handdator

Visa fullständig version : Vi som inte har något emot övervakningssamhället.


Bifftek
2020-04-30, 09:06
Jag har inget att dölja så jag ser inget problem med ett övervakningssamhälle. Jag tycker det är bra att man kan hålla koll på alla, på det sättet kan man minska eller förebygga kriminalitet. Man hade säkert kunnat minska eller kontrollera smittspridning bättre.

Många är emot övervakningssamhället för de tror att regeringen och/eller myndigheter ska exempelvis stoppa en från att trolla på flashback eller kolla på femdom porr. Men i själva verket så är det ingen som bryr sig om det och du är inte så viktigt som du tror. Allt handlar om stoppa hot mot landets säkerhet, barnporr, ta fast brottslingar e.t.c

Är man en laglydig medborgare så lär man ju knappt märka någon skillnad på om man blir övervakad eller inte.

Brofessorn
2020-04-30, 09:07
Sluta nu, Kolozzeum tycker inte om troll.

ceejay
2020-04-30, 09:18
Är du cool med om jag filmar dig när du tar på dig själv? Inte olagligt, men vi måste ju veta vad du pysslar med.

Anton Fräs
2020-04-30, 09:21
Även om man skulle vara OK med övervakning överlag så skulle risken för att myndigheter/staten skulle missbruka det få mig att backa ur.

Stort nej tack på massövervakning.

svenbanan
2020-04-30, 09:28
Det är redan kört
9JCz220eRY0

ceejay
2020-04-30, 09:28
Även om man skulle vara OK med övervakning överlag så skulle risken för att myndigheter/staten skulle missbruka det få mig att backa ur.

Stort nej tack på massövervakning.

Precis. Myndigheten är liksom inte ett datorsystem eller något som verkar utifrån ett visst antal regler utan att frångå dessa. Det består av massvis med människor som vill missbruka sin makt om de behöver/vill. Normalt folk som alla andra som gör saker för att gynna den egna individen.

Diomedea exulans
2020-04-30, 09:32
Hade inte brytt mig om det inte vore för risken för missbruk.

r1kkie
2020-04-30, 09:48
Hade inte brytt mig om det inte vore för risken för missbruk.

This! Det kommer ske och gör det redan i diverse register tex.

Gregow
2020-04-30, 10:03
Rätt få saker som faktiskt funkar annat än mot laglydiga medborgare, såvida man inte vill ha en polisstat. Hemliga dataavläsning medelst trojaner är väl en sån sak som kan funka i vissa fall. Annars få vi börja titta på konstant kameraövervakning med hjälp av AI.

Klein
2020-04-30, 10:09
Vem skall övervaka övervakarna?

Bifftek
2020-04-30, 10:24
Är du cool med om jag filmar dig när du tar på dig själv? Inte olagligt, men vi måste ju veta vad du pysslar med.
Nej men du är en privatperson så det är inte samma sak.

Även om man skulle vara OK med övervakning överlag så skulle risken för att myndigheter/staten skulle missbruka det få mig att backa ur.

Stort nej tack på massövervakning.
Hade inte brytt mig om det inte vore för risken för missbruk.

"Risken för missbruk" går att tillämpa på allt. Exempelvis public Service, polisen som organisation eller att ha en armé. Använder ni samma argument då?

Vem skall övervaka övervakarna?
Det sa naturligtvis göras interna utredningar, så som t.ex inom polisen.

Bifftek
2020-04-30, 10:26
Det är redan kört
9JCz220eRY0

Intressant. Rent praktiskt, hur har det här ändrat din vardag? Känner du av att du är övervakad?

Klein
2020-04-30, 10:40
Det sa naturligtvis göras interna utredningar, så som t.ex inom polisen.

Oacceptabelt. Övervakning måste alltid vara oberoende.

Gregow
2020-04-30, 10:50
"Risken för missbruk" går att tillämpa på allt. Exempelvis public Service, polisen som organisation eller att ha en armé. Använder ni samma argument då?

Public service, polis och militär har missbrukats många gånger. Det är knappast ett argument för att ge staten mer makt att kontrollera våra liv.

agazza
2020-04-30, 10:57
Skulle vilja att i princip allt var övervakat och spårat.

Ser inte problemet alls

ChuckTesta
2020-04-30, 11:07
"Har man rent mjöl i påsen" måste vara ett av dom mest hjärndöda argumenten någonsin.

trädgårdsmöbel
2020-04-30, 11:08
I ett samhälle med makthavare som Strandhäll, Lööf, Löfven, Sahlin, Thunberg... världens första feministiska regering en massa sjws, antirasister, Pridedyrkare och Kalergifans har jag ingen som helst lust att bli övervakad.

Gregow
2020-04-30, 11:10
Jag tycker man ska återinföra slaveri där folk med bekräftat god slavmentalitet, exempelvis personer som välkomnar övervakning och kontroll, görs till slavar. Givetvis då med skyldigheter för slavägare att vara goda herrar - vi vill ju inte ha något omänskligt system.

Bifftek
2020-04-30, 11:17
Oacceptabelt. Övervakning måste alltid vara oberoende.
Det kan jag hålla med om.

Public service, polis och militär har missbrukats många gånger. Det är knappast ett argument för att ge staten mer makt att kontrollera våra liv.
Men ska man inte då ta bort publik service, polis och militär eftersom det kan missbrukas? Det är ju det argument som använts - att det kan missbrukas så därför ska det inte införas.

Bifftek
2020-04-30, 11:24
"Har man rent mjöl i påsen" måste vara ett av dom mest hjärndöda argumenten någonsin.
Varför?

I ett samhälle med makthavare som Strandhäll, Lööf, Löfven, Sahlin, Thunberg... världens första feministiska regering en massa sjws, antirasister, Pridedyrkare och Kalergifans har jag ingen som helst lust att bli övervakad.
Dessa personer du nämner kommer också vara övervakade. Är det inte bra? Så att de inte kan missbruka sin makt.

Jag tycker man ska återinföra slaveri där folk med bekräftat god slavmentalitet, exempelvis personer som välkomnar övervakning och kontroll, görs till slavar. Givetvis då med skyldigheter för slavägare att vara goda herrar - vi vill ju inte ha något omänskligt system.

Förstår inte din poäng men slavar och folk som vill ha ett övervakningssamhälle är inte samma personer.

Xtreme-G
2020-04-30, 11:32
Gemene man be like
https://i.imgflip.com/3z7b5b.jpg

Diomedea exulans
2020-04-30, 11:53
"Risken för missbruk" går att tillämpa på allt. Exempelvis public Service, polisen som organisation eller att ha en armé. Använder ni samma argument då? Bra poäng iofs.

Anton Fräs
2020-04-30, 12:22
Gemene man be like
https://i.imgflip.com/3z7b5b.jpg

Bra poäng iofs.

Fast jag vill inte ha det i stor utsträckning från någon, nu använder jag en smartphone ändå, men hade gärna sett striktare lagstiftning kring datahantering.

Public service i nuvarande form bör skrotas/göras om till nyheter, inget annat. Militär och polis ser jag som nödvändigt för ett stort samhälle, tyvärr.

BrunoC
2020-04-30, 12:27
Jag håller med TS.

Bäst vore att ha kameror med ansiktsigenkänning i samhället och ett poängsystem som i Kina, så de som uttryckte sig kränkande mot våra makthavare faktiskt kunde straffas på riktigt istället för att de som idag får sitta på nätet och hata och riskera att såra någons känslor...