handdator

Visa fullständig version : Klädesplagg med "tjockare" tyg


scrutch
2020-05-14, 00:04
Är ingen hejdare vad gäller kläder och tyg, så behöver lite expertis.
Nu när man onlineshoppar kläder mycket är det svårt att veta hur kläderna känns utifrån bilder såklart. När det gäller t-shirts och skjortor föredrar jag alltid lite tjockare tyg men har ingen aning vad jag ska söka på för att hitta dessa. Brukar hitta dessa plagg rätt slumpmässigt när jag handlar ute i butiken, inget specifikt märke eller så.

Googlat lite och sett "French terry" nämnas bland annat, men på zalando osv. är det ett väldigt litet urval när man söker på detta. Sen vet jag ju att det skiljer sig åt i tygets tjocklek även om det står ex. 100% bomull på två olika plagg. Minns att nån t-shirt jag gillade mycket hade 70% bomull och 30% polyester eller liknande.
Någon som kan guida mig lite här? Tack!

Bob90
2020-05-14, 00:57
När det gäller skjortor så brukar generellt sett "Oxford" och även "Twill" innebära "tjockare" väv (eller "tyg" om man vill tänka så). Obs inte alltid med generellt sett.

Poplin är däremot ett exempel på lite "tunnare" väv, som du då tex i det här fallet vill undvika.

Edit: På vissa butiker kan även typ "dukvikt" anges (tex 160g/m^2), och högre dukvikt brukar i regel innebära tjockare tyg.