handdator

Visa fullständig version : Henke testar akrylmålning! Dags att göra en tavla


Sidor : [1] 2

Diomedea exulans
2020-04-23, 19:23
De senaste tjugo åren har följande hänt då och då, oftast på internet:

- Någon visar en fotorealistisk målning och säger "OMG, vad talangfull konstnären är!"
- Jag svarar "pfft, det där kan väl jag också göra".
- Någon säger "amen gör det då!"
- Jag säger "nää, pallar inte".
- Någon säger "hahaa, du kan inte!"
- Jag säger "jag har ju inget sätt att bevisa det på, såatteh, antar att konversationen är över", och sedan är konversationen över.

Under dessa två decennier har jag i bakhuvudet haft en svag, naggande lust att motbevisa dessa någonar genom att faktiskt måla en sån tavla. Men ingen situation har presenterat sig där jag känt tillräcklig motivation för att komma till skott. Tills nu!

Min syrra och hennes kille har nyligen bestämt sig för att gifta sig – jag vet inte när, men jag antar att coronakrisen gör att jag åtminstone har flera månader på mig. Så jag ska måla en tavla av paret, och därmed slå två flugor i en smäll: Dels bevisa att jag kan måla en fotorealistisk tavla, dels slippa köpa en riktig present. Min snålhet och mitt bekräftelsebehov blir tillfredsställda i ett svep!

I den här tråden tänkte jag redogöra för processen genom work-in-progress-bilder, förklaringar av praktiska lösningar och gnäll över hur jobbigt det är.

Jag har några kanvaser som ligger hemma och skräpar, en av dem får utgöra underlag. Som färg väljer jag akryl, eftersom jag har tuber med det liggande skräpande hemma också, och för jag trots vad trådtiteln antyder har viss erfarenhet av akrylmåleri; jag målade Warhammergubbar som tonåring och blev rätt duktig, vann en lokal målartävling bl a. Här är en av mina Chaos Knights:

https://i.imgur.com/ydxXgcs.jpg?1

Ett exempel som ligger närmre i både tid och ämne är att jag för några år sedan målade min syrra på ett urblåst hönsägg, också i akryl:

https://i.imgur.com/9HbaOLL.jpg

Jag inser förresten att det är rätt stor sannolikhet att någon som går in i den här tråden kommer känna igen min syrra eller hennes kille. Till dessa personer ber jag ödmjukast om tystnadsplikt, målningen ska vara en överraskning. När jag tänker på saken får ni gärna hålla tyst om att jag brukar hänga på det här forumet och skriva dumheter överhuvudtaget.

Steg ett i mitt målande kommer vara att välja ut ett foto att basera målningen på. Det tänkte jag gå igenom härnäst.

Fredszky
2020-04-23, 19:28
Du är grym! Kör hårt :)

R0B
2020-04-23, 19:28
Måste säga att din syrra ser ut att vara rätt trevlig men hennes pojkvän är lite hönsig va? *screwy*

Diomedea exulans
2020-04-23, 19:28
Du är grym! Kör hårt :)

*hug*:cheers:

Måste säg att din syrra ser ut att vara rätt trevlig men hennes pojkvän är lite hönsig va? *screwy*

Nja, han är mer av en kattmänniska.

stridis
2020-04-23, 20:15
Nej, han har inte viljan, han klarar ju inte ens att ta i när han tränar!

Annars, så har han skillzen.

spoon
2020-04-23, 21:23
Ska bli kul att följa [emoji3526][emoji106]

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

svenbanan
2020-04-23, 21:37
Kul!
Ett förslag är att du knäpper lite foton medans tavlan är under utveckling. Kan vara kul att se hur det går från skiss till färdigt.

trädgårdsmöbel
2020-04-23, 23:04
Inte för att vara creepy, men din syrra har väldigt fina ansiktsdrag.

Langster
2020-04-24, 04:05
Jag tycker det är integritetskränkande att lägga upp foton av warhammergubben.

Gregow
2020-04-24, 04:27
Jag tycker fotorealism är tråkigt och imponerar mest på pöbeln. Röstar på albatross.

Tolkia
2020-04-24, 05:59
Do it! Det blir en bra present, och jag minns fortfarande trådar som den här med stort nöje: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=69873.

Ett Orm
2020-04-24, 07:51
Kör hårt!
Gillar din stil, så det ska bli kul att se.

Edit: Bra avatar!:laugh:

Mental
2020-04-24, 08:56
"Han kommer själv bli missnöjd, men jag kommer tycka tavlan duger."

Tror det kommer bli bra.

Diomedea exulans
2020-04-24, 10:25
Nej, han har inte viljan, han klarar ju inte ens att ta i när han tränar!

Annars, så har han skillzen.

Fast nu har jag ju startat en tråd om det, så nu måste jag fullfölja!

Ska bli kul att följa [emoji3526][emoji106]

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Han kommer själv bli missnöjd, men jag kommer tycka tavlan duger."

Tror det kommer bli bra.

Do it! Det blir en bra present, och jag minns fortfarande trådar som den här med stort nöje: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=69873.

Tack så mycket!

Kul!
Ett förslag är att du knäpper lite foton medans tavlan är under utveckling. Kan vara kul att se hur det går från skiss till färdigt.

Tack!
Ska göra! Det var det jag menade med:


I den här tråden tänkte jag redogöra för processen genom work-in-progress-bilder

Inte för att vara creepy, men din syrra har väldigt fina ansiktsdrag.

Tack, det ligger i släkten!

Jag tycker det är integritetskränkande att lägga upp foton av warhammergubben.

Den förtjänar det.

Bra avatar!:laugh:

Tack, tyckte den passade!

Jag har kollat igenom hela syrrans instagram och hela svågerns instagram från att de blev ihop till idag. Det finns massor bilder på dem, men de flesta har ett problem som ofta uppstår när man tar selfies: Bilden är tagen för nära, så mitten av ansiktet ser för stort ut. Sen var det många bilder med lite dålig ljussättning, eller där någon gjorde en konstig min eller hade kläder som var fel för ändamålet.

Till slut bestämde jag mig för nedstående, från svågerns sida. Den är inte heller perfekt; tyvärr har det lagts till något filter vilket jag tycker förstör den lite, det får t ex syrrans läppar att nästan försvinna. Men jag tänkte redigera i Photoshop tills jag blir nöjd. Jag tänker inte börja själva målandet förrän bilden jag ritar av är exakt som jag vill ha den; en princip jag har när jag gör någonting är att vara onödigt noggrann i början, så blir det bara lite fel på slutet.

Bilden har fördelen att det är lätt att croppa bort grejer på höger sida, vilket nog behövs eftersom jag tror kanvasen kommer vara avlång. Man kan göra den högre också genom att förlänga himmeln.

https://i.imgur.com/q7rbbop.jpg?1

För övrigt har syrran målat av mig också, när hon gick på folkhögskola för hundra år sedan, så det här är lite som en akryl-battle oss emellan:

https://i.imgur.com/tBirOa1.jpg?1

stridis
2020-04-24, 11:08
Fast nu har jag ju startat en tråd om det, så nu måste jag fullfölja!


https://i.imgur.com/tBirOa1.jpg?1

Ja annars så får du pisk.

Den borde du ha som avatar!

Akerhage
2020-04-24, 11:51
Riktigt grymt! Imponerad! Bra jobbat och fortsätt med vad du gör!:hbang:

Ett Orm
2020-04-24, 13:57
Syrdin har skillz oxå!

Diomedea exulans
2020-04-24, 17:02
Riktigt grymt! Imponerad! Bra jobbat och fortsätt med vad du gör!:hbang:Tack!

Syrdin har skillz oxå!Ja, det ligger i generna, mamma och mormor är/var också bra.

Diomedea exulans
2020-04-25, 19:31
Jag har letat upp den kanvas jag ska ha. Den är 50,0 cm bred och 59,8 cm hög. Hade börjar rita en en orangutanghand som rör en människohand på den någon gång för länge sedan, men tröttnat på det och lagt av. Får sudda ut det sen.

https://i.imgur.com/vBuuYEY.jpg

Samtidigt öppnade jag ett Photoshopdokument på 500*598 mm och satte in fotot på de lyckliga tu. Funderade väldigt mycket på hur jag skulle placera dem höjd- och breddmässigt; för långt ner och det såg ut som om de skulle sjunka ner i marken, samtidigt som det är snyggt med tom yta ovanför; i bredd var det också svårt att avgöra vad som kändes mest balanserat. Zoomade ut mycket och gick på känsla tillslut; det alternativ som fick mig att känna minst var det jag valde. Min tanke var att det hade minst störningsmoment. Zen va?

Notera att jag lagt till lite extra himmel, samt spegelvänt bilden så texten på svågerns tröja stämmer.

https://i.imgur.com/0qfaGqR.jpg

Nästa steg blir att börja manipulera färgerna så de blir mer naturliga.

Gregow
2020-04-26, 00:15
Ett tips, om du inte redan känner till det, är "match color" i Photoshop. Med den kan du hitta någon målning med en färgpalett du gillar och matcha fotot till det. Det funkar kanske inte bara rakt av men det kan ge en bra grund för andra justeringar.

Annars ger du dig ju inte på en enkel uppgift genom att ha den där bilden som referens. Det är bara diffust ljus med nåt jäkla kladd-filter över. Jag hade klassat det som en helt oduglig referens.

Diomedea exulans
2020-04-26, 06:27
Ett tips, om du inte redan känner till det, är "match color" i Photoshop. Med den kan du hitta någon målning med en färgpalett du gillar och matcha fotot till det. Det funkar kanske inte bara rakt av men det kan ge en bra grund för andra justeringar.

Annars ger du dig ju inte på en enkel uppgift genom att ha den där bilden som referens. Det är bara diffust ljus med nåt jäkla kladd-filter över. Jag hade klassat det som en helt oduglig referens.

Tack, kände inte till det!

Nej, kladdfiltret är ett problem.

Diomedea exulans
2020-04-26, 10:11
Jag räddade rätt mycket genom att dra ner på det gula, och göra lite andra ändringar. Stör mig mest på att tänder och ögonvitor kanske är för mörka nu. Annars misstänker jag att Gregow har rätt och att jag gör bäst i att hitta en annan referens! Men det finns som sagt inte så många andra bra val. Knivigt läge.

https://i.imgur.com/gZOoFY0.jpg

Diomedea exulans
2020-04-26, 12:28
Mamma höll med Gregow. Jag med egentligen. Det avgör saken, jag ska köra en ny strategi: Klippa ihop en bild av de två, genom att använda två eller fler bilder.

Gregow
2020-05-02, 12:35
Hur går det Dio?

Diomedea exulans
2020-05-02, 12:43
Hur går det Dio?

Har inte hunnit göra något mer – har 1-6 jobb just nu (beroende på hur man räknar), en skoluppgift, ett annan mer eller mindre meningslöst hobbyprojekt, och en höna har varit krasslig. Men ska snart börja leta upp nya bilder på syrran och svågern!

stridis
2020-05-02, 15:12
Har inte hunnit göra något mer – har 1-6 jobb just nu (beroende på hur man räknar), en skoluppgift, ett annan mer eller mindre meningslöst hobbyprojekt, och en höna har varit krasslig. Men ska snart börja leta upp nya bilder på syrran och svågern!

Jaha du skall träna idag?!

Diomedea exulans
2020-05-02, 15:14
Jaha du skall träna idag?!

Haha, nä, jag tänker faktiskt på ett litet filmklipp jag håller på med. Det innebär att klippa in en film i en annan, ruta för ruta, med 93 rutor. Varje ruta tar typ 20 minuter. Men men, snart är det klart.

Armed Dingo
2020-05-02, 17:37
Haha, nä, jag tänker faktiskt på ett litet filmklipp jag håller på med. Det innebär att klippa in en film i en annan, ruta för ruta, med 93 rutor. Varje ruta tar typ 20 minuter. Men men, snart är det klart.

Vill du utveckla ungefär vad du gör och vilket program du använder?

Diomedea exulans
2020-05-02, 20:22
Vill du utveckla ungefär vad du gör och vilket program du använder?

Javisst, men ni kommer tycka att jag är dum i huvudet.

Kommer ni ihåg en av de sista scenerna i Jurassic Park, där T-rexen vrålar samtidigt som det faller ner en vimpel framför den där det står "When dinosaurs ruled the Earth"? Jag tyckte det skulle vara lite roligt att klippa in den vimpeln i ett filmsnutt där min tupp gal. Så jag letade upp Jurassic Park-klippet på Youtube, printscreenade varje bildruta och började klippa ut vimpeln i varje ruta, i Photoshop.

Det är bara två problem:
1) Det rör sig om nästan fyra sekunders film, närmare bestämt 93 bildrutor.
2) Det tar nästan en halvtimme att klippa ut varje ruta.

You do the math.

Jag har nu hunnit till ruta 53. När jag är färdig ska jag klippa ihop allt i Premiere.

Men det är lite kul att hålla på med, faktiskt. Lite meditativt att hålla på med något monotont.

Agitator
2020-05-02, 20:32
Använder du lagermask och greenscreenlager och målar bort det som inte ska vara med runt vimpeln?

Diomedea exulans
2020-05-02, 20:32
Använder du lager och greenscreenlager och målar bort det som inte ska vara med runt vimpeln?

Nej, jag suddar ut det med suddgummifunktionen och sparar dem som PNG. Sen ska jag sätta in dem i Premiere som stillbilder efter varandra och göra dem en bildruta långa.

Agitator
2020-05-02, 20:35
Nej, jag suddar ut det med suddgummifunktionen och sparar dem som PNG. Sen ska jag sätta in dem i Premiere som stillbilder efter varandra och göra dem en bildruta långa.

Ska vi hooka på discord en snabbis så får jag streama en sak över det och visa dig ett snabbt flöde?

Diomedea exulans
2020-05-02, 20:35
Ska vi hooka på discord en snabbis så får jag streama en sak över det och visa dig ett snabbt flöde?

Oj, eh, har aldrig prövat discord, men visst!

Agitator
2020-05-02, 20:37
När du installerat discord så skicka ditt användarnamn du satt upp där i meddelande här på kolo. Är även med siffror i ditt namn nickname#1337.

Agitator
2020-05-02, 21:21
Score: 5/7

Would bang again.

#nohomo

Diomedea exulans
2020-05-02, 21:24
Score: 5/7

Would bang again.

#nohomo

*hug*

Vi kan sikta på lite IRL-häng i höst! Gästspelar gärna på Gymmet om inte annat.

Agitator
2020-05-02, 21:27
BK8si9PBms4

Agitator
2020-05-02, 22:05
Javisst, men ni kommer tycka att jag är dum i huvudet.

Kommer ni ihåg en av de sista scenerna i Jurassic Park, där T-rexen vrålar samtidigt som det faller ner en vimpel framför den där det står "When dinosaurs ruled the Earth"? Jag tyckte det skulle vara lite roligt att klippa in den vimpeln i ett filmsnutt där min tupp gal. Så jag letade upp Jurassic Park-klippet på Youtube, printscreenade varje bildruta och började klippa ut vimpeln i varje ruta, i Photoshop.

Det är bara två problem:
1) Det rör sig om nästan fyra sekunders film, närmare bestämt 93 bildrutor.
2) Det tar nästan en halvtimme att klippa ut varje ruta.

You do the math.

Jag har nu hunnit till ruta 53. När jag är färdig ska jag klippa ihop allt i Premiere.

Men det är lite kul att hålla på med, faktiskt. Lite meditativt att hålla på med något monotont.

Tidslänkade direkt till rotoscoping med AI.

Lika bra lära sig den metoden för snabbare hantering i framtiden.

0VT3ODb8vsA&start=319

Diomedea exulans
2020-06-23, 17:50
Hej hej!

Ni trodde säkert att jag hade gett upp det här, va?

Så här har det gått:

- Jag hittade ingen bra bild på min syrra och hennes fästman, och lär aldrig göra det.
- Dessutom var min dator på reparation en månad, vilket försvårade eventuellt målande avsevärt.

Men nu är datorn lagad! Och jag har en ny målningsidé (jag får hitta på en annan present till syrran). För härom veckan fick jag ett mail från skolan om vår obligatoriska sommaruppgift vi ska ha klar till första september: Att göra ett Zlatan-konstverk, med helt fria tyglar.

Jag kom att tänka på den här tråden och bestämde mig för att slå två flugor i en smäll. Jag ska göra en fotorealistisk Zlatan-akrylmålning!

Men jag ska inte bara måla av ett foto av karln, det är alldeles för tråkigt. Istället tänker jag måla honom som Karl XII, eftersom Zlatan i likhet med den kungen är en världserövrare från Sverige. Det jag närmare bestämt har tänkt göra är att leta upp en gammal klassisk tavla av Karl XII och måla av den, men byta ut kungen mot Zlatan.

Efter en del letande bestämde jag mig för denna tavla – "Karl XII" av Julius Kronberg:

https://d2mpxrrcad19ou.cloudfront.net/item_images/812194/10282889_fullsize.jpg

Så här hade jag tänkt ändra den:

- Kungen blir utbytt mot Zlatan i exakt samma pose, men med bar överkropp, shorts och fotbollsskor.
- Jag tror jag ska ta bort svärdet, istället tror jag Zlatan ska hålla sin tröja över ena axeln.
- Stubben ska bytas ut mot en fotboll.
- Istället för XII ska segergudinnans vimpel ha Zlatans senaste tröjnummer.
- Bakgrunden ska vara en fotbollsarena och marken en fotbollsplan.

Originalet är typ 1,5 gånger tre meter; jag ska måla en mycket mindre tavla, på någon av de kanvasar som redan ligger och skräpar här hemma.

Börjar om några dagar, har lite extrajobb jag vill göra klart först.

Armed Dingo
2020-06-23, 19:54
Bla bla börja måla, jag tror den kommer bli fantastisk och vill se den.

Fredszky
2020-06-23, 20:12
Hej hej!

Ni trodde säkert att jag hade gett upp det här, va?

Så här har det gått:

- Jag hittade ingen bra bild på min syrra och hennes fästman, och lär aldrig göra det.
- Dessutom var min dator på reparation en månad, vilket försvårade eventuellt målande avsevärt.

Men nu är datorn lagad! Och jag har en ny målningsidé (jag får hitta på en annan present till syrran). För härom veckan fick jag ett mail från skolan om vår obligatoriska sommaruppgift vi ska ha klar till första september: Att göra ett Zlatan-konstverk, med helt fria tyglar.

Jag kom att tänka på den här tråden och bestämde mig för att slå två flugor i en smäll. Jag ska göra en fotorealistisk Zlatan-akrylmålning!

Men jag ska inte bara måla av ett foto av karln, det är alldeles för tråkigt. Istället tänker jag måla honom som Karl XII, eftersom Zlatan i likhet med den kungen är en världserövrare från Sverige. Det jag närmare bestämt har tänkt göra är att leta upp en gammal klassisk tavla av Karl XII och måla av den, men byta ut kungen mot Zlatan.

Efter en del letande bestämde jag mig för denna tavla – "Karl XII" av Julius Kronberg:

https://d2mpxrrcad19ou.cloudfront.net/item_images/812194/10282889_fullsize.jpg

Så här hade jag tänkt ändra den:

- Kungen blir utbytt mot Zlatan i exakt samma pose, men med bar överkropp, shorts och fotbollsskor.
- Jag tror jag ska ta bort svärdet, istället tror jag Zlatan ska hålla sin tröja över ena axeln.
- Stubben ska bytas ut mot en fotboll.
- Istället för XII ska segergudinnans vimpel ha Zlatans senaste tröjnummer.
- Bakgrunden ska vara en fotbollsarena och marken en fotbollsplan.

Originalet är typ 1,5 gånger tre meter; jag ska måla en mycket mindre tavla, på någon av de kanvasar som redan ligger och skräpar här hemma.

Börjar om några dagar, har lite extrajobb jag vill göra klart först.

_wJ2bWmdFVs

Ett Orm
2020-06-23, 21:44
Kan du inte ta med en cykel med Zlatans autograf på? Exempelvis isf lejonet, då kan han hålla svärdshanden på styret också.

Diomedea exulans
2020-06-23, 21:45
Kan du inte ta med en cykel med Zlatans autograf på? Exempelvis isf lejonet, då kan han hålla svärdshanden på styret också.

Finns det någon grej med Zlatan och cyklar?

Ett Orm
2020-06-23, 21:54
Finns det någon grej med Zlatan och cyklar?

Ja, han och Anders Svensson jämfördes med damfotbollsspelare och det ifrågasattes varför inte de fick lika mycket i pris och beröm, varpå Zlatan replikerade att de kunde få en cykel med hans autograf på så skulle det bli bra...:d

https://www.fotbollskanalen.se/sverige/zlatans-utspel-om-bilen-svensson-och-damfotboll-de-kan-fa-en-cykel-med-min-au/

Diomedea exulans
2020-06-23, 21:55
Ja, han och Anders Svensson jämfördes med damfotbollsspelare och det ifrågasattes varför inte de fick lika mycket i pris och beröm, varpå Zlatan replikerade att de kunde få en cykel med hans autograf på så skulle det bli bra...:d

Haha, kanske ska ha med en apelsin också...

Ett Orm
2020-06-23, 22:00
Haha, kanske ska ha med en apelsin också...

Ja det är ingen dum ide.

svenbanan
2020-06-24, 05:26
Kan du inte ta med en cykel med Zlatans autograf på? Exempelvis isf lejonet, då kan han hålla svärdshanden på styret också.

Lejonet är ju dock klockrent med tanke på att Zlatan ju hela tiden jämför sig med ett lejon.

Ett Orm
2020-06-24, 12:58
Hmm, ja han kanske skulle sitta på en cykel, det ser ju ut som han har ena foten på pedalen, och lejonet ha tassen på en apelsin.

Akerhage
2020-06-24, 13:04
Tycker du kan ta bort näsan med, så som dom gjorde med hans staty.

https://static-cdn.sr.se/sida/images/179/3cce1a22-f698-4274-b74e-d67f2a1ce8fd.jpg?preset=768x432

Diomedea exulans
2020-06-29, 22:02
Hej!

Eh, det blir en liten ändring igen. Jag hoppade av utbildningen, igen, så det blir ingen Zlatan.

MEN! En målning ska jävlarimig målas. För det har jag ju lovat här i tråden.

Så... Det blir en återgång till ursprungstemat: Måla av syrran och hennes fästman som bröllopspresent. Men den här gången har jag krupit till korset, berättat om projektet för dem och bett dem om ett foto. De älskar idén och har lovat att bistå. Så, snart ska jag få ett.

Diomedea exulans
2020-07-14, 18:02
Hej hej!

Ingen uppdatering på 15 dagar! Jag vet vad ni tänker: "NU har Dio gett upp. Den jäveln. Jag trodde verkligen på honom den här gången".

MEN. Så är det inte. Utan det är så att jag inte har fått något foto från syrran än. Jag har påmint henne två gånger. Jag vill inte tjata mer, så nu skiter jag i det. Hon får en ask Alladin på sitt bröllop, eller något.

Men något måste jag ju måla, så nu är det dags för plan C: Måla av min mamma. Hon fyller år om 12 dagar, en tavla vore en superbra present. Sannolikt hinner jag inte klart förrän till jul, men om jag är otroligt mycket snabbare än jag trodde, och folk inte ringer in mig för extrajobb hela tiden, så kanske jag hinner redan till födelsedagen.

En bonus med att måla min mamma är att delta_mats kommer få lättare att somna om kvällarna, eftersom tavlan delvis kan ses som en "betalning" för att jag bor hos mina föräldrar.

Jag har redan valt ut ett foto att måla av; närmare bestämt ett foto jag har funderat på att måla av sedan det togs för flera år sedan. Det är på min mamma med en tam höna på axlarna:

https://i.imgur.com/W9nEj28.jpg

Jag älskar den här bilden. Hönan ser ut att säga "öh, hallå, tänker du ge mig någon mat, eller?", medan mamma ser ut att svara "haha, tror du på det själv, eller?" Dessutom har den fantastiska härliga höstiga färger, och intressanta vinklar (många diagonaler). För det tredje dog den där hönan kort därefter, tagen av höken, så tavlan skulle kunna ses som en hyllning till den. Och höns är lite min grej, så det är passande att jag väljer en som motiv.

Nästa steg blir att ändra på bilden i Photoshop så den blir snyggare. Lite smågrejer behöver fixas till, som den sneda kanten på huset till vänster.

Jag vill förresten redan nu ta tillfället i akt att tillägga att om någon skriver en jätterolig ordvits om höns och könsorgan, t ex "fin höna din mamma har" eller "that's a nice cock", så kommer jag PM:a King Grub och fråga hur många tusen kronor han ska ha i betalning för att instabanna personen. Därefter kommer jag stalka reda på var personen bor och åka hem till denne och skjuta denne i huvudet.

svenbanan
2020-07-14, 18:25
Jag tänkte skriva att det var ett coolt foto. Men jag tror inte det är lönt eftersom ditt inlägg troligen kommer tas bort.

berserken
2020-07-14, 20:05
Äggmålningen var grymt bra

Footloose
2020-07-14, 20:10
åka hem till denne och skjuta denne i huvudet.

https://i.imgflip.com/3kx9ls.png

Gregow
2020-07-14, 20:29
Dio, ett gott tips är att bara börja. Typ, gör 20 skisser eller nåt.

Diomedea exulans
2020-07-14, 21:02
Jag tänkte skriva att det var ett coolt foto. Men jag tror inte det är lönt eftersom ditt inlägg troligen kommer tas bort.
Det är kvar efter över två timmar, då är det nog lugnt. Tack!
Äggmålningen var grymt bra
Tack!
https://i.imgflip.com/3kx9ls.png
Haha, jag har fått spunk efter att ha blivit överöst av sådana skämt under de ca 10 år jag har haft höns som intresse!
Dio, ett gott tips är att bara börja. Typ, gör 20 skisser eller nåt.

Tack! Men jag tänkte vara mer systematisk. Tänkte dela upp bilden i ett visst antal rutor och måla ett visst antal varje dag.

svenbanan
2020-07-14, 21:33
Det är kvar efter över två timmar, då är det nog lugnt. Tack!

Trodde nån moderator skulle få frispel efer ett sådant utbrott. lol

Diomedea exulans
2020-07-14, 21:42
Nu har jag hittat en perfekt kanvas, 40x40 cm!

Tänkte dela in den i 16 rutor vilka jag målar så här:

Imorgon-fredag: 1 ruta per dag.
Lördag-söndag: 4 rutor per dag.
Måndag-fredag nästa vecka: 1 ruta per dag.
Lördag nästa vecka: 3 rutor samt finishing touches.

Tror jag klarar det om jag tänker positivt.

Trodde nån moderator skulle få frispel efer ett sådant utbrott. lol

Nädå, de har ju svart på vitt att de ska få obegränsat med pengar!

Gregow
2020-07-15, 00:32
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@?:,,,,,,,,,,,,,,,,,,,:::+@@@ @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@+,...,,,,,,,,,,,,,,,,......,;@ @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
@@@@@@@@@@@@@@@@@*:,..,+s#################s%?*;.., ;%@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
@@@@@@@@@@@@@@@+,...:*#@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@%,. ..,:+@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
@@@@@@@@@@@@@*,..,*s@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@#s +,...,%@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
@@@@@@@@@@@@:,..:#@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ @#s?:.,?@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
@@@@@@@@@@?,...+@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ @@@@#;.,?@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
@@@@@@@@@*,.,:%@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ @@@@@@+.,?@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
@@@@@@@@*,..%@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ @@@@@@@+.,%@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
@@@@@@@*,.,s@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ @@@@@@@@;.:@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
@@@@@@?,.;%@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ @@@@@@@@#,,%@@@@@@@@@@@@@@@@@@
@@@@@%,.:%@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ @@@@@@@@@*.,@@@@@@@@@@@@@@@@@@
@@@@s,.,:#@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ @@@@@@@@@@:.:@@@@@@@@@@@@@@@@@
@@@@,..:#@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ @@@@@@@@@@s,.*@@@@@@@@@@@@@@@@
@@@:..:*#@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ @@@@@@@@@@@?.:@@@@@@@@@@@@@@@@
@@+..;s@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ @@@@@@@@@@@#,.s@@@@@@@@@@@@@@@
@?,.+@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@##@@@@@@@@@@@@@@@ @@@@@@@@@@@@+.:@@@@@@@@@@@@@@@
@:.+@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@%;,,*@@@@@@@@@@@@@@ @@@@@@@@@@@@s,.%@@@@@@@@@@@@@@
@,.#@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@#ss%?+:.....:#@@@@@@@@@@@@ @@@@@@@@@@@@@*.;@@@@@@@@@@@@@@
@,,#@@@@@@@@@@@@@@@@@#*:.............,+%#@@@@@@@@@ @@@@@@@@@@@@@s.,@@@@@@@@@@@@@@
#,,@@@@@@@@@@@@@@@@@%:..................:#@@@@@@@@ @@@@@@@@@@@@@@:.?@@@@@@@@@@@@@
#,,@@@@@@@@@@@@@@#%+....................,#@@@@@@@@ @@@@@@@@@@@@@@*.;@@@@@@@@@@@@@
#,,@@@@@@@@@%%?*:,......................:@@@@@@@@@ @@@@@@@@@@@@@@*.;@@@@@@@@@@@@@
#,,@@@@@@@s:............................:@@@@@@@@@ @@@@@@@@@@@@@@?.;@@@@@@@@@@@@@
@,,@@@@@@%,.............................:@@@@@@@@@ @@@@@@@@@@@@@@s.,@@@@@@@@@@@@@
@,,#@@@@s,..............................:@@@@@@@@@ @@@@@@@@@@@@@@@:.?@@@@@@@@@@@@
@:.+@@@@;...............................,%@@@@@@@@ @@@@@@@@@@@@@@@+.+@@@@@@@@@@@@
@*.:%@@s..................................*@@@@@@@ @@@@@@@@@@@@@@@+.+@@@@@@@@@@@@
@@,.;#@*...................................;#@@@@@ @@@@@@@@@@@@@@@*.+@@@@@@@@@@@@
@@:.,#@+....................................:#@@@@ @@@@@@@@@#*;;*#%.:@@@@@@@@@@@@
@@;.;@@;..............,+,....................;@@@@ @@@@@@@@#:,::::%,.*@@@@@@@@@@@
@@*.*#s,.............;?:......................*@@@ @@@@@@@@;,%*+*??*.,@@@@@@@@@@@
@@%.:**,............+?,,......................,s@@ @@@@@@@%.?:...,?%,,s@@@@@@@@@@
@@@,;%?,......,;,..*?.+s,......................+@@ @@@@@@s,*+.....+%;.?@@@@@@@@@@
@@@:,##,......,?*.;%.,#@s%%%ssssss%%:..........,@@ @@@@@s,,+......:#+.+@@@@@@@@@@
@@@;.?%....,,..,%.?;.+@@@@@@@@@@@@@@+...........s@ @@@@s,..........s*.+@@@@@@@@@@
@@@*.,+.,?s@@s:.?:*+.+@@@@@@@@@@@@@@;...........%@ @@@#,....;,.....;*.;@@@@@@@@@@
@@@%,.?;s@@@@@#,:;,?,,*%%%%%%%%%?*+;,...........?@ @@@;....:s?:..;+,+.+@@@@@@@@@@
@@@?.,#@@@@@@s;,...,,.....:;:,..................*@ @@%.....++,;..*%:;.+@@@@@@@@@@
@@@,.*@@@@@@*........,...??*ss%*:...............:? *?;.....*:....*%++.*@@@@@@@@@@
@@?.,@@@@#?***;.*;..:;..+#*;:+%@%................. .......::.....*%*;.*@@@@@@@@@@
@@+.+@@@#:...,+*;?..;+..;,..+@@@s................. .......;*.....*?*;.*@@@@@@@@@@
@@*.;@@#:...,,,:%?:.:*..:*..+@@@#,.;.............. ........?;...;?*+;.*@@@@@@@@@@
@@#,,s@+...;+;::%?+..,...?*,,?@%:.,?.............. ........;+..,??:;+.*@@@@@@@@@@
@@@+.+s..:?;.;%s#**......,*??*;...++.............. ........;;,+,,,.++.*@@@@@@@@@@
@@@s.:?.:#;..s@@@+*............,;?*,.............. ........;+%;....?:.%@@@@@@@@@@
@@@@,.?*%s...%@@%*+.........:***+:................ ........;%:....;?.:@@@@@@@@@@@
@@@@*,.%??;,:+s+*#:............................... ........,,....,%:.?@@@@@@@@@@@
@@@@@*,,%****+,*+?,............................... ..............++.;@@@@@@@@@@@@
@@@@@@:.s%;...+*,?................................ .............:%,,s@@@@@@@@@@@@
@@@@@@,.s+...:?.;*.......,:,,*?;.................. ..........,:*@?.;@@@@@@@@@@@@@
@@@@@%.:?....?;.?:......,**?*,:*?:................ ........:%?*s@*.+@@@@@@@@@@@@@
@@@@@;.*;...;?.,?........,..?,..:%;............... ........;?,.s@;.*@@@@@@@@@@@@@
@@@@@,.?,...?:.*;...........*,...,%;.............. ........;*.:@@,,s@@@@@@@@@@@@@
@@@@#,,?...,*.:#:.....,;+;:**.....,%;............. ........;+.;@%.:@@@@@@@@@@@@@@
@@@@%.:*...;+.**;....+?+;+++.......,%:............ ........;+.*@*.+@@@@@@@@@@@@@@
@@@@%.:+...+;.*:+;,.:%,.............:%,........... ........;+.?@*.+@@@@@@@@@@@@@@
@@@@s.:*...+,::?s%,.,;...............++........... ........+%.%@+.+@@@@@@@@@@@@@@
@@@@@,.?,..,**.,:.........,,::::,,...,?........... ........+#.%@;.*@@@@@@@@@@@@@@
@@@@@+.++..,?,........,:+***++*?s#%;..?,.......... ........:%,#@:.s@@@@@@@@@@@@@@
@@@@@#,,?,.,+......,;*?*;,:*?+*+%+s#%,;,.......... .........+,#@,,#@@@@@@@@@@@@@@
@@@@@@+.+*.,*....:*?+,,:*s%*;.:,;,*:?s,........... .........+:@s.,@@@@@@@@@@@@@@@
@@@@@@#,.?:.?,.,+%+::*s#*+;+%s#@@@@##@*........... .........+:@;.+@@@@@@@@@@@@@@@
@@@@@@@*.;?.*+.;*%@s?s*%?s@@####@@@@@@#,.......... .........+;*.:@@@@@@@@@@@@@@@@
@@@@@@@@:.?;,%,:*s@*;##%+;;+;;+*;*?+*:#:.......... .........+;+.*@@@@@@@@@@@@@@@@
@@@@@@@@%,,%,;%,?@@@#*,,:+?*;;;+**:+%;s+...:;..... .........+;+.+@@@@@@@@@@@@@@@@
@@@@@@@@@;.+*.;?+@@@;:**+;..,....;?;,;s?.,,;+..... .........+:*.;@@@@@@@@@@@@@@@@
@@@@@@@@@#,.?+.;s@@*:%,..,*???;...,**+s*.*:;+..... .........*,*.;@@@@@@@@@@@@@@@@
@@@@@@@@@@?,,?+.;@#*%:..:?;,,,,.....,:,.,%.*;..... ........,?,*.:@@@@@@@@@@@@@@@@
@@@@@@@@@@@*.,%+.**:,...:,.+?,.......,:;?;,%,..... ........++.*.:@@@@@@@@@@@@@@@@
@@@@@@@@@@@@+.,%;.?,.................:++:.*;...... .......:?,.*.,@@@@@@@@@@@@@@@@
@@@@@@@@@@@@@+.,%:;*.....................,:....... ......,%:..*,,@@@@@@@@@@@@@@@@
@@@@@@@@@@@@@@;.:%.?,............................. ......?;...+:.;@@@@@@@@@@@@@@@
@@@@@@@@@@@@@@@:.++;*............................. .....*+....;%,.*@@@@@@@@@@@@@@
@@@@@@@@@@@@@@@#,.?;?,............................ ....+*.....,#*.,@@@@@@@@@@@@@@
@@@@@@@@@@@@@@@@*.:??:............................ ...:?,......,*,.;@@@@@@@@@@@@@
@@@@@@@@@@@@@@@@@:.?+:............................ ..,?:........+;.,%@@@@@@@@@@@@
@@@@@@@@@@@@@@@@@;.?,............................. ..,+.........:?..:@@@@@@@@@@@@
@@@@@@@@@@@@@@@@@:.?,................,,........... ..............?,..*@@@@@@@@@@@
@@@@@@@@@@@@@@@@@;.?:...............,?,........... ..............*?;.,#@@@@@@@@@@
@@@@@@@@@@@@@@@@@*.;*...............?+............ ..............;??;.:@@@@@@@@@@
@@@@@@@@@@@@@@@@@#,,?,.............*+............. ..............,%:%,.;@@@@@@@@@
@@@@@@@@@@@@@@@@@@+.+?,..........:?+.............. ...............%:;*..+@@@@@@@@
@@@@@@@@@@@@@@@@@@#,.+?:,.....,;*?:............... ...............*?.*;..:@@@@@@@
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@?,.:#?+::+*?+:................. ...............;#,,?*,.,+@@@@@
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@:.*#+;%#+:.................... ...............,#?..+%;..,%@@@
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@;.:?:?..+?,.................... ................+#,..,*?,.,?@@
@@@@@@@@@@@@@@@@@@%,.?:.*;..+%,................... .................%,....;%+.,#@
@@@@@@@@@@@@@@@@@@:.+*..:*...;;................... .................*,.....,?;.;@
@@@@@@@@@@@@@@@@@%.,?,...?,....................... .................*,......,%.,@
@@@@@@@@@@@@@@@@@;.*;....;?....................... .................*,.......+:.%
@@@@@@@@@@@@@@@@@,,?,.....?+...................... ................,*........,,.?
@@@@@@@@@@@@@@@@?.;+......,?:..................... ................:*..........,%
@@@@@@@@@@@@@@@@:.:,........,..................... ................++........:*@@
@@@@@@@@@@@@@@@@+,................................ ................?:.....,:?@@@@
@@@@@@@@@@@@@@@@@s;,.............................. ................,....,;%@@@@@@
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@#?;:,,......................... ................,,:;?@@@@@@@@@
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@s?*+;:::,,,,,,,,,,,,,,,,,, ,,,,,::::;;++*?%s#@@@@@@@@@@@@
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@##sssssssssss## ##@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

Ett Orm
2020-07-15, 01:03
Nu har jag hittat en perfekt kanvas, 40x40 cm!

Tänkte dela in den i 16 rutor vilka jag målar så här:

Imorgon-fredag: 1 ruta per dag.
Lördag-söndag: 4 rutor per dag.
Måndag-fredag nästa vecka: 1 ruta per dag.
Lördag nästa vecka: 3 rutor samt finishing touches.

Tror jag klarar det om jag tänker positivt.



Nädå, de har ju svart på vitt att de ska få obegränsat med pengar!
U go grl! Kommer bli sketabra!


Nja du skulle ju faktiskt bara fråga hur mycket KG skulle ha, sen skulle stalkningen av hen påbörjas ovasett.

Hade faktiskt ett par "hen skämt" på g men vill inte bli skjuten i huvudet av någon.

Diomedea exulans
2020-07-15, 06:30
U go grl! Kommer bli sketabra!


Nja du skulle ju faktiskt bara fråga hur mycket KG skulle ha, sen skulle stalkningen av hen påbörjas ovasett.

Hade faktiskt ett par "hen skämt" på g men vill inte bli skjuten i huvudet av någon.

Tack! Henskämt godkänner jag.

Diomedea exulans
2020-07-15, 16:57
Det enda jag gjorde för att justera bilden var att rotera den lite, förstora den lite, och ändra placeringen lite höger/vänster/upp/ner för att få perfekt symmetri. Färgerna eller ljuset tyckte jag inte behövde ändras alls:

https://i.imgur.com/fjnTonl.png

Jag delade in den i 16 exakt lika stora kvadrater. Ska måla den enklaste först och den svåraste sist, eftersom jag kanske temporärt blir skickligare med tiden under de här dagarna. Idag gör jag den längst ner till höger.

https://i.imgur.com/DNh8w0F.jpg?1

Tror dock jag ska börja med en skiss av hela mamma och hönan, för att undvika att någon av dem blir helt skev.

Diomedea exulans
2020-07-15, 17:38
Jag när jag sitter och skapar.

https://i.imgur.com/3CsF1yy.jpg

Blir svettig när jag tänker, därav outfiten.

Gregow
2020-07-15, 19:38
Men varför använda rutnätet till annat än mått och proportioner? Lär blir svårt att få det enhetligt om du målar färdigt en ruta i taget.

Diomedea exulans
2020-07-15, 19:42
Men varför använda rutnätet till annat än mått och proportioner? Lär blir svårt att få det enhetligt om du målar färdigt en ruta i taget.

För att dela upp det i lagom bitar.

Gregow
2020-07-15, 20:39
För att dela upp det i lagom bitar.
Låter som en konstig approach, men var och en blir salig på sin fason - gör det som funkar för dig.

Nu har jag aldrig målat med akryl men jag skulle kanske delat upp det i...

Skiss/komp/layout.

Enkel underpainting/grisaille med främst platta skuggformer (nånstans mellan svart och mellangrått.

Enklare färglager med hyfsat "platta" färger (utan att gå för ljust så det precis som för skuggorna finns gott om utrymme att gå ljusare/mökare).

Gå "full range" med färg/ljus och gå över där du vill ha hårda eller mjuka kanter/övergångar

Detaljer och städa upp.

Diomedea exulans
2020-07-15, 21:41
Låter som en konstig approach, men var och en blir salig på sin fason - gör det som funkar för dig.

Nu har jag aldrig målat med akryl men jag skulle kanske delat upp det i...

Skiss/komp/layout.

Enkel underpainting/grisaille med främst platta skuggformer (nånstans mellan svart och mellangrått.

Enklare färglager med hyfsat "platta" färger (utan att gå för ljust så det precis som för skuggorna finns gott om utrymme att gå ljusare/mökare).

Gå "full range" med färg/ljus och gå över där du vill ha hårda eller mjuka kanter/övergångar

Detaljer och städa upp.
Låter omöjligt att räkna ut tiden på. Passar jättedåligt när man har tight deadline. Har dessutom aldrig hört talas om grisaille.

Så här långt kom jag idag:

https://i.imgur.com/aXZmfpS_d.jpg?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium

Gregow
2020-07-15, 22:21
Låter omöjligt att räkna ut tiden på. Passar jättedåligt när man har tight deadline. Har dessutom aldrig hört talas om grisaille.

Så här långt kom jag idag:

[.IMG]https://i.imgur.com/aXZmfpS_d.jpg?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium[/IMG]
Är det lättare att räkna ut tiden ruta för ruta då? Jag har ingen aning om hur jag skulle uppskatta tiden i något av fallen.

Grisaille är en undermålning i gråskala. Eller monokrom, kanske är mer korrekt. En traditionell teknik för bland annat oljemålning. Vanligaste jag sett är att ta någon röd eller ochre-färg att göra undermålningen med, men du kan göra det i vilken färgskala du vill. Det är bra på så vis att du kan måla upp en "karta" av skugga och ljus, sedan kan undermålningen skina igenom lite för att ge mer harmoni. Jag tror Bouguereau använde det en hel del för att få sina hudtoner.

Vill du se mer av det kan jag rekommendera att kolla in Cesar Santos på Youtube.

Nu menar jag dock inte att komma här och störa din kreativa process, utan snarare ge dig en spark i röven så du slutar jiddra och börjar jobba.

Tycker det ser ut som en bra skiss. Ser ut att vara akkurat.

Gregow
2020-07-15, 23:09
Vid närmare koll. Munnen är lite ur led och hon har den något öppen. Kanske ditt val att måla den stängd men i vilket fall är den inte helt i rätt linje.

Diomedea exulans
2020-07-16, 16:17
Är det lättare att räkna ut tiden ruta för ruta då? Jag har ingen aning om hur jag skulle uppskatta tiden i något av fallen.

Ja, det måste det väl vara? En färdigmålad sextondel av en målning är en sextondel, men hur stor del av en målning är en skiss av hela målningen? Det är omöjligt att veta när man kommit halvvägs om man gör "hela på en gång".

Grisaille är en undermålning i gråskala. Eller monokrom, kanske är mer korrekt. En traditionell teknik för bland annat oljemålning. Vanligaste jag sett är att ta någon röd eller ochre-färg att göra undermålningen med, men du kan göra det i vilken färgskala du vill. Det är bra på så vis att du kan måla upp en "karta" av skugga och ljus, sedan kan undermålningen skina igenom lite för att ge mer harmoni. Jag tror Bouguereau använde det en hel del för att få sina hudtoner.

Okej. Jag har förstått att det är vanligt att man målar med vissa färger under andra färger, t ex grönt om man ska måla med hudfärg sedan.

När jag började måla Warhammergubbar var det en allmän sanning att man alltid skulle grundmåla med vitt. Det var "bara något man hade hört", ungefär som att man skulle göra tre set med tio reps när jag började styrketräna. Efter lång tid förstod jag att det var bra att grundmåla med svart, sen måla över med vitt där det skulle på ljusa färger. På samma sätt antar jag att jag kommer komma på något bra sätt om jag fortsätter måla.

du se mer av det kan jag rekommendera att kolla in Cesar Santos på Youtube. Tack, ska kanske kika på det någon gång.

Nu menar jag dock inte att komma här och störa din kreativa process, utan snarare ge dig en spark i röven så du slutar jiddra och börjar jobba.

Jag har redan börjat, och du vill ge mig en spark i röven så jag börjar? :MrT:*jorgen*

Ärligt talat, det jag mest var ute efter när jag startade tråden var att folk skulle skriva "MEN SHIT VAD GRYM DU ÄR", varpå jag skulle svara "hehe, äsch då". Samt de obligatoriska "vill du måla av mig? Du får 100 spänn!" med svaret "nej, det är för lite betalt", och "varför arbetar du inte med detta?" med svaret "Pelle erbjöd mig nyss 100 spänn för en målning, om jag jobbar som städare eller diskare får jag 40 gånger högre timlön, varför i hela friden skulle jag jobba med att måla?" Men det är okej att folk kommer med tips också. Sånt får man räkna med när man startar en sån här tråd. Jag kan inte följa alla tips bara, det skulle leda till akut fuckarounditis.

Dessutom är du för evigt min bro efter hur vältaligt du försvarade mig i dejtingtråden sist, så du får gärna skriva hur jobbiga saker du vill. Samt ligga en gång med min framtida flickvän (OM du lovar att inte vara bättre än mig).

Tycker det ser ut som en bra skiss. Ser ut att vara akkurat.

Vid närmare koll. Munnen är lite ur led och hon har den något öppen. Kanske ditt val att måla den stängd men i vilket fall är den inte helt i rätt linje.

Absolut inte mitt val att måla den stängd, jag siktar på att göra en exakt kopia av fotot. Ingen jävla konstnärlig frihet här. Men du har rätt med munnen.

Höger glasöga är snett också, glasögonen är för höga, mössan är för bred och näsan pekar inte tillräckligt långt till höger. Bra att lägga upp fotot på datorn, då ser jag enklare vad jag gjort för fel.

Diomedea exulans
2020-07-16, 22:47
Går och lägger mig nu. Hann inte göra hela rutan idag, började måla efter 21 och höll på i två timmar. Får måla ifatt det, kanske i morgon.

Målade lite av plankorna i rutan under. Kändes dumt att skära av dem vid gränsen.

Ritade om mamma lite. Det börjar ta sig; hon ser ut som sin mammas bror, till skillnad från innan då hon såg ut som en korsning mellan Red Foreman och Skeletor.

https://i.imgur.com/4892TaC_d.jpg?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium

G.W
2020-07-17, 07:37
Hur går det med Grisaillen? Pieter Breugel den äldre har några riktigt vassa exempel om du letar inspiration.

agazza
2020-07-17, 08:01
Topp!

wintersnowdrift
2020-07-17, 09:28
Ärligt talat, det jag mest var ute efter när jag startade tråden var att folk skulle skriva "MEN SHIT VAD GRYM DU ÄR", varpå jag skulle svara "hehe, äsch då". Samt de obligatoriska "vill du måla av mig? Du får 100 spänn!" med svaret "nej, det är för lite betalt", och "varför arbetar du inte med detta?" med svaret "Pelle erbjöd mig nyss 100 spänn för en målning, om jag jobbar som städare eller diskare får jag 40 gånger högre timlön, varför i hela friden skulle jag jobba med att måla?" Men det är okej att folk kommer med tips också. Sånt får man räkna med när man startar en sån här tråd. Jag kan inte följa alla tips bara, det skulle leda till akut fuckarounditis.

Dessutom är du för evigt min bro efter hur vältaligt du försvarade mig i dejtingtråden sist, så du får gärna skriva hur jobbiga saker du vill. Samt ligga en gång med min framtida flickvän (OM du lovar att inte vara bättre än mig).


Jag kan ingenting om att måla (det enda jag kan rita någorlunda väl är Mårran och Stinky från Mumin p.g.a. min dotter ber mig rita dessa cirka 10 ggr/dag. Övning ger lite färdighet) så jag kan absolut ta på mig att istället skriva SHIT VAD GRYM DU ÄR. Din mamma kommer bli så jäkla glad.

PS. Jag har också försvarat dig i dejtingtråden, betyder det att jag får vara med när Mr G ligger med din framtida flickvän?

Diomedea exulans
2020-07-17, 15:08
På väg in till stan nu, måste köpa röd akrylfärg, för den var slut och ingen i byn verkade ha någon. En avstickare som kanske gör det svårt att komma i fas idag, men jag ska försöka.


Ritade om mamma lite. Det börjar ta sig; hon ser ut som sin mammas bror, till skillnad från innan då hon såg ut som en korsning mellan Red Foreman och Skeletor.


Svarar mig själv här: Ser nu när bilden är på datorn att mitt omritande snarare blev en försämring än en förbättring. Jag rättade till ansiktsdragen för långt, så de blev fel åt andra hållet.

Smidigt att se sina bilder på datorn. Rembrandt m fl måste haft jättesvårt, de som inte hade datorer.

Hur går det med Grisaillen? Pieter Breugel den äldre har några riktigt vassa exempel om du letar inspiration.

Jag körde ju inte med Grisaille! :) Kanske nästa gång.

Topp!

Jag kan ingenting om att måla (det enda jag kan rita någorlunda väl är Mårran och Stinky från Mumin p.g.a. min dotter ber mig rita dessa cirka 10 ggr/dag. Övning ger lite färdighet) så jag kan absolut ta på mig att istället skriva SHIT VAD GRYM DU ÄR. Din mamma kommer bli så jäkla glad.Oj oj, redan? Jag har ju knappt gjort något! :D Tack så jättemycket!

För övrigt är ritande av Mårran, Stinky och Mumin ej att förringa.

PS. Jag har också försvarat dig i dejtingtråden, betyder det att jag får vara med när Mr G ligger med din framtida flickvän?
Javisst! Din man får också vara med.

trädgårdsmöbel
2020-07-17, 16:19
Du äger inte rätten att låna ut en framtida flickvän. Hon är inte din egendom och väljer själv vem hon ligger med.

/Aryt från Trädgårdsmöbels konto.

Diomedea exulans
2020-07-17, 18:40
Du äger inte rätten att låna ut en framtida flickvän. Hon är inte din egendom och väljer själv vem hon ligger med.

/Aryt från Trädgårdsmöbels konto.

Du får inte vara med!

Gregow
2020-07-17, 19:22
Okej. Jag har förstått att det är vanligt att man målar med vissa färger under andra färger, t ex grönt om man ska måla med hudfärg sedan.

När jag började måla Warhammergubbar var det en allmän sanning att man alltid skulle grundmåla med vitt. Det var "bara något man hade hört", ungefär som att man skulle göra tre set med tio reps när jag började styrketräna. Efter lång tid förstod jag att det var bra att grundmåla med svart, sen måla över med vitt där det skulle på ljusa färger. På samma sätt antar jag att jag kommer komma på något bra sätt om jag fortsätter måla.

Själv körde jag med grått och lade till skuggor. Typ som ett ambient occlusion pass, innan jag visste var det var. Huruvida det var en bra teknik vet jag dock inte.



Jag har redan börjat, och du vill ge mig en spark i röven så jag börjar? :MrT:*jorgen*
När sparkfoten börjat svinga är det svårt att få stopp på den. ;)

Ärligt talat, det jag mest var ute efter när jag startade tråden var att folk skulle skriva "MEN SHIT VAD GRYM DU ÄR", varpå jag skulle svara "hehe, äsch då". Samt de obligatoriska "vill du måla av mig? Du får 100 spänn!" med svaret "nej, det är för lite betalt", och "varför arbetar du inte med detta?" med svaret "Pelle erbjöd mig nyss 100 spänn för en målning, om jag jobbar som städare eller diskare får jag 40 gånger högre timlön, varför i hela friden skulle jag jobba med att måla?" Men det är okej att folk kommer med tips också. Sånt får man räkna med när man startar en sån här tråd. Jag kan inte följa alla tips bara, det skulle leda till akut fuckarounditis.
Jag lovar att bjuda på glada tillrop också. Tänkte att eftersom du har en tråd om hela processen kan det vara kul och givande att diskutera den.

Apropå priser hade jag lite roligt för ett tag sedan i en FB-grupp. Det var någon som ville ha en 3D-modell/skulptur av sin tjej. Tänkte att det där kan jag göra, för motsvarande timpenning som en advokat. Jääävlar vad folk blev sura...

Ändå är det fan så mycket svårare att lära sig göra sånt än att bli lagvrängare. Märkligt det där.

Dessutom är du för evigt min bro efter hur vältaligt du försvarade mig i dejtingtråden sist, så du får gärna skriva hur jobbiga saker du vill. Samt ligga en gång med min framtida flickvän (OM du lovar att inte vara bättre än mig).
Nu blir jag både rörd och hedrad! Självklart lovar jag att lägga idkandet av umgänge på en rimlig nivå.





Går och lägger mig nu. Hann inte göra hela rutan idag, började måla efter 21 och höll på i två timmar. Får måla ifatt det, kanske i morgon.

Målade lite av plankorna i rutan under. Kändes dumt att skära av dem vid gränsen.

Ritade om mamma lite. Det börjar ta sig; hon ser ut som sin mammas bror, till skillnad från innan då hon såg ut som en korsning mellan Red Foreman och Skeletor.

[.IMG]https://i.imgur.com/4892TaC_d.jpg?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium[/IMG]
Klart bättre! Ögat och munnen ser fortfarande lite off ut. Sen antar jag att du är medveten om det men se upp med kinden. Nu har du ritat skuggan som kinden som går in bakom glasögonen. Skuggformen är jätteviktig där för att det inte ska se konstigt ut.

PS. Jag har också försvarat dig i dejtingtråden, betyder det att jag får vara med när Mr G ligger med din framtida flickvän?
Oh, det här kan bli en ytterst angenäm och lagom kinky sammankomst!

Jag måste ge mig ut på stan och leta tjej åt Dio. Tänkte ta bilden där han sitter och ritar och sen dra runt på stan i trenchcoat och solglasögon: "Har du sett den här mannen? Va? Harudeteller?"


Javisst! Din man får också vara med.
Inte för mycket ögonkontakt bara. Och ingen svärdfäktning.

svenbanan
2020-07-17, 19:49
Du äger inte rätten att låna ut en framtida flickvän. Hon är inte din egendom och väljer själv vem hon ligger med.

/Aryt från Trädgårdsmöbels konto.

lol

Diomedea exulans
2020-07-17, 21:13
Klart bättre! Ögat och munnen ser fortfarande lite off ut. Sen antar jag att du är medveten om det men se upp med kinden. Nu har du ritat skuggan som kinden som går in bakom glasögonen. Skuggformen är jätteviktig där för att det inte ska se konstigt ut. Aha, tänkte på att skuggan kan spela så stor roll! Trodde mest det var käklinjen. Ska se upp med det.

Oh, det här kan bli en ytterst angenäm och lagom kinky sammankomst!


Jag har en tjej lite halvt på G, så här reagerade hon på nyheten:

https://i.imgur.com/LmQcYYF.jpg

Har inte hunnit måla mycket alls idag. Två timmar tror jag? Så är ännu inte klar med gårdagens ruta. Så här långt har jag kommit nu:

https://i.imgur.com/XHtGvT3.jpg

Dags för sängen.

Diomedea exulans
2020-07-20, 22:35
Har målat minst ett par timmar varje dag, men ligger typ fem dagar efter i schemat, så har inte vågat uppdatera här dagligen. LOL! Men nu får jag väl krypa till korset.

Hade tänkt måla röven av mig hela helgen, men på lördagen blev jag bjuden på grillning, och det kunde jag ju inte tacka nej till. Hade tänkt måla lite extra senare på kvällen, men då blev jag erbjuden att spela Ticket to Ride, och sedan blev det inget mer målande på lördagen.

På söndagen blev jag bjuden till Tinderdejt på stranden. Hade tänkt måla mer på kvällen då också, men jag hade så himla trevligt att jag inte kunde hålla mig från att bjuda hem dejten för att äta pappas hemmalagade pizza, och sedan blev det inget mer målande på söndagen.

Excuses, excuses. Sanningen är att jag uppenbarligen inte är beredd att göra whatever it fucking takes! Rich Piana vänder sig nog i graven.

Jag har frångått en-ruta-om-dagen-grejen lite. Satt mellan 16 och 23 idag med bara några få pauser och målade hönans ansikte:

https://i.imgur.com/CCvO1BH_d.jpg?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium

Jag ska börja måla buskar och sånt slarvigare, tror jag, för att spara tid. Folk kommer ändå inte veta hur de såg ut på originalfotot. Och det kan vara bra att påminna mig själv om varför jag gör det här: För att få många kommentarer och gillningar på Facebook, inte för att det nödvändigtvis ska bli en exakt kopia av fotot.

Diomedea exulans
2020-07-22, 21:33
Jag ska börja måla buskar och sånt slarvigare, tror jag, för att spara tid.

Jag började med det. Det fungerar!

https://i.imgur.com/pprJgQZ.jpg

I filmen 300, där spartanerna ska försvara Grekland mot en överlägsen armé, finns det en scen där spartanernas kung Leonidas börjar tänka "fasiken, jag kanske kommer klara det här ändå, tvärtemot vad jag först trodde". Jag fick ett sånt ögonblick igår. Tror inte det är kört, jag fortsätter göra slarviga bakgrunder och målar hela lördagen, så fixar jag detta.

MasterChief
2020-07-22, 21:45
Tycker det börjar se otroligt bra ut! Kämpa på! :)

Gregow
2020-07-23, 09:33
Tycker det artar sig bra det här. Gillar vart det är på väg!

Dåren
2020-07-23, 09:59
Ser skitbra ut! Fortsätt producera och håll oss uppdaterade.

svenbanan
2020-07-23, 13:24
Rätt freaky med att det är både blyertsskissen och målningen på samma papper. Det ser nästan ut som att det är ett foto bakom tecknignen och att du river bort papperslappar här och där för att exponera fotot. :D

Diomedea exulans
2020-07-23, 16:00
Tack för de fina orden!

Igår styrketränade och extrajobbade jag, idag borde jag hinna ännu mer om jag sätter igång nu.

Hemi
2020-07-23, 17:23
Rätt freaky med att det är både blyertsskissen och målningen på samma papper. Det ser nästan ut som att det är ett foto bakom tecknignen och att du river bort papperslappar här och där för att exponera fotot. :D

Jag trodde samma sak. Eller att det var en trasig tom målning i förgrunden och verkligheten i bakgrunden. Fattade inte fotot förrän jag såg din kommentar.

svenbanan
2020-07-23, 19:34
jag trodde samma sak. Eller att det var en trasig tom målning i förgrunden och verkligheten i bakgrunden. Fattade inte fotot förrän jag såg din kommentar.

:d

upperkatt
2020-07-23, 19:42
Jag trodde samma sak. Eller att det var en trasig tom målning i förgrunden och verkligheten i bakgrunden. Fattade inte fotot förrän jag såg din kommentar.

samma här, var trött och trodde att han höll den utomhus innan jag såg den riktiga bakgrunden. Otroligt realistisk

Diomedea exulans
2020-07-23, 21:29
Ägnade massor tid idag åt att rita om mammas ansikte, samt rita lite annat (hönans kropp, t ex). Kanvasen börjar bli sliten under mammas ansikte, så vågar inte rita om det igen.

Ska försöka måla all bakgrund imorgon, sedan hönan och mamma på lördag.

https://i.imgur.com/D7e8O6Y.jpg

Armed Dingo
2020-07-24, 08:47
Ser lovande ut!

G.W
2020-07-24, 09:15
Ser bra ut, mindre lik Gollum än tidigare.

Diomedea exulans
2020-07-24, 10:34
Tack ska ni ha!

Ge mig inte för mycket beröm bara, då riskerar jag att bli odräglig.

Diomedea exulans
2020-07-24, 21:34
Okej... Ligger ”en aning” efter. :laugh: Men går och lägger mig nu. Ingen mening med att vara uppe sent, kan ju lika gärna måla tidigt imorgon som sent idag.

https://i.imgur.com/hwigL06_d.jpg?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium

Diomedea exulans
2020-07-25, 10:42
Har försökt sätta allting på rätt plats i människoansiktet idag, med målande istället för ritande.

https://i.imgur.com/fkYVuCC.jpg

svenbanan
2020-07-25, 20:03
Var det idag du hade deadline? Ser ut som att det blir en helnatt med hönsmamman för din del eller?

Diomedea exulans
2020-07-25, 20:31
Var det idag du hade deadline? Ser ut som att det blir en helnatt med hönsmamman för din del eller?

Japp, har kokat en kanna kaffe nu! :thumbup:

Pappa säger att vi ska gå upp och sjunga klockan sju i morgon, vilket ger mig ungefär nio timmar att arbeta på... Extremt lite tid, med tanke på att resten av målningen tagit ungefär 40 timmar.

Har ritat ansikte idag, är sådär nöjd.

https://i.imgur.com/SJoAa0O.jpg

Vänster öga tittar för långt åt vänster, höger näsborre går för långt ner. Färgerna är konstiga men vet inte om jag ska låta dem vara.

svenbanan
2020-07-25, 23:08
Japp, har kokat en kanna kaffe nu! :thumbup:

Pappa säger att vi ska gå upp och sjunga klockan sju i morgon, vilket ger mig ungefär nio timmar att arbeta på... Extremt lite tid, med tanke på att resten av målningen tagit ungefär 40 timmar.

Har ritat ansikte idag, är sådär nöjd.

https://i.imgur.com/SJoAa0O.jpg

Vänster öga tittar för långt åt vänster, höger näsborre går för långt ner. Färgerna är konstiga men vet inte om jag ska låta dem vara.

Inga problem. Överdriv skelandet och dra till med lite extra knasiga färgtoner och kalla det för impressionism. Eller änu hellre så bara snabbmålar du lite på en höft nu på kvällen bara och kallar det för naivism. Problem solved. Tacka mig efter att du fått en god natts sömn.

Diomedea exulans
2020-07-25, 23:11
hönsmamman

Haha, NU fattar jag dissen. Fyndig.

Brofessorn
2020-07-25, 23:23
Det här klarar du, heja heja.

svenbanan
2020-07-26, 00:14
Haha, NU fattar jag dissen. Fyndig.

Jag vet inte om det var en dissning. Nån slags dålig associationsvits snarare. Iaf bättre än en tråkig ordvits. :)

Diomedea exulans
2020-07-26, 05:58
Jag hann inte klart innan vi sjöng för mamma, men ska göra det sista innan kalaset i eftermiddag. Mamma fick lite konstigt uttryck i ansiktet, men det pallar jag nog inte fixa.

https://i.imgur.com/mvEGg6Y.jpg

svenbanan
2020-07-26, 14:14
Jag hann inte klart innan vi sjöng för mamma, men ska göra det sista innan kalaset i eftermiddag. Mamma fick lite konstigt uttryck i ansiktet, men det pallar jag nog inte fixa.

https://i.imgur.com/mvEGg6Y.jpg

Jag tror hennes "konstiga ansiktsuttryck" bara är att underläppen är lite smalare (eller kanske bara inte ifylld tillräckligt ännu) jämfört med fotot. Hon har ju ett lite konstigt ansiktsuttryck även på fotot, så det jämnar nog ut sig...

StarkaUlf
2020-07-26, 14:27
Grymt snyggt.

Diomedea exulans
2020-07-26, 14:32
Jag hann! Lagom till gästerna kom. Mamma blev jättenöjd, och ingen kommenterade något konstigt ansiktsuttryck.

https://i.imgur.com/0ZsWYXh.jpg

Nu känns det gött.

Termy
2020-07-26, 15:02
Så grymt bra!

Gregow
2020-07-26, 15:15
Grymt! Snyggt jobbat!

Diomedea exulans
2020-07-26, 16:17
Tusen tack!

svenbanan
2020-07-26, 16:58
Snajdigt.

Agitator
2020-07-26, 17:32
Rätt galet att du målade den tavlan på så kort tid.

Synd att du inte drivs av att måla mer alster. Skulle säkert kunna bli en bra sidoinkomst.

Har du några tavlor från naturen eller liknande?

Hade varit kul att se lite 21/9 format som middle piece I vardagsrum eller liknande. Tänk Ikeas stora avlånga tryckta posters på spännduk som var populärt för många år sedan.

MasterChief
2020-07-26, 17:34
Din ömma moder måste ju ha älskat den! Bara insikten hur mycket tid och kärlek du lagt på den. Och den blev så fin! :)

Akerhage
2020-07-26, 17:52
Fan vad grymt jobb! Riktigt imponerad! :)

berserken
2020-07-26, 18:09
Riktigt fin

Agitator
2020-07-26, 19:50
Hur många timmar uppskattar du att det tog dig Henrik?

Ett Orm
2020-07-26, 20:53
Snyggt, riktigt bra!

Diomedea exulans
2020-07-26, 22:12
Tack för alla fina kommentarer!


Synd att du inte drivs av att måla mer alster. Skulle säkert kunna bli en bra sidoinkomst.

Har du några tavlor från naturen eller liknande?


Jag är faktiskt sugen på att måla mer, för till min förvåning märkte jag att jag tyckte det här var riktigt roligt.

Jag har inga fler tavlor alls, faktiskt. Men att måla av naturfoton som jag tagit själv tror jag jag ska börja med.

Hur många timmar uppskattar du att det tog dig Henrik?

Det var exakt 12 dagar till mammas födelsedag när jag började, sedan målade jag varje kväll efter jobbet, samt halva dagarna under förra helgen. I går målade jag hela dagen och natten, och idag halva dagen. Jag kanske snittade 4 timmar per dag utom den här helgen, så jag uppskattar att jag målade 60 timmar.

Diomedea exulans
2020-08-04, 20:34
Just det, kom vi fram till vilket alternativ i pollen som vann, eller? *jorgen*

Ett Orm
2020-08-04, 21:54
Just det, kom vi fram till vilket alternativ i pollen som vann, eller? *jorgen*

Tycket de 2% som röstade att de inte deltog vinner nått form av pris.

Diomedea exulans
2020-09-16, 20:10
Synd att du inte drivs av att måla mer alster. Skulle säkert kunna bli en bra sidoinkomst.

Jag har fått tre beställningsjobb sedan jag lade upp tavlan. Alla köpare tackade nej för jag begärde för mycket pengar. Det jag begärde var ca 40 kr i timlön. Så, njaa, det kan nog aldrig någonsin bli en BRA sidoinkomst. Möjligen en skitdålig sidoinkomst.

ceejay
2020-09-16, 20:17
kanske kan öka upp takten lite. Men jag vet inte hur lång tid det borde ta för en tavla.
Så du begär mellan 2000-3000 för en tavla?

Diomedea exulans
2020-09-16, 20:19
kanske kan öka upp takten lite. Men jag vet inte hur lång tid det borde ta för en tavla.
Så du begär mellan 2000-3000 för en tavla?

Ja, takten kommer nog öka om jag börjar måla regelbundet.

Näe, jag begär 5-6000, för jag vill få betalt vitt.

Gregow
2020-09-16, 21:05
kanske kan öka upp takten lite. Men jag vet inte hur lång tid det borde ta för en tavla.
Så du begär mellan 2000-3000 för en tavla?
Fel. Han borde öka upp takten, vilket också innebär att han utvecklas och blir bättre, för att kunna ta mer betalt.

Ett Orm
2020-09-17, 18:06
Ja, takten kommer nog öka om jag börjar måla regelbundet.

Näe, jag begär 5-6000, för jag vill få betalt vitt.

Vitt? Varför i hela fridens namn då?

Diomedea exulans
2020-09-17, 18:10
Vitt? Varför i hela fridens namn då?

Jag har ju sagt att jag gillar hög skatt i massor andra trådar?

Gregow
2020-09-17, 18:59
Ja, takten kommer nog öka om jag börjar måla regelbundet.

Näe, jag begär 5-6000, för jag vill få betalt vitt.
Jag har inte testat det själv men ett tips är att kolla konst.se. Hitta något du tycker är intressant att måla och som någon kan tänkas vilja ha på väggen hemma (målningen av din mamma är t.ex. jättefin men marknaden för porträtt på henne är nog inte så stor). Sen provar du sälja tavlorna. Jag vet som sagt inte om konst.se är bra eller om det finns bättre alternativ, men det är ju någonstans att börja i varje fall.

En annan variant är att bli youtuber och sen säljer du material på t.ex. Patreon.

Diomedea exulans
2020-09-17, 20:12
Jag har inte testat det själv men ett tips är att kolla konst.se. Hitta något du tycker är intressant att måla och som någon kan tänkas vilja ha på väggen hemma (målningen av din mamma är t.ex. jättefin men marknaden för porträtt på henne är nog inte så stor). Sen provar du sälja tavlorna. Jag vet som sagt inte om konst.se är bra eller om det finns bättre alternativ, men det är ju någonstans att börja i varje fall.

En annan variant är att bli youtuber och sen säljer du material på t.ex. Patreon.

Konst.se verkade bra.

Men det kanske är smartare att satsa på att inte måla för pengar.

Gregow
2020-09-17, 21:22
Konst.se verkade bra.

Men det kanske är smartare att satsa på att inte måla för pengar.
Jag tycker ju att du ska måla för målandets skull men du kan säkert göra det, utan att göra våld på dig själv, samtidigt som du utvecklar en liten känsla för vad andra är beredda att betala för. Det ena behöver inte utesluta det andra.

Nu är inte jag någon expert på hur man säljer konst men de jag känner till som kan leva på det är duktiga entreprenörer. Ja, om de inte är anställda någonstans då (den kategorin brukar gå från riktigt jäkla bra och pissigt betalt till overkligt bra med en god lön). Jag tror i varje fall att du måste hustla och inrikta dig mer åt sånt som folk vill betala för.

Då menar jag förstås inte att vad folk betalar för är bra. Du lär däremot ha större framgång med en fin landskapsmålning än ett porträtt på en okänd person. Mer abstrakta verk är populärt därför att det funkar som dekoration i moderna hem (och de som köper har ändå ingen koll på konst). Skämtteckningar kan vara roliga men vem betalar för det? Särskilt med tanke på hur lätt det är att bara sprida det vidare på nätet.

Hitta något du känner att du kan äga men som samtidigt är något folk vill betala pengar för. Glöm det där med "kan du måla ett porträtt på mig och min häst?". De personerna kommer förvänta sig att du gör det gratis och kanske skjuta till en femhunka som mest. Vill du lyckas den vägen får du bli nästa John Singer Sargent, och det är en extremt hög ribba att sätta.

Diomedea exulans
2020-09-17, 22:01
Nu är inte jag någon expert på hur man säljer konst men de jag känner till som kan leva på det är duktiga entreprenörer. Ja, om de inte är anställda någonstans då (den kategorin brukar gå från riktigt jäkla bra och pissigt betalt till overkligt bra med en god lön). Jag tror i varje fall att du måste hustla och inrikta dig mer åt sånt som folk vill betala för.

Min svagaste sida, alla kategorier, och något jag verkligen inte vill ägna mig åt. :P Låter upplagt för maximal ångest till minimal vinst.

Nej, att satsa på att få betalt för konst låter som en riktigt dum idé.

Gregow
2020-09-17, 22:39
Min svagaste sida, alla kategorier, och något jag verkligen inte vill ägna mig åt. :P Låter upplagt för maximal ångest till minimal vinst.

Nej, att satsa på att få betalt för konst låter som en riktigt dum idé.
Skärp dig. Du är riktigt bra och du kan bli mycket bättre om du sätter hjärnan i arbete och tillämpar lite disciplin. Oavsett hur bra du är kommer du dock inte få saker serverade. Du kommer få anstränga dig oavsett vad du gör.

Diomedea exulans
2020-09-17, 22:42
Skärp dig. Du är riktigt bra och du kan bli mycket bättre om du sätter hjärnan i arbete och tillämpar lite disciplin. Oavsett hur bra du är kommer du dock inte få saker serverade. Du kommer få anstränga dig oavsett vad du gör.

Men nej, det kommer aldrig ske. Motivation måste komma inifrån, det blir aldrig någonting om man bara sätter sig ner och ger sig fan på något. Man kan inte lyckas med rent pannben, det måste finnas en kärlek för vad man gör i grunden.

Gregow
2020-09-17, 22:49
Men nej, det kommer aldrig ske. Motivation måste komma inifrån, det blir aldrig någonting om man bara sätter sig ner och ger sig fan på något. Man kan inte lyckas med rent pannben, det måste finnas en kärlek för vad man gör i grunden.
Varför måste den det? Har du tänkt på att motivationen kanske ökar i takt med att du tillämpar lite pannben och utvecklas?
Såvitt jag vet finns det inget i livet som kommer utan ansträngning. Det är lite som att drömma om att ett led av snygga tjejer ska uppenbara sig utanför din ytterdörr. Kommer aldrig hända, så sätt igång att jobba för det.

Lennix
2020-09-18, 08:58
Men nej, det kommer aldrig ske. Motivation måste komma inifrån, det blir aldrig någonting om man bara sätter sig ner och ger sig fan på något. Man kan inte lyckas med rent pannben, det måste finnas en kärlek för vad man gör i grunden.


Motivation har du, det du söker är inspirationen.

Om du vill att inspirationen skall komma inifrån är det helt okej. Men det finns verktyg att skaffa inspiration med rutin. Med exempelvis böcker kan man skaffa sig en rutin på att man minst ska läsa 2 sidor om dagen, det är ett enkelt mål. När man väl börjat läsa dom två sidorna stannar man oftast inte där utan läser vidare.

Om du tillämpar samma rutin i målningen, sätta dig och kladda i 10 minuter varje dag. Får du ingen inspiration under dom 10 minuterna är du klar med dagens mål och så kanske du får det nästa dag.

Pannbenet är att göra dom 10 minuterna även om du inte är inspirerad.

Diomedea exulans
2020-09-18, 09:49
Varför måste den det? Har du tänkt på att motivationen kanske ökar i takt med att du tillämpar lite pannben och utvecklas?
Såvitt jag vet finns det inget i livet som kommer utan ansträngning. Det är lite som att drömma om att ett led av snygga tjejer ska uppenbara sig utanför din ytterdörr. Kommer aldrig hända, så sätt igång att jobba för det.

Motivation har du, det du söker är inspirationen.

Om du vill att inspirationen skall komma inifrån är det helt okej. Men det finns verktyg att skaffa inspiration med rutin. Med exempelvis böcker kan man skaffa sig en rutin på att man minst ska läsa 2 sidor om dagen, det är ett enkelt mål. När man väl börjat läsa dom två sidorna stannar man oftast inte där utan läser vidare.

Om du tillämpar samma rutin i målningen, sätta dig och kladda i 10 minuter varje dag. Får du ingen inspiration under dom 10 minuterna är du klar med dagens mål och så kanske du får det nästa dag.

Pannbenet är att göra dom 10 minuterna även om du inte är inspirerad.

Men om det funkar så, varför ge sig in i den värdelösa konstbranschen? Varför inte t ex satsa på att bli civilingenjör istället, vilket lär ge många gånger bättre resultat per ansträngning?

Lennix
2020-09-18, 10:18
Men om det funkar så, varför ge sig in i den värdelösa konstbranschen? Varför inte t ex satsa på att bli civilingenjör istället, vilket lär ge många gånger bättre resultat per ansträngning?

För du gillar att måla?

Lennix
2020-09-18, 10:27
Men jag tycker att du skall göra målandet som sidoprojekt, annars kommer du ruttna på det delux och då kan du kanske ta intressanta projekt för en billigare peng än 5-6k för du tycker det verkar kul.

sumialic
2020-09-18, 10:48
Jag har fått tre beställningsjobb sedan jag lade upp tavlan. Alla köpare tackade nej för jag begärde för mycket pengar. Det jag begärde var ca 40 kr i timlön. Så, njaa, det kan nog aldrig någonsin bli en BRA sidoinkomst. Möjligen en skitdålig sidoinkomst.

Att få betalt för det man brinner för är en dröm som bara ett fåtal kommer i närheten av.

Diomedea exulans
2020-09-18, 11:12
För du gillar att måla?SÅ jäkla roligt är det inte.

Att få betalt för det man brinner för är en dröm som bara ett fåtal kommer i närheten av.

Det var ju det jag skrev, plus att jag inte brinner för det.

sumialic
2020-09-18, 11:20
SÅ jäkla roligt är det inte.



Det var ju det jag skrev, plus att jag inte brinner för det.

Nä men då så; fuck em.

Bandid0
2020-09-18, 15:09
Jävla fin chaos knight!

+ du måste vara första människan som yttrat orden "jag målade min syrra på ett urblåst hönsägg".

Diomedea exulans
2020-09-18, 15:14
Jävla fin chaos knight!

+ du måste vara första människan som yttrat orden "jag målade min syrra på ett urblåst hönsägg".

Tack!

Ja, det är lite i klass med att Neil Armstrong var först på månen.

Gregow
2020-09-18, 16:57
SÅ jäkla roligt är det inte.

Kanske inte, men vad är det längsta uppehåll du haft från att måla eller göra någonting annat kreativt? Hur mådde du då?

Diomedea exulans
2020-09-18, 17:41
Kanske inte, men vad är det längsta uppehåll du haft från att måla eller göra någonting annat kreativt? Hur mådde du då?

Ja, du... Två dagar? Lol...

Har inte riktigt tänkt på relationen mellan mående och kreativitet.

Gregow
2020-09-18, 19:12
Ja, du... Två dagar? Lol...

Har inte riktigt tänkt på relationen mellan mående och kreativitet.
Prova ett totalt uppehåll på 1-2 månader. Det lär ge ett intressant perspektiv.

Diomedea exulans
2020-09-20, 10:09
Prova ett totalt uppehåll på 1-2 månader. Det lär ge ett intressant perspektiv.

Frågan är om det ens är kreativt att bara kopiera ett foto.

Gregow
2020-09-20, 22:16
Frågan är om det ens är kreativt att bara kopiera ett foto.
Klart det är kreativt.

CalleP
2020-09-20, 22:17
Väldigt fin målning den där ska du vara stolt över! :)

Diomedea exulans
2020-09-20, 22:19
Väldigt fin målning den där ska du vara stolt över! :)

Åh, tack tack!

Diomedea exulans
2020-09-24, 19:46
Nu är det dags igen!

Min brorson fyller år om sju veckor, och han lever, äter, sover och andas Pokemon Go. Så jag ska måla en tavla i present, men honom och pokemon... er.

När jag målade till mamma hade jag tolv dagar på mig, nu har jag 35.

Jag har redan en rätt bra bild i huvudet av hur den ska vara. Har redan hittar två referensbilder för brorsonen.

Brorsonen ska stå i mitten, peka mot tittaren och hålla en pokeboll i ”bakre” handen, samtidigt som han skriker ”attack”. Fyra pokemon... ar ska flyga ur bollen mot åskådaren; en Pikachu omgiven av blixtar, en Charizard (?) omgiven av eld, en sälpokemon glidande på en mur av is, och en... Ööh... Squirtle, surfande på en våg. Bakgrunden ska vara svart.

Väldig utmaning då den inte kommer ha direkta förlagor samt kommer innehålla massor svåra moment, som vatten och ljus från många källor.

Jag har svårt att motivera mig att måla ”bara för att”, men till en present kan jag det.

Xtreme-G
2020-09-24, 19:51
Coolt!
Siktar du på en realistisk bild av honom eller en animefiering? Tänker att den senare kanske har potential att bli mer tidlös.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Baldr
2020-09-24, 20:00
Brorsonen ska stå i mitten, peka mot tittaren och hålla en pokeboll i ”bakre” handen, samtidigt som han skriker ”attack”. Fyra pokemon... ar ska flyga ur bollen mot åskådaren; en Pikachu omgiven av blixtar, en Charizard (?) omgiven av eld, en sälpokemon glidande på en mur av is, och en... Ööh... Squirtle, surfande på en våg. Bakgrunden ska vara svart.

Pokemons.

Tror det kan bli bra. En petitess i sammanhanget kanske är att en pokeball bara innehåller en pokemon. Mest om han är en helnörd som brukar påtala detaljer. Förvisso gör väl kanske inte de flesta barn inte det, utan det kommer något senare?

Gregow
2020-09-24, 20:05
Nu är det dags igen!

Min brorson fyller år om sju veckor, och han lever, äter, sover och andas Pokemon Go. Så jag ska måla en tavla i present, men honom och pokemon... er.

När jag målade till mamma hade jag tolv dagar på mig, nu har jag 35.

Jag har redan en rätt bra bild i huvudet av hur den ska vara. Har redan hittar två referensbilder för brorsonen.

Brorsonen ska stå i mitten, peka mot tittaren och hålla en pokeboll i ”bakre” handen, samtidigt som han skriker ”attack”. Fyra pokemon... ar ska flyga ur bollen mot åskådaren; en Pikachu omgiven av blixtar, en Charizard (?) omgiven av eld, en sälpokemon glidande på en mur av is, och en... Ööh... Squirtle, surfande på en våg. Bakgrunden ska vara svart.

Väldig utmaning då den inte kommer ha direkta förlagor samt kommer innehålla massor svåra moment, som vatten och ljus från många källor.

Jag har svårt att motivera mig att måla ”bara för att”, men till en present kan jag det.
Gregow: Sluta vara kreativ i 1-2 månader

Diomedea Exulans: Blixtar, Pokemon, attack, explosiooner!

Du förstår säkert att gamle Gregow har rätt. Det är inte bara att stänga av att vara kreativ - du skulle bli så jävla miserabel. Fast det vore kanske nyttigt att verkligen uppleva det.

Gör vad du gör för att du måste, därefter får du försöka finna glädjen i det.

Diomedea exulans
2020-09-25, 07:36
Coolt!
Siktar du på en realistisk bild av honom eller en animefiering? Tänker att den senare kanske har potential att bli mer tidlös.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Först tänkte jag animering, men jag är rädd att man inte ser att det är honom då, så nu tänker jag realistisk. Eld, blixtar osv ska också vara realistiskt, men själva pokemonarna ska se ut om om de var gjorda i 3D-grafik. Alltså fortfarande ha animerad form, men ha skugga osv.

Pokemons.

Tror det kan bli bra. En petitess i sammanhanget kanske är att en pokeball bara innehåller en pokemon. Mest om han är en helnörd som brukar påtala detaljer. Förvisso gör väl kanske inte de flesta barn inte det, utan det kommer något senare?Bra att du sa det, brorsonen hade nog stört sig på det. Framförallt hade jag fått höra det varje gång jag visade tavlan. Så jag tror jag ska ändra till att pokemonarna kommer från en punkt i bakgrunden.

Eventuellt kan jag säga ”det är en special-pokeboll...”

Gregow: Sluta vara kreativ i 1-2 månader

Diomedea Exulans: Blixtar, Pokemon, attack, explosiooner!

Du förstår säkert att gamle Gregow har rätt. Det är inte bara att stänga av att vara kreativ - du skulle bli så jävla miserabel. Fast det vore kanske nyttigt att verkligen uppleva det.

Gör vad du gör för att du måste, därefter får du försöka finna glädjen i det.Jag är ju kreativ på andra sätt än målar tavlor? Skriver foruminlägg osv?

Men jag tror du har en poäng. En intressant sak jag märkte förra gången jag målade var att mitt sociala behov gick ner. Det måste vara att målande får samma hormon att utsöndras som social samvaro, eller nåt.

Diomedea exulans
2020-10-06, 11:41
Okej – jag har inte gjort ett jota mer sen sist (livet har kommit i vägen (med "livet" menar jag mest "jobb" (men även besök av bekanta, osv))), men idag hade jag en ledig förmiddag, så jag bestämde mig för att ta tag i det.

Har jävligt knappt om tid igen; kalaset borde vara om lite drygt 20 dagar, men jag vet inte exakt.

Jag har valt ut en kanvas, som är 73 gånger 60 cm:

https://i.imgur.com/EWGZrJT.jpg

Jag har även funderat på vilka pokemon jag ska välja. Hade stora problem där, eftersom de flesta av dem är... Stora. Jag vill inte måla en 1,7 meter hög pokemon bredvid min 1,3 meter långa brorson.

För att hjälpa mig bad jag brorsonen räkna upp sina favoritpokemon i de kategorier jag tänkt måla. Han kan inte stava till dem, men jag försökte transkribera det han sa, och gjorde en lista (var tvungen att skriva slarvigt, för han pratade snabbt):

https://i.imgur.com/VWcRaMh.jpg

Jag googlade och kom fram till följande.

ELD

Torcics utveckling: Torcic är en kyckling, och utvecklingen är en tupp! Den heter Combusken och är 0,9 m hög – klockrent! Jag ville helst ha en flygande pokemon, men tuppar kan iallafall hoppa/flaxa högt, så det duger.

Höns är ju lite av mitt signum, så det här var verkligen ett solklart val.

ELEKTRICITET

Här håller jag det simpelt och väljer Pikachu. En som alla känner igen, och som också är liten.

IS

Jag är glad att min brorson sa Eevees utveckling, för det visade sig vara pokemonen Glaceon, en vacker varelse som är 0,8 meter hög. Perfekt igen. Och bra, för jag hittade bara större ispokemonar när jag letade själv.

VATTEN

Här gör jag det återigen enkelt för mig själv och väljer Squirtle för den är liten och känd.

Lennix
2020-10-06, 12:18
VATTEN

Här gör jag det återigen enkelt för mig själv och väljer Squirtle för den är liten och känd.

Annars står det nog Vaporeon på vatten som också är en utveckling på Eeve, skulle ju rent av kunna köra Eeve tema för hela slanten om det är så att han gillar den speciellt mycket?

Diomedea exulans
2020-10-06, 12:26
Annars står det nog Vaporeon på vatten som också är en utveckling på Eeve, skulle ju rent av kunna köra Eeve tema för hela slanten om det är så att han gillar den speciellt mycket?

Njaa, vill nog ha mer variation, samt har inte hört att Eevee ska vara hans favorit.

Diomedea exulans
2020-10-07, 20:17
Dag två! Har jobbat lite på tavlan två dagar i rad! It's on like Donkey Kong! :hbang:

Bestämde mig för att ha ett Photoshopdokument av samma dimensioner som kanvasen, i vilket jag kan göra en preliminär bild av hur tavlan ska se ut, för att sedan föra över den på tavlan.

Precis som med förra tavlan ska jag köra med rutnät, men jag tyckte 16 rutor var för lite, så jag kör med 64. Det innebär rutor på 7,5 gånger 9,125 cm.

Så här ser Photoshopdokumentet ut:

https://i.imgur.com/E13UKrm.png

Så här blev kanvasen, bredvid tumstocken och plankan jag använt för att rita rutorna:

https://i.imgur.com/M4DEhTb.jpg

Visade den för mamma som sa "åååh, vad lik!" Skämtare där.

Det gick snabbare och enklare än jag trodde att rita de här rutorna, vilket givit mig en liten självförtroendeboost inför nästa etapp.

svenbanan
2020-10-07, 20:25
Visade den för mamma som sa "åååh, vad lik!" Skämtare där.


Fan! Det var ju typ det skämtet jag tänkte dra när jag såg den översta bilden på en tom kanvas och du skrev att du jobbat på tavlan i två dagar. :smash:

Diomedea exulans
2020-10-07, 20:26
Fan! Det var ju typ det skämtet jag tänkte dra när jag såg den översta bilden på en tom kanvas och du skrev att du jobbat på tavlan i två dagar. :smash:

Hahaha, know that feel bro.

Ett Orm
2020-10-07, 22:37
Tror det skulle bli gulligt med Jynx som mamma och Mr Mime som Pappa och grabben som håller deras händer.*hug*

Diomedea exulans
2020-10-12, 19:47
Jag har inte målat något mer, men jag gjorde en skämtteckning om att måla.

https://i.imgur.com/fdOJ5wJ.jpg

delta_mats
2020-10-12, 21:48
Bra att du sa det, brorsonen hade nog stört sig på det. Framförallt hade jag fått höra det varje gång jag visade tavlan. Så jag tror jag ska ändra till att pokemonarna kommer från en punkt i bakgrunden.

Eventuellt kan jag säga ”det är en special-pokeboll...”


Han kan ju ha kastat ut bollar tidigare också, som kanske syns i bilden. Sen håller han i en boll. Bara en liten tanke.

Diomedea exulans
2020-10-14, 18:39
Jag hittade den här referensbilden för Combusken på: https://www.pokemon.com/se/pokedex/combusken

https://i.imgur.com/qLb6lTG.png

Den fungerade för en hoppsparkande version, var i från rätt vinkel och hade rätt pose, utom att den nedre foten stod på marken, så jag var tvungen att rita om den.

Jag började med att kalkera foten från datorskärmen.

https://i.imgur.com/uUvRMfZ.jpg

Sen testade jag att rita om den med böjda tår:

https://i.imgur.com/Lf7v9LO.jpg

Jag var inte nöjd, så jag ritade av den med mer neutrala tår:

https://i.imgur.com/43VIUS1.jpg?1

Ritade rent och klistrade in den i originalbilden.

https://i.imgur.com/44dqdQS.png

Klart!

svenbanan
2020-10-14, 18:52
Jag fattar inte vad du gjort. Du ändrade vinkeln på tårna en liten aning, eller? Vad var anledningen till det? Jag var tvungen att scrolla fram och tillbaka typ tio gånger innan jag ens såg att något var ändrat...

Diomedea exulans
2020-10-14, 19:06
Jag fattar inte vad du gjort. Du ändrade vinkeln på tårna en liten aning, eller? Vad var anledningen till det? Jag var tvungen att scrolla fram och tillbaka typ tio gånger innan jag ens såg att något var ändrat...

Ja. För att han inte ska se ut som att han står på marken.

svenbanan
2020-10-14, 19:39
Ja. För att han inte ska se ut som att han står på marken.

Okej, då är jag med. Men då borde du ju kört på den där andra varianten du ritade med blyherts kan jag tycka. För fåglar brukar väl ha fötterna plantarflekterade (tårna pekandes nedåt i samma riktning som underbenet) då de flyger?

Diomedea exulans
2020-10-14, 20:04
Okej, då är jag med. Men då borde du ju kört på den där andra varianten du ritade med blyherts kan jag tycka. För fåglar brukar väl ha fötterna plantarflekterade (tårna pekandes nedåt i samma riktning som underbenet) då de flyger?

Det är sant... Nu är väl dock denna fågel antropoid, alltså förmänskligad.

Jag ska titta på det, som Stefan Lövén hade sagt.

svenbanan
2020-10-14, 20:08
Det är sant... Nu är väl dock denna fågel antropoid, alltså förmänskligad.

Jag ska titta på det, som Stefan Lövén hade sagt.

Tillsätt en utredning.

Gregow
2020-10-14, 23:46
Har jävligt knappt om tid igen; kalaset borde vara om lite drygt 20 dagar, men jag vet inte exakt.

Jag försökte ge dig en örfil över the interwebs och det gjorde skitont när jag träffade mig själv i ansiktet.

Igenkänningsfaktorn är smärtsamt hög...

Diomedea exulans
2020-10-15, 18:08
Med Pikachu gör jag det mycket enkelt för mig. Jag ritar rakt av denna bild:

https://www.tynker.com/projects/images/5aec5ad694e01de1048b45a3/pikachu-1---pikachu-leap.png

Glaceon är krångligare, för jag hittade ingen bild på henom från rätt vinkel (alla var för mycket rakt framifrån. Den enda i bra vinkel jag hittade var denna leksak från https://popvinylworld.com/new-an-afternoon-with-eevee-and-friends-glaceon-pokemon-figure-to-be-released-may-19/.

https://popvinylworld.com/wp-content/uploads/2020/04/20200505_banner_lifestyleglaceon_desktop.jpg

Men jag vill inte att hen ska le, så jag letade upp en annan referensbild för ansiktet. Denna blev bra, från http://www.pokemonget.eu/shop/en/birthday-events/119-glaceon-birthday-event-pokemon.html.

http://www.pokemonget.eu/shop/987-large_default/glaceon-birthday-event-pokemon.jpg

Jag satte ihop dem till detta:

https://i.imgur.com/BzbcQa5.png

Med Squirtle gör jag det också väldigt lätt för mig, bara använder den här bilden härifrån: https://www.pinterest.se/pin/763078730582115595/?nic_v2=1a3Tkdg1x

https://i.pinimg.com/originals/1b/47/3a/1b473a97ded04ac7c5b85eaf2baa5441.png

Perfekt, hen ska surfa på en våg.

Diomedea exulans
2020-10-18, 19:41
Har fått tillstånd av brorsonens mamma att visa referensbilder av honom på internet.

Jag ville ha en bild där han håller upp en pokeboll med vänsterhanden (han är vänsterhänt) och pekar mot tittaren med högerhanden.

För ett år sedan tog jag den här bilden av honom (och photoshoppade dit ett lasersvärd) den hade rätt "feeling":

https://i.imgur.com/iUgvNb4.jpg

Men jag ville ha en bättre, så jag bad brorsonen posera (med ett äpple istället för pokeboll). Hans pose var inte alls så dynamisk som jag ville, men jag ville inte att pojkstackarn skulle behöva stå och leka fotomodell i flera minuter, så den fick duga.

https://i.imgur.com/q8rVePZ.jpg

Man såg inte pokebollen/äpplet, så jag tog en till bild specifikt på den/det:

https://i.imgur.com/ry2oQPt.jpg

Var inte säker på fotbeklädnaden heller, så jag kollade helt enkelt upp Ashs skor:

https://i.imgur.com/YLBCOma.png

Jag letade upp en bild på en pokeboll också, och klippte ihop allt till något slags kollage. Ska inte rita av det exakt, men det blir en bra bas:

https://i.imgur.com/qnzDN1K.png

Diomedea exulans
2020-10-18, 20:13
Snabb photoshoppning för att testa kompositionen. Gillar den här.

https://i.imgur.com/uT42iPT.jpg

Hade som sagt först tänkt ha Combusken till vänster, men då såg det ut som att min brorson fjärtade eld. Sånt som är lätt att missa att tänka på om man inte gör testskisser.

Diomedea exulans
2020-10-19, 18:38
Jag har "verklighetifierat bakgrunden lite.:

https://i.imgur.com/Kfe8mJ0.jpg

Vill inte spamma med bilder i inlägget, men det här jag har använt för

isblocken: https://www.aitnews24.com/wp-content/uploads/2020/05/12928/the-worlds-largest-floating-ice-floe-begins-to-separate-750x430.jpg

Elden:https://www.hillingdonac.co.uk/wp-content/uploads/2017/01/chilli-night.jpg

Vattnet: https://besthqwallpapers.com/Uploads/22-4-2019/88380/thumb2-beautiful-wave-sunset-water-concepts-ocean-wave-evening.jpg

Och också vattnet: https://i.imgur.com/Fu8MJwc.jpg

Och för blixtarna använde jag denna tutorial: https://www.instructables.com/Simple-lightning-in-photoshop/

Lennix
2020-10-19, 18:41
Så jävla coolt.

Lafayette
2020-10-19, 18:41
Riktigt snyggt, hade dock gjort honom lite större

Diomedea exulans
2020-10-19, 18:44
Så jävla coolt.

Tack!

Riktigt snyggt, hade dock gjort honom lite större

Funderar med på det, men det dumma är att jag nog måste göra pokemonarna större då (är fortfarande inte helt hundra på deras skala, den verkar variera med olika versioner av pokemon) och det kan sabba bilden.

Ska känna efter hur det känns om ett tag.

svenbanan
2020-10-19, 18:54
Jag håller med om att göra grabben lite större i förhållande till pokemonarna.
Dvs förstora honom till c:a 130% (och kanske flytta honom nedåt en aning), men låt resten av grejerna vara lika stora som de är nu. Låt hans skor/ben hamna delvis bakom de två pokemonarna som är i nederkant, och låt de två pokemonarna i överkant hamna delvis bakom honom.

Det inbillar jag mig skulle se coolt ut. Men jag har absolut noll koll på kompositioner och sådant, så jag kanske yrar...

svenbanan
2020-10-19, 18:55
Ska du förresten måla brorsonen i realistisk stil, eller ska du göra en seriefigur av honom?

Diomedea exulans
2020-10-19, 19:35
Jag håller med om att göra grabben lite större i förhållande till pokemonarna.
Dvs förstora honom till c:a 130% (och kanske flytta honom nedåt en aning), men låt resten av grejerna vara lika stora som de är nu. Låt hans skor/ben hamna delvis bakom de två pokemonarna som är i nederkant, och låt de två pokemonarna i överkant hamna delvis bakom honom.

Det inbillar jag mig skulle se coolt ut. Men jag har absolut noll koll på kompositioner och sådant, så jag kanske yrar...Hehe, jag kan typ inget om komposition, jag litar på att det ska kännas harmoniskt när man kollar på det.

Men en ”regel” kan jag, och det är att om man sätter något precis mitt i en tavla så kommer det uppfattas som att det sitter lite lägre än mitten. Därför gör det inget om brorsonen kommer upp lite.

Jag tror också jag ska göra honom lite större.

Däremot tvekar jag över att kapa av fötterna; en annan ”regel” jag hört är att man inom fotografi inte ska göra det, iallafall.

Ska du förresten måla brorsonen i realistisk stil, eller ska du göra en seriefigur av honom?

Realistisk, och jag tänkte göra ljuset realistiskt (gult ljus från blixtarna och elden). Men inte helt realistiskt, tror jag, då skulle kanske pojken och de två närmsta pokemonarna blir för mörka, isen och vattnet skulle bli för gulrött, osv.

Ska nog färglägga lite på känn. Lite för komplicerat att räkna ut exakt hur ljus ska falla och så.

Xtreme-G
2020-10-19, 21:12
Jag tycker att hans posering är svag. Tänk lite som byggning (obs inget skämt!). Han ser helt enkelt inte ut som en självsäker pokemontränare utan osäker, vilsen och rädd ut. Att du sedan vridit till underkroppen förstärker bara intrycket.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Ett Orm
2020-10-19, 21:14
Kommer bli grymt! En sådan med Hulken och spindelmannen hade man verkligen velat haft i hans ålder.

Diomedea exulans
2020-10-19, 21:15
Jag tycker att hans posering är svag. Tänk lite som byggning (obs inget skämt!). Han ser helt enkelt inte ut som en självsäker pokemontränare utan osäker, vilsen och rädd ut. Att du sedan vridit till underkroppen förstärker bara intrycket.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Jag ser det inte. Han står bredbent och rakryggad, med fast blick.

Xtreme-G
2020-10-19, 21:26
Jag ser det inte. Han står bredbent och rakryggad, med fast blick.

Ok, du fattade inte riktigt vad jag menade så jag gör ett nytt försök. Benen och stansen är bra, men överkroppen är bortvinklad så att det ger ett väldigt smalt intryck, särskilt i relation till underkroppen. Visserligen är det ju den vinkeln man hamnar i när man gör en kaströrelse så jag vet inte om det skulle bli onaturligt på något annat sätt, men jag tänker mer att det ska vara en kraftposering mer än faktiskt kast.

https://www.pngmart.com/files/12/Ash-Ketchum-PNG-Photos.png

Det jag tänkte på med byggningsreferenserna var när Arnold i Pumping Iron undervisar någon i posering och säger något i stil med "small guys shy away, they try to hide when they pose. Be confident, like this". Du borde fatta referensen iaf ;)

Diomedea exulans
2020-10-20, 10:13
Okej, har fått reda på nu att brorsonen har sitt kalas innan sin födelsedag, närmare bestämt redan nu på söndag, ungefär vid lunch. Det ger mig exakt fem dygn att måla på. Målar jag tolv timmar om dagen kan jag klara det. Men det ser mörkt ut, flera timmar av en av dagarna kommer gå till en terapisession på psyket (jävla terapi, den kommer alltid när jag har annat viktigt att göra).

Får se om jag pallar måla klart, den får bli en julklapp annars.

Ok, du fattade inte riktigt vad jag menade så jag gör ett nytt försök. Benen och stansen är bra, men överkroppen är bortvinklad så att det ger ett väldigt smalt intryck, särskilt i relation till underkroppen. Visserligen är det ju den vinkeln man hamnar i när man gör en kaströrelse så jag vet inte om det skulle bli onaturligt på något annat sätt, men jag tänker mer att det ska vara en kraftposering mer än faktiskt kast.

https://www.pngmart.com/files/12/Ash-Ketchum-PNG-Photos.png

Det jag tänkte på med byggningsreferenserna var när Arnold i Pumping Iron undervisar någon i posering och säger något i stil med "small guys shy away, they try to hide when they pose. Be confident, like this". Du borde fatta referensen iaf ;)
Okej, jag förstår ditt argument, men jag håller nog inte med. Jag tycker inte det ser ut som att man gömmer sig när man vrider överkroppen åt sidan. Snarare ser det ut som att han sträcker sig åt fienden, han håller ju fram pek-handen mot tittaren. Och dessutom ska det se ut som att han är redo att kasta pokebollen.

Jag tycker det hade sett lite stelt ut om hela kroppen var riktad framåt.

Jag minns den där scenen i Pumping Iron, men om jag minns rätt handlade Arnolds råd om att man inte skulle sjunka ihop. ;)

Diomedea exulans
2020-10-20, 19:13
Gjorde all blyerts (och bläck) idag.

https://i.imgur.com/4H2p8MV.jpg

RökteUppMinKatt
2020-10-20, 19:26
Kommer nog bli fett nice. Ser lovande ut.

Diomedea exulans
2020-10-20, 19:29
Tusen tack!

Diomedea exulans
2020-10-22, 19:35
Har lagt ner att försöka måla klart målningen till kalaset/födelsedagen. Köpte nya färger, men de täckte för dåligt. Ska köpa nya, bättre imorgon. Siktar på att ge bort den i julklapp istället.

Diomedea exulans
2020-11-01, 19:09
Häromdagen när jag tittade på referensbilden så tyckte jag att Glacion var lite för högt upp, så jag sänkte honom, så här:

https://i.imgur.com/6pCWdTx.png

Vet inte om ni ser någon skillnad.

Jag visade dessutom projektet för brorsonen, har lagt ner att försöka hålla det hemligt. Tror han får ut mer av att följa det under resans gång. Han gillade det skarpt, men ville att jag skulle byta ut pokebollen mot en ultraball, så det ska jag göra:

https://i.imgur.com/o6DhwE1.png

Diomedea exulans
2020-11-08, 22:19
Glaceon är nerflyttad. Det var sjukt svårt. Fick rita om i flera timmar.

https://i.imgur.com/PSdvXsB.jpg

svenbanan
2020-11-08, 22:56
Appropå diskussionen om grabbens pose är dynamisk eller inte så håller jag med om att den är lite odynamisk. Men inte av den anledningen som Xtreme angav (bröstet bortvinklat).

Ifall han ska kasta den där bollen framåt så är hans höfter i helt fel position. Han håller bollen i vänster hand, och då ska höger höft vara framför vänstra höften. Anledningen är att man får kraft i kastet genom att först ta ett steg framåt med vänsterfoten (dvs man roterar höften från den positionen där högerhöften är först till den positionen där vänstra höften är längst fram). Sedan gör man samma sak med axlarna (dvs från början har man vänstra axeln bakåt, men man roterar detta så att den vänstra axeln kommer framåt). Sedan sker samma sak med armen (armbågen förflyttas från en position långt bak till en position där den pekar framåt). Och sist kommer handen framåt (från en position bakom armbågen). Alla dessa rotationer är det som i slutändan adderas ihop till den kraft som skickar iväg bollen framåt.

Ifall han redan har vänstra höften långt framåt så kommer han inte kunna kasta bollen särskilt långt. Det är typ en del i koordinationen som missas då. Det kommer typ bli ett "tjejkast".

Grabbens position är lite för "platt" för att vara riktigt bra. Hans högra fot skulle vara mera rakt mot kameran, vilket skulle göra att hans vänstra höft kommer mer bakom den högra. Nu är vänstra höften nästan parallell med den högra.

Han står lite för stabilt kan man nästan säga. Inledningsfasen då man ska kasta en boll är mer "vinglig" eftersom man är på väg framåt.

Anledningen att jag tjötar om att kasta bollen, är just att hans överkropp är perfekt positionerad för just detta. Så det ser ju verkligen ut som att det är det han tänker göra. Dvs överkroppen signalerar en sak, och underkroppen en annan.

Jag skulle dock inte ritat om det av den anledningen. Tvivlar på att detta är nåt han själv kommer lägga märke till om han inte först ägnar en jävla massa timmar åt att instruera nybörjare i bollsport i hur de ska positionera sig. :D

Diomedea exulans
2020-11-08, 23:28
Nä, varken han eller föräldrarna har klagat än, så jag kör nog på!

Diomedea exulans
2020-11-26, 11:50
Dåså, som jag skrev i min klagar-över-livet-tråden nyss så målade jag äntligen lite igår. Det var inget avancerat, bara lite svart bakgrund till blixtarna, men det ser redan rätt coolt ut.

https://i.imgur.com/0XhM0co.jpg

Som ni ser så täcker den svarta färgen enastående. Jag valde den dyraste färgen butiken hade, vilket var totalt rätt beslut.

Återigen var det riktigt behagligt att måla. Det kändes ungefär som jag föreställer mig att en bebis känner när den suger på en napp. Att koncentrera sig på en viss fysisk aktivitet en lång stund är rogivande.

Bandid0
2020-11-26, 12:16
Hade glömt bort att du var så duktig på att måla och teckna.

Diomedea exulans
2020-12-11, 17:02
Har målat all svart bakgrund.

https://i.imgur.com/Ro2l9GT.jpg

Diomedea exulans
2021-01-01, 17:22
Har kommit igång lite igen.

Målade allt det gula på blixtrarna:

https://i.imgur.com/nutpT4b.jpg

Och sedan resten, vitt i mitten. Nu är de klara:

https://i.imgur.com/25E5n1q.jpg

Obs: bilder tagna i olika rum, med olika ljus.

Diomedea exulans
2021-01-25, 19:19
Klar med Pikachus ena öra.

https://i.imgur.com/JHJXVWf.jpg

ispåse
2021-01-26, 08:07
Tid det tar då. �� Är du inte helt hutlös i pris och det blir vettigt kan jag kanske beställa en av dig sedan om du skulle orka med.

Diomedea exulans
2021-01-26, 10:48
Tid det tar då. �� Är du inte helt hutlös i pris och det blir vettigt kan jag kanske beställa en av dig sedan om du skulle orka med.

Jag prokrastinerar! Hade hela 24 dagars paus innan igår, och igår målade jag en timme. Men jag SKA skärpa mig! Beställning kan definitivt tänkas!

Diomedea exulans
2021-01-26, 19:03
Pikachu har fått ett till öra, och ett ben.

https://i.imgur.com/nC90ZwZ.jpg

Nattljus
2021-01-26, 19:52
Vad är den nya tidplanen? Ska han få den i konfirmationspresent? *popcorn*

Diomedea exulans
2021-01-26, 20:03
Vad är den nya tidplanen? Ska han få den i konfirmationspresent? *popcorn*

Ja.

Ett Orm
2021-01-26, 20:29
Alla pokemons hinner evolva och ha EPA-traktor.:d

Får du in några beställningar annars?

Ett Orm
2021-01-26, 20:30
Har målat all svart bakgrund.

https://i.imgur.com/Ro2l9GT.jpg

Du målade ju inte svart sa du ju?

Diomedea exulans
2021-01-26, 20:31
Alla pokemons hinner evolva och ha EPA-traktor.:d

Får du in några beställningar annars?
Nej, inte nån.
Du målade ju inte svart sa du ju?

Hmm, sa jag? *jorgen* Isåfall har jag ångrat mig.

delta_mats
2021-01-26, 21:06
Ser ut som att brorsonen fiser eld.

Angående posen så är den fel för ett kast ja, men samtidigt är det en liten pojke som kastar så det är förståeligt att han inte bemästrar ett kast också. Det kanske inte är det viktigaste i målningen heller.

Vet inte hur du Dio gick till väga för att ta fotot på kastet. Men ett tips hade varit att gå ut på en gräsmatta och sätta sig 5 meter framför pojken och låta han kasta en liten boll över huvudet på dig. Sen filma kasten och bara pausa där posen ser bäst ut.

Trodde för övrigt du var klar med denna målning för länge sen.

Diomedea exulans
2021-01-26, 22:17
Ser ut som att brorsonen fiser eld.

Angående posen så är den fel för ett kast ja, men samtidigt är det en liten pojke som kastar så det är förståeligt att han inte bemästrar ett kast också. Det kanske inte är det viktigaste i målningen heller.

Vet inte hur du Dio gick till väga för att ta fotot på kastet. Men ett tips hade varit att gå ut på en gräsmatta och sätta sig 5 meter framför pojken och låta han kasta en liten boll över huvudet på dig. Sen filma kasten och bara pausa där posen ser bäst ut.

Trodde för övrigt du var klar med denna målning för länge sen.

Käften.

ispåse
2021-01-26, 22:24
Ser ut som att brorsonen fiser eld.

Angående posen så är den fel för ett kast ja, men samtidigt är det en liten pojke som kastar så det är förståeligt att han inte bemästrar ett kast också. Det kanske inte är det viktigaste i målningen heller.

Vet inte hur du Dio gick till väga för att ta fotot på kastet. Men ett tips hade varit att gå ut på en gräsmatta och sätta sig 5 meter framför pojken och låta han kasta en liten boll över huvudet på dig. Sen filma kasten och bara pausa där posen ser bäst ut.

Trodde för övrigt du var klar med denna målning för länge sen.

Gå bakåt en sida så har han ju ett foto på killen han utgår ifrån så posen är ju hur grabben ser ut.

Han pekar ju med den närmre handen samt är på väg att kasta med den andra samtidigt som han bara vrider på övre delen av överkroppen.

När jag testade själv är det ju omöjligt som vuxen få till den posen utan att gå av men kolla fotot får du se. ��

Diomedea exulans
2021-01-26, 22:32
Gå bakåt en sida så har han ju ett foto på killen han utgår ifrån så posen är ju hur grabben ser ut.

Han pekar ju med den närmre handen samt är på väg att kasta med den andra samtidigt som han bara vrider på övre delen av överkroppen.

När jag testade själv är det ju omöjligt som vuxen få till den posen utan att gå av men kolla fotot får du se. ��

Det är två foton som är ihopsatta, underkroppen är från ett foto och överkroppen från ett annat. Så det är möjligt att posen är omöjlig. Men jag tycker den ser bra ut iallafall.

ispåse
2021-01-26, 22:47
Det är två foton som är ihopsatta, underkroppen är från ett foto och överkroppen från ett annat. Så det är möjligt att posen är omöjlig. Men jag tycker den ser bra ut iallafall.

Vad tar jag dig då i försvar för när du manipulerat bilden. 😁 Kör bara får vi se hur slutresultatet blir.

Jag kan tänka mig betala om du skulle göra ett rött slitet georgskors mot gråvit bakgrund liknande tyg. Sug på den du.😁

Diomedea exulans
2021-01-26, 22:56
Vad tar jag dig då i försvar för när du manipulerat bilden. 😁 Kör bara får vi se hur slutresultatet blir.

Jag kan tänka mig betala om du skulle göra ett rött slitet georgskors mot gråvit bakgrund liknande tyg. Sug på den du.😁

Jag vet, är en sådan backstabber!

Okej! Jag googlade ett sånt där kors. Verkar görbart.

ispåse
2021-01-26, 23:35
https://www.bildtagg.se/file/5cv0yrw17dqhrjsfx1bp68a2

Har bara paint på jobbet men du fattar på ett ungefär. Skulle vilja ha det lite trashigare med toningar i korset. Du kan ju klura på om du tror dig kunna gör någonting häftigt av det.

Diomedea exulans
2021-01-26, 23:47
Japp, ska klura!

Dåren
2021-01-27, 06:41
Pikachu har fått ett till öra, och ett ben.

Ser tuff ut! Pika, Pika!

Diomedea exulans
2021-01-27, 09:21
Okej, jag testade att ställa mig i brorsonens pose framför gymspegeln nu, det var ju inga som helst problem? Förstår inte vad alla haters ordar om.

Ser tuff ut! Pika, Pika!

Tack! Förvånad över hur bra det går. Visste inte riktigt hur jag skulle göra, vilket var en anledning till prokrastineringen. Så jag bara chansar och kör, typ.

Dåren
2021-01-27, 11:18
Provade i helfigursspegeln i hallen i morse. :p Är det att vrida bålen några grader eller att sträcka ena armen rakt uppåt som är det svåra?

Möjligen att armen ovanför huvudet ser lite kort ut?

ispåse
2021-01-27, 16:15
Haha, jag är tydligen stel så in i helvete. Kan inte vrida bara övre delen av bålen och hålla midjan rak mer än några cm, men då är jag snart gubbe med. Men ser bra ut Dio, kör bara så jag kan anställa dig sedan. Spännande se hur det blir med ju. ��

Diomedea exulans
2021-01-27, 22:19
Har kommit lite längre på Pikachus huvud.

https://i.imgur.com/s28hDzq.jpg

ispåse
2021-01-27, 22:32
Är det svårt eller tidskrävande tycker du om man inte är van?

Jag levde för att teckna som yngre och är väl artistiskt lagd men har aldrig kommit mig för att laborera med flytande färger. Akvarell kräktes jag över behöva hålla på med redan som barn.

Hur känner du själv? Är det någonting du kan se en framtid i?

delta_mats
2021-01-28, 10:06
Okej, jag testade att ställa mig i brorsonens pose framför gymspegeln nu, det var ju inga som helst problem? Förstår inte vad alla haters ordar om.

Det är inte svårt. Men det är inte så man kastar. När kroppen är frånvänd är höften det med. Det är genom vridning av höften du får med dig överkroppen i kastet. Fotplaceringen är också helt off.
Det är ju extremt lätt att kolla upp detta genom att exempelvis titta på en baseballkastare i slowmotion.
Det här sker ju mer eller mindre naturligt när man utför ett kast, är man dock ovan eller ett litet barn kan det vara svårt att försöka härma en sån pose stillastående.

iRPtVfEz4es

Diomedea exulans
2021-01-28, 10:30
Är det svårt eller tidskrävande tycker du om man inte är van?

Jag levde för att teckna som yngre och är väl artistiskt lagd men har aldrig kommit mig för att laborera med flytande färger. Akvarell kräktes jag över behöva hålla på med redan som barn.

Hur känner du själv? Är det någonting du kan se en framtid i?

Inte så svårt, men tidskrävande. Jag har lagt ca två timmar mellan varje uppdatering de senaste dagarna.

Det är roligt nog för att jobba med, men har svårt att se att jag skulle kunna tjäna tillräckligt med pengar.

Det är inte svårt. Men det är inte så man kastar. När kroppen är frånvänd är höften det med. Det är genom vridning av höften du får med dig överkroppen i kastet. Fotplaceringen är också helt off.
Det är ju extremt lätt att kolla upp detta genom att exempelvis titta på en baseballkastare i slowmotion.
Det här sker ju mer eller mindre naturligt när man utför ett kast, är man dock ovan eller ett litet barn kan det vara svårt att försöka härma en sån pose stillastående.

”Man” kan väl stå lite hur man vill när man kastar? Om man står i en viss pose och ska kasta därifrån så är det väl inte säkert att man ändrar posen för att optimera kastet? Dessutom kastar han inte ens än, han står och pekar.

Både både höften och överkroppen är ju vridna åt höger?

Förstår inte vad du snackar om angående fotplaceringen. Om man står bredbent med höften vriden åt höger (vårt höger) är det en fullständigt normal fotplacering.

delta_mats
2021-01-28, 10:40
Inte så svårt, men tidskrävande. Jag har lagt ca två timmar mellan varje uppdatering de senaste dagarna.

Det är roligt nog för att jobba med, men har svårt att se att jag skulle kunna tjäna tillräckligt med pengar.


”Man” kan väl stå lite hur man vill när man kastar? Om man står i en viss pose och ska kasta därifrån så är det väl inte säkert att man ändrar posen för att optimera kastet? Dessutom kastar han inte ens än, han står och pekar.

Både både höften och överkroppen är ju vridna åt höger?

Förstår inte vad du snackar om angående fotplaceringen. Om man står bredbent med höften vriden åt höger (vårt höger) är det en fullständigt normal fotplacering.


Det är fel pose för att kasta, oavsett om man faktiskt utför kastet eller om man tänker kasta. Men så länge du och din brorson blir nöjd spelar det ju ingen roll.
Men eftersom du ska måla din brorson realistiskt så tänkte nog jag och några till här att posen borde se realistisk ut också.

Diomedea exulans
2021-01-28, 10:43
Det är fel pose för att kasta, oavsett om man faktiskt utför kastet eller om man tänker kasta. Men så länge du och din brorson blir nöjd spelar det ju ingen roll.
Men eftersom du ska måla din brorson realistiskt så tänkte nog jag och några till här att posen borde se realistisk ut också.

Jag håller inte med dig och de andra självutnämnda experterna i tråden. Min brorsons, hans pappa och några till har sett tavlan, och ingen har sagt något om posen, så jag kör på som jag har tänkt.

delta_mats
2021-01-28, 11:41
Jag håller inte med dig och de andra självutnämnda experterna i tråden. Min brorsons, hans pappa och några till har sett tavlan, och ingen har sagt något om posen, så jag kör på som jag har tänkt.

Kör på. Som sagt är väl det viktiga inte själva posen.
Men det är inte så man står vid ett kast. Det är ganska uppenbart när du tittar på en professionell baseballspelare. Eller andra kastidrotter för den delen.

Köttis
2021-01-28, 12:14
”Man” kan väl stå lite hur man vill när man kastar? Om man står i en viss pose och ska kasta därifrån så är det väl inte säkert att man ändrar posen för att optimera kastet? Dessutom kastar han inte ens än, han står och pekar.

Både både höften och överkroppen är ju vridna åt höger?

Förstår inte vad du snackar om angående fotplaceringen. Om man står bredbent med höften vriden åt höger (vårt höger) är det en fullständigt normal fotplacering.

"Problemet" är att om man man vill ha någon som kraft i kastet ska benen vara framåt respektive bakåt, i kastriktningen, och inte åt sidorna.

Men som du säger så ser han inte ens ut att kasta så ingenting att lägga någon större vikt vid. Dessutom tror jag det är irrelevant hur hårt man kastar pokebollen.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk

Dåren
2021-01-28, 12:36
Ta din gamla fixie och cykla till Bahamas, delta_mats.

delta_mats
2021-01-28, 12:41
Ta din gamla fixie och cykla till Bahamas, delta_mats.

Håll dig till ämnet.

Dåren
2021-01-28, 12:44
Men som du säger så ser han inte ens ut att kasta så ingenting att lägga någon större vikt vid. Dessutom tror jag det är irrelevant hur hårt man kastar pokebollen.

Får inte plats med en Squirtle, en Pikachu, en Combusken och en Vaporeon i en och samma Pokéboll heller. Mer evidens för att det förekommer varken boll eller kaströrelse i porträttet. Möjligtvis har han kastat fyra bollar i följd och då förstår man ju att han inte pallar kasta så hårt varje gång.

Diomedea exulans
2021-01-28, 12:52
Får inte plats med en Squirtle, en Pikachu, en Combusken och en Vaporeon i en och samma Pokéboll heller. Mer evidens för att det förekommer varken boll eller kaströrelse i porträttet. Möjligtvis har han kastat fyra bollar i följd och då förstår man ju att han inte pallar kasta så hårt varje gång.

Nä. Först tänkte jag att pokemonarna skulle komma ut ut bollen, men jag ändrade det efter att ha läst att det bara finns plats för en pokemon per boll. Min tanke är att det ska se ut som att han ska kasta på tittaren, och att de andra pokemonarna bara har hängt med honom, och inte kommer från bollen.

Och som ni säger så tror jag inte man behöver kasta en pokeboll hårt. I Pokemon Go så bara lobbar man dem. Och hur långt bort brukar man stå från en pokemon man ska fånga (i spelen och tv-serierna), fem meter?

Och visst är det massor konstnärlig frihet i bilden. Bakgrunden är helt svart (vad är logiken? Är han ute på natten utan lampor?) och pokemonarna gör ologiska grejer (varför surfar Squirtle på en våg, har han en sån kraft? Och varför åker Glaceon på en isvägg och varför blir det en lång flamma efter Combusken? Och kan Pikachu verkligen hoppa så högt?) Så man kanske inte ska ägna en avhandling värd trettio högskolepoäng åt att analysera kroppsställningen.

Köttis
2021-01-28, 13:04
Han kanske precis har fångat bollen när den kommer tillbaka, efter att ha kastat den innan. Då är det till och med fördelaktigt att stå som han gör.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk

Dåren
2021-01-28, 13:14
Hur är det fördelaktigt att stå när man fiser eld?

Köttis
2021-01-28, 13:17
Hur är det fördelaktigt att stå när man fiser eld?Bredbent. I vilken riktning överkroppen är vänd spelar ingen roll, sålänge det inte är bakåt.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk

Diomedea exulans
2021-01-28, 13:28
Hur är det fördelaktigt att stå när man fiser eld?

Han fiser ju inte eld, elden sprutar framåt/åt höger rumpan är vänd bakåt/åt vänster.

Han kanske precis har fångat bollen när den kommer tillbaka, efter att ha kastat den innan. Då är det till och med fördelaktigt att stå som han gör.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk

Det där är en godkänt arbetshypotes. Vi kör på den tills vidare, till en mer tillfredsställande förklaringsmodell ges tillkänna.

Dåren
2021-01-28, 13:31
Han fiser ju inte eld, elden sprutar framåt/åt höger rumpan är vänd bakåt/åt vänster.

Absolut. Bara nyfiken i allmänhet.

Diomedea exulans
2021-01-30, 00:59
Märkligt vad tiden rinner iväg. Jag tänker ”jag är nästan arbetslös, jag kan måla hela dagarna”, men oftast är dagens bestyr inte klara förrän åtta-nio på kvällen. Igår blev de klara så sent så jag inte målade alls.

Men jag är ju bodybuilder, och vi ägnar oss åt kompensatoriskt beteende. Svullar vi ena dagen så svälter vi oss nästa. Så idag målade jag lite extra länge. Hade lite svårare att få till det idag, kanske var vilodagen som sabbade rutinen.

Är klar med Pikachus huvud, kan vi säga. Fixade lite med svansen och bålen också.

https://i.imgur.com/F4kMgeT.jpg

Diomedea exulans
2021-01-30, 15:11
Min brorson fick se idag. "HUR kan du måla så FINT?" sa han.

ispåse
2021-01-30, 16:14
Tycker med det blir fint. :hbang: Imponerande för att vara första gången du kladdar runt på det här viset tycker jag.

Diomedea exulans
2021-01-30, 16:20
Tack!

Diomedea exulans
2021-02-01, 18:56
Pikachus svans är klar.

https://i.imgur.com/vvx4iPy.jpg

ispåse
2021-02-04, 01:36
Även om du målar kortare stunder så verkar det ta en väldans tid? Får nog tänka om vad gäller att anlita dig så tillvida att jag inte vill lägga en hel månadslön. 😁

Diomedea exulans
2021-02-07, 00:43
Även om du målar kortare stunder så verkar det ta en väldans tid? Får nog tänka om vad gäller att anlita dig så tillvida att jag inte vill lägga en hel månadslön. 😁

Ja, det tar skitlång tid! Tror jag målade två timmar idag t ex. Men kanske vill jobba för lägre timlön om ett tag, jag kanske ska flytta snart och kommer behöva sidoinkomster.

Har skolkat tre (?) dagar från målandet, men gjorde klart Pikachu idag. Och så blev en fjärdedel av målningen klar i ett svep!

https://i.imgur.com/FZlrF6Z.jpg

Diomedea exulans
2021-02-07, 10:37
Ska vi sikta på att göra klart Combusken (inkl. eld) nästa vecka? *jorgen* Tufft, men kan gå...

Anders The Peak
2021-02-07, 10:40
Ja, det tar skitlång tid! Tror jag målade två timmar idag t ex. Men kanske vill jobba för lägre timlön om ett tag, jag kanske ska flytta snart och kommer behöva sidoinkomster.

Har skolkat tre (?) dagar från målandet, men gjorde klart Pikachu idag. Och så blev en fjärdedel av målningen klar i ett svep!

https://i.imgur.com/FZlrF6Z.jpg

Dimensioner på tavlan ? bXh

Diomedea exulans
2021-02-07, 10:47
Dimensioner på tavlan ? bXh

Ska kolla sen!

Anders The Peak
2021-02-07, 11:00
Ska kolla sen!

Tror att en eller två ABF kurser (https://www.abf.se/arrangemang/vastra-gotalands-lan/goteborg/konst-maleri-teckning/mala-stort-i-akryl/) eller Medborgarskolan (https://www.medborgarskolan.se/arrangemang-sok/?q=akryl)

Kan vara bra för att få till en effektiv teknik.

Diomedea exulans
2021-02-07, 11:10
Tror att en eller två ABF kurser (https://www.abf.se/arrangemang/vastra-gotalands-lan/goteborg/konst-maleri-teckning/mala-stort-i-akryl/) eller Medborgarskolan (https://www.medborgarskolan.se/arrangemang-sok/?q=akryl)

Kan vara bra för att få till en effektiv teknik.

Kanske. Är lite anti utbildning, speciellt konstutbildning, speciellt om den kostar pengar. Tack för tipset iallafall!

Diomedea exulans
2021-02-07, 14:26
Dimensioner på tavlan ? bXh

60 * 73 cm.

Men det som syns på senaste bilden är bara ungefär 20 * 20 cm.

ispåse
2021-02-08, 09:33
Kanske. Är lite anti utbildning, speciellt konstutbildning, speciellt om den kostar pengar. Tack för tipset iallafall!

Skulle du få till tempot hade nog folk kunnat betala dig. Jag skulle gärna se dig måla min tavla som du vet men skulle kännas som slavgöra vad jag har att erbjuda dig med tanke på den tid det skulle ta för dig att verkställa tavlan. Så då lutar din talang åt de med mer pengar och där blir säkert konkurrensen för dig större.

delta_mats
2021-02-08, 10:14
Det är väl bättre att betala ett fast pris per tavla, beroende på vilken storlek den har och motiv så kommer ni överens om pris.

blåvitt
2021-02-08, 10:45
Vi får tänka på att det är Henkes andra akryltavla. Det här får väl ändå ses som en inlärningsprocess, tio tavlor in så lär han ju ha en annan rutin och högre tempo.