handdator

Visa fullständig version : Lufthunger/andnöd


Kotten
2020-06-25, 17:39
Känner av och till en lufthunger, som att jag inte får in luft ordentligt, så jag blir tvungen att djupandas så det känns bra. Detta kommer och går lite och det har blivit att jag analyserar min andning och varje andetag. Ibland när jag djupandas känns det inte som jag kommer hela vägen.*

När jag tränar och anstränger mig blir det inte värre på något vis, snarare kanske lite bättre

Det är inte konstant hela dygnet eller varje dag

Jag kan hålla andan en bra bit över 1 min utan problem

Jag har inge hosta eller andra symtom

Ska sägas att jag lider av ångest och äter SSRI.

Var hos läkare i annat ärende för 2 månader sen och proverna var bra, lungorna lät bra och jag syresatte mig bra

Det här ger mig en oro som gör att jag analyserar ännu mer

Borde jag inte ha andnöd efter att ha hållit andan över 1 minut utan problem om det var något fysiskt

derko
2020-06-25, 17:48
Allergier? Hade själv odiagnostiserad allergier som gav mig "andningshunger". Problemen försvann efter jag begränsade mina djurs tillgång till sovrummet och började ta allergimediciner.

Kotten
2020-06-25, 17:52
Allergier? Hade själv odiagnostiserad allergier som gav mig "andningshunger". Problemen försvann efter jag begränsade mina djurs tillgång till sovrummet och började ta allergimediciner.

Nej, inte vad jag vet. Har inga djur heller. Det kommer och går , hittar inget specifikt som skulle kunna vara orsaken

Fredszky
2020-06-25, 17:58
Magproblem/spänd diafragma?
Har haft liknande.

Kotten
2020-06-25, 18:01
Magproblem/spänd diafragma?
Har haft liknande.

Faktum är att jag kan känna mig lite spänd där ibland, som att jag inte andas hela vägen ner från magen

vicarious
2020-06-25, 18:13
Känner av och till en lufthunger, som att jag inte får in luft ordentligt, så jag blir tvungen att djupandas så det känns bra. Detta kommer och går lite och det har blivit att jag analyserar min andning och varje andetag. Ibland när jag djupandas känns det inte som jag kommer hela vägen.*

När jag tränar och anstränger mig blir det inte värre på något vis, snarare kanske lite bättre

Det är inte konstant hela dygnet eller varje dag

Jag kan hålla andan en bra bit över 1 min utan problem

Jag har inge hosta eller andra symtom

Ska sägas att jag lider av ångest och äter SSRI.

Var hos läkare i annat ärende för 2 månader sen och proverna var bra, lungorna lät bra och jag syresatte mig bra

Det här ger mig en oro som gör att jag analyserar ännu mer

Borde jag inte ha andnöd efter att ha hållit andan över 1 minut utan problem om det var något fysiskt

Har samma problem själv, haft det i snart 10 år. Dock ingen ångest eller medicinering här. Pollenallergi däremot, men problemet är konstant, oavsett årstid.

Kotten
2020-06-25, 18:16
Har samma problem själv, haft det i snart 10 år. Dock ingen ångest eller medicinering här. Pollenallergi däremot, men problemet är konstant, oavsett årstid.

Vad säger läkarna, har dom undersökt dig på något vis

PureWhey
2020-06-25, 18:18
Drar en vild chansning på kvalsterallergi.

SKICKAT FRÅN BÖJRACKET

Fredszky
2020-06-25, 18:28
Faktum är att jag kan känna mig lite spänd där ibland, som att jag inte andas hela vägen ner från magen

Två grejer du kan prova:

1. Googla övningen uddiyana bandha, ta i hårt under övningen.

2. Ligg på mage på spikmatta 40 min, på hårt golv med kudde under spikmattan, se till att du får tryck på magen.

Båda mjukar upp en stel diafragma.

vicarious
2020-06-25, 18:40
Vad säger läkarna, har dom undersökt dig på något vis

Har gjort spirometri, lungröntgen och ultraljud i buken, mätt syressättning i blodet. Tagit prover för hjärtmarkörer. Allt var normalt.

Läkare kunde inte ge någon förklaring. De var inne på både astma (provade recepbelagda astmamediciner, hjälpte inte), ångest och "globuskänsla). Inga av dessa förklarar den spontana uppkomsten av problemet. Jag vet precis när det började. Årsskiftet 2011/2012, nyårsafton eller dagen efter.

Det jag själv misstänker är att det är för trångt någonstans i mina luftvägar, eller i området runt lungorna.

Bob90
2020-06-25, 19:07
Känner av och till en lufthunger, som att jag inte får in luft ordentligt, så jag blir tvungen att djupandas så det känns bra. Detta kommer och går lite och det har blivit att jag analyserar min andning och varje andetag. Ibland när jag djupandas känns det inte som jag kommer hela vägen.*

När jag tränar och anstränger mig blir det inte värre på något vis, snarare kanske lite bättre

Det är inte konstant hela dygnet eller varje dag

Jag kan hålla andan en bra bit över 1 min utan problem

Jag har inge hosta eller andra symtom

Ska sägas att jag lider av ångest och äter SSRI.

Var hos läkare i annat ärende för 2 månader sen och proverna var bra, lungorna lät bra och jag syresatte mig bra

Det här ger mig en oro som gör att jag analyserar ännu mer

Borde jag inte ha andnöd efter att ha hållit andan över 1 minut utan problem om det var något fysiskt

Det fetade tycker jag talar för att det är "psykosomatiskt". Stress, oro etc kan absolut påverka andningen negativt och om man "oroar sig över sin oro" så fastnar man ju i lite av en ond spiral.

Om du träffat en läkare för detta som sagt att det ser bra ut och du därtill blir bättre när du anstränger dig fysiskt tycker jag det talar starkt för att det inte är något "fysiskt" (i en "farlig" bemärkelse, kan ju absolut vara att du av någon anledning går runt och spänner dig i nacke/hals/axlar/bröst etc).

Jag är inte medicinskt kunnig men jag hade lagt aktiv fokus på att försöka att verkligen inte tänka på andningen, annat än att försöka etablera ett andningsmönster där du andas in med näsan och försöker att inte gå runt och analysera och leta "bra" eller "dåliga" andetag :)

MaxTheMarketer
2020-06-25, 19:14
Drar en vild chansning på kvalsterallergi.

SKICKAT FRÅN BÖJRACKET

Jag är nyfiken på varför just kvalsterallergi av alla potentiella allergier?

SKICKAT FRÅN SOVDATOR

Kotten
2020-06-25, 19:56
Det fetade tycker jag talar för att det är "psykosomatiskt". Stress, oro etc kan absolut påverka andningen negativt och om man "oroar sig över sin oro" så fastnar man ju i lite av en ond spiral.

Om du träffat en läkare för detta som sagt att det ser bra ut och du därtill blir bättre när du anstränger dig fysiskt tycker jag det talar starkt för att det inte är något "fysiskt" (i en "farlig" bemärkelse, kan ju absolut vara att du av någon anledning går runt och spänner dig i nacke/hals/axlar/bröst etc).

Jag är inte medicinskt kunnig men jag hade lagt aktiv fokus på att försöka att verkligen inte tänka på andningen, annat än att försöka etablera ett andningsmönster där du andas in med näsan och försöker att inte gå runt och analysera och leta "bra" eller "dåliga" andetag :)

Läkare har vid något tillfälle påpekat att jag andas från bröstet så att säga och inte från magen. Sen att jag går runt och känner efter gör det ju såklart inte bättre

Det ska sägas att besvären är lindriga, oron är jobbigare än själva andningsbesvären

Tolkia
2020-06-26, 06:19
Jag kan få en känsla av att "bröstkorgen är för trång" när jag är stel i bröstryggen. Det går i perioder, och besvären dyker i regel upp i samband med att jag suttit mycket (när jag var student t.ex. i läsperioderna innan tentamina) och tränat ensidigt eller inte alls. För mig blir det bättre av att jag stretchar bröstmuskulaturen och jobbar med rörligheten i bröstrygg och axlar; det går dock inte på en gång, utan det tar någon vecka innan besvären försvinner (sedan glömmer jag bort att jobba på rörligheten och det hela kommer tillbaka igen efter ett par veckor).

I övrigt håller jag övriga skribenter i tråden om att det knappast är något farligt, ffa inte om det blir bättre när du tränar Sysselsätt dig, så att dina tankar är upptagna av annat och du inte har utrymme att analysera så mycket; att analysera minsta känning från kroppen leder dessvärre oftast till att man upptäcker en hel massa saker som känns konstigt, utan att de betyder något (ja, jag vet att det inte är så lätt).

Kotten
2020-06-26, 09:08
Jag kan få en känsla av att "bröstkorgen är för trång" när jag är stel i bröstryggen. Det går i perioder, och besvären dyker i regel upp i samband med att jag suttit mycket (när jag var student t.ex. i läsperioderna innan tentamina) och tränat ensidigt eller inte alls. För mig blir det bättre av att jag stretchar bröstmuskulaturen och jobbar med rörligheten i bröstrygg och axlar; det går dock inte på en gång, utan det tar någon vecka innan besvären försvinner (sedan glömmer jag bort att jobba på rörligheten och det hela kommer tillbaka igen efter ett par veckor).


I övrigt håller jag övriga skribenter i tråden om att det knappast är något farligt, ffa inte om det blir bättre när du tränar Sysselsätt dig, så att dina tankar är upptagna av annat och du inte har utrymme att analysera så mycket; att analysera minsta känning från kroppen leder dessvärre oftast till att man upptäcker en hel massa saker som känns konstigt, utan att de betyder något (ja, jag vet att det inte är så lätt).

Har haft låsningar i bröstryggen säkert 10 gånger som kiropraktor fått fixa

Sen var hyresvärden precis här i annat ärende och tydligen står ventilationen stilla i hela lägenheten så han ringde en direkt som ska kolla på det. Tänk om det är så enkelt .

Bob90
2020-06-26, 11:34
Läkare har vid något tillfälle påpekat att jag andas från bröstet så att säga och inte från magen. Sen att jag går runt och känner efter gör det ju såklart inte bättre

Det ska sägas att besvären är lindriga, oron är jobbigare än själva andningsbesvären

Precis, tror det brukar kallas att man "toppandas", särskilt om man kopplar in halsen och axlarna (allt rör ju på sig när man andas men jag tror du förstår vad jag menar).

Kotten
2020-07-01, 21:31
Har läst runt lite och jag har varenda symtom på


Dysfunktionell andning. ”Hög andning”.
Definition
Icke ändamålsenlig andning, ”för hög” andning; man andas mer med bröstkorgsmusklerna än med diafragma.

Orsak
Stress, Oro/Ångest, Astma.

Symtom
Andfåddhet, ofta bröstsmärta/tryck över bröstet, klumpkänsla i halsen, ibland harklingar, rethosta, suckar/gäspningar. Känsla av att inte kunna andas djupt.

Jag har varenda symtom förutom hostan och bröstsmärta. Testade mig själv genom att hålla andan, andas jag in och håller andan klarar jag 2 min 30 sekunder. Andas jag ut och håller andan så klarar jag 50-70 sekunder för att sen kunna börja andas vanligt igen utan att hyperventilera, tiden varierar lite på hur avslappnad jag kan vara. Så lungkapaciteten verkar det inte vara något fel på

Har även haft en del huvudvärk som kommer från nacken, trycker jag på punkter i nacken så strålar det upp i skallen, kommer och går lite. Jag får kramp i bröstryggen ibland, vilket är muskelrelaterat, det känner jag tydligt.
Har en historia av låsningar i bröstryggen, har nog varit hos kiropraktor 10 gånger under mitt 37 åriga liv för att knäcka rätt bröstryggen

Så trots min ångest är jag rätt lugn med att detta beror på antingen bröstryggen eller stress, har varit extremt mycket på slutet

Har hur som helst bokat en tid på VC för att få detta ur skallen

Kotten
2020-07-15, 08:20
Jag har något som heter dysfunktionell andning. Glömde dock fråga doktorn om klumpen jag fått kan vara som slem.

Ska göra andningsövningar

dmoller
2020-07-15, 12:17
Kan låta konstigt i vissa öron men att öva på att andas är inte helt dumt

feyin
2020-07-15, 12:36
Jag kan uppleva samma när jag är superstressad/spänd i en hektiskt situation. Jag brukar märka det genom att det är ganska jobbigt/påfrestande att prata i flera meningar, om jag tex pratar med en kund på jobbet så börjar jag nästan få känslan av att jag bara vill sätta mig ned och andas en stund för att komma ikapp typ.

Är du spänd/nervös och kan det bidra till att du spänner dig och tar kortare andetag eller liknande?