Visa fullständig version : energiförbrukning dagen efter träning
stämmer det att man har ungefär samma energibehov dagen efter ett hårt styrkepass, som dagen man tränade?
ErikWrestlingFreaket
2004-05-16, 19:14
Låter inte som det men ser inget skäl att bry sig om att lägga om maten utom prot dricken efter passet, den kan man ju skippa.
Själv ligger jag 50kcal plus varje dag
tricklev(maggan), orkar inte ligga ut från brorsans acc
jag har för mig jag har läst det hos paulun. Kan bara inte hitta det...
Låter ju ganska rimligt eftersom muskeluppbyggnad dagen efter ett hårt pass borde göra att man förbrukar en hel del.
King Grub
2004-05-16, 19:45
Originally posted by Wilson
jag har för mig jag har läst det hos paulun. Kan bara inte hitta det...
Låter ju ganska rimligt eftersom muskeluppbyggnad dagen efter ett hårt pass borde göra att man förbrukar en hel del.
Du har ingen efterförbränning att tala om dagen efter ett pass.
Din basala omsättningen är ungefär densamma, träningsdag som vilodag. Det är aktiviteten som förbrukar den extra energin. Efterförbränningen är inte speciellt hög; 60-70 kcal efter ett intensivt kondispass och ett par hundra kcal efter ett tungt styrkepass.
Är det bara en eller ett par vilodagar det är frågan om: ät som vanligt, men skippa proteindrinken+de snabba kolhydraterna du skulle ätit efter passet.
Då hade jag väl rätt?:) om en person som exempel har energibehov på 3000 under en dag med hård styrketräning, har han då kanske runt 2800 dagen efter... 200 kcal är väl "att tala om"... kanske hälften av vad ett styrkepass förbrukar.
Jag har sett siffror som är lite högre än 200 kcal men kommer just nu inte på var, det intressanta var att det gällde i 36-48 timmar också.
Ska kika på det idag om jag hinner.
King Grub
2004-05-17, 09:38
Ett stycke artikel, med referenser:
http://www.unm.edu/~lkravitz/Article%20folder/epoc.html
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.