handdator

Visa fullständig version : Förebygg cancer med kost och motion


King Grub
2020-06-11, 12:43
The American Cancer Society (ACS) publishes the Diet and Physical Activity Guideline to serve as a foundation for its communication, policy, and community strategies and, ultimately, to affect dietary and physical activity patterns among Americans. This guideline is developed by a national panel of experts in cancer research, prevention, epidemiology, public health, and policy, and they reflect the most current scientific evidence related to dietary and activity patterns and cancer risk. The ACS guideline focus on recommendations for individual choices regarding diet and physical activity patterns, but those choices occur within a community context that either facilitates or creates barriers to healthy behaviors. Therefore, this committee presents recommendations for community action to accompany the 4 recommendations for individual choices to reduce cancer risk. These recommendations for community action recognize that a supportive social and physical environment is indispensable if individuals at all levels of society are to have genuine opportunities to choose healthy behaviors. This 2020 ACS guideline is consistent with guidelines from the American Heart Association and the American Diabetes Association for the prevention of coronary heart disease and diabetes as well as for general health promotion, as defined by the 2015 to 2020 Dietary Guidelines for Americans and the 2018 Physical Activity Guidelines for Americans.

Cancer Journal for Clinicians, 09 June 2020. American Cancer Society Guideline for Diet and Physical Activity for cancer prevention.

Gratis fullängdsartikel:

https://acsjournals.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.3322/caac.21591

King Grub
2020-06-11, 13:05
1. Achieve and maintain a healthy body weight throughout life.

Keep body weight within the healthy range and avoid weight gain in adult life.

2. Be physically active.

Adults should engage in 150‐300 min of moderate‐intensity physical activity per wk, or 75‐150 min of vigorous‐intensity physical activity, or an equivalent combination;
achieving or exceeding the upper limit of 300 min is optimal.

Children and adolescents should engage in at least 1 hr of moderate‐ or vigorous‐intensity activity each day.

Limit sedentary behavior, such as sitting, lying down, and watching television, and other forms of screen‐based entertainment.

3. Follow a healthy eating pattern at all ages.

A healthy eating pattern includes:

◦Foods that are high in nutrients in amounts that help achieve and maintain a healthy body weight;

◦A variety of vegetables—dark green, red, and orange, fiber‐rich legumes (beans and peas), and others;

◦Fruits, especially whole fruits with a variety of colors; and

◦Whole grains.

A healthy eating pattern limits or does not include:

◦Red and processed meats;

◦Sugar‐sweetened beverages; or

◦Highly processed foods and refined grain products.

4. It is best not to drink alcohol.

People who do choose to drink alcohol should limit their consumption to no more than 1 drink per day for women and 2 drinks per day for men.
..

King Grub
2020-06-11, 13:21
"Undvik allt som är gott och roligt, se till att plåga dig med minst 300 minuter konditionsträning varje vecka livet ut, och gå inte upp i vikt efter 20-årsåldern". :thumbup:

LunaSpice
2020-06-11, 13:24
I´m fucked

EagleEye
2020-06-11, 13:29
Runt 80 vill jag somna in. Tänker inte följa dessa råd.

whuddafuks
2020-06-11, 13:32
Förmodar att viktuppgång gäller även muskler.. men om man genomgår en låååångsam viktuppgång där större delen av vikten är fettfri massa så borde väl det snarare vara rätt positivt för hälsan? Tänker mer muskler = bättre insulinkänslighet osv.

skyffelmördarn
2020-06-11, 15:33
En annan intressant vinkel som jag gjort en tråd om tidigare, cancer är ju uppenbarligen inte bra. Men redan nu gör vi ju mycket framsteg vad gäller cancer och kan bota stor del av det, ge det 30 år och hur tror ni det ser ut då?

Langster
2020-06-11, 16:19
En annan intressant vinkel som jag gjort en tråd om tidigare, cancer är ju uppenbarligen inte bra. Men redan nu gör vi ju mycket framsteg vad gäller cancer och kan bota stor del av det, ge det 30 år och hur tror ni det ser ut då?

Om 30 år. Det kommer att finnas mer effektiva behandlingsmetoder. Vissa typer av cancer kommer ha mindre dödlighet än nu. Vissa typer kommer man dock inte ha gjort så stora framsteg med och de kommer vara lika dödliga som nu och det är såklart en sådan man åker på dagen man går i pension.

EagleEye
2020-06-11, 16:24
Intressant detta med åldrandet. Min farmor är 94 men pushar på bra. Hjärnan är knivskarp men kroppen nästintill slut.

sumialic
2020-06-11, 16:57
En annan intressant vinkel som jag gjort en tråd om tidigare, cancer är ju uppenbarligen inte bra. Men redan nu gör vi ju mycket framsteg vad gäller cancer och kan bota stor del av det, ge det 30 år och hur tror ni det ser ut då?

Av det jag lyssnat på longevity forskare så är de kritiska till att man lägger resurser på "botmedel" för cancer när det man borde göra är att lägga resurser på att motverka eller reversera skadorna som orsakar cancern från första början. Och där kan vi hjälpa oss själva genom att bland annat äta bra.

vicarious
2020-06-11, 17:52
Förmodar att viktuppgång gäller även muskler.. men om man genomgår en låååångsam viktuppgång där större delen av vikten är fettfri massa så borde väl det snarare vara rätt positivt för hälsan? Tänker mer muskler = bättre insulinkänslighet osv.

Tveksamt. Jag gissar att en större och tyngre kropp är jobbigare att underhålla, på alla sätt och vis.

Helgehorse
2020-06-12, 21:09
Tveksamt. Jag gissar att en större och tyngre kropp är jobbigare att underhålla, på alla sätt och vis.

Ställde den här frågan till Gudiol och i ett annat träningsforum, Just om muskler har någon negativ effekt på hälsan med tanke på vikt/mer massa för kroppen. Mer muskler har endast metabola fördelar, Finns ingenting negativt alls med att lägga på sig muskler om man så önskar, Så länge det inte är extrema mängder, Som när man dopar sig. Och du måste komma upp i väldigt hög vikt med muskler för att de skall bli negativt.

Melker2
2020-06-12, 22:35
Större kroppsmassa medför fler celler som det kan gå snett i så cancer utvecklas.

King Grub
2020-06-13, 06:43
Risken att utveckla cancer ökar säkert. Det beror inte på den större muskelmassan i sig, utan som Melker2 säger helt enkelt på att man har fler celler där något kan gå fel. Detsamma gäller om man är lång. Det är inte längden som gör det, utan det faktum att man har fler celler än genomsnittet.

Däremot har man bättre prognos för överlevnad om man väl får cancer, om man har mer muskler än genomsnittet att "ta av" under sjukdomen och behandlingen av denna.

Jay-Z
2020-06-13, 07:40
Vad är upp med den här hetsen om rött kött? En liten bifråga alltså.

Finns det någon gedigen forskning på att rött kött går något illa? Studier som inte letar samband i statistik utan med biomarkörer av något slag.

EagleEye
2020-06-13, 09:09
Risken att utveckla cancer ökar säkert. Det beror inte på den större muskelmassan i sig, utan som Melker2 säger helt enkelt på att man har fler celler där något kan gå fel. Detsamma gäller om man är lång. Det är inte längden som gör det, utan det faktum att man har fler celler än genomsnittet.

Däremot har man bättre prognos för överlevnad om man väl får cancer, om man har mer muskler än genomsnittet att "ta av" under sjukdomen och behandlingen av denna.

Min farsa är bara 180 men väldigt stor i kroppen och har fått både KOL och cancer tumör. Sett många andra storvuxna också få cancer.

Är lika lång själv men lite mindre i kroppen. Rätt mellan i många avseenden. Hoppas jag inte får cancer. Ett helvete att dö på.

-squat-
2020-06-13, 10:37
Så det är arsenik även i skaldjur. fan också.

Helgehorse
2020-06-13, 21:20
Större kroppsmassa medför fler celler som det kan gå snett i så cancer utvecklas.

Samtidigt säger man ju att styrketräning motverkar cancer så?

King Grub
2020-06-13, 21:31
"Although muscle‐strengthening activity is recommended for overall health, there is a paucity of evidence for this type of activity in relation to cancer"

BrunoC
2020-06-13, 22:10
Tycker det låter ganska diffust att rekommendera max en drink per dag för kvinnor och två för män.

Är ju liksom skillnad på exempelvis en Bacardi 151 med 75% och nån mild Mojito.

Helgehorse
2020-06-13, 22:39
"Although muscle‐strengthening activity is recommended for overall health, there is a paucity of evidence for this type of activity in relation to cancer"

https://cebp.aacrjournals.org/content/18/5/1468


"It is biologically plausible to reduce cancer mortality death rates among men by promoting regular resistance training involving the major muscle groups of the upper and lower extremities at least 2 days per week (10-13). Resistance and aerobic exercise should complement each other. The recommendation for moderate to vigorous physical activity and resistance training are supported by the current research showing a reduction in all-cause and cancer mortality associated with increased cardiorespiratory fitness, muscular strength, or both"



https://www.cancer.org/latest-news/exercise-linked-with-lower-risk-of-13-types-of-cancer.html

King Grub
2020-06-14, 07:09
Ja, som jag skrev, risken att dö av en cancer verkar minska. Det är bra att ha lite extra styrka och muskelmassa i reserv.

Däremot finns det inte så mycket övertygande bevis att styrketräning i sig har några speciella egenskaper som minskar risken att drabbas av cancer.

Melker2
2020-06-14, 07:41
Samtidigt säger man ju att styrketräning motverkar cancer så?
Ja, det finns många parametrar att väga samman:
Fler celler ökar risken
Träning minskar risken
Övervikt ökar risken
Bra mat minskar risken
Rökning ökar risken
Etc....

King Grub
2020-06-14, 07:58
Tycker det låter ganska diffust att rekommendera max en drink per dag för kvinnor och två för män.

Är ju liksom skillnad på exempelvis en Bacardi 151 med 75% och nån mild Mojito.

En drink definieras som 14 gram alkohol i USA.

BrunoC
2020-06-14, 08:09
En drink definieras som 14 gram alkohol i USA.

Ah okej, 28 gram för mig då. Tack för klargörandet!

Jarp
2020-06-15, 07:05
En drink definieras som 14 gram alkohol i USA.

Det verkar överensstämma med Livsmedelsverkets rekommendationer om max 15 standardglas i veckan för vuxna män. 14 gram alkohol i ett glas, två glas om dagen, gör 28 gram alkohol. Vilket ungefär motsvarar två standardglas, tror jag. Som jämförelse är ett standardglas öl 33 cl, vilket med alkoholhalt på 5 procent ger 16,5 gram alkohol. Rätta mig om jag har fel.

smerk
2020-06-15, 08:07
.. Maintain a healthy weight

Ni var inne på detta att det inte är hälsosamt att gå runt på för mycket muskler i och med extra celler. Kan man gå utefter bmi för när det börjar anses som ohälsosamt? Är det ohälsosamt att ligga på 26 bmi? Deffar jag så är jag relativt i form på ca 25 bmi. Är det mer hälsosamt?

Mental
2020-06-15, 15:17
Ni var inne på detta att det inte är hälsosamt att gå runt på för mycket muskler i och med extra celler. Kan man gå utefter bmi för när det börjar anses som ohälsosamt? Är det ohälsosamt att ligga på 26 bmi? Deffar jag så är jag relativt i form på ca 25 bmi. Är det mer hälsosamt?

Det är ju sjukt svårt att uttala sig på individnivå, vet inte om du kommer åt fullängdaren. https://www.thelancet.com/journals/landia/article/PIIS2213-8587(18)30288-2/fulltext

Men tittar man just på alla cancerformer så det det ju nästan ju mindre ju bättre, BMI 21 är brytpunkten där.

Bifogar några bilder.


"Important associations exist between BMI and almost every category of mortality outcome. In contrast with some previous evidence suggesting that overweight might be protective, we found that risk began to increase above 21–25 kg/m2 for most outcomes, including all-cause mortality, cardiovascular disease, and cancer. However, for mental and behavioural, neurological, and external causes, only lower BMI was associated with increased risk. We found strong evidence of effect modification by age; further work is needed to explore the drivers of this effect and thus understand whether healthy weight recommendations might need to take age into consideration."



"We estimated a linear inverse association between BMI and deaths from self-harm and interpersonal violence (HR 0·87 per 5 kg/m2 increase; 95% CI 0·80–0·94); we found no evidence of association between BMI and deaths from transport-related accidents."

Typ det enda som minskar med stigande BMI är utsatthet för våldshandlingar och "self harm"