handdator

Visa fullständig version : Att fasta hela dagen skyddar mot cancer, övervikt, diabetes,

King Grub
2020-04-22, 21:44
metabolt syndrom, alzheimers och förbättrar immunförsvaret.

Highlights

• First human serum proteomics study of 30-day intermittent fasting from dawn to sunset in healthy subjects

• The 30-day intermittent fasting from dawn to sunset is associated with a serum proteome protective against cancer

• Intermittent fasting from dawn to sunset for 30 days upregulates proteins protective against obesity, diabetes, and metabolic syndrome

• Intermittent fasting from dawn to sunset for 30 days induces key regulatory proteins of DNA repair and immune system

•Intermittent fasting from dawn to sunset for 30 days upregulates proteins protective against Alzheimer’s disease and neuropsychiatric disorders

Murine studies showed that disruption of circadian clock rhythmicity could lead to cancer and metabolic syndrome. Time-restricted feeding can reset the disrupted clock rhythm, protect against cancer and metabolic syndrome. Based on these observations, we hypothesized that intermittent fasting for several consecutive days without calorie restriction in humans would induce an anticarcinogenic proteome and the key regulatory proteins of glucose and lipid metabolism. Fourteen healthy subjects fasted from dawn to sunset for over 14 h daily. Fasting duration was 30 consecutive days. Serum samples were collected before 30-day intermittent fasting, at the end of 4th week during 30-day intermittent fasting, and one week after 30-day intermittent fasting. An untargeted serum proteomic profiling was performed using ultra high-performance liquid chromatography/tandem mass spectrometry. Our results showed that 30-day intermittent fasting was associated with an anticancer serum proteomic signature, upregulated key regulatory proteins of glucose and lipid metabolism, circadian clock, DNA repair, cytoskeleton remodeling, immune system, and cognitive function, and resulted in a serum proteome protective against cancer, metabolic syndrome, inflammation, Alzheimer's disease, and several neuropsychiatric disorders. These findings suggest that fasting from dawn to sunset for 30 consecutive days can be preventive and adjunct therapy in cancer, metabolic syndrome, and several cognitive and neuropsychiatric diseases.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1874391920300130#ec0015

Fredszky
2020-04-22, 21:54
Intressant.

Har kört på detta i ett par månader p.g.a. de påstådda hälsofördelarna. Äter endast efter kl 20.00.

vicarious
2020-04-23, 08:07
Lagom till Ramadan :D

Hade varit intressant att testa.

blåvitt
2020-04-23, 08:19
Vet man något om hur detta står sig mot att fasta ett helt dygn eller mer, cirka en gång i månaden? Ska väl ha liknande hälsofördelar.

Bandid0
2020-04-23, 10:06
Ska definitivt testa lagom till semestern när man ändå är ute och gör så mycket och inte vill behöva ta paus för att äta hela tiden.

King Grub
2020-04-23, 10:08
Vet man något om hur detta står sig mot att fasta ett helt dygn eller mer, cirka en gång i månaden? Ska väl ha liknande hälsofördelar.

En dags fasta så sällan har nog ingen varaktig effekt. Att fasta varannan dygn däremot.

Slartibartfast
2020-04-23, 13:09
Hur står sig detta mot rekommendationen att man ska äta största delen av sin mat tidigt på dagen, helst på förmiddagen?

King Grub
2020-04-23, 13:19
De här åt en obegränsad frukost tidigt på morgonen.

Intressant nog fick de inte dricka en droppe av något under fastan.

Slartibartfast
2020-04-23, 13:22
OK, så en jävlar till frukost, sen fasta och sen äta igen 14 timmar senare?

Typ som anti-IF?

CalleP
2020-04-23, 13:30
Undrar om det är fastan I sig som gör det eller om det har något att göra med förbättringar i cikardiska klockan! :)

Tjenatja
2020-04-23, 17:10
Om man kör såhär och vill bygga /bibehålla muskler, då trycker man alltså 3000kcal i ett mål om dagen? Om man nu har den förbränningen. Skulle aldrig få i mig den mängden på ett mål utan att gå på väldigt kaloritäta livsmedel och en hel del sås. Grönsaker skulle bli historia. Några tips hur man får i sig rätt mängd utan att sitta uppe halva natten och äta?

sumialic
2020-04-23, 17:17
Om man kör såhär och vill bygga /bibehålla muskler, då trycker man alltså 3000kcal i ett mål om dagen? Om man nu har den förbränningen. Skulle aldrig få i mig den mängden på ett mål utan att gå på väldigt kaloritäta livsmedel och en hel del sås. Grönsaker skulle bli historia. Några tips hur man får i sig rätt mängd utan att sitta uppe halva natten och äta?

Du svarade ju själv på din fråga :P Skippa grönsaker och käka kaloritäta livsmedel.

Protein-shake, nötter och olivolja är ett enkelt sätt att få hela sitt behov av kalorier och protein på väldigt kort tid. Ingen diet jag rekommenderar dock.

Tjenatja
2020-04-23, 17:38
Du svarade ju själv på din fråga :P Skippa grönsaker och käka kaloritäta livsmedel.

Protein-shake, nötter och olivolja är ett enkelt sätt att få hela sitt behov av kalorier och protein på väldigt kort tid. Ingen diet jag rekommenderar dock.

Sant, men tänker att de blir svårt om man vill käka mkt grönsaker osv. Så blir ju en hälsoloss ur det perspektivet. Antioxidanter och andra aktiva ämnen som finns i växtriket

vicarious
2020-04-23, 17:39

Dom åt 2 gånger om dagen.

Intressant nog så verkar inte vikten ha förändrats något nämnvärt, vilket innebär att de fick i sig tillräckligt med kcal under de måltider de åt för att behålla vikten. Jag gissar dock på att deras dagliga aktivitet och kcal-förbrukning sjönk, de jag känner som utövar Ramadan tenderar att bli lite mer stillasittande.

ChuckTesta
2020-04-23, 17:42
OK, så en jävlar till frukost, sen fasta och sen äta igen 14 timmar senare?

Typ som anti-IF?

Det är väl bara IF med annat ätfönster.

Mäktigman
2020-04-23, 21:41
En dags fasta så sällan har nog ingen varaktig effekt. Att fasta varannan dygn däremot.

Jag fastar varje måndag. Vad tror du om det? Fortfarande för sällan?

d1anny2
2020-04-24, 07:21
Jag fastar varje måndag. Vad tror du om det? Fortfarande för sällan?Mosley sade att det var okej. 6/1 istället för 5/2. Körde själv några år men kom av mej.

Mental
2020-04-24, 08:58
fasting from dawn to sunset, planerar in det till min decemberdeff då.

Dk1ng
2020-04-26, 19:36
Jag har kört 16/8 i många år och testar nu att även äta lite mer och friare fredag kväll samt under lördagens ätfönster, för att sedan fasta söndag och fram till måndag lunch. Gör dock avkall på detta om jag är bortbjuden, bjuder hem eller känner mig för sliten.

Oklart vad jag ville ha sagt med detta. Mer och mer verkar ju dock tyda på att det knappast är påtagligt negativt för hälsan att inte äta under perioder och då jag inte jagar vartenda gram muskelmassa som går ska det bli intressant att se vad detta eventuellt ger. Forskningen på fasta är dock helt klart intressant.