handdator

Visa fullständig version : Tips på artistnamn?


sumialic
2020-04-05, 19:45
Sitter och klurar på ett nytt artistnamn och har skrivit ner tusen förslag, men vet inte om något klickar riktigt. Det bästa jag har so far är "Critical Chameleon", men det blev sågat på flashback :D

Hade verkligen uppskattat lite brainstorming. Kriterier är:

- Ska vara unikt (få/inga google-träffar)

- Lätt att komma ihåg (rulla fint på tungan)

- Beskriva mig/min musik.

Min musik och jag beskrivs: impulsiv, kritisk, mycket tvivel, emotionellt vilse, många personligheter.

Hade varit coolt med någon biologisk organism eller mytologisk figur eller liknande som kan likställas med ovanstående. En tanke är något med "hydra" då denna månghuvade varelse representerar alla mina olika jag (demoner). På flashback nämnde någon "Chromatophore" men jag såg aldrig någon klar koppling när jag googlade på det där. Det lät coolt annars.

Genre är främst hiphop, men senast gjorde jag en pop-låt och kan tänka mig testa lite rock/metal-aktigt med. Men blir nog ofta lite rap inkluderat då också.

Starke75an
2020-04-05, 20:06
Helmut Staal
Jonny Loge
Criteon

Diomedea exulans
2020-04-05, 20:11
Criteon

Starke75an
2020-04-05, 20:14
Criteon

Ni snodde du ett av mina förslag juu

Rikard Jansson
2020-04-05, 20:45
Criteon

Brofessorn
2020-04-05, 20:49
Hur uttalar man Sumialic? Låter ganska coolt när jag försöker säga det högt, nästan som en mytologisk biologisk organism.

Edit: King Grub-a-dub

mattilainen
2020-04-05, 20:53
du får nog länka några låtar så det blir lättare att sätta ihop namn med musiken. Förstår verkligen inte förklaringen till musiken.

trädgårdsmöbel
2020-04-05, 20:58
Vad sägs om Sepp Dietrich, Otto Kumm, Karl Muenter eller Fritz Knöchlein?

Tyskklingande namn är rätt hett nu.

sumialic
2020-04-05, 20:59
du får nog länka några låtar så det blir lättare att sätta ihop namn med musiken. Förstår verkligen inte förklaringen till musiken.

Har mest bara gammalt skit som jag ogärna frontar med, men tar denna som exempel då:

https://www.youtube.com/watch?v=ZNw8aZ4v5Eg&list=PLAPUAU-_leNfeP9sZqrrPH9_ZBMoOgXAj

Men musiken är väldigt blandad. Detta var senaste pop-låten:

https://soundcloud.com/illerill/wash-away-master

Du kan även lyssna på allra nyaste låten här som jag precis har skickat till mixning (så låter inte optimalt som det är nu). Den beskriver mig väldigt bra med (börjar på 7 sek):

https://soundcloud.com/illerill/voices-test-before-mixing

MasterChief
2020-04-05, 21:00
Kapybara

sumialic
2020-04-05, 21:04
Vad är Criteon baserat på?

sumialic
2020-04-05, 21:05
Hur uttalar man Sumialic? Låter ganska coolt när jag försöker säga det högt, nästan som en mytologisk biologisk organism.

Edit: King Grub-a-dub

Uttalar det Soumi - alic. Lite som en finsk alkoholist.

Brofessorn
2020-04-05, 21:08
Vad tipsar ni om tyskklingande namn för? Det behövs uppenbarligen ett namn med attityd, om man bara lyssnar lite på musiken. Helmut Strudel är inte så jävla passande då.

Ett Orm
2020-04-05, 21:35
Covid 19

trädgårdsmöbel
2020-04-05, 21:46
Vad tipsar ni om tyskklingande namn för? Det behövs uppenbarligen ett namn med attityd, om man bara lyssnar lite på musiken. Helmut Strudel är inte så jävla passande då.

Saknar mina namn attityd? :( Jag tycker de har attityd.

Tolkia
2020-04-05, 21:55
Alltså, genomsnittlig svensks förslag på "tyskklingande namn" har förvisso attityd, men det är lite av den här attityden:

Günther (https://www.youtube.com/watch?v=z13qnzUQwuI)

Benny Hill (https://www.youtube.com/watch?v=tNBL5OMeuno)

Diomedea exulans
2020-04-05, 21:56
Ni snodde du ett av mina förslag juu

Nej, du editade ju in mitt svar i ditt.

Vad är Criteon baserat på?

Critical chameleon.

sumialic
2020-04-05, 22:06
Nej, du editade ju in mitt svar i ditt.



Critical chameleon.

Aha, vad smarta ni var då :)

Väldigt svårt för någon att dra den kopplingen dock :P

Alltså jag vete fan. Än så länge gillar jag Critical Chameleon. Är det så illa? Lät så bra tills flashback kom och sa att det inte var uppfinningsrikt.

Visst, jag gillar att vara komplicerad och hade gärna kört på något mer avancerat. Har skrivit ner ord som "Quantum" (tänker på kvantmekaniken av att vara på två ställen samtidigt, vilket skulle kunna återspegla flera jag). Tänkte även om man kunde göra något med "mitosis" eller "hydra", men inget som klickar hos mig.

Ett annat alternativ som jag gillade som jag skrivit ner är "echoes of volatility", men låter mer som ett band IMO.

trädgårdsmöbel
2020-04-05, 22:07
Alltså, genomsnittlig svensks förslag på "tyskklingande namn" har förvisso attityd, men det är lite av den här attityden:

]

Ok. Dras associationen till Gunther blir det ju fel, även om jag gillar Gunther.

Diomedea exulans
2020-04-05, 22:09
Alltså jag vete fan. Än så länge gillar jag Critical Chameleon. Är det så illa? Lät så bra tills flashback kom och sa att det inte var uppfinningsrikt.


Nej, men det har mycket fler Googleträffar.

sumialic
2020-04-05, 22:10
Nej, men det har mycket fler Googleträffar.

Ja, det har ett par, men ingen stor konkurrens och ingen som heter det. Två av trådarna jag skapat om artistnamn rankar ganska bra bara dem :D

Gregow
2020-04-05, 22:57
Reverse Polish Globbing

sumialic
2020-04-06, 13:08
Reverse Polish Globbing

Kreativt om inte annat :)

Brofessorn
2020-04-06, 13:20
Varför bashade de Critical Chameleon?

Akerhage
2020-04-06, 13:32
Kanske Chaotic Chamelon istället?

Eller Chaotic Critical Chamelon (CCC)

sumialic
2020-04-06, 13:37
Varför bashade de Critical Chameleon?

"uppfinningsfattigt"

Sen kanske man inte ska ta åt sig för mycket vad någon enstaka person säger, men så klart alltid tråkigt att höra och det får iaf mig att tänka efter lite.

sumialic
2020-04-06, 13:38
Kanske Chaotic Chamelon istället?

Eller Chaotic Critical Chamelon (CCC)

Ja, Chaotic har jag faktiskt tänkt på också. Det vore ett alternativ. Tydligen någon som heter det på youtube redan dock (om det nu har någon betydelse, inte musik).

Starke75an
2020-04-06, 14:12
Namnet Christer Glenning borde vara ledigt nu.

Bob90
2020-04-06, 14:23
Kanske Chaotic Chamelon istället?

Eller Chaotic Critical Chamelon (CCC)

Kände inte att jag kunde lämna dig "hängande" så föreslår naturligtvis Chaotic Critical Chameleon Polyglottism (CCCP) :naughty:*innocent*

StarkaUlf
2020-04-06, 14:30
Chamillionaire.

40plus
2020-04-06, 14:55
Sitter och klurar på ett nytt artistnamn och har skrivit ner tusen förslag, men vet inte om något klickar riktigt. Det bästa jag har so far är "Critical Chameleon", men det blev sågat på flashback :D

Hade verkligen uppskattat lite brainstorming. Kriterier är:

- Ska vara unikt (få/inga google-träffar)

- Lätt att komma ihåg (rulla fint på tungan)

- Beskriva mig/min musik.

Min musik och jag beskrivs: impulsiv, kritisk, mycket tvivel, emotionellt vilse, många personligheter.

Hade varit coolt med någon biologisk organism eller mytologisk figur eller liknande som kan likställas med ovanstående. En tanke är något med "hydra" då denna månghuvade varelse representerar alla mina olika jag (demoner). På flashback nämnde någon "Chromatophore" men jag såg aldrig någon klar koppling när jag googlade på det där. Det lät coolt annars.

Genre är främst hiphop, men senast gjorde jag en pop-låt och kan tänka mig testa lite rock/metal-aktigt med. Men blir nog ofta lite rap inkluderat då också.

Krizter Petterzzonz

sumialic
2020-04-06, 15:45
Krizter Petterzzonz

Baserar ogärna mitt artistnamn på min pappa.

stridis
2020-04-06, 16:54
supercritical d-train.

Om Critical chameleon sågas får vi gå upp...supercritical:d
d-train är hiphop för impulståg. :hbang:


Powermetal har jag ett schysst namn för:
Superior edge alignment.

/svärdseggen då.:hbang: