handdator

Visa fullständig version : Adam Alsing död i covid-19


skyffelmördarn
2020-04-15, 18:48
https://omni.se/adam-alsing-dod-i-covid-19-blev-51-ar-gammal/a/4qe819

Langster
2020-04-15, 19:19
https://omni.se/adam-alsing-dod-i-covid-19-blev-51-ar-gammal/a/4qe819

Fan jag tror det sitter uppe reklamskyltar för NRJ, med Adam Alsing, just precis nu. Vilken värld vi lever i... inte just att Adam Alsing dog, men shit is hitting the fan.

d1anny2
2020-04-15, 19:41
Fan jag tror det sitter uppe reklamskyltar för NRJ, med Adam Alsing, just precis nu. Vilken värld vi lever i... inte just att Adam Alsing dog, men shit is hitting the fan.Mmm. Men han var väl riskgruppare? Övervikt, ålder och rökning var det väl? Plus diverse annat. Må han vila i frid!

Cooks
2020-04-15, 19:44
Riktigt tråkigt, hoppas han inte dog förgäves och folk börjar fatta allvaret.

skyffelmördarn
2020-04-15, 19:45
Mmm. Men han var väl riskgruppare? Övervikt, ålder och rökning var det väl? Plus diverse annat. Må han vila i frid!

Nja, han har minskat i vikt väldigt mycket senare år och tror inte han rökte fortfarande heller.

51 är inte riskgrupp.

Gregow
2020-04-15, 20:25
Nja, han har minskat i vikt väldigt mycket senare år och tror inte han rökte fortfarande heller.

51 är inte riskgrupp.
Nu har jag inte alls följt Alsing med det är min bild också. Han var väl på senare år en högst normalfet medelålders man vid god vigör.

Jättetråkigt att han strök med av det förbannade kommunistviruset. 51 år är ingen ålder.

d1anny2
2020-04-15, 20:56
Nja, han har minskat i vikt väldigt mycket senare år och tror inte han rökte fortfarande heller.



51 är inte riskgrupp.Såpass. Min gamla bild av honom som fick mig dit.
Tråkigt som alltid när någon dör i förtid. Särskilt för de anhöriga. Som död är man ju, död.

Gregow
2020-04-15, 21:02
Som död är man ju, död.
Det är mitt stora problem med döden. Vadfan, man får ju inte ens en sista pubrunda med nära och kära. Dåligt. Tycker jag.

Hemi
2020-04-15, 21:04
:(
Jag kollade aldrig mycket på svensk TV men för mig kändes han som den första som var mer modern, bland en massa äldre sammagamlavanligakändisar och TV-värdar som det är i Sverige. Han var väl väldigt ung när han syndes i början, stack ut lite då. Trevlig på riktigt i rutan och radio, inte sådär konstlad som många andra. Så minns jag honom.

Tråkigt, Djävla virus.

Ett Orm
2020-04-15, 21:13
En av de jag tror var roligare utanför rutan än på. Synd, han verkade vara en bra person.

mottat
2020-04-15, 21:37
Nja, han har minskat i vikt väldigt mycket senare år och tror inte han rökte fortfarande heller.

51 är inte riskgrupp.

Han hade väl fortfarande diabetes och behövt operera nya höfter. Så kan inte ha varit i jätte bra skick för en 51åring.

Gregow
2020-04-15, 21:47
Han hade väl fortfarande diabetes och behövt operera nya höfter. Så kan inte ha varit i jätte bra skick för en 51åring.
Vad jag förstått från snabbt googlande gick han ner i vikt eftee läkaren varnat honom för diabetes. En höftoperation säger väl inte heller så mycket.

Det här viruset verkar dessutom kunna slå väldigt olika. Förmodligen mer beroende på hur individers immunförsvar reagerar. Har du otur får du en kraftig överreaktion från immunförsvaret och blir du jävligt sjuk. Därför även unga och annars friska dör.

Mitt tips är att inte dra slutsatser från Adam Alsings allmänna hälsotillstånd. Du löper också risk att dö om du smittas.

Langster
2020-04-15, 22:38
Vad jag förstått från snabbt googlande gick han ner i vikt eftee läkaren varnat honom för diabetes. En höftoperation säger väl inte heller så mycket.

Det här viruset verkar dessutom kunna slå väldigt olika. Förmodligen mer beroende på hur individers immunförsvar reagerar. Har du otur får du en kraftig överreaktion från immunförsvaret och blir du jävligt sjuk. Därför även unga och annars friska dör.

Mitt tips är att inte dra slutsatser från Adam Alsings allmänna hälsotillstånd. Du löper också risk att dö om du smittas.

Som jag förstår det nu, så om det sätter sig i lungorna så kan det vara kört, oavsett hur hälsan ser ut tidigare. En stor riskfaktor är högt blodtryck, då viruset binder till ACE-proteiner, som finns i lungorna. Och ACE har man tydligen mer av om man har högt blodtryck. Är man gammal och eller sjuklig på något sätt så är risken att man dör - när det väl satt sig på lungorna - större, för man orkar helt enkelt inte lika länge med syrebrist. Men med lite otur dör man ändå, för att man helt enkelt inte får tillräckligt med syre.
Den här processen är snabb om det sätter sig på lungorna. Man går från småsjuk till döende på någon dag. Lungorna fylls med vätska och man drunknar helt enkelt.
Det handlar alltså inte om en överreaktion av immunförsvaret.

Vinter
2020-04-15, 23:33
Som jag förstår det nu, så om det sätter sig i lungorna så kan det vara kört, oavsett hur hälsan ser ut tidigare. En stor riskfaktor är högt blodtryck, då viruset binder till ACE-proteiner, som finns i lungorna. Och ACE har man tydligen mer av om man har högt blodtryck. Är man gammal och eller sjuklig på något sätt så är risken att man dör - när det väl satt sig på lungorna - större, för man orkar helt enkelt inte lika länge med syrebrist. Men med lite otur dör man ändå, för att man helt enkelt inte får tillräckligt med syre.
Den här processen är snabb om det sätter sig på lungorna. Man går från småsjuk till döende på någon dag. Lungorna fylls med vätska och man drunknar helt enkelt.
Det handlar alltså inte om en överreaktion av immunförsvaret.

Det senaste jag läst är att effekterna liknar höghöjdsjuka, snarare än lunginflammation. Problemet är i stort att man inte har ett vattentätt behandlingsprogram för riskgruppen, ännu.

Gregow
2020-04-15, 23:42
Som jag förstår det nu, så om det sätter sig i lungorna så kan det vara kört, oavsett hur hälsan ser ut tidigare. En stor riskfaktor är högt blodtryck, då viruset binder till ACE-proteiner, som finns i lungorna. Och ACE har man tydligen mer av om man har högt blodtryck. Är man gammal och eller sjuklig på något sätt så är risken att man dör - när det väl satt sig på lungorna - större, för man orkar helt enkelt inte lika länge med syrebrist. Men med lite otur dör man ändå, för att man helt enkelt inte får tillräckligt med syre.
Den här processen är snabb om det sätter sig på lungorna. Man går från småsjuk till döende på någon dag. Lungorna fylls med vätska och man drunknar helt enkelt.
Det handlar alltså inte om en överreaktion av immunförsvaret.
Lungorna fylls av vätska därför att när viruset angriper kroppen triggas en inflammatorisk respons för att ta död på det angripande viruset, men viruset kan utlösa en överdriven inflammatorisk respons från immunförsvaret som hindrar B- och T-celler från att göra sitt jobb. Risken är därmed att kroppen angriper sig själv och lungorna fylls med blod och vätska tills man kvävs till döds.

Äldre personer producerar färre B- och T-celler, samt producerar fler cytokiner som triggar immunförsvarets respons, och löper därmed större risk. Andra faktorer kan vara genetiska såväl som status på immunförsvaret samt hur mycket virus du blir smittad av.

40plus
2020-04-16, 06:51
RIP en av dom få inom svensk media som inte var PK-intensiv :(

PureWhey
2020-04-16, 07:20
Såklart tråkigt men fyfan vad tråkig han var. Han må, tråkigt nog ha dött, men jag dog utav uttråkning varje gång jag såg eller hörde något han producerat.



Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk

LunaSpice
2020-04-16, 07:26
Som jag förstår det nu, så om det sätter sig i lungorna så kan det vara kört, oavsett hur hälsan ser ut tidigare. En stor riskfaktor är högt blodtryck, då viruset binder till ACE-proteiner, som finns i lungorna. Och ACE har man tydligen mer av om man har högt blodtryck. Är man gammal och eller sjuklig på något sätt så är risken att man dör - när det väl satt sig på lungorna - större, för man orkar helt enkelt inte lika länge med syrebrist. Men med lite otur dör man ändå, för att man helt enkelt inte får tillräckligt med syre.
Den här processen är snabb om det sätter sig på lungorna. Man går från småsjuk till döende på någon dag. Lungorna fylls med vätska och man drunknar helt enkelt.
Det handlar alltså inte om en överreaktion av immunförsvaret.

Det de flesta dock dör i verkar ju vara en bakteriell lunginflammation som blir resultatet av den lungpåverkan som sker vid virusinfektionen. Myspys för bakterier i redan skadad vävnad!

r1kkie
2020-04-16, 07:42
Jävligt tråkigt.

Skulle dock inte förvåna mig om det skulle framkomma i efterhand att man hittar något underliggande som man inte visste om. Dolt hjärtfel eller dylikt, inte helt ovanligt med rubriker om unga personer som bara poff dött men sedan visat sig ha dolda fel.

PureWhey
2020-04-16, 08:00
Jävligt tråkigt.

Skulle dock inte förvåna mig om det skulle framkomma i efterhand att man hittar något underliggande som man inte visste om. Dolt hjärtfel eller dylikt, inte helt ovanligt med rubriker om unga personer som bara poff dött men sedan visat sig ha dolda fel.

1. Han var inte ung
2. Han var överviktig
3. Han har rökt eller rökte

Behöver inte finnas något 'underliggande'.

d1anny2
2020-04-16, 08:04
Såklart tråkigt men fyfan vad tråkig han var. Han må, tråkigt nog ha dött, men jag dog utav uttråkning varje gång jag såg eller hörde något han producerat.



Sent from my ONEPLUS A5010 using TapatalkHaha. Roast. RIP Adam.

d1anny2
2020-04-16, 08:07
Det är mitt stora problem med döden. Vadfan, man får ju inte ens en sista pubrunda med nära och kära. Dåligt. Tycker jag.Så är det. Man kan inte skjuta på grejer till efter deadline.

hahavaffan
2020-04-16, 08:12
Såklart tråkigt men fyfan vad tråkig han var. Han må, tråkigt nog ha dött, men jag dog utav uttråkning varje gång jag såg eller hörde något han producerat.+1 100 %. Han sög verkligen, men såklart trist för hans familj, vänner osv.

Gregow
2020-04-16, 09:36
Jävligt tråkigt.

Skulle dock inte förvåna mig om det skulle framkomma i efterhand att man hittar något underliggande som man inte visste om. Dolt hjärtfel eller dylikt, inte helt ovanligt med rubriker om unga personer som bara poff dött men sedan visat sig ha dolda fel.
Det kan vara bekvämt att intala sig det men han kan lika gärna varit kärnfrisk.

När ska insikten hos folk sjunka in att man kan dö av viruset även som ung och frisk?

Dreas
2020-04-16, 09:42
1. Han var inte ung
2. Han var överviktig
3. Han har rökt eller rökte

Behöver inte finnas något 'underliggande'.
Var han överviktig? Han gick ner massor för ett år sedan vet jag.
Sen var det kanske inte så noga just nu och smaklösheten i att behöva kommentera något negativt om en nyligen död behöver vi inte ens diskutera..

PureWhey
2020-04-16, 09:46
Var han överviktig? Han gick ner massor för ett år sedan vet jag.
Sen var det kanske inte så noga just nu och smaklösheten i att behöva kommentera något negativt om en nyligen död behöver vi inte ens diskutera..

Jag har då aldrig sett Alsing med ett BMI som inte skulle falla under fetma eller övrviktig i alla fall.

Bra, då slipper du ta upp det. Ooops, det gjorde du visst ändå.

Frantic
2020-04-16, 09:58
Riktigt tråkigt. Jag bryr mig sällan om när någon kändis går bort men jag har träffat honom några gånger och han var oerhört trevlig och varm på ett väldigt genuint sätt.

Petoria
2020-04-16, 11:33
Såklart tråkigt men fyfan vad tråkig han var. Han må, tråkigt nog ha dött, men jag dog utav uttråkning varje gång jag såg eller hörde något han producerat.



Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk

Bättre att bara vara tyst ibland

d1anny2
2020-04-16, 12:08
Äsch. Tror inte han var den som vänder sig i graven vid ett kritiskt omnämnande. Även om jag själv inte vill såga hans gärning så nära inpå.

Stuffer
2020-04-16, 12:13
Jag tror definitivt att han var i en riskgrupp. Må så vara att han gått ner i vikt det senaste året, slutat röka etc. men det kompenserar ju inte omedelbart för 50 års misshandel av kroppen.

PureWhey
2020-04-16, 12:18
Äsch. Tror inte han var den som vänder sig i graven vid ett kritiskt omnämnande. Även om jag själv inte vill såga hans gärning så nära inpå.

Har du inte hört är proxy-kränkt är det nya på Östermalm?

d1anny2
2020-04-16, 12:20
Har du inte hört är proxy-kränkt är det nya på Östermalm?Oj. Vad är det? Att bli kränkt å andras vägnar?

Macroman
2020-04-16, 12:22
Tror nog ändå att han tillhörde en riskgrupp. Bytt båda höfterna i 40-årsåldern pga stor övervikt. Numera nedbantad men jag hörde ngt om diabetes också.

Mycket tråkigt hursomhelst! Verkar ha varit en kanonkille. :(

PureWhey
2020-04-16, 12:25
Oj. Vad är det? Att bli kränkt å andras vägnar?

Precis. Person X anser att grupp/person Y är kränkt. Person Y bryr sig inte / är inte medveten om det / tycker inte att den är det. Person X måste dock samla på sig sociala poäng och känner sig kränkt åt grupp/person Y.

Ofta vita kvinnor från Stockholms innerstad alt. motsvarande i andra länder på Twitter.

Petoria
2020-04-16, 12:34
Precis. Person X anser att grupp/person Y är kränkt. Person Y bryr sig inte / är inte medveten om det / tycker inte att den är det. Person X måste dock samla på sig sociala poäng och känner sig kränkt åt grupp/person Y.

Ofta vita kvinnor från Stockholms innerstad alt. motsvarande i andra länder på Twitter.

Är inte du för gammal för att vara en internet edgelord?

svenbanan
2020-04-16, 12:36
Jag tror Alsing var rätt ordentligt överviktig kring millenieskiftet, men sedan bantade han ner sig rejält av hälsoskäl. Har för mig att jag sett honom prata om det i nåt tv-program, eller kanske på radio. Angående de senaste tio åren eller så tror jag inte han var överviktig på ett sådant sätt att det kan sägas vara skadligt för hälsan. Tror snarare det handlar om att han har en ofördelaktig kroppsbyggnad. Typ som Tomas Brolin, som ju tom såg överviktig och plufsig ut även vid fotbolls VM -94 då han blev invald i världslaget.

Det är väl tveksamt om tidigare övervikt gör att man har hälsoproblem senare i livet. Såvitt jag vet rekommenderas ju överviktiga att banta bort fläsket för att just bli mer hälsosamma. Om övervikten leder till diabetes är det ju såklart en annan femma.

Snobbe
2020-04-16, 12:48
Tråkigt som fan, han verkar varit en skön person utav det man sett av honom iaf.

Angående övervikt, nångång rökt, ålder, underliggande sjukdomar osv. Känns som försöker man hitta något på alla som dör så gör man det. Lär ju va över 50% i Sverige som har något av dessa 4?

Decepticon
2020-04-16, 12:48
1. Han var inte ung
2. Han var överviktig
3. Han har rökt eller rökte

Behöver inte finnas något 'underliggande'.

1. Han var INTE gammal
2. Han var INTE "farligt" överviktig, småtjock är ingen riskgrupp.
3. Han rökte INTE

Du ger en osmaklig kommentar om Adam Alsing

PureWhey
2020-04-16, 12:50
1. Han var INTE gammal

2. Han var INTE "farligt" överviktig, småtjock är ingen riskgrupp.

3. Han rökte INTE



Du ger en osmaklig kommentar om Adam Alsing1. Jag skrev att han inte var ung

2. Jag skrev överviktig, inte farligt överviktig.

3. Jag skrev att han rökte eller har rökt.


Sätt på läsglasögonen innan du svarar igen.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk

Decepticon
2020-04-16, 12:56
1. Jag skrev att han inte var ung

2. Jag skrev överviktig, inte farligt överviktig.

3. Jag skrev att han rökte eller har rökt.


Sätt på läsglasögonen innan du svarar igen.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk

Han tillhörde inte en riskgrupp, så dina uppräknade kommentar var helt jävla onödig, kamma dig för fan.

trädgårdsmöbel
2020-04-16, 13:00
Jag tror den största orsaken till att personer dör i Corona är att de inte får vård. Kan ha vart samma här. "Stanna hemma. Kom inte hit". Får man gissningsvis höra i luren om man ens kommer fram. Orkar man prata i telefon så andas man ju tänker 1177-telefonisten eller 112-operatören. En timme senare gör man inte det.

1177 Fö. Går det ens att komma fram? Jag har givetvis inte försökt.

PureWhey
2020-04-16, 13:02
Han tillhörde inte en riskgrupp, så dina uppräknade kommentar var helt jävla onödig, kamma dig för fan.

Bemöt mina svar istället, kanske svårt när jag objektivt har rätt. *popcorn*

Brofessorn
2020-04-16, 13:06
Gud vad ni blir kränkta bara för att uttalandet gällde en kändis ni idoliserar

Dreas
2020-04-16, 13:13
Gud vad ni blir kränkta bara för att uttalandet gällde en kändis ni idoliserar
Har ingen åsikt om killen - Oförmågan att inte bete sig som en rövhatt på internet är dock lättidentifierad.

d1anny2
2020-04-16, 13:29
Har ingen åsikt om killen - Oförmågan att inte bete sig som en rövhatt på internet är dock lättidentifierad."Oförmågan att inte bete sig som"
Det fick jag läsa flera gånger innan jag förstod vad som var plus och minus.

Dreas
2020-04-16, 13:32
"Oförmågan att inte bete sig som"
Det fick jag läsa flera gånger innan jag förstod vad som var plus och minus.Jag har mer än en gång idag skrivit saker jag knappt förstår - Får nog minska mängden kaffe...

Klein
2020-04-16, 13:32
Att banta ned sig från att en gång ha varit megafet kanske inte hjälper så mycket. En gång fet alltid fet.

Snobbe
2020-04-16, 13:33
Jag tror den största orsaken till att personer dör i Corona är att de inte får vård. Kan ha vart samma här. "Stanna hemma. Kom inte hit". Får man gissningsvis höra i luren om man ens kommer fram. Orkar man prata i telefon så andas man ju tänker 1177-telefonisten eller 112-operatören. En timme senare gör man inte det.

1177 Fö. Går det ens att komma fram? Jag har givetvis inte försökt.

Varför tror du att folk inte får vård? Är det någon i Sverige som dött av corona pga avsaknad av vård? Jag har inte sett såna rapporter iaf.

Adam låg enligt rapporter i respirator i en vecka innan han gick bort. Så han har ju antagligen fått all vård han kunnat få?

svenbanan
2020-04-16, 13:39
Att banta ned sig från att en gång ha varit megafet kanske inte hjälper så mycket. En gång fet alltid fet.

Huruvida det hjälper mot just covid19 har jag såklart noll koll på. Men visst brukar det väl sägas att man blir av med riskfaktorerna för hjärt och kärlsjukdom ifall man blir av med övervikten?

Sen att man har lättare för att få tillbaka bonusfläsket ifall man en gång varit överviktig är ju kanske en annan fråga, om det nu var det du tänkte på?

Langster
2020-04-16, 13:57
Som sagt, högt blodtryck verkar vara den största riskfaktorn och det syns inte utanpå. Men med den fetman han en gång bar på är det ju knappast osannolikt att han hade just högt blodtryck.

Diomedea exulans
2020-04-16, 14:00
Mycket snack här om att man kan dö av Corona om lungorna inte orkar ta in syre. Betyder det att man minskar risken av att dö i skiten om man skaffar bättre aerob kapacitet = kör mycket cardio?

För övrigt sällar jag mig till de som tyckte att Adam verkade jäkligt geniun och trevlig, väldigt smart också. Säga vad man vill huruvida han var rolig eller ej, han verkade vara oförställd och leva livet fullt ut. Vila i frid.

svenbanan
2020-04-16, 14:04
Mycket snack här om att man kan dö av Corona om lungorna inte orkar ta in syre. Betyder det att man minskar risken av att dö i skiten om man skaffar bättre aerob kapacitet = kör mycket cardio?

För övrigt sällar jag mig till de som tyckte att Adam verkade jäkligt geniun och trevlig, väldigt smart också. Säga vad man vill huruvida han var rolig eller ej, han verkade vara oförställd och leva livet fullt ut. Vila i frid.

Konditionsträning gör inte så mycket för lungorna. Det är hjärta, blodkärl och muskler som påverkas. Så troligen har bra kondis inte så stor påverkan skulle jag tro.

sumialic
2020-04-16, 14:05
Mycket snack här om att man kan dö av Corona om lungorna inte orkar ta in syre. Betyder det att man minskar risken av att dö i skiten om man skaffar bättre aerob kapacitet = kör mycket cardio?


Min kunskap är jävligt begränsad då det jag läser är jävligt begränsat, men vad jag har hört så snackas det om att de röda blodkropparna eventuellt attackeras (eller liknande) och det är därför kroppen inte syresätts. Om det är så så tror jag svaret på din fråga är nej. Likaså tror jag i så fall inte heller respiratorer hjälper.

Stuffer
2020-04-16, 14:12
Jag tror den största orsaken till att personer dör i Corona är att de inte får vård. Kan ha vart samma här. "Stanna hemma. Kom inte hit". Får man gissningsvis höra i luren om man ens kommer fram. Orkar man prata i telefon så andas man ju tänker 1177-telefonisten eller 112-operatören. En timme senare gör man inte det.

1177 Fö. Går det ens att komma fram? Jag har givetvis inte försökt.

Jag tror att du har fel.
Givetvis uppsöker man vård, och får vård, om man har corona-symptom.

"Stanna hemma. Kom inte hit" tycker jag generellt är en jättebra riktlinje/instruktion. Skulle de istället säga välkommen hit så skulle vårpersonalen ha så fullt upp att hantera alla hypokondriker och alla med vanliga förkylningar så då skulle möjligheterna för dem som verkligen behöver vård bli ännu sämre.

Klein
2020-04-16, 14:13
Huruvida det hjälper mot just covid19 har jag såklart noll koll på. Men visst brukar det väl sägas att man blir av med riskfaktorerna för hjärt och kärlsjukdom ifall man blir av med övervikten?

Sen att man har lättare för att få tillbaka bonusfläsket ifall man en gång varit överviktig är ju kanske en annan fråga, om det nu var det du tänkte på?

Jag syftar inte bara på fettcellerna utan även på långvariga epigenetiska förändringar i tex levern.

stridis
2020-04-16, 14:14
Då vi är på ett träningsforum så krävs denna vinkel:
Doping då? Epo? Blod-doping? Bara att hälla i sig med färskt oförstört blod i omloppet... Skulle vi kunna rädda säg kungen om han drabbades genom att vidta sådana extraordinära åtgärder. Bara fylla upp!:d

Kan bli lite segt ifall lungorna är totalförstörda också dock.

Sasquatch
2020-04-16, 14:17
Mycket snack här om att man kan dö av Corona om lungorna inte orkar ta in syre. Betyder det att man minskar risken av att dö i skiten om man skaffar bättre aerob kapacitet = kör mycket cardio?
Höghöjdsträning eller annan hypoxisk träning kanske.

svenbanan
2020-04-16, 14:23
Jag syftar inte bara på fettcellerna utan även på långvariga epigenetiska förändringar i tex levern.

Vad innebär detta i praktiken då? Det låter som nåt som kan ha med diabetes att göra. Hjälper viktnedgång bara att reversera vissa negativa hälsotillstånd alltså eller finns det inga klara samband mellan detta och risk för diverse sjukdomar efter man blivit smal?

delta_mats
2020-04-16, 14:24
Hörde någon läkare uttala sig om vad man faktiskt dog av i slutändan. Det lät som att det är hjärtat som inte orkar med till slut. Detta med personer som ligger i respirator då. Så ett starkt hjärta lär väl knappast skada.

delta_mats
2020-04-16, 14:26
Då vi är på ett träningsforum så krävs denna vinkel:
Doping då? Epo? Blod-doping? Bara att hälla i sig med färskt oförstört blod i omloppet... Skulle vi kunna rädda säg kungen om han drabbades genom att vidta sådana extraordinära åtgärder. Bara fylla upp!:d

Kan bli lite segt ifall lungorna är totalförstörda också dock.

Det finns väl ett antal apparater (vet inte namnet på dem) där man syresätter blodet utanför kroppen.

svenbanan
2020-04-16, 14:28
Det finns väl ett antal apparater (vet inte namnet på dem) där man syresätter blodet utanför kroppen.

Ungefär som då man vispar grädde och mixar ner luft grädden? ;)

Klein
2020-04-16, 14:32
Vad innebär detta i praktiken då? Det låter som nåt som kan ha med diabetes att göra. Hjälper viktnedgång bara att reversera vissa negativa hälsotillstånd alltså eller finns det inga klara samband mellan detta och risk för diverse sjukdomar efter man blivit smal?

Jag vet inte. Har inte forskat på ämnet. Det verkar iaf som att man får mer beständiga/icke-omvändbara epigenetiska förändringar via stimuli tidigt i livet jämfört med senare.

delta_mats
2020-04-16, 14:43
Ungefär som då man vispar grädde och mixar ner luft grädden? ;)

Tror inte det är riktigt så de fungerar.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Extrakorporeal_membranoxygenering

Langster
2020-04-16, 14:54
Det finns väl ett antal apparater (vet inte namnet på dem) där man syresätter blodet utanför kroppen.

Skulle detta kunna användas som doping?

svenbanan
2020-04-16, 14:55
Jag vet inte. Har inte forskat på ämnet. Det verkar iaf som att man får mer beständiga/icke-omvändbara epigenetiska förändringar via stimuli tidigt i livet jämfört med senare.

Vad innebär detta på ren svenska? Förändringar som är ärftliga, men inte via förändringar av DNA, utan nån annan slags process?

epigenetics is the study of heritable phenotype changes that do not involve alterations in the DNA sequence.
https://en.wikipedia.org/wiki/Epigenetics

Jag gjorde en ultrasnabb googling och lyckades inte hitta något om icke reversibla (eller epigenetiska) leverproblem från övervikt. Har du nåt ytterligare nyckelord som kan tänkas ge napp?

svenbanan
2020-04-16, 14:56
Skulle detta kunna användas som doping?

Jag tror nackdelen av att släppa runt på en maskin då man springer sitt världsrekordmaraton kommer ta ut fördelarna man får av att maskinen i fråga ger bättre syresättning. :)

svenbanan
2020-04-16, 14:57
Tror inte det är riktigt så de fungerar.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Extrakorporeal_membranoxygenering

Äh. Det går säkert lika bra med elvisp. :thumbup:

delta_mats
2020-04-16, 14:59
Skulle detta kunna användas som doping?

Njaee, man syresätter väl bara blodet. Tillför inte några extra röda blodkroppar.

delta_mats
2020-04-16, 15:00
Äh. Det går säkert lika bra med elvisp. :thumbup:

Utveckla.

Gregow
2020-04-16, 15:07
Vad innebär detta i praktiken då? Det låter som nåt som kan ha med diabetes att göra. Hjälper viktnedgång bara att reversera vissa negativa hälsotillstånd alltså eller finns det inga klara samband mellan detta och risk för diverse sjukdomar efter man blivit smal?
Personer med diabetes kan ha fler cytokiner i blodet vilket triggar en starkare inflammatorisk respons från immunförsvaret. Samma problem kan finnas hos överviktiga, framförallt vid sån övervikt där det brukar förekomma inflammation i fettvävnaden då det innebär att immunförsvaret redan är triggat.

Hos vissa patienter tycks man även ha observerat att lymfkörtlar och mjälte blivit angripna av viruset. Det gör att att patienterna förlorar vita blodkroppar och då framförallt T-celler vars uppgift det är att döda viruset. Kanske även därför det tar så lång tid för folk att tillfriskna.

svenbanan
2020-04-16, 15:16
Utveckla.
Det var ett så kallat skämt.

svenbanan
2020-04-16, 15:19
Personer med diabetes kan ha fler cytokiner i blodet vilket triggar en starkare inflammatorisk respons från immunförsvaret. Samma problem kan finnas hos överviktiga, framförallt vid sån övervikt där det brukar förekomma inflammation i fettvävnaden då det innebär att immunförsvaret redan är triggat.

Hos vissa patienter tycks man även ha observerat att lymfkörtlar och mjälte blivit angripna av viruset. Det gör att att patienterna förlorar vita blodkroppar och då framförallt T-celler vars uppgift det är att döda viruset. Kanske även därför det tar så lång tid för folk att tillfriskna.

Förvisso intressant.

Men det jag undrade över var det Klein skrev om att personer som tidigare varit överviktiga men gått ned i vikt kan ha fått icke reversibla leverproblem som alltså kan finnas kvar flera år efter man blivit smal.

delta_mats
2020-04-16, 15:20
Det var ett så kallat skämt.

Jasså? Rejält roligt var det.

svenbanan
2020-04-16, 15:22
Jasså? Rejält roligt var det.

Ja, skratta då.

skyffelmördarn
2020-04-16, 15:34
Var han överviktig? Han gick ner massor för ett år sedan vet jag.
Sen var det kanske inte så noga just nu och smaklösheten i att behöva kommentera något negativt om en nyligen död behöver vi inte ens diskutera..

Bara ignorera, det handlar om uppmärksamhet.

Alltid när någon annan får uppmärksamhet på det här sättet så vill andra också få det. Det är därför man ser konstiga kommentarer när folk gått bort.

G.W
2020-04-16, 15:34
1. Han var INTE gammal
2. Han var INTE "farligt" överviktig, småtjock är ingen riskgrupp.
3. Han rökte INTE

Du ger en osmaklig kommentar om Adam Alsing

Han var väldigt fett ett tag.

https://cdn3.cdnme.se/cdn/8-1/3293022/images/2012/adam2_186398616.jpg

Langster
2020-04-16, 15:38
Han var väldigt fett ett tag.

https://cdn3.cdnme.se/cdn/8-1/3293022/images/2012/adam2_186398616.jpg

Men snygga byxor, det kan man inte säga något om.

exevision
2020-04-16, 15:53
Kommer sakna "vinn Adams penger" på NRJ.

d1anny2
2020-04-16, 15:56
Kommer sakna "vinn Adams penger" på NRJ.Den kanalen får gärna gå i graven med honom...

Wain
2020-04-16, 16:02
Han var väldigt fett ett tag.

https://cdn3.cdnme.se/cdn/8-1/3293022/images/2012/adam2_186398616.jpg

Kevin Smith
:hbang:

Klein
2020-04-16, 16:17
Vad innebär detta på ren svenska? Förändringar som är ärftliga, men inte via förändringar av DNA, utan nån annan slags process?

Epigenitik är enkelt förklarat hur gener aktiveras eller deaktiveras beroende på stimuli. På och avslagna gener kan ärvas från föräldrarna men förändringar sker så klart även kontinuerligt under livets gång. På och avslagningar tidigare i livet verkar ha mer beständig effekt än senare i livet.

Jag gjorde en ultrasnabb googling och lyckades inte hitta något om icke reversibla (eller epigenetiska) leverproblem från övervikt. Har du nåt ytterligare nyckelord som kan tänkas ge napp?

Jag tycker inte jag gett uttryck för en så pass hårddragen position att eventuella leverförändringar vid fetma skulle vara totalt irreversibla. En gång fet alltid fet i mitt första inlägg är ju bara ett populärt uttryck och levern bara ett exempel på ett organ vars epigenetiska förändring laggar efter livsstilsförändringar:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25313081
https://www.sciencedaily.com/releases/2016/05/160523113851.htm

Den vetenskapliga konsensusen verkar vara att benägenheten att bli fet ingjuts väldigt tidigt i livet och till och med påverkas av föräldrarnas epigenetiska status vid produktionen av den befrukande spermien och det befruktade ägget.

svenbanan
2020-04-16, 17:00
Epigenitik är enkelt förklarat hur gener aktiveras eller deaktiveras beroende på stimuli. På och avslagna gener kan ärvas från föräldrarna men förändringar sker så klart även kontinuerligt under livets gång. På och avslagningar tidigare i livet verkar ha mer beständig effekt än senare i livet.



Jag tycker inte jag gett uttryck för en så pass hårddragen position att eventuella leverförändringar vid fetma skulle vara totalt irreversibla. En gång fet alltid fet i mitt första inlägg är ju bara ett populärt uttryck och levern bara ett exempel på ett organ vars epigenetiska förändring laggar efter livsstilsförändringar:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25313081
https://www.sciencedaily.com/releases/2016/05/160523113851.htm

Den vetenskapliga konsensusen verkar vara att benägenheten att bli fet ingjuts väldigt tidigt i livet och till och med påverkas av föräldrarnas epigenetiska status vid produktionen av den befrukande spermien och det befruktade ägget.

Jag tolkade det nog inte som att du hade en väldigt fast övertygelse om att det låg till på nåt visst sätt.

Men, jag trodde du menade att man kunde tänkas tillhöra nåt slags riskgrupp (för covid19) ifall man varit överviktig tidigare, eftersom man kanske inte kunde bli av med alla hälsorisker från övervikt genom att banta ner sig.

Men om jag tolkade det du skrev nu så är detta i alla fall inget samband du är "säker" på?

Tack för länkarna. Ska läsa dessa lite senare. Har lite ont om tid just nu.

Klein
2020-04-16, 18:29
Men, jag trodde du menade att man kunde tänkas tillhöra nåt slags riskgrupp (för covid19) ifall man varit överviktig tidigare, eftersom man kanske inte kunde bli av med alla hälsorisker från övervikt genom att banta ner sig.

Jag är öppen för möjligheten men har inget direkt kliniskt underlag att basera det på.

Men om jag tolkade det du skrev nu så är detta i alla fall inget samband du är "säker" på?

Vad man säkert vet är att metabola sjukdomar ökar risken kraftigt för att få allvarliga komplikationer av viruset. Majoriteten av bilder man sett från intensiven verkar ju vara på allt annat än magra personer.

svenbanan
2020-04-16, 18:50
Jag är öppen för möjligheten men har inget direkt kliniskt underlag att basera det på.


Gottcha.


Vad man säkert vet är att metabola sjukdomar ökar risken kraftigt för att få allvarliga komplikationer av viruset. Majoriteten av bilder man sett från intensiven verkar ju vara på allt annat än magra personer.

Ja, att överviktiga är i nåt slags riskgrupp håller jag med om. Men det vore som sagt intressant att få lite mer svart på vitt angående ifall föredetta tjockisar också lever extra farligt. Men jag håller med om att det ju mycket väl kan vara så.

Fishta
2020-04-19, 13:05
Blev chokad när notisen trilla ner om att Adam har dött. Vila i frid!

Stuffer
2020-04-21, 13:00
Kevin Smith
:hbang:

Haha, ja jag tyckte det var läskigt likt. Trollar GW?