handdator

Visa fullständig version : Hur förhålla sig till snabb viktuppgång?

smerk
2020-04-16, 08:41
Har legat mellan 80-83 kg kroppsvikt på 182cm i en evighet. Har dock nyligen skjutit upp till 86-87kg på kort tid, 2 månader kanske. Skillnaden jag har gjort är att jag tränar mycket högre volym för benen samt lite mer för överkroppen. Äter kanske lite mer kolhydrater än innan. Formen har inte ändrats märkbart, och midjemåttet är detsamma som vid 83kg. Bör jag tolka detta som att jag äter för mycket eller kan det vara så att ökad träningsvolym för stora muskelgrupper som ben samt större mängd kolhydrater kan ge ett så stort utslag på vikten, i form av vatten, glykogen osv? Styrkan har ökat på gymmet. Har tränat flertalet år så det är inte möjligt med några nybörjargains.

smerk
2020-04-16, 08:43
Kan tillägga att jag har försökt gå upp i vikt långsamt under en längre tid, kanske 6-12 månader, men jag har legat still på 82-83 kg. Är det möjligt att detta är en "swoosh"-effekt likt det som kan hända vid en viktnedgång?

geoff
2020-04-16, 09:37
Kan inte svara på teorin om ökad glykogeninlagring pga högre volym, men det låter osannolikt att det skulle handla om så mycket som 3kg. (Och 3kg muskler har du såklart inte lyckats bygga på 2 månader heller). Någon swoosh-effekt har jag också väldigt svårt att tro att det handlar om, har du legat still i 6-12 månader så har du helt enkelt legat på kaloribalans under den tiden, troligtvis regleras din NEAT upp när du äter mer.

Men, har du tur så är stor del glykogen, ett halvkilo FFM och resten fett :)

EDIT: kanske borde skriva: har du tur så är en stor del FFM, varav ett halvkilo muskler, och resten är fett.

smerk
2020-04-16, 09:54
Kan inte svara på teorin om ökad glykogeninlagring pga högre volym, men det låter osannolikt att det skulle handla om så mycket som 3kg. (Och 3kg muskler har du såklart inte lyckats bygga på 2 månader heller). Någon swoosh-effekt har jag också väldigt svårt att tro att det handlar om, har du legat still i 6-12 månader så har du helt enkelt legat på kaloribalans under den tiden, troligtvis regleras din NEAT upp när du äter mer.

Men, har du tur så är stor del glykogen, ett halvkilo FFM och resten fett :)

EDIT: kanske borde skriva: har du tur så är en stor del FFM, varav ett halvkilo muskler, och resten är fett.

Hmm.. ja vad jag har förstått det som så kan man lägga på sig en stor mängd FFM som inte är muskelmassa.

Kan tillägga att det mesta av den här viktuppgången kom under loppet av endast 1-2 veckor.

geoff
2020-04-16, 10:23
Hmm.. ja vad jag har förstått det som så kan man lägga på sig en stor mängd FFM som inte är muskelmassa.

Kan tillägga att det mesta av den här viktuppgången kom under loppet av endast 1-2 veckor.
Ätit extra mycket fibrer också? Det binder ju upp en del i tarmarna.

smerk
2020-04-16, 11:07
Ätit extra mycket fibrer också? Det binder ju upp en del i tarmarna.

Kan ligga något i det.
Har börjat äta linser några gånger i veckan, men jag har redan tagit psylliumfrön regelbundet så jag kan tycka att det ej bör påverka.

Har även börjat göra större grytor vilket innebär mer kryddor och grönsaker, kanske ökat saltintag? Dock så har jag för mig att vikten återgår till det "normala" om saltintaget hålls konstant?

PureWhey
2020-04-16, 15:34
Från 83 till 86 är ju ingen enorm viktökning på ett par månader. Några hundra extra kcal per dag, känns det orimligt? Tränat hårdare, ätit lite mer, gainat. Jag skulle vara nöjd med det.

geoff
2020-04-16, 16:05
Från 83 till 86 är ju ingen enorm viktökning på ett par månader. Några hundra extra kcal per dag, känns det orimligt? Tränat hårdare, ätit lite mer, gainat. Jag skulle vara nöjd med det.
Nej inte alls orimligt. Frågan är ju om det är önskvärt då man som "avancerad" gymmare (+3 år regelbunden träning, som jag gissar Smerk har gjort) troligtvis endast kan lägga på sig ca 0.25 kg muskler per månad.

https://bodyrecomposition.com/muscle-gain/calories-for-muscle-gain

Ingen större fara såklart, jag gjorde själv en liknande mini-bulk i höstas, gick från 81-84 kg på 2-3 månader, med hyfsade lean gains och vikten på stången ökade något (stod nästan still innan), men i slutändan var det nog max 0.5kg muskler som slutresultat.

smerk
2020-04-16, 19:41
Nej inte alls orimligt. Frågan är ju om det är önskvärt då man som "avancerad" gymmare (+3 år regelbunden träning, som jag gissar Smerk har gjort) troligtvis endast kan lägga på sig ca 0.25 kg muskler per månad.

https://bodyrecomposition.com/muscle-gain/calories-for-muscle-gain

Ingen större fara såklart, jag gjorde själv en liknande mini-bulk i höstas, gick från 81-84 kg på 2-3 månader, med hyfsade lean gains och vikten på stången ökade något (stod nästan still innan), men i slutändan var det nog max 0.5kg muskler som slutresultat.Asså jag vet ej om jag är en avancerad gymmare då jag faktiskt ökat en del senaste året.
Bänken har gått från ca 100x7 till 100x11
Böjen har gått från 140x7 till 140x12
Marken har gått från 180x2 till 180x6 (dock bytt från vanlig till halvsumo)

Jag menar bara att det garanterat inte borde vara noobgains då jag tränat ett par år.. dock ej med lika hög volym och käkat på som jag gör nu

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk