handdator

Visa fullständig version : Hur viktigt är luftkvalitet för hälsan?


BrunoC
2020-04-05, 14:14
Tjena

Jag märker av dålig luft ibland och upplever ibland att mina andningsmuskler får arbeta hårt och hur skönt det blir när jag släpper in lite frisk luft. Så igår gjorde jag lite av ett impulsköp på flera tusen i några luftrenare (kan återkomma med recension ifall det skulle finnas intresse).

Ändå upplever jag Sverige ha överlägset bäst luft av alla länder jag varit i. När jag var i vissa ställen i Italien, Bosnien och Makedonien tyckte jag mig sova sämre och det krävdes mer energi för varje andetag.

Hur som helst, det fick mig att fundera kring vad vetenskapen säger idag om luftkvalitet och sånt? Vilken roll spelar viktig luft för hälsa och t. ex. sömn och prestation?

Brofessorn
2020-04-05, 14:19
Återkom gärna med recension, vad köpte du för någon?

Jag tycker om att ha fönstrena öppna för frisk luft, men med pollenallergi och vår kommer det inte på fråga, så en luftrenare kanske hade varit något.

BrunoC
2020-04-05, 15:06
Ok, det ska jag. :)

Jag köpte:

Xiaomi Mi Air Purifier Pro
Xiaomi Mi Air Purifier 3
Xiaomi Mi Air 2S

De har alla s.k. HEPA13-filter (så tar bort 99.95% av alla partiklar) och Pro-versionen har ett kolfilter också och alla påstår sig skydda rummet helt från pollen (har också haft problem med det så det är en annan anledning varför jag köpte).

De rengör beviserligen luften jävligt bra enligt tester jag sett.
Har kikat på Youtube och det är verkligen high tech för att vara 2020, de drar väldigt lite el, kan styras med app, fjärrkontroll (i alla fall 2S) och med röst.
Men nackdelen verkar vara att man blir tvungen att byta filter efter 6 månader.

WbIds_VsM90

qUxp1doFSSQ


https://sv.wikipedia.org/wiki/HEPA-filter

elektronikfreak
2020-04-05, 15:17
Nu bor jag på landet på Öland så jag kanske inte är representativ för folk i allmänhet. Även om vissa påstår att Öland, och i synnerhet östra sidan av ön har väldigt dålig luft p gr av all sjöfart i Östersjön. Tänker naturligtvis på alla styckgods-, frakt-, containerfartyg och oljetankers som går strax utanför Öland på internationellt vatten och som går på superskitig tjockolja med hög svavelhalt. Men rent allmänt tror jag att Sverige och i synnerhet landsbygden har bra luftkvalitet.

Minns när jag bodde i Los Angeles på 1970-talet och luften var underbart klar och fin och man såg solen ute i Santa Monica och Venice Beach men så fort man kom öster om motorvägen som går i nord/sydlig riktning genom L.A. som skiljer kustområdet från downtown och Hollywood och Beverly Hills så kom smogen. Dygnet runt låg den som en dimma över L.A.
Likaså bodde jag i London i början av 1980-talet och på den tiden eldades det mycket med "kol och koks". Tog man på sig en ljus och fin skjorta på morgonen och gick ut några timmar på stan så var skjortan brunsvart när man kom hem.

Tror för övrigt att både Norge och Finland har bra luftkvalitet. I synnerhet ute på landet. Storstäder har väl alltid ett problem med luftkvalitet.

Blaine
2020-04-05, 15:20
Det handlar mer om att luften ska vara ren för att täcka kroppens syrebehov. Ren luft kan då sägas vara av bättre kvalitet. Normalt består luft av omkring 21 % syre, är luften förorenad av olika anledningar (miljö, dålig ventilation) kommer det påverka syreintaget och därav din kropp eftersom syrebehovet inte tillfredsställs.

Syre är trots allt det som får oss att andas och fungera. Inom sjukvård är andning och gasutbyte det som prioriteras högst.

Diomedea exulans
2020-04-05, 16:33
Intressant fråga eftersom min föräldrageneration verkade vara besatta av luftkvalitetens betydelse för hälsa. ”Ut i friska luften” kan ha varit den fras jag hörde oftast som barn. Vilket i och för sig kan ha att göra med att ”gå ut och öka styrka, muskelmassa, uthållighet och koordination och minska kroppsfettet” inte låg lika bra i munnen.

Akerhage
2020-04-06, 08:29
Nu har jag inte kollat dina videos. Men varför köpte du 3 olika saker? Visste du inte vilken som var bäst av dem eller behövs alla tre för att komplettera varandra?

Behöver man ha en i varje rum? Eller räcker sovrummet?

PureWhey
2020-04-06, 09:46
Nu har jag inte kollat dina videos. Men varför köpte du 3 olika saker? Visste du inte vilken som var bäst av dem eller behövs alla tre för att komplettera varandra?

Behöver man ha en i varje rum? Eller räcker sovrummet?

Min lägenhet är ~85m2 och jag kör en i sovrummet under pollensäsong.

Akerhage
2020-04-06, 09:48
Min lägenhet är ~85m2 och jag kör en i sovrummet under pollensäsong.

Märker du skillnad? Kanske skall köpa en sådan själv tänker jag, just för pollenallergin. Låter dem mycket? Eller helt tysta?
Jag har en 3a på 80m² så en i sovrummet tänker jag att jag kan börja med då.

PureWhey
2020-04-06, 09:51
Märker du skillnad? Kanske skall köpa en sådan själv tänker jag, just för pollenallergin. Låter dem mycket? Eller helt tysta?
Jag har en 3a på 80m² så en i sovrummet tänker jag att jag kan börja med då.

Ja lite skillnad tycker jag absolut, svårt att säga hur mycket. Det känns lite lättare på något sätt.

Jag har en "Woods Elfi 150" som jag köpte för några årsedan så den kanske inte är optimal heller. Den beskrivs som mycket tystgående men det skulle jag inte hålla med om. På lägsta nivån är det ett OK lågfrekvent ljud, på högre nivån låter den inte jätteroligt. Brukar ha på den på max när jag inte är hemma.

BrunoC
2020-04-06, 09:55
Nu har jag inte kollat dina videos. Men varför köpte du 3 olika saker? Visste du inte vilken som var bäst av dem eller behövs alla tre för att komplettera varandra?

Behöver man ha en i varje rum? Eller räcker sovrummet?

En tar ytor upp till 37m^2 medan de andra två 31 och 60^2.
Har tänkt använda en i lägenheten och de övriga 2 i sommarhuset och tyckte det verkade rimligt med tanke på ytorna som ska täckas och vad jag var villig att betala för det.

Akerhage
2020-04-06, 10:18
En tar ytor upp till 37m^2 medan de andra två 31 och 60^2.
Har tänkt använda en i lägenheten och de övriga 2 i sommarhuset och tyckte det verkade rimligt med tanke på ytorna som ska täckas och vad jag var villig att betala för det.

Du får gärna skriva lite vad du tycker om ditt inköp. Gärna även hur tyst dom går. Woods Elfi lät lite väl högt tyckte jag. Xiaomi är intressant. Man brukar få bra saker för pengarna vad jag läst mig till.

BrunoC
2020-04-22, 22:00
Så nu har jag prövat luftrenare i två veckor och jag kan inte rekommendera dessa nog.
Det är en märkbar skillnad.

I synnerhet när jag vaknar på morgnarna märker jag mig ha mer energi, i synnerhet kroppen, så det verkar som jag återhämtar mig från gymmet bättre.

Har låtit familjen testa också och de säger samma sak, det är underbart. :)

Bifftek
2020-04-22, 22:29
Har du märkt ifall det blivit mindre damm?

Don H
2020-04-22, 22:35
Tänker naturligtvis på alla styckgods-, frakt-, containerfartyg och oljetankers som går strax utanför Öland på internationellt vatten och som går på superskitig tjockolja med hög svavelhalt..

Nej

Klein
2020-04-22, 22:36
Så nu har jag prövat luftrenare i två veckor och jag kan inte rekommendera dessa nog.
Det är en märkbar skillnad.

I synnerhet när jag vaknar på morgnarna märker jag mig ha mer energi, i synnerhet kroppen, så det verkar som jag återhämtar mig från gymmet bättre.

Har låtit familjen testa också och de säger samma sak, det är underbart. :)

Placebo :d

BrunoC
2020-04-22, 22:38
Har du märkt ifall det blivit mindre damm?

Du menar dammråttor och så? För tidigt att säga men t. ex. i dag så lyste solen in genom fönstret och jag såg en hel del partiklar i luften sväva omkring, men så vred jag på högsta i en kvart och allt var borta. Normalt brukar jag alltid kunna se lite grann men nu försvann allt. Men nackdelen ifall man kör på max är ju att den låter en del då men det går i alla fall rätt snabbt.

Men om man betänkar att du ska andas resten av ditt liv och har en jävligt många andetag kvar att göra och att du förmodligen kommer ta de flesta på ett och samma ställe (hemma), så vill jag påstå att ~1500 är en jävligt prisvärd investering för bra luft.
Jag tittade på filtret tidigare också och fick en chock av allt damm och lort som var där. Och om det inte var där så hade det väl varit i mina lungor.

BrunoC
2020-04-22, 22:49
Placebo :d

Hittade någon studie idag där man konstaderade samma sak med frisk luft och att bli mer utvilad. Ska leta upp den igen och posta i tråden snart, sen ska du bli tvingad till att göra avbön här.

Klein
2020-04-22, 23:28
Hittade någon studie idag där man konstaderade samma sak med frisk luft och att bli mer utvilad. Ska leta upp den igen och posta i tråden snart, sen ska du bli tvingad till att göra avbön här.

Jag vet att man sover bättre om luften är "friskare" eftersom det helt enkelt är enklare att andas. Damm ökar säkerligen risken för nästäppa för många. Det känns dock väldigt kitschigt med en separat maskin. Man kan ju tycka att det borde vara inbyggt i ventilationssystemet.

lillaPiggy
2020-04-22, 23:32
Du får gärna skriva lite vad du tycker om ditt inköp. Gärna även hur tyst dom går. Woods Elfi lät lite väl högt tyckte jag. Xiaomi är intressant. Man brukar få bra saker för pengarna vad jag läst mig till.

jag har en Coway AP-1018f, köpte den för främst pollen allergin och tycker att den funkar lite som allergimedicin, man är allergisk oavsett om man tar den men det är lite värre om man inte tar den. Med det sagt så tycker jag den var värd pengarna även om effekten är liten.

jag trodde ljudet skulle störa för jag har den i sovrummet men jag har inte märkt av den alls. Ljudet är konstant så jag blev van väldigt fort
edit: den låter inte mycket heller, jag är vanligtvis känslig för ljud när jag ska sova

Akerhage
2020-04-23, 07:16
Så nu har jag prövat luftrenare i två veckor och jag kan inte rekommendera dessa nog.
Det är en märkbar skillnad.

I synnerhet när jag vaknar på morgnarna märker jag mig ha mer energi, i synnerhet kroppen, så det verkar som jag återhämtar mig från gymmet bättre.

Har låtit familjen testa också och de säger samma sak, det är underbart. :)

Fan vad grymt, jag skall med köpa sådana här tänker jag.
Räcker det att ha i sovrummet tror du till att börja med? Vilken körde du isf där?
Tar detta även bort kvalster/damm för en som är allergisk mot sådant, eller sitter det ändå fast i sängkläderna?

I Sverige nu säljs Xiaomi Mi Air Purifier 2h, vet inte om det är samma som 2S eller kanske nästkommande modell?

Kör man den konstant under hela dagen eller bara innan sängdax isf? Hur ser ditt schema ut?
Och, hur ofta byter man filter? (vid normal användning) Jag såg att bara filtret kostar 499kr.

PureWhey
2020-04-23, 07:22
Är också allergisk mot kvalster/damm, skulle säga att robotdammsugare som går varje dag känns bättre mot det samt att det sitter fast i sängkläderna så att byta dessa lite oftare. Inte heller köra dunmaterial på sänggrejorna utan syntetiskt, framför allt på kuddarna.

Anders The Peak
2020-04-23, 07:41
Personligen tror jag att vi påverkas negativt av föroreningarna i luft och vatten. I storstadsregionerna tror jag att det blir mängder som går att mäta i både luft och vatten.

Kunde vara roligt att höra jämförelser från personer som bor i glesbygd utan större industrier med och exempelvis Sthlm/GBG/Malmö/Sundsvall/Örnsköldsvik. Menar hur de upplever hur luft och vatten påverkar. Går säkert göra studier på populationsnivå.

Akerhage
2020-04-23, 07:42
Är också allergisk mot kvalster/damm, skulle säga att robotdammsugare som går varje dag känns bättre mot det samt att det sitter fast i sängkläderna så att byta dessa lite oftare. Inte heller köra dunmaterial på sänggrejorna utan syntetiskt, framför allt på kuddarna.

Jag hade en Neato Botvac Connected innan men sålde den då jag blev vansinnig på skiten. Den fastnade överallt och krånglade. (Då hade jag ändå dammsugarsäkrat lägenheten). Så var tvungen att vara hemma när den var igång för att rätta till den, fixa borsthuvudet osv. Den lät som fan med och tog över 1h att dammsuga lägenheten. Kanske kan testa en Xiaomi dammsugare med dock, läst bra om dem och har precis köpt en xiaomi mobil.

PureWhey
2020-04-23, 08:17
Jag hade en Neato Botvac Connected innan men sålde den då jag blev vansinnig på skiten. Den fastnade överallt och krånglade. (Då hade jag ändå dammsugarsäkrat lägenheten). Så var tvungen att vara hemma när den var igång för att rätta till den, fixa borsthuvudet osv. Den lät som fan med och tog över 1h att dammsuga lägenheten. Kanske kan testa en Xiaomi dammsugare med dock, läst bra om dem och har precis köpt en xiaomi mobil.Jag har xiaomi-dammsugare, den är grym. Hade en kärcher innan som var värdelös.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk

Wain
2020-04-23, 09:02
Jag hade en Neato Botvac Connected innan men sålde den då jag blev vansinnig på skiten. Den fastnade överallt och krånglade. (Då hade jag ändå dammsugarsäkrat lägenheten). Så var tvungen att vara hemma när den var igång för att rätta till den, fixa borsthuvudet osv. Den lät som fan med och tog över 1h att dammsuga lägenheten. Kanske kan testa en Xiaomi dammsugare med dock, läst bra om dem och har precis köpt en xiaomi mobil.

Har en Neato som fungerar utmärkt och aldrig fastnar och då har jag inte dammsugarsäkrat lägenheten på något speciellt sätt. Tar lite tid, men det är ju bara för att den är noggrann och kör två gånger över all yta.

Ett Orm
2020-04-23, 09:20
Jag har xiaomi-dammsugare, den är grym. Hade en kärcher innan som var värdelös.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Länk? Är också sugen på en robot.
Hur lågt kan det vara, kan den ta sig under soffor som har lite höjd?

Akerhage
2020-04-23, 09:21
Har en Neato som fungerar utmärkt och aldrig fastnar och då har jag inte dammsugarsäkrat lägenheten på något speciellt sätt. Tar lite tid, men det är ju bara för att den är noggrann och kör två gånger över all yta.

Jag har exempelvis stål/silverben på köksstolarna och på sängbordet. Det klarade den inte av, fastnade på dom varenda gång. Sen hade jag då en tjockare rya-matta i vardagsrummet som jag sålt nu. Den klarade inte av att köra på den mattan. Kanske kan testa nu igen då jag flyttat.

StarkaUlf
2020-04-23, 09:43
Har en kompis som har en Xiaomi-sugare också. Fungerar ypperligt i deras hus, har dessutom två hundar. Han är supernöjd med den.

PureWhey
2020-04-23, 09:45
Länk? Är också sugen på en robot.

Hur lågt kan det vara, kan den ta sig under soffor som har lite höjd?Jag har s5an. Kolla specs, gissar på att den är runt 10cm hög.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk

Wain
2020-04-23, 10:38
Jag har exempelvis stål/silverben på köksstolarna och på sängbordet. Det klarade den inte av, fastnade på dom varenda gång. Sen hade jag då en tjockare rya-matta i vardagsrummet som jag sålt nu. Den klarade inte av att köra på den mattan. Kanske kan testa nu igen då jag flyttat.

Tjocka mattor är nog problem för de flesta självgående kan jag tänka mig. En del vet jag har problem med möbler som är precis så höga att de inte stoppar roboten att köra under men är tillräckligt låga för att roboten skall fastna.

BrunoC
2020-04-23, 11:00
Fan vad grymt, jag skall med köpa sådana här tänker jag.
Räcker det att ha i sovrummet tror du till att börja med? Vilken körde du isf där?
Tar detta även bort kvalster/damm för en som är allergisk mot sådant, eller sitter det ändå fast i sängkläderna?

I Sverige nu säljs Xiaomi Mi Air Purifier 2h, vet inte om det är samma som 2S eller kanske nästkommande modell?

Kör man den konstant under hela dagen eller bara innan sängdax isf? Hur ser ditt schema ut?
Och, hur ofta byter man filter? (vid normal användning) Jag såg att bara filtret kostar 499kr.

2H tycks vara 2-modellen för Europa, eller nåt, för av någon anledning slutade Netonnet och CDON precis att sälja 2S. 2H är som 2S men har ingen display och mindre precis partikelsensor.

Jag har sett folk på Youtube som själva har rengjort filtret istället för att köpa nytt men annars är det ett nytt filter ungefär var 6:e månad.

Och det finns 3 olika filter man kan köpa; ett lila "bakteriefilter", ett standardfilter (HEPA 13 tror jag, så den ska även ta partiklar på coronas nivå). Det finns också ett kolfilter, som kan sättas inuti standard eller bakteriefiltret, som man använder samtidigt, det ska vara bättre för att ta bort odörer och rök utifrån vad jag har läst mig till.

https://thewirecutter.com/blog/can-hepa-air-purifiers-capture-coronavirus/

delta_mats
2020-04-23, 11:06
Nytt filter var sjätte månad. Är det om luftrenaren används dygnet runt? Eller några timmar varje dag?

BrunoC
2020-04-23, 11:12
Nytt filter var sjätte månad. Är det om luftrenaren används dygnet runt? Eller några timmar varje dag?

Beror nog helt på. Ifall det är väldigt mycket damm och smuts kan det gå fortare då filret snabbt samlar på sig saker och vice versa men 6 månader sa man var genomsnitt och det tycks stämma överens med de luftrenare jag köpt. Har använts i 2 veckor och det står att jag har ett halvår kvar.

Min mor röker flera gånger per dag och mätaren på hennes går upp till +600 varje gång hon gör det (normalt ligger den runt 5-30) och på den som är där så sjunker procenten (på filtrets livsstid) med typ 1% varannan dag.

PureWhey
2020-04-23, 11:12
Nytt filter var sjätte månad. Är det om luftrenaren används dygnet runt? Eller några timmar varje dag?

Skulle gissa dygnet runt och beroende på vart man bor. Tror man kan inspektera det visuellt och se hur "smutsigt" det blivit.

delta_mats
2020-04-23, 11:19
Skulle gissa dygnet runt och beroende på vart man bor. Tror man kan inspektera det visuellt och se hur "smutsigt" det blivit.

Okej, rätt bra livslängd ändå.

Akerhage
2020-04-23, 12:24
Jag slog till!

Köpte på CDON med avbetalning helt räntefritt/kostnadsfritt nu;

1st Xiaomi Mi Air Purifier 2H - Luftrenare
1st Xiaomi Roborock S6 Vit - Robotdammsugare

Fredszky
2020-04-23, 12:32
Jag slog till!

Köpte på CDON med avbetalning helt räntefritt/kostnadsfritt nu;

1st Xiaomi Mi Air Purifier 2H - Luftrenare
1st Xiaomi Roborock S6 Vit - Robotdammsugare

Passa dig så inte folkhälsmyndigheten får nys om att du har en kliniskt steril miljö sen, de kan tvångsdumpa coronapatienter i ditt sovrum, förlägga akutuoperationer på ditt köksbord, o.s.v.

Brofessorn
2020-04-23, 12:36
Jag slog till!

Köpte på CDON med avbetalning helt räntefritt/kostnadsfritt nu;

1st Xiaomi Mi Air Purifier 2H - Luftrenare
1st Xiaomi Roborock S6 Vit - Robotdammsugare

Recensera dem gärna om ett tag.

Blev rejält sugen nu så kanske köper en luftrenare nu jag med.

Akerhage
2020-04-23, 12:41
Passa dig så inte folkhälsmyndigheten får nys om att du har en kliniskt steril miljö sen, de kan tvångsdumpa coronapatienter i ditt sovrum, förlägga akutuoperationer på ditt köksbord, o.s.v.

Jag separerar från min sambo just nu, men en fett hög hyra, så dom kan gärna slänga in 1-2st så länge dom betalar för sig :D

Recensera dem gärna om ett tag.

Blev rejält sugen nu så kanske köper en luftrenare nu jag med.

Det skall jag fixa! Återkommer i tråden här om några veckor.

BrunoC
2020-04-23, 12:51
Jag slog till!

Köpte på CDON med avbetalning helt räntefritt/kostnadsfritt nu;

1st Xiaomi Mi Air Purifier 2H - Luftrenare
1st Xiaomi Roborock S6 Vit - Robotdammsugare

Najs! Dags att tanka ner Mi Home-appen då. Har du Alexa, Google Home eller liknande kan du sen koppla ihop det så robotdammsugaren och luftrenaren svarar på röstkommandon men man måste välja region Kina för att det ska funka av nån anledning.

För övrigt har jag också hört av andra att Roborock S6 ska vara jävligt bra.

StarkaUlf
2020-04-23, 12:54
Najs! Dags att tanka ner Mi Home-appen då. Har du Alexa, Google Home eller liknande kan du sen koppla ihop det så robotdammsugaren och luftrenaren svarar på röstkommandon men man måste välja region Kina för att det ska funka av nån anledning.

Konichiwa.

kalle_kula
2020-04-23, 19:14
Om luftrenaren står på autoläge känner den av när man lägger av en smygare på kvällen i sovrummet och drar igång på maxvarv :laugh:

delta_mats
2020-04-23, 22:23
Om luftrenaren står på autoläge känner den av när man lägger av en smygare på kvällen i sovrummet och drar igång på maxvarv :laugh:

Om du trycker av en brakare rakt i insuget så kan du se hur nivån för filtret sjunker med några procent direkt.

Akerhage
2020-04-25, 11:32
Redan nu har dammsugare fastnat flera gånger. Bara på min matta 3 gånger?

https://i.imgur.com/sdiS0iz.jpg
https://i.imgur.com/5gPVWun.jpg

Verkar som att den borsten liksom borrar in sig i mattan så fastnar den där?
Detta är ju verkligen inte någon tjock matta utan en standardmatta, så det skall väl absolut fungera?

https://i.imgur.com/xGobgWF.jpg

PureWhey
2020-04-27, 12:44
Redan nu har dammsugare fastnat flera gånger. Bara på min matta 3 gånger?

Verkar som att den borsten liksom borrar in sig i mattan så fastnar den där?
Detta är ju verkligen inte någon tjock matta utan en standardmatta, så det skall väl absolut fungera?

]

Hmm, det där ser konstigt ut. Har den fastnat på bilden? Mattan ser inte så tjock ut, nog jämförlig med vad jag har och min har inte fastnat någon gång.

Hmm.

Har du aktiverat matt-läge? Vad kör du i för "tempo" eller vad man skall kalla det?

svenbanan
2020-04-27, 12:56
Inte för att jag vet nåt om dammsugarrobotar, men jag tycker inte det känns märkligt att den har svårt att ta sig fram med så små hjul på en sådan ryamatta. Men de kanske är bättre på terrängkörning än vad jag skulle gissat.

Akerhage
2020-04-27, 12:58
Hmm, det där ser konstigt ut. Har den fastnat på bilden? Mattan ser inte så tjock ut, nog jämförlig med vad jag har och min har inte fastnat någon gång.

Hmm.

Har du aktiverat matt-läge? Vad kör du i för "tempo" eller vad man skall kalla det?

Jag kör standardtempo och mattläget är aktiverat. Jag såg att det finns andra tidigare modell av sidoborstar som bara har 3st spröt eller vad man skall kalla det. För det är ju den borsten som gräver sig in i mattan och då fastnar roboten där. Min borste har 5 spröt nu och varje spröt är delat med. Tror inte de gamla borstarna är designade så. På bilden satt den fast ja, den fastnade på mattan 3 gånger och den tog väldigt mycket tid på sig totalt att vara på mattan med.

Inte för att jag vet nåt om dammsugarrobotar, men jag tycker inte det känns märkligt att den har svårt att ta sig fram med så små hjul på en sådan ryamatta. Men de kanske är bättre på terrängkörning än vad jag skulle gissat.

Hjulen i sig är inget problem här iaf, den klarar att köra där, det är den dumma borsten som gräver ner sig i mattan och får roboten att fastna.

PureWhey
2020-04-27, 13:04
Jag kör standardtempo och mattläget är aktiverat. Jag såg att det finns andra tidigare modell av sidoborstar som bara har 3st spröt eller vad man skall kalla det. För det är ju den borsten som gräver sig in i mattan och då fastnar roboten där. Min borste har 5 spröt nu och varje spröt är delat med. Tror inte de gamla borstarna är designade så. På bilden satt den fast ja, den fastnade på mattan 3 gånger och den tog väldigt mycket tid på sig totalt att vara på mattan med.



Jaha okay. Jag kikade på min nu och den har 3 stycken. Du kan få låna min med 3 en snabbis om du vill och se ifall det funkar bättre, om det funkar kan du ju bara klippa av 2? :D

Kanske pröva utan borsten alls först för att se om det funkar?

Akerhage
2020-04-27, 13:15
Jaha okay. Jag kikade på min nu och den har 3 stycken. Du kan få låna min med 3 en snabbis om du vill och se ifall det funkar bättre, om det funkar kan du ju bara klippa av 2? :D

Kanske pröva utan borsten alls först för att se om det funkar?

Tack för det! Jag har skrivit och frågat Xiaomi nu här om varför dom tror den fastnar. Hittade ett paket med 2st borstar med 3 strå, var inte så dyrt så kan chansa isf att köpa!

PureWhey
2020-04-27, 13:17
Tack för det! Jag har skrivit och frågat Xiaomi nu här om varför dom tror den fastnar. Hittade ett paket med 2st borstar med 3 strå, var inte så dyrt så kan chansa isf att köpa!

Alright. Hoppas det funkar. Jag skulle i alla fall prövat utan en gång och se om det funkar :thumbup:

Akerhage
2020-04-27, 13:25
Alright. Hoppas det funkar. Jag skulle i alla fall prövat utan en gång och se om det funkar :thumbup:

yes skall testa det hemma sen! Om den klarar att åka utan sin borste överhuvudtaget? Dock vill man ju ha borsten på och inte behöva ta bort den för att mattan skall dammsugas.
Verkar vara väldigt olika priser på de här borstarna, från 119kr-300kr för samma sak + 50kr frakt typ. Säljs dom i en fysisk butik?

Akerhage
2020-04-27, 16:01
Attans, den klarar inte köksstolarna heller, precis samma som Neaton inte klarade. DEn stannade här efter att ha försökt i ca 5-7min på samma ställe.

Hade hoppats den skulle klara av det, är ju inte lönt att man skall behöva ställa upp stolarna varje gång man skall dammsuga. Kan ju iof göra en No-Go-Zone vid köksbordet och vardagsrumsbordet. Men trist att man då ändå skall behöva plocka fram sin dammsugare för att ta där.

https://i.imgur.com/eoz3yX4.jpg

PureWhey
2020-04-27, 16:04
Nja det där såg besvärligare ut.

Liten no go zone och flytta stolarna nån gång i veckan och köra där? Något sånt skulle jag nog gjort iaf.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk

Akerhage
2020-04-27, 16:15
Kanske köper nya stolar och köksbord istället =)

svenbanan
2020-04-27, 16:56
Elda upp mattan och släng ut inredningen! Sen kan du ha roboten körades för fulla blås 24/7 i lägenheten. Det kommer inte finnas ett dammkorn. Men du kan nog inte bo där, för då kommer du vara ivägen för roboten.

Brofessorn
2020-04-27, 17:04
Elda upp mattan och släng ut inredningen! Sen kan du ha roboten körades för fulla blås 24/7 i lägenheten. Det kommer inte finnas ett dammkorn. Men du kan nog inte bo där, för då kommer du vara ivägen för roboten.

Hur tänker du ett eldning av mattor ska förbättra luftkvaliteten? Jag vet ingenting om eldning, men jag Googlade lite och tydligen ska även eldning av material som uppfattas "naturligt" vara hälsovådligt. Kan ge en 30-procentig ökning av risk att drabbas av demenssjukdomar, utöver skadan på lungorna.

skyffelmördarn
2020-04-27, 17:04
Elda upp mattan och släng ut inredningen! Sen kan du ha roboten körades för fulla blås 24/7 i lägenheten. Det kommer inte finnas ett dammkorn. Men du kan nog inte bo där, för då kommer du vara ivägen för roboten.

Lägg in plastmatta i hela lägenheten och sen gör du en golvbrunn i mitten och när det är dags att städa blåser du bara av hela golvet med högtryck.

PureWhey
2020-04-27, 17:26
Lägg in plastmatta i hela lägenheten och sen gör du en golvbrunn i mitten och när det är dags att städa blåser du bara av hela golvet med högtryck.

Lägg klinker i hela skiten.

skyffelmördarn
2020-04-27, 18:19
Lägg klinker i hela skiten.

Fogarna är ett helvete.

Langster
2020-04-27, 19:26
Attans, den klarar inte köksstolarna heller, precis samma som Neaton inte klarade. DEn stannade här efter att ha försökt i ca 5-7min på samma ställe.

Hade hoppats den skulle klara av det, är ju inte lönt att man skall behöva ställa upp stolarna varje gång man skall dammsuga. Kan ju iof göra en No-Go-Zone vid köksbordet och vardagsrumsbordet. Men trist att man då ändå skall behöva plocka fram sin dammsugare för att ta där.

https://i.imgur.com/eoz3yX4.jpg

Men alltså, är det där köksstolarna... då menar du att du har den där mattan i köket, där man sitter och käkar. Känns ju rätt olämpligt.

Klein
2020-04-27, 19:39
Men alltså, är det där köksstolarna... då menar du att du har den där mattan i köket, där man sitter och käkar. Känns ju rätt olämpligt.

Äh, allt är relativt:

https://i.ytimg.com/vi/kDgsGzkbcDM/maxresdefault.jpg

Don H
2020-04-27, 19:50
Äh, allt är relativt:

https://i.ytimg.com/vi/kDgsGzkbcDM/maxresdefault.jpg

I England kan dem det där med mattor

skyffelmördarn
2020-04-27, 19:50
Men alltså, är det där köksstolarna... då menar du att du har den där mattan i köket, där man sitter och käkar. Känns ju rätt olämpligt.

Vissa stoppar ju maten i munnen också när dom äter och inte på golvet.

Langster
2020-04-27, 20:41
Vissa stoppar ju maten i munnen också när dom äter och inte på golvet.

Vissa ja. Hoppas alla som råkar komma på besök osv är sådana då!

Vinter
2020-04-27, 20:50
Vissa stoppar ju maten i munnen också när dom äter och inte på golvet.

Nja du, har nog lika stor chans att stoppa ansamling av rester i mattan som att stoppa damm att bildas i din källare. Den typ av matta brukar väl vara godis för kvalster etc?

Akerhage
2020-04-28, 09:21
Jävla dammsugare, minst lika värdelös som neaton. Jag har inga prytslar på golv eller liknande, inga konstiga möbler etc. Men dammsugaren fastnar i vardagsrummet, i köket, i sovrummet etc. Nu sitter den i sovrummet fast, antagligen fastnat på ett sängbord där som har silverben på sig.

Undra om man får lämna tillbaks den om den är använd?

G.W
2020-04-28, 09:26
Lyft upp stolarna på bordet då du ska köra dammsugaren:laugh::laugh::laugh::laugh:

Akerhage
2020-04-28, 09:30
Lyft upp stolarna på bordet då du ska köra dammsugaren:laugh::laugh::laugh::laugh:

Och ta bort mattorna och lyfta upp sängbordet på sängen? :)

G.W
2020-04-28, 09:40
Och ta bort mattorna och lyfta upp sängbordet på sängen? :)

Ja! :cool:

Wain
2020-04-28, 10:04
Jävla dammsugare, minst lika värdelös som neaton. Jag har inga prytslar på golv eller liknande, inga konstiga möbler etc. Men dammsugaren fastnar i vardagsrummet, i köket, i sovrummet etc. Nu sitter den i sovrummet fast, antagligen fastnat på ett sängbord där som har silverben på sig.

Undra om man får lämna tillbaks den om den är använd?

Du har ju faktiskt ganska speciella möbler med konstiga kurvor som de fastnar på. Men du borde väl kunna reklamera den om du anser att den inte fungerar?

Akerhage
2020-04-28, 12:24
Fick detta till svar;

"Hej.
Tyvärr så kommer den bli nekad pga Hygienartikel.
Du kan testa sälja den privat."

- NO SHIT?!

Så får sälja stolarna istället o köpa vanliga. Och köpa nya sängbord.

Brofessorn
2020-04-28, 12:26
Du har ganska fräsig stil på möblerna och inredningen. Lite spejsig, liksom. Har stilen något särskilt namn?

Akerhage
2020-04-28, 12:32
Du har ganska fräsig stil på möblerna och inredningen. Lite spejsig, liksom. Har stilen något särskilt namn?

Ingen aning, jag har bara köpt det som min sambo/exsambo velat ha :)

Men alltså, är det där köksstolarna... då menar du att du har den där mattan i köket, där man sitter och käkar. Känns ju rätt olämpligt.
Ja, men jag äter aldrig vid köksbordet ändå, det står liksom bara där för syns skull.

delta_mats
2020-04-28, 12:35
Fick detta till svar;

"Hej.
Tyvärr så kommer den bli nekad pga Hygienartikel.
Du kan testa sälja den privat."

- NO SHIT?!

Så får sälja stolarna istället o köpa vanliga. Och köpa nya sängbord.


Men alltså. Kör du dammsugaren 2 ggr i veckan kan du ju lyfta bort det som står i vägen. Tar väl ungefär 2 min att göra? Ganska liten uppoffring ändå. Man måste väl ändå anpassa möbleringen oavsett möbler om man har en robotdammsugare.

Brofessorn
2020-04-28, 12:37
Ingår ett luftfilter i Xiaomi-renarna? Funderar på om man behöver köpa med ett redan nu.

Akerhage
2020-04-28, 12:43
Men alltså. Kör du dammsugaren 2 ggr i veckan kan du ju lyfta bort det som står i vägen. Tar väl ungefär 2 min att göra? Ganska liten uppoffring ändå. Man måste väl ändå anpassa möbleringen oavsett möbler om man har en robotdammsugare.

Tanken var att dammsuga typ varje dag där hemma, och att då göra det så smidigt och enkelt som möjligt. Stolarna får knappt plats på bordet och känns mer meckigt hålla på ställa upp och ner stolar varje gång än att isf själv dammsuga. Men jag hade kunnat tänka mig möblera om faktiskt och byta ut saker för att göra det så smidigt som möjligt.
Skall väl ändå flytta nu då jag o sambon bryter upp här, så kan slänga stolarna då och köpa nya :)

Akerhage
2020-04-28, 12:43
Ingår ett luftfilter i Xiaomi-renarna? Funderar på om man behöver köpa med ett redan nu.

Ingår bara det som sitter i den. Inget extra. Men dom skall väl räcka ett halvår enligt tråden här?

Brofessorn
2020-04-28, 12:49
Ingår bara det som sitter i den. Inget extra. Men dom skall väl räcka ett halvår enligt tråden här?

Grymt. Tänkte om det var som med produkter som kommer utan några batterier.

Drog hem en Xiaomi Mi Air Purifier 2H från Inet nu. Uppskattas komma imorgon, spännande.

delta_mats
2020-04-28, 12:53
Tanken var att dammsuga typ varje dag där hemma, och att då göra det så smidigt och enkelt som möjligt. Stolarna får knappt plats på bordet och känns mer meckigt hålla på ställa upp och ner stolar varje gång än att isf själv dammsuga. Men jag hade kunnat tänka mig möblera om faktiskt och byta ut saker för att göra det så smidigt som möjligt.
Skall väl ändå flytta nu då jag o sambon bryter upp här, så kan slänga stolarna då och köpa nya :)

Okej, då förstår jag ditt dilemma. Funderar också på en robot, men inser att jag är i samma sits som dig. Bekvämast är såklart att inte behöva röra något i möblemanget.

delta_mats
2020-04-28, 12:57
Läste om denna luftrenare vilket har presterat bra i test. Är ju dyrare än Xiomin som nämnts här, vet inte hur de står sig mot varandra dock?

Coway AP-1008CH

Brofessorn
2020-04-29, 11:05
Fick hem min Xiaomi Mi Air Purifier 2H nu. Stilren, något som kan stå framme utan problem. Bara att plugga in i uttaget så är man igång. Satte den på auto, väldigt tyst. Satt på vad jag tror är maxhastigheten, mer högljudd än vad man vill ha igång hela tiden men inte så farligt under kortare perioder.

Hade fönstret öppet innan, så det var lite pollendamm som flöt runt i luften. När jag satt på renaren såg man hur det började röra sig i dess riktning, häftigt. Får se om man märker någon skillnad på allergi och sömn. Testade att ställa mig ovanför luftblåset och andas in, kändes som väldigt frisk luft.

Langster
2020-04-29, 11:33
Man kan också hyra in en robot vid namn Olga från polen, hon flyttar på stolarna.

delta_mats
2020-04-29, 11:38
Någon måste prova fisa i luftintaget och se vad som händer!

StarkaUlf
2020-04-29, 14:50
Fick hem min Xiaomi Mi Air Purifier 2H nu. Stilren, något som kan stå framme utan problem. Bara att plugga in i uttaget så är man igång. Satte den på auto, väldigt tyst. Satt på vad jag tror är maxhastigheten, mer högljudd än vad man vill ha igång hela tiden men inte så farligt under kortare perioder.

Hade fönstret öppet innan, så det var lite pollendamm som flöt runt i luften. När jag satt på renaren såg man hur det började röra sig i dess riktning, häftigt. Får se om man märker någon skillnad på allergi och sömn. Testade att ställa mig ovanför luftblåset och andas in, kändes som väldigt frisk luft.

Hur många kvadratmeter täcker en sån luftrenare? :) Kanske man inhandlar en till lägenheten.

Brofessorn
2020-04-29, 14:56
Hur många kvadratmeter täcker en sån luftrenare? :) Kanske man inhandlar en till lägenheten.

Enligt produktbeskrivningen för min modell kan den rena rum upp till 31 kvm. Men jag noterade att andra modeller täckte över dubbla den ytan för kanske en femhunka mer i inköpspris.

https://www.inet.se/produkt/6601211/xiaomi-mi-air-purifier-2h#specifikationer

StarkaUlf
2020-04-29, 15:01
Enligt produktbeskrivningen för min modell kan den rena rum upp till 31 kvm. Men jag noterade att andra modeller täckte över dubbla den ytan för kanske en femhunka mer i inköpspris.

https://www.inet.se/produkt/6601211/xiaomi-mi-air-purifier-2h#specifikationer

31 räcker för mig, tack! :) Då ska jag fundera på en liten rackare.

PureWhey
2020-04-29, 15:12
Man kan också hyra in en robot vid namn Olga från polen, hon flyttar på stolarna.Kan man styra henne i en app?

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk

svenbanan
2020-04-29, 16:07
Kan man styra henne i en app?

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk

Inga problem

nvoPzkYke78

skyffelmördarn
2020-04-29, 17:38
Kan man styra henne i en app?

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk

SMS är väl en app?

Kan ingen svara på om det blir mindre damm hemma?

Brofessorn
2020-04-29, 17:45
SMS är väl en app?

Kan ingen svara på om det blir mindre damm hemma?

Vad menar du med damm? Jag märkte att det där svävande dammet som alltid syns i fel solljus försvann på en gång. Väldigt coolt.

skyffelmördarn
2020-04-29, 17:48
Vad menar du med damm? Jag märkte att det där svävande dammet som alltid syns i fel solljus försvann på en gång. Väldigt coolt.

Kan man i teorin slippa dammsuga om man bara har en sån där ståendes?

Brofessorn
2020-04-29, 17:51
Kan man i teorin slippa dammsuga om man bara har en sån där ståendes?

Du drar runt väl smuts med dina skor och strumpor, såvida du inte leviterar mellan krokarna där hemma. Kan absolut tänka mig att man behöver dammsuga/damma mindre ofta för samma nivå av renlighet, men får återkomma om en vecka med empiri.

skyffelmördarn
2020-04-29, 17:52
Du drar runt väl smuts med dina skor och strumpor, såvida du inte leviterar mellan krokarna där hemma. Kan absolut tänka mig att man behöver dammsuga/damma mindre ofta för samma nivå av renlighet, men får återkomma om en vecka med empiri.

Nja, jag har gjort en zon i hallen där jag tar av mig allting före jag går in till resterande delen av mitt boende.

Brofessorn
2020-04-29, 18:05
Det här ser lovande ut, kan mycket väl vara det bästa köpet jag gjort i år. Allergi har gjort att jag känt mig som en utmattad zombie, men idag var passande nog den första dagen på väldigt länge luftrören kändes okej och jag kunde andas ordentligt. Har även känt av mer energi än vanligt.

skyffelmördarn
2020-04-29, 18:19
Det här ser lovande ut, kan mycket väl vara det bästa köpet jag gjort i år. Allergi har gjort att jag känt mig som en utmattad zombie, men idag var passande nog den första dagen på väldigt länge luftrören kändes okej och jag kunde andas ordentligt. Har även känt av mer energi än vanligt.

Även om det skulle vara placebo så är det ju fantastiskt.

Termy
2020-05-10, 18:21
Det här ser lovande ut, kan mycket väl vara det bästa köpet jag gjort i år. Allergi har gjort att jag känt mig som en utmattad zombie, men idag var passande nog den första dagen på väldigt länge luftrören kändes okej och jag kunde andas ordentligt. Har även känt av mer energi än vanligt.

Vidare intryck nu efter snart 2 veckor?

Brofessorn
2020-05-10, 19:05
Bör påpeka att jag är allergisk mot... väldigt mycket.

Tidigare har jag haft konstant nästäppa, värst var det på morgnarna. Efter två dagar med luftrenare försvann den helt, vilket jag inte förväntade mig. Kunde sluta med både vanlig och kortisonspray cold turkey. Tidigare behövde jag nästan anstränga mig att andas i vissa stunder (även utan nästäppa), men nu flyter allt på såsom det antagligen ska göra.

Vaknar upp på morgonen och känner mig mer utvilad jämfört med tidigare. Mindre hjärndimma. Det är givetvis svårt att kvantifiera men jag upplever iallafall mig själv som mer energisk.

I övrigt gör det ju hemmet till en trevligare miljö generellt. När jag går ut brukar jag passa på att ställa in den högsta effekten. När man kommer tillbaka känns det fräscht och nyvädrat, om inte bättre då man slipper all skit som cirkulerar utomhus. Ja, det sänker behovet av att damma något, och jag pratade med en annan luftrenarentusiast som också nämnde det.

Om man inte har allergiproblem vet jag inte om man märker en så stor skillnad. Men för mig var det helt klart värt de femtonhundra kronorna det kostade mig.

Termy
2020-05-10, 19:11
Håller du igång luftrenaren både dag- och nattetid? Ljudnivå?

exevision
2020-05-10, 19:22
Redan nu har dammsugare fastnat flera gånger. Bara på min matta 3 gånger?


Verkar som att den borsten liksom borrar in sig i mattan så fastnar den där?
Detta är ju verkligen inte någon tjock matta utan en standardmatta, så det skall väl absolut fungera?



Har två Deebot ozmo 930 hemma. Den känner av mattor automatiskt. Tror det skulle vara bättre för dig.

Nu har de dock släppt nyare robotdammsugare. Ozmo 960 och T8 AIVI.

Brofessorn
2020-05-10, 19:22
Håller du igång luftrenaren både dag- och nattetid? Ljudnivå?

Dag och natt är den igång. Finns tre inställningar: Auto, nattläge typ, och högeffekt.

I nattläge ger den av sig ett ljud på runt 40 decibel, mätt med min telefon, vilket stämmer överens med modellens produktspecifikation (41-64 dB). Enligt mig är det inte störande överhuvudtaget, men när det är tyst på natten och den står precis vid mitt huvud hör man ett vagt ljud från fläktens rotation.

På högeffekt är det tillräckligt högt för att jag inte ska ha på det när jag är i närheten.

Termy
2020-05-10, 19:32
Dag och natt är den igång. Finns tre inställningar: Auto, nattläge typ, och högeffekt.

I nattläge ger den av sig ett ljud på runt 40 decibel, mätt med min telefon, vilket stämmer överens med modellens produktspecifikation (41-64 dB). Enligt mig är det inte störande överhuvudtaget, men när det är tyst på natten och den står precis vid mitt huvud hör man ett vagt ljud från fläktens rotation.

På högeffekt är det tillräckligt högt för att jag inte ska ha på det när jag är i närheten.

:thumbup:

svenbanan
2020-05-10, 19:33
Appropå ljudmätning i decibel så retar jag mig alltid på att det inte framgår hur långt från ljudkällan man gjort mätningen. Om tryckvågen är 40 dB 1 cm från ljudkällan så är den ju rimligen mycket mindre 5m längre bort. Så fan vet vad man har för nytta av dB om man inte också vet hur långt ifrån man gjort mätningen. Men jag kanske har missat nån väsentlig detalj i hur man använder detta mått?

Brofessorn
2020-05-10, 19:38
Appropå ljudmätning i decibel så retar jag mig alltid på att det inte framgår hur långt från ljudkällan man gjort mätningen. Om tryckvågen är 40 dB 1 cm från ljudkällan så är den ju rimligen mycket mindre 5m längre bort. Så fan vet vad man har för nytta av dB om man inte också vet hur långt ifrån man gjort mätningen. Men jag kanske har missat nån väsentlig detalj i hur man använder detta mått?

Mätte så nära ljudkällan, dvs fläktutblåset, som det gick.

Bänkton
2020-05-11, 08:24
Det här ser lovande ut, kan mycket väl vara det bästa köpet jag gjort i år. Allergi har gjort att jag känt mig som en utmattad zombie, men idag var passande nog den första dagen på väldigt länge luftrören kändes okej och jag kunde andas ordentligt. Har även känt av mer energi än vanligt.

Är du kvalsterallergiker?

Jag är konstant täppt i en näsborre när jag är inomhus. Har provat alla möjliga åtgärder; kortisonspray, allergitabletter, kvalsterskydd. Ingenting gör skillnad. Dock vet jag inte om jag är en zombie eller inte pga detta, är lite småtrött innan kaffet, sen blir jag väldigt pigg efter det. Svårt att avgöra om det bara är kaffeberoende ller ej :d

Att kunna andas med båda näsborrarna borde dock vara bättre än en..

Om man köper en luftrenare, är den då enkel att montera/avmontera? Turas just nu om att sova hos mig samt hos tjejen. Just nu bor jag hos tjejen i ett par veckor, kommer det vara enkelt att montera upp den hos henne för att sedan ta ned den och sätta upp den i min lägenhet?

Fredszky
2020-05-11, 08:28
Jag är konstant täppt i en näsborre när jag är inomhus.

What?

Det är fullt normalt.

PureWhey
2020-05-11, 08:30
Du är alltid (mer) täppt i en näsborre.

Akerhage
2020-05-11, 08:44
Om man köper en luftrenare, är den då enkel att montera/avmontera? Turas just nu om att sova hos mig samt hos tjejen. Just nu bor jag hos tjejen i ett par veckor, kommer det vara enkelt att montera upp den hos henne för att sedan ta ned den och sätta upp den i min lägenhet?

Montera upp och ner? Det är bara trycka in sladden så funkar den. Ingen montering överhuvudtaget. Bara dra ut sladden och konka med dig.
Möjligen den får anslutas till hennes nätverk också, för att styra via mobilen.

Bänkton
2020-05-11, 08:50
What?

Det är fullt normalt.

Du är alltid (mer) täppt i en näsborre.

Intressant. Jag är dock helt igenproppad i vänster näsborre när jag är inomhus, andas bara med höger näsborre. När jag är utomhus kan jag andas i båda näsborrarna, förutom nu i pollensäsong.

Montera upp och ner? Det är bara trycka in sladden så funkar den. Ingen montering överhuvudtaget. Bara dra ut sladden och konka med dig.
Möjligen den får anslutas till hennes nätverk också, för att styra via mobilen.


Gott, har inte gjort någon research av produkten. Verkar ju väldigt smidigt.

PureWhey
2020-05-11, 08:52
Intressant. Jag är dock helt igenproppad i vänster näsborre när jag är inomhus, andas bara med höger näsborre. När jag är utomhus kan jag andas i båda näsborrarna, förutom nu i pollensäsong.









Gott, har inte gjort någon research av produkten. Verkar ju väldigt smidigt.Det bör variera mellan vänster och höger näsborre då de växlar av varandra.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk

StarkaUlf
2020-05-11, 09:16
Bör påpeka att jag är allergisk mot... väldigt mycket.

Tidigare har jag haft konstant nästäppa, värst var det på morgnarna. Efter två dagar med luftrenare försvann den helt, vilket jag inte förväntade mig. Kunde sluta med både vanlig och kortisonspray cold turkey. Tidigare behövde jag nästan anstränga mig att andas i vissa stunder (även utan nästäppa), men nu flyter allt på såsom det antagligen ska göra.

Vaknar upp på morgonen och känner mig mer utvilad jämfört med tidigare. Mindre hjärndimma. Det är givetvis svårt att kvantifiera men jag upplever iallafall mig själv som mer energisk.

I övrigt gör det ju hemmet till en trevligare miljö generellt. När jag går ut brukar jag passa på att ställa in den högsta effekten. När man kommer tillbaka känns det fräscht och nyvädrat, om inte bättre då man slipper all skit som cirkulerar utomhus. Ja, det sänker behovet av att damma något, och jag pratade med en annan luftrenarentusiast som också nämnde det.

Om man inte har allergiproblem vet jag inte om man märker en så stor skillnad. Men för mig var det helt klart värt de femtonhundra kronorna det kostade mig.

Alltså jag blir bara mer och mer sugen.

Kan man ställa in den att bara köra vissa tider? T.ex att man låter den köra från ~17-20, sen stänger man av den när man ska sova.

Jag är väldigt känslig för ljud när jag sover, så jag sover med öronproppar. Det kanske räcker för att man inte ska höra den när den är igång?

delta_mats
2020-05-11, 09:34
Alltså jag blir bara mer och mer sugen.

Kan man ställa in den att bara köra vissa tider? T.ex att man låter den köra från ~17-20, sen stänger man av den när man ska sova.

Jag är väldigt känslig för ljud när jag sover, så jag sover med öronproppar. Det kanske räcker för att man inte ska höra den när den är igång?


Det bästa är att den renar luften mer regelbundet, kanske 1-2 ggr /h. Tänk på att det damm och annan smuts som befinner sig i luften renas tämligen snabbt när luftrenaren kör. Men så fort luftrenaren inte går så kommer ju partiklarna tillbaka, en del av dessa lägger sig på golvet, möbler osv och kommer inte att sugas upp av luftrenaren. Bara det som just då är i luften renas.

Det tystaste luftrenare låter väldigt lite i silent/night mode. Inte högre än husets/lägenhetens egna ventilation.
Men då bör du hitta en som låter mindre än 40dB.

StarkaUlf
2020-05-11, 09:39
Det bästa är att den renar luften mer regelbundet, kanske 1-2 ggr /h. Tänk på att det damm och annan smuts som befinner sig i luften renas tämligen snabbt när luftrenaren kör. Men så fort luftrenaren inte går så kommer ju partiklarna tillbaka, en del av dessa lägger sig på golvet, möbler osv och kommer inte att sugas upp av luftrenaren. Bara det som just då är i luften renas.

Det tystaste luftrenare låter väldigt lite i silent/night mode. Inte högre än husets/lägenhetens egna ventilation.
Men då bör du hitta en som låter mindre än 40dB.

Alright, tack :) Ska fundera och kika runt lite.

delta_mats
2020-05-11, 09:40
En till sak som är bra att veta angående luftrenaren är den faktiska ytan som de klarar att rena effektivt. De flesta verkar ange den maximala ytan men tänk då på att luftrenaren kanske måste gå på max hastighet vilket låter ganska högt. Så vill man ha en som effektivt renar luften i större rum behöver man en ganska stor apparat som kan ta in mycket luft på låg fläkthastighet.

StarkaUlf
2020-05-11, 10:17
Jag bor i en väldigt liten etta, så ska nog inte vara några problem att den ska fungera i det rummet iallafall :D

Muggadir
2020-05-25, 11:59
Jag antar att det är lätt att köpa några luftfilter för hus eller rum.

Hemi
2020-05-26, 15:56
Jag skulle vilja ha känslan av att alla fordon bytte till el i städer med mycket oljud och smog. Städerna börjar dåna tidigt på morgonen och gårdagens smog hänger redan gul över städerna. Man har torrt snor i hela näsan i omgångar hela dagen och finns det ett berg i staden så kan man gå upp och se hela eländet uppifrån. I alla fall någon fördel med el, jag skulle vilja ha den känslan, vad skulle man höra i stället?

delta_mats
2020-05-26, 17:01
Jag skulle vilja ha känslan av att alla fordon bytte till el i städer med mycket oljud och smog. Städerna börjar dåna tidigt på morgonen och gårdagens smog hänger redan gul över städerna. Man har torrt snor i hela näsan i omgångar hela dagen och finns det ett berg i staden så kan man gå upp och se hela eländet uppifrån. I alla fall någon fördel med el, jag skulle vilja ha den känslan, vad skulle man höra i stället?

Mesta oljudet kommer dock från däcken och inte motorerna. I alla fall där hastigheten överstiger 50 km/h.

Hemi
2020-05-26, 17:51
Mesta oljudet kommer dock från däcken och inte motorerna. I alla fall där hastigheten överstiger 50 km/h.

Vid en landsväg kan jag tänka mig det men inne i en stad? Med alla korsningar. Jag kan tänka mig att i t ex Paris kommer man höra ett aggressivt tutande hela tiden, vilket man gör ändå.

Jag har sett något klipp på youtube, kanske Jay Leno, när de kör upp med en elbil mot ett rådjur och det kommer fram till bilen då den inte luktar eller låter. Iofs är amerikanska rådjur mycket mer orädda än svenska.

delta_mats
2020-05-26, 17:55
Vid en landsväg kan jag tänka mig det men inne i en stad? Med alla korsningar. Jag kan tänka mig att i t ex Paris kommer man höra ett aggressivt tutande hela tiden, vilket man gör ändå.

Jag har sett något klipp på youtube, kanske Jay Leno, när de kör upp med en elbil mot ett rådjur och det kommer fram till bilen då den inte luktar eller låter. Iofs är amerikanska rådjur mycket mer orädda än svenska.

Haha. Jämför med våra renar, de flyttar sig inte i första taget heller. Jo inne i en stad lär nog bullernivån sjunka en del.