handdator

Visa fullständig version : Om man är trött/vill ha snabb energi vad är "snabbast"?

Helgehorse
2020-04-12, 12:01
Lite nyfiken angående energi, Inte kcal utan "mental energi". Ibland blir man lite seg, En del tror man får blodsockerfall, eller så är man bara lite allmänt trött. Vad "piggar" upp en snabbast vid sådana situationer egentligen?

Om jag förstått det rätt, Är inte socker, typ godis inte så snabb energi. Utan vitt bröd kan vara snabbare?

Koffein är ju ett bra alternativ, Men de ger ingen "boost", Och tar lite tid innan det börjar verka.

Sitter mycket vid datorn och spelar, Och ibland blir det sent på kvällarna. Då är kaffe/koffein ett bra alternativ, Men många stora "kändisar"/företag börjar med sina produkter som är sockerfria och innehåller massa vitaminer/mineraler osv för att skydda kroppen/ge "bra" energi.

Vilket jag inte tror på utan mest är Bs såklart, Men allting är sockerfritt vilket jag tycker låter väldigt märkligt när produkten i sig skall ge energi, Sedan vet vi om att sockersötade drycker osv inte är optimalt för hälsan/vikten, Men nu är jag nyfiken om just pigghet/energi endast.

Om man börjar bli trött och det är sent på kvällen, Är inte socker en ypperlig källa för att orka hålla sig vaken, bli lite mer piggare,fokusera?

Jag själv upplever att man orkar med mer om man äter någonting, Godis eller chips vad som. Är det kanske placebo inblandat med kanske, Att jag tror jag blir pigg för jag äter någonting?

Don H
2020-04-12, 15:30
Alkohol

Helgehorse
2020-04-12, 16:23
Alkohol

Öl funkar fint, Håller man igång

TheDoctor
2020-04-12, 17:28
Äta brukar fungera för mig, kaffe så klart. Men är jag trött så varar det bara någon timme som mest innan jag rasar helt ändå. Så blir jag trött på kvällen så är det en signal i kroppen som säger att jag borde sova så det gör jag.

Vill man vara uppe hela dygnet, eller flera med massa fokus och energi så finns där bara ett alternativt som fungerar enligt mig. Men det är inte lagligt och inte särskilt snällt mot kropp eller knopp. Men det är väldigt intressant och en personlig favorit.

Helgehorse
2020-04-13, 09:41
Äta brukar fungera för mig, kaffe så klart. Men är jag trött så varar det bara någon timme som mest innan jag rasar helt ändå. Så blir jag trött på kvällen så är det en signal i kroppen som säger att jag borde sova så det gör jag.

Vill man vara uppe hela dygnet, eller flera med massa fokus och energi så finns där bara ett alternativt som fungerar enligt mig. Men det är inte lagligt och inte särskilt snällt mot kropp eller knopp. Men det är väldigt intressant och en personlig favorit.

Lite så. Men även om jag börjar bli trött, Har jag inga problem att sitta upp hela natten sedan.

Men vad är det som gör att man blir trött liksom, Det är ju knappast att man inte har någon energi i kroppen. För det har man ju. Men endå blir man pigg av godis t ex.

Låter som något jag inte skulle vilja ta.

Duckfeathers
2020-04-15, 18:30
Men vad är det som gör att man blir trött liksom, Det är ju knappast att man inte har någon energi i kroppen. För det har man ju. Men endå blir man pigg av godis t ex.

Du blir trött därför att kroppen har en naturlig dygnsrytm. När solen går ner och det blir mörkt börjar kroppen producera melatonin just för att du ska bli trött och gå och lägga dig.

Tända lampor, röra på sig fysiskt i några minuter och lite andningsövningar brukar få mig att vakna till när jag börjar bli trött. Koffein skulle jag aldrig ta på kvällen då det försämrar sömnkvalitén när man väl lägger sig, även om man klarar att somna.

Helgehorse
2020-04-16, 19:30
Du blir trött därför att kroppen har en naturlig dygnsrytm. När solen går ner och det blir mörkt börjar kroppen producera melatonin just för att du ska bli trött och gå och lägga dig.

Tända lampor, röra på sig fysiskt i några minuter och lite andningsövningar brukar få mig att vakna till när jag börjar bli trött. Koffein skulle jag aldrig ta på kvällen då det försämrar sömnkvalitén när man väl lägger sig, även om man klarar att somna.

Och vad gör så att t ex andningsövningar gör att man blir piggare isådanafall? Eller godis eller liknande.

Koffein tar jag inte heller på kvällen, Förrutom lite kaffe ibland och så. Annars är det när man skall sitta uppe 48h i sträck som koffeinet behövs.

BrunoC
2020-04-16, 20:48
Frisk luft och ett par rejäla andetag Wim Hof-style.

Har skaffat några rejäla luftrenare själv (har en tråd om det) och skillnaden i energi är enorm, i synnerhet på morgnar. Filtrerar bort bakterier och virus också, så kanske extra bra i dessa tider. ;)

Checka in det här också för att bilda dig lite mer i ämnet. Andning och bra luft är sjukt underskattat, enligt mig.

owMDBJtoZ9U

hWb0kriB7Gs

nvxiTvEOb9o

Lite mer med Wim Hof:

https://www.youtube.com/watch?v=nzCaZQqAs9I

https://www.youtube.com/watch?v=tybOi4hjZFQ

https://www.youtube.com/watch?v=0BNejY1e9ik