handdator

Visa fullständig version : Ett litet men viktigt tips såhär med Corona.


trädgårdsmöbel
2020-04-05, 14:24
Jag är ingen doktor, jag har inget mandat att ge någon medicinska råd, men jag känner att det är en sak jag väldigt gärna vill dela med mig av om du eller anhörig insjuknar.

Då sjukvård kanske inte finns att tillgå, ingen hjälp kommer, 112 och 1177 är överbelastad och kommer du fram blir du sannolikt tillsagd att stanna hemma, så är du faktiskt eventuellt helt utlämnad till dig själv.

När man blir sjuk, riktigt sjuk vill man helst ligga som ett kolli i sängen eller soffan. Detta, att ligga där som ett kolli är något som i sig är riktigt kasst för lungorna och syresättningen (Källa på det? Din mamma!) så jag kan inte poängtera detta tillräckligt: Byt ställning!.

Sitt upp, vänd dig, sitt på olika sätt. Ligg INTE som ett kolli. Är någon annan sjuk, låt INTE den personen ligga som ett kolli. TVINGA henne eller honom att sitta upp, vända sig. Detta med ett par timmars intervaller.

LIGG INTE SOM ETT KOLLI. LÅT INTE ANHÖRIGA HELLER LIGGA SOM KOLLIN.

Plenty of fluids och ligg inte som kollin utan byt ställning, varva med att sitta upp. Nu överlever vi detta, tack för mig.

PS: Den som säger "källa på det?" blir plundrad först när plundringarna startar.

r3mpuh
2020-04-05, 14:26
Hur ligger man som ett kolli? *jorgen*

elektronikfreak
2020-04-05, 15:30
Hur ligger man som ett kolli? *jorgen*
Man rör sig inte nämnvärt mycket i sängen utan ligger mer som om man låg och sov eller som avliden skulle jag tro. ;)

Scratch89
2020-04-05, 16:17
Du har rätt och behöver inte be om källa. Lungorna fungerar som bäst om man byter ställning och helst ska man egentligen vara upprätt sittande för att lungorna ska kunna expandera och ventilera ordentligt.

Klein
2020-04-05, 17:11
Du har rätt och behöver inte be om källa. Lungorna fungerar som bäst om man byter ställning och helst ska man egentligen vara upprätt sittande för att lungorna ska kunna expandera och ventilera ordentligt.

Kanske en poäng i att ha en massa kuddar i sängen då så att man sover och vilar mer sittande än liggande.

BjornS
2020-04-05, 18:03
Tycker det är bra att det kommer konstruktiva tips för vård hemma när det är något som majoriteten kommer behöva göra

Här kommer en "källa" där de säger samma sak
https://www.youtube.com/watch?v=DAjLdCPIgY0&feature=youtu.be&t=765

BrunoC
2020-04-05, 19:14
På tal om det så har jag faktiskt lyssnat på en del podcasts och läst mig en hel del om det här kring andning och förstått att många av oss gör det rätt fel och tar för korta och snabba andetag. Det ligger mer i det ämnet än vad man kan tro.

Har köpt några luftrenare också och det lär ju hjälpa lite i det här syftet också. Fan, tänk om folk hade varit sjuka och tvungna att vara i karantän med +30 grader. Många ställen i Sydeuropa har ju knappt några AC, det hade blivit jobbigt!

Wrenchgirl
2020-04-06, 05:17
Helt riktigt. Det är ju därför som personer som ligger på sjukhus får en vattenflaska att blåsa i för att hålla igång lungorna.

r1kkie
2020-04-06, 06:02
Jag är ingen doktor, jag har inget mandat att ge någon medicinska råd, men jag känner att det är en sak jag väldigt gärna vill dela med mig av om du eller anhörig insjuknar.

Då sjukvård kanske inte finns att tillgå, ingen hjälp kommer, 112 och 1177 är överbelastad och kommer du fram blir du sannolikt tillsagd att stanna hemma, så är du faktiskt eventuellt helt utlämnad till dig själv.

När man blir sjuk, riktigt sjuk vill man helst ligga som ett kolli i sängen eller soffan. Detta, att ligga där som ett kolli är något som i sig är riktigt kasst för lungorna och syresättningen (Källa på det? Din mamma!) så jag kan inte poängtera detta tillräckligt: Byt ställning!.

Sitt upp, vänd dig, sitt på olika sätt. Ligg INTE som ett kolli. Är någon annan sjuk, låt INTE den personen ligga som ett kolli. TVINGA henne eller honom att sitta upp, vända sig. Detta med ett par timmars intervaller.

LIGG INTE SOM ETT KOLLI. LÅT INTE ANHÖRIGA HELLER LIGGA SOM KOLLIN.

Plenty of fluids och ligg inte som kollin utan byt ställning, varva med att sitta upp. Nu överlever vi detta, tack för mig.

PS: Den som säger "källa på det?" blir plundrad först när plundringarna startar.

Har man inga andningsvårigheter så who the fuck cares. Ligga som ett kolli å sova av sig sjukdomen, win win. :)

trädgårdsmöbel
2020-04-06, 06:36
Har man inga andningsvårigheter så who the fuck cares. Ligga som ett kolli å sova av sig sjukdomen, win win. :)

Nej! Ligg inte där som ett kolli! Det är så man drar på sig lunginflammation efter influensa annars. Det är faktiskt en risk att du dör av det, särskilt när du inte kanske har sjukvård att tillgå.

Så i fucking care. Det är inte win win, det är death-death. Ligg inte där som ett kolli!

Scratch89
2020-04-06, 06:42
Nej! Ligg inte där som ett kolli! Det är så man drar på sig lunginflammation efter influensa annars. Det är faktiskt en risk att du dör av det, särskilt när du inte kanske har sjukvård att tillgå.

Så i fucking care. Det är inte win win, det är death-death. Ligg inte där som ett kolli!

Sant!
Det är inte ovanligt att folk som varit sjuka i influensa överlever influensan men dör av sekundär lunginflammation.