handdator

Visa fullständig version : Kallbryggt kaffe


LunaSpice
2020-06-04, 07:14
Då är säsongen igång för kallbryggt kaffe så jag tänkte höra lite med er baristor därute hur ni gör.

Jag brukar köra lite över en dl kaffe (Arvid Nordquist Grandia just nu). samt 7-8 dl kallt vatten i en behållare med lufttätt lock. Ser till att kaffet blir ordentligt blött och ställer i kylen 22-24 tim. Silar sedan, antingen i presskanna eller i vanligt filter. Dricker det kallt som det är under fasta, och med mjölk resterande tid på dygnet.

Har ni testat med grovmalet kaffe? Är det någon skillnad? Har ni märkt skillnad i filteringsmetod? Andra tips?

Termy
2020-06-04, 07:42
Aldrig testat, men blev sugen på att testa. Hur länge håller sig smaken fräsch?

Anton Fräs
2020-06-04, 07:49
Jag gillar smaken väldigt mycket, blir ganska annorlunda faktiskt. Min har stått sig bra i 1-1,5 dag åtminstone Termy.

40plus
2020-06-04, 07:56
Då är säsongen igång för kallbryggt kaffe så jag tänkte höra lite med er baristor därute hur ni gör.

Jag brukar köra lite över en dl kaffe (Arvid Nordquist Grandia just nu). samt 7-8 dl kallt vatten i en behållare med lufttätt lock. Ser till att kaffet blir ordentligt blött och ställer i kylen 22-24 tim. Silar sedan, antingen i presskanna eller i vanligt filter. Dricker det kallt som det är under fasta, och med mjölk resterande tid på dygnet.

Har ni testat med grovmalet kaffe? Är det någon skillnad? Har ni märkt skillnad i filteringsmetod? Andra tips?

Vad är fördelen med detta omständiga sätt? Bättre smak? Får man fortfarande ut koffeinet?

grondahl
2020-06-04, 08:05
Vad är fördelen med detta omständiga sätt? Bättre smak? Får man fortfarande ut koffeinet?

Det blir väldigt lent pga väldigt lite garvsyra. Ska man dricka det kallt så blir det godare än att brygga vanligt kaffe och kyla.

Termy
2020-06-04, 08:07
Jag gillar smaken väldigt mycket, blir ganska annorlunda faktiskt. Min har stått sig bra i 1-1,5 dag åtminstone Termy.

Alltså 1-1,5 dag utöver det dygn som den ska stå innan man ens dricker den?

40plus
2020-06-04, 08:20
Det blir väldigt lent pga väldigt lite garvsyra. Ska man dricka det kallt så blir det godare än att brygga vanligt kaffe och kyla.

Och man får fortfarande ut lika mycket koffein?

LunaSpice
2020-06-04, 08:29
Och man får fortfarande ut lika mycket koffein?

Kallbryggt kaffe ger MER koffein än varmbryggt. Ju längre det får stå och brygga i kylen desto mer koffein extraheras.

Termy, behåller god smak 2-3 dygn efter det att du blandat det. Smaken är lenare, inte så bitter eller skarp. Jag gör min på morgonen, tar stor kopp hemma och tar med resten i termos till jobbet. Efter jag hällt upp så gör jag genast än ny. Ju längre det får stå och brygga i kylen desto mer koffein extraheras.

Anton Fräs
2020-06-04, 09:40
Alltså 1-1,5 dag utöver det dygn som den ska stå innan man ens dricker den?

Yes!

Dåren
2020-06-04, 09:48
Körde kallbryggt en period för cirka två år sedan men fann det för omständigt och tröttnade. Kokkaffe tyckte jag var bäst eftersom det är grovmalet och inte tar lika förbaskat lång tid att sila genom kaffefiltret.

Ett Orm
2020-06-04, 21:52
Hur blir det om man kallbrygger och sedan värmer det färdiga kaffet?

Dåren
2020-06-05, 19:06
Var det jag gjorde. Smakar precis som vanligt, tycker jag iaf. :p

Ett Orm
2020-06-05, 20:38
Var det jag gjorde. Smakar precis som vanligt, tycker jag iaf. :p

Fan va sämst, då tar det ju bara en massa tid.

CAPTCHA
2020-06-05, 23:03
jävla hipsters

ozzian
2020-06-06, 07:16
Kaffe och cancer.

Jag läste en studio om bryggt eller kokt kaffe, tydligen så har kokkaffedrickar mycket mindre risk för cancer.
Fetterna i kaffet skulle delvis försvinna vid bryggning.

Jag vet ej varför men detta borde väl vara positivt med kallt kaffe?

Dåren
2020-06-06, 07:25
Fan va sämst, då tar det ju bara en massa tid.

Det är ”snabbkaffe” utan att det smakar äckligt frystorkat. Men ja, det blev rätt drygt att hålla på, även om processen inte tarvade särskilt mycket handpåläggning utan det var mest väntan.

Kif
2020-06-06, 08:54
Jag provade för några år sedan att göra kallbryggt. Insåg redan vid första klunken att det smakade så illa att slasken fick dricka resterande mängd. Det enda god kaffet som serveras kallt är mc Donalds frappe.

Osukaru
2020-06-07, 19:35
Jag kan inte leva utan kallt kaffe på sommaren. Däremot orkar jag inte göra den långa omständiga kallbryggningsmetoden så jag gör bara iskaffe helt enkelt.

Jag brygger min vanliga mängd kaffe med hälften av vattnet. Fyller en stor mugg med is. Häller sakta kaffe på. Simsalabim, du har iskaffe som smakar förfärligt bra och är extremt tidseffektivt.

spoon
2020-06-07, 19:44
Jag kan inte leva utan kallt kaffe på sommaren. Däremot orkar jag inte göra den långa omständiga kallbryggningsmetoden så jag gör bara iskaffe helt enkelt.

Jag brygger min vanliga mängd kaffe med hälften av vattnet. Fyller en stor mugg med is. Häller sakta kaffe på. Simsalabim, du har iskaffe som smakar förfärligt bra och är extremt tidseffektivt.Så logiskt. Att jag inte har tänkt på det innan [emoji16]

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Anton Fräs
2020-06-07, 20:03
Jag brukar bara brygga kaffe på vanligt vis, låta det kallna i rumpstemperatur sen in i kylen med hälften och hälften fryses in i kuber.

På så vis blir det inte utspätt och jävligt.

TheDoctor
2020-06-08, 17:58
Varmt kaffe och varma duschar oavsett vad det är för celcius ute.

Termy
2020-06-09, 08:36
Det var ju ingen dum smak alls där. Mindre bittert än vanligt svart. Nån som testat Kitchenaid Cold Brew?

3izy6fXLUEQ

LunaSpice
2020-06-09, 08:49
Det var ju ingen dum smak alls där. Mindre bittert än vanligt svart. Nån som testat Kitchenaid Cold Brew?

3izy6fXLUEQ

Känns extremt onödigt överprisat som de flesta Kitchenaid-prylar. :D

Jag har testa grovmalet kaffe nu, låtit det stå 24+ tim i kylen och sen silat det i pressokanna. Bättre smak än med finmalet och det känns att det är högre koffeinhalt när det får stå och dra minst ett dygn.

Termy
2020-06-09, 08:50
I den mackapären verkar det ju att föredra att göra ett koncentrat också, så att den är tre gånger så koncentrerad som sedvanlig cold brew (250g kaffe med 1l vatten). Sedan är det ju bara att späda ut med vatten eller mjölk eller whatever. Där påstås det kunna hålla sig bra och smakrikt i upp till en vecka.

PAF4-u8dat8

LunaSpice
2020-06-09, 08:59
I den mackapären verkar det ju att föredra att göra ett koncentrat också, så att den är tre gånger så koncentrerad som sedvanlig cold brew (250g kaffe med 1l vatten). Sedan är det ju bara att späda ut med vatten eller mjölk eller whatever. Där påstås det kunna hålla sig bra och smakrikt i upp till en vecka.

PAF4-u8dat8

Jo absolut...men 1900:-... :smash:

Termy
2020-06-09, 09:08
Jo absolut...men 1900:-... :smash:

Jo men den var ju snygg också ^^

Samt om det räcker en vecka och det är ett koncentrat kan man ju bara köra med kranen där varje dag. Totalt sett på ett år sparar du väl säkert in en hel del tid på att slippa mecka med att filtrera och hålla på.

agazza
2020-06-09, 09:27
Brukar göra kallbryggt ibland, men värmer det efteråt.

Mest för att magen varit problematisk en period

vicarious
2020-06-11, 20:28
Gjorde kallbryggt igår som jag smakade idag. Det blev bra. 150g grovmalet kaffe och 1.5 liter vatten fick stå och dra i kylen i 24h innan jag silade av det i kaffebryggaren.

Någon som brukar göra iskaffe? Dela med er av era recept :cool:
Bara kaffe, mjölk och socker?

Dåren
2020-06-11, 20:35
Löser sig sockret i kallt kaffe?

LunaSpice
2020-06-12, 06:18
Gjorde kallbryggt igår som jag smakade idag. Det blev bra. 150g grovmalet kaffe och 1.5 liter vatten fick stå och dra i kylen i 24h innan jag silade av det i kaffebryggaren.

Någon som brukar göra iskaffe? Dela med er av era recept :cool:
Bara kaffe, mjölk och socker?

Bara is och mjölk. :D Finns massvis med recept på nätet dock så prova dig fram.

LunaSpice
2020-06-12, 06:19
Löser sig sockret i kallt kaffe?

Sämre än i varmt definitivt, tar lite längre tid.