handdator

Visa fullständig version : Tråden för oss som komposterar eller tänker börja


Andy.da.wohoo
2020-06-18, 11:50
Håller på att röja en del i trädgården här hemma med att klippa ned häck, röja undan ogräs och annat som genererar trädgårdsavfall.

Istället för att bara köra allt detta till tippen så är jag sugen på att kompostera det och återföra avfallet till trädgården. Känns vettigt och bra för att även slippa köpa så mycket matjord inför varje vår och sprida över trädgårdslandet.

Funderar därmed på om jag ska bygga en kompost och hur den bör se ut, någon som har byggt en egen kompost och har lite tips? Undrar också om det luktar illa från komposten?

Har sett några förslag på byggen när jag googlat och fastnat lite för principen med att ha luftat undertil och sätta ett galler en bit ovan mark som gjorts på bilden nedan.
https://www.sarabackmo.se/wp-content/uploads/2017/06/skillnadenstradgard_kompost_pallkrage-1070x713.jpg

Fördelen med detta bör väl då vara att komposten hålls luftad underifrån samtidigt som den färdigkomposterade mullen faller genom gallret när den är klar. Låter såklart bra men är tveksam till hur väl det fungerar i praktiken.

Därför är jag mer lockad av en klassisk kompost likt den som beskrivs hos byggahus.se:
https://www.byggahus.se/sites/default/files/styles/inline_image/public/inline-images/3D_kompost.jpg?itok=YBKNBz3W
https://www.byggahus.se/bygg-enkel-kompost-for-tradgardsavfall-gor-det-sjalv


Det enda tillägget jag skulle vilja göra är en öppningsbar lucka i nederdelen så att man komma åt kompostmullen underifrån och således bara bygga på med kompostmaterial ovanifrån allt eftersom. Jag hade också tänkt mig ställa komposterna på en yta vi har som är stenlagd men har läst att behållaren ska vara öppen undertill för att ha kontakt med jorden. Finns det någon anledning till detta utöver att överflödigt vatten ska kunna rinna bort?

Någon på forumet som har en egen kompost och kan dela med sig av lite erfarenheter?

Har kolos storbonde Agazza något att tillägga?

Har ju sett att man även kan köpa färdiga plastbehållare, men en del av nöjet tänker jag mig är att bygga något själv, så kanske man kan spara en liten slant på det med. Kommer helst vilja undvika tryckimpregnerat virke.

Ladugårdsdörr
2020-06-18, 12:15
Jag håller på med ett trädgårdskompostprojekt och det blir med gles tralläkt. Tre fack: ett som man fyller på, ett där nedbrytning pågår av förra årets kompost och ett med färdig jord. Inga luckor utan jag skruvar helt enkelt bort en bräda eller två när ett fack ska tömmas.

Andy.da.wohoo
2020-06-18, 14:14
Jag håller på med ett trädgårdskompostprojekt och det blir med gles tralläkt. Tre fack: ett som man fyller på, ett där nedbrytning pågår av förra årets kompost och ett med färdig jord. Inga luckor utan jag skruvar helt enkelt bort en bräda eller två när ett fack ska tömmas.

Vad har du tänkt dig för mått på facken?

Kanske är dumt att inte ha minst två fack? Skulle helst vilja klara mig med ett fack men det kanske är att göra det onödigt svårt för sig själv.

Smart dedär med att bara skruva bort brädorna när ett fack ska tömmas.

Fredszky
2020-06-18, 14:21
Mullig tråd!

Ett Orm
2020-06-18, 14:45
Ett tips är att göra tre st som du fyller ett per år, det tar ju ett tag för att det ska bli jord.
Nackdelen med att ha den ovan mark är att den xtorkar ut lätt och då avstannar processen. Fördelen är du inte får in rotskott och att frön inte gror, men jag tror inte det är den bästa lösningen.

Se till att komposten är blandad med lite kvistar och annat grövre material så får du in luft iaf.
Annars kan man ta grepen och puffa till den då och då.
En kompost ska inte lukta illa om den är bra (om man inte slänger på en stor gädda eller liknade).

Bokashi är ju annars riktigt hett på hemodlarfronten men inget jag testat.

Wain
2020-06-18, 18:50
Hushållskompostering måste, har jag för mig, vara i slutna kärl.

Bokashi är inte kompostering, utan fermentering. En hipsterstyggelse som är ett smart sätt att suga ut pengar ur folk som vill vara "häftiga" i sin odling. Det som blir kvar efter fermenteringen måste komposteras för att bli jord. En riktigt kompost är överlägsen på nästan alla sätt.

Tjenatja
2020-06-18, 21:30
Komposterar även jag, blev att köpa skadedjurssäker kompost från bauhaus pga regler+ smidigt och typ billigare än virke. Allt man slänger i är ren jord kommande vår, tips är att kompostera gräsklippet ifall du har plats, drar igång prosessen riktigt snabbt och är näringsrikt

Wain
2020-06-18, 21:44
Komposterar även jag, blev att köpa skadedjurssäker kompost från bauhaus pga regler+ smidigt och typ billigare än virke. Allt man slänger i är ren jord kommande vår, tips är att kompostera gräsklippet ifall du har plats, drar igång prosessen riktigt snabbt och är näringsrikt

Gräsklipp gör sig bäst om det får ligga kvar på gräsmattan. Plastkompost är otympligt om man har lite träd på tomten och det blir mycket kvistar och grenar. Eventuellt om man har kompostkvarn och orkar med att stå och mala ner grenarna...

Andy.da.wohoo
2020-06-20, 09:51
Ett tips är att göra tre st som du fyller ett per år, det tar ju ett tag för att det ska bli jord.
Nackdelen med att ha den ovan mark är att den xtorkar ut lätt och då avstannar processen. Fördelen är du inte får in rotskott och att frön inte gror, men jag tror inte det är den bästa lösningen.

Se till att komposten är blandad med lite kvistar och annat grövre material så får du in luft iaf.
Annars kan man ta grepen och puffa till den då och då.
En kompost ska inte lukta illa om den är bra (om man inte slänger på en stor gädda eller liknade).

Bokashi är ju annars riktigt hett på hemodlarfronten men inget jag testat.

Jo det vore väl optimalt men har rätt begränsat med tomtyta så tror det räcker med två fack. Vill inte ta upp för mycket yta heller.

Så det bästa bör alltså vara att ha den direkt mot marken.

Ska man täcka över komposten med något?

svenbanan
2020-06-20, 15:17
Ifall du har komposten i ett slutet kärl har jag svårt att se hur du ska få maskar i komposten. De kommer väl rimligtvis genom jorden.

Andy.da.wohoo
2020-06-20, 15:49
Ifall du har komposten i ett slutet kärl har jag svårt att se hur du ska få maskar i komposten. De kommer väl rimligtvis genom jorden.

Kärlet ska självklart vara öppet undertill.

Diomedea exulans
2020-06-20, 17:00
Älskar kompostering!

Ända sedan jag var liten har mina föräldrar haft såna här. Stora, öppna lådor där de lagt allt biologiskt nedbrytbart som de ville slänga. Nuförtiden är det olagligt att ha matrester i öppna komposter, och de tyckte att hönsbajset var för kraftigt för att blanda med annat, så det enda som ligger i de stora öppna komposterna nu är gräs, ogräs och liknande.

Kompostmaterialet brukar bara få ligga tills det blir jord, sedan gräver vi bort det och använder det. Jag har gjort det några gånger, och märkt att det alltid blivit lager där gräset i komposten varit alldeles för torrt; istället för att multna blir det liggande som en matta av hö. Därför har jag i sommar varit väldigt noga med att vattna komposten mycket. Står 5-10 minuter kanske varannan dag med vattenslangen.

https://i.imgur.com/xJL6xbZ.jpg

Matavfallet hamnar i en sån här. Pappa planterade kompostmaskar i den för lite sedan, och de förökar sig som galningar. Vi har aldrig tömt den, utan bara fyllt på; höjden på kompostmaterialet håller sig ungefär konstant. Öppnar man den när det är kallt ute ångar den av värme.

https://i.imgur.com/eG47sOY.jpg

Här är hönsbajskomposten. Självklart designad av undertecknad.

https://i.imgur.com/5AudpZgr.jpg

En titt inuti. Det multnar inte så snabbt.

https://i.imgur.com/wCaytoc.jpg

svenbanan
2020-06-20, 17:01
Kärlet ska självklart vara öppet undertill.

Isåfall är det väl inte särskilt slutet?

Andy.da.wohoo
2020-06-20, 17:18
Kul att se dio! Har också förstått att det krävs att man håller rätt fuktighet i komposten för att det ska ske någon process.

Andy.da.wohoo
2020-06-20, 17:19
Isåfall är det väl inte särskilt slutet?

Nej, men har inte tänkt ha ett slutet kärl. Kanske missförstod vem du svarade eller så har varit otydlig.

Diomedea exulans
2020-06-20, 17:22
Kul att se dio! Har också förstått att det krävs att man håller rätt fuktighet i komposten för att det ska ske någon process.

Tror nästan inte att man kan övervattna en sån där som syns på min översta bild, det rinner isåfall ner i marken.

svenbanan
2020-06-20, 19:54
Nej, men har inte tänkt ha ett slutet kärl. Kanske missförstod vem du svarade eller så har varit otydlig.

Det var någon som skrev i ett tidigare inlägg att man var tvungen att kompostera i slutet kärl, vilket verkar lite bakvänt tycker jag.

svenbanan
2020-06-20, 19:57
Tror nästan inte att man kan övervattna en sån där som syns på min översta bild, det rinner isåfall ner i marken.

Det är väl kanske just ifall man har ett slutet kärl som det kan bli ett problem. Dvs om man har komposten i en plasttunna så kommer ju den till slut bli full av vatten ifall man inte har ett lock på den. Då lär väl komposteringen i princip bli anaerob. Jag har dock ingen aning om ifall nedbrytningen avstannar i så fall eller vad som egentligen händer.

Andy.da.wohoo
2020-06-20, 20:49
Det var någon som skrev i ett tidigare inlägg att man var tvungen att kompostera i slutet kärl, vilket verkar lite bakvänt tycker jag.

När jag läst på lite så verkar det gälla om man ska kompostera animaliskt matavfall. För att undvika att skadedjur kommer åt gammalt skämt kött och fiskrester. Misstänker att detta framförallt är ett problem i villaområden om det drar till sig råttor, möss och andra tråkiga skadedjur.

svenbanan
2020-06-20, 21:40
När jag läst på lite så verkar det gälla om man ska kompostera animaliskt matavfall. För att undvika att skadedjur kommer åt gammalt skämt kött och fiskrester. Misstänker att detta framförallt är ett problem i villaområden om det drar till sig råttor, möss och andra tråkiga skadedjur.

Ja, kanske det. Jag skulle kanske inte lägga sådant i en vanlig kompost. Men man kan ju gräva ner fiskrens i trädgårdslandet om man vill att det ska växa så det knakar. Men det kanske är olagligt.

Diomedea exulans
2020-06-21, 13:16
Nu har morsan planterat squash i "min" kompost. Vi ska inte fylla på den mer medan de växer där.

https://i.imgur.com/5Z9N88m.jpg

agazza
2020-06-24, 20:25
Håller på att röja en del i trädgården här hemma med att klippa ned häck, röja undan ogräs och annat som genererar trädgårdsavfall.

Istället för att bara köra allt detta till tippen så är jag sugen på att kompostera det och återföra avfallet till trädgården. Känns vettigt och bra för att även slippa köpa så mycket matjord inför varje vår och sprida över trädgårdslandet.

Funderar därmed på om jag ska bygga en kompost och hur den bör se ut, någon som har byggt en egen kompost och har lite tips? Undrar också om det luktar illa från komposten?

Har sett några förslag på byggen när jag googlat och fastnat lite för principen med att ha luftat undertil och sätta ett galler en bit ovan mark som gjorts på bilden nedan.
https://www.sarabackmo.se/wp-content/uploads/2017/06/skillnadenstradgard_kompost_pallkrage-1070x713.jpg

Fördelen med detta bör väl då vara att komposten hålls luftad underifrån samtidigt som den färdigkomposterade mullen faller genom gallret när den är klar. Låter såklart bra men är tveksam till hur väl det fungerar i praktiken.

Därför är jag mer lockad av en klassisk kompost likt den som beskrivs hos byggahus.se:
https://www.byggahus.se/sites/default/files/styles/inline_image/public/inline-images/3D_kompost.jpg?itok=YBKNBz3W
https://www.byggahus.se/bygg-enkel-kompost-for-tradgardsavfall-gor-det-sjalv


Det enda tillägget jag skulle vilja göra är en öppningsbar lucka i nederdelen så att man komma åt kompostmullen underifrån och således bara bygga på med kompostmaterial ovanifrån allt eftersom. Jag hade också tänkt mig ställa komposterna på en yta vi har som är stenlagd men har läst att behållaren ska vara öppen undertill för att ha kontakt med jorden. Finns det någon anledning till detta utöver att överflödigt vatten ska kunna rinna bort?

Någon på forumet som har en egen kompost och kan dela med sig av lite erfarenheter?

Har kolos storbonde Agazza något att tillägga?

Har ju sett att man även kan köpa färdiga plastbehållare, men en del av nöjet tänker jag mig är att bygga något själv, så kanske man kan spara en liten slant på det med. Kommer helst vilja undvika tryckimpregnerat virke.

Kul!

Nej. Det är fruntimmersgöra.


Men vad jag hört det tjatas om så är Bokashi the shit.

Jag har följande uppdelningar hemma.

Organiskt ej ben och fågel ger jag till hönsen.
Köttrester, ej ben får hunden.
Brännbart hamnar i eldtunnan.
Resten soptunnan.
Jag har en gödselstack som stallhyrarna fyller på med bajs och spån så jag har matjord så jag klarar mig och kan fylla ut tomten


Men kul, kör hårt, jag hade plastat insidan av pallkragarna då de ruttnar jävligt fort. alternativt bekostat några meter komposittrall. Eller köpt begagnad bokashitunna

Andy.da.wohoo
2020-06-24, 21:56
Fruntimmersgöra? Äsch då. Bra karl reder sig själv. :)

Bokashi är väl mest för köksavfall, vad jag läst iallafall. Det är inte aktuellt just nu.

Jag håller på att bygga en kompost likt den som Beijer har instruktioner till här
https://www.beijerbygg.se/privat/sv/inspiration/byggbeskrivningar/bygg-en-tradgardskompost-byggbeskrivning

Fick ta restvirke från farsan som jag ska oljebehandla så får det hålla så länge det håller. Det enda som kostat är då oljan och skruvarna så det känns ok.

Tack för input!

Andy.da.wohoo
2020-06-30, 21:48
Byggde klart komposten i helgen. Blev rätt bra, om jag får säga det själv.

Mer eller mindre fyllt ett fack redan. Funderar på att tömma facket igen och finfördela materialet lite bättre samt blanda upp det lite mer. Får se hur det ser ut till våren, om det blivit något vettigt av det.

agazza
2020-07-02, 21:58
tillsätter man mask och grejer eller är det bara att vänta på att det komposterar?

svenbanan
2020-07-02, 22:32
tillsätter man mask och grejer eller är det bara att vänta på att det komposterar?

Ifall det är gräsmatta under (och man inte har nån botten i kärlet) så kommer maskarna hitta dit själva.

Andy.da.wohoo
2020-07-03, 12:08
tillsätter man mask och grejer eller är det bara att vänta på att det komposterar?

Vill man så kan man tillsätta det. Bäst är att blanda in lite bra kompostjord för att få fart på processen. I vårt fall har vi inte riktigt tillgång till vettig jord så vi kör med öppen botten så att maskar och annat får hitta ditt på egen hand.

Diomedea exulans
2020-07-03, 12:51
Nej. Det är fruntimmersgöra.
Du är slav under patriarkatet. Släpp samhällets sjuka krav och börja kompostera idag.

tillsätter man mask och grejer eller är det bara att vänta på att det komposterar?

Farsan tillsatte mask, det verkade vara smart för de där maskarna har förökat sig så det inte liknar annat. Han slängde även en laddning i trekammarbrunnen för ett tag sen, ska bli intressant att se om det gör någon skillnad.

Klein
2020-08-05, 17:21
Har ni någon erfarenhet av trench composting?

Wain
2020-08-05, 21:14
Har ni någon erfarenhet av trench composting?

Vet en del som håller på med det, men då fermenterar de avfallet först (bokashi). Mer omständigt än en vanlig kompost och högre risk för ohyra om man inte gräver djupt.

Klein
2020-08-05, 21:24
Vet en del som håller på med det, men då fermenterar de avfallet först (bokashi). Mer omständigt än en vanlig kompost och högre risk för ohyra om man inte gräver djupt.

Varför måste det fermenteras först? Poängen med trench composting som jag förstått det är att det är ett snabbt sätt att göra sig av med mycket avfall som man tenderar att erhålla på hösten och våren när man städar upp på tomten.

Andy.da.wohoo
2020-08-05, 21:44
Varför måste det fermenteras först? Poängen med trench composting som jag förstått det är att det är ett snabbt sätt att göra sig av med mycket avfall som man tenderar att erhålla på hösten och våren när man städar upp på tomten.

Vad jag förstått så måste man inte fermentera avfallet först.

Det är väl bara så att avfallet som blir över från en Bokashi luktar så illa så man gräver gärna ner det för att slippa stanken :)

sladdbarn
2020-08-06, 13:46
Vi har en sån där tunna med två olika fack som man kan snurra på,
smidigt och fungerar riktigt bra.

Wain
2020-08-06, 16:38
Varför måste det fermenteras först? Poängen med trench composting som jag förstått det är att det är ett snabbt sätt att göra sig av med mycket avfall som man tenderar att erhålla på hösten och våren när man städar upp på tomten.

Det behövs inte, det är bara det att de enda jag vet som håller på med att gräva ner avfallet är de som håller på med bokashi. Bokashi måste komposteras efter att det blivit fermenterat.

Enklaste lösningen för trädgårdsavfall måste väl ändå vara att lägga det på hög?

Klein
2020-08-06, 16:55
Enklaste lösningen för trädgårdsavfall måste väl ändå vara att lägga det på hög?

Enklast kanske men inte snyggast och man måste väl i vilket fall få ner det i jorden förr eller senare om man vill ha någon nytta av det.

Så frågan är ju vilka nackdelar det har jämfört med aerobisk kompost.

Wain
2020-08-06, 19:07
Enklast kanske men inte snyggast och man måste väl i vilket fall få ner det i jorden förr eller senare om man vill ha någon nytta av det.

Så frågan är ju vilka nackdelar det har jämfört med aerobisk kompost.

Det tar längre tid och därmed krävs störe volym, det blir inte varmt så olika patogener dör inte. Om det rör sig om stora massor som grävs ner grunt så kan det börja luka vätesulfid och metan. Sen är det väl inte så snyggt med en uppgrävd hög heller?

Snubben
2020-08-06, 19:21
Ja, kanske det. Jag skulle kanske inte lägga sådant i en vanlig kompost. Men man kan ju gräva ner fiskrens i trädgårdslandet om man vill att det ska växa så det knakar. Men det kanske är olagligt.

Gräver du ner fiskrens i landet så kommer du få besök nästa natt :)

Snubben
2020-08-06, 19:22
Byggde klart komposten i helgen. Blev rätt bra, om jag får säga det själv.

Mer eller mindre fyllt ett fack redan. Funderar på att tömma facket igen och finfördela materialet lite bättre samt blanda upp det lite mer. Får se hur det ser ut till våren, om det blivit något vettigt av det.

.. och ingen bild? *slap*

Snubben
2020-08-06, 19:24
Vet en del som håller på med det, men då fermenterar de avfallet först (bokashi). Mer omständigt än en vanlig kompost och högre risk för ohyra om man inte gräver djupt.

.. är det inte typ samma som när man förbereder odlingslådor eller ett land? Gräv upp, släng ner, släng på, så?

Eller missförstår jag något med trench?

Wain
2020-08-06, 19:40
.. är det inte typ samma som när man förbereder odlingslådor eller ett land? Gräv upp, släng ner, släng på, så?

Eller missförstår jag något med trench?

Beror ju på vad och hur mycket man slänger ner i sin trench. Men en begränsad mängd trädgårdsavfall blir i princip som en vanlig djup bädd.

Klein
2020-08-06, 21:36
Det tar längre tid och därmed krävs störe volym, det blir inte varmt så olika patogener dör inte. Om det rör sig om stora massor som grävs ner grunt så kan det börja luka vätesulfid och metan. Sen är det väl inte så snyggt med en uppgrävd hög heller?

Dock borde väl den syrefria miljön gynna mjölksyrebakterier som dels konkurrerar ut patogena bakterier och dels producerar antivirala bioaktiva substanser.

Wain
2020-08-07, 05:33
Dock borde väl den syrefria miljön gynna mjölksyrebakterier som dels konkurrerar ut patogena bakterier och dels producerar antivirala bioaktiva substanser.

Hm, osäker. Du får ju rötning istället vid anaeroba förhållanden.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6tning

Klein
2020-08-07, 09:44
Hm, osäker. Du får ju rötning istället vid anaeroba förhållanden.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6tning

I princip all form av fermentering av livsmedel för mänsklig konsumtion sker ju under syrefria förhållanden. Pit fermentation är en uråldrig metod:

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0305440316000170

Andy.da.wohoo
2020-08-07, 09:54
.. och ingen bild? *slap*

Bjuder på en bild jag tog när den var färdigmonterad och en bild hur den ser ut nu. Som ni ser så borde jag ha byggt större eller fler fack. I det vänstra facket ligger bara grenar och pinnar som är för grova för kompostering. Ska nog ta och klippa dessa i längder som kan användas för tändved i kaminen under hösten/vintern. Så kan vi fortsätta fylla med kompostmassor i vänstra facket också.

https://i.imgur.com/C0xcyu2.jpg

https://i.imgur.com/7y3CHvq.jpg

Behandlade virket med olja innan montering, vet inte om det gör så stor skillnad, men lika bra. Har också ställt virket på marksten för att undvika direkt fuktpåverkan från marken till virket.

Diomedea exulans
2020-10-31, 14:10
Hur går det för allas komposter?

Squashen som mamma planterade i min kompost blev enorm. Nu har den vissnat.

https://i.imgur.com/1FrLDCz.jpg

Jag gjorde en ny, egen kompost mittemot. Från början fick dem massor växtdelar i sig, men nu när det är höst får den nästan bara hönsbajs och spån. Känns som en okej kombo, hönsbajs är väldigt starkt och spån är väldigt ”svagt”.

Idag rev jag sönder äggkartonger och lade uppepå.

https://i.imgur.com/j0D5AQ0.jpg

Även med denna kompost har jag varit extremt noga med att se till att den hela tiden är fuktig eller blöt raktigenom. Resultatet är episkt. Kolla vad jordigt det ser ut bara nån centimeter under ytan:

https://i.imgur.com/dRVoh87.jpg

Diomedea exulans
2021-05-26, 13:41
Någon som vet om det är bra eller dåligt för komposten om det växer grejer i den? I min just nu växer en maskros och lite svamp.

Ett argument för att det skulle vara dåligt är för att det som växer stjäl näring och vätska från den. Kanske även att rötterna hindrar jorden från att röra sig.

Å andra sidan kanske rötterna hjälper till att hålla jorden luftigare, de kanske bidrar med stadga som hindrar att den sätter sig alltför mycket. De kanske bidrar med att näring och vätska flyttas runt mellan olika delar av komposten. Och de kanske drar till sig andra nyttiga varelser.

Snubben
2021-05-26, 14:17
Någon som vet om det är bra eller dåligt för komposten om det växer grejer i den? I min just nu växer en maskros och lite svamp.

Ett argument för att det skulle vara dåligt är för att det som växer stjäl näring och vätska från den. Kanske även att rötterna hindrar jorden från att röra sig.

Å andra sidan kanske rötterna hjälper till att hålla jorden luftigare, de kanske bidrar med stadga som hindrar att den sätter sig alltför mycket. De kanske bidrar med att näring och vätska flyttas runt mellan olika delar av komposten. Och de kanske drar till sig andra nyttiga varelser.

Jag tänker att din kompost ska på sikt bli omvandlad till näringsrik jord så det är väl inte önskvärt att det växer saker i den samtidigt gör det varken till eller från om du har ltie saker som växer på den.

Sen ska man väl ta med sig att växter t.ex. oftast fyller en funktion. Maskrors växer t.ex. vid avsakand av fosfor (om jag inte minns fel). Sen är juh maskrosen så att den växer fanemig överallt, så länge den inte blir täckt av något.

Sedan är de väl bra att det växer saker, till en viss del, då rötterna ser till att mikroliv mm. gynnas genom samspel.

agazza
2021-05-26, 15:00
Sambon vill att vi ska bygga hönsrastgård i ett stort växthus och ha kompost där också för värmens skull på vintern


Min fråga är, hur långt ifrån huset måste jag bygga eländet

G.W
2021-05-26, 15:01
Sambon vill att vi ska bygga hönsrastgård i ett stort växthus och ha kompost där också för värmens skull på vintern


Min fråga är, hur långt ifrån huset måste jag bygga eländet

Det är väl bara att kolla upp med kommunen. Vilken kommun bor du i?

agazza
2021-05-26, 15:15
Det är väl bara att kolla upp med kommunen. Vilken kommun bor du i?

Nehehe, det var inte så jag tänkte, mer luktproblem

G.W
2021-05-27, 13:46
Nehehe, det var inte så jag tänkte, mer luktproblem

Luktar det verkligen så illa?

Diomedea exulans
2021-05-27, 14:33
Luktar det verkligen så illa?

Jag tycker varken att kompost eller hönsgård/hönshus luktar när man står bredvid någondera.

Wain
2021-05-27, 14:40
Någon som vet om det är bra eller dåligt för komposten om det växer grejer i den? I min just nu växer en maskros och lite svamp.

Ett argument för att det skulle vara dåligt är för att det som växer stjäl näring och vätska från den. Kanske även att rötterna hindrar jorden från att röra sig.

Å andra sidan kanske rötterna hjälper till att hålla jorden luftigare, de kanske bidrar med stadga som hindrar att den sätter sig alltför mycket. De kanske bidrar med att näring och vätska flyttas runt mellan olika delar av komposten. Och de kanske drar till sig andra nyttiga varelser.

Växter stjäl ingen näring, all näring som de tar upp finns kvar. Fördelen med att ha dem är att de tar upp och håller kvar lättflyktiga näringsämnen som tex kväve.

G.W
2021-05-27, 14:45
Jag tycker varken att kompost eller hönsgård/hönshus luktar när man står bredvid någondera.

Samma här. Därför jag blev lite fundersam över agazzas fråga.

agazza
2021-05-28, 12:18
Luktar det verkligen så illa?

Beror på mängden höns och vilken typ av mat man slänger där i, men en hel vinter med höns på en begränsad yta blir rätt starkt