handdator

Visa fullständig version : VARNING! Någon som släktforskat med DNA?


Plasttiger
2020-06-09, 17:41
Tänkte bara informera om att ni då lätt kan hittas vid brottstutrednignar.
Så begå inte brott eller något.

Vet att det finns många män på forumet och många män begåer ju brott om vi vet


Rättsmedicinalverket tog fram en dna-profil ur spår från mördaren som tillvaratagits på brottsplatsen. Profilen laddades sedan upp mot det amerikanska företaget Family tree dna, som säljer dna-tester till hobbysläktforskare.

Körningen genererade ett antal matchningar i form av avlägsna släktingar. Utifrån dem byggde Peter Sjölund släktträd bak till 1700-talet. När rötterna gick ihop vände han håll och forskade framåt tills han fann den misstänkte mördaren.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/banbrytande-metod-bakom-losningen-pa-dubbelmordet-i-linkoping/

shut teh face
2020-06-09, 17:51
Fast det hjälper inte om ens släktingar laddar upp. :D

PureWhey
2020-06-09, 18:43
Lämna inte DNA på brottsplatsen helt enkelt.

SKICKAT FRÅN BÖJRACKET

trädgårdsmöbel
2020-06-09, 18:55
Transsexuella begår mer brott än heterosexuella cus-män.

yia
2020-06-09, 19:24
Fast det hjälper inte om ens släktingar laddar upp. :D

Det här kommer bli ett problem. Tro fan att Kina använder tekniken mot sina minoritetsgrupper. Ju mer sofistikerad teknik vi har desto mer helvetiskt blir det samhälle där tekniken vänds emot sina medborgare. Men svenskar i allmänhet lite fredsskadade och den allmänna inställningen lika infantil som vanligt. Så länge man inte själv gjort någonting kan man överlåta precis allt på staten. Staten kan ju aldrig få för sig att någonsin göra något olämpligt. Ännu bättre är förstås att staten dessutom är fullständigt inkompetent i handhavandet av personliga uppgifter. Eller hur var det till exempel med Transportstyrelsen? Eller de där känsliga vårduppgifterna som hamnade mer eller mindre i ett fåmansbolag i Asien med samma tekniska kompetens som en genomsnittlig farmor.

Snubben
2020-06-09, 20:29
De här är juh skitbra. Tänk alla pedofiler, nazister, mördare, våldtäktsmän mm. som nu kommer åka dit. Bara win-win med detta!

Armed Dingo
2020-06-09, 21:00
Kul att du försöker skydda förövare och inte brottsoffer.

svenbanan
2020-06-09, 21:17
Kul att du försöker skydda förövare och inte brottsoffer.

Varför inte operera in ett litet chip i nacken vid födseln, som kan registrera när olika delar av hjärnan aktiveras? Jag är säker på att det kan vara möjligt att göra lite smidiga analyser av hjärnverksamheten som kan upplysa polisen i realtid om när någon är på väg att begå ett brott. Kanske kan vi helt skippa det steget, och bara låta chippet kortsluta hjärnan så fort detta sker, och lobotomera alla brottslingar. På det viset kommer vi ju inte få några brottsoffer alls. Det kommer bli underbart!

Brofessorn
2020-06-09, 21:18
Varför inte operera in ett litet chip i nacken vid födseln, som kan registrera när olika delar av hjärnan aktiveras? Jag är säker på att det kan vara möjligt att göra lite smidiga analyser av hjärnverksamheten som kan upplysa polisen i realtid om när någon är på väg att begå ett brott. Kanske kan vi helt skippa det steget, och bara låta chippet kortsluta hjärnan så fort detta sker, och lobotomera alla brottslingar. På det viset kommer vi ju inte få några brottsoffer alls. Det kommer bli underbart!

Störtlöjligt.

svenbanan
2020-06-09, 21:20
Störtlöjligt.

Jag tror du behöver en timeout från internet. Gå och lägg dig och tillbaka imorgon så ska du se att det känns bättre.

Snubben
2020-06-09, 21:55
Eller så griper vi t.ex. människor som knivhugger ett barn till döds genom att identifiera personen genom DNA istället för att fantisera om hjärnchips.

delta_mats
2020-06-09, 21:57
Jag tror du behöver en timeout från internet. Gå och lägg dig och tillbaka imorgon så ska du se att det känns bättre.

Tror det är du som behöver timeout från kollo. Du är ju för fan och härjar i varenda tråd dygnet runt 7 dar i veckan. Har du inget arbete att sköta, eller andra intressen?

delta_mats
2020-06-09, 21:58
Eller så griper vi t.ex. människor som knivhugger ett barn till döds genom att identifiera personen genom DNA istället för att fantisera om hjärnchips.

Jag tycker det låter som en bra linje.

shut teh face
2020-06-09, 21:58
Varför inte operera in ett litet chip i nacken vid födseln, som kan registrera när olika delar av hjärnan aktiveras? Jag är säker på att det kan vara möjligt att göra lite smidiga analyser av hjärnverksamheten som kan upplysa polisen i realtid om när någon är på väg att begå ett brott. Kanske kan vi helt skippa det steget, och bara låta chippet kortsluta hjärnan så fort detta sker, och lobotomera alla brottslingar. På det viset kommer vi ju inte få några brottsoffer alls. Det kommer bli underbart!
Jag tänker mig att de flesta extrema våldsmän och mördare har något i sig som förklarar hur de kan begå sådana brott, något man kan se biologiskt eller fysiologiskt. Det kommer säkert dyka upp ett virus i framtiden som någon snickrat ihop som triggar på höga testonivåer eller nåt.

svenbanan
2020-06-09, 22:36
Eller så griper vi t.ex. människor som knivhugger ett barn till döds genom att identifiera personen genom DNA istället för att fantisera om hjärnchips.

Jag fantiserar väldig lite om hjärnchips. Det var en smärre överdrift för att visa på att det kan finnas problem med att okritiskt låta myndigheter snoka för mycket.

svenbanan
2020-06-09, 22:37
Tror det är du som behöver timeout från kollo. Du är ju för fan och härjar i varenda tråd dygnet runt 7 dar i veckan. Har du inget arbete att sköta, eller andra intressen?
Nope. Jag har ett litet chip inopererat som skriver på kollo 24/7 åt mig. :D

Diomedea exulans
2020-06-10, 10:52
Jag blev förvarnad om nåt liknande av en foliehatt när jag la upp på Facebook att jag testat mitt DNA. Tydligen kan de sälja vidare min DNA, berättade personen. Jag tackade för informationen och gratulerade alla framtida ägare av en klon av mig.

trädgårdsmöbel
2020-06-10, 11:11
Jag blev förvarnad om nåt liknande av en foliehatt när jag la upp på Facebook att jag testat mitt DNA. Tydligen kan de sälja vidare min DNA, berättade personen. Jag tackade för informationen och gratulerade alla framtida ägare av en klon av mig.

Du kanske är sarkastisk nu, men tänk en dag när du möts av 500 Dios på väg till jobbet, Dios som klonats fram för att jobba inom telefonförsäljning. Alla 500 blänger surt på dig dessutom.

Armed Dingo
2020-06-10, 12:16
Vilken sida gjorde du på Dio?

Diomedea exulans
2020-06-10, 12:20
Vilken sida gjorde du på Dio?

23andMe

Armed Dingo
2020-06-10, 13:19
23andMe

Kul! Hur mycket neandertalare är du? :d

23andme hävdar också att de inte alls säljer informationen vidare. Det står i kontraktet. Om de sen genomför ett lagbrott och gör det ändå är en sak, men det är inget din källa vet något om.

BrunoC
2020-06-10, 13:45
Stor scam-varning på sådana där företag verkar det som, så får nog se till att man väljer rätt.

I Took 9 Different Commercial DNA Tests and Got 6 Different Results
https://www.livescience.com/63997-dna-ancestry-test-results-explained.html

Langster
2020-06-10, 14:34
Jag blev förvarnad om nåt liknande av en foliehatt när jag la upp på Facebook att jag testat mitt DNA. Tydligen kan de sälja vidare min DNA, berättade personen. Jag tackade för informationen och gratulerade alla framtida ägare av en klon av mig.

Det jobbiga för dig blir ju när dina kloner begår brott och du åker dit för det!

Allvarligt talat så har jag aldrig förstått problemet med att DNA samlas in och används vid utredningar. Eller att vi blir alltmer kameraövervakade. Så länge man inte gör något brottsligt så innebär det ju bara mer säkerhet.

Fredszky
2020-06-10, 14:55
Det jobbiga för dig blir ju när dina kloner begår brott och du åker dit för det!

Allvarligt talat så har jag aldrig förstått problemet med att DNA samlas in och används vid utredningar. Eller att vi blir alltmer kameraövervakade. Så länge man inte gör något brottsligt så innebär det ju bara mer säkerhet.

Så länge som regeringen och du tycker lika om vad man ska få göra, tänka och tycka är väl allt frid och fröjd.

Köttis
2020-06-10, 15:04
Så länge som regeringen och du tycker lika om vad man ska få göra, tänka och tycka är väl allt frid och fröjd.Har du inte rent mjöl i påsen eller din jävel?!

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk

Fredszky
2020-06-10, 15:18
Har du inte rent mjöl i påsen eller din jävel?!

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk

Nä, men det hör inte till saken.

Min poäng är att man kanske inte är överens med regeringen om 20 år i ett annat politiskt klimat. Dina insamlade kolozzeumposter från nu bryter mot dåvarande värdegrundslag. Herrar i BLM-kostym knackar på din dörr och för bort dig till ett nytt gulag.

Så bara för att man känner sig safe nu betyder inte att det nödvändigtvis är en bra idé att dela med sig av DNA, åsikter, data, information, o.s.v.

Diomedea exulans
2020-06-10, 15:38
Kul! Hur mycket neandertalare är du? :d

23andme hävdar också att de inte alls säljer informationen vidare. Det står i kontraktet. Om de sen genomför ett lagbrott och gör det ändå är en sak, men det är inget din källa vet något om.

Tror det bara stod ”mindre än 4 %”.

Det jobbiga för dig blir ju när dina kloner begår brott och du åker dit för det!

Allvarligt talat så har jag aldrig förstått problemet med att DNA samlas in och används vid utredningar. Eller att vi blir alltmer kameraövervakade. Så länge man inte gör något brottsligt så innebär det ju bara mer säkerhet.

Jag har förstått det som att folk vill kunna köra för fort, kolla på pinsam porr och ladda hem filmer.

Agitator
2020-06-10, 16:13
Nä, men det hör inte till saken.

Min poäng är att man kanske inte är överens med regeringen om 20 år i ett annat politiskt klimat. Dina insamlade kolozzeumposter från nu bryter mot dåvarande värdegrundslag. Herrar i BLM-kostym knackar på din dörr och för bort dig till ett nytt gulag.

Så bara för att man känner sig safe nu betyder inte att det nödvändigtvis är en bra idé att dela med sig av DNA, åsikter, data, information, o.s.v.

Yeah buddy!
https://i.imgur.com/9apoJ1G.jpg

Plasttiger
2020-06-10, 17:38
De här är juh skitbra. Tänk alla pedofiler, nazister, mördare, våldtäktsmän mm. som nu kommer åka dit. Bara win-win med detta!

Jag tycker att vi borde topsa alla män från 14 års ålder.
Har de inte något att dölja behöver de inte vara rädda.

Snubben
2020-06-10, 17:42
Jag tycker att vi borde topsa alla män från 14 års ålder.
Har de inte något att dölja behöver de inte vara rädda.

Alla borde tipsas vid födseln.Alla som på något sätt invandrar till Sverige tipsas.

Alla.

Agitator
2020-06-10, 22:50
Helt klart. Helt sjukt att det inte gjorts ännu. Det borde inte ens att gå att få ut idhandlingar i sverige ifall man inte topsat. Snacka om medicinsk underlag för massiv forskning. För att inte prata om brottsutredningar.

Armed Dingo
2020-06-10, 22:55
Man borde minst av allt införa fingeravtryckregistrering på alla som invandrat till Sverige sedan år 2000 och framöver. Hejdå alla som invandrat och med mer än en identitet och bidrag.

Armed Dingo
2020-06-10, 22:56
Tror det bara stod ”mindre än 4 %”.



Jag har förstått det som att folk vill kunna köra för fort, kolla på pinsam porr och ladda hem filmer.

Då är du mer än mig, jag fick mindre än 2%. Men hade ändå mer än 70% av deras användare om jag förstog det rätt.

Diomedea exulans
2020-06-11, 06:38
Då är du mer än mig, jag fick mindre än 2%. Men hade ändå mer än 70% av deras användare om jag förstog det rätt.

Jag mindes fel, jag verkade ha samma som du:

https://i.imgur.com/b73li0I.png

https://i.imgur.com/VGRciq3.png

För övrigt är jag en perfekt arier, kommer användas som avelshane när nazisterna tagit över:

https://i.imgur.com/GXskoQt.jpg

agazza
2020-06-11, 07:07
Problemet med alla foliehattar att dom är offer.

Ifall världen går under, varför ska man tro att man är på den utsatta sidan?
Ifall vi får en totalitär styrning, varför tror man att man ska va offret?


Varför tror ni foliehattar aldrig att det är ni själva som blir den nya gaddafi eller Kim jong?

Ni måste tro mer på er själva så vi slipper ert jävla gnällande.

KT81
2020-06-11, 07:41
Det jobbiga för dig blir ju när dina kloner begår brott och du åker dit för det!

https://i.redd.it/9yck3968gn631.jpg

Agitator
2020-06-11, 08:56
Alltså, den där serien är ju helt whacked. Jag började titta på den nyligen för jag var uttråkad. Fattar inte hur den blev populär. Sa han 26avsnitt senare på 1 dag.

Armed Dingo
2020-06-11, 09:29
Jag mindes fel, jag verkade ha samma som du:

https://i.imgur.com/b73li0I.png

https://i.imgur.com/VGRciq3.png

För övrigt är jag en perfekt arier, kommer användas som avelshane när nazisterna tagit över:

https://i.imgur.com/GXskoQt.jpg

Good. Goooood

svenbanan
2020-06-11, 13:06
Problemet med alla foliehattar att dom är offer.

Ifall världen går under, varför ska man tro att man är på den utsatta sidan?
Ifall vi får en totalitär styrning, varför tror man att man ska va offret?


Varför tror ni foliehattar aldrig att det är ni själva som blir den nya gaddafi eller Kim jong?

Ni måste tro mer på er själva så vi slipper ert jävla gnällande.

Du är inte ens nära att sätta huvet på spiken. Det handlar inte om att man tror det finns en stor konspiration. Det handlar om att man vill minska risken för att myndigheter etc ska ha möjligheter att ägna sig åt åsiktsregistrering eller nån annan slags intrång i privatlivet på folk. Dvs om de vill göra det i nuläget så behöver de (förhoppningsvis) göra det i det fördolda och via nån slags foliehattskonspiration. Men med många bäckar små så sitter vi snart i ett samhälle där myndigheterna har möjlighet att agera Orwellsk storebror om de skulle vilja. Dvs isåfall kommer man inte längre behöva spionera i det fördolda. Det skulle inte vara bättre om "mitt" parti satt vid makten och ägnade sig åt totalitärt styre heller. Det skulle ändå vara ett miserabelt samhälle.

Men vägen till helvetet är kantad med goda intentioner heter det. Så det är ju bra att ni har så rent mjöl i påsen att ni känner er bombis på att ett "öppnande av dammluckorna" vad gäller myndigheters intrång i individers privatliv aldrig kan komma att användas på ett sätt ni inte tänkt er.

Med det sagt så är det ju såklart positivt i det snskilda fallet då man lyckas sätta dit nån mördare. Så det finns ju gott om "gatstenar" att bygga denna väg med. Med tanke på hur många verkar resonera i denna frågan så är det väl tveksamt om man kommer välja att bygga en väldigt smal väg med många farthinder. Det troliga är väl att det blir en sexfilig autostrada.

trädgårdsmöbel
2020-06-11, 13:26
Det finns ingenting Skandinaviskt har vi nyligen lärt oss så Dio är 3/4 tom.

aryaa
2020-06-11, 13:31
Du är inte ens nära att sätta huvet på spiken. Det handlar inte om att man tror det finns en stor konspiration. Det handlar om att man vill minska risken för att myndigheter etc ska ha möjligheter att ägna sig åt åsiktsregistrering eller nån annan slags intrång i privatlivet på folk. Dvs om de vill göra det i nuläget så behöver de (förhoppningsvis) göra det i det fördolda och via nån slags foliehattskonspiration. Men med många bäckar små så sitter vi snart i ett samhälle där myndigheterna har möjlighet att agera Orwellsk storebror om de skulle vilja. Dvs isåfall kommer man inte längre behöva spionera i det fördolda. Det skulle inte vara bättre om "mitt" parti satt vid makten och ägnade sig åt totalitärt styre heller. Det skulle ändå vara ett miserabelt samhälle.

Men vägen till helvetet är kantad med goda intentioner heter det. Så det är ju bra att ni har så rent mjöl i påsen att ni känner er bombis på att ett "öppnande av dammluckorna" vad gäller myndigheters intrång i individers privatliv aldrig kan komma att användas på ett sätt ni inte tänkt er.

Med det sagt så är det ju såklart positivt i det snskilda fallet då man lyckas sätta dit nån mördare. Så det finns ju gott om "gatstenar" att bygga denna väg med. Med tanke på hur många verkar resonera i denna frågan så är det väl tveksamt om man kommer välja att bygga en väldigt smal väg med många farthinder. Det troliga är väl att det blir en sexfilig autostrada.

Vi är redan där. :)

agazza
2020-06-12, 12:02
Du är inte ens nära att sätta huvet på spiken. Det handlar inte om att man tror det finns en stor konspiration. Det handlar om att man vill minska risken för att myndigheter etc ska ha möjligheter att ägna sig åt åsiktsregistrering eller nån annan slags intrång i privatlivet på folk. Dvs om de vill göra det i nuläget så behöver de (förhoppningsvis) göra det i det fördolda och via nån slags foliehattskonspiration. Men med många bäckar små så sitter vi snart i ett samhälle där myndigheterna har möjlighet att agera Orwellsk storebror om de skulle vilja. Dvs isåfall kommer man inte längre behöva spionera i det fördolda. Det skulle inte vara bättre om "mitt" parti satt vid makten och ägnade sig åt totalitärt styre heller. Det skulle ändå vara ett miserabelt samhälle.

Men vägen till helvetet är kantad med goda intentioner heter det. Så det är ju bra att ni har så rent mjöl i påsen att ni känner er bombis på att ett "öppnande av dammluckorna" vad gäller myndigheters intrång i individers privatliv aldrig kan komma att användas på ett sätt ni inte tänkt er.

Med det sagt så är det ju såklart positivt i det snskilda fallet då man lyckas sätta dit nån mördare. Så det finns ju gott om "gatstenar" att bygga denna väg med. Med tanke på hur många verkar resonera i denna frågan så är det väl tveksamt om man kommer välja att bygga en väldigt smal väg med många farthinder. Det troliga är väl att det blir en sexfilig autostrada.

Du måste ju ha tilltron till mänskligheten att människor är goda.

Det görs i syfte för godhet.

Klart det finns individer som inte är goda.

Men låter man inte det onda överta det goda är inte verktygen problemet.

Du förutsätter att "alla på andra sidan" är onda och bara väntar på möjligheten att skapa ett hemskt samhälle.

Hela världens utveckling är påväg bort i och med högre utbildning, bättre tillgång till information.

Heja på Starlink istället och följ utvecklingen istället i världen.

Verktyg är inte ett problem.

svenbanan
2020-06-12, 13:18
Du måste ju ha tilltron till mänskligheten att människor är goda.

Det görs i syfte för godhet.

Klart det finns individer som inte är goda.

Men låter man inte det onda överta det goda är inte verktygen problemet.

Du förutsätter att "alla på andra sidan" är onda och bara väntar på möjligheten att skapa ett hemskt samhälle.

Hela världens utveckling är påväg bort i och med högre utbildning, bättre tillgång till information.

Heja på Starlink istället och följ utvecklingen istället i världen.

Verktyg är inte ett problem.

Nej, jag förutsätter inte att myndigheterna faktiskt kommer skapa ett dystopiskt samhälle så fort de får chansen. Men jag ser hellre att det finns nåt slags inbyggd tröghet i systemet som gör att det iaf inte är helt lagligt för myndigheter att samköra tusen register och avlyssna och spela in alla telefonsamtal etc. Dvs om man får för sig att införa nåt slags total kontroll och övervakning av allting så ska det inte bara vara att trycka på en knapp. Man ska iaf behöva dra det genom diverse lagändringsförslag och liknande först. Sen finns ju såklart möjligheten att göra allt möjligt sådant ändå, fast i hemlighet (och i princip olagligt). Men det är ju inte mycket man kan göra nåt åt.

Det är alltså inte så att jag tror att det kliar i fingrarna på alla politiker att genomföra detta. Jag vill bara minimera frestelsen och göra det svårare, eftersom jag utgår från att det inte är otänkbart att det någon gång kommer finnas en eller flera i maktposition som har tveksam moral.

Fredszky
2020-06-12, 14:01
Nej, jag förutsätter inte att myndigheterna faktiskt kommer skapa ett dystopiskt samhälle så fort de får chansen. Men jag ser hellre att det finns nåt slags inbyggd tröghet i systemet som gör att det iaf inte är helt lagligt för myndigheter att samköra tusen register och avlyssna och spela in alla telefonsamtal etc. Dvs om man får för sig att införa nåt slags total kontroll och övervakning av allting så ska det inte bara vara att trycka på en knapp. Man ska iaf behöva dra det genom diverse lagändringsförslag och liknande först. Sen finns ju såklart möjligheten att göra allt möjligt sådant ändå, fast i hemlighet (och i princip olagligt). Men det är ju inte mycket man kan göra nåt åt.

Det är alltså inte så att jag tror att det kliar i fingrarna på alla politiker att genomföra detta. Jag vill bara minimera frestelsen och göra det svårare, eftersom jag utgår från att det inte är otänkbart att det någon gång kommer finnas en eller flera i maktposition som har tveksam moral.

https://a.wattpad.com/cover/23154819-352-k462345.jpg

trädgårdsmöbel
2020-06-12, 14:15
Om ni funderar på vem som är i maktposition, vad för människor. Det är just de där sjw-tokarna och människor som viker sig för dem. Vill du att ett inklusivt representativt dreamteam av jihadister, feminister, blm-aktister, afa, batikhäxor, klimatalarmister, militanta veganer, miljöpartister, kommunister, transrättsaktivister och genusprofessorer med Trance2 som mest neitrala röst skall kunna granska dina e-mail, lyssna på dina telefonsamtal och ha makten att bestämma över vem som skall fängslas eller ej, vad som får yttras och av vem?

Plasttiger
2020-06-12, 17:40
Nej, jag förutsätter inte att myndigheterna faktiskt kommer skapa ett dystopiskt samhälle så fort de får chansen. Men jag ser hellre att det finns nåt slags inbyggd tröghet i systemet som gör att det iaf inte är helt lagligt för myndigheter att samköra tusen register och avlyssna och spela in alla telefonsamtal etc. Dvs om man får för sig att införa nåt slags total kontroll och övervakning av allting så ska det inte bara vara att trycka på en knapp. Man ska iaf behöva dra det genom diverse lagändringsförslag och liknande först. Sen finns ju såklart möjligheten att göra allt möjligt sådant ändå, fast i hemlighet (och i princip olagligt). Men det är ju inte mycket man kan göra nåt åt.

Det är alltså inte så att jag tror att det kliar i fingrarna på alla politiker att genomföra detta. Jag vill bara minimera frestelsen och göra det svårare, eftersom jag utgår från att det inte är otänkbart att det någon gång kommer finnas en eller flera i maktposition som har tveksam moral.

De vill införa 6 års fängelse för upphovsrättsbrott.
Människosmuggling är 2-10 år. Våldtäkt ger ibland någon månad.

svenbanan
2020-06-12, 17:58
https://a.wattpad.com/cover/23154819-352-k462345.jpg

Så du tror att det inte finns en chans att någon politiker någonsin kommer vara villig att införa "moraliskt tveksamma" åtgärder?

Om tror nåt annat så har du uppenbarligen inte förstått vad jag menade i mitt inlägg.

svenbanan
2020-06-12, 18:03
Om ni funderar på vem som är i maktposition, vad för människor. Det är just de där sjw-tokarna och människor som viker sig för dem. Vill du att ett inklusivt representativt dreamteam av jihadister, feminister, blm-aktister, afa, batikhäxor, klimatalarmister, militanta veganer, miljöpartister, kommunister, transrättsaktivister och genusprofessorer med Trance2 som mest neitrala röst skall kunna granska dina e-mail, lyssna på dina telefonsamtal och ha makten att bestämma över vem som skall fängslas eller ej, vad som får yttras och av vem?

Nej, det låter minst lika värdelöst som ifall det vore Hitler, Stalin och Idi Amin som satt vid spakarna. Men jag vill inte heller ha ett samhälle där det sitter en massa välbalanserade meritokrater och/eller folkvalda som utgör ett sant tvärsnitt av folkets åsikter, som har den typen av möjligheter och makt.

svenbanan
2020-06-12, 18:09
De vill införa 6 års fängelse för upphovsrättsbrott.
Människosmuggling är 2-10 år. Våldtäkt ger ibland någon månad.

Ja, alla vet ju att kvinnor innerst inne gillar att bli våldtagna. Så det är ju förståeligt att man har såpass låga straff.

Upphovsrättsbrott har ju extremt allvarliga konsekvenser för brottsofferet. Det kanske inte ens är så att man förlorar pengar på att folk piratkopierar filmer och musik, eftersom de som tittar hemma kanske aldrig skulle gått på bio ändå. Men det är ju inte omöjligt att jättarna förlorar några kronor, så det är klart man ska drämma till med storsläggan.

Man får hoppas att de också kommer utnyttja den nya avlyssningslagen till att avlyssna telefoner och mobiler på alla som är misstänkta för fildelning, samt alla som känner såna som är misstänkta för fildelning. Jag antar att det blir hela sveriges befolkning som får ett litet virus på mobilen då som gör att polisen kan lyssna.

Fredszky
2020-06-12, 18:11
Så du tror att det inte finns en chans att någon politiker någonsin kommer vara villig att införa "moraliskt tveksamma" åtgärder?

Om tror nåt annat så har du uppenbarligen inte förstått vad jag menade i mitt inlägg.

Jag tror du missförstod min bild. Skulle jag förklara i text skulle det vara "Har du levt under en sten?".

Du behöver inte vänta till en eventuell dystopisk framtid för att hitta dom där moraliskt tveksamma ledarna, vi har dom nu och haft dom ett bra tag.

För att nämna ett exempel: Vad sägs om att släppa in hundratusentals unga män i krigsför ålder till vårt land där många avskyr kristna och västerlänningar. Dessutom ska vi betala för deras uppehälle. Kritiserar du blir du straffad. Jag skulle kalla det "moraliskt tveksamt" at the least.

svenbanan
2020-06-12, 18:30
Jag tror du missförstod min bild. Skulle jag förklara i text skulle det vara "Har du levt under en sten?".

Du behöver inte vänta till en eventuell dystopisk framtid för att hitta dom där moraliskt tveksamma ledarna, vi har dom nu och haft dom ett bra tag.

För att nämna ett exempel: Vad sägs om att släppa in hundratusentals unga män i krigsför ålder till vårt land där många avskyr kristna och västerlänningar. Dessutom ska vi betala för deras uppehälle. Kritiserar du blir du straffad. Jag skulle kalla det "moraliskt tveksamt" at the least.

Varför tror du jag håller det för möjligt att vi kan få ledare med tveksam moral?

Om jag skulle vara av åsikten att alla ledare vi haft hittills har varit perfekta så skulle jag väl inte tro detta.