tänker på.

Tjenatja
2020-06-28, 18:55
Finns det en stark krydda eller något annat som man kan använda för att få lite hetta i maten för oss som är väldigt känsliga i magen?

Om jag använder lite starkt grillkrydda eller liknande så känns det som att det brinner när jag ska på toa.

Gillar stark mat men har inte kunnat äta det på flera år.

Kanske har något med min IBS mage att göra?

Om du brinner pga grillkrydda så måste du bara öva upp toleransen. Själv varit extremt känslig mot starkt, både magen och att äta starkt. Har övat upp det och äter chili varje dag idag utan problem. Grillkrydda är en väldans massa olika kryddor + ofta e ämnen så undvik gärna det och gå på mer ren krydda så som cayenne osv.
Min mage ballar ur av färdigköpt tacokrydda, gör jag den själv på "rena" ingredienser så kan jag dubbla mängden utan problem. Sen att ha en bra tarmflora är viktigt som fan om du är känslig, ofta en dålig flora som gör en känslig också. Ät mycket fiberrika grönsaker, bönor, havre utan att koka den osv. Du märker skillnad på några veckor, ibland snabbare.

Tjenatja
2020-06-28, 18:57
Ska tilläggas att jag fått sagt att jag har IBS, fortfarande känslig men som sagt övat upp det. Lök i stora mängder är det enda som ger kaos nu för tiden

Iliyas
2020-06-28, 21:43
Tack för alla tipsen ska testa och se vad som fungerar.

Ska även börja ta probiotika igen, kanske hjälper denna gången, min mage är oftast bara kaos på morgonen då jag behöver gå på toa minst 5 gånger på morgonen. Annars så är den rätt lugn så länge jag inte äter något konstigt.