handdator

Visa fullständig version : Sveriges Nationaldag 2020


Brofessorn
2020-06-05, 23:55
Idag, mina vänner, firar vi Sveriges nationaldag - på det datum Gustav Vasa valdes till konung år 1523. Men redan för 2000 år sedan skrev romerska krönikörer om Svenskarna. Det kommer folk göra om oss ytterligare 2 millennier framåt!

r3mpuh
2020-06-06, 00:15
Glad nationaldag, gott folk! :cheers:

ozzian
2020-06-06, 07:07
Grattis alla.

Fira lugnt....

svenbanan
2020-06-06, 07:35
Vädret är piss, jag vägrar gå ut. Jag firar med en kopp te.

Akerhage
2020-06-06, 07:46
Vädret är piss, jag vägrar gå ut. Jag firar med en kopp te.

Välkommen då till Göteborg, där solen alltid skiner!
https://i.imgur.com/f87ilW5_d.webp?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium

skyffelmördarn
2020-06-06, 07:47
qCinhq9QJWA

Plasttiger
2020-06-06, 07:52
Inte riktigt läge med tanke på omvärdens situation..

stridis
2020-06-06, 08:26
Ut nu alla svennar och vifta med flaggan på min bröllopsdag.:d

svenbanan
2020-06-06, 09:02
Jag har en hälsingeflagga som hänger ute på altanen, duger det?

Blomkål
2020-06-06, 09:11
Kommer firas enligt egen tradition med trerätters till lunch på Tranan.

Glad nationaldag!

Klein
2020-06-06, 10:27
VY_mQhD2CEw

Du gamla, du fria
Du gamla, Du fria, Du fjällhöga nord
Du tysta, Du glädjerika sköna!
Jag hälsar Dig, vänaste land uppå jord,
Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna.
Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna.

Du tronar på minnen från fornstora dar,
då ärat Ditt namn flög över jorden.
Jag vet att Du är och Du blir vad du var.
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.

Jag städs vill dig tjäna mitt älskade land,
din trohet till döden vill jag svära.
Din rätt, skall jag värna, med håg och med hand,
din fana, högt den bragderika bära.
din fana, högt den bragderika bära.

Med Gud skall jag kämpa, för hem och för härd,
för Sverige, den kära fosterjorden.
Jag byter Dig ej, mot allt i en värld
Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden.
Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden.

skyffelmördarn
2020-06-06, 10:46
VY_mQhD2CEw

Du gamla, du fria
Du gamla, Du fria, Du fjällhöga nord
Du tysta, Du glädjerika sköna!
Jag hälsar Dig, vänaste land uppå jord,
Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna.
Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna.

Du tronar på minnen från fornstora dar,
då ärat Ditt namn flög över jorden.
Jag vet att Du är och Du blir vad du var.
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.

Jag städs vill dig tjäna mitt älskade land,
din trohet till döden vill jag svära.
Din rätt, skall jag värna, med håg och med hand,
din fana, högt den bragderika bära.
din fana, högt den bragderika bära.

Med Gud skall jag kämpa, för hem och för härd,
för Sverige, den kära fosterjorden.
Jag byter Dig ej, mot allt i en värld
Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden.
Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden.

Sabaton versionen? Jag är besviken,

a_5lX7bR9dI

Diomedea exulans
2020-06-06, 10:50
Tolv inlägg och inget om hur landet är på väg åt pipan än? Jag är stolt och förvånad.

Ironiskts att jag tog upp ämnet som jag lovprisade att ingen tog upp, men men.

Klein
2020-06-06, 10:59
Sabaton versionen? Jag är besviken,

Jag är också besviken. Ingen verkar sjunga den ursprungliga fulla versionen. Jag får själv göra slag i saken.

svenbanan
2020-06-06, 11:05
Du gamla, du fria
Du gamla, Du fria, Du fjällhöga nord
Du tysta, Du glädjerika sköna!
Jag hälsar Dig, vänaste land uppå jord,
Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna.
Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna.

Du tronar på minnen från fornstora dar,
då ärat Ditt namn flög över jorden.
Jag vet att Du är och Du blir vad du var.
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.

Jag städs vill dig tjäna mitt älskade land,
din trohet till döden vill jag svära.
Din rätt, skall jag värna, med håg och med hand,
din fana, högt den bragderika bära.
din fana, högt den bragderika bära.

Med Gud skall jag kämpa, för hem och för härd,
för Sverige, den kära fosterjorden.
Jag byter Dig ej, mot allt i en värld
Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden.
Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden.

Appropå sångtexten så är ju den sista versen (eller kanske de två sista verserna) ett tillägg som någon skrev lite senare än själva "orginaltexten" (dvs de första verserna).

Är det nån som vet om det finns det nån slags officiell hållning till ifall alla verserna ingår i Sveriges nationalsång? Eller är det upp till tolkning för var och en?

svenbanan
2020-06-06, 11:07
Jag är också besviken. Ingen verkar sjunga den ursprungliga fulla versionen. Jag får själv göra slag i saken.

Jag trodde de sista verserna var ett tillägg, och att endast de två första verserna ingick i orginalversionen? Är det tvärtom alltså?

svenbanan
2020-06-06, 11:12
Du gamla, du fria är Sveriges nationalsång, skriven av Richard Dybeck 1844 i form av två strofer till den gamla folkmelodin Så rider jag mig över tolvmilan skog. Till skillnad från många andra nationalsånger har detta musikverk aldrig officiellt, genom politiska beslut, antagits som nationalsång. Dess status som nationalsång vilar alltså helt på traditionen. Den används dock som nationalsång även vid så officiella tillställningar som statsbesök och är självklar som Sveriges nationalsång vid exempelvis sportevenemang.

Dybecks två strofer är färgade av den då rådande skandinavismen och handlar om Norden snarare än om Sverige. Landet Sverige nämns endast kort i den senare tillkomna fjärde versen (Louise Ahlén år 1910), en vers som inte sjungs och inte räknas som del av den egentliga nationalsången. Detta medför att den polska nationalsången påstås vara den enda nationalsång där landet Sverige nämns. Flera försök att lansera tilläggsstrofer som tydligare framhäver namnet och landet Sverige har gjorts genom åren; bland annat skrev operasångaren Carl Fredrik Lundqvist en tredje strof som börjar "Jag älskar dig, Sverige", och den tycks i sin tur ha legat till grund för den första av de två strofer signerade Louise Ahlén, vilka publicerades i ett par sångböcker 1910 och var med i några senare upplagor för att sedan försvinna.[1] Genom åren har sången publicerats under olika titlar och även texten skiljer sig i olika tryckta verk.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Du_gamla,_du_fria

Det verkar ju som om det inte ens finns en officiell nationalsång. Men de två sista verserna är i alla fall inte från orginalet.

skyffelmördarn
2020-06-06, 11:54
Jag tycker på något sätt att det är lite fint att vi inte har en riktig nationalsång, det säger något om vilka vi är. Vi är ett fritt folk som gör lite som vi vill, inte bundna till något

ozzian
2020-06-06, 11:58
Jag har en hälsingeflagga som hänger ute på altanen, duger det?

jag tog ner smålandsflaggan och hissade Sverigeflaggan.

i morgon blir det Småland igen,,, hmm eller Prideflaggan.

Diomedea exulans
2020-06-06, 12:01
Mina smalben är gula och blå för jag lyfte marklyft igår.

r3mpuh
2020-06-06, 12:08
Tradition med öppen balkong & Ultima Thule på högsta volym. :hbang:

Wrenchgirl
2020-06-06, 12:12
Själv firar jag 12/3 då det är republikens nationaldag. :)

Klein
2020-06-06, 13:45
https://sv.wikipedia.org/wiki/Du_gamla,_du_fria

Det verkar ju som om det inte ens finns en officiell nationalsång. Men de två sista verserna är i alla fall inte från orginalet.

Där ser man. I den första versionen av texten så löd den också "friska" istället för "fria". Jag minns att min mormor var upprörd över att man inte sjöng de två sista verserna.

svenbanan
2020-06-06, 13:54
Där ser man. I den första versionen av texten så löd den också "friska" istället för "fria". Jag minns att min mormor var upprörd över att man inte sjöng de två sista verserna.

Jag tror inte jag varit med om att man sjungit annat än de två första verserna.

Eventuellt att jag har ett väldigt svagt minne av att vi sjungit fler verser nån gång under lågstadiet, och att det kanske var så att vi sjöng fler verser nån gång då. Men det kan ju lika gärna vara inbillning, eller att jag tyckte det var svårt att komma ihåg den "vanliga" texten.

svenbanan
2020-06-06, 13:58
Är det nån annan än jag som tycker det är en liten aning irriterande att det är "Norden" och inte "Sverige" i sångtexten i nationalsången? Inte så att jag hellre sjunger "Sverige" (som i Zlatans bilreklam) eftersom detta på nåt sätt också blir irriterande. Men det är ändå nåt jag kommer att tänka på då och då då man hör nationalsången...

BrunoC
2020-06-06, 14:03
Önskar det var mer fest kring nationaldagen. I Frankrike är ju många på standen och det skjuts en massvis av raketer och det är livad feststämning medan många svenskar inte ens tycks noterat att det är nationaldag.

Vår nationaldag består ju mest av att man bara bli spammad med massor av mail och app-notifikationer om hur man får en rabattkod på 5% ifall man beställer mat med Wolt eller Foodora.

rooz
2020-06-06, 14:05
Själv firar jag 12/3 då det är republikens nationaldag. :)

30 November är det som skall firas.

skyffelmördarn
2020-06-06, 14:07
Sången Sverige tycker jag hade passat bra som nationalsång och tydligen enligt wikipedia så har det funnits en tävling för att utse en ny nationalsång,

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sverige_(sång)#Historik

Vad hände sen?

Klein
2020-06-06, 14:19
Jag tror inte jag varit med om att man sjungit annat än de två första verserna.

Eventuellt att jag har ett väldigt svagt minne av att vi sjungit fler verser nån gång under lågstadiet, och att det kanske var så att vi sjöng fler verser nån gång då. Men det kan ju lika gärna vara inbillning, eller att jag tyckte det var svårt att komma ihåg den "vanliga" texten.

Nu är det ju förvisso 81 år sedan min mormor slutade årskurs 6 men det hörde nog till ovanligheterna att de sista två verserna skulle ha sjungits. Poängen är mest att hon gillade dem och likaså jag.

r3mpuh
2020-06-06, 14:26
Är det nån annan än jag som tycker det är en liten aning irriterande att det är "Norden" och inte "Sverige" i sångtexten i nationalsången? Inte så att jag hellre sjunger "Sverige" (som i Zlatans bilreklam) eftersom detta på nåt sätt också blir irriterande. Men det är ändå nåt jag kommer att tänka på då och då då man hör nationalsången...Alla vet att de andra nordiska länderna blott är svenska ex-kolonier. *hug*

Klein
2020-06-06, 14:27
Alla vet att de andra nordiska länderna blott är svenska ex-kolonier. *hug*

:hbang:

PKtarzan
2020-06-06, 14:59
Vad äter ni på våran nationaldag? Och vad tränar ni?

stridis
2020-06-06, 15:11
Är det nån annan än jag som tycker det är en liten aning irriterande att det är "Norden" och inte "Sverige" i sångtexten i nationalsången? Inte så att jag hellre sjunger "Sverige" (som i Zlatans bilreklam) eftersom detta på nåt sätt också blir irriterande. Men det är ändå nåt jag kommer att tänka på då och då då man hör nationalsången...

Jag är gillar idén om nordisk union så kan ju säga att det inte stör mig i varje fall. När det går upp till slutklämmen jag vill dö i Norden.:cool:

Men idag är det den blågul flaggan som gäller, inte någon gulröd.

Klein
2020-06-06, 15:29
Nej men allvarligt talat så är du gamla du fria inget som berör djupt. Om man ska prata om traditionella svenska sånger som svenskarna kollektivt har varmt om hjärtat och som kan sägas representera Sverige genom tiden så är det väl mera våra fina psalmer och visor som ofta är i folkviseton:

Sommarpsalm
I denna ljuva sommartid
Koppången
Visa vid midsommartid
Visa vid vindens ängar
Barfotavisan
Jul, jul, strålande jul
Calle Schewens vals
Det gåtfulla folket
Lilla vackra Anna
Stilla ro och nära
Fjäriln vingad
Den första gång jag såg dig

svenbanan
2020-06-06, 15:34
Lilla vackra Anna

L8EKDeSbLXk

Klein
2020-06-06, 15:42
Tänkte mer på denna otroligt vackra sång från 1824 här framför av Finn Kalvik:

ipgCnt1bMLU

Plasttiger
2020-06-06, 16:16
Alla vet att de andra nordiska länderna blott är svenska ex-kolonier. *hug*

Inte rätt tid att skämta som kolonialist skämta om kolonialism.

trädgårdsmöbel
2020-06-06, 16:20
Inte rätt tid att skämta som kolonialist skämta om kolonialism.

Vi är koloniserade av afrika och mellanöstern, inte kolonisatörer.

Tolkia
2020-06-06, 16:27
Sången Sverige tycker jag hade passat bra som nationalsång och tydligen enligt wikipedia så har det funnits en tävling för att utse en ny nationalsång [...]
Jag tycker nog att det är bra att "Sverige" inte utsågs till nationalsång. Den är mycket vacker, men jag kan inte se hur den skulle ha fungerat som allsång, framför allt inte nuförtiden.

Jag stör mig inte på att ordet "Sverige" inte ingår. Norges nationalsång innehåller inte heller "Norge" (i den näst sista versen, som i alla fall jag aldrig hört sjungas, ingår i och för sig ordet "norske"), Tysklands nationalsång beskriver ett Tyskland som sträcker sig över halva Europa. Same, same but different.

Sedan är det för mig obegripligt att man framhåller sånger som "Det gåtfulla folket" och "Visa vid vindens ängar" som något slags del av den svenska folksjälen till skillnad från nationalsången. Men jag är förvisso hundra år. Minns att jag tyckte att det var jättekonstigt att så många av mina klasskamrater inte kunde texten när vi skulle sjunga den på skolavslutningen ända upp i femte, sjätte, sjunde klass, utan att den behövde ges i hemläxa.

Klein
2020-06-06, 16:36
J
Sedan är det för mig obegripligt att man framhåller sånger som "Det gåtfulla folket" och "Visa vid vindens ängar" som något slags del av den svenska folksjälen till skillnad från nationalsången. Men jag är förvisso hundra år. Minns att jag tyckte att det var jättekonstigt att så många av mina klasskamrater inte kunde texten när vi skulle sjunga den på skolavslutningen ända upp i femte, sjätte, sjunde klass, utan att den behövde ges i hemläxa.

Du verkar ha lite svårt med prepositionerna. GENOM tiden. Inte UR tiden.

skyffelmördarn
2020-06-06, 17:01
Jag tycker nog att det är bra att "Sverige" inte utsågs till nationalsång. Den är mycket vacker, men jag kan inte se hur den skulle ha fungerat som allsång, framför allt inte nuförtiden.

Måste den vara allsång då?

7YGrIvYAsOA

svenbanan
2020-06-06, 18:51
Tänkte mer på denna otroligt vackra sång från 1824 här framför av Finn Kalvik:

ipgCnt1bMLU

Ja, den låten är ju lite bättre.

svenbanan
2020-06-06, 18:57
Jag stör mig inte på att ordet "Sverige" inte ingår. Norges nationalsång innehåller inte heller "Norge" (i den näst sista versen, som i alla fall jag aldrig hört sjungas, ingår i och för sig ordet "norske"), Tysklands nationalsång beskriver ett Tyskland som sträcker sig över halva Europa. Same, same but different.


Det är inte att ordet Sverige inte ingår som egentligen stör mig. Det är snarare kombinationen av att ordet Norden ingår, men att Svrige inte gör det. Jag har lite svårt att sätta fingret på exakt vad det är som gör att det kliar lite av detta. Det är inte så att jag blir förbannad över det på nåt sätt. Inte heller att jag tycker det är dåligt egentligen. Kanske snarare att jag tycker det inte är helt optimalt.

Men det är i högsta grad en petitess för mig. Men jag tyckte det kunde passa bra att älta lite sådant just idag.