handdator

Visa fullständig version : Hur mycket fett kan kroppen lagra på EN ätardag


Tjenatja
2020-06-11, 22:58
Kommit till punkten i dieten där cravingsen börjar kicka in, förespråkar egentligen inte grisätardagar men jag känner att efter 7-8 månader av strikt kost måste jag trycka i mig något riktigt jävla gott utan hämningar .

Hur mycket fett tror ni kroppen lagrar en sån här dag, låt säga att glukogendepåerna är i princip utömda, och man lägger sig teoretiskt 3k + kcal utöver förbrukning, men bestående av "skitmat" typ en krämig pasta och en hel jävla chokladkaka med grädde till efterrätt. Kroppen lär ju inte lagra alla 3k kalorier som fett om glykogenlagrerna är tomma va? Finns det någon studie på detta eller någon som vet mer, hittar ingen bra info men antar att kroppen börjar lagra fett rejält först när alla förråd är fulla

StarkaUlf
2020-06-12, 06:47
Ingenting skulle jag tro i ditt läge.

Finns väl någon studie som visade på att ett överskott med 1500 kcal per dag i tre dar inte påverkade fettmassan.

geoff
2020-06-12, 07:25
Ingenting skulle jag tro i ditt läge.

Finns väl någon studie som visade på att ett överskott med 1500 kcal per dag i tre dar inte påverkade fettmassan.
Fast det beror väl ändå lite på vad överskottet består av? Fett kan väl lagras in rätt snabbt? Endast kolhydrater däremot har jag för mig att de inte "fastnar" om du pratar enstaka ätar-tillfällen.

LunaSpice
2020-06-12, 08:00
Överäter du med kolhydrater efter en period på diet så lär större delen/allt av överskottet hamna i glykogenförråden helt klart. Ska du ha en ätardag och att planen är att fortsätta dieten så skulle jag planera det överskottet uteslutande/mestadels med kolhydrater. Minska också fettintaget något den dagen.

RassK
2020-06-12, 08:16
Hur mycket fett tror ni kroppen lagrar en sån här dag, låt säga att glukogendepåerna är i princip utömda, och man lägger sig teoretiskt 3k + kcal utöver förbrukning, men bestående av "skitmat" typ en krämig pasta och en hel jävla chokladkaka med grädde till efterrätt. Kroppen lär ju inte lagra alla 3k kalorier som fett om glykogenlagrerna är tomma va?

Det beror på fördelningen av makronutrienter du smäller i dig. Om du har tömt glykogedepåerna och har utrymme för säg 600 gram glykogen så kommer 2400 kcal kunna fylla dem - resten blir annat. Fett lagras som fett.

Överäter du med kolhydrater efter en period på diet så lär större delen/allt av överskottet hamna i glykogenförråden helt klart. Ska du ha en ätardag och att planen är att fortsätta dieten så skulle jag planera det överskottet uteslutande/mestadels med kolhydrater. Minska också fettintaget något den dagen.

Det här var ett bättre råd. Utöver det så är det ingen bra ide att dieta längre perioder (som 7-8 månader) utan antingen systematiska refeeds eller kontrollerade diet-breaks.

Melker2
2020-06-12, 08:45
Jag har inte upplevt att t ex en kvälls rejäl överätning sätter sig och tänkt att kroppen inte klarar att ta hand om allt. Hamnar inte en större del i porslinstronen?

vicarious
2020-06-12, 08:49
Jag har inte upplevt att t ex en kvälls rejäl överätning sätter sig och tänkt att kroppen inte klarar att ta hand om allt. Hamnar inte en större del i porslinstronen?

Nej. Kroppen är utomordentligt duktig på att ta upp det vi äter. Ur överlevnadssynpunkt/evolutionärt vore det dessutom väldigt ofördelaktigt om så vore fallet.

Melker2
2020-06-12, 10:45
Å 17, jag trodde det fanns en maxgräns för upptag och att den andra varianten var förbehållen reptiler.

King Grub
2020-06-12, 11:03
Vi kan ta upp minst 50000 kcal per dygn bara från socker.

Tjenatja
2020-06-12, 12:53
Nice tips, får bli en stor pasta med lite lätt-Creme freishe och så går jag på dieten dirr efter med lite ny energi.

Har haft refeeds på havregryn btw, när jag känt mig tömd. Samt har ökat muskelmassa o styrka så känner inte att dietens längd har varit negativ. Måste dock lägga i nästa växel nu, har fan bara pyttelite fett kvar nu, insida lår, undre mage och små lovehandles. Nu det börjar bli psykiskt påfrestande asså

Bandid0
2020-06-12, 13:16
Fun fact: jag halsade en deciliter olivolja en gång. Det var en hel del som kom ut helt obehandlat. På riktigt.

Sverker
2020-06-12, 13:21
Magen lär protestera. Förhoppningsvis blir detta ett enstaka tillfälle.

Melker2
2020-06-12, 13:22
Vi kan ta upp minst 50000 kcal per dygn bara från socker.

Hur kan vi lagra det då?

Fett ligger väl på ca 7500 kcal/kg och det låter mycket om vi kan lagra på oss:

50000 / 7500 = 6,7 kg fett på en dag?

Sverker
2020-06-12, 13:28
Det där verkar bli drygt 12 kg socker.
Lös upp det i 12 liter vatten och drick det fickljummet.

Tjenatja
2020-06-12, 13:31
Hur kan vi lagra det då?

Fett ligger väl på ca 7500 kcal/kg och det låter mycket om vi kan lagra på oss:

50000 / 7500 = 6,7 kg fett på en dag?

Är nog en teoretisk siffra som inte håller i praktiken, inte troligt för fem öre. Hittade ett par studier igår som visade att hur mycket man lägger på sig av översättning är extremt individuellt, och ofta lägger man på sig mycket mindre än vad det uppskattade kcalöverskottet borde ge

Melker2
2020-06-12, 14:02
Är nog en teoretisk siffra som inte håller i praktiken, inte troligt för fem öre. Hittade ett par studier igår som visade att hur mycket man lägger på sig av översättning är extremt individuellt, och ofta lägger man på sig mycket mindre än vad det uppskattade kcalöverskottet borde ge

Detsamma ville jag tro men både Grub och vicarious som är mer pålästa håller emot...

Min tanke var mer åt Sverkers "Magen lär protestera" och skicka ut det den inte orkar ta emot akteröver...

Tjenatja
2020-06-12, 15:40
Grejen är att påläst kommer man en bit med men teorin stämmer inte alltid i praktiken eftersom det är så många variabler vi inte vet om /räknar in . Så man kan inte nöta studier och tro blint på det heller. En kombination studier/erfarenhet + andras erfarenheter och accepterande att vi än så länge vet långt ifrån allt kommer man långt med.

Jag tror iaf det är individuellt och att en ätardag inte har samma fettlagrande effekt som tex 2 i rad. Kroppen ökar ju även förbrukningen vid överskott vilket sänker det man lagrar, + råvaror i sig omvandlas olika bra. Tex mandlar går 30% igenom kroppen. Tack för alla tips

TotteShaped4Life
2020-06-12, 17:10
Grejen är att påläst kommer man en bit med men teorin stämmer inte alltid i praktiken eftersom det är så många variabler vi inte vet om /räknar in . Så man kan inte nöta studier och tro blint på det heller. En kombination studier/erfarenhet + andras erfarenheter och accepterande att vi än så länge vet långt ifrån allt kommer man långt med.

Jag tror iaf det är individuellt och att en ätardag inte har samma fettlagrande effekt som tex 2 i rad. Kroppen ökar ju även förbrukningen vid överskott vilket sänker det man lagrar, + råvaror i sig omvandlas olika bra. Tex mandlar går 30% igenom kroppen. Tack för alla tips
Precis! Grub är bara en teoretiker som inte förstår "verkligheten", som saknar erfarenhet och blind är han dessutom :smash: :smash: :smash:

sumialic
2020-06-12, 19:28
Spelar det någon roll hur man äter om nettot efter veckans slut ändå är kaloribalans och en lagom mängd fett (1.5g per kg)?

Det vill säga, speler det någon roll om jag överäter två dagar följt av en dags fasta och gör detta regelbundet?

Langster
2020-06-12, 20:42
Grejen är att påläst kommer man en bit med men teorin stämmer inte alltid i praktiken eftersom det är så många variabler vi inte vet om /räknar in . Så man kan inte nöta studier och tro blint på det heller. En kombination studier/erfarenhet + andras erfarenheter och accepterande att vi än så länge vet långt ifrån allt kommer man långt med.

Jag tror iaf det är individuellt och att en ätardag inte har samma fettlagrande effekt som tex 2 i rad. Kroppen ökar ju även förbrukningen vid överskott vilket sänker det man lagrar, + råvaror i sig omvandlas olika bra. Tex mandlar går 30% igenom kroppen. Tack för alla tips

Grejen är ju den att en ätardag med typ 1500 kcal överskott inte märks i det stora hela. Det är för lite för att det ska göra någon synbar skillnad, om du ligger på ett underskott av 500 kcal/dag, kommer du att se ut som du gjorde för 3 dagar sen. Såg du annorlunda ut för 3 dagar sen? Med all sannolikhet nej. Däremot så kommer ju dieten bli 4 dagar längre för att uppnå samma mål som om du inte hade haft ätardagen.

Men kroppen tar till 100% upp precis allt du stoppar i den. Det är inget magiskt med att överäta efter en längre diet, snarare tvärtom, kroppen är mer redo än någonsin att verkligen ta tillvara på varenda liten kalori du stoppar i den.

Men som sagt 1500, 2000, 2500 kcal extra, en enda dag är omöjligt att se, möjligen om man drar på sig vätska. Tryck i dig 15 000 kcal extra och du lär kunna se en skillnad, då har du ju backat typ en månad.

Tjenatja
2020-06-13, 00:21
Grejen är ju den att en ätardag med typ 1500 kcal överskott inte märks i det stora hela. Det är för lite för att det ska göra någon synbar skillnad, om du ligger på ett underskott av 500 kcal/dag, kommer du att se ut som du gjorde för 3 dagar sen. Såg du annorlunda ut för 3 dagar sen? Med all sannolikhet nej. Däremot så kommer ju dieten bli 4 dagar längre för att uppnå samma mål som om du inte hade haft ätardagen.

Men kroppen tar till 100% upp precis allt du stoppar i den. Det är inget magiskt med att överäta efter en längre diet, snarare tvärtom, kroppen är mer redo än någonsin att verkligen ta tillvara på varenda liten kalori du stoppar i den.

Men som sagt 1500, 2000, 2500 kcal extra, en enda dag är omöjligt att se, möjligen om man drar på sig vätska. Tryck i dig 15 000 kcal extra och du lär kunna se en skillnad, då har du ju backat typ en månad.

Fast en del energi kommer ju lagras som glykogen i musklerna dock! När förråden är tömda dvs, därav min gissning att första ätardagen inte lagrar lika mycket fett.

Sen ser jag skillnad just nu, har även bilder men en dags mellanrum där rutorna är bra mycket skarpare efter bara en dag. Kan ofc bero på vätska delvis.

Vet inte om du läst en studie och bestämt dig för den eller läst fler? Finns folk som käkat 2500 kcal överskott varje dag av snabbmat i 4 veckor och gått upp 2.2kg. Så är nog inte så enkelt som du får det att låta. No offence bara min egen gissning. Isåfall kompenserar kroppen eller något och ökar förbränningen rejält

RassK
2020-06-13, 01:22
Jag tror iaf det är individuellt och att en ätardag inte har samma fettlagrande effekt som tex 2 i rad. Kroppen ökar ju även förbrukningen vid överskott vilket sänker det man lagrar + råvaror i sig omvandlas olika bra. Tex mandlar går 30% igenom kroppen.

Fast en del energi kommer ju lagras som glykogen i musklerna dock! När förråden är tömda dvs, därav min gissning att första ätardagen inte lagrar lika mycket fett.

Det du säger stämmer men du måste sätta det i kontext och ett större perspektiv. En dag är ingen dag. Flera dagar i rad är ett mönster som kan bilda en vana. En bättre ställd fråga är om det är mer gynnsamt att ha en massiv refeed-dag med större överskott eller flera sammanhängande dagar (>24-72h) av ett mindre mer lagom överskott. Och det vet vi svaret på (om man läst forskningen och testat sig fram).

Exempelvis så dietar jag på 3-3500 kcal/dag och refeedar 2-3 dagar i rad på 4500-3500 kcal (jag börjar högt på första dagen och droppar neråt). Men om jag bara ska ha EN refeed-dag så äter jag 5-6000 kcal. Ju längre en refeed varar desto större effekt har den. Det är inte ju större överskott som räknas alltså, utan ju längre tid desto mer gynnsam effekt.

på typ dessa makros

2-300g protein
6-900g kolhydrat
80-100g fett


Sen ser jag skillnad just nu, har även bilder men en dags mellanrum där rutorna är bra mycket skarpare efter bara en dag. Kan ofc bero på vätska delvis.

Man ser i princip bara bättre ut efter en refeed-dag OM man är i form. Det farliga är om man fastnar i det tankesättet och tror att man ser ännu bättre ut ifall man har fler sådana dagar i rad, vilket man inte gör. Anledningen till att du ser bättre ut efter en massiv refeed-dag är att du faktiskt har dietat länge nog innan den refeed-dagen.

CNRD
2020-06-13, 08:21
Inte helt på ämnet men snuddar nog vid en del ändå.

Hade en ätardag igår, åt förvisso bra mat hela dagen och nådde mina macro.

Men hade ett otroligt sug efter chips, inte ätit onyttigt sedan jag började med deffen i början av maj.
Så tänkte det skulle vara ok med en ätardag nu.

Sagt och gjort så åt jag de här chipsen jag ville.

Men magen kraschade totalt, blev extremt uppblåst och gasig i magen och var illamående inatt och nu på morgonen efter.

Har ingen aptit för mat alls just nu (vilket kanske är bra? :laugh:) och magen är fortfarande orolig.

I stunden var det absolut värt det, kände att jag återfick en del energi, men allt övrigt var bara negativt.


Chipsen låg på 1500 kcal och eftersom jag ligger på -500 kcal och i tillägg så tränade jag igår samt ett hårt cardiopass dagen innan som jag inte kompenserade för.

Så antar att en del gick till att fylla glykogenen i musklerna, men räknar med att en del gick till fettinlagring också.



Men till huvudfrågan, varför kraschade magen så helt plötsligt och vad kan man dra för slutsatser av detta mer än att det inte var värt det. :Virro


Har inte tidigare haft någon form av problem med att äta chips.

(Att tillägga så är detta min första deff)

Tjenatja
2020-06-13, 11:42
Inte helt på ämnet men snuddar nog vid en del ändå.

Hade en ätardag igår, åt förvisso bra mat hela dagen och nådde mina macro.

Men hade ett otroligt sug efter chips, inte ätit onyttigt sedan jag började med deffen i början av maj.
Så tänkte det skulle vara ok med en ätardag nu.

Sagt och gjort så åt jag de här chipsen jag ville.

Men magen kraschade totalt, blev extremt uppblåst och gasig i magen och var illamående inatt och nu på morgonen efter.

Har ingen aptit för mat alls just nu (vilket kanske är bra? :laugh:) och magen är fortfarande orolig.

I stunden var det absolut värt det, kände att jag återfick en del energi, men allt övrigt var bara negativt.


Chipsen låg på 1500 kcal och eftersom jag ligger på -500 kcal och i tillägg så tränade jag igår samt ett hårt cardiopass dagen innan som jag inte kompenserade för.

Så antar att en del gick till att fylla glykogenen i musklerna, men räknar med att en del gick till fettinlagring också.



Men till huvudfrågan, varför kraschade magen så helt plötsligt och vad kan man dra för slutsatser av detta mer än att det inte var värt det. :Virro


Har inte tidigare haft någon form av problem med att äta chips.

(Att tillägga så är detta min första deff)

Käkar du mycket grönsaker? ! Om du dietat länge utan grövre grönsaker som kål osv kan du säkert ha fuckat upp tarmfloran som tar hand hon stärkelsen i potatis. Kan ju även varit något fel på chipsen. Personligen blir det kaos av höga mängder fett i samma måltid för mig, har problem med köttfärs /lax osv om mängden är för stor

Tjenatja
2020-06-13, 11:45
Det du säger stämmer men du måste sätta det i kontext och ett större perspektiv. En dag är ingen dag. Flera dagar i rad är ett mönster som kan bilda en vana. En bättre ställd fråga är om det är mer gynnsamt att ha en massiv refeed-dag med större överskott eller flera sammanhängande dagar (>24-72h) av ett mindre mer lagom överskott. Och det vet vi svaret på (om man läst forskningen och testat sig fram).

Exempelvis så dietar jag på 3-3500 kcal/dag och refeedar 2-3 dagar i rad på 4500-3500 kcal (jag börjar högt på första dagen och droppar neråt). Men om jag bara ska ha EN refeed-dag så äter jag 5-6000 kcal. Ju längre en refeed varar desto större effekt har den. Det är inte ju större överskott som räknas alltså, utan ju längre tid desto mer gynnsam effekt.

på typ dessa makros

2-300g protein
6-900g kolhydrat
80-100g fett



Man ser i princip bara bättre ut efter en refeed-dag OM man är i form. Det farliga är om man fastnar i det tankesättet och tror att man ser ännu bättre ut ifall man har fler sådana dagar i rad, vilket man inte gör. Anledningen till att du ser bättre ut efter en massiv refeed-dag är att du faktiskt har dietat länge nog innan den refeed-dagen.

Funkar reededs bra även vid viktnedgång eller håller du dig mer viktstabil såhär? Är så nära slutmålet nu att jag skurit bort på reededs helt typ, kanske är ett misstag

CNRD
2020-06-13, 14:07
Käkar du mycket grönsaker? ! Om du dietat länge utan grövre grönsaker som kål osv kan du säkert ha fuckat upp tarmfloran som tar hand hon stärkelsen i potatis. Kan ju även varit något fel på chipsen. Personligen blir det kaos av höga mängder fett i samma måltid för mig, har problem med köttfärs /lax osv om mängden är för stor



Just kål har jag inte ätit, men har ätit varierat grönsaksmässigt, allt ifrån ren sallad till rotfrukter så som morötter, potatis och sötpotatis, samt broccoli och blomkål. (det har blivit mest blomkål eftersom jag tycker det är gott)

Sen så äter jag probiotika för tarmfloran, så tror inte att det var det som orsaka det.

Nu runt 19-20 timmar efter att jag åt chipsen börjar magen lugna ner sig, men aptiteten är inte riktigt där ännu, har vilodag idag så det gör ju inget. :)

Men kan vara som du säger den höga dosen av fett, hade ju i tillägg redan kommit upp i min fettmakro för dagen då jag åt snasket.


Vad ser du som så speciellt med kål?
Har sett i annan tråd att du ätit just mycket kål?

Tjenatja
2020-06-13, 14:49
Rödkål framförallt för det sinnessjukt höga antioxidantinnehållet som bekämpar fria radikaler. (utan fria radikaler hade vi kunnat leva galet mycket längre, så inget fel att bekämpa dom. Sen innehåller det även svavel och massa annat gott som bekämpar cancer och andra åkommar. Har helt enkelt läst att det ät bra, börjat äta det regelbundet och märkt stor skillnad på välmående! Därav gillar jag det, sen exakt vad som händer i kroppen kan diskuteras

RassK
2020-06-13, 15:10
Funkar reededs bra även vid viktnedgång eller håller du dig mer viktstabil såhär? Är så nära slutmålet nu att jag skurit bort på reededs helt typ, kanske är ett misstag

Refeeds är vad du ska ha vid "viktnedgång" (även om jag aldrig hade kallat det för det själv) för att det ska hålla långsiktigt och ju bättre form du kommer i desto FLER refeeds behöver du för att komma i så bra form som möjligt.

Tjenatja
2020-06-14, 20:41
Uppdaterar hur refeeden gick!

Käkar i vanliga fall 2800-3000 kcal
100-200 kolhydrater
300-400+ protein
40-120 fett

Refeeden bestod av 4200 kcal ish, 400g kolhydrater, 300 protein resten fett
Fick "ångest" och blev väldigt trött, vakna upp svullen, sötsugen och mycket mindre synliga magrutor. Hade mer tryck i musklerna än vanligt men var mer psykiskt trött och mindre välmående. Fick mycket träning gjord med mer energi i kroppen, men var mindre njutbart pga tröttheten troligtvis pga kolhydraterna.

I fortsättningen blir det en portion gröt på kvällen som reefed. Jag åt en stor pasta i exemplet, never again.

Är riktigt individuellt det här hur man bör äta

Cykelcykel
2020-06-15, 04:01
gröt som refeed på kvällen låter bra !
Men du blir inte trött av kolh. Som du skrev
Det är ju de som förser kroppen med energi för träning primärt

RassK
2020-06-17, 03:48
Refeeden bestod av 4200 kcal ish, 400g kolhydrater, 300 protein resten fett



Låter som en vanligt dag för mig.


Fick "ångest" och blev väldigt trött, vakna upp svullen, sötsugen och mycket mindre synliga magrutor. Hade mer tryck i musklerna än vanligt men var mer psykiskt trött och mindre välmående. Fick mycket träning gjord med mer energi i kroppen, men var mindre njutbart pga tröttheten troligtvis pga kolhydraterna.
I fortsättningen blir det en portion gröt på kvällen som reefed. Jag åt en stor pasta i exemplet, never again. Är riktigt individuellt det här hur man bör äta.

Det enda sättet att lära sig vad som är bättre och sämre för en att äta är att systematiskt testa sig fram, analysera och reflektera. Se varje gång som ett test och inlärningstillfälle. Nästa refeed gör du bättre från dig!

Plötsligt stora mängder gör en trött och slö om man inte kan hantera dem. Refeeds ska göra dig och få dig att må bättre, inte sämre.

LunaSpice
2020-06-17, 06:15
Jag provade att refeeda på det mesta i lördags. Det var barnkalas samt 65-årsfest på samma dag. Uppskattningsvis runt 6-6500 kcal totalt, dvs ungefär dubbla mitt energibehov. Mkt sockerintag samt högt fettintag (främst mättat fett).

Dagarna efter har jag haft oerhört svårt att hålla disciplin i dieten, enormt sötsug, mättnadskänslan är helskev, fått eksembesvär igen, uppblåst och gasig och i allmänhet ganska trött. Ingen motivation till träning heller. Jag var fullt medveten om att det skulle få konsekvenser men inte riktigt på det här sättet. Ska nu köra längre fasta (20+ tim) ett par dagar och ligga på 50% kcalunderskott för att se om det kan vända. Känns så sjukt onödigt även om det i lördags var förbannat gott att få äta på det sättet.

MaxTheMarketer
2020-06-17, 14:34
Kommit till punkten i dieten där cravingsen börjar kicka in, förespråkar egentligen inte grisätardagar men jag känner att efter 7-8 månader av strikt kost måste jag trycka i mig något riktigt jävla gott utan hämningar .

Hur mycket fett tror ni kroppen lagrar en sån här dag, låt säga att glukogendepåerna är i princip utömda, och man lägger sig teoretiskt 3k + kcal utöver förbrukning, men bestående av "skitmat" typ en krämig pasta och en hel jävla chokladkaka med grädde till efterrätt. Kroppen lär ju inte lagra alla 3k kalorier som fett om glykogenlagrerna är tomma va? Finns det någon studie på detta eller någon som vet mer, hittar ingen bra info men antar att kroppen börjar lagra fett rejält först när alla förråd är fulla

Ät så mycket tills att du nästan dör. Om du inte dör så har du hittat din gräns. Det finns ingen anledning att kunna lagra mer fett om du samtidigt dör på ätardagkuppen...

Tjenatja
2020-06-20, 19:10
Jag provade att refeeda på det mesta i lördags. Det var barnkalas samt 65-årsfest på samma dag. Uppskattningsvis runt 6-6500 kcal totalt, dvs ungefär dubbla mitt energibehov. Mkt sockerintag samt högt fettintag (främst mättat fett).

Dagarna efter har jag haft oerhört svårt att hålla disciplin i dieten, enormt sötsug, mättnadskänslan är helskev, fått eksembesvär igen, uppblåst och gasig och i allmänhet ganska trött. Ingen motivation till träning heller. Jag var fullt medveten om att det skulle få konsekvenser men inte riktigt på det här sättet. Ska nu köra längre fasta (20+ tim) ett par dagar och ligga på 50% kcalunderskott för att se om det kan vända. Känns så sjukt onödigt även om det i lördags var förbannat gott att få äta på det sättet.

Förstår känslan, får verkligen liknande. Mitt tips mot tröttheten är att tvinga sig ut på en löprunda dagen efter. Minskar aptiten och tar bort segheten, för mig iallafall

Dimak94
2020-06-21, 19:14
Hej

Midsommar i fredags, drack öl och åt väldigt mycket mat som man gör , samt lördagen . Gick upp 7 KG . PÅ TVÅ DAGAR och jag känner bara hur magen har vuxit. Tur att man va på gymmet idag.

Tjenatja
2020-06-21, 19:50
Låter som en vanligt dag för mig.



Det enda sättet att lära sig vad som är bättre och sämre för en att äta är att systematiskt testa sig fram, analysera och reflektera. Se varje gång som ett test och inlärningstillfälle. Nästa refeed gör du bättre från dig!

Plötsligt stora mängder gör en trött och slö om man inte kan hantera dem. Refeeds ska göra dig och få dig att må bättre, inte sämre.

Vill tacka för tipsen, grym hjälp från dig :)

Tjenatja
2020-06-21, 19:51
Hej

Midsommar i fredags, drack öl och åt väldigt mycket mat som man gör , samt lördagen . Gick upp 7 KG . PÅ TVÅ DAGAR och jag känner bara hur magen har vuxit. Tur att man va på gymmet idag.

Haha fyfan, jag körde 3:5or och klara mig utan vilodag, men jävlar vad man slängde på sig vätska

RassK
2020-06-22, 20:59
Jag provade att refeeda på det mesta i lördags. Det var barnkalas samt 65-årsfest på samma dag. Uppskattningsvis runt 6-6500 kcal totalt, dvs ungefär dubbla mitt energibehov. Mkt sockerintag samt högt fettintag (främst mättat fett).

Dagarna efter har jag haft oerhört svårt att hålla disciplin i dieten, enormt sötsug, mättnadskänslan är helskev, fått eksembesvär igen, uppblåst och gasig och i allmänhet ganska trött. Ingen motivation till träning heller. Jag var fullt medveten om att det skulle få konsekvenser men inte riktigt på det här sättet. Ska nu köra längre fasta (20+ tim) ett par dagar och ligga på 50% kcalunderskott för att se om det kan vända. Känns så sjukt onödigt även om det i lördags var förbannat gott att få äta på det sättet.

Okontrollerade refeeds är helt enkelt inte värt det. Speciellt när man kommer upp i ålder och det sätter sina spår långt efter själva tillfället. Bieffekterna är inte bara fysiska, mentala utan kan även slå ganska hårt på rutinerna och livsstilen. Rationellt och systematiskt planerade konsekventa refeeds är vägen framåt. Välj långsiktigt välmående och framsteg istället för kortsiktiga och dumdristigt tillfälliga belöningar.

LunaSpice
2020-06-23, 06:16
Okontrollerade refeeds är helt enkelt inte värt det. Speciellt när man kommer upp i ålder och det sätter sina spår långt efter själva tillfället. Bieffekterna är inte bara fysiska, mentala utan kan även slå ganska hårt på rutinerna och livsstilen. Rationellt och systematiskt planerade konsekventa refeeds är vägen framåt. Välj långsiktigt välmående och framsteg istället för kortsiktiga och dumdristigt tillfälliga belöningar.

Det säger du till en som haft ett drogberoende och gått i 12-stegsbehandling i 1,5 år. :D Drogfri sedan många år men bristande konsekvenstänk är fortfarande nånting jag har svårigheter med. Jag är fullt medveten om alla mentala konsekvenser och jag har ingen att skylla på än mig själv. Var dock inte riktigt beredd på alla fysiska, de kom lite som en chock. Jag fortsätter neråt i vikt så och mina normala refeeds får jag bara positiva konsekvenser av.