handdator

Visa fullständig version : Varannandagsfasta

Sidor : [1] 2 3

King Grub
2020-06-24, 12:49
Jag har skrivit en guide till självsvält. Uppe nu på Varannandagsfasta: en effektiv och hälsosam metod att deffa? (https://www.styrkelabbet.se/varannandagsfasta/)

Torsk_ole
2020-06-24, 13:44
Mycket bra guide!

sumialic
2020-06-24, 14:31
Bra guide!

Men som koprofil med starka behov blir ju det här lite problematiskt.

Du bajsar mindre, kanske inte alls varannan dag.

Håller sig bajset fräscht över ett dygn om man sparar det i en burk tro?

Pherall
2020-06-24, 15:29
Mycket bra!

Langster
2020-06-24, 16:30
Intressant. Jag ska nog testa detta så småningom. Jag misstänker dock att jag lätt, väldigt lätt kommer att gå upp i vikt om jag får ”äta vad jag vill” varannan dag.

sumialic
2020-06-24, 16:35
Intressant. Jag ska nog testa detta så småningom. Jag misstänker dock att jag lätt, väldigt lätt kommer att gå upp i vikt om jag får ”äta vad jag vill” varannan dag.

Ja, det funkar inte för oss som gillar att äta. Vi måste fortfarande räkna kalorier. Eller medvetet hålla igen.

CalleP
2020-06-24, 17:26
Väldigt intressant, roligt med konkreta tips med!

Navi
2020-06-24, 17:38
Skulle man kunna tänka sig att en 24 h fasta en dag i veckan har liknande hälsoeffekter, men kanske i lite mindre utsträckning?

Al3x
2020-06-24, 17:45
Vad hade vi gjort på brädan utan dig KG?

skyffelmördarn
2020-06-24, 18:48
Undra hur många som har ett arbete där varannandagsfasta fungerar i praktiken.

kvarnis
2020-06-24, 18:57
Bra artikel, ska börja med att prova fasta på endast helgerna för att se hur kroppen reagerar.

upperkatt
2020-06-24, 19:01
Välskrivet, ska dela vidare till några. Bra att du skriver om löpning också, så vet man att det inte är något för en själv: "Inget kostupplägg som inbegriper fasta och kaloriunderskott är speciellt förenligt med en seriös marathonsatsning."

Duckfeathers
2020-06-24, 19:19

Varför skulle det fungera att äta varje dag på jobbet, men inte varannan?

skyffelmördarn
2020-06-24, 19:22
Varför skulle det fungera att äta varje dag på jobbet, men inte varannan?

Fysiskt tungt arbete lär bli knepigt att vara helt fastande på.

Dajollee
2020-06-24, 19:30

Har inte varit problem för mig när jag fastat på arbetet.

sumialic
2020-06-24, 20:10

Nä, ingen skillnad mot att äta.

geoff
2020-06-24, 20:35
Artikeln är en kombination av fakta, personliga reflektioner och “funkar för mig”-diskussion. Andra halvan av artikeln fungerar som en liten guide till hur du kan lägga upp saken, om det låter intressant.
Bra. Nu när du har öppnat Pandoras ask och inte bara sammanfattar forskningsläget, kan du inte skriva en liknande artikel om C-vitamin vid förkylningar? :hbang:

(Eller var ditt påstående om att du inte varit förkyld på väldigt många år bara ett skämt?)

Jompi
2020-06-24, 21:05

De allra flesta skulle jag säga.

skyffelmördarn
2020-06-24, 21:16
Bra. Nu när du har öppnat Pandoras ask och inte bara sammanfattar forskningsläget, kan du inte skriva en liknande artikel om C-vitamin vid förkylningar? :hbang:

(Eller var ditt påstående om att du inte varit förkyld på väldigt många år bara ett skämt?)

Jag tror att KG inte varit förkyld på länge är för att han undviker handtag och har god handhygien.

Hemi
2020-06-24, 21:55
Om man som tränande får äta ett mindre mål på fastedagen, enligt artikeln, skulle det funka för mig även med fysiskt jobb. Jag har svultit i småperioder förr och vet att i sådana sammanhang ger små mål kontra ingenting stora skillnader. Man behöver inte fylla upp med kvantitet varenda mål.

BrunoC
2020-06-25, 11:11
Bra artikel! Jag undrar dock hur det är med koffein?

Hört det kan bryta fastan. Min gamle morfar brukar köra fasta med ett par kaffekoppar emellan (med en skvätt mjölk till). Kanske bör ta ett blodsockertest för att se om det gör någon skillnad...?

LunaSpice
2020-06-25, 11:15
Bra artikel! Jag undrar dock hur det är med koffein?

Hört det kan bryta fastan. Min gamle morfar brukar köra fasta med ett par kaffekoppar emellan (med en skvätt mjölk till). Kanske bör ta ett blodsockertest för att se om det gör någon skillnad...?

Svart kaffe bryter inte din fasta. Ev mjölk i kaffet gör dock det.

King Grub
2020-06-25, 11:16
Koffein och svart kaffe snabbar på tiden det tar att hamna i ordentlig autofagi. Tvärtom mot att bryta den alltså.

kvarnis
2020-06-25, 11:43
Koffein och svart kaffe snabbar på tiden det tar att hamna i ordentlig autofagi. Tvärtom mot att bryta den alltså.

Om du får killgissa, tror du kroppen kan dra nytta av autofagi om fastar "bara" ca 30-32 timmar, exempelvis från kl 12 en dag till 20-21 dagen efter, tänkte testa nån light-variant av det som förespråkas i artikeln men endast veckoslut.

kvarnis
2020-06-25, 12:08
Om du får killgissa, tror du kroppen kan dra nytta av autofagi om fastar "bara" ca 30-32 timmar, exempelvis från kl 12 en dag till 20-21 dagen efter, tänkte testa nån light-variant av det som förespråkas i artikeln men endast veckoslut.

Hitta lite info

The study looking at liver cells found that the number of autophagosomes increased 300% after 24 hours of fasting, and a further 30% after 48 hours of fasting. Studies looking at autophagosomes in brain cells had a similar findings. [8]

In addition to looking at the number of autophagosomes in a cell, the brain study looked at a handful of metabolic markers that are indicative of autophagy being stimulated. Almost of these markers peaked between 24 and 36 hours, explaining why the increase in autophagosomes between 24 and 48 hours is substantially less than between hours 0 and 24.

My take-away from this is that while there is certainly value in fasting longer, there also seems to be an element of diminishing returns once a fast passes the 36 hour mark. As such, I’ve designed my fasting protocol to get close to the 36 hour mark with as little stress and discomfort as possible. More on this in a bit.

geoff
2020-06-25, 12:16
Jag tror att KG inte varit förkyld på länge är för att han undviker handtag och har god handhygien.
Fast han har ju nämnt, om jag inte missminner mig, att han tydligt känner när en förkylning är på gång, halsont osv. Så han drabbas ju uppenbarligen av förkylningar men lyckas "klå dom". (Återigen - om inte allt är ett skämt).

Carlo Fatface
2020-06-25, 12:22
Ganska intressant artikel!

Ska själv straxt iväg till ett relativt dyrt land och kommer ha begränsade matmöjligheter,så vore ju passande att försöka mig på detta.

En annan positiv aspekt som inte tas upp,om än mer marginell,är ju faktiskt de ekonomiska.

Tack,Grub!

Ett Orm
2020-06-25, 22:55
Finfin artikel!

LunaSpice
2020-06-26, 06:09
Det stod säkert i artikeln och jag ber om ursäkt om jag ställer en onödig fråga:

För att uppnå minst 1,6 g protein/kg kv så behöver en 100 kg´s person äta strax över 300 g protein på ätdagarna eller infaller andra regler för muskeltillväxt vid den här typen av fasta? Tänker mest på att fastan har muskelbesparande mekanismer och om det i så fall skulle minska behovet av maximalt positiv kvävebalans för muskeltillväxt.

MasterChief
2020-06-26, 06:54
Detta ska provas (efter semestern).

En fundering, det står i artikeln:
"Konditionstränar du kan du förvänta dig betydligt större viktnedgång. I en 12 veckor lång studie gick deltagarna som kombinerade varannandagsfasta med cykling varannan dag ned dubbelt så mycket i vikt jämfört med de som fastade varannan dag utan träning. Jämfört med en tredje grupp som tränade lika mycket men utan fastedagarna, gick de som både fastade och cyklade ned hela sex gånger så mycket i vikt."

(Slutsatsen från artikeln: "This study examined whether the combination of alternate day fasting (ADF) plus exercise produces superior changes in body composition and plasma lipid levels when compared to each intervention alone.")

Tidigare skrev du såhär i en annan tråd:

"Motion är värdelöst för att förbränna fett och gå ned i vikt. Effektivt för att motverka viktuppgång och hålla sig i form, men inte för att förlora kroppsfett."

"Träning är förhållandevis värdelöst för viktnedgång för den överväldigande majoriteten."

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=240480

Innebär det att man får bättre fettförbrännande effekt i fastetillstånd av träning? Jag är något förvirrad, eftersom jag vet att du har ju örnkoll på detta.

Illustrerade mannen
2020-06-26, 09:43
Kreatin?

King Grub
2020-06-26, 09:47
Detta ska provas (efter semestern).

En fundering, det står i artikeln:
"Konditionstränar du kan du förvänta dig betydligt större viktnedgång. I en 12 veckor lång studie gick deltagarna som kombinerade varannandagsfasta med cykling varannan dag ned dubbelt så mycket i vikt jämfört med de som fastade varannan dag utan träning. Jämfört med en tredje grupp som tränade lika mycket men utan fastedagarna, gick de som både fastade och cyklade ned hela sex gånger så mycket i vikt."

(Slutsatsen från artikeln: "This study examined whether the combination of alternate day fasting (ADF) plus exercise produces superior changes in body composition and plasma lipid levels when compared to each intervention alone.")

Tidigare skrev du såhär i en annan tråd:

"Motion är värdelöst för att förbränna fett och gå ned i vikt. Effektivt för att motverka viktuppgång och hålla sig i form, men inte för att förlora kroppsfett."

"Träning är förhållandevis värdelöst för viktnedgång för den överväldigande majoriteten."

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=240480

Innebär det att man får bättre fettförbrännande effekt i fastetillstånd av träning? Jag är något förvirrad, eftersom jag vet att du har ju örnkoll på detta.

Fyller du på med 0 kcal efter passet blir det not svårt att kompensera för den större fettoxidationen under ansträngningen.

Edd
2020-06-26, 20:34
intressant. Jag ska nog testa detta så småningom. Jag misstänker dock att jag lätt, väldigt lätt kommer att gå upp i vikt om jag får ”äta vad jag vill” varannan dag.

+1

söderkisen
2020-06-27, 15:46

Intressant. Vet du om effekterna av nikotin är undersökta? Är inte insatt i biokemi på så sätt men drar ändå någon form av parallell mellan de båda substanserna likt andra centralstimulantia.

r3mpuh
2020-06-28, 18:04
Bryter Elvanse fastan? Det aktive ännet är bundet till aminosyran lysin.

Ytterligare fråga: Ökar dexamfetamin fasta-effekt/autofagi likt koffein/kaffe eller är det tvärtom; Förhindrar det faste-effekter/att autofagi "uppstår"? Amfetamin förhöjer blodsockernivån enligt snabbt googlande? Idk. 😐

Tjenatja
2020-06-28, 19:46
https://youtu.be/WZp4opzWHoA

Här kan man se lite ang fettförbränning, koffein ökar fett- oxidation. Träning på tom mage också

Bandid0
2020-07-01, 11:09
Jag har en fråga som anknyter till artikeln men som snarare handlar mer allmänt om var kroppen tar energi från vid energibrist och var den lagrar in det vid överskott.

Min fråga: är det inte teoretiskt möjligt vid olika typer av fasta, både kortare och längre, att kroppen under energibristsfasen bryter ned mer muskler än vad den prioriterar att bygga upp igen under överskottsfasen? Dvs att när man fastar så tappar man för mycket muskler och när man äter så lagrar den in för mycket fett.

King Grub
2020-07-01, 11:45
Kroppens reserver för energibrist är kroppsfettet. Muskel- och organprotein är alldeles för viktigt för att kataboliseras bara för att det är ont om mat, så länge vi har reserver i form av kroppsfett att ta av. Hade vi varit så värdelöst konstruerade hade vi inte överlevt stenåldern.

tomten1
2020-07-02, 20:16
Tack för dina poster Kung Grub! Hade varit så jävla vilsen annars.

❤️❤️❤️❤️❤️

FearIsTheWeaknes
2020-07-03, 22:51
Väldigt bra skrivet, blir nog att prova redan nu till veckan:)

Klein
2020-07-04, 12:03
Så de motionerade alltså på fastedagen?

King Grub
2020-07-04, 12:17
Vilka är "de"?

Wain
2020-07-05, 12:20
Försämrad träningsprestation och kraftigt försämrad återhämtning är min erfarenhet av att försöka träna på dagar med 500 kcal.

Sprang tex i fredags ett entimmes medellätt löppass, kände mig svag, nästan yr, och hade i princip ingen ork under passet. I lördags kändes det som jag varit ute och sprungit i 3-4h istället, i dag något bättre, men skulle inte ge mig ut och springa igen.

Bob90
2020-07-05, 15:33
Försämrad träningsprestation och kraftigt försämrad återhämtning är min erfarenhet av att försöka träna på dagar med 500 kcal.

Sprang tex i fredags ett entimmes medellätt löppass, kände mig svag, nästan yr, och hade i princip ingen ork under passet. I lördags kändes det som jag varit ute och sprungit i 3-4h istället, i dag något bättre, men skulle inte ge mig ut och springa igen.

Dock är väl inte hälsa nödvändigtvis synonymt med prestation och tvärtom? :p

skyffelmördarn
2020-07-05, 15:38
Hur gör ni med att fasta varannan dag och att det är 7 dagar i veckan? Blir det tisdag, torsdag, lördag, måndag , onsdag, fredag?

Funderar på om man skulle göra en 48 timmar över helgen och bara äta måndagar, onsdagar och fredagar.

Ett Orm
2020-07-05, 17:55
Funderar på varannandagspasta, kanske kan vara nått?

Beemel
2020-07-06, 09:09
Hur gör ni med att fasta varannan dag och att det är 7 dagar i veckan? Blir det tisdag, torsdag, lördag, måndag , onsdag, fredag?

Funderar på om man skulle göra en 48 timmar över helgen och bara äta måndagar, onsdagar och fredagar.

Säger absolut inte att du skriver så, men kan inte låta bli att påminnas om en av mina all time favourite trådar:

https://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=107926751&page=1
=)

Men för att vara lite seriös och svara på din fråga så gör JAG det som så att jag kör varannan dag.
Det spelar ingen roll vilken veckodag det är.
Nu har jag ju i.o.f.s. bara hoppat på detta för lite över en vecka sedan. Men förra veckan så var det fasta tis, tor, lör, så denna vecka blir det mån (idag) ons, fre, sön.

Hittills så känns det väldigt bra, känner mig lättare, piggare och fräschare. Har presterat bra (kanske placebo, men det känns till och med bättre) på träningen (oavsett om det är ätardag eller fastedag) har inte haft några som helst problem med hunger.
Dock så käkar jag 2-300 kcal grönsaker innan jag går och lägger mig på fastedagen (även om jag inte är hungrig så smakar dessa otroligt gott =))

Jag är sedan 25-30 år tillbaka van vid periodisk fasta då jag i stort sett aldrig gillat att äta frukost och alltid gillat att äta ett stort ordentligt mål mat i slutet av dagen. Jag tillhör också typen som alltid föredragit att träna fastande (blir illamående om jag har mat i magen när jag anstränger mig)
Så för mig har detta varit bara positivt hittills.

Tappade lite drygt 2kg första veckan, osäker på hur mycket det är vätska och mag/tarminnehåll,
Eftersom jag redan innan jag hoppade på detta låg på viktminskning sedan någon månad tillbaka.

Nu har jag har (extremt i mitt tycke) låg energiförbrukning generellt.

Min ungefärliga balans energiförbrukning (träning inräknat) i normala fall, vilket jag empiriskt testat under 2 månadersperioder vid 3 separata tillfällen med något år mellan, ligger till runt 2200-2400 (låg upp mot 2700-2800, när jag tränade som mest långdistanslöpning)

Så mitt nuvarande snittintag ligger nu på ungefär 1400kcal om dagen
(jämfört med 1500 som jag åt innan på min "vanliga diet")

skyffelmördarn
2020-07-06, 16:14
Anledningen till att jag frågade Beemel var för att KG rekommenderade i artikeln att lägga fastan på de dagar man inte tränar och om man ska följa ett rullande varannandagsfasta schema så blir det ju förr eller senare fasta även på de dagar man tränar om man har fasta veckodagar man tränar på.

King Grub
2020-07-06, 16:19
Du kan inte bygga muskler förrän du äter, så träning på fastedagen blir mer i syfte att motverka muskelförlust. Lägg i alla fall träningspass för muskler du satsar på på dagar du äter.

r3mpuh
2020-07-06, 22:11
Ni som kör varannandagsfasta, äter ni något innan styrketräningspasset på ätardagarna eller bryter ni inte fastan först förrens efter det att ni har styrketränat klart?

Bandid0
2020-07-07, 06:34
Ni som kör varannandagsfasta, äter ni något innan styrketräningspasset på ätardagarna eller bryter ni inte fastan först förrens efter det att ni har styrketränat klart?

Jag testade nyligen att träna runt lunch utan att ha ätit någonting alls. Inga kalorier, inga aminosyror. Gick precis som vanligt, vilket faktiskt förvånade mig.

FearIsTheWeaknes
2020-07-07, 11:05
Jag har bara haft två fastedagar hitills å än har ja inte märkt av så mycket när ja tränar. Känner mig bara allmänt såsig i skallen men vikterna rör sig bra ändå.

Kör helkroppspass varje ätar dag, typ tre set/muskelgrupp så kroppen förstår att jag behöver allt. Optinoja eller värt?:laugh:

Fishta
2020-07-07, 12:50
Jag har hoppat på tåget efter att jag läste artikeln på Styrkelabbets hemsida. Väldigt intressant koncept och främst väldigt enkelt.

kvarnis
2020-07-07, 15:30
Tror ni det funkar om man vill vill köra en långsam recomp snarare än deff.
Tex 1000 kcal istället för 500 kcal på fastedagens middag?, och äta fritt men "cleant" på ätardagen, trolitvis ett intag aningen över kcalbalans.

Antar att man fortfarande får lite fettförlust och bättre förutsättning för bygga muskler men dra nytta av metabola fördelar o autofagi etc.

Chrba
2020-07-07, 15:37
Säger absolut inte att du skriver så, men kan inte låta bli att påminnas om en av mina all time favourite trådar:

=)

Tack för den tråden, länge sedan jag läste den och den är fortfarande lika bra.

spoon
2020-07-08, 17:42
Rent logistiskt så tänker jag att det hade varit smidigare att ha fasta fastedagar? Till exempel må,on,fr och så kan man äta och träna på ti,to,lö,sö.

Om man är som jag och gillar att planera upp veckorna då.

skyffelmördarn
2020-07-10, 20:11
Rent logistiskt så tänker jag att det hade varit smidigare att ha fasta fastedagar? Till exempel må,on,fr och så kan man äta och träna på ti,to,lö,sö.

Om man är som jag och gillar att planera upp veckorna då.

Jag tror inte det spelar så stor roll om du har 3 eller 4 dagar av 7 som du fastar, 1 dag fasta på en vecka lär ju ge positivt också.

SalkinA
2020-07-12, 12:48
Anledningen till att jag frågade Beemel var för att KG rekommenderade i artikeln att lägga fastan på de dagar man inte tränar och om man ska följa ett rullande varannandagsfasta schema så blir det ju förr eller senare fasta även på de dagar man tränar om man har fasta veckodagar man tränar på.

Tränar du t.ex. 3-4 fasta dagar i veckan så testa att fasta de övriga 3-4 dagarna? Underlättar det vardagen så lär det vara det sättet som har störst chans att lyckas i längden. Är ju ändå en rätt stor förändring om du går från 0 till 3 dagars fasta i veckan.

MrMuggelSnuggel
2020-07-15, 13:18

=)

Tack. Hade aldrig sett den tråden innan. Läst klart första sidan... ska in på sida 2 nu. Blir spännande att se ifall paletten faller ner för honom.

Akaada
2020-07-15, 15:19
Polletten ��

skyffelmördarn
2020-07-25, 20:32
Vore kul att höra om någon kört riktigt extrema ätardagar och fortfarande gått ner i vikt?

MrMuggelSnuggel
2020-07-26, 09:49
Vore kul att höra om någon kört riktigt extrema ätardagar och fortfarande gått ner i vikt?

En varannandagsfasta i kombination med en extrem ätardag är inte något som gör att ekvationen "kalori in vs kalori ut" försvinner.

Du går ner i vikt om du ligger på ett kaloriunderskott sett över tid.

Så om du hör någon som kört en extrem ätardag och fortfarande gått ner i vikt har den personen legat på ett kaloriunderskott. Och utan den extreme ätardagen hade personen gissningsvis antingen (1) gått ner mer i vikt, eller (2) nått sin målvikt snabbare.

skyffelmördarn
2020-07-26, 10:38
En varannandagsfasta i kombination med en extrem ätardag är inte något som gör att ekvationen "kalori in vs kalori ut" försvinner.

Du går ner i vikt om du ligger på ett kaloriunderskott sett över tid.

Så om du hör någon som kört en extrem ätardag och fortfarande gått ner i vikt har den personen legat på ett kaloriunderskott. Och utan den extreme ätardagen hade personen gissningsvis antingen (1) gått ner mer i vikt, eller (2) nått sin målvikt snabbare.

Fasta är inget du gör för att primärt gå ner i vikt, det är en "longevity" och hälso grej först och främst.

Duckfeathers
2020-07-26, 11:14
Fasta är inget du gör för att primärt gå ner i vikt, det är en "longevity" och hälso grej först och främst.

Och vad har det med något att göra? Du ställde ju själv en fråga kring just viktnedgång, och snuggel svarade hur det fungerar ur ett viktperspektiv. Dessutom finns det absolut ingenting som säger att man inte kan ha viktnedgång som primärt syfte, finns gott om människor som fastar med det som huvudmål.

skyffelmördarn
2020-07-26, 12:06
Men fungerar verkligen kcal in/kcal ut på det sättet då när man fastar? Alltså det gör det väl, men innebär det då att jag kan fasta två dagar och äta min BMR+aktivitet x3?

Duckfeathers
2020-07-26, 12:14
Men fungerar verkligen kcal in/kcal ut på det sättet då när man fastar? Alltså det gör det väl, men innebär det då att jag kan fasta två dagar och äta min BMR+aktivitet x3?

Varför skulle det inte fungera så? Det är baserat på fysikens lagar och är inget vi någonsin kan kringgå. Om du menar att äta det på tredje dagen, så ja. Om du äter lika mycket som du förbrukar på tre dagar spelar det ingen roll om du äter allting på en dag och fastar två, eller om du fördelar det jämnt över dagarna (ur ren viktsynpunkt).

skyffelmördarn
2020-07-26, 12:50
Varför skulle det inte fungera så? Det är baserat på fysikens lagar och är inget vi någonsin kan kringgå. Om du menar att äta det på tredje dagen, så ja. Om du äter lika mycket som du förbrukar på tre dagar spelar det ingen roll om du äter allting på en dag och fastar två, eller om du fördelar det jämnt över dagarna (ur ren viktsynpunkt).

Jo fast aktivitetsnivå och BMR lär ju skifta när du fastar, kanske inte med mycket men med något?

King Grub
2020-07-26, 13:02
Din kroppssammansättning skulle inte påverkas likadant av att fasta tre dagar och överäta tre gånger så mycket en. Du skulle förlora muskelmassa tillsammans med kroppsfett under fastan och sedan inte kompensera för det på ätardagen.

"Kalorier in minus kalorier ut" säger inte ett dugg om vad kalorierna du äter används till eller vilken typ av vävnad som nybildas och bryts ned.

skyffelmördarn
2020-07-26, 13:47
Din kroppssammansättning skulle inte påverkas likadant av att fats tre dagar och överäta tre gånger så mycket en. Du skulle förlora muskelmassa tillsammans med kroppsfett under fastan och sedan inte kompensera för det på ätardagen.

"Kalorier in minus kalorier ut" säger inte ett dugg om vad kalorierna du äter används till eller vilken typ av vävnad som nybildas och bryts ned.

Hmm, är det därför just varannan dag blir ganska så optimalt? Någon sorts gyllene gräns för att inte tappa för mycket muskler men tillräckligt med fett.

sumialic
2020-08-03, 12:13
Flickvännen funderar på att köra varannandagsfasta, men träningen kommer att läggas sent på ätardagarna. Med andra ord så kommer det bara bli två mål (en shake + middag) innan fastan påbörjas. Jag antar att det inte är någon big deal, men vill ändå fråga hur negativt detta eventuellt är jämfört med om träningen gjordes på morgonen varav man sedan åt hela dagen efter.

Korvil
2020-08-03, 13:52
Intressant. Jag ska nog testa detta så småningom. Jag misstänker dock att jag lätt, väldigt lätt kommer att gå upp i vikt om jag får ”äta vad jag vill” varannan dag.Nu påverkar ju såklart hur mycket du gör under dagen med men om du normalt åt säg 3000 kcal så kanske det inte är så troligt att det blir 6000 kcal på dagarna man äter? Skall det underförstått vara så att det fortfarande bara skall vara 3000 kcal på dagarna det äts på?

Min frukost håller ju näringsmässigt lägre kvalitet än min middag men annars kunde man ju funderat på om man om nu inte syftet är att förlora massa vikt kanske skulle provat att skippa frukost eller middag (äter bara två kanske tre gånger om dagen) varannan dag om det hjälpte till att hålla formen.
Flickvännen funderar på att köra varannandagsfasta, men träningen kommer att läggas sent på ätardagarna. Med andra ord så kommer det bara bli två mål (en shake + middag) innan fastan påbörjas. Jag antar att det inte är någon big deal, men vill ändå fråga hur negativt detta eventuellt är jämfört med om träningen gjordes på morgonen varav man sedan åt hela dagen efter.Man är ju normalt hungrig när man har tränat speciellt om det har gått en tid emellan så. Antal måltider säger ju inte lika mycket som hur mycket man stoppar i sig.

Men om det nu är så att det är sämre att äta sent på kvällen, att vältränade individer bara får en kortare period av ökat proteinsyntes och så så borde det ju vara bättre om det var efter det man fick fylla på.

I ert fall gäller ju dock precis motsatt förhållande på fastedagarna.
Tränar ni på kvällen så om ni inte äter på fastedagen så är det ju kort tid kvar till dagen ni äter på och ni avbryter fastan nära träningen. Skulle ni istället tränat på morgonen hade ni ju gått hungriga hela den dagen. Men inget säger ju att ni måste ha just klockan 00 som brytpunkt utan ni kan ju ha den kl 12 istället exempelvis om ni vill och således hinna äta före träningen, efter träningen, sova, och äta frukost innan det är dags för ett dygn utan.

sumialic
2020-08-03, 15:29
Nu påverkar ju såklart hur mycket du gör under dagen med men om du normalt åt säg 3000 kcal så kanske det inte är så troligt att det blir 6000 kcal på dagarna man äter? Skall det underförstått vara så att det fortfarande bara skall vara 3000 kcal på dagarna det äts på?

Min frukost håller ju näringsmässigt lägre kvalitet än min middag men annars kunde man ju funderat på om man om nu inte syftet är att förlora massa vikt kanske skulle provat att skippa frukost eller middag (äter bara två kanske tre gånger om dagen) varannan dag om det hjälpte till att hålla formen.
Man är ju normalt hungrig när man har tränat speciellt om det har gått en tid emellan så. Antal måltider säger ju inte lika mycket som hur mycket man stoppar i sig.

Men om det nu är så att det är sämre att äta sent på kvällen, att vältränade individer bara får en kortare period av ökat proteinsyntes och så så borde det ju vara bättre om det var efter det man fick fylla på.

I ert fall gäller ju dock precis motsatt förhållande på fastedagarna.
Tränar ni på kvällen så om ni inte äter på fastedagen så är det ju kort tid kvar till dagen ni äter på och ni avbryter fastan nära träningen. Skulle ni istället tränat på morgonen hade ni ju gått hungriga hela den dagen. Men inget säger ju att ni måste ha just klockan 00 som brytpunkt utan ni kan ju ha den kl 12 istället exempelvis om ni vill och således hinna äta före träningen, efter träningen, sova, och äta frukost innan det är dags för ett dygn utan.

Hänger inte med på vad du säger. Träningen kommer ske på ätardagen - inte fastedagen.

inZane
2020-08-04, 12:46
Om man som konditionsutövare skulle vilja ge sig på lite av detta utan att gå för mycket back, hur skulle ett sådant upplägg kunna se ut?

Är ingen supermotionär men springer mellan 6-10 mil bra veckor med nån slags ambition om att bli snabbare för varje år, i kombination med 1-2 helkroppspass på gymmet.

Är främst ute efter hälsofördelarna men nåt gram runt midjan finns definitivt att plocka bort fortfarande.

Fasta en till två dagar i veckan? En 24h fasta? Varannan är lite tufft tror jag.

GI-Joe
2020-08-05, 06:48

Kcal in och ut är ett väldigt förenklat sätt av hur kroppen fungerar, oavsett om man fastar eller inte.

WHITEFOLKS
2020-08-05, 11:32
Kcal in och ut är ett väldigt förenklat sätt av hur kroppen fungerar, oavsett om man fastar eller inte.

Ja och nej. Det är snarare att man har fel på någon utav siffrorna som gör att det inte stämmer. Som exempel att när man ligger på underskott så minskar den spontana aktiviteten vilket gör att att om man drar bort 500 från normal diet vid normal aktivitet så hamnar antagligen inte på -500 utan lite mindre eftersom viss del av "kcal ut" har förändrats men det betyder inte att konceptet är fel i sig utan bara att man använder fel siffror för in/ut.

Likadant med att överäta och att kroppen då omvandlar en del till "värme", det blir ju då en extra utfaktor.

Så förenklingen handlar inte om att det inte stämmer så mycket som att det är svårt att vad siffrorna för in/ut är och att det är svårt eller omöjligt att ändra den ena utan att även ändra den andra.

GI-Joe
2020-08-05, 13:30
Ja och nej. Det är snarare att man har fel på någon utav siffrorna som gör att det inte stämmer. Som exempel att när man ligger på underskott så minskar den spontana aktiviteten vilket gör att att om man drar bort 500 från normal diet vid normal aktivitet så hamnar antagligen inte på -500 utan lite mindre eftersom viss del av "kcal ut" har förändrats men det betyder inte att konceptet är fel i sig utan bara att man använder fel siffror för in/ut.

Likadant med att överäta och att kroppen då omvandlar en del till "värme", det blir ju då en extra utfaktor.

Så förenklingen handlar inte om att det inte stämmer så mycket som att det är svårt att vad siffrorna för in/ut är och att det är svårt eller omöjligt att ändra den ena utan att även ändra den andra.

Tack men det är inte det jag syftar på, utan på det faktum att kroppen inte kan räkna en enda kalori du stoppar i - din kroppen svarar med hormoner.

WHITEFOLKS
2020-08-05, 14:23
Tack men det är inte det jag syftar på, utan på det faktum att kroppen inte kan räkna en enda kalori du stoppar i - din kroppen svarar med hormoner.

Vad har det med saken att göra? Problemet handlar inte om att kcal in vs ut inte "stämmer", problemet är att det är i princip omöjligt att beräkna vad som är in och ut.

GI-Joe
2020-08-05, 14:24
Vad har det med saken att göra? Problemet handlar inte om att kcal in vs ut inte "stämmer", problemet är att det är i princip omöjligt att beräkna vad som är in och ut.

Exakt, för att det inte fungerar på det sättet.

WHITEFOLKS
2020-08-05, 14:25
Exakt, för att det inte fungerar på det sättet.

Inte fungerar på vilket sätt?

Ch4rles
2020-08-12, 07:51
Har någon tips på vad man kan äta som litet ~500kcal-mål på fastedagarna? Upplever ni att ett mål med stor volym (ex. tonfisksallad) är mer mättande än ett med liten?

King Grub
2020-08-12, 08:01
Vill du ha allt du behöver rekommenderar jag ägg och blandade grönsaker i artikeln.

Duckfeathers
2020-08-13, 20:57
Är kreatin fastebrytande? Gissar på nej, men vill ändå dubbelkolla...

sladdbarn
2020-08-14, 09:21
Är kreatin fastebrytande? Gissar på nej, men vill ändå dubbelkolla...

Nej.

tobblo
2020-09-09, 09:23
Bryter järntabletter fastan som t,ex Duroferon 100mg Fe2+

King Grub
2020-09-09, 09:34
Nej. Du tar dessutom upp järnet bättre på tom mage.

Edd
2020-09-10, 15:13
Har någon tips på vad man kan äta som litet ~500kcal-mål på fastedagarna? Upplever ni att ett mål med stor volym (ex. tonfisksallad) är mer mättande än ett med liten?

Som vegan körde jag 400g tofu med 200g wokgrönsaker 5g margarin på raps/linfröolja. + EAA- aminosyror , hamnade på 560kcal 61g p 13g kolhyd 29g fett

Håller mig rätt mätt på det. Annars om jag vill bli mättare än så lägger jag till mer bladsallad än wokgrönsaker

Masterpan
2020-09-14, 18:56
Började med detta idag. Var ute och sprang kl 19:00 och det gick skittrögt, ni vet som om man sprungit 1 mil och bara hara fett kvar att gå på, den känslan. Jag blev förvånad över detta då jag trodde att det skulle finnas mer glykogen efter bara 23 timmars fasta. Liksom, hur jävla klen kan kroppen vara. Eller så är jag som person jävligt klen. Säkert båda. Vad har ni för erfarenheter kring detta?

King Grub
2020-09-14, 18:59
Muskelglykogen har du säkert kvar, men kanske inte leverglykogen. Det används för att hålla blodsockret stabilt när du inte äter. När levern är tom tar det stopp.

Wain
2020-09-14, 19:07
Började med detta idag. Var ute och sprang kl 19:00 och det gick skittrögt, ni vet som om man sprungit 1 mil och bara hara fett kvar att gå på, den känslan. Jag blev förvånad över detta då jag trodde att det skulle finnas mer glykogen efter bara 23 timmars fasta. Liksom, hur jävla klen kan kroppen vara. Eller så är jag som person jävligt klen. Säkert båda. Vad har ni för erfarenheter kring detta?

Löpning är skitjobbigt för mig på detta upplägg, dessutom blir återhämtningen riktigt usel. Blir lite bättre efter ett antal veckor.

King Grub
2020-09-14, 19:10
Jag tränar bara intensivare saker på ätdagarna.

Masterpan
2020-09-14, 19:33
Fan. Tänkte ju köra kondis på fastedagarna under hela hösten.

40plus
2020-09-15, 07:03

För mig funkar en burk makrill i tomatsås, 2-3 kokta ägg och kanske 300g broccoli med lite salt och några droppar smör på.

Fishta
2020-09-15, 09:02
Personligen så steker jag 5 ägg och äter det på "fastedagarna". Gott och innehåller mycket näring.

Mättande? Nej, men inget på 500 kcal mättar när man har fastat 24h.

Langster
2020-10-03, 18:22
Bröt just min första fastedag med en nudelsallad med rostbiff. Massor av grönsaker och shiratakenudlar. En stor BYTTA och ändå under 400 kcal.
Rätt nöjd nu, men jag har legat på balans ett tag nu och då är det ju inga problem att hoppa över mat helt en dag. Värre om man legat på minus ett tag. Får se hur det känns om ett par veckor.

Navi
2020-10-03, 19:06
Bröt just min första fastedag med en nudelsallad med rostbiff. Massor av grönsaker och shiratakenudlar. En stor BYTTA och ändå under 400 kcal.
Rätt nöjd nu, men jag har legat på balans ett tag nu och då är det ju inga problem att hoppa över mat helt en dag. Värre om man legat på minus ett tag. Får se hur det känns om ett par veckor.

Funderar på att testa första fastedagen imorgon. Det kommer bli en rejäl minskning av konditionsträningen för min del, från 75 minuter varje dag till 30 minuter varannan dag (innan styrketräningen på morgonen), om jag nu trivs med fasteupplägget. Ska bli spännande att ser hur jag mår imorgon eftermiddag. Om jag nu trivs med upplägget spar jag ju mängder av tid från träning, vilket är positivt. Men, kompenserar hälsofördelarna från fastan för de hälsofördelar man får av större mängder konditionsträning tror ni?

Langster
2020-10-04, 05:07
Funderar på att testa första fastedagen imorgon. Det kommer bli en rejäl minskning av konditionsträningen för min del, från 75 minuter varje dag till 30 minuter varannan dag (innan styrketräningen på morgonen), om jag nu trivs med fasteupplägget. Ska bli spännande att ser hur jag mår imorgon eftermiddag. Om jag nu trivs med upplägget spar jag ju mängder av tid från träning, vilket är positivt. Men, kompenserar hälsofördelarna från fastan för de hälsofördelar man får av större mängder konditionsträning tror ni?

Det tror jag verkligen inte. Men mycket beror ju säkerligen på din allmänna status, om du är en person som låt oss säga äter väldigt onyttigt men konditionstränar mycket så kommer fasta åtminstone att göra att du inte äter onyttigt just när du fastar. Om man som i mitt exempel aldrig konditionstränar men äter relativt nyttigt så skulle hälsofördelarna med att konditionsträna vara mycket större än de jag ev. får av fasta.
Jag är endast ute efter ett sätt att hålla vikten nere med minsta möjliga ansträngning. Och möjligen få utrymme för mer ”onyttig” mat! :d

Navi
2020-10-04, 07:19
Det tror jag verkligen inte. Men mycket beror ju säkerligen på din allmänna status, om du är en person som låt oss säga äter väldigt onyttigt men konditionstränar mycket så kommer fasta åtminstone att göra att du inte äter onyttigt just när du fastar. Om man som i mitt exempel aldrig konditionstränar men äter relativt nyttigt så skulle hälsofördelarna med att konditionsträna vara mycket större än de jag ev. får av fasta.
Jag är endast ute efter ett sätt att hålla vikten nere med minsta möjliga ansträngning. Och möjligen få utrymme för mer ”onyttig” mat! :d

Jag konditionstränar mycket idagsläget, men av olika anledningar så har jag inte tid/vill inte ägna lika mycket tid åt konditionsträning. Med det sagt vill jag inte heller tappa hälsofördelarna och den goda fysiska form (låg fettprocent) jag fått av konditionsträning.

Att äta nyttigt är inga som helst problem för mig, jag ser mig snarare som en hälsosam person som i princip endast äter nyttigt. Det hade också varit väldigt skönt att slippa tänka på mat varannan dag och istället ägna tiden helt åt mina studier. Hur upplevde du att koncentrationsförmågan påverkades under fastan?

Langster
2020-10-04, 07:45
Jag konditionstränar mycket idagsläget, men av olika anledningar så har jag inte tid/vill inte ägna lika mycket tid åt konditionsträning. Med det sagt vill jag inte heller tappa hälsofördelarna och den goda fysiska form (låg fettprocent) jag fått av konditionsträning.

Att äta nyttigt är inga som helst problem för mig, jag ser mig snarare som en hälsosam person som i princip endast äter nyttigt. Det hade också varit väldigt skönt att slippa tänka på mat varannan dag och istället ägna tiden helt åt mina studier. Hur upplevde du att koncentrationsförmågan påverkades under fastan?

Jag är rätt van vid fasta, har ju kört 16/8 från och till de senaste typ 11-12 åren. Jag märkte inte ens av att jag fastade igår. Helt väntat hade jag i morse gått ner 2 kg. Precis avslutat mitt träningspass, prestationsförmågan var som väntat helt oförändrad, får se hur det känns om några veckor.

Lustigt nog fick jag banne mig bättre tryck/pump än på länge trots att jag ätit en normal frukost (inget mer än vanligt innan träning)... kan ju vara en tillfällighet.

I ditt läge skulle jag säga att det skulle bli tidseffektivt mer än något annat. Om man inte påverkas negativt kognitivt av fasta så kan man ju ägna tiden åt andra saker än mat.

Navi
2020-10-04, 09:00
Jag är rätt van vid fasta, har ju kört 16/8 från och till de senaste typ 11-12 åren. Jag märkte inte ens av att jag fastade igår. Helt väntat hade jag i morse gått ner 2 kg. Precis avslutat mitt träningspass, prestationsförmågan var som väntat helt oförändrad, får se hur det känns om några veckor.

Lustigt nog fick jag banne mig bättre tryck/pump än på länge trots att jag ätit en normal frukost (inget mer än vanligt innan träning)... kan ju vara en tillfällighet.

I ditt läge skulle jag säga att det skulle bli tidseffektivt mer än något annat. Om man inte påverkas negativt kognitivt av fasta så kan man ju ägna tiden åt andra saker än mat.

Funderar på det här upplägget och om det är tillräckligt för god hälsa och form om man i övrigt har ett stillasittande liv som student:

Träningsdag: 30 minuter konditionsträning vid 70-80% av maxpuls följt av 1-1,5 h styrketräning (morgonpass). Lugnare promenad eller cykeltur i någon timma efter studierna.

Fastedag: 30 minuter lugn konditionsträning vid 70% av maxpuls på morgonen följt av lite rörlighetsträning. Någon promenad under eftermiddagen.

Langster
2020-10-04, 11:12
Funderar på det här upplägget och om det är tillräckligt för god hälsa och form om man i övrigt har ett stillasittande liv som student:

Träningsdag: 30 minuter konditionsträning vid 70-80% av maxpuls följt av 1-1,5 h styrketräning (morgonpass). Lugnare promenad eller cykeltur i någon timma efter studierna.

Fastedag: 30 minuter lugn konditionsträning vid 70% av maxpuls på morgonen följt av lite rörlighetsträning. Någon promenad under eftermiddagen.

Prova och se hur det känns, det är ju inte värre än så. Det är inte rysk roulette, antingen passar det dig eller inte. Personligen kommer jag inte att göra något mer ansträngande än promenader på sin höjd på fastedagarna. Förvisso lär du vara ”vältankad” om du tränar kondition på morgonen, men hur kommer det att kännas resten av dagen?
Varför måste du träna så mycket tycker du? Din träning på fastedagarna lär ju dra typ 1,5-2 timmar minst trots allt. Mer tid än vad de flesta lägger på att äta per dag normalt. Så visst, du spar lite tid, men genom att dra ned på något som egentligen är viktigare för att du ska få resultat än själva träningen.

MrMuggelSnuggel
2020-10-04, 13:22

Gud, ja.

Varför skulle det inte vara det menar du?

Viktigast av allt för god hälsa är att inte vara överviktig. Så länge du lever ett liv som möjliggör det har du vunnit 95% av kampen.

Tror många försöker komplicera hälsopusslet.

Ät bra mat (men inte för mycket) och rör på dig litegrann varje dag. Extra plus om du ibland låtsas vara jagad av polisen så pulsen går upp, och ibland låtsas som ditt barn sitter fast under en bil så du lyfter lite tunga saker. Slänger du dessutom in att svälta lite så tror jag du har det ultimata sättet, förutsatt att du kan bibehålla det och trivs med det.

King Grub
2020-10-04, 13:25
Nästan inga som lever och har hälsan till över 100 tränar planerat. Äter bra och lite, blir aldrig överviktiga, rör på sig i vardagslivet och stressar inte.

Navi
2020-10-04, 15:01
Gud, ja.

Varför skulle det inte vara det menar du?

Viktigast av allt för god hälsa är att inte vara överviktig. Så länge du lever ett liv som möjliggör det har du vunnit 95% av kampen.

Tror många försöker komplicera hälsopusslet.

Ät bra mat (men inte för mycket) och rör på dig litegrann varje dag. Extra plus om du ibland låtsas vara jagad av polisen så pulsen går upp, och ibland låtsas som ditt barn sitter fast under en bil så du lyfter lite tunga saker. Slänger du dessutom in att svälta lite så tror jag du har det ultimata sättet, förutsatt att du kan bibehålla det och trivs med det.

Jag tror jag är påverkad av hela hälsodebatten. När man är intresserad av träning och hälsa så blir det lätt att allt man läser handlar om farorna med stillasittande, övervikt och folkhälsa.

En annan aspekt är att jag i dagsläget är nöjd med min kroppskomposition, och vill inte komma i sämre form för att jag minskar konditionsträningen. Å andra sidan är jag redigt trött på att äta så mycket mat (eftersom jag äter mycket oprocessat), så jag hoppas att dessa kan slå ut varandra.

Nästan inga som lever och har hälsan till över 100 tränar planerat. Äter bra och lite, blir aldrig överviktiga, rör på sig i vardagslivet och stressar inte.

Men för att få en riktigt bra form, med låg kroppsfettprocent, så måste man väl träna rejält med både kondition och styrka? Eller är det lika "enkelt" att hålla en god form livet igenom utan daglig långvarig konditionsträning och bara styrketräna jämfört med att konditionsträna mer intensivt endast ett par gånger i veckan, styrketräna, och hålla koll på kalorierna?

söderkisen
2020-10-04, 20:13
Jag tror jag är påverkad av hela hälsodebatten. När man är intresserad av träning och hälsa så blir det lätt att allt man läser handlar om farorna med stillasittande, övervikt och folkhälsa.

En annan aspekt är att jag i dagsläget är nöjd med min kroppskomposition, och vill inte komma i sämre form för att jag minskar konditionsträningen. Å andra sidan är jag redigt trött på att äta så mycket mat (eftersom jag äter mycket oprocessat), så jag hoppas att dessa kan slå ut varandra.

Men för att få en riktigt bra form, med låg kroppsfettprocent, så måste man väl träna rejält med både kondition och styrka? Eller är det lika "enkelt" att hålla en god form livet igenom utan daglig långvarig konditionsträning och bara styrketräna jämfört med att konditionsträna mer intensivt endast ett par gånger i veckan, styrketräna, och hålla koll på kalorierna?

Vad menar du med ”bra form”. Att maximera muskulär anabolism och träna för att ligga kring tävlingsform året runt är kanske inte representativt med de som King Grub nämner ovan.

Med det inte sagt att det inte går. Är nog individuellt hur lätt man upplever det samt kostvanor.

ispåse
2020-10-07, 11:34
Träffat bra många genom arbetslivet som fyllt 100 och tycker mig se liknande drag hos de. Verkar vara lugna, glada, trevliga personer överlag som är tillfreds med livet. Smala och spänstiga samt käkar moderata portioner som Grub nämnde

Bästa tipset fick jag från en tant för en tio år sedan.

- Jag har aldrig stått upp när jag kan sitta och jag har aldrig suttit ner när jag kan ligga.

��

De större träningsfanatikerna som cyklat och sprungit marathon livet igenom gnäller mest om hur ont de har överallt och om hur värdelöst livet är som gammal mot ung. Som att hjärnan deras inte följer kroppens åldrande vilket gör de underaktiverade samt missnöjda.

Langster
2020-10-07, 14:06
Lustigt vad låg min hunger är på ätardagarna. När man fastar så är man hungrig och funderar på vad man ska äta nästa dag, men sen har jag känt mig väldigt nöjd redan efter lunch på ätardagen. Och då är det en helt normal frukost och normal lunch, inget binge-ätande.

Vet inte om den längre fastan gör att man blir mätt snabbare dagen efter eller om det mer är känslan av att få välja fritt vad man ska äta under en hel dag.
Dock äter jag mer kaloririk mat, vilket jag tror är bättre för VERKLIG mättnad än kalorisnål bukfylla. Denna teori har jag haft ett tag, då jag märkt att man kan äta tills magen står i 4 hörn och ändå vara hungrig under diet med lågkaloriföda. Problemet är att det är svårt att få utrymme för kalorität mat om man äter varje dag.

Intressant är det i alla fall.

söderkisen
2020-10-07, 14:22
Lustigt vad låg min hunger är på ätardagarna. När man fastar så är man hungrig och funderar på vad man ska äta nästa dag, men sen har jag känt mig väldigt nöjd redan efter lunch på ätardagen. Och då är det en helt normal frukost och normal lunch, inget binge-ätande.

Vet inte om den längre fastan gör att man blir mätt snabbare dagen efter eller om det mer är känslan av att få välja fritt vad man ska äta under en hel dag.
Dock äter jag mer kaloririk mat, vilket jag tror är bättre för VERKLIG mättnad än kalorisnål bukfylla. Denna teori har jag haft ett tag, då jag märkt att man kan äta tills magen står i 4 hörn och ändå vara hungrig under diet med lågkaloriföda. Problemet är att det är svårt att få utrymme för kalorität mat om man äter varje dag.

Kör inte varannan dag men har generellt en tendens att hoppa över måltider. Upplever ofta liknande om jag varken ätit frukost eller lunch att jag nöjer mig med samma middag eller till och med mindre. Detta även när jag gått flera dagar med ett mål om dagen.

Gällande bättre mättnad av kalorität mat håller jag med dig till 100%.Man känner sig "nöjd, mätt och belåten" snarare än "full i magen".

Langster
2020-10-07, 14:30
Kör inte varannan dag men har generellt en tendens att hoppa över måltider. Upplever ofta liknande om jag varken ätit frukost eller lunch att jag nöjer mig med samma middag eller till och med mindre. Detta även när jag gått flera dagar med ett mål om dagen.

Gällande bättre mättnad av kalorität mat håller jag med dig till 100%.Man känner sig "nöjd, mätt och belåten" snarare än "full i magen".

Jag upplever dock en viss skillnad i detta upplägg än det du beskriver, som är mer av 16/8 fasta.

Samtidigt så är jag ju rätt välgödd för tillfället, 12,5% bf ungefär, det brukar bli en avsevärd skillnad i hunger när jag kommer under 10%... så vi får se hur det känns sen.

RökteUppMinKatt
2020-10-07, 14:36

Själv blir jag aldrig hungrig när jag fastar. När jag däremot äter kan jag äta hur mycket som helst. Hunger känner jag dock sällan.

Langster
2020-10-07, 14:50
Själv blir jag aldrig hungrig när jag fastar. När jag däremot äter kan jag äta hur mycket som helst. Hunger känner jag dock sällan.

Hungern man känner under fasta skiljer sig från känslan man har när man vill äta mer när man redan ätit, det håller jag med om. Faste-hungern är mycket mer hanterbar, vilket liksom är lite av poängen med t.ex periodisk fasta.

Kaalle
2020-10-07, 16:25
Upplever samma sak, min aptit är i princip halverad jämfört med i vanliga fall. Och det är bra.

Edd
2020-10-07, 18:18
kan det ha att göra med att magsäcken kryper en aning under fastan?

LunaSpice
2020-10-07, 20:09
kan det ha att göra med att magsäcken kryper en aning under fastan?

Kan säkert spela roll. Störst skillnad sker nog dock via de hormonella förändringarna av ghrelin och leptin.

Rickard
2020-10-15, 14:53
Det Brad Pilon har skrivit om det här fast i en variant som är lättare att sälja in kan ju vara intressant för folket här att läsa.
Varje gång det passat in i livet att få in en eller ett par fastedagar så har kroppsvikten alltid krypit neråt.

En sak han nämnt någon gång som jag inte hittar vad han baserade det på just nu. Det är en spekulation att träning mitt i fastan skulle kunna störa (eller på annat sätt ändra svaret på) autofagin som uppstår under fasta. Hittar det bara nämnas i Eat Stop Eat Optimized.

Bandid0
2020-10-15, 15:23
Märkligt nog är jag inte alls så där sugen på att grisa i mig saker på ätardagarna. Det här känns spännande men jag är än så länge skeptisk till om det är något magic pill för att bli rippad.

Langster
2020-10-15, 15:30
Märkligt nog är jag inte alls så där sugen på att grisa i mig saker på ätardagarna. Det här känns spännande men jag är än så länge skeptisk till om det är något magic pill för att bli rippad.

Ja aptitkontrollen är som sagt fantastiskt bra. Men det återstår ju att se om man blir rippad eller tappar alla muskler och blir smalfet istället :d

r3mpuh
2020-10-15, 15:30
En sak han nämnt någon gång som jag inte hittar vad han baserade det på just nu. Det är en spekulation att träning mitt i fastan skulle kunna störa (eller på annat sätt ändra svaret på) autofagin som uppstår under fasta. Hittar det bara nämnas i Eat Stop Eat Optimized.Ketoner sjunker vid hård styrketräning iaf.

Kör 3 dagar utan mat & vatten istället. Manligare.

Bandid0
2020-10-15, 17:01
Ketoner sjunker vid hård styrketräning iaf.

3 dagar utan vatten är det ingen som ska prova. Direkt livsfarligt.

spoon
2020-10-15, 20:33
Hur har dom senaste två dagarna sett ut matmässigt för dig Langster?

Lite nyfiken på vad fritt ätande innebär för dig.

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk

Dajollee
2020-10-15, 20:45
Ketoner sjunker vid hård styrketräning iaf.

Har nog att göra med att blodsockret stiger vid hård träning

Langster
2020-10-15, 21:12
Hur har dom senaste två dagarna sett ut matmässigt för dig Langster?

Lite nyfiken på vad fritt ätande innebär för dig.

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk

Igår:

04:15 Frukost:
3,5 dl minimjölk
2 dl vassleproteinpulver
2 st polarbröd vetekaka med messmör och ost.

05:30 Träning

08:00 2 dl vassleprotein i vatten på väg till jobbet

12:00 lunch:
2-300 g kycklingfilé
400 g broccoli
2-300 g potatis/sötpotatis
Sweet chilisås

16:00 middag:
Tacos i 3 mjuka tortillabröd... typ 500g nötfärs, salsa, bönor, sallad, gräddfil.

19:00 kvällsmål:
500 g kvarg,
3,5 dl minimjölk
2 dl kaseinprotein
150g hallon

Inte så jättespännande, från en normal diet på träningsdag så är det middagen som är extra här, i övrigt har jag typ ätit så här på träningsdagarna hela året. Typ rutin nu, och jag gillar det, men det där extramålet gör att jag inte är ett dugg hungrig/sugen på kvällen. Första ätardagarna drog jag i mig glass och godis osv men bara efter ett par sådana dagar kände jag mig verkligen inte sugen på annat än god mat.

Idag, sitter och äter nu, blev en lite längre fasta.

Wok på kyckling, shiratakenudlar, broccoli och andra grönsaker och ägg, lite ostronsås, soja, sesamolja och chili.
200 g shiratake gör detta till ett massivt mål mat, men väldigt kalorisnålt.

Langster
2020-10-15, 21:19
Vill tillägga att jag inte känner att jag måste äta så här, mycket går bara på rutin på en arbetsdag. Skulle jag vara sugen på nåt annat så skulle jag äta det. De senaste ätardagarna har jag ätit korv med bröd, hamburgare, fajitas och vad jag nu må vara sugen på. Ser till att få i mig mycket protein bara.

TotteShaped4Life
2020-10-16, 02:06
Vill tillägga att jag inte känner att jag måste äta så här, mycket går bara på rutin på en arbetsdag. Skulle jag vara sugen på nåt annat så skulle jag äta det. De senaste ätardagarna har jag ätit korv med bröd, hamburgare, fajitas och vad jag nu må vara sugen på. Ser till att få i mig mycket protein bara.
Lite skrämmande med den där friheten... ett mål i taget så är du snart i skitmatens himmelrike

Beemel
2020-10-16, 11:12
Första ätardagarna drog jag i mig glass och godis osv men bara efter ett par sådana dagar kände jag mig verkligen inte sugen på annat än god mat.

Det här upplever jag också. Även fast jag inte käkade massa godis.
Så har jag upplevt att suget/hungern verkligen är efter mat och inget annat på de dagar jag äter.
Även så smakar allting så sjukt bra på fastedagen när jag äter ett litet mål mat innan jag går och lägger mig.

Bandid0
2020-10-18, 14:16
Första veckan klar. Ätit 460 kcal på kvällen varannan dag och varannan dag helt fritt ätande hela dagen. Har inte gått ned någonting utan slutar ganska exakt +-0.

Langster
2020-10-18, 15:13
Första veckan klar. Ätit 460 kcal på kvällen varannan dag och varannan dag helt fritt ätande hela dagen. Har inte gått ned någonting utan slutar ganska exakt +-0.

Två veckor typ för mig och inget speciellt har hänt på vågen. Trenden är nog något nedåt, men eftersom man väger så olika varje morgon på denna diet är det lite svårt att vara säker. Upp går jag i alla fall inte. Fettprocenten ligger enl. vågen still också. Haft en morgon på 88 kg och en på 92 kg denna vecka, det är större fluktuation än normalt för mig.

Uncle Joe
2020-10-18, 15:35
Två veckor typ för mig och inget speciellt har hänt på vågen. Trenden är nog något nedåt, men eftersom man väger så olika varje morgon på denna diet är det lite svårt att vara säker. Upp går jag i alla fall inte. Fettprocenten ligger enl. vågen still också. Haft en morgon på 88 kg och en på 92 kg denna vecka, det är större fluktuation än normalt för mig.

Har du fått mer muskler då?

Langster
2020-10-18, 15:44
Har du fått mer muskler då?

På två veckor av att inte äta varannan dag?
Nä, jag hoppas på att gå ned i fett, med minsta möjliga ansträngning, i första hand.

skyffelmördarn
2020-10-18, 17:21

Vilket är win-win för din del då eftersom jag antar att du äter en hel del gott på ätar dagarna.

Löpare
2020-10-19, 07:26
Förlorar man inte mycket muskelmassa när man får i sig så lite protein varannan dag?

King Grub
2020-10-19, 07:59
Nej.

Lennix
2020-10-19, 13:03
Jag ska ner 13kg så jag hoppar på också! Första fastedagen är i morgon.

Tisu
2020-10-20, 12:50
Jag funderar att köra lätt kondition på fastedagar, tänker att det är gynnsamt med avseende på visceralt fett. Tänkte köra 45min @ 65-70% runt kl 11-13.

"Behöver" jag äta något litet då direkt efter, typ ett ägg eller EAA? I övrigt äter jag mina ägg och grönsaker i en sittning på kvällen.

tomten1
2020-10-21, 08:40
Bryter vitamin C fastan?

King Grub
2020-10-21, 08:58
Om det är brustabletter, ja. De innehåller maltodextrin som bulkmedel. Ren askorbinsyra gör det inte.

tomten1
2020-10-21, 09:26
Om det är brustabletter, ja. De innehåller maltodextrin som bulkmedel. Ren askorbinsyra gör det inte.

Woho! Då har man köpt rätt! Tackar!

tomten1
2020-10-21, 16:18
D3

Sväljtablett:

Ingredienser: Fyllnadsmedel (mikrokristallin cellulosa), vitamin D3 (kolekalciferol), klumpförebyggande medel, (kiseldioxid, magnesiumsalter av fettsyror, fettsyror), fuktighetsbevarande medel (tvärbunden natriumkarboximetylcellulosa).

Tuggtablett:

Ingredienser: Sötningsmedel (sorbitol), klumpförebyggande medel (fettsyror, magnesiumsalter av fettsyror, kiselodioxid), vitamin D (kolekalciferol), arom (citron).

Båda bryter fastan gissar jag? :(

Langster
2020-10-21, 18:03
D3

Sväljtablett:

Tuggtablett:

Båda bryter fastan gissar jag? :(

Ta det inte under fastan då, om du tror att det gör någon skillnad.

tomten1
2020-10-21, 18:54
Ta det inte under fastan då, om du tror att det gör någon skillnad.

Jag gör det inte just nu heller, men tänkte att det finns fördelar att fördela intaget över dagen. 20 mg på morgonen och 20 mg på kvällen, istället för 40 mg på kvällen...

King Grub
2020-10-21, 19:14
D kan du ta hur du vill. Du kan ta hela veckans samlade intag var sjunde dag om du vill.

tomten1
2020-10-21, 20:49
D kan du ta hur du vill. Du kan ta hela veckans samlade intag var sjunde dag om du vill.

:eek:

Lennix
2020-10-22, 08:32
Andra fastedagen idag, i förrgår käkade jag 4 ägg och wokmix på kvällen men tycker verkligen wokmix smakar skit.

Funderar på att käka broccoli och spenat istället, några tankar om det?

LunaSpice
2020-10-22, 09:24
:eek:

Gäller de flesta fettlösliga vitaminer då de lagras i fettvävnad och inte är beroende av daglig tillförsel på samma sätt som vattenlösliga.

söderkisen
2020-10-22, 09:53
Andra fastedagen idag, i förrgår käkade jag 4 ägg och wokmix på kvällen men tycker verkligen wokmix smakar skit.

Håller med, inte gott alls.

Spenat innehåller typ allt man behöver. Kanske komplettera med en tomat om du vill vara opti (tror spenat saknar lykopen).

Diomedea exulans
2020-10-22, 09:56

Testa broccolimix, innehåller grönsaker med fler färger, vilket ska vara bra.

Lennix
2020-10-22, 10:42

Spenat innehåller typ allt man behöver. Kanske komplettera med en tomat om du vill vara opti (tror spenat saknar lykopen).

Tack för info!

Testa broccolimix, innehåller grönsaker med fler färger, vilket ska vara bra.

Den smakar lika illa som wokmix. Får väl göra en egen mix med samma innehåll kanske!

Diomedea exulans
2020-10-22, 11:05
Tack för info!

Den smakar lika illa som wokmix. Får väl göra en egen mix med samma innehåll kanske!

Hmm.

Köp kål och koka? Kokt kål är 5235424 gånger godare än rå.

Langster
2020-10-22, 11:08
Finns ju en jäkla massa att välja på för måltiden på fastedagen. Hade jag kört på ägg och grönsaker hade jag gjort en omelett med en sallad vid sidan om, det är gott.
Eller wokat färska grönsaker på riktigt, de frysta mixerna brukar inte vara jätteroliga tycker jag.

Man behöver antagligen inte oroa sig för någon bristsjukdom oavsett vad man väljer att äta. Gå inte blint på Grubs rekommendation, hitta något ni själva tycker är gott, annars kommer det bli svårt i längden skulle jag tro.

Brofessorn
2020-10-22, 11:26
Brysselkål är ganska gott, bara att slänga in i varmluftsugn ett tag, salta, och njuta.

Bandid0
2020-10-22, 11:42

Vilket är win-win för din del då eftersom jag antar att du äter en hel del gott på ätar dagarna.

Finns ju en jäkla massa att välja på för måltiden på fastedagen. [...]

Man behöver antagligen inte oroa sig för någon bristsjukdom oavsett vad man väljer att äta. Gå inte blint på Grubs rekommendation, hitta något ni själva tycker är gott, annars kommer det bli svårt i längden skulle jag tro.

Nu är jag snart i slutet av andra veckan och träningspassen har definitivt gått riktigt bra den senaste tiden. Det finns en tendens till styrkeökningar i alla muskelgrupper som inte inte riktigt kan förklaras bort (mina prestationer ligger vanligtvis inom ett mycket snävt intervall och att jag nu pass efter pass börjar klämma ur mig fler reps i alla övningar är signifikant). Men det är för kort tid hittils för att säga vad det beror på. Ligger dock nära till hands att tro att jag håller på med en bodyrecomposition eftersom vågen visar neutral eller svagt neråt, medan prestationen går uppåt.

Jag äter gott på ätardagarna men inte så mycket som jag trodde att jag skulle. På fastedagarna är jag mer sugen på gott än på ätardagarna.

På fastedagarna äter jag rågbröd och lågfettsost för cirka 460 kcal.

Lennix
2020-10-22, 12:09
Hmm.

Köp kål och koka? Kokt kål är 5235424 gånger godare än rå.

Kokt kål är ju fantastiskt gott!

Finns ju en jäkla massa att välja på för måltiden på fastedagen. Hade jag kört på ägg och grönsaker hade jag gjort en omelett med en sallad vid sidan om, det är gott.
Eller wokat färska grönsaker på riktigt, de frysta mixerna brukar inte vara jätteroliga tycker jag.

Här vill jag raljera men det går fan inte göra i skrift utan att man bara ser svinotrevlig ut :laugh: Självklart är det så, jag gillade dock rekommendationen pga det var så lättvindigt att fixa!

Brysselkål är ganska gott, bara att slänga in i varmluftsugn ett tag, salta, och njuta.

Jag äter 2 brysselkål på julbordet för att. Men där går fan gränsen, mina smaklökar uppskattar det inte alls, smakar jord.

Diomedea exulans
2020-10-22, 12:30
En jäkligt simpel måltid jag ofta körde förut när inte mamma och pappa lagade all min mat:

- Ta något kött/fisk/fågel och lägg på en plåt.
- Fyll upp resten av plåten med random grönsaker eller rotfrukter, råa eller frysta. Vilken som går bra, jag har på riktigt aldrig hittar någon som inte smakar gott här.
- Salta, peppra och olja tills du får dåligt samvete.
- In i ugnen en timme på 200 grader.

Billigt, gott, enkelt, awesome osv.

Langster
2020-10-22, 13:13
Nu är jag snart i slutet av andra veckan och träningspassen har definitivt gått riktigt bra den senaste tiden. Det finns en tendens till styrkeökningar i alla muskelgrupper som inte inte riktigt kan förklaras bort (mina prestationer ligger vanligtvis inom ett mycket snävt intervall och att jag nu pass efter pass börjar klämma ur mig fler reps i alla övningar är signifikant). Men det är för kort tid hittils för att säga vad det beror på. Ligger dock nära till hands att tro att jag håller på med en bodyrecomposition eftersom vågen visar neutral eller svagt neråt, medan prestationen går uppåt.

Jag äter gott på ätardagarna men inte så mycket som jag trodde att jag skulle. På fastedagarna är jag mer sugen på gott än på ätardagarna.

På fastedagarna äter jag rågbröd och lågfettsost för cirka 460 kcal.

Senaste 2 passen har jag varit något svagare än förväntat. Dock kört på rätt mycket med strypträning, så det är möjligt att jag varit lite trött i armarna och dessa 2 pass har varit överkroppspass...
Annars ”händer” inte mycket alls. Inte direkt något jag förväntar mig heller, jag kan äta fritt utan att bli fet, det är bra nog.
Gårdagens fasta var lite jobbig, kände mig väldigt låg på blodsocker så att jag nästan mådde illa på slutet, har aldrig hänt mig förr vid fasta, åt kanske lite för lite dagen innan. Men fastan är lätt att ta sig igenom överlag tycker jag, det är värt det.

Langster
2020-10-25, 08:47
Kollade min statistik från vågen nu och den säger -2,2 kg i oktober jämfört med september. Påbörjade varannandagsfasta 3 oktober... så det är ju i det närmaste en perfekt viktnedgång egentligen. Det kändes inte som att jag gjort den typen av framsteg men jag tror jag blir lite lurad av att vikten går upp och ned hela tiden.

Stignich
2020-10-26, 12:01
Har kört i snart 10v och är väldigt nöjd med upplägget. Har gått ned ca 8kg och är helt klart den lättaste "deff" jag hittills gjort.

En sak jag undrar över är om någon mer än jag upplever en kraftig kroppstemperaturökning på kvällen under fastedagen? Känslan påminner lite om när man har feber och tar en Ipren.

King Grub
2020-10-26, 12:25
För mig är det mer en normalisering av kroppstemperaturen. Mitt på dagen och på eftermiddagen fryser jag ordentligt, men på kvällen är jag varm igen. Inte som på ätardagen dock. Då stiger temperaturen än mer.

LunaSpice
2020-10-26, 12:50
Hur mkt "går ni loss" på ätardagen? Om vi tänker kcal in vs ut.

King Grub
2020-10-26, 12:52
Vill man gå ned i vikt äter man "normalt" på ätardagarna, som man hade gjort ifall man ätit varje dag. Vill du inte gå ned i vikt måste du dubbla ditt normala kaloriintag för balans. Det klarar inte de flesta, även de som tror att de är storätare, dag ut och dag in, varför varannandagsfasta så småningom leder till viktnedgång hos de allra flesta.

King Grub
2020-10-26, 12:56
Det är lätt att tro att man är dödligt hungrig på ätardagarna, men så är inte fallet.

Jarp
2020-10-26, 13:03
Det är lätt att tro att man är dödligt hungrig på ätardagarna, men så är inte fallet.

Jag har testat, men hade större problem med ätardagarna än fastedagarna. Mådde rätt dåligt efter att ha ätit, vad jag än åt. Fastan var inga som helst problem. Skulle nog klara mycket längre om jag var inställd på det.

skyffelmördarn
2020-10-26, 13:20
Jag har testat, men hade större problem med ätardagarna än fastedagarna. Mådde rätt dåligt efter att ha ätit, vad jag än åt. Fastan var inga som helst problem. Skulle nog klara mycket längre om jag var inställd på det.

Går du på en större måltid direkt när du bryter fastan? Det är ju kanske inte det bästa i så fall.

Langster
2020-10-26, 14:21
För mig är det mer en normalisering av kroppstemperaturen. Mitt på dagen och på eftermiddagen fryser jag ordentligt, men på kvällen är jag varm igen. Inte som på ätardagen dock. Då stiger temperaturen än mer.

Detta är den normala reaktionen tror jag.

Vill man frysa lite extra på fastan så kan man peta i sig lite yohimbine, det blir nästan outhärdligt. Bra på varma sommardagar, då fryser man trots 35 grader och sol! Nyttigt!

Bandid0
2020-10-26, 16:39
Detta är den normala reaktionen tror jag.

Vill man frysa lite extra på fastan så kan man peta i sig lite yohimbine, det blir nästan outhärdligt. Bra på varma sommardagar, då fryser man trots 35 grader och sol! Nyttigt!

...beroende på var man bor. Sedan många år är yohimbine klassat som hälsofarlig vara (eller var det läkemedel?) i Sverige och får inte innehas otillåtet.

Hur mkt "går ni loss" på ätardagen? Om vi tänker kcal in vs ut.

Jag har insett att om jag går loss helt fullständigt så är det inte omöjligt att äta igen underskottet. Men det gör man ju inte hälften av veckans dagar. Hittills på dessa två veckor som jag kört så skulle jag säga att det är en eller max två av ätdagarna som blir mer svullande. Oftast blir det bara att jag äter mer vanlig mat och kanske unnar mig någon efterrätt eller något gott utan att gå till överdrift.

Langster
2020-10-26, 20:43
...beroende på var man bor. Sedan många år är yohimbine klassat som hälsofarlig vara (eller var det läkemedel?) i Sverige och får inte innehas otillåtet.

Oh ja, det är jag fullt medveten om. Inte för att det blir mer tillåtet, men dessa köpte jag innan det blev klassat, svenska märket topformula, 200 tabletter köpte jag och jag har ca 100 kvar så här typ 10 år senare. Har kvar dem för att de är så vidriga att ta, man känner sig sjuk. Men ibland vill man ha det lite vidrigt!

Scratch89
2020-10-27, 15:21
Det kanske redan har tagits upp i tråden då jag mest skummat igenom, men hur tänker man med proteinintaget? Om man äter "normalt" på sina ätardagar, blir inte proteinintaget halverat då över tid?

Langster
2020-10-28, 14:16
Det kanske redan har tagits upp i tråden då jag mest skummat igenom, men hur tänker man med proteinintaget? Om man äter "normalt" på sina ätardagar, blir inte proteinintaget halverat då över tid?

Jo... men äter man ”normalt” varje dag så används inte allt protein till muskeluppbyggnad. Jag menar inte att det skulle göra det bara för att man fastar varannan dag, men kanske används mer protein till muskeluppbyggnad om man äter ”normalt” varannan dag än om man svälter sig varje dag på en lågkalori/högproteindiet? Eller kanske gör det helt enkelt ingen skillnad.

Fettintaget och kolhydratsintaget blir ju också halverat, det är ju liksom det som är tanken. Att man ska äta mindre.

DudX
2020-10-28, 18:00
För mig så funkar varannan dag fasta bra, det kontrollerar min hunger superbra. Blir "aldrig" hungrig när jag fastar, jag äter när jag vill, inte när magen är tom.

Scratch89
2020-10-29, 11:14
Jo... men äter man ”normalt” varje dag så används inte allt protein till muskeluppbyggnad. Jag menar inte att det skulle göra det bara för att man fastar varannan dag, men kanske används mer protein till muskeluppbyggnad om man äter ”normalt” varannan dag än om man svälter sig varje dag på en lågkalori/högproteindiet? Eller kanske gör det helt enkelt ingen skillnad.

Fettintaget och kolhydratsintaget blir ju också halverat, det är ju liksom det som är tanken. Att man ska äta mindre.

Jo, jag är med på de tankarna. Men helt plötsligt är det ingen som pratar om att proteinintaget är viktigt för muskelbyggnad längre, och dessutom inte heller på kaloriunderskott (vilket det verkar bli över tid): Hur kan det vara gynnsamt för muskeluppbyggnaden att halvera proteinintaget?

Om man äter varannandagsfasta för andra orsaker (hälsoskäl, viktnedgång, kontroll av kalorier) så är det ju en sak, för maximal muskeluppbyggnad och hälsa går ju väldigt sällan hand i hand, men jag blir ibland förvånad över hur vissa trender går och blir stora utan att detta adresseras, särskilt på ett träningsforum.

King Grub
2020-10-29, 11:15
Jag rekommenderar ingen som är ute efter att bygga maximalt med muskler att fasta överhuvudtaget.

Scratch89
2020-10-29, 11:25
Jag rekommenderar ingen som är ute efter att bygga maximalt med muskler att fasta överhuvudtaget.

Såklart. Men du svarade ett väldigt kort "nej" på om man skulle tappa muskler på att äta halva proteinintaget (genom att fasta varannan dag och äta "normalt" den andra dagen) på tt inlägg ett par sidor bak. Varför skulle det inte ske? Är det något magiskt med att äta varannan dag som gör att de rätt så vedertagna rekommendationerna med högt proteinintag i vanliga fall inte gäller?

King Grub
2020-10-29, 11:30
Tappar man muskler när man styrketränar gör man något rejält fel om man inte redan är nära tävlingsform eller lever på semlor.

Som jag skrev i artikeln, med referenser, förlorar man mindre muskler med varannandagsfasta än med en vanlig lågkaloridiet även utan styrketräning med i bilden.

Scratch89
2020-10-29, 13:22
Tappar man muskler när man styrketränar gör man något rejält fel om man inte redan är nära tävlingsform eller lever på semlor.

Som jag skrev i artikeln, med referenser, förlorar man mindre muskler med varannandagsfasta än med en vanlig lågkaloridiet även utan styrketräning med i bilden.

Jo du skriver det ibland, men det verkar vara rätt så vanligt att folk tappar muskelmassa under en diet, om man försöker hålla koll på det med t.ex nån form av impedansvåg eller andra, mer pricksäkra metoder.

Jag har läst artikeln, jag ifrågasätter egentligen inte faktumet, utan bara hur två olika narrativ kan förekomma samtidigt; det är viktigt med högt proteinintag under diet, gärna 2 gram protein per kg kroppsvikt, men det är också ok att minska till hälften av detta genom att äta varannan dag.

Vad är det för mekanismer bakom detta i så fall? Betyder det att proteinintaget kanske inte har så stor betydelse som man tidigare trott, eller är det något annat med just de långa fasteperioderna som gör det?

Frågan är ju vad som menas med "rejält fel" i så fall.

Bandid0
2020-10-29, 13:29
Tycker det är en mycket bra fråga som Scratch ställer. En förklaring jag hört (ingen aning om den är sann) är att i fasta så behöver kroppen i mindre utsträckning bryta ner muskelprotein för att tillgodose energibehovet. Det blir lättare för kroppen att frigöra energi från kroppsfett bl.a. pga högre nivåer av tillväxthormon. Därför skulle fastan i sig vara muskelbesparande (relativt kontinuerligt underskott).

Sen är det tveksamt om kroppen är så fyrkantig som man i träningsvärlden ibland antyder (d.v.s. det är tveksamt om man måste äta jättemycket protein VARJE dag för att inte tappa muskler). Tidigare i år testade jag att äta 3 gram/kg kroppsvikt varannan dag, och enbart godis varannan dag. Gick fortfarande ner i vikt och tappade ingen styrka på gymmet, vilket borde vara kvitto på bibehållen muskelmassa.

Men jag vet inte. Vore roligt att höra ett mer kunnigt svar om varför varannandagsfasta skulle vara mer muskelbesparande än ett kontinuerligt underskott.

King Grub
2020-10-29, 13:45
Vid kroniskt underskott sjunker basnivåerna av muskelproteinsyntesen.

Spiffy
2020-10-29, 19:20

Äggröra med spenat och tomat borde vara rätt opti då?
Är också rätt gott!

skyffelmördarn
2020-10-29, 20:02
Havregrynsgröt med proteinpulver och kokta ägg brukar jag stå mig rätt länge på.

Langster
2020-10-29, 20:53
Jo, jag är med på de tankarna. Men helt plötsligt är det ingen som pratar om att proteinintaget är viktigt för muskelbyggnad längre, och dessutom inte heller på kaloriunderskott (vilket det verkar bli över tid): Hur kan det vara gynnsamt för muskeluppbyggnaden att halvera proteinintaget?

Om man äter varannandagsfasta för andra orsaker (hälsoskäl, viktnedgång, kontroll av kalorier) så är det ju en sak, för maximal muskeluppbyggnad och hälsa går ju väldigt sällan hand i hand, men jag blir ibland förvånad över hur vissa trender går och blir stora utan att detta adresseras, särskilt på ett träningsforum.

Jag tror knappast att muskelbyggandet maximeras av att inte äta under ganska långa perioder. Men å andra sidan så är varannan dag på kaloribalans eller en bit över balans - om man ställer det mot kroniskt underskott så kan man iaf spekulera kring vad som egentligen är bäst för mucklerna... det KÄNNS ju åtminstone bättre att kunna äta sig mätt och normalt.
Proteinintaget kan ju utan problem hållas på ungefär samma nivå som 2 dagar av en normal viktminskningsdiet över ett mål på kvällen och fritt ätande varannan dag - om man nu är orolig över den saken.

Scratch89
2020-10-29, 21:35
Jag tror knappast att muskelbyggandet maximeras av att inte äta under ganska långa perioder. Men å andra sidan så är varannan dag på kaloribalans eller en bit över balans - om man ställer det mot kroniskt underskott så kan man iaf spekulera kring vad som egentligen är bäst för mucklerna... det KÄNNS ju åtminstone bättre att kunna äta sig mätt och normalt.
Proteinintaget kan ju utan problem hållas på ungefär samma nivå som 2 dagar av en normal viktminskningsdiet över ett mål på kvällen och fritt ätande varannan dag - om man nu är orolig över den saken.

Jag är bara fundersam hur ett halverat kaloriintag och halverat proteinintag, över tid, kan vara den nya trenden folk hoppar på, när det i många år har varit ett bra recept för att tappa muskler genom för stort underskott och för litet proteinintag. Jag har svårt att tro att det på lång sikt skulle vara bättre än ett moderat underskott och högt proteinintag (ja, jag har läst artikeln...).

Det här känns, för att använda Slartibartfasts ord, som en ny Apan Nicklas.

Att däremot överäta (nästan) ikapp på ätardagen med både kalorier och protein är ju en annan sak.

Langster
2020-10-30, 00:12
Jag är bara fundersam hur ett halverat kaloriintag och halverat proteinintag, över tid, kan vara den nya trenden folk hoppar på, när det i många år har varit ett bra recept för att tappa muskler genom för stort underskott och för litet proteinintag. Jag har svårt att tro att det på lång sikt skulle vara bättre än ett moderat underskott och högt proteinintag (ja, jag har läst artikeln...).

Det här känns, för att använda Slartibartfasts ord, som en ny Apan Nicklas.

Att däremot överäta (nästan) ikapp på ätardagen med både kalorier och protein är ju en annan sak.

Totalt halverat jämfört med en viktminskningsdiet är nog väldigt svårt att uppnå vid "fritt ätande", då skulle man nöja sig med knappa 2000 kcal varannan dag - man skulle fullkomligt rasa i vikt och må skit och vara vansinnigt hungrig efter en vecka eller så. Det som händer är snarare att man inte riktigt lyckas få i sig 48 timmars kalorier under 24 timmars ätande, och därmed hamnar på ett knappt energiunderskott över tid. Min vikt har t.ex inte rasat under den ca månad jag testat detta, den har gått väldigt långsamt nedåt.
Och varför man testar detta, undrar du? Lockelsen är ju att kunna gå ned i vikt utan att man ska behöva tänka på vad man äter varenda jävla dag och slippa vara hungrig varenda jävla dag under processen och därefter slippa gå upp varenda jävla kilo på en månad bara för att man är så trött på att vara så jävla hungrig och för att man inte kunnat äta det man varit sugen på.
Lockelsen för mig har inte varit att jag på något magiskt sätt plötsligt ska packa på mig 10 kg muskler på kaloriunderskott (läser man trådarna om detta kan man få intrycket av att vissa tror att det är det som kommer att hända, men det är ingen som har påstått att så är fallet).

unsuspected
2020-10-30, 22:55
Vill man gå ned i vikt äter man "normalt" på ätardagarna, som man hade gjort ifall man ätit varje dag. Vill du inte gå ned i vikt måste du dubbla ditt normala kaloriintag för balans. Det klarar inte de flesta, även de som tror att de är storätare, dag ut och dag in, varför varannandagsfasta så småningom leder till viktnedgång hos de allra flesta.
Även för personer med ätstörningar likt hetsätning eller liknande problem?

ispåse
2020-10-31, 00:31
Har väl nått ungefär så långt jag kan komma vad gäller muskler så framöver handlar allt om att hitta en bättre form. Skulle jag smidigt gå ner i vikt utan att säcka ihop är det ju positivt. Skulle jag förlora några kg muskler är det inte hela världen utan skulle snabbt lägga på mig de igen om jag återgick till att äta normalt på nytt.

Det händer helt enkelt inget mer oavsett 100g protein eller 400g om dagen så därför jag börjat laborera lite.

King Grub
2020-10-31, 07:32
Även för personer med ätstörningar likt hetsätning eller liknande problem?

Jag rekommenderar uttryckligen personer med ätstörningar eller risk för ätstörningar att undvika fasta i artikeln.

unsuspected
2020-10-31, 23:41
Jag rekommenderar uttryckligen personer med ätstörningar eller risk för ätstörningar att undvika fasta i artikeln.

Tack :)

Waimea
2020-11-01, 16:33
Hur långt cyklade de på vilodagen?

King Grub
2020-11-01, 17:29
Vilka är "de" du pratar om?

Waimea
2020-11-01, 17:34
"De" är de som i en 12 veckor lång studie kombinerade varannandagsfasta med cykling varannan dag och gick ner hela sex gånger så mycket i vikt.

King Grub
2020-11-01, 18:08
Referensen finns i artikeln, och fullängdsartikeln är gratis och öppet tillgänglig.

At the beginning of the study (weeks 1‐4), each exercise session ran for a 25‐min duration and corresponded to 60% of the subject's HRmax. Training duration and intensity increased incrementally at weeks 4, 7, and 10 by 5 min and 5% HRmax. As such, by week 10, each subject was exercising for a 40‐min duration at an intensity of 75% HRmax.

Waimea
2020-11-01, 19:07
Tack. Jag ska hålla ögonen öppna för tillgängliga fullängdsartiklar framöver.

Spiffy
2020-11-02, 08:56
Hur hade ni lagt upp det lilla målet på "fastan" om ni hade varit jag.
Tränar styrketräning 11:30-12:30 måndag - fredag. Sen tränar jag även ibland löpning/bjj/mma på kvällen vid 18:30 ungefär.
Hade ni ätit efter styrketräningen, eller efter träningen på kvällen, eller kanske innan kvällsträningen.

King Grub
2020-11-02, 09:24
Jag hade inte fastat med ett sådant upplägg.

Langster
2020-11-02, 09:31
Hur hade ni lagt upp det lilla målet på "fastan" om ni hade varit jag.
Tränar styrketräning 11:30-12:30 måndag - fredag. Sen tränar jag även ibland löpning/bjj/mma på kvällen vid 18:30 ungefär.
Hade ni ätit efter styrketräningen, eller efter träningen på kvällen, eller kanske innan kvällsträningen.

Jag hade inte fastat om jag tränade så, det är uppenbart att det inte passar ihop.

Spiffy
2020-11-02, 10:31
Synd, kändes väldigt smidigt.
får kanske testa med två mindre mål efter varje träningstillfällen. Så blir det ändå att man kan äta normalt ena dagen, och ändå kanske få kcal minus på enkelt sätt.

Langster
2020-11-02, 10:51
Synd, kändes väldigt smidigt.
får kanske testa med två mindre mål efter varje träningstillfällen. Så blir det ändå att man kan äta normalt ena dagen, och ändå kanske få kcal minus på enkelt sätt.

Om du inte tränar något alls lördag-söndag så kan du ju fasta någon av de dagarna, eller båda, om du nu vill fasta.

Spiffy
2020-11-02, 11:07
Om du inte tränar något alls lördag-söndag så kan du ju fasta någon av de dagarna, eller båda, om du nu vill fasta.

Det händer att jag gör det.
Vill mest ha ett smidigt sätt att gå ner i vikt, utan att behöva väga och räkna kcal så jäkla noga. Sen att det kommer andra fördelar med fastan var ju en bonus.

Bandid0
2020-11-02, 12:14
Tredje veckan klar. Bara minskat ett drygt kilo på dessa tre veckor, vilket är lite tråkigt för jag hade väntat mig mer. Däremot så har jag blivit starkare. Det går inte att bortse ifrån nu när jag haft flera pass i rad med ökningar. Den största nackdelen hittills är att det ibland är svårt att sova på natten på fastedagarna.

LunaSpice
2020-11-02, 13:42
Tredje veckan klar. Bara minskat ett drygt kilo på dessa tre veckor, vilket är lite tråkigt för jag hade väntat mig mer. Däremot så har jag blivit starkare. Det går inte att bortse ifrån nu när jag haft flera pass i rad med ökningar. Den största nackdelen hittills är att det ibland är svårt att sova på natten på fastedagarna.

Svårt att somna eller problem under natten med uppvaknanden?

Bandid0
2020-11-02, 15:49
Svårt att somna eller problem under natten med uppvaknanden?

Mer det senare. Jag somnar alltid men tenderar att vakna vid 2-4 och inte kunna somna om. Det är ett riktigt elände.

Jompi
2020-11-02, 23:44

Låter ändå ganska ok om du blivit starkare. Även om man såklart vill gå ner lite snabbare.

Vad väger du nu? Hur mycket äter du på ätardagarna? Mäter du midja osv?

ispåse
2020-11-03, 21:29
Får lägga ner fastan. Jobbar natt och sömnen dagtid blir lidande av att somna hungrig. De dagar jag sover likt normalt folk somnar jag utan större problem men kräver lite mer sova ordentligt mitt på dagen, fastan hjälper tyvärr inte till där. Riktigt tråkigt för gillar upplägget annars.

RökteUppMinKatt
2020-11-03, 22:21
Så olika mellan folk. Nu fastar jag inte varannan dag, men likväl när jag fastar är alltid då jag sover som bäst.

ispåse
2020-11-03, 22:30
Jag har inga problem med att sova om nätterna fastande som proppmätt. Men att få till sömnen dagtid en 7-8 timmar i sträck kräver lite mer av mig. Brukar behöva äta något riktigt fettdrypande, då sover jag som ett barn tills eftermiddagen. Fastande eller med en mindre portion i mig far jag runt som en propeller. Kan vakna upp med ångest närmast utan att förstå varför.

Langster
2020-11-09, 11:25
De senaste fastedagarna har varit rätt tunga, vaknar hungrig och är väldigt hungrig hela dagen. Överkompenserar mer på ätardagara... går därmed inte ned i vikt. Jag måste börja hålla igen på ätardagarna för att kunna gå ned i vikt, trist men inte oväntat :d

G-son
2020-11-09, 19:14
De senaste fastedagarna har varit rätt tunga, vaknar hungrig och är väldigt hungrig hela dagen. Överkompenserar mer på ätardagara... går därmed inte ned i vikt. Jag måste börja hålla igen på ätardagarna för att kunna gå ned i vikt, trist men inte oväntat :d

Har du börjat äta mer "skräp" eller bara mer mat? Kanske gått ifrån din "dietmat"?

Uppläget är ju att man inte ska behöva räkna kcal men Har du gjort någon grovräkning?

Bandid0
2020-11-10, 14:26
Har börjat räkna kalorier och fått börja hålla igen lite på ätardagarna. Nu går vikten neråt igen. Det är inga som helst problem att äta dubbla kaloribehovet på ätardagarna utan ansträngning om man inte begränsar sig.

lagerrensning
2020-11-11, 13:47
Älskar egentligen också upplägget, men mitt stora problem är också sömnen. Svårt att somna och sover jättedåligt, så känns som kroppen tar enormt mycket stryk. Hade sömntabletter på recept innan som var perfekt att ha med fasta, när hungern blev förjävlig som är främst på kvällar för mig, tog man det och slocknade och sov ändå ok. Men knapra det konstant känns ju sådär. Måste köra mycket cardio om sömnen ska bli ok men inte alltid det går, och då är energin hög innan läggdags vilket blir jobbigt.

MaHil
2020-11-23, 07:18
Har kört varannandagsfasta nu i 4 veckor drygt och tappat 3kg. Jag har säkert 10kg till som jag kan plocka, är 190cm lång och startade på 93kg. Tränar styrka 1-2 dgr i veckan och resterande pass är träning för vasaloppet, totalt mellan 4-6 pass i veckan. Jag har lagt styrketräningen på ätardagarna och på fastedagarna försöker jag få till konditionspassen strax innan det är dags att äta. Har inga problem med att köra hårda intervallpass under fastan. Fastedagarna är inga problem när det jobbas, svårare på helgen då jag älskar att laga god mat och dricka vin :)

Dåren
2020-11-26, 14:33
Den här dieten funkar bra för mig att tillämpa och jag har kört en dryg vecka. I söndags skulle jag egentligen fasta men "lånade" måndagens ätning pga socialt sammanhang. Det blev lite kämpigt med en dubbelfasta måndag-tisdag men det gick bra. :p

Ett problem jag har är att magen reagerar illa när jag väl får äta igen. Avföringen blir lös och jag behöver gå på toa snabbt efter att fastan bryts. Vad beror det på och vad kan jag göra?

Diomedea exulans
2020-11-26, 14:45
Har börjat räkna kalorier och fått börja hålla igen lite på ätardagarna. Nu går vikten neråt igen. Det är inga som helst problem att äta dubbla kaloribehovet på ätardagarna utan ansträngning om man inte begränsar sig.

Även om du håller dig till ”clean” mat?

Langster
2020-11-26, 19:49
Även om du håller dig till ”clean” mat?

För mig förtar det lite av idén om man ska hålla sig till clean mat.
Det som är kul med upplägget är att man kan äta godare.

Nu har jag kört varannandagsfasta i 2 månader med fritt ätande och detta har i princip gått över till en bulk under den sista månaden trots att jag bara äter varannan dag (förutom det lilla målet på fastedagarna då)... gått upp till 98-100 kg från 90-92 kg senaste månaden. Oops!

DOCK är kroppskompositionen bättre än förväntat. När jag vägde mig sist vägde jag 100,5 kg med 10,5% bf enligt vågen. Tveksamt om jag varit i så bra form vid så hög kroppsvikt tidigare.

Jag håller på och utvärderar läkarordinerad TRT nu, så det är ju ganska troligt att kroppskompositionen inte helt beror på varannandagsfastan - men det spelar säkert in också!

Uncle Joe
2020-11-26, 20:32

Nu har jag kört varannandagsfasta i 2 månader med fritt ätande och detta har i princip gått över till en bulk under den sista månaden trots att jag bara äter varannan dag (förutom det lilla målet på fastedagarna då)... gått upp till 98-100 kg från 90-92 kg senaste månaden. Oops!

DOCK är kroppskompositionen bättre än förväntat. När jag vägde mig sist vägde jag 100,5 kg med 10,5% bf enligt vågen. Tveksamt om jag varit i så bra form vid så hög kroppsvikt tidigare.

Jag håller på och utvärderar läkarordinerad TRT nu, så det är ju ganska troligt att kroppskompositionen inte helt beror på varannandagsfastan - men det spelar säkert in också!

OT: Att de ens tog ett blodprov på dig som är så jäkla grov fattar jag inte. Fick du inga frågetecken-blickar av doktorn när du sa att du misstänkte lågt testo?

MaHil
2020-11-27, 06:50
Avföringen blir lös och jag behöver gå på toa snabbt efter att fastan bryts. Vad beror det på och vad kan jag göra?

Har fått så någon enstaka gång, oklart varför.

skyffelmördarn
2020-11-27, 08:24
Avföringen blir lös och jag behöver gå på toa snabbt efter att fastan bryts. Vad beror det på och vad kan jag göra?

Är det här andra gången KG vurmar för något som får folk att skita löst? :d C-vitamin kuren och nu det här.

Jag tror du ska försöka äta lite mindre och kanske något som är "snällt" mot din mage när du bryter fastan, och sen öka lite för att se om det hjälper. Betyder inte att du behöver äta tråkmat hela dagen men kanske första målet kan vara något neutralt så du inte går direkt från fasta till pepperoni-pizza med vitlökssås.

Langster
2020-11-27, 11:12
OT: Att de ens tog ett blodprov på dig som är så jäkla grov fattar jag inte. Fick du inga frågetecken-blickar av doktorn när du sa att du misstänkte lågt testo?

Jag tog det första testet privat genom werlabs, då träffar man aldrig någon annan än sköterskan som tar provet och då är det ju redan bokat och klart via nätet. Sen tog jag med mig det resultatet till husläkaren. Han sa: Du ser inte ut som någon som har testosteronbrist, då kontrade jag med att även tjejer kan bygga muskler. Tog ett nytt prov då och det var lite högre än det första men jag fick välja själv om jag ville prova.
Jag känner mig piggare nu än jag gjort på många år.

skyffelmördarn
2020-11-27, 11:56
läkarordinerad TRT

Snacka om att leva drömmen

Uncle Joe
2020-11-27, 12:47
Jag tog det första testet privat genom werlabs, då träffar man aldrig någon annan än sköterskan som tar provet och då är det ju redan bokat och klart via nätet. Sen tog jag med mig det resultatet till husläkaren. Han sa: Du ser inte ut som någon som har testosteronbrist, då kontrade jag med att även tjejer kan bygga muskler. Tog ett nytt prov då och det var lite högre än det första men jag fick välja själv om jag ville prova.

Tack för input. Kanske ska gå till doktorn igen när jag fyller femtio.
Sist kollade de testot (dock inte fritt) och det låg inom normalvärdena.

Du kanske kommer få lite bättre gains på köpet?

CalleP
2020-11-27, 12:55

haha helt sjukt! Så du har gått upp 6-10kg på en månad när du in princip bara äter varannan dag? :D Hur kan en vanlig dag se ut då, bara snabbmat och glass på ätardagarna eller vadå? :D

kvarnis
2020-11-27, 13:16

Hur många nmol låg du på och vad var shgb-värdet?

LunaSpice
2020-11-27, 14:17

Gick du till vårdcentral? Jag hade ett lågt värde (8 nmol/l), symtom med energilöshet, irritation, erektionsproblem, nedstämdhet, i princip inga gains på gymmet sedan 1-2 år etc. Läkaren tyckte dock att det var "helt normalt", nåmnde inte och det lågt på lägsta refernspunkten, och gick inte vidare. Ska jag bestrida detta? Eller ska jag söka mig privat för ett få ett andra utlåtande?

Bandid0
2020-11-27, 14:30

Hade du dietat nyligen och vad låg du på för BF enligt dig själv när du tog testet? Säger inte att det var fel att du erbjöds TRT, men om man ligger under 15 % i BF tycker jag första steget borde vara att normalisera det och sedan ta ett nytt test, innan man överväger behandling. Tillräckligt lågt BF så uppvisar ju vem som helst kastratnivåer.

Langster
2020-11-27, 14:32
Gick du till vårdcentral? Jag hade ett lågt värde (8 nmol/l), symtom med energilöshet, irritation, erektionsproblem, nedstämdhet, i princip inga gains på gymmet sedan 1-2 år etc. Läkaren tyckte dock att det var "helt normalt", nåmnde inte och det lågt på lägsta refernspunkten, och gick inte vidare. Ska jag bestrida detta? Eller ska jag söka mig privat för ett få ett andra utlåtande?

Jag gick till vårdcentral.
Det sista provet låg på 10,9 nmol för mig. Så ja, gå till en annan läkare.

Jag hade väl turen att träffa en bra läkare, han hade rätt bra koll på detta, det märktes. Enligt honom så kan man utvärdera vid symtom och under 12 nmol.

Bandid0
2020-11-29, 10:25
Vissa fastedagar äter jag inte ens ett litet mål på kvällen. Jag är helt enkelt inte sugen.

Oavsett om jag äter eller inte på fastedagen så har jag till och från börjat få problemet att jag vaknar på natten eller morgonen efter med svår huvudvärk. Det liknar den huvudvärken man har som bakfull, varför jag misstänker att det kan vara något med vätskebalansen som joxas till av fastan. Detta kan hända oavsett om jag ätit det lilla målet eller fastat helt.

Kan jag göra något för att undvika dessa huvudvärkar? Jag tar redan zink och magnesium alla dagar.

söderkisen
2020-11-29, 11:49
Vissa fastedagar äter jag inte ens ett litet mål på kvällen. Jag är helt enkelt inte sugen.

Oavsett om jag äter eller inte på fastedagen så har jag till och från börjat få problemet att jag vaknar på natten eller morgonen efter med svår huvudvärk. Det liknar den huvudvärken man har som bakfull, varför jag misstänker att det kan vara något med vätskebalansen som joxas till av fastan. Detta kan hända oavsett om jag ätit det lilla målet eller fastat helt.

Kan jag göra något för att undvika dessa huvudvärkar? Jag tar redan zink och magnesium alla dagar.

Testa 1/2 tesked salt och ett glas vatten innan läggdags kanske kan hjälpa.

Langster
2020-11-29, 11:49

Intressant, jag har själv åkt på migränliknande huvudvärk på natten efter fastedagen ett par ggr nu.
I vuxen ålder har jag kopplat den typen av huvudvärk till hård träning då jag svettas mycket - hård konditionsträning har nästan oundvikligen lett till huvudvärk på kvällen/natten. Numera drar jag alltid ett par vätskeersättningstabletter i samband med träning och det brukar funka bra, har väldigt sällan ont i huvudet i samband med träning nu.
Det är ju möjligt att man råkar dricka lite för lite på fastedagarna om man inte aktivt ser till att dricka ordentligt. Sen är det ju möjligt att nivåer av elektrolyter blir rubbad när man inte äter på ca 24 timmar.
Man kan ju prova att dra i sig någon tablett vätskersättning med en halvliter vatten mitt på fastedagen och se om huvudvärken uteblir.
De gånger jag fått huvudvärk nu på kvällen/natten efter fastan har jag kännt mig lite sliten redan på eftermiddagen och när man får den känslan brukar det redan vara för sent att göra något åt saken, då är det nsaid som gäller för att iöht kunna sova.

Langster
2020-11-29, 11:53
Hade du dietat nyligen och vad låg du på för BF enligt dig själv när du tog testet? Säger inte att det var fel att du erbjöds TRT, men om man ligger under 15 % i BF tycker jag första steget borde vara att normalisera det och sedan ta ett nytt test, innan man överväger behandling. Tillräckligt lågt BF så uppvisar ju vem som helst kastratnivåer.

Du har rätt, men det bryr jag mig inte om. Jag vill kunna ha lågt bf och normalt testo :)

Langster
2020-11-29, 12:04
haha helt sjukt! Så du har gått upp 6-10kg på en månad när du in princip bara äter varannan dag? :D Hur kan en vanlig dag se ut då, bara snabbmat och glass på ätardagarna eller vadå? :D

Aldrig snabbmat i form av färdig köpt från typ donken. Lagar alltid maten själv och har gjort så hela året. Men det blir t.ex alltid pannkakor med glass och lönnsirap när jag kommer hem från morgonträningen. Sen någon mer normal lunch. En relativt kaloririk middag och något kvällsmål. Det blir väl typ 3 mål som skulle klassas som fuskmåltider på diet per ätardag och jag äter tills jag är nöjd, och jag kan äta väldigt mycket innan jag är nöjd. Fritt ätande funkar inte för mig för viktnedgång, skulle typ behöva fasta 3 dagar och äta 1 dag osv för att det ska gå ihop.
Men just nu får det vara så här, jag går upp i vikt men jag har inte blivit oaptitligt fet än.

CalleP
2020-11-29, 13:59
Aldrig snabbmat i form av färdig köpt från typ donken. Lagar alltid maten själv och har gjort så hela året. Men det blir t.ex alltid pannkakor med glass och lönnsirap när jag kommer hem från morgonträningen. Sen någon mer normal lunch. En relativt kaloririk middag och något kvällsmål. Det blir väl typ 3 mål som skulle klassas som fuskmåltider på diet per ätardag och jag äter tills jag är nöjd, och jag kan äta väldigt mycket innan jag är nöjd. Fritt ätande funkar inte för mig för viktnedgång, skulle typ behöva fasta 3 dagar och äta 1 dag osv för att det ska gå ihop.
Men just nu får det vara så här, jag går upp i vikt men jag har inte blivit oaptitligt fet än.

Där ser man :D Låter gött med pankakor med sirap efter träning haha!

Nilsbergstroom
2020-11-29, 19:41
"Kul" att någon annan går igenom samma skit som jag angående testosteron. Är det inte jävligt lätt att kroppen helt slutar tillverka eget testo när man börjar TRT-kur? Ska själv iväg på remiss angående detta, hade 0.4nmol/L på när jag testade mig förra veckan. Vet inte vad det beror på egentligen, kan vara näringsbrist men jag är långt ifrån FÖR "deffad", Skulle uppskatta 13-14% bf äter 2900kcal/dag. Är väldigt trött hela tiden, noll sexdrift och har minskat MYCKET i styrka senaste året.

Langster
2020-11-29, 20:22
"Kul" att någon annan går igenom samma skit som jag angående testosteron. Är det inte jävligt lätt att kroppen helt slutar tillverka eget testo när man börjar TRT-kur? Ska själv iväg på remiss angående detta, hade 0.4nmol/L på när jag testade mig förra veckan. Vet inte vad det beror på egentligen, kan vara näringsbrist men jag är långt ifrån FÖR "deffad", Skulle uppskatta 13-14% bf äter 2900kcal/dag. Är väldigt trött hela tiden, noll sexdrift och har minskat MYCKET i styrka senaste året.

TRT står ju för testosterone replacement theraphy - inte testosterone supplementation theraphy. Så ja, den egna produktionen kommer att stängas av efter ett tag. Man går på behandlingen för resten av livet. Och varför inte? Är man proaktiv och går på kommer man garanterat ha bättre nivåer än alla som inte får denna behandling när man är 50-60-70 år osv.

Nilsbergstroom
2020-11-29, 21:46
Okej, jag hoppas ju få igång min egna produktion men vill veta varför jag inte producerar testosteron. 24 år så borde vara i någon sorts peak just nu

Bandid0
2020-12-02, 08:11
Du har rätt, men det bryr jag mig inte om. Jag vill kunna ha lågt bf och normalt testo :)

Ingen kan klandra dig. :)

Varannandagsfastan har definitivt påverkat min vilopuls märkte jag nyligen. Mätte en fastedag och låg på drygt 50 slag!

Wain
2020-12-02, 11:46

Skrev tidigare i tråden om att även jag fick dessa huvudvärkar. Lyckades ej lösa det med vätska och salter, verkar vara blodsockerrelaterat.

Oppson
2020-12-03, 14:12
Jag tycker att jag behöver springa på toaletten och kissa oftare dom dagarna som jag fastar, är det någon mer som upplever det och vad kan det bero på?

Jag skulle säga att jag dricker lika mycket oavsett om det är ätardag eller fastedag.

Jay-Z
2020-12-03, 21:14
Jag ska köra på det här nu. En fördel är ju att jag lära spara 2000 spänn i månaden och bli i bättre form också. Äter ju bara varannan dag.

Tänker mig nåt som:

Dag 1 - 18:00 - Sista målet
Dag 2 - 18:00 - 500 kcal
Dag 3 - 12:00-18:00 - Nattvarden och sedan rinse repeat

Vad tänks?

Köttis
2020-12-03, 21:23
Skrev tidigare i tråden om att även jag fick dessa huvudvärkar. Lyckades ej lösa det med vätska och salter, verkar vara blodsockerrelaterat.

Varför tror du det är blodsockerrelaterat? Jag har aldrig fått huvudvärk av varken lågt eller högt blodsocker, och har inte hört talas om det heller.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk

MaHil
2020-12-04, 06:54
Jag ska köra på det här nu. En fördel är ju att jag lära spara 2000 spänn i månaden och bli i bättre form också. Äter ju bara varannan dag.

Tänker mig nåt som:

Dag 1 - 18:00 - Sista målet
Dag 2 - 18:00 - 500 kcal
Dag 3 - 12:00-18:00 - Nattvarden och sedan rinse repeat

Vad tänks?

Det är så jag kör, funkar fint. Äter dock frukost på helgen.

Jay-Z
2020-12-04, 09:56
Det är så jag kör, funkar fint. Äter dock frukost på helgen.

Idag är det träningsdag så gimme food, son!

Jarp
2020-12-06, 19:30
Bryts fastan av kosttillskott såsom zink, magnesium och multivitamin? Tidigare i tråden har det frågats om kreatin vilket inte ska bryta fastan. Även d-vitamin kom upp, och King Grub skrev att det inte behöver fördelas jämnt mellan dagarna utan kan tas ojämnt. Gäller detta även för de tillskott jag nämnde?

Langster
2020-12-06, 19:51
Bryts fastan av kosttillskott såsom zink, magnesium och multivitamin? Tidigare i tråden har det frågats om kreatin vilket inte ska bryta fastan. Även d-vitamin kom upp, och King Grub skrev att det inte behöver fördelas jämnt mellan dagarna utan kan tas ojämnt. Gäller detta även för de tillskott jag nämnde?

Varför ta dem under fasta? Det mesta tas upp bättre med mat än utan, vissa ämnen kan man bli illamående av på fastande mage.

Jarp
2020-12-06, 20:10
Varför ta dem under fasta?

Det är en annan diskussion.

Langster
2020-12-06, 21:08
Det är en annan diskussion.

Jaha? Mitt svar är då att man inte bör ta dem under fasta om fastan bara är 24 timmar, det finns ingen som helst anledning till det. Men om fastan bryts eller inte, troligen inte, om det inte handlar om typ brustabletter som innehåller en betydande mängd socker, kolla på innehållsförteckningen, vissa vanliga tabletter innehåller socker också. Men även om de gör det så är det en så liten mängd att det troligen inte gör någon som helst skillnad. Om man är OK med att inta t.ex kaffe, lightläsk eller lightsaft så ska man nog inte oroa sig över energiinnehållet i en multivitamintablett.

Personligen är det enda jag intar under fasta (förutom vatten) endast svart kaffe, kanske 1-2 koppar under fastan, och/eller koffeintabletter då behöver jag inte fundera på om fastan bryts eller inte, och jag ser absolut noll anledningar till att inta något annat än möjligtvis vätskersättning.

Langster
2020-12-06, 21:10
Och då kan vi ta nästa diskussion, varför ta dem under fastan?

Uncle Joe
2020-12-07, 08:48
Speciellt fettlösliga vitaminer ska väl ätas i samband med en måltid.

Jompi
2020-12-09, 08:18
Kört varannandagsfasta ett tag nu och tycker vikten / midjemåttet går stadigt neråt. Problemet för mig har varit lite brist på disciplin på helgerna.

Tror ni det skulle räknas som en liknande diet att exempelvis äta 900 kalorier fastedagarna men att lägga till en konditionsaktivitet som motsvarar 4-500 kcal förbränning? Visst man kan kanske inte kalla det fasta längre. Vad är era tankar?

MaHil
2020-12-09, 08:23
Kört varannandagsfasta ett tag nu och tycker vikten / midjemåttet går stadigt neråt. Problemet för mig har varit lite brist på disciplin på helgerna.

Tror ni det skulle räknas som en liknande diet att exempelvis äta 900 kalorier fastedagarna men att lägga till en konditionsaktivitet som motsvarar 4-500 kcal förbränning? Visst man kan kanske inte kalla det fasta längre. Vad är era tankar?

Det beror ju på när du äter. Så länge du inte äter något så är det fasta oavsett hur mycket du äter när du väl äter. Om jag tränar 1 - 2 timmes konditionspass på min fastedag så äter jag mer än de 500 kalorier som rekommenderas, jag har dock alltid ca 24h fasta.

Masterpan
2020-12-13, 10:06
Hur påverkas er libido av fastan? Märker att min är helt väck på fastedagar, men mer märkvärt att den inte tycks återhämta sig på ätardagar heller.

Jay-Z
2020-12-13, 16:49
Hur påverkas er libido av fastan? Märker att min är helt väck på fastedagar, men mer märkvärt att den inte tycks återhämta sig på ätardagar heller.

Det läser jag som om du inte har någon libido öht? Inget på fastedagar och knapp skillnad på ätardagar.

Då kanske det är något annat bakomliggande än fasta/kost.

Jag har inte märkt någon skillnad, men jag känner mig smartare på fastedagarna. Fast mina 'ätardagar' är på keto så ingen klassisk ätardag som back in the day.

Langster
2020-12-13, 17:43
Det läser jag som om du inte har någon libido öht? Inget på fastedagar och knapp skillnad på ätardagar.

Då kanske det är något annat bakomliggande än fasta/kost.

Jag har inte märkt någon skillnad, men jag känner mig smartare på fastedagarna. Fast mina 'ätardagar' är på keto så ingen klassisk ätardag som back in the day.

Tror också något annat är orsaken. En dags fasta är inget extremt iöht, man bör inte få en massa biverkningar av det. Hungrig och ont i huvudet kanske, men allt övergående så snart man får i sig lite energi.
Notera, det är inget speciellt med att inte äta på 24 timmar, många människor gör så utan att ens tänka på det, man hamnar inte i svältläge eller får näringsbrist.

r3mpuh
2020-12-15, 08:35
3 dagar utan vatten är det ingen som ska prova. Direkt livsfarligt.5 dagar utan mat & vatten intag eller kontakt med vätska klarar de flesta utan att sätta livet till. Undvik ansträngning & starkt solljus bara. Längre tid än så känns det lite väl riskfyllt att inte ha konstant läkaröversyn möjligtvis? Observera att jag själv aldrig torrfastat längre än 60 timmar personligen, min polare brukar jämnt magiskt besöka staden & vilja förstöra/bjuda på kebabtallrik varje gång. Gratis kebab är gratis kebab! :D

"Varannandags fasta"(randomly uppstående fasta perioder) är nästan det naturliga tillståndet för mig, äter & lever dock ohälsosamt.

Torsdag & fredag: Limpa eller två med 8 ostskivor på vardera smörgås. Möjligtvis att något ägg, makrillfiléburk eller stekt leverbit slank med.

Lördag & söndag: Kebabpizza & Tropicana pizza med extra lager ostskivor hemifrån ovanpå. Möjligtvis ägg, makrillfiléburk eller extra ostsmörgås, minns ej.

Under söndagen(egentligen redan på lördagen) sade min kropp ifrån & började signalera att det var nog med föda. Började ta stopp. Näst intill obefintliga hungersignaler alls/aka situation ej längre oändlig aptit uppstod.

Måndag: Tvingade i mig 5 kokta ägg, 1 burk makrillfilé, 100(?) gram quornfärs & någon matsked havregryn möjligtvis.

Tisdag: Likt gårdagen ingen nämnvärd hunger, så testar väl preliminärt heldagsfasta.

Vill äta kycklinglever men den fysta massan sitter som berget. Omöjligt att fördela till rimlig portion. *jorgen*

Langster
2021-01-16, 19:12
Fastar numera hela helgen, tisdag och torsdag. Äter fritt måndag, onsdag och fredag. Detta går jag ned i vikt av, med äkta fritt ätande.

Lipservice
2021-01-16, 23:37
Fastar numera hela helgen, tisdag och torsdag. Äter fritt måndag, onsdag och fredag. Detta går jag ned i vikt av, med äkta fritt ätande.

Körde liknande upplägg när jag provade 10 veckor innan julen. Fasta Måndag, Onsdag, Fredag och fritt Tisdag, Torsdag och på helgerna.
Nu har inte jag styrketränat sedan Juni så kände inte att jag behövde lägga till ett "litet" mål på kvällen på fastedagarna. Tappade mellan 0,5-0,6kg i veckan och gick från 83kg till 77kg på 183cm under dessa veckor.

Jag var sjukt nöjd och mind-blown att något så enkelt fungerade då jag aldrig lyckats med en "deff" under min träningskarriär.
Nu är jag igång med träningen igen, det känns bra, jag äter ordentligt och går upp sakta i vikt.
Tanken nu är att försöka lägga på sig den tappade muskelförlusten från uppehållet och göra ett nytt försök med ett annorlunda upplägg inför sommaren.

Tack Grub och alla andra som förespråkade detta, guld för mig.