handdator

Visa fullständig version : Grottkrypning


d1anny2
2020-04-12, 10:44
Hallå. Har någon här ägnat sig åt det? Eller kan tänka sig göra?

Jag började karriären i höstas med att krypa runt i ett litet system i Greggered / Mölnlycke, Göteborg. Gav mersmak så jag prövade nyligen en plats i Töllsjö. Roligt. Häromdagen besöktes Grävlingshålet i Bergsjön.

Planerar att ta mig till Hällesåker där det ska vara trevligt att krypa runt.
Andra tips eller tankar?

Mvh

Diomedea exulans
2020-04-12, 11:05
Andra tips eller tankar?

Bara att jag inte hade klaustrofobi förut, men fick det nu av tanken på att krypa i grottor.

delta_mats
2020-04-12, 11:39
Varit och krupit i några runt Umeå. Men de är så små så inte särskilt spännande.

d1anny2
2020-04-12, 13:26
Bara att jag inte hade klaustrofobi förut, men fick det nu av tanken på att krypa i grottor.Visst är det läskigt. Men mest första gången. Och när det är riktigt trångt.

Detta är från Töllsjö.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200412/e6ee7f1ef9a68874864fcbeef1ac0328.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200412/21aac207d5ea3bdb34402e9a7045fef0.jpg

MasterChief
2020-04-12, 14:26
Fy fan, vad får människor att vilja krypa in där? Någon slags aktiverad gen sedan tiden då vi var kusiner med kaninerna? :D

Kan knappt titta på bilderna.

PureWhey
2020-04-12, 14:40
Tänker bara på filmen "The Descent". Det och grottdykning håller jag mig ifrån.

Diomedea exulans
2020-04-12, 15:01
Fy fan, vad får människor att vilja krypa in där? Någon slags aktiverad gen sedan tiden då vi var kusiner med kaninerna? :D

Kan knappt titta på bilderna.

Åh, ska du börja analysera de djupare drifterna som ligger bakom kan du vara mycket mer fantasifull än så. Vad är det som är trångt, och mörkt, som vi alla har krupit igenom en gång?

skyffelmördarn
2020-04-12, 15:02
Åh, ska du börja analysera de djupare drifterna som ligger bakom kan du vara mycket mer fantasifull än så. Vad är det som är trångt, och mörkt, som vi alla har krupit igenom en gång?

Du ger din mamma för mycket credd

Diomedea exulans
2020-04-12, 15:04
Du ger din mamma för mycket credd

Jaha, du var varit där och nosat. Misstänkte att du gillade äldre.

svenbanan
2020-04-12, 15:16
Jag har varit i sveriges 2:a (eller kanske 3:e) största kalkstensgrotta, ligger jävligt oländigt till uppe i Padjelanta nationalpark uppe i fjällvärlden. Dvs den typen av grotta som uppkommit genom att vatten har gröpt ut mjukare bergarter, och där det kan finns stalgamiter och stalaktiter. Sjukt svårt att hitta ingången till den grottan fastän jag visste ganska exakt på en karta var den skulle ligga. Letade efter det vid säkert 3-4 olika fjällvandringar innan jag slutligen hittade den. Trångt och eländigt men jävligt coolt ändå. Men den grottan var verkligen inte stor. Man kunde typ bara ta sig 20-30 meter ned från ingången, och då är detta alltså en av sveriges största grottar av denna typ. Eventuellt har jag några foton nånstans som jag kan scanna in och lägga upp. Ska kolla senare.

Jag har dessutom varit i Bodagrottorna (https://sv.wikipedia.org/wiki/Bodagrottorna)i Iggesund, vilket är sveriges (och kanske världens?) största klippgrotta. Den grottan är verkligen patetisk. Bara en massa olika trånga sprickor som man får försöka klämma sig genom. Inga tunnar som man kan gå (eller krypa) i och inga som helst stora salar/grottor eller nåt sådant. Väldigt många kvadratmeter grotta totalt, men det är typ grottor som är tio meter breda och tio meter långa, men bara tre fyra decimeter höga.

Vill man ha ordentliga gångar och likande så ska det vara kalkstensgrottor. Men dessa är oftast väldigt små i jämförelse.

MasterChief
2020-04-12, 15:18
Åh, ska du börja analysera de djupare drifterna som ligger bakom kan du vara mycket mer fantasifull än så. Vad är det som är trångt, och mörkt, som vi alla har krupit igenom en gång?

Så det är kanske de som blivit förlösta med kejsarsnitt som inte vill krypa ner i hål i marken?

Rikard Jansson
2020-04-12, 15:25
Fyfan vad sjukt att vilja göra det frivilligt :D

skyffelmördarn
2020-04-12, 15:25
Jaha, du var varit där och nosat. Misstänkte att du gillade äldre.

https://i.imgur.com/F0or86U.gif

d1anny2
2020-04-12, 16:08
Tänker bara på filmen "The Descent". Det och grottdykning håller jag mig ifrån.Väl nere i grottan börja ett av mina barn göra klickljud med munnen. Det blev vederbörande ombedd att sluta med :)

d1anny2
2020-04-12, 16:13
Fy fan, vad får människor att vilja krypa in där? Någon slags aktiverad gen sedan tiden då vi var kusiner med kaninerna? :D

Kan knappt titta på bilderna.Första minuterna var hemska. Hade kört in underkroppen i en öppning som var precis stor nog. Då kom paniken. Mkt starkt och jag skrek åt övriga att hålla tyst medans jag försökte komma ner i berget.

Resten var kanon [emoji3]

Ladugårdsdörr
2020-04-12, 18:46
En gång på Samoa. En bit in var det midjehögt vatten och guiden tyckte att vi kunde fortsätta själva.