handdator

Visa fullständig version : Ska pizzasallad ingå?


Snobbe
2020-04-04, 21:50
Vad tycker ni? Jag förstår helt klart 50åringen.

____________________________
En man i 50-årsåldern greps på lördagskvällen efter att ha hotat en pizzabagare med ett gevär.

Vid 15.30-tiden gick mannen in på en pizzeria utanför Kumla för att beställa mat, varpå ett gräl uppstod.

– Han ville ha pizzasallad men ville inte betala extra för den. Då gick han och hämtade ett gevärsliknande föremål som han hotade pizzabagaren med, säger Henrik Berggren, vakthavande befäl vid polisen i Bergslagen.

Ett stort pådrag kallades till platsen med flera polispatruller. Mannen försvann i en bil, och har sökts av polisen under eftermiddagen och kvällen.

Vid 21-tiden kunde mannen gripas i sin lägenhet. Han är nu misstänkt för grovt olaga hot.

Den hotade mannen ska inte ha fått några fysiska skador.


EDIT: Glömde såklart sätta upp en poll, går det att fixa i efterhand?

TranceII
2020-04-04, 21:59
Vad tycker ni? Jag förstår helt klart 50åringen.

____________________________
En man i 50-årsåldern greps på lördagskvällen efter att ha hotat en pizzabagare med ett gevär.

Vid 15.30-tiden gick mannen in på en pizzeria utanför Kumla för att beställa mat, varpå ett gräl uppstod.

– Han ville ha pizzasallad men ville inte betala extra för den. Då gick han och hämtade ett gevärsliknande föremål som han hotade pizzabagaren med, säger Henrik Berggren, vakthavande befäl vid polisen i Bergslagen.

Ett stort pådrag kallades till platsen med flera polispatruller. Mannen försvann i en bil, och har sökts av polisen under eftermiddagen och kvällen.

Vid 21-tiden kunde mannen gripas i sin lägenhet. Han är nu misstänkt för grovt olaga hot.

Den hotade mannen ska inte ha fått några fysiska skador.


EDIT: Glömde såklart sätta upp en poll, går det att fixa i efterhand?

Han kanske beställde en kebabtallrik?

Snobbe
2020-04-04, 22:19
inte alltid standard att det ingår till pizza på ställen i Stockholm iaf!

mattilainen
2020-04-04, 22:51
det klart det ska ingå? Skulle slutat köpa på det stället om det inte gjorde det. Om nu inte pizzorna var 5 kr billigare eller något.

svenbanan
2020-04-05, 00:31
Pizzasallad är ju vråläckligt så självklart ska det inte ingå. Jag som har normala smaklökar ska fan inte behöva betala dyrare för min pizza bara för att de fånar som tycker pizzasallad är gott ska få det på köpet.

Jag brukar ta fram hagelbrakaren och tala om för pizzabagaren att de inte får lov att låta pizzasalladen ingå.

Kaalle
2020-04-05, 05:55
Har bara varit med om att dom tagit betalt för det en gång, vad jag kan minnas. Folk vill tjäna pengar det är ok, marginalerna är väl inte direkt kanon i pizza branschen.

Magnus N
2020-04-05, 08:37
Står det inte att det kostar extra så räknar iaf jag med 1-2 burkar för en vanlig pizza

Akerhage
2020-04-05, 08:43
Står det inte att det kostar extra så räknar iaf jag med 1-2 burkar för en vanlig pizza

2 burkar bör man ju faktiskt inte räkna med?

Starke75an
2020-04-05, 08:44
Solklart att det ska ingå. Betalar ni extra för salladen om ni äter där?

Magnus N
2020-04-05, 08:46
2 burkar bör man ju faktiskt inte räkna med?

Nu utgår jag ifrån min lokala sfär
2burkar för vanlig samt 4 för familje

King Grub
2020-04-05, 09:03
Låter som en helt rimlig reaktion.

Brofessorn
2020-04-05, 10:35
Blir äcklad av pizzasallad, hade betalat extra om de inte slängde med den sockerdrypande skiten varenda gång man köper pizza.

dmoller
2020-04-05, 11:11
Ja, sallad ingår annars är upplevelsen ej komplett

sumialic
2020-04-05, 11:16
Själv beställer jag bara sallad och förväntar mig att pizzan ingår.

Don H
2020-04-05, 12:12
Själv beställer jag bara sallad och förväntar mig att pizzan ingår.

Mild, stark eller vitlöks pizza?

Ett Orm
2020-04-05, 12:46
Absolut ska den ingå, ser inte ens att det finns ett alternativ. Dessutom utgör ca 50% av betyget på en pizzeria av salladen.
Förstår helt att mannen blev både chockad och arg.

PureWhey
2020-04-05, 13:03
Tycker det är bra att han sa ifrån.

r3mpuh
2020-04-05, 13:25
Aldrig hört talas om att pizzasallad skulle ingå.
Förväntar ni er att en kopp kaffe skall ingå också eller?

Brofessorn
2020-04-05, 13:30
Förväntar ni er att en kopp kaffe skall ingå också eller?

Förväntar mig inte det, men låter som ett ganska bra förslag.

Gregow
2020-04-05, 13:37
Jag frågade min pizzabagare och han blev faktiskt lite kränkt.

elektronikfreak
2020-04-05, 14:58
Äter jag med bordsbeställning på pizzerian dvs jag blir bordsserverad pizzan så förväntar jag mig självklart att pizzasallad ska ingå. De brukar komma med en stor skål med pizzasallad som jag själv får ta ur och äta tills pizzan serveras. Denna skål brukar alltid stå kvar på bordet tills jag ätit pizzan klar.
Gäller det däremot take away pizza så brukar jag ringa och beställa pizzan och så brukar den vara klar lagom när jag kommer till pizzerian. I dessa fall så ibland ingår sallad... ibland inte.

elektronikfreak
2020-04-05, 14:59
Har bara varit med om att dom tagit betalt för det en gång, vad jag kan minnas. Folk vill tjäna pengar det är ok, marginalerna är väl inte direkt kanon i pizza branschen.
Om man tar en vanlig Capri med räkor som exempel så kostar den väl strax under hundringen. Råvarorna kan knappast kosta mer än 15 - 20 kronor om äns det. Så man kan väl räkna med minst 80% vinst på pizza.

trädgårdsmöbel
2020-04-05, 15:01
En rimlig reaktion borde vara att handla från en annan Pizzeria nästa gång. Är man den konfrontativa typen kan man påpeka att det brukar ingå på andra ställen.

Att hota med gevär är en överreaktion.

MasterChief
2020-04-05, 15:08
Om man tar en vanlig Capri med räkor som exempel så kostar den väl strax under hundringen. Råvarorna kan knappast kosta mer än 15 - 20 kronor om äns det. Så man kan väl räkna med minst 80% vinst på pizza.

Ja, för pizzabagarma vill ju inte ha någon lön, och fastighetsägaren ingen hyra.

På min pizzeria är det tre personer som jobbar. Så bara lönekostnaden är runt 700kr/timme. Sedan har man hyra, el, höga avskrivningar (professionell köksutrustning är dyrt) osv.

Gör de 60kr i bruttovinst per pizza måste de nog kränga 15 pizzor i timmen för att gå runt.

Så nej, det är inte 80% vinst på en pizza.

BrunoC
2020-04-05, 15:23
Nu tror jag faktiskt på karma och att människor får tillbaka det man gör mot andra.

Så när jag så läste att en gubbe hade gått in med ett gevär på en pizzeria så kunde jag inte låta bli att tänka på vad det där var för jävla psykopat då, vad har han gjort i livet som förtjänat någonting sånt här?

Sen läste jag att pizzabagaren inte bjöd på pizzasallad och då föll bitarna på plats.
Karma på dig, nedrans svin.

Bifftek
2020-04-05, 15:30
I hela mitt liv som jag köpt pizza så har jag alltid fått betala 5kr extra för salladen. Fy fan vad lurade jag känner mig. Ska aldrig gå tillbaka dit igen. Eller göra jag det så tar jag med mig geväret också.

elektronikfreak
2020-04-05, 15:37
Ja, för pizzabagarma vill ju inte ha någon lön, och fastighetsägaren ingen hyra.

På min pizzeria är det tre personer som jobbar. Så bara lönekostnaden är runt 700kr/timme. Sedan har man hyra, el, höga avskrivningar (professionell köksutrustning är dyrt) osv.

Gör de 60kr i bruttovinst per pizza måste de nog kränga 15 pizzor i timmen för att gå runt.

Så nej, det är inte 80% vinst på en pizza.
Jag tror ju iof sig att en pizzeria tjänar mer på att sälja en pizza för 100 kronor än vad puben gör som säljer en stor stark för 60 kronor. Och hur de kan köra "happy hour" och sälja ölen för 30 kronor är ännu märkligare om man tar alla de kostnader du räknade upp i beaktande.

trädgårdsmöbel
2020-04-05, 15:38
I hela mitt liv som jag köpt pizza så har jag alltid fått betala 5kr extra för salladen. Fy fan vad lurade jag känner mig. Ska aldrig gå tillbaka dit igen. Eller göra jag det så tar jag med mig geväret också.


Jag har aldrig vart med om att sallad inte ingått, och har ätit en jävla massa pizzor på olika ställen. Måste vara regionalt?

Bifftek
2020-04-05, 15:42
Jag har aldrig vart med om att sallad inte ingått, och har ätit en jävla massa pizzor på olika ställen. Måste vara regionalt?

Troligtvis.

90% av alla pizzor jag ätit har kommit från samma ställe dessutom. Men även när jag ätit pizza på restaurang (väldigt sällan) så har inte salladen ingått.

Starke75an
2020-04-05, 15:53
Jag har aldrig vart med om att sallad inte ingått, och har ätit en jävla massa pizzor på olika ställen. Måste vara regionalt?


Har aldrig betalat extra för en pizzasallad. Har alltid trott att de ingår.

Så att betala extra är ett undantag från den regeln. Klart som f#n att sallad ingår.

Kaalle
2020-04-05, 15:58
Om man tar en vanlig Capri med räkor som exempel så kostar den väl strax under hundringen. Råvarorna kan knappast kosta mer än 15 - 20 kronor om äns det. Så man kan väl räkna med minst 80% vinst på pizza.

Jo men det är ju lite mer som kostar, eller står dom på gatan och bakar pizza över öppen eld med drivved?

Diomedea exulans
2020-04-05, 16:40
Jag tycker det var ansvarsfullt av honom att hota med gevär och inte kniv, batong, knogjärn eller svärd. Med tanke på situationen är det viktigt att hålla minst två meters avstånd till mordoffer.

Starke75an
2020-04-05, 16:49
Absolut. Nu får vi hoppas att det efterlevs bättre på landets pizzerior.

Kimball
2020-04-07, 09:25
Sjukt om sallad inte ingår oavsett vilken huvudrätt man beställt, aldrig varit med om att det inte gör det i GBG.

elektronikfreak
2020-04-07, 10:20
Jo men det är ju lite mer som kostar, eller står dom på gatan och bakar pizza över öppen eld med drivved?
En "äkta" pizzaugn från pizzans hemstad Napoli i Italien SKA VARA VEDELDAD och inget annat. Varken el- eller gasuppvärmd ugn skulle aldrig någonsin accepteras i Napoli.
Pizzakulturen i Italien i allmänhet och Neapel i synnerhet är väldigt speciell. Det finns en organisation vars uppgift är att bevara de traditionella sätten att göra äkta napolitansk pizza på och de utbildar pizzabagare, eller pizzaiolo som det kallas. De kan också utfärda certifikat till restauranger som följer deras standarder och hittar man en pizzeria med deras logga så vet man att deras pizzaiolos har den utbildning som krävs. Vilket är allt ifrån ingredienserna till degen och hur den ska knådas till vad man ska lägga på pizzan och hur man hanterar en riktig vedeldad ugn.

https://forumbilder.com/images/2020/04/07/napolitansk-pizza.jpg

Därmed inte sagt att drivved användes för uppvärmning av ugnen. :laugh:

Men de svenska pizzapriserna är väl som med allt annat om man jämför med övriga Europa - HÖGST!

En standardpizza utanför storstäderna i Tyskland brukar kosta €5 - €6 och motsvarande pizza i Spanien €4 - €6. Här i Sverige en hundring.

Det är väl som med original bilreservdelar från Tyskland... de ligger under halva priset mot vad "lägsta pris" ligger på i Sverige och kanske på 1/4 av priset mot vad den auktoriserade återförsäljaren tar.

HEJJA SVERIGE! :smash:

Stuffer
2020-04-07, 13:06
Spelar ingen som helst roll för mig del. Jag äter sällan pizzasallad ändå. Kan möjligtvis ta lite grand om jag äter på pizzerian och behöver dämpa hungern i väntan på pizzan.

Annars förstör det mest smaken. Gör jag pizza hemma tar jag hellre nån näve ruccola på pizzan.

Tillbaka till topic så är min erfarenhet att det oftast kostar 5-10:- extra om man hämtar pizza. Äter man på pizzerian brukar det oftast ingå. Är det lunchservering brukar det alltid ingå.
I slutändan spelar det ingen större roll. Visst kan man kräva att det alltid ska ingå men då kontrar pizzeriorna bra med att höja priset på pizzan med 5-10:-. De som blir mest lidande då är ju vi som inte äter pizzasalladen men alltid får betala för den ändå

Pepz
2020-04-07, 13:41
:

Men de svenska pizzapriserna är väl som med allt annat om man jämför med övriga Europa - HÖGST!

En standardpizza utanför storstäderna i Tyskland brukar kosta €5 - €6 och motsvarande pizza i Spanien €4 - €6. Här i Sverige en hundring.

D:

Norge då?

MaxTheMarketer
2020-04-07, 14:24
Jag minns när de billigaste pizzorna kostade runt 35 kr (standardpizza/vuxenpizza). Detta var väl typ sent 1990-talet. För några år sedan lyckades jag hitta en pizzeria i Stockholm, otroligt nog på Drottninggatan, som hade normala priser jämfört med varifrån jag kommer ifrån.

Nu ser jag att priserna är på nästan 90-100 kr som billigast i Stockholm, helt galet. Pizzerian där jag bor har pizzasallad som ingår i priset + kaffe efter maten!!! :hbang:

Fredszky
2020-04-07, 15:03
Ja, vad är det som motiverar prisuppgången på pizza?
Inflationen står för 30%, men pizzaindex har rusat mer än så som Max poängterat.

Och då får man inte ens en sallad med...

MasterChief
2020-04-07, 15:37
Jag minns när de billigaste pizzorna kostade runt 35 kr (standardpizza/vuxenpizza). Detta var väl typ sent 1990-talet. För några år sedan lyckades jag hitta en pizzeria i Stockholm, otroligt nog på Drottninggatan, som hade normala priser jämfört med varifrån jag kommer ifrån.

Nu ser jag att priserna är på nästan 90-100 kr som billigast i Stockholm, helt galet. Pizzerian där jag bor har pizzasallad som ingår i priset + kaffe efter maten!!! :hbang:

Vit arbetskraft och kassalagen (allt måste registreras) och de flygande revisionerna har haft rejält med effekt på pizzerior...

Edit: Och såklart väsentligt högre hyror.

delta_mats
2020-04-07, 18:03
Undrar mest varför det bara är i Sverige man äter pizzasallad.

MasterChief
2020-04-07, 18:24
Undrar mest varför det bara är i Sverige man äter pizzasallad.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Pizzasallad

delta_mats
2020-04-07, 18:26
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Pizzasallad

Jag vet historien bakom. Men är ändå oförstående över att det bara är i Sverige det finns som tillbehör.

Starke75an
2020-04-07, 18:32
Undrar mest varför det bara är i Sverige man äter pizzasallad.


Nejdå. Jag fick sallad med makaroner i när jag åt pizza i Finland (Nivala)

MasterChief
2020-04-07, 18:35
Jag vet historien bakom. Men är ändå oförstående över att det bara är i Sverige det finns som tillbehör.

Den uppfanns i Sverige, och inget jävla land är speciellt intresserade av våra obskyra små rätter.

delta_mats
2020-04-07, 19:31
Den uppfanns i Sverige, och inget jävla land är speciellt intresserade av våra obskyra små rätter.

Mäh!

Tjenatja
2020-04-07, 20:06
Vad tycker ni? Jag förstår helt klart 50åringen.

____________________________
En man i 50-årsåldern greps på lördagskvällen efter att ha hotat en pizzabagare med ett gevär.

Vid 15.30-tiden gick mannen in på en pizzeria utanför Kumla för att beställa mat, varpå ett gräl uppstod.

– Han ville ha pizzasallad men ville inte betala extra för den. Då gick han och hämtade ett gevärsliknande föremål som han hotade pizzabagaren med, säger Henrik Berggren, vakthavande befäl vid polisen i Bergslagen.

Ett stort pådrag kallades till platsen med flera polispatruller. Mannen försvann i en bil, och har sökts av polisen under eftermiddagen och kvällen.

Vid 21-tiden kunde mannen gripas i sin lägenhet. Han är nu misstänkt för grovt olaga hot.

Den hotade mannen ska inte ha fått några fysiska skador.


EDIT: Glömde såklart sätta upp en poll, går det att fixa i efterhand?
Pizzasallad ska klart som fan ingå!
Hur han reagerade på att den inte gjorde det är ju dock lite töntigt. Fett överdrivet.. Bah sluta besöka pizzerian o langa dåliga betyg på ngn sajt..

Kev88
2020-04-07, 21:23
Jag har aldrig varit med om en pizzeria där det inte ingår.

inte alltid standard att det ingår till pizza på ställen i Stockholm iaf!

Stockholm, nuff said.