Visa fullständig version : högt II ??
Metal_boy_
2004-05-17, 13:50
om man gör en sås på skyn som blir av det man steker med buljong och vatten och mjöl som redning samt kryddor...är det insulinvänligt?
Herkulez
2004-05-17, 14:00
jag hijackar tråden samtidigt: vet nån va II på en bergsget är?
Originally posted by Herkulez
jag hijackar tråden samtidigt: vet nån va II på en bergsget är?
Det beror väldigt mycket på om geten är av manligt eller kvinnligt kön. Är den kvinna har den förmodligen väldigt mycket mjölk i juvret vilket ger ett sjuhelsikes insulinpåslag.
Glöm kvinnliga bergsgetter om du vill bygga muskler eller slippa lägga på dig 10 kilo kroppsfett på en timme.
King Grub
2004-05-17, 14:17
Originally posted by Metal_boy_
om man gör en sås på skyn som blir av det man steker med buljong och vatten och mjöl som redning samt kryddor...är det insulinvänligt?
Hade du tänkt dricka en liter av såsen?
Metal_boy_
2004-05-17, 14:29
Originally posted by King Grub
Hade du tänkt dricka en liter av såsen?
ne hade bara tänkt ha en skvätt över potatisen:em:
King Grub
2004-05-17, 14:30
ne hade bara tänkt ha en skvätt över potatisen:em:
Och då tror du att du får något insulinpåslag värt att nämna?
Metal_boy_
2004-05-17, 14:33
Och då tror du att du får något insulinpåslag värt att nämna?
jag frågar för att lära:) visste inte om mjölet gjorde nån skillnad
King Grub
2004-05-17, 14:33
jag frågar för att lära:) visste inte om mjölet gjorde nån skillnad
II-värdena är satta vid ett intag av 1000 kj från något!'
Vad spelar ett teoretiskt skyhögt II för roll, om du bara tar en slurk och inte får någon energi värd att nämna från det?
Metal_boy_
2004-05-17, 14:45
II-värdena är satta vid ett intag av 1000 kj från något!'
Vad spelar ett teoretiskt skyhögt II för roll, om du bara tar en slurk och inte får någon energi värd att nämna från det?
ne iofs så jag kan ha på en klick kall sås me om det är så nån gång till fisk tex? bara en matsked av creme fraiche elelr hur det stavas kan väl inte vara mer än 1000kj?
tänk på att jag också dricker en halv dl mjölk till varje måltid me då är vi väl snart uppe i ett insulinpåslag?:D
King Grub
2004-05-17, 14:52
1000 kj = 240 kcal, på ett ungefär.
Men, jag menar, äter du 1000 kcal från något med lågt II så får du stort insulinpåslag i alla fall. Och 1000 kcal är inte en så stor måltid.
Metal_boy_
2004-05-17, 14:56
1000 kj = 240 kcal, på ett ungefär.
Men, jag menar, äter du 1000 kcal från något med lågt II så får du stort insulinpåslag i alla fall. Och 1000 kcal är inte en så stor måltid.
så man får ändå alltid stort insulinpåslag vad man än äter?
King Grub
2004-05-17, 15:05
så man får ändå alltid stort insulinpåslag vad man än äter?
Om du äter mycket åt gången...
II-värdena är satta vid energiintag. Äter du 1000 kcal från något med II 50 så ger det större insulinpåslag än 250 kcal från något med II 120.
1000 kcal från något med II 120 ger naturligtvis mycket högre insulinutsöndring än 1000 kcal från något med II 50.
Metal_boy_
2004-05-17, 15:17
Om du äter mycket åt gången...
II-värdena är satta vid energiintag. Äter du 1000 kcal från något med II 50 så ger det större insulinpåslag än 250 kcal från något med II 120.
1000 kcal från något med II 120 ger naturligtvis mycket högre insulinutsöndring än 1000 kcal från något med II 50.
med andra ord så är det ingen större ide att bita sig in för mycket i det där med II?? för jag äter mycket mat helt enkelt och min kropp måsste ha mycket för att öka..efter som om man ändå äter mycket mat så är det skitsamma om en klick kall sås från en mejeriprodukt ligger på en eller två av rätterna?
King Grub
2004-05-17, 15:32
Precis.
Dock är det en stor fördel om du baserar dina måltider på livsmedel med lågt II, kanske större fördel ju större mål du äter, eftersom en brakmiddag med högt II ger naturligtvis högre insulinpåslag än en med lågt II.
Men som sagt, II:t är satt efter energiintag. Äter du en 1000-kcalmåltid blir insulinpåslaget högt, även om II:t för en 250 kcalmåltid med samma livsmedel är lågt.
Metal_boy_
2004-05-17, 15:38
Precis.
Dock är det en stor fördel om du baserar dina måltider på livsmedel med lågt II, kanske större fördel ju större mål du äter, eftersom en brakmiddag med högt II ger naturligtvis högre insulinpåslag än en med lågt II.
Men som sagt, II:t är satt efter energiintag. Äter du en 1000-kcalmåltid blir insulinpåslaget högt, även om II:t för en 250 kcalmåltid med samma livsmedel är lågt.
aha tror jag fattar vad du menar nu...typ om jag skulle äta en måltid där min kolhydrat och baskälla va ett stort lass potatis sallad och en köttbit så är det ett dåligt val i syfte att respektera II..men ett lass med ris och en köttbit och en klick vitlöksdipp ovanpå är en bra måltid?
King Grub
2004-05-17, 15:43
I princip. Men alla "stora lass" ger också stor insulinutsöndring. Stort energiintag = stort insulinpåslag. Värdena i tabellerna är satta vid ett intag av runt 250 kcal. Äter du 1000 kcal blir ju värdet mycket mycket högre, även om II:t för 250 kcal är lågt.
Om man tar två måltider med samma energiinnehåll (säg 500 kcal) får du alltid högre insulinpåslag av den med det högre II:t. Såklart.
Om du däremot tar två måltider där den ena ger 500 kcal och har ett II på 120, medan den andra ger 1500 kcal men har ett II på 60, så får du större insulinpåslag av den andra måltiden, trots att II:t är lägre, eftersom värdena är satta vid ett fixerat energiinnehåll.
Metal_boy_
2004-05-17, 15:51
I princip. Men alla "stora lass" ger också stor insulinutsöndring. Stort energiintag = stort insulinpåslag. Värdena i tabellerna är satta vid ett intag av runt 250 kcal. Äter du 1000 kcal blir ju värdet mycket mycket högre, även om II:t för 250 kcal är lågt.
Om man tar två måltider med samma energiinnehåll (säg 500 kcal) får du alltid högre insulinpåslag av den med det högre II:t. Såklart.
Om du däremot tar två måltider där den ena ger 500 kcal och har ett II på 120, medan den andra ger 1500 kcal men har ett II på 60, så får du större insulinpåslag av den andra måltiden, trots att II:t är lägre, eftersom värdena är satta vid ett fixerat energiinnehåll.
ok så därmed är det ännu en fördel när man delar upp maten på 5-6 måltider så man automatiskt inte får i sig bamselass hur mycke man än försöker?
King Grub
2004-05-17, 15:54
Ja. Ett flertal mindre mål ger jämnare blodsocker- och insulinnivåer än ett par skrovmål.
Metal_boy_
2004-05-17, 15:59
Ja. Ett flertal mindre mål ger jämnare blodsocker- och insulinnivåer än ett par skrovmål.
kanoners:thumbup:
en liten offtopic fråga sist här nu bara ..tyder bristningarna som kommer nu på mina biceps att dom växer?
en liten offtopic fråga sist här nu bara ..tyder bristningarna som kommer nu på mina biceps att dom växer?
omg
Metal_boy_
2004-05-17, 16:10
Originally posted by Crystal
omg
en sista fråga bara.. är det du eller jag som låter :D
ja smiter in med en fråga som har med II-värde att göra!
jag käkade 3 skivor Finax Fullkorn(osötat) + ca 110gram lätt kesella + lite funlight och ett päron ca 220gram + lite pshyliumfrön på och kanel!
detta är väl ett vettigt mellanmål för den totala kcal mängden blir runt 480!
Gav kesellan på mackorna ett högt II? skulle ja ha använt nått annat istället för kesellan eller är 110g inte tillräckligt för att komma upp i de II-värdena?
Originally posted by Mac
jag käkade 3 skivor Finax Fullkorn(osötat) + ca 110gram lätt kesella + lite funlight och ett päron ca 220gram + lite pshyliumfrön på och kanel!
Gav kesellan på mackorna ett högt II? skulle ja ha använt nått annat istället för kesellan eller är 110g inte tillräckligt för att komma upp i de II-värdena?
Psylliumfrönen sänker II en liten bit.
Ja, du får ett litet insulinpåslag av kesellan, även av det andra också, men du äter ju inte så mycket av kesellan, så det spelar ingen stor roll alls... finax brödet har lågt II.
Annars kan du byta ut kesellan mot Hårdost eller skinka som har lågt II om du är så nojjig?
Förresten, om du nu ätit det där mellanmålet ett bra tag, och även ökat, varför ändra på det då?? :confused:
Metal_boy_
2004-05-17, 16:23
Originally posted by Mac
grejjen är väl att man inte ska använda det som har högt II som bas..alltså som kolhydratkälla eller proteinkälla..men som tillbehör verkar det inte va nån fara som kvisten på toppen
ok..!
brukar inte använda mig utav kesella så mycket annars..bara testade det idag!
King Grub
2004-05-17, 16:29
Antagligen, av fett eller muskler.
King Grub
2004-05-17, 16:30
Originally posted by Mac
ok..!
brukar inte använda mig utav kesella så mycket annars..bara testade det idag!
110 gram. :rolleyes: Var inte så sjusärdeles nojig.
King Grub
2004-05-17, 16:31
Originally posted by Crystal
finax brödet har lågt II.
Har det? :confused: Det var nyheter, må jag säga.
mitt mellanmål.......innehåller det för mycket/lite protein, fett eller kolhydrater?
hur många kcal ligger era mellanmål på? gärna tips på några?
King Grub
2004-05-17, 16:45
mitt mellanmål.......innehåller det för mycket/lite protein, fett eller kolhydrater?
För lite fett. Inget fett alls, praktiskt taget.
gärna tips på några?
Samma sak som du äter till lunch eller middag? Det är det optimala mellanmålet. Du behöver inte ändra ingredienserna, bara mängden.
Callister
2004-05-17, 16:45
Mina mellanmål består av antingen två fullkorns skivor med hamburgerkött och kanske lite smör, eller Lättfil med musli, men jag styrketränar inte. :)
Metal_boy_
2004-05-17, 19:29
så finax brödet har högt II då vet man det inte för att jag fattar vad som gör det högt med de ingredienserna
King Grub
2004-05-17, 19:47
så finax brödet har högt II då vet man det inte för att jag fattar vad som gör det högt med de ingredienserna
Allt bröd har ett II runt 100. Grovbröd har i princip lika högt II som vita småfrallor. Bröd som enbart innehåller råg ligger lite lägre. Men det grova är nyttigare!
Metal_boy_
2004-05-17, 20:42
Allt bröd har ett II runt 100. Grovbröd har i princip lika högt II som vita småfrallor. Bröd som enbart innehåller råg ligger lite lägre. Men det grova är nyttigare!
där fick jag dig allt! det är därför du äter vanlig mat ofta till kvällsmat??:cool:
King Grub
2004-05-17, 20:56
där fick jag dig allt! det är därför du äter vanlig mat ofta till kvällsmat??:cool:
Vadå fick?
Metal_boy_
2004-05-18, 09:03
Vadå fick?
det jag menade va att du me e lite Insulinkåt :naughty: ;)
LunaSpice
2004-05-18, 09:11
Jag tror att den största anledningen till att Grub äter vanlig mat på kvällen är att han tränar tidigt nästa morgon.
Jag tycker verkligen att II har blivit TOTAL hysteri. Jag pallar nästan inte att läsa alla trådar om II och insulin. I synnerhet inte när man börjar leva hela sitt liv runt II (som flera verkar göra). Insulin BEHÖVS i kroppen. Det är ett livsnödvändigt hormon med många olika egenskaper. Det är för många insulintoppar man bör undvika...inte att undvika insulinet helt och hållet (som flera verkar tro). Då är det enklaste sättet att sluta äta annars blir det svårt.
King Grub
2004-05-18, 09:18
det jag menade va att du me e lite Insulinkåt :naughty: ;)
Icke. Jag äter dagens kanske största måltid direkt innan jag går och lägger mig. Som LunaSpice skrev, skall jag upp och träna tidigt behöver jag energi, och frukosten hinner knappast användas till detta. Insulin är dessutom anabolt, så lite insulinutsöndring under natten gör mig bara gott. Jag har inga problem med isterbuk. :naughty:
Metal_boy_
2004-05-18, 12:03
Icke. Jag äter dagens kanske största måltid direkt innan jag går och lägger mig. Som LunaSpice skrev, skall jag upp och träna tidigt behöver jag energi, och frukosten hinner knappast användas till detta. Insulin är dessutom anabolt, så lite insulinutsöndring under natten gör mig bara gott. Jag har inga problem med isterbuk. :naughty:
isterbuk!:laugh:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.