handdator

Visa fullständig version : Neeej! Turnerpriset ställs in i år!


BrunoC
2020-05-26, 21:21
Såg nyss på tv att brittiska Turnerpriset ställs in i år på grund av Covid-19. Sån tragedi, har inte hämtat mig än.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=478&artikel=7482005

Fan, också. Vad har ni för tankar och funderingar kring det?

Tills vidare får nog alla vi konstkunniga och intresserade nöja oss med att fortsätta beundra förra årets vinnare Oscar Murillo:

https://i.imgur.com/2vfBVHw.jpg

Brofessorn
2020-05-26, 21:26
Dags att alla mellanmjölkisar slutar ta gnälliga cheap shots på Mello och konstfestivaler för att istället börja prata allvar.

Sverige åt Svenskarna. Ner med globalisterna.

BrunoC
2020-05-26, 21:27
Dags att alla mellanmjölkisar slutar ta gnälliga cheap shots på Mello och konstfestivaler för att istället börja prata allvar.

Sverige åt Svenskarna. Ner med globalisterna.

??

Diomedea exulans
2020-05-26, 22:28
Aldrig hört talas om detta pris.

Ett Orm
2020-05-27, 00:07
Aldrig hört talas om detta pris.

Med tanke på förra årets vinnare så gissar jag att det är för de med Turners syndrom.
Lite som konstens paraolympics.

Tolkia
2020-05-27, 06:19
Tanke 1 (priset): Verkar rimligt.
Tanke 2 (Kolo): Det faktum att man själv inte begriper något betyder inte nödvändigtvis att det är dåligt, töntigt eller onödigt.

För den intresserade finns en kort biografi och exempel på Turners tavlor här (https://en.wikipedia.org/wiki/J._M._W._Turner).

Anton Fräs
2020-05-27, 06:22
Tanke 1: Turner kunde fan göra konst.
Tanke 2: Modern konst är fruktansvärt.

Akerhage
2020-05-27, 07:03
Har detta med det här mensprojektet i Stockholms tunnelbana att göra? Målningen hade nog passat där iaf.

@ Alla konstkunniga. Kan ni förklara ovan mästerverk, vad som gör målningen fantastisk?

d1anny2
2020-05-27, 07:43
Har detta med det här mensprojektet i Stockholms tunnelbana att göra? Målningen hade nog passat där iaf.

@ Alla konstkunniga. Kan ni förklara ovan mästerverk, vad som gör målningen fantastisk?En sak tror jag mig ha förstått när det gäller konst. Den förklaras inte. Den upplevs.
Behöver du ha andra människor förklara för sig hur du ska känna i olika situationer?

StarkaUlf
2020-05-27, 07:59
Vafan... det var en riktig turn off.

Akerhage
2020-05-27, 08:15
En sak tror jag mig ha förstått när det gäller konst. Den förklaras inte. Den upplevs.
Behöver du ha andra människor förklara för sig hur du ska känna i olika situationer?

Okej, och man kan inte förklara då hur konsten upplevs för någon annan? Utan det är ens egna subjektiva tankar? Jag kan tycka abstrakt konst (om detta räknas in som detta) kan vara fint. Men denna gav iaf mig ingenting.

d1anny2
2020-05-27, 08:17
Okej, och man kan inte förklara då hur konsten upplevs för någon annan? Utan det är ens egna subjektiva tankar? Jag kan tycka abstrakt konst (om detta räknas in som detta) kan vara fint. Men denna gav iaf mig ingenting.Visst kan man. Men när du ber någon "förklara" ett konstverk. Då är man ute och cyklar. Som någon antydde tidigare, det är inte konstens uppgift att kompensera för min brist på förståelse och öppenhet.

PureWhey
2020-05-27, 08:55
Okej, och man kan inte förklara då hur konsten upplevs för någon annan? Utan det är ens egna subjektiva tankar? Jag kan tycka abstrakt konst (om detta räknas in som detta) kan vara fint. Men denna gav iaf mig ingenting.

Dyr konst finns för att tvätta pengar, sedan har pöbeln börjat tro att det verkligen är "fin konst".

panzerpig
2020-05-27, 09:05
Turner var en otrolig akvarellmålare. Flummade ut en hel del mot slutet av sin karriär dock :)
All modern konst ser inte ut som murillos målningar, finns sjukt duktiga konstnärer idag om man gillar realism.
Kolla in Tischler tex:
bzM2yP6ysR4&t

BrunoC
2020-05-27, 12:26
@ Alla konstkunniga. Kan ni förklara ovan mästerverk, vad som gör målningen fantastisk?

Användningen av linjerna på ovandelen av målningen representerar kaos och naturlig komplexitet, det reflekterar vår tid i en spirituell livsform.
Den helaröda underdelen är glitter av djup och äkta erotisk passion.

Ett mästerverk!
Han förtjänade varenda krona av vinsten.

Gregow
2020-05-27, 13:13
Tanke 1 (priset): Verkar rimligt.
Tanke 2 (Kolo): Det faktum att man själv inte begriper något betyder inte nödvändigtvis att det är dåligt, töntigt eller onödigt.

För den intresserade finns en kort biografi och exempel på Turners tavlor här (https://en.wikipedia.org/wiki/J._M._W._Turner).
Så, vad är det du begriper kring Oscar Murillos tavla?

Gregow
2020-05-27, 13:20
@ Alla konstkunniga. Kan ni förklara ovan mästerverk, vad som gör målningen fantastisk?
Jag kan förklara en del modern/abstrakt konst men här går jag bet.

MasterChief
2020-05-27, 13:35
Att betrakta konst, och då främst abstrakt sådan, är svårt. Liksom med mycket annat behöver man öva och ju mer tid man ägnar åt något desto mer förstår man och det ger mer. Det är som med komplex poyfonisk musik av Bach. För den ovane är det ett mysterium och nästan olyssningsbart (tex den berömde chaconnen för soloviolin). Men efter övning, ett öppet sinne samt att man även börjar studera musiken, och gärna om historien för att förstå sammanhanget så är risken stor att man gör en helt annan bedömning ett år senare. Det är ju inte en slump att de flesta profesionella musikerna och tonsättarna sätter Bach som den främsta.

Jag är ingen konstexpert så jag tänker inte dissa verk som andra hyllar efter bara ha gluttat på en liten bild på datorn. Konst blir som bäst när den upplevs i verkligheten och rummet. Ljuset och atmosfären kan helt förändra upplevelsen av ett konstverk.

Detär en rätt trist inställning att bara dissa saker, man kan ju försöka lite mer först.

Nu läste jag en lång intervju med Murillo och redan då så föll vissa bitar på plats.

Gregow
2020-05-27, 13:51
Turner var en otrolig akvarellmålare. Flummade ut en hel del mot slutet av sin karriär dock :)
All modern konst ser inte ut som murillos målningar, finns sjukt duktiga konstnärer idag om man gillar realism.
Kolla in Tischler tex:
bzM2yP6ysR4&t
Modern konst är en inriktning/stil. Tischler gör samtida konst i realistisk stil.

Jag tycker målningar som imiterar foton är rätt tråkiga. Tischler har onekligen bad-ass skills men han hade ju bara kunnat använda en kamera. Snygga bilder dock, inget snack om det.

Någon jag anser spela i en liga för sig är Alex Nino (och kanske Kim Jung Gi). När det gäller alla andra kan jag se och bryta ner processen till typ "öva på det här och det där i 30 år så kommer det blir bra". Alex Nino är på nivå jag inte ens kan förstå.

9rXyhTdfgTo

Diomedea exulans
2020-05-27, 14:40
Att betrakta konst, och då främst abstrakt sådan, är svårt. Liksom med mycket annat behöver man öva och ju mer tid man ägnar åt något desto mer förstår man och det ger mer. Det är som med komplex poyfonisk musik av Bach. För den ovane är det ett mysterium och nästan olyssningsbart (tex den berömde chaconnen för soloviolin). Men efter övning, ett öppet sinne samt att man även börjar studera musiken, och gärna om historien för att förstå sammanhanget så är risken stor att man gör en helt annan bedömning ett år senare. Det är ju inte en slump att de flesta profesionella musikerna och tonsättarna sätter Bach som den främsta.

Jag är ingen konstexpert så jag tänker inte dissa verk som andra hyllar efter bara ha gluttat på en liten bild på datorn. Konst blir som bäst när den upplevs i verkligheten och rummet. Ljuset och atmosfären kan helt förändra upplevelsen av ett konstverk.

Detär en rätt trist inställning att bara dissa saker, man kan ju försöka lite mer först.

+1. Det är riktigt kul att först inte förstå ett verk, men sedan fatta det när man får poängen förklarad för sig. Det hände mig till exempel med ett tingshus ritat av Asplund, en ganska intetsägande byggnad tyckte jag först, men ändrade mig till att tycka att den var en mästerverk efter att ha fått lite guidning.

Rikard Jansson
2020-05-27, 17:09
Att betrakta konst, och då främst abstrakt sådan, är svårt. Liksom med mycket annat behöver man öva och ju mer tid man ägnar åt något desto mer förstår man och det ger mer. Det är som med komplex poyfonisk musik av Bach. För den ovane är det ett mysterium och nästan olyssningsbart (tex den berömde chaconnen för soloviolin). Men efter övning, ett öppet sinne samt att man även börjar studera musiken, och gärna om historien för att förstå sammanhanget så är risken stor att man gör en helt annan bedömning ett år senare. Det är ju inte en slump att de flesta profesionella musikerna och tonsättarna sätter Bach som den främsta.

Jag är ingen konstexpert så jag tänker inte dissa verk som andra hyllar efter bara ha gluttat på en liten bild på datorn. Konst blir som bäst när den upplevs i verkligheten och rummet. Ljuset och atmosfären kan helt förändra upplevelsen av ett konstverk.

Detär en rätt trist inställning att bara dissa saker, man kan ju försöka lite mer först.

Nu läste jag en lång intervju med Murillo och redan då så föll vissa bitar på plats.

typ som rap?

MasterChief
2020-05-27, 17:25
typ som rap?

En rap? En sådan man lägger efter en dubbel ostburgare med pommes? Visst, de kan ju ha ett personligt värde, men svårt att korrelera till abstrakt konst kanske? Eller är de värmländska raparna värda mer uppmärksamhet?

Rikard Jansson
2020-05-27, 17:31
En rap? En sådan man lägger efter en dubbel ostburgare med pommes? Visst, de kan ju ha ett personligt värde, men svårt att korrelera till abstrakt konst kanske? Eller är de värmländska raparna värda mer uppmärksamhet?

:d

BrunoC
2020-05-27, 18:10
När vi ändå talar om de allra största här, så kan jag slå ett slag för Sveriges kanske genom tidernas bästa konstnär i Rune Hagberg.
Här är två av hans briljanta mästerverk som fanns på konstmuseumet i Uppsala.

https://i.imgur.com/NxY8j4Z.png https://i.imgur.com/vIDHnDf.png

Genialiskt!

Akerhage
2020-05-27, 19:00
När vi ändå talar om de allra största här, så kan jag slå ett slag för Sveriges kanske genom tidernas bästa konstnär i Rune Hagberg.
Här är två av hans briljanta mästerverk som fanns på konstmuseumet i Uppsala.

https://i.imgur.com/NxY8j4Z.png https://i.imgur.com/vIDHnDf.png

Genialiskt!

Fantastiska bilder!

Dock gillar jag den här mer, elegant eggande vass i sitt finaste slag. En saga i ett stilla sinne.
https://images.auctionet.com/thumbs/hd_item_1336621_9fb1c967ce.jpg

panzerpig
2020-05-27, 19:25
Modern konst är en inriktning/stil. Tischler gör samtida konst i realistisk stil.

Jag tycker målningar som imiterar foton är rätt tråkiga. Tischler har onekligen bad-ass skills men han hade ju bara kunnat använda en kamera. Snygga bilder dock, inget snack om det.

Någon jag anser spela i en liga för sig är Alex Nino (och kanske Kim Jung Gi). När det gäller alla andra kan jag se och bryta ner processen till typ "öva på det här och det där i 30 år så kommer det blir bra". Alex Nino är på nivå jag inte ens kan förstå.

9rXyhTdfgTo

ja det är sant, borde skrivit samtida eller nutida konst, inte modern konst (egentligen heter väl stilen modernism).
Angående Alex Nino så får han mig att tänka på ett citat av Lars Hillerberg:
"Konstnärer blir dom som inte kan bli serietecknare".
Just serietecknare finns det otroligt många sjukt duktiga och originella.

d1anny2
2020-05-28, 08:00
När vi ändå talar om de allra största här, så kan jag slå ett slag för Sveriges kanske genom tidernas bästa konstnär i Rune Hagberg.
Här är två av hans briljanta mästerverk som fanns på konstmuseumet i Uppsala.

https://i.imgur.com/NxY8j4Z.png https://i.imgur.com/vIDHnDf.png

Genialiskt!Jag gillade spontant den nedre bilden. En generell rörelse bland musiker och konstnärer sägs vara att ju mer kunnig / erfaren man blir, desto mer försöker man skala ner uttrycket. Tills det slutligen bara finns ett magiskt streck kvar. Jag kan se meningen med det. Men det kräver sin betraktare kan tänkas. Utan att säga att jag är den :)

Bilden nedan har jag hemma på väggen. Egentligen en massa cirklar som "vem som helst" kan rita. Men inte gör. Ungefär det man sade om Avicii också.

https://www.toperfect.com/pic/Oil%20Painting%20Masterpieces%20on%20Canvas/Wassily%20Kandinsky_Russia_1866-1944/3-Several-Circles-Einige-Kreise-Wassily-Kandinsky.jpg

Gregow
2020-05-29, 11:37
ja det är sant, borde skrivit samtida eller nutida konst, inte modern konst (egentligen heter väl stilen modernism).
Angående Alex Nino så får han mig att tänka på ett citat av Lars Hillerberg:
"Konstnärer blir dom som inte kan bli serietecknare".
Just serietecknare finns det otroligt många sjukt duktiga och originella.
Generellt så finns den mesta av talangen i kommersiell konst; serietecknare, animatörer, konceptartister m.fl. Inte så konstigt heller...

Först ska de övertyga någon att betala dem, säg, 20-25kkr/mån för att sitta och rita och måla. Den som vill ta sig uppåt från det kommer få slita hund, mer än 8 timmar per dag i flera år. Ett fåtal blir så duktiga att de är eftersöka av industrin och kan tjäna bra med pengar. För att behålla den statusen måste de fortsätta jobba hårt och utvecklas hela tiden.

Tänk då någon som Alexi Nino. Han har hållit på sådär i 60 år...

Ett Orm
2020-05-29, 21:29
Jag gillade spontant den nedre bilden. En generell rörelse bland musiker och konstnärer sägs vara att ju mer kunnig / erfaren man blir, desto mer försöker man skala ner uttrycket. Tills det slutligen bara finns ett magiskt streck kvar. Jag kan se meningen med det. Men det kräver sin betraktare kan tänkas. Utan att säga att jag är den :)

Bilden nedan har jag hemma på väggen. Egentligen en massa cirklar som "vem som helst" kan rita. Men inte gör. Ungefär det man sade om Avicii också.

https://www.toperfect.com/pic/Oil%20Painting%20Masterpieces%20on%20Canvas/Wassily%20Kandinsky_Russia_1866-1944/3-Several-Circles-Einige-Kreise-Wassily-Kandinsky.jpg

Fast nästan ingen hade kallat strecket för konst om det var du som målat det.
Hade du målat mona lisa hade iaf några sagt att det var konst.
Jag kan nog tycka att en såpass enkel målning kan vara bra, men då nåste den ha ett större sammanhang som den passar till. På en bild eller i mitt kök skulle det bara vara just ett sträck och inget mer.

Ekko
2020-05-29, 21:34
"Modern konst" är riktigt löjligt. Skrattretande hur vissa hävdar att man inte uppskattar det pga brist på förståelse och öppenhet.

Lite some att säga att du inte uppskattar hästskit pga avsaknad av förståelse/öppenhet.

Gregow
2020-05-29, 22:42
"Modern konst" är riktigt löjligt. Skrattretande hur vissa hävdar att man inte uppskattar det pga brist på förståelse och öppenhet.

Lite some att säga att du inte uppskattar hästskit pga avsaknad av förståelse/öppenhet.
Nej, det är fullt möjligt att vissa har bättre förmåga än andra att ta till sig konst.

berserken
2020-05-30, 07:44
Finns ju de som först när de vet vem som målat konstverket vet om de ska tycka det är bra