handdator

Visa fullständig version : Stora militärtråden


stridis
2020-04-01, 19:57
Hej alla möpar! Här sker den samlade diskussionen av militär natur.

Ren vapenporr tas dock i en annan eminent tråd, nämligen Tuffa vapen! (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=134294)

delta_mats
2020-04-01, 21:36
Finland VS Sverige. Vem vinner?

40plus
2020-04-02, 06:59
Finland VS Sverige. Vem vinner?

Sveriges flygvapen bekämpar finnarnas dito på en eftermiddag varpå finnen väller över gränsen på marken och bekämpar våra markstridskrafter på en eftermiddag.

r1kkie
2020-04-02, 07:01
Sveriges flygvapen bekämpar finnarnas dito på en eftermiddag varpå finnen väller över gränsen på marken och bekämpar våra markstridskrafter på en eftermiddag.

Står det 1-1 då och avgörandet står mellan marina fighten? *jorgen*

Diomedea exulans
2020-04-02, 07:46
Står det 1-1 då och avgörandet står mellan marina fighten? *jorgen*

Frågan är väl om våra flygplan bombar ihjäl deras marktrupper eller om deras marktrupper skjuter ner våra flygplan?

40plus
2020-04-02, 08:06
Står det 1-1 då och avgörandet står mellan marina fighten? *jorgen*

Om det blir så så vinner vår marin. Men i praktiken tar finnarnas arme´över svea snabbt och sodomerar Löfven på Sergels torg inför världpressen. Men Sverige har bättre flygvapen och marin. Finnarna oerhört mkt bättre arme´.

Frågan är väl om våra flygplan bombar ihjäl deras marktrupper eller om deras marktrupper skjuter ner våra flygplan?

Vi har knappt offensiva vapen till våra flygplan då vi bara avser försvara oss. Vi har lite dumma bomber men inte mkt mer. inga fancy kryssningsrobotar och dylikt. Så våra plan hade fått gå så nära så att dom absolut kan skjutas ner.

Diomedea exulans
2020-04-02, 08:14
Vi har knappt offensiva vapen till våra flygplan då vi bara avser försvara oss. Vi har lite dumma bomber men inte mkt mer. inga fancy kryssningsrobotar och dylikt. Så våra plan hade fått gå så nära så att dom absolut kan skjutas ner.

Jag föreställer mig dessutom att finnarnas armékrigre är så många fler än våra flygplan att det hade blivit praktiskt omöjligt att bomba ihjäl dem iallafall?

Andy.da.wohoo
2020-04-02, 08:31
Jag funderade lite på Sveriges militärmakt ca 1600-1700, när svenska stormakten var som störst. Vad hade det motsvarat med "dagens" mått? Hade det varit i storlek med USAs nutida militär?

Läskeblask
2020-04-02, 08:34
Jag kollade lite för en tid sen och på pappret hade Sverige starkare flygvapen medan Finland vann i övrigt. Hur är det egentligen med flygvapnet nuförtiden, har det inte gått åt det hållet att det finns såpass bra vapen att skjuta ner planen med att man fokuserar på andra saker än själva flygplanen förutom i spanibgssyften?

Edit: Sverige rankas högre än Finland på nån rankinglista jag såg. Även Norge rankas högre.

Magnus N
2020-04-02, 08:36
Jag funderade lite på Sveriges militärmakt ca 1600-1700, när svenska stormakten var som störst. Vad hade det motsvarat med "dagens" mått? Hade det varit i storlek med USAs nutida militär?

Enligt denna hade vi 140k soldater (Med allierade 1632)

Så sent som vid Rigas erövring 1621 bestod den svenska fältarmén av 18 000 man; elva år senare utgjordes den av fem gånger så många soldater, även om en del av dessa var allierade tyska trupper. Som mest kommenderade Gustav II Adolf 140 000 man egna och allierade trupper sommaren 1632.

https://popularhistoria.se/sveriges-historia/stormaktstiden/tema-stormaktstid-en-effektiv-svensk-krigsmaskin-d8c3a2c8-ddd3-40b3-9a14-c103473aae76


Den som orkar kan göra en uträkning på soldater/medborgare och jämföra :)

Läskeblask
2020-04-02, 08:37
https://www.globalfirepower.com/countries-listing.asp

Finland military personell 300 000
Sweden 30 000

PixelMiner
2020-04-02, 09:24
Enligt denna hade vi 140k soldater (Med allierade 1632)

Den som orkar kan göra en uträkning på soldater/medborgare och jämföra :)

Enligt Wikipedia så hade Sverige 922 598 invånare år 1632. Skulle man skala upp styrkorna till dagens folkmängd (10.2 miljoner) så hade det blivit 1'547'803 man. Enligt Wikipedia så har USA s militär 1'444'553 man i stående styrkor samt ytterligare 1'458'500 i reserver. Så räknar man på detta sätt så motsvarar Sverige under stormaktstiden ungefär USAs militära styrkor idag.

Om man istället jämför stående styrkor som procent av världsbefolkningen. På 1600-talet beräknas folkmängden i världen till någonstans mellan 545-579 miljoner. Svenska truppernas andel av detta skulle då alltså vara mellan 0.024-0.026%. USA militär står idag för 0.019% av världens befolkning. Så även i denna jämförelse så matchar det hyggligt.

40plus
2020-04-02, 09:28
Jag kollade lite för en tid sen och på pappret hade Sverige starkare flygvapen medan Finland vann i övrigt. Hur är det egentligen med flygvapnet nuförtiden, har det inte gått åt det hållet att det finns såpass bra vapen att skjuta ner planen med att man fokuserar på andra saker än själva flygplanen förutom i spanibgssyften?

Edit: Sverige rankas högre än Finland på nån rankinglista jag såg. Även Norge rankas högre.

Finlands marin är inte mycket att hänga i julgranen, vi är vassare med Visbykorvetter och ubåtar. Deras luftvärn är inte heller så bra men dom har nytt på gång. Men i "air to air" so vinner Gripen C/D och ännu mer E/F med Meteor och IRIS-T över finnarnas F-18 med amraaam och sidewinder.


https://www.globalfirepower.com/countries-listing.asp

Finland military personell 300 000
Sweden 30 000

Den sidan är ökänd för att vara horribelt felaktig. Tex låg där uppgifter om svenska flygvapnet och marinen från 80-talet då vi som bekant var riktigt giftiga.

stridis
2020-04-02, 09:44
Vi har knappt offensiva vapen till våra flygplan då vi bara avser försvara oss. Vi har lite dumma bomber men inte mkt mer. inga fancy kryssningsrobotar och dylikt. Så våra plan hade fått gå så nära så att dom absolut kan skjutas ner.

Ja vår avskräckande förmåga skulle kunna förbättras avsevärt om vi skulle införskaffa kryssningsrobotar och mer jdam-liknande bomber etc.

Vad är poängen med flygvapen ifall de bara kommer gå upp med akan-ammo efter två dagar?

Den svenska tigern behöver sina klor och tänder.

40plus
2020-04-02, 09:52
Ja vår avskräckande förmåga skulle kunna förbättras avsevärt om vi skulle införskaffa kryssningsrobotar och mer jdam-liknande bomber etc.

Vad är poängen med flygvapen ifall de bara kommer gå upp med akan-ammo efter två dagar?

Den svenska tigern behöver sina klor och tänder.

Nja, att bekämpa ryska baser i närheten med kryssningsrobotar är nog ingen bra ide´. Men att kunna rensa deras bombflyg, attackflyg, stridsflyg och deras skepp är bättre för att hålla Ivan död över Östersjön.

Med Gripen E/F samt Meteor och IRIS-T så tar vi deras flyg. Och med nyare RBS15 sänker vi deras skepp. I kanske 14 dagar max innan deras överlägsna antal överväldigar oss. Även om varje gripenplan skjuter ner 5 ryska plan innan det själv blir nedskjutet så tar våra Gripen snabbt slut.

Tanken är väl mer att det ska kosta Ivan så mycket att Ivan ger fan i att försöka.

Och vi får ej förglömma vårt starkaste militära skydd; Finland. Utan att ta Finland så kan bara Ivan komma över Östersjön och då kan vi bita till så det svider lite.

PureWhey
2020-04-02, 10:02
Jag har spelat mycket Arma 2 och Battlefield. Fråga mig vad ni vill!

Mental
2020-04-02, 10:06
Sveriges flygvapen bekämpar finnarnas dito på en eftermiddag varpå finnen väller över gränsen på marken och bekämpar våra markstridskrafter på en eftermiddag.

Bedriva anfallskrig är svårt dock, framförallt logistiskt, krig är logistik ändra fram till pipmynningen mer eller mindre.

Om sverige skulle anfalla i syfte att ta och behärska Finland så skulle de gå röven innan de korsat gränsen ens.

Men det är svårt även för finnen att behärska Sverige över ytan, om målet bara är att ta huvudstaden så är det lättare, men att belägra ett land är sjukt mycket svårare.

Försvarsstrid, fördröjningsstrid och störstrid kräver mycket mindre resurser än anfallsstrid.

Läskeblask
2020-04-02, 10:28
Nån som känner folk som varit i franska främlingslegionen? Vet en dörrvakt som varit där. Verkade som att det inte riktigt var så som han trodde , minns inte längre exakt vad han berättade men tror han väntade sig mera stridsövningar osv och mindre stövelputsande. Han sade att han var i sämre kondition när han lämnade den än när han kom. Jag har i rent intresse forskat lite, kollat lite podcasts osv. med folk som varit i Irak och Afghanistan.

Diomedea exulans
2020-04-02, 10:30
Nån som känner folk som varit i franska främlingslegionen? Vet en dörrvakt som varit där. Verkade som att det inte riktigt var så som han trodde , minns inte längre exakt vad han berättade men tror han väntade sig mera stridsövningar osv och mindre stövelputsande. Han sade att han var i sämre kondition när han lämnade den än när han kom. Jag har i rent intresse forskat lite, kollat lite podcasts osv. med folk som varit i Irak och Afghanistan.

En aktiv medlem på forumet är med i det, har glömt vad han heter.

Brofessorn
2020-04-02, 10:32
En aktiv medlem på forumet är med i det, har glömt vad han heter.

Tror det är en Alexton. Minns det för han svarade mig i en diskussion om näsgodis, och har nämnt Frankrike och militären.

delta_mats
2020-04-02, 10:34
Ja det är Alexton. Han har skrivit en del om hur det är att vara där.

Läskeblask
2020-04-02, 10:43
Finns det nån skilld tråd?

PixelMiner
2020-04-02, 10:56
Finns det nån skilld tråd?

Fanns en väldigt intressant tråd. Men den raderades för att folk inte kunde sköta sig.

stridis
2020-04-02, 13:01
Att låta fi kraftsamla ifred är att förlora initiativ.

Att förstöra exempelvis överskeppningsresurser redan i hemmahamn däremot gör det klurigt för Ivan.

Det hotet måste då Ivan räkna med i planeringen och försöka skydda sig emot eller kringgå.

stoner
2020-04-02, 13:37
Jag köpte en Sig Sauer P226 Navy's SEALs när jag bodde i Californien för många år sedan av en kille som varit med i amerikanska flottans attackdykare och specialförband. Lyckades med lite krångel få med mig den till Nederländerna. Den behövs i den bransch jag är som Cannabisodlare. :cool:

Bild på pärlan kanske kommer vartefter.

40plus
2020-04-02, 13:38
Att låta fi kraftsamla ifred är att förlora initiativ.

Att förstöra exempelvis överskeppningsresurser redan i hemmahamn däremot gör det klurigt för Ivan.

Det hotet måste då Ivan räkna med i planeringen och försöka skydda sig emot eller kringgå.

Förvisso. Jag tänker mer att om Sverige attackerar ryskt territorium så kan Ivan säga att man är utsatt för angrepp och så regnar det några hundra Iskander eller taktiska kärnvapen över Sverige. Att ljuga ligger Ivan varmt om hjärtat.

Men så länge vi bara försvarar oss på icke ryskt territorium så kan Ivan inte sätta hårt mot hårt hur som helst.

stridis
2020-04-02, 13:46
Jag köpte en Sig Sauer P226 Navy's SEALs när jag bodde i Californien för många år sedan av en kille som varit med i amerikanska flottans attackdykare och specialförband. Lyckades med lite krångel få med mig den till Nederländerna. Den behövs i den bransch jag är som Cannabisodlare. :cool:

Bild på pärlan kanske kommer vartefter.

Ta en bildserie och posta i tuffa vapen vet ja. Får vi se sötnosen ur diverse vinklar.

stridis
2020-04-02, 13:59
Upptakten till vinterkriget innehåller en del lärdomar.

Som att man behöver en av Mannerheim-kaliber som ryter ifrån när sparsamhetskommittén vill snåla för den eviga fredens tid är kommen.

Att stormakter gärna försvårar försvarsalliansbygge som Sovjet gentemot Sverige-Finland.

Svårigheterna i att förbli neutral i ett tjuv och rackar spel stormakter emellan.

Hemi
2020-04-02, 14:02
Det var komplicerat att bygga upp Finlands försvar efter kriget. Sverige hade ett av världens bästa flygvapen och Finland hade VSB-avtalet som byttes mot ett annat 1992, jag vet inte hur det ser ut i dag. Sisu på forumet kan nog svara på det om han finns här idag.

trädgårdsmöbel
2020-04-02, 14:07
En romersk legion från år 0 vs motsvarande antal ur en modern svensk armé. Vem vinner?

40plus
2020-04-02, 14:15
En romersk legion från år 0 vs motsvarande antal ur en modern svensk armé. Vem vinner?

Träsköldar, svärd och pilbågar mot automatkarbiner, prickskyttegevär och granatkastare?

Ja vad ska vi säga, 5 moderna soldater kan förinta en legion?

Agitator
2020-04-02, 14:18
Träsköldar, svärd och pilbågar mot automatkarbiner, prickskyttegevär och granatkastare?

Ja vad ska vi säga, 5 moderna soldater kan förinta en legion?

Räcker med en soldat. En AK med några magasin och 3-4 handgranater så är saken biff.

Diomedea exulans
2020-04-02, 14:28
Träsköldar, svärd och pilbågar mot automatkarbiner, prickskyttegevär och granatkastare?

Ja vad ska vi säga, 5 moderna soldater kan förinta en legion?

Räcker med en soldat. En AK med några magasin och 3-4 handgranater så är saken biff.

Jag vet inte jag, just de där bågskyttarna kan ställa till besvär. Hinner en soldat döda, säg, 500 bågskyttar innan han får en pil igenom sig?

Anton Fräs
2020-04-02, 14:35
Soldaten kör givetvis en drönare och dödar alla 500 från 100 tals mil bort.

Rikard Jansson
2020-04-02, 14:42
Några magasin = 2? 4? Så inte ens hälften så många bulor som krävs för att skjuta varje person med 1?

40plus
2020-04-02, 14:43
Räcker med en soldat. En AK med några magasin och 3-4 handgranater så är saken biff.

Nae, pipan kommer bli kaputt av värmen sedan får han en yxa i pannan. Men 2 soldater med vars en granatkastare rensar legionen på större avstånd än deras pilar räcker. Dom andra prickskjuter dom enstaka som kommer igenom och sista slöddret rensas på nära håll med automatkarbiner, kulsprutor och handgranater.

trädgårdsmöbel
2020-04-02, 15:24
En legion är 4000 man (Nu varierade detta men det var standard).

Brofessorn
2020-04-02, 15:27
Glöm inte att det är en modern, humanistisk svensk arme. Hade de verkligen kallblodigt mejat ner en teknologiskt underlägsen fiende, eller hade de satt sig i en ring i skräddarställning och sjungit kumbaya?

delta_mats
2020-04-02, 15:33
Vad finns det för feta kustartillerier? Stämmer det att Sverige inte har något överhuvudtaget?

svenbanan
2020-04-02, 15:44
Vad finns det för feta kustartillerier? Stämmer det att Sverige inte har något överhuvudtaget?

Kustartilleriet (KA) var ett tidigare vapenslag inom marinen. I Sverige erhöll kustartilleriet en fast organisation 1902 och tillhörde sedan i sin helhet i marinen. Med försvarsbeslutet 2000 beslöts att det svenska kustartilleriet skulle avvecklas helt, vilket skedde den 30 juni 2000. Den 1 juli 2000 bildades amfibiekåren.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kustartilleriet_(Sverige)

Genom försvarsbeslutet 2000 beslutades samtidigt att kustartilleriet skulle avvecklas i dess dåvarande form. De kvarvarande förbanden skulle få en annan inriktning än hittills. Därav ansåg regeringen att förbanden skulle benämnas amfibieregemente, och att vapenslaget kustartilleriet ändras till amfibiekåren.

Nya hot har vuxit fram samtidigt som den ökande internationaliseringen ställt andra krav på kustartilleriet. Sedan ett antal år är det utvecklingen av de allsidigt användbara amfibieförbanden som kommit att stå i fokus. Människorna, traditionerna och miljön är i stort oförändrade, men uppgifterna har radikalt förändrats. Amfibiekåren har bidragit med soldater till internationella insatser i bland annat Tchad, Adenviken, Afghanistan och Kosovo.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Amfibiek%C3%A5ren

trädgårdsmöbel
2020-04-02, 16:47
Glöm inte att det är en modern, humanistisk svensk arme. Hade de verkligen kallblodigt mejat ner en teknologiskt underlägsen fiende, eller hade de satt sig i en ring i skräddarställning och sjungit kumbaya?

Jag tror att man isåfall hade tänkt om när folk fick spjut i magen och svärd i skallen. Då hade man nog åtminstone försökt försvara sig, trots humanism, för på det avståndet skulle den romerska legionen vart väldigt dödlig.

Diomedea exulans
2020-04-02, 17:23
Tankeexperimentet är värdelöst utan att man bestämmer avståndet. Jag är alltså inne på att det är avgörande huruvida man startar inom pilbågsavstånd från varandra eller ej.

Rikard Jansson
2020-04-02, 17:28
Oavsett avstånd hade ju självklart den moderna armen vunnit om man var lika många. Men klart att med ett ojämnt antal och inget artilleri eller annat och med lite guerilla i skogen på det så skulle väl kanske 5000 gammaldags slipade soldater vinna över 300? Moderna.

skyffelmördarn
2020-04-02, 17:46
Glöm inte att det är en modern, humanistisk svensk arme. Hade de verkligen kallblodigt mejat ner en teknologiskt underlägsen fiende, eller hade de satt sig i en ring i skräddarställning och sjungit kumbaya?

90Aa4c6h8wI

trädgårdsmöbel
2020-04-02, 17:47
Tankeexperimentet är värdelöst utan att man bestämmer avståndet. Jag är alltså inne på att det är avgörande huruvida man startar inom pilbågsavstånd från varandra eller ej.

Man startar på 100 meters avstånd från varandra, 1700-talsformationer, öppet slagfält :)

Diomedea exulans
2020-04-02, 17:49
Man startar på 100 meters avstånd från varandra, 1700-talsformationer, öppet slagfält :)

Då tror jag pilarna är skitfarliga. :) Men jag är för okunnig för att våga komma med en uppskattning om siffror.

MasterChief
2020-04-02, 17:52
Jag köpte en Sig Sauer P226 Navy's SEALs när jag bodde i Californien för många år sedan av en kille som varit med i amerikanska flottans attackdykare och specialförband. Lyckades med lite krångel få med mig den till Nederländerna. Den behövs i den bransch jag är som Cannabisodlare. :cool:

Bild på pärlan kanske kommer vartefter.

Vilka kolokille-vibbar jag fick.

skyffelmördarn
2020-04-02, 17:57
Då tror jag pilarna är skitfarliga. :) Men jag är för okunnig för att våga komma med en uppskattning om siffror.

Tänk på att det är standard inom försvaret med ballistiskt skyddsutrustning,

https://www.soldf.com/personlig-utrustning/kroppsskydd-12-krsk-12/

Så en pil i bröstet lär inte göra mycket nytta.

skyffelmördarn
2020-04-02, 17:58
Vilka kolokille-vibbar jag fick.

Jag är mera nyfiken på hur man med hjälp av "lite krångel" får in en pistol i ett större land i Europa, det kanske inte är något man kan tjata sig till eller?

"Hallå det är olagligt att ta med sig vapen in i det här landet hur tänkte du nu"

-Kom igen nu schysta snälla

trädgårdsmöbel
2020-04-02, 17:58
Då tror jag pilarna är skitfarliga. :) Men jag är för okunnig för att våga komma med en uppskattning om siffror.

Det är inte pilarna som är värst. Det är spjuten och svärden.

lördagsgrogg
2020-04-02, 18:14
Om det blir så så vinner vår marin. Men i praktiken tar finnarnas arme´över svea snabbt och sodomerar Löfven på Sergels torg inför världpressen. Men Sverige har bättre flygvapen och marin. Finnarna oerhört mkt bättre arme´.



Vi har knappt offensiva vapen till våra flygplan då vi bara avser försvara oss. Vi har lite dumma bomber men inte mkt mer. inga fancy kryssningsrobotar och dylikt. Så våra plan hade fått gå så nära så att dom absolut kan skjutas ner.

Tvivlar på att vi hinner få mer än två plan i luften innan alla flygbaser redan är nere.

Marinen sitter under tiden och väntar på besked från ledningen som gjort långhelg och förväntas komma åter måndag kl. 10,00.

Några veteraner bildar dock en liten gerillarörelse med bas i ett bortglömt bergförråd. Där de sedan länge själva lagrat vapen och ammunition. De mer långväga boende i samma grupp försöker göra detsamma med hjälp av betrodda hemvärnsmän på några få platser runt om i landet.

Finnarna skapar dock snabbt ett grepp över hela centrala Sverige och skär av alla fysiska kommunikationer mellan nord- och sydsverige. Naturligtvis med syfte att därefter snabbt gå vidare till Norge för att finansiera hela projektet.

När detta blir känt börjar Trump stamma om att de inte uppfyllt alla krav på ett NATO-land och kaos uppstår då resten av länderna i pakten inte känner sig bekväma med vad de ska göra.

USA som fortfarande är i spillror efter att 8 miljoner dött i eller efter Coronakatastrofen atombombar Litauen vars president uttalat sig om att dom helst står neutrala.

Trump förklarar det hela som en "absolut win" och får stöd av den gamle räven Georg W som hyllas då han upprepar sin visdom om att Är dom inte med oss är dom emot oss!

Finland blir en oljemakt att räkna med och med alla miljarder skapar man ett stornorden med stenhårda gränser och billig sprit.

Några få rynkar på näsan över att Trumps svärson och Bidens son är styrelseordförande och CFO i det största oljebolaget men då ingen verkar reagera på detta skarpt skrivna avslöjandet i The Guardian släpper alla nyheten snabbt.

skyffelmördarn
2020-04-02, 18:35
Nån som känner folk som varit i franska främlingslegionen? Vet en dörrvakt som varit där. Verkade som att det inte riktigt var så som han trodde , minns inte längre exakt vad han berättade men tror han väntade sig mera stridsövningar osv och mindre stövelputsande. Han sade att han var i sämre kondition när han lämnade den än när han kom. Jag har i rent intresse forskat lite, kollat lite podcasts osv. med folk som varit i Irak och Afghanistan.

Det stämmer nog säkert och det gäller många andra såna hårda militärer som typ Navy Seals, har lyssnat mycket på Joe Rogans podcast han brukar ta in mycket militärer. Alla säger att det är ett ganska tråkigt yrke med väldigt lite action.

Prova jobba på piketen i Malmö istället så ska du få se på åka av.

delta_mats
2020-04-02, 18:44
Om det blir så så vinner vår marin. Men i praktiken tar finnarnas arme´över svea snabbt och sodomerar Löfven på Sergels torg inför världpressen. Men Sverige har bättre flygvapen och marin. Finnarna oerhört mkt bättre arme´.



Vi har knappt offensiva vapen till våra flygplan då vi bara avser försvara oss. Vi har lite dumma bomber men inte mkt mer. inga fancy kryssningsrobotar och dylikt. Så våra plan hade fått gå så nära så att dom absolut kan skjutas ner.

Så snabbt lär det väl inte gå att transportera deras armé för att överta oss? Såtillvida vi inte bara står och ser på.

Läskeblask
2020-04-02, 18:48
Det stämmer nog säkert och det gäller många andra såna hårda militärer som typ Navy Seals, har lyssnat mycket på Joe Rogans podcast han brukar ta in mycket militärer. Alla säger att det är ett ganska tråkigt yrke med väldigt lite action.

Prova jobba på piketen i Malmö istället så ska du få se på åka av.

Jag har också lyssnat på joe rogan och jokko willinks. I slutändan så tiden de var i strid var rätt liten. Seal-träningen verkade inte skön direkt. Att vara militär är säkert inte spännande ifall man inte är nånstans det är action. Oavsett så är väl antalet krigsveteraner som tar livet av sig i USA rätt högt.

delta_mats
2020-04-02, 18:55
Jag har också lyssnat på joe rogan och jokko willinks. I slutändan så tiden de var i strid var rätt liten. Seal-träningen verkade inte skön direkt. Att vara militär är säkert inte spännande ifall man inte är nånstans det är action. Oavsett så är väl antalet krigsveteraner som tar livet av sig i USA rätt högt.

Det är ju gravt romantiserat och actionfiserat. Det mesta handlar om enformiga rutiner i absurdum och att träna sin kropp och härda sitt psyke, dvs inte särskilt rolig träning. På allt det så ska du lyda någon/några andra.

skyffelmördarn
2020-04-02, 18:58
Det är ju gravt romantiserat och actionfiserat. Det mesta handlar om enformiga rutiner i absurdum och att träna sin kropp och härda sitt psyke, dvs inte särskilt rolig träning. På allt det så ska du lyda någon/några andra.

Mycket möten också tydligen och massa planering.

PixelMiner
2020-04-02, 20:32
Ett roligt tankeexperiment vore väl att sätta modernt tränade soldater till att slåss i ett klassiskt slag, låt oss säga slaget vid Poltava. Tvisten är givetvis att de moderna soldaterna bara får använda sig av den tidens vapen. De får en vecka att träna sig på Flintlåsmusköter, dåtidens granater, värja och dyl.

Vore intressant att se vilken typ av taktik man skulle använda sig av. Knä-vid-knä var ju förvisso en rätt effektiv taktik för karolinerna, men frågan är om inte modern uppdragstaktik skulle sopa banan med klassiska taktiker.

Problemet är väl främst att ersätta modern kommunikationsutrustning med något som stödjer modern taktik på ett tillräckligt bra sätt.

trädgårdsmöbel
2020-04-02, 20:44
Ett roligt tankeexperiment vore väl att sätta modernt tränade soldater till att slåss i ett klassiskt slag, låt oss säga slaget vid Poltava. Tvisten är givetvis att de moderna soldaterna bara får använda sig av den tidens vapen. De får en vecka att träna sig på Flintlåsmusköter, dåtidens granater, värja och dyl.

Vore intressant att se vilken typ av taktik man skulle använda sig av. Knä-vid-knä var ju förvisso en rätt effektiv taktik för karolinerna, men frågan är om inte modern uppdragstaktik skulle sopa banan med klassiska taktiker.

Problemet är väl främst att ersätta modern kommunikationsutrustning med något som stödjer modern taktik på ett tillräckligt bra sätt.

Fotnot: Knä om knä var nog förlegad redan då. Det är anpassat för pik mot kavalleri :) Det var bland annat därför vi fick stryk i Poltava. Kanoner hade enorm effekt när man står så packade.

Med pik kan man ha lite olika längder på pikarna och stå i flera led, och möta kavalleri med en mur av spjutspetsar.

Det påminner om hur Alexander den store stred i falang :D En taktik som romarna kontrade med att dela upp i mindre grupper och stora sköldar.


Skyller på Corona-uttråkning och dokumentärer.

Brofessorn
2020-04-02, 20:55
Tankeexperiment:

År 480 f.Kr. försöker 15000 svenska karoliner inta Thermopyle, försvarat av 300 spartiathopliter, 1000 lakoniska soldater och 3000 peloponneser. Passagen mellan berg och hav var 100 meter bred på den tiden.

Karolinerna får en vecka på sig att träna med den tidens vapen, med vilka de måste strida.

Vem vinner?

skyffelmördarn
2020-04-02, 20:55
Jag har också lyssnat på joe rogan och jokko willinks. I slutändan så tiden de var i strid var rätt liten. Seal-träningen verkade inte skön direkt. Att vara militär är säkert inte spännande ifall man inte är nånstans det är action. Oavsett så är väl antalet krigsveteraner som tar livet av sig i USA rätt högt.

Från Andy Stumpf som gästade Joe Rogans podcast

https://youtu.be/OlFJm2wK7eo?t=4586

Cool bild på Andy här

https://www.reddit.com/r/MilitaryPorn/comments/8a7bm8/youre_a_badass_if_grenades_on_your_belt_are/

Läskeblask
2020-04-03, 06:41
Det är ju gravt romantiserat och actionfiserat. Det mesta handlar om enformiga rutiner i absurdum och att träna sin kropp och härda sitt psyke, dvs inte särskilt rolig träning. På allt det så ska du lyda någon/några andra.

Det tror jag också. De intervjuer jag hört har dock varit med folk som varit i action. Träningen är säkert som du säger men enligt data så gör 20 amerikanska veteraner självmord varje dag. Summan är ju enorm och även i ingervjuerna har det nämnts att folk mår dåligt efteråt. Jag tror inte det är det att du ser armar och ben sprängas, jag tror den enorma psykiska stressen gör att man flippar.

40plus
2020-04-03, 06:58
Vad finns det för feta kustartillerier? Stämmer det att Sverige inte har något överhuvudtaget?

Alla fasta kanoner är som sagts nerlagda och istället har vi amfibiesoldater som åker mellan öar med stridsbåt 90 och hellfiremissiler. Så det kan ligga 2 svettiga malajer med en hellfiremissil på en kobbe och vänta på ryssen.

Givetvis kan en hellfiremissil knappt skava lacken på ett större ryskt fartyg, medan kustartilleriet hade kunnat sänka det på 5 minuter.

Till detta har vi Gripen med RBS15, Visbykorvetterna (5st?) med RBS15 och några mindre båtar med torpeder eller RBS15. Och så några enstaka ubåtar.

Mental
2020-04-03, 08:03
Alla fasta kanoner är som sagts nerlagda och istället har vi amfibiesoldater som åker mellan öar med stridsbåt 90 och hellfiremissiler. Så det kan ligga 2 svettiga malajer med en hellfiremissil på en kobbe och vänta på ryssen.

Givetvis kan en hellfiremissil knappt skava lacken på ett större ryskt fartyg, medan kustartilleriet hade kunnat sänka det på 5 minuter.

Till detta har vi Gripen med RBS15, Visbykorvetterna (5st?) med RBS15 och några mindre båtar med torpeder eller RBS15. Och så några enstaka ubåtar.

Fasta posteringar är för lätta att avståndsbekämpa. Om vi ska ha KA så måste det vara mobilt.

40plus
2020-04-03, 08:45
Fasta posteringar är för lätta att avståndsbekämpa. Om vi ska ha KA så måste det vara mobilt.

Agreed. Vi hade RBS15 på lastbilar som var en riktigt bra jävla ide, så givetvis sålde vi dom. Enkelt, billigt, rörligt och effektivt så givetvis gick det ej an i den eviga fredens tid.

EDIT: Nämen har man sett, man återinför RBS15 KA. Efterklok kan man vara: https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2016/11/tung-kustrobot-ater-i-forsvarsmakten/

MaxTheMarketer
2020-04-03, 10:20
Försvarsmakten måste få rätt till att skjuta ungdomar och andra i benet som springer runt och hostar på folk i och med att det är som att ge folk ofrivillig rysk roulette. Alla skrattar vidare tills att någon dör.

Jag väntar fortfarande på att första svenska barnet dör så kanske det blir lite fart på fler människor. Hade vi alla haft lite mer militärisk disciplin inom oss så hade vi inte behövt dessa drastiska åtgärder.

Tyvärr saknas militärisk disciplin hos den genomsnittliga svensken. Alla borde ha behövt gå och bli jägarsoldat för att få den disciplinen att kunna "äta bajsmacka". Denna "bajsmacka" är ett år långt bara.

Den militära andan har försvunnit i Sverige så det är en tidsfråga innan Ryssland tar över... jag är faktiskt _oerhört förvånad_ att Ryssland inte har angripit Sveriges infrastruktur ännu. Väntar de på att vården skall knäckas lite mer först?

Jag hoppas semesterresorna var värda de 1000-tals liv som kommer att dö mot sin egen vilja. *popcorn*

stridis
2020-04-03, 10:23
Max, var det inte du som kastade in corona-handduken innan det ens smällt?

Apropå bajsmackor.

MaxTheMarketer
2020-04-03, 10:25
På tal om Ryssland
Det enda sättet jag ser det som att göra Sverige till ett oattraktivt mål för ryssarna är att utveckla kärnvapenspetsar så att vi kan tillämpa "MAD" (mutual assured destruction).

Frågan är vem som skall få sitta vid knapparna och avfyra dem. Ja, det är lite "självmordsväst" över det hela, men det finns inget alternativ och nej, jag "trollar" inte med det förslaget. Jag är 100% seriös.

Det är det enda sättet att "försvara" sig på. Allt annat är skitsnack och önsketänkande. Sverige har ingen riktig försvarsmakt som kan mäta sig mot de länder som verkligen vill ha ihjäl Sverige: Ryssland och Kina.

Det enda som fungerar ÄR kärnvapen. Allt annat är bara diplomatiskt önsketänkande. Men visst, berätta gärna hur vi UTAN kärnvapen lyckas "försvara oss" mot ryskt och/eller kinesiskt angrepp! *popcorn*

(Jag har svårt att se USA via NATO kommer göra något med motsvarande ICA-Jerry som deras Commander in Chief).

MaxTheMarketer
2020-04-03, 10:26
Max, var det inte du som kastade in corona-handduken innan det ens smällt?

Apropå bajsmackor.

Laget före jaget är dött i Sverige. Jag kastar in handduken för det finns inget att kämpa emot. Använd de sällsynta resurserna sparsamt. Jag har redan bunkrat upp för 6 månaders mat men självfallet är jag körd om elen och/eller vattnet försvinner.

En tidsfråga innan Kina och/eller Ryssland angriper. Detta är ju det perfekta tillfället att starta krig, eller? Någon militärinsatt som kan det här med krig får gärna flika in.

EDIT: Anta att ryssarna stänger av vår el, vår kommunikation och vårt vatten. Då är det bara att droppa några simpla missiler här och var och påstå till omvärlden att vi angrep dem.

USA/Trump kommer inte göra något och resten av världen är för upptagen med corona pga. oaktsamma personer som behövde få ta ut sin semester och hosta extra mycket.

stridis
2020-04-03, 10:36
Laget före jaget är dött i Sverige. Jag kastar in handduken för det finns inget att kämpa emot. Använd de sällsynta resurserna sparsamt. Jag har redan bunkrat upp för 6 månaders mat men självfallet är jag körd om elen och/eller vattnet försvinner.


...kommer vi aldrig att ge upp. Alla uppgifter om att motståndet ska upphöra är falska.

Falska!

Diomedea exulans
2020-04-03, 10:58
Max, vad menar du med att du ger upp? I praktiken alltså? Du verkar ju faktiskt hantera Coronakrisen ansvarsfullt. Att "ge upp" låter för mig mer som att strunta i restriktionerna.

40plus
2020-04-03, 11:57
På tal om Ryssland
Det enda sättet jag ser det som att göra Sverige till ett oattraktivt mål för ryssarna är att utveckla kärnvapenspetsar så att vi kan tillämpa "MAD" (mutual assured destruction).

Frågan är vem som skall få sitta vid knapparna och avfyra dem. Ja, det är lite "självmordsväst" över det hela, men det finns inget alternativ och nej, jag "trollar" inte med det förslaget. Jag är 100% seriös.

Det är det enda sättet att "försvara" sig på. Allt annat är skitsnack och önsketänkande. Sverige har ingen riktig försvarsmakt som kan mäta sig mot de länder som verkligen vill ha ihjäl Sverige: Ryssland och Kina.

Det enda som fungerar ÄR kärnvapen. Allt annat är bara diplomatiskt önsketänkande. Men visst, berätta gärna hur vi UTAN kärnvapen lyckas "försvara oss" mot ryskt och/eller kinesiskt angrepp! *popcorn*

(Jag har svårt att se USA via NATO kommer göra något med motsvarande ICA-Jerry som deras Commander in Chief).

Vänligen berätta mer om hur Kina skulle kunna angripa oss...

Diomedea exulans
2020-04-03, 11:58
Vänligen berätta mer om hur Kina skulle kunna angripa oss...

Det har de ju redan gjort, med biologisk krigsföring... :naughty:

MaxTheMarketer
2020-04-03, 13:33
Kina kan angripa oss från Ryssland. De är ju "bros" och det lär garanterat finnas kinesisk militär i Ryssland precis som det finns lite här och var i världen.

Sverige, främst Gotland, är sjukt attraktiv strategisk plats för militära baser i Nordeuropa. Militären hos ryssarna och kineserna slickar sig om läpparna varje gång de ser en bild på Gotland, garanterat.

Tittade en snabbis in på Folkhälsomyndighetens presskonferens som går just nu. MSB berättar om att svenska infrastrukturen redan går på knäna och kan slås ut närsomhelst - särskilt om det kommer utifrån via fientligt angrepp.

- Brist på transport av livsmedel
- Risk för el- och telekomnät slås ut
- Kommande skogsbränder nu om 2-3 månader

Intensivvården kommer att börja med, "du får leva, men inte du"-urval efter helgen, spekulerar jag. Detta kunde ha förhindrats om majoriteten av Sveriges befolkning tog det hela på allvar från början och då tog sitt ansvar att hålla pejl på de faktiska stolpskotten som ville hosta vidare med flit och riktigt uppsåt (t.ex., föräldrar med sina barn och icke-myndiga ungdomar).

Men nej, det är bara en influensa. Och istället ser jag barn och icke-myndiga ungdomar ränna på mataffärerna kl21:00 på kvällarna när de borde vara hemma och inte springa runt som rysk roulette-smittande vektorer. De ska vara hemma och spela Fortnite.

Det hela påminner faktiskt om hur folk sa att Trump aldrig kunde bli president, aldrig skulle sitta kvar hela sin först mandatperiod, och aldrig kmr bli omvald igen vilket han troligen kmr att bli för idioti och rysk hjälp finns det gott om.

Samma skit kmr vi se med detta. Skillnaden är att alla "doubters" om COVID-19 leder till att vi alla andra får lida och till och med bokstavligen dö.

Ja, världen kmr överleva. Frågan är hur många som ska behöva dö helt i onödan för att andra fortsätter att leva som om ingenting har hänt för 4 månader sedan...

Max, vad menar du med att du ger upp? I praktiken alltså? Du verkar ju faktiskt hantera Coronakrisen ansvarsfullt. Att "ge upp" låter för mig mer som att strunta i restriktionerna.

Jag ger upp att uppmana andra att sluta vara oaktsamma/stolpskott. Fungerar inte. Lika bra att vänta på deras föräldrar och mor-/farföräldrar trillar av pinnen så får de perspektiv för situationen.

Tyvärr har ju ingen "ett extraliv" så de kan börja om från kula ett för att "de har lärt sig läxan". Jag har dock förberett mig så att jag åtminstone får leva några månader till utan att oroa mig just om medicin, hygienartiklar eller livsmedel.

Jag har haft massa toapapper sedan ett halvår tillbaka för jag köpte alltid på mig toapapper vid rabattpris och för att jag pallar inte att köpa nya toarullar en gång i månaden utan vill ha så jag klarar mig ett år i taget.

Don H
2020-04-03, 14:07
Max: Ta en promenad och få lite frisk luft.

40plus
2020-04-03, 14:12
Det har de ju redan gjort, med biologisk krigsföring... :naughty:

Jo förvisso. Men aldrig att ryssen skulle släppa in Kina på sitt territorium för att idka anfallskrig mot Sverige. Och någon högsjöflotta som kan segla till Sverige för att bedriva anfallskrig har dom inte.

stridis
2020-04-03, 15:07
Det har de ju redan gjort, med biologisk krigsföring... :naughty:

Cyberkrigsföring skulle nog kunna ta hus i helvete i Europa om några veckor.

Om folk börjar tröttna på lock-down men det är för tidigt att släppa lös boskapen så blir det lätt lite oroligt ifall det blir problem med el( och varför inte stänga av butikers nätuppkopplade kylar och frysar:naughty:) men även banktjänster och massa annat.

svenbanan
2020-04-03, 15:21
max: Ta en promenad och få lite frisk luft.

+1

MaxTheMarketer
2020-04-04, 06:37
Vände på dygnet och är piggare nu när jag klev upp 05:00. Nu måste jag bara få fram "sanningen" om resistance bands så jag vet vad jag kan förvänta mig där.

Finns det någon "hemlig forskning" (fast då kan man ju inte veta) som militären använder sig av för att skapa "supersoldater" med fokus på styrketräning och/eller kondition?

trädgårdsmöbel
2020-04-04, 07:26
Vände på dygnet och är piggare nu när jag klev upp 05:00. Nu måste jag bara få fram "sanningen" om resistance bands så jag vet vad jag kan förvänta mig där.

Finns det någon "hemlig forskning" (fast då kan man ju inte veta) som militären använder sig av för att skapa "supersoldater" med fokus på styrketräning och/eller kondition?

Det fanns mycket sånt under kalla kriget. Experiment med olika droger och doping. Även parapsykologi. Det mest bisarra är väl ryssarnas försök till att para människa med schimpans för att skapa starka supersoldater.

Inte för att jag har någon aningegentligen, men det verkar som man övergett sådant och satsar på utrustning eller robotar/drönare istället för själva soldaten numera.

Läskeblask
2020-04-04, 07:36
Det fanns mycket sånt under kalla kriget. Experiment med olika droger och doping. Även parapsykologi. Det mest bisarra är väl ryssarnas försök till att para människa med schimpans för att skapa starka supersoldater.

Inte för att jag har någon aningegentligen, men det verkar som man övergett sådant och satsar på utrustning eller robotar/drönare istället för själva soldaten numera.

Min gammelmorfar krigade mot ryssland i ww2. Han sade att många under strid var fulla som svin även under attack. Altså ryssarna

Starke75an
2020-04-04, 07:37
Hemvärnet: ca 20000man. Bataljoner utspridda över hela landet. En bataljon består av x antal insatskompanier och x antal bevakningskompanier.

Bevakningskompanier som är det gamla hemvärnet, bevakar en fast anläggning och saknar normal fordon.

Insats är ett kompani, som normal har fordon. Pb8 är vanlig.

Skillnad mellan de två är rollen och i många fall ålder och utbildning. Bevakningskompanier har Ak4 samt ksp58 är standard. Minor också.

Insats är som ett vanligt skyttekompani, där vapen är Ak4, ksp58, grg, pansarskott, psg90 och minor.


Då insats inte har vapen som kan bekämpa pansar på nått längre håll, så är fördröjning och överfall ett lämpligt alternativ.

Enkelt så minerar man lämplig ställen som måste passeras och där blir det stopp, och då dunkar man på.

Som förstärkning finns 4 granatkastarplutoner. De har 4st 120mm m41 eldrör.

Med de skjuter man bort allt som finns upp till 7 km bort. Finns målsökare granater som tar stridsvagnar. De heter strix.

Med dessa kan man då få ut, eller stopp på pansar på betydligt längre avstånd är var annars hemvärnet har möjlighet till.

Tilldelning på am för en grk pluton är ca 30 ton granater.

skyffelmördarn
2020-04-04, 08:10
Är det inte lite tröttsamt att fortfarande snacka om Ryssen? Vad ska dom hit o göra? Det känns som att försvaret måste fortsätta prata om Ryssen för att vi ska ha ett försvar överhuvudtaget.

Jag vet att Ryssland gick in i Krim, men att gå in i Sverige är en helt annan sak och det skulle få konsekvenser för Ryssland som de aldrig skulle kunna återhämta sig ifrån.

Dessutom blir det bara svårare för varje år som går så hade de velat göra något så hade de redan gjort det.

Vi borde smälta ner våra vapen och satsa på IT försvar istället.

Starke75an
2020-04-04, 08:27
En hemvärnets bataljon styrs av en stab, som i sin styrs av en chef placerad i en av de 4 regionen som man har. Chefen MRV styr således över militärregion väst.

Bataljonsstaben har flera ledningslag som består av olika roller där de kallas
”S”. Det betyder att det finns rollen S1-S6 där är siffran är vilken roll man har. S6 som exempel ansvarar för kommunikation inom bataljonen.

Det betyder att om man blir underställd ett annat förband, är det S6 som är ansvar över att tex tilldela kanaldata till den anslutande enheten.

stridis
2020-04-04, 15:40
Cyberkrigsföring...


Digitaliseringsminister Anders Ygeman låter hälsa att vi alla är i goda händer. Sen som alltid, vår beredskap är god.

Läskeblask
2020-04-04, 17:42
Får man låna tråden? Nån här som håller på med skytte? Tänkte börja med practical shooting. Målet är egentligen att gå med i en förening för att senare få licens och på egen hand skjuta med pistol på banan. Finns ju en massa olika alternativ men småkalibrig vapen och hagelgevär intresserag mig inte

Vinter
2020-04-04, 18:44
Jag vet att Ryssland gick in i Krim, men att gå in i Sverige är en helt annan sak och det skulle få konsekvenser för Ryssland som de aldrig skulle kunna återhämta sig ifrån.


Ukraina hade ett avtal med USA och Storbritannien där de förband sig skydda Ukrainas territorium från och med 1994. Blev inte så mycket av det.

https://en.wikipedia.org/wiki/Budapest_Memorandum_on_Security_Assurances

Sverige är helt solo om nu Ryssland tycker de behöver en nordlig hamn för handel om 50 år.

svenbanan
2020-04-04, 18:56
Ukraina hade ett avtal med USA och Storbritannien där de förband sig skydda Ukrainas territorium från och med 1994. Blev inte så mycket av det.

https://en.wikipedia.org/wiki/Budapest_Memorandum_on_Security_Assurances

Sverige är helt solo om nu Ryssland tycker de behöver en nordlig hamn för handel om 50 år.

Jag tror inte Sverige skulle stå helt solo om det skedde. Det är en helt annan signal om Ryssland gjorde detta, jämfört med att de är inne och jävlas med Ukraina.

Jag tror inte resten av västeuropa (och kanske inte heller USA) skulle ha råd att låta Ryssland få såpass fria tyglar att göra vad de vill. Det skulle vara mycket lätt att se det som nåt slags startskott för Ryssland att försöka "ta över världen".

Läskeblask
2020-04-04, 20:01
Jag tror inte Sverige skulle stå helt solo om det skedde. Det är en helt annan signal om Ryssland gjorde detta, jämfört med att de är inne och jävlas med Ukraina.

Jag tror inte resten av västeuropa (och kanske inte heller USA) skulle ha råd att låta Ryssland få såpass fria tyglar att göra vad de vill. Det skulle vara mycket lätt att se det som nåt slags startskott för Ryssland att försöka "ta över världen".

Ryssarna är äckliga, hur många intrång på andra luftområden har de integjort genom åren t.ex. var det inte separatister som strider i ukraina inte ryska armen?? Nej jag tror inte det i första hand skulle komma hjälp i form av stridskraft. Av Finla d i den mån ifall de använder Finland som mellanlandninh

svenbanan
2020-04-04, 20:22
Ryssarna är äckliga, hur många intrång på andra luftområden har de integjort genom åren t.ex. var det inte separatister som strider i ukraina inte ryska armen??

Hur många sådana intrång har de gjor mot länder som inte tillhört forna Sovjetunionen? Jag tror inte responsen kommer se ens nästan likadan ut ifall du skulle gjort samma sak mot Finland som de gjorde mot Ukraina tex. Och klampar de ännu längre in i västeuropa kommer det uppfattas ännu mer som en fientlig handling mot i princip hela europa.

Starke75an
2020-04-06, 18:52
Hemvärnets kommunikation sker idag med radio 180 systemet. Dart är ett tillbehör, som används för text. Det finns flera olika modeller på darten. Den enklaste är dart 380. Vidare finns pc-dart i flera varianter.

I darten finns formatmallar. 100 är fritext och 103 förbindelseprov. Vidare så finns det format för skjuta med artilleriet. 600 och uppåt använd lämpligen.

Hemi
2020-04-06, 19:34
Radio 180 är väl rätt stabila grejer...

Starke75an
2020-04-07, 05:23
Yepp. Runt 10kg.

Används med marsch, vanlig, fordon eller högantenn.

I Pc darten finns kartor som man kan änvända vid gruppering där man kan se hur landskapet ser ut, och hur täckningen är med olika antenner.

Man bör inte ha större uteffekt an nödvändigt.

40plus
2020-04-07, 06:41
Är det inte lite tröttsamt att fortfarande snacka om Ryssen? Vad ska dom hit o göra? Det känns som att försvaret måste fortsätta prata om Ryssen för att vi ska ha ett försvar överhuvudtaget.

Jag vet att Ryssland gick in i Krim, men att gå in i Sverige är en helt annan sak och det skulle få konsekvenser för Ryssland som de aldrig skulle kunna återhämta sig ifrån.

Dessutom blir det bara svårare för varje år som går så hade de velat göra något så hade de redan gjort det.

Vi borde smälta ner våra vapen och satsa på IT försvar istället.

Detta tänk ligger bakom avvecklingen av beredskapslager, bortskänkning av fältsjukhus, nedmontering av det civila försvaret m.m. Saker som hade varit behjälpligt nu.

Man kan inte avväpna när man har en ren skurkstat som Ryssland inpå knuten. Det korrupta landet styrs som en maffiastat och vi måste förhålla oss till det.

Läskeblask
2020-04-07, 07:10
Räknar folk med att USA skulle hjälpa så fort ryssarna skulle dyka upp?

svenbanan
2020-04-07, 07:36
Räknar folk med att USA skulle hjälpa så fort ryssarna skulle dyka upp?

Om Ryssland invaderar Sverige så kommer det få negativa konsekvenser för Ryssland i form av någon slags represalier från EU och/eller USA. Detta hjälper ju såklart inte Sverige i den akuta fasen, eftersom landet ändå kommer vara invaderat.

Men ifall resten av europa inte skulle göra något efter en sådan offensiv från Ryssland så skulle det i princip vara samma sak som att dra ner brallorna, böja sig framåt och be ryssarna att inte vara alltför våldsamma. Dvs politiskt självmord. Det är som sagt en jävla skillnad på ifall Ryssland invaderar Ukraina och Sverige, och den skillnaden kommer varenda invånare i europa se. Det går (uppenbarligen) att spinna till storyn om Ryssland i Ukraina till att många Ukrainare var för det och att det därför kanske inte egentligen var en riktig invasion. Jag vet inte riktigt vad man skulle kunna köra med för hittepå för att få europas befolkning att tro att en rysk invasion av Sverige inte är en krigshandling.

Läskeblask
2020-04-07, 08:01
Om Ryssland invaderar Sverige så kommer det få negativa konsekvenser för Ryssland i form av någon slags represalier från EU och/eller USA. Detta hjälper ju såklart inte Sverige i den akuta fasen, eftersom landet ändå kommer vara invaderat.

Men ifall resten av europa inte skulle göra något efter en sådan offensiv från Ryssland så skulle det i princip vara samma sak som att dra ner brallorna, böja sig framåt och be ryssarna att inte vara alltför våldsamma. Dvs politiskt självmord. Det är som sagt en jävla skillnad på ifall Ryssland invaderar Ukraina och Sverige, och den skillnaden kommer varenda invånare i europa se. Det går (uppenbarligen) att spinna till storyn om Ryssland i Ukraina till att många Ukrainare var för det och att det därför kanske inte egentligen var en riktig invasion. Jag vet inte riktigt vad man skulle kunna köra med för hittepå för att få europas befolkning att tro att en rysk invasion av Sverige inte är en krigshandling.

Ryssland skulle hitta på nåt bs. Jag ser dock inte några motiv att ta över Sverige om det inte fanns nån mycket större bild typ världskrig. Det skulle säkert leda till sanktioner men jag tror ej det skulle komma nån direkt militärhjälp om det inte skenade iväg helt

40plus
2020-04-07, 08:13
Ryssland skulle hitta på nåt bs. Jag ser dock inte några motiv att ta över Sverige om det inte fanns nån mycket större bild typ världskrig. Det skulle säkert leda till sanktioner men jag tror ej det skulle komma nån direkt militärhjälp om det inte skenade iväg helt

I en situation där det hettar till kring Baltikum och ryssarna sneglar på sina forna landområden så är Gotland värdefullt för att behärska Östersjön.

Små gröna män kan inta Gotland och ryssen kan informera om att man tillfälligt tar Gotland i besittning för att undvika att imperialistiska USA tar ön. Ryssen vill hålla USA borta från ön för att försvåra deras ev hjälp till Baltikum vid rysk aggression.

Ingen tror att ryssen skulle invadera och annektera hela Sverige. Men att ha flygbas och luftvärn på Gotland innebär att man kontrollerar Östersjön. Gotland är ett osänkbart hangarfartyg. Ni kan alla ge er fan på att ryssen har färdiga planer på att ta Gotland om det smäller.

stridis
2020-04-07, 08:36
Är det inte lite tröttsamt att fortfarande snacka om Ryssen? Vad ska dom hit o göra? Det känns som att försvaret måste fortsätta prata om Ryssen för att vi ska ha ett försvar överhuvudtaget.

Jag vet att Ryssland gick in i Krim, men att gå in i Sverige är en helt annan sak och det skulle få konsekvenser för Ryssland som de aldrig skulle kunna återhämta sig ifrån.

Dessutom blir det bara svårare för varje år som går så hade de velat göra något så hade de redan gjort det.

Vi borde smälta ner våra vapen och satsa på IT försvar istället.


Ygeman är det du?

Glöm lager med livsmedel, skyddsmasker och andra förnödenheter” var dåvarande inrikesminister Anders Ygemans budskap på Folk och försvars rikskonferens i Sälen i januari 2017 enligt DN.
– Ett modernt försvar ska inte bygga på strukturerna från förr, sade Ygeman.

Ygeman menade att ”självförsörjningsgraden är kanske inte det absolut viktigaste, vi kommer sannolikt att kunna utbyta varor med länder i vår närhet”.

MaxTheMarketer
2020-04-07, 11:55
Jag läser i en bok om privatjuridik och kommer in på brott som spioneri. Då berättas en kort snutt om Stig Wennerström. Tyddligen lämnade han ut så gott som hela svenska försvarsupplägget till ryssarna mellan 1948-1963 under sin spionkarriär.

Han dömdes för landsförräderi till livstids straffarbete men benådades tio år senare av regeringen Palme. Vissa uppgifter säger att det skall ha funnits två högt uppsatta svenska spioner för GRU (sovjetisk militär underrättelsetjänst), varav Wennerström rekryterades tll runt 1948.

Första kodnamnet, "Örnen" = Wennerström.
Andra kodnamnet, "Getingen" = ?.

lördagsgrogg
2020-04-07, 14:25
Detta tänk ligger bakom avvecklingen av beredskapslager, bortskänkning av fältsjukhus, nedmontering av det civila försvaret m.m. Saker som hade varit behjälpligt nu.

Man kan inte avväpna när man har en ren skurkstat som Ryssland inpå knuten. Det korrupta landet styrs som en maffiastat och vi måste förhålla oss till det.

Försvaret är för ett land som din inre ordningsman. Som säger åt dig att det är dags att dammsuga, gå ut med soporna och fixa disken. Ingen gillar den rösten men om den ignoreras för längre lever man i en sophög där alla mindre problem blivit gigantiska problem som hindrar dig från att göra ditt dagliga verk.

Starke75an
2020-04-07, 19:18
Detta tänk ligger bakom avvecklingen av beredskapslager, bortskänkning av fältsjukhus, nedmontering av det civila försvaret m.m. Saker som hade varit behjälpligt nu.

Man kan inte avväpna när man har en ren skurkstat som Ryssland inpå knuten. Det korrupta landet styrs som en maffiastat och vi måste förhålla oss till det.

Stora delar av civilförsvaret består av folk över 70, det samma gäller röda korset.

Så skyll på er själva att den delen är nästan passiv.

Är ni intressera av den delen, ta kontakt med eran lokala föreningen.

Frg tar gärna emot nya medlemmar. Så även hemvärnet.

svenbanan
2020-04-07, 19:59
Ryssland skulle hitta på nåt bs. Jag ser dock inte några motiv att ta över Sverige om det inte fanns nån mycket större bild typ världskrig. Det skulle säkert leda till sanktioner men jag tror ej det skulle komma nån direkt militärhjälp om det inte skenade iväg helt


Att "Ryssland skulle hitta på nåt bs." och att mer eller mindre hela världen skulle köpa detta låter långsökt. Speciellt inte om de "bara" ockuperar Gotland, och alltså lämnar svensk media och statsapparat intakt. Det är ju rimligen inte heller så att regeringarna i alla europas länder har väldigt mycket att tjäna på att lura sina medborgare för att på så sätt slippa få opinionen emot sig så man kan skippa att göra nåt åt ryssproblemet. Tvärtom så kommer ju de flesta länderna i europa i ett sådant läge se Ryssland som ett väldigt stort hot mot hela västeuropa. Just eftersom Ryssland i ett sådant skede uppenbart eksalerat från att bråka med forna sovjetstater, till att invadera västeuropeiska länder som inte varit i krig på flera hundra år. Tyskland skulle troligen inte känna sig väldigt nöjda med en sådan utveckling i östersjön.

Läskeblask
2020-04-08, 06:16
Att "Ryssland skulle hitta på nåt bs." och att mer eller mindre hela världen skulle köpa detta låter långsökt. Speciellt inte om de "bara" ockuperar Gotland, och alltså lämnar svensk media och statsapparat intakt. Det är ju rimligen inte heller så att regeringarna i alla europas länder har väldigt mycket att tjäna på att lura sina medborgare för att på så sätt slippa få opinionen emot sig så man kan skippa att göra nåt åt ryssproblemet. Tvärtom så kommer ju de flesta länderna i europa i ett sådant läge se Ryssland som ett väldigt stort hot mot hela västeuropa. Just eftersom Ryssland i ett sådant skede uppenbart eksalerat från att bråka med forna sovjetstater, till att invadera västeuropeiska länder som inte varit i krig på flera hundra år. Tyskland skulle troligen inte känna sig väldigt nöjda med en sådan utveckling i östersjön.

Jag tror Rysslands officiella motivering om de anföll Sverige skulle vara nåt löjligt påhitt. Ingen skulle vara nöjd nej men hur många skulle hjälpa genom att ge militärt understöd?

svenbanan
2020-04-08, 06:35
Jag tror Rysslands officiella motivering om de anföll Sverige skulle vara nåt löjligt påhitt. Ingen skulle vara nöjd nej men hur många skulle hjälpa genom att ge militärt understöd?

Jag har ju redan skrivit vad jag tror i den frågan. Men jag skriver det igen då.

Europa skulle inte ha råd att låta Ryssland "härja fritt" och alltså skulle de i princip vara tvungna att göra något, eftersom alternativet vore att lägga sig platt på rygg och erkänna (inför omvärlden och sina egna väljare) att man låter Ryssland göra vad man vill mot fria och fredliga EU länder.

40plus
2020-04-08, 06:53
Jag har ju redan skrivit vad jag tror i den frågan. Men jag skriver det igen då.

Europa skulle inte ha råd att låta Ryssland "härja fritt" och alltså skulle de i princip vara tvungna att göra något, eftersom alternativet vore att lägga sig platt på rygg och erkänna (inför omvärlden och sina egna väljare) att man låter Ryssland göra vad man vill mot fria och fredliga EU länder.

Detta är exakt vad som hände i Ukraina. Ryssland, Storbritannien och USA GARANTERADE på papper att upprätthålla ukrainas territoriella suveränitet i utbyte mot att dom avsade sig sina kärnvapen.
Ryssen sket i detta varpå USA och Storbritannien gjorde inget. "Det är ju en fd sovjetisk stat" ursäktar man sig, precis som man kommer att ursäkta att "Dom tog ju bara Gotland".
För varje övergrepp ryssen gör så flyttas linjerna. Och ursäktarna (sådana som dig) kommer återigen hitta på förmildrande omständigheter då ingen vill ha storkonflikt med Ryssland. "Dom har ju bara lånat Gotland" kommer dina gelikar säga när dom så gör.

svenbanan
2020-04-08, 07:19
Detta är exakt vad som hände i Ukraina. Ryssland, Storbritannien och USA GARANTERADE på papper att upprätthålla ukrainas territoriella suveränitet i utbyte mot att dom avsade sig sina kärnvapen.
Ryssen sket i detta varpå USA och Storbritannien gjorde inget. "Det är ju en fd sovjetisk stat" ursäktar man sig, precis som man kommer att ursäkta att "Dom tog ju bara Gotland".
För varje övergrepp ryssen gör så flyttas linjerna. Och ursäktarna (sådana som dig) kommer återigen hitta på förmildrande omständigheter då ingen vill ha storkonflikt med Ryssland. "Dom har ju bara lånat Gotland" kommer dina gelikar säga när dom så gör.

Jag har ju också redan skrivit att jag är rätt övertygad om att det ses med helt andra ögon om Ryssland invaderar ett västeuropeiskt land jämfört med om man invaderar en av de forna sovjetstaterna. Det har alltså med vilken folkopinion politikerna kan förväntas få mot sig om man låter det bero. Jag tror inte det finns på kartan att "Ryssland kommer med nåt bs som anledning" kommer funka för att gemene man i europa inte ska skita knäck om Ryssland invaderar Gotland. Och jag ser definitivt inte att linjerna har flyttats för att man inte gjorde nåt åt att Ryssland gick in i Ukraina. De kan inte göra nåt liknande mot Gotland och få det att verka som att gotlänningarna är ju innerst inne ryssar de också och har mer gemensamt med Ryssland än Sverige.

Läskeblask
2020-04-08, 07:19
Det beror också på hur helheten ser ut. Jag ser inte att Gotland skulle övertas bara för att det är kul. Vem alla är inblandade i den konflikten osv Det ses säkert med andra ögon men vem har stake att hjälpa militärt, jag tror inte många trots allt.

svenbanan
2020-04-08, 07:41
Det beror också på hur helheten ser ut. Jag ser inte att Gotland skulle övertas bara för att det är kul. Vem alla är inblandade i den konflikten osv Det ses säkert med andra ögon men vem har stake att hjälpa militärt, jag tror inte många trots allt.

Tror du tyskarna skulle känna sig bekväma med att ha ett ryssar med carte blanche att invadera fritt i östersjön några mil från sin kust? Jag tror tyskarna skulle känna sig mycket tryggare om man i ett sådant läge satte ner foten och visade för Ryssland att sådant inte accepteras av resten av europa. Ifall politikerna inte gör detta tror jag man riskerar jobbig inrikespolitisk opinion aka politiskt självmord.

Självklart skulle Ryssland inte invadera Sverige bara för skojs skull. Det får ju lov att finnas väldigt goda vinster att göra för att man ska riskera detta med tanke på att riskerna för vedergällning är överhängande. Så jag tror definitivt inte ryssarna kommer försöka sig på något sådant om inte det politiska klimatet förändras radikalt och hela europa i princip hamnar i luven på varandra med nästintill krig på flera andra fronter också.

Nåt sådant scenario kan såklart inte uteslutas, och det går rimligen snabbare för europa att halka in i detta scenario än vad det skulle gå för sverige att kamma till sig och bygga upp försvaret till lite vettiga nivåer igen.

Läskeblask
2020-04-08, 08:22
Ingen känner sig bekväm med att ha ryssar nära sig. De är lättprovocerade och alla väntar in i det sista innan de retar upp dom.

Läskeblask
2020-04-08, 08:28
Sen kan man fundera hur Ryssland tänker. De kommer säkert vara ensamma vid en konflikt. Tyskland, Frankrike, Storbrittanien och USA på andra sidan. Blir väl lite jobbigt om alla slutar göra affärer med dom

svenbanan
2020-04-08, 08:47
Ingen känner sig bekväm med att ha ryssar nära sig. De är lättprovocerade och alla väntar in i det sista innan de retar upp dom.

Tyskland har ju redan ryssarna närmare sig (i Kaliningrad) än Gotland. Man har rimligen inga problem med Ryssland så länge de inte invaderar andra länder.

Läskeblask
2020-04-08, 10:23
Tyskland har ju redan ryssarna närmare sig (i Kaliningrad) än Gotland. Man har rimligen inga problem med Ryssland så länge de inte invaderar andra länder.

Ja men frågar man vem som helst vem de är mest oroade över så tror Ryssland är svaret. Här i Finland så har ryska militärplan gjort intrång på finskt område många ggr (minns ej antal men minns tydligt en tid då det skedde rätt ofta).
Militärovningar nära gränsen. Det är väl inte frågan om att direkt ha problem med saken men jag tror knappast ryssland är nån man vill ha som granne

svenbanan
2020-04-08, 10:48
Ja men frågar man vem som helst vem de är mest oroade över så tror Ryssland är svaret. Här i Finland så har ryska militärplan gjort intrång på finskt område många ggr (minns ej antal men minns tydligt en tid då det skedde rätt ofta).
Militärovningar nära gränsen. Det är väl inte frågan om att direkt ha problem med saken men jag tror knappast ryssland är nån man vill ha som granne

Kanske det. Min poäng är dock att det som kommer få Tyskland att ingripa inte är att man har Ryssland som granne, utan att Ryssland idkar invasionskrig mot fredliga västeuropeiska länder alldeles runt knuten.

Gregow
2020-04-08, 14:10
Ja men frågar man vem som helst vem de är mest oroade över så tror Ryssland är svaret. Här i Finland så har ryska militärplan gjort intrång på finskt område många ggr (minns ej antal men minns tydligt en tid då det skedde rätt ofta).
Militärovningar nära gränsen. Det är väl inte frågan om att direkt ha problem med saken men jag tror knappast ryssland är nån man vill ha som granne
Jag träffade en rysk kvinna på krogen för inte så länge sedan. Hon menade att om bara Finland låtit bli att anfalla Ryssland och därefter fortsatt med sina provokationer så skulle allt vara lugnt.

40plus
2020-04-08, 14:19
Jag träffade en rysk kvinna på krogen för inte så länge sedan. Hon menade att om bara Finland låtit bli att anfalla Ryssland och därefter fortsatt med sina provokationer så skulle allt vara lugnt.

The propaganda is real. I verkligheten så går ryska gränsbevakare över gränsen och kidnappar folk i Estland för att kunna byta dom mot egna fängslade agenter: https://en.wikipedia.org/wiki/Eston_Kohver

Som sagt, Ryssland är en skurkstat.

Don H
2020-04-08, 14:38
Jag arbetar med Ryssar dagligen och kan väl säga att deras fakta/historia och hur saker och ting är i världen, skiljer sig en smula från många andras :-)

Starke75an
2020-04-09, 16:39
Skillnad mellan prickskyttar och skarpskyttar. Prickskytten är en speciellt utbildad soldat som bara har en uppgift. Jobbar i par. Utbildad som jägare.

Skarpskyttar är en soldat med kort utbildning som ingår i en vanlig skyttegrupp. Vanlig soldat med en psg90.

Skarpskyttar benämns felaktigt som prickskyttar. Enorm stor skillnad i kunskap och utbildning.

En riktig prickskytt tillhör eliten av ett jägarförband.

Gregow
2020-04-09, 17:01
Skillnad mellan prickskyttar och skarpskyttar. Prickskytten är en speciellt utbildad soldat som bara har en uppgift. Jobbar i par. Utbildad som jägare.

Skarpskyttar är en soldat med kort utbildning som ingår i en vanlig skyttegrupp. Vanlig soldat med en psg90.

Skarpskyttar benämns felaktigt som prickskyttar. Enorm stor skillnad i kunskap och utbildning.

En riktig prickskytt tillhör eliten av ett jägarförband.
I vilken kategori placerar man Simo Häyhä?

Diomedea exulans
2020-04-09, 17:03
I vilken kategori placerar man Simo Häyhä?

En trejde kategori.

stridis
2020-04-09, 17:06
I vilken kategori placerar man Simo Häyhä?

Hjälte-kategorin.:cool:

skyffelmördarn
2020-04-09, 18:27
Jägare är ju också ett sånt jävla trams

Varför anses det vara så hårt för? Deras uppgift i strid är ju spaning bakom fiende linje. Sitta i någon buske i flera dagar och bajsa i påse.

Då är det ju mycket tuffare med renodlat infanterist/skytte som har till uppgift att möta fienden rakt på.

Nixon
2020-04-09, 19:18
Skillnad mellan prickskyttar och skarpskyttar. Prickskytten är en speciellt utbildad soldat som bara har en uppgift. Jobbar i par. Utbildad som jägare.

Skarpskyttar är en soldat med kort utbildning som ingår i en vanlig skyttegrupp. Vanlig soldat med en psg90.

Skarpskyttar benämns felaktigt som prickskyttar. Enorm stor skillnad i kunskap och utbildning.

En riktig prickskytt tillhör eliten av ett jägarförband.

Prickskyttar använder psg90 alt ag90.
Skarpskyttar psg90 alt ak4D, som har bla nytt riktmedelm justerbar kolv, benstöd mm.
Finns många icke-jägarförband som har prickskyttar.

Starke75an
2020-04-09, 19:36
Ok. Då är jag inte uppdaterad. Kom ihåg att AG90 var tung som faan och Psg90 lätt och smidig.

Rikard Jansson
2020-04-09, 20:16
För att du bullshittar så mycket om allt :laugh:

Starke75an
2020-04-09, 21:24
Ok. På begäran så slutar jag då.

Tänkt skriva om hur en Grk pluton är uppbyggd, med pjäs, am, rek,e, pjpl och BekL grupper, men det vet ni ju redan.

Nixon
2020-04-10, 07:57
Ok. På begäran så slutar jag då.

Tänkt skriva om hur en Grk pluton är uppbyggd, med pjäs, am, rek,e, pjpl och BekL grupper, men det vet ni ju redan.
Det får du gärna berätta om, kom dock ihåg att skilja på 84/120mm.
Samt att det kommit en Grkpbv baserad på strf90-chassit :).


Ok. Då är jag inte uppdaterad. Kom ihåg att AG90 var tung som faan och Psg90 lätt och smidig.

Den är tung, speciellt i jämförelse med psg90 :).
Dock ska man ju komma ihåg att den (ag90), iom större kalibern 12.7, används för bepansrade mål och fordon medan psg90 (7,62) används för oskyddad trupp.

skyffelmördarn
2020-04-10, 08:02
När män fortfarande var män

QEkXWdxpipg

Folk idag inom militären gillar att kalla sig själva för "warriors" krigare, det finns inga krigare kvar idag längre. Det fanns det dock under den här tidsepoken på filmen.

Nixon
2020-04-10, 08:04
Jägare är ju också ett sånt jävla trams

Varför anses det vara så hårt för? Deras uppgift i strid är ju spaning bakom fiende linje. Sitta i någon buske i flera dagar och bajsa i påse.

Då är det ju mycket tuffare med renodlat infanterist/skytte som har till uppgift att möta fienden rakt på.

För att, kort sagt, deras uppgifter suger. Hårt.

Som inf/psk kan man ha det rätt gött när man inte ligger i täten. Man har tillgång till uppvärmning, du har tross som kommer med mat samt en packgrupp som har hand om din mtrl.
Tätförband går du ofta som i 1-3 dagar. Därefter återhämtning.

Som jäg/span så är du helt ensam. Du har ingen qru/qrf som kan hjälpa dig ifall du får stridskontakt. Du har (ofta) ingen sjv-resurs att tillgå mer än din grupps cls.

Du har patrulltält 4 som saknar uppvärmning, du kan inte starta upp en eld för att värma dig/torka persedlar.

All mat, vatten, utrustning mm får du bära med dig. In/urnästling innebär ofta att du måste ta vägarna till ditt mål som inte direkt lämpliga för förflyttning.

skyffelmördarn
2020-04-10, 08:22
För att, kort sagt, deras uppgifter suger. Hårt.

Som inf/psk kan man ha det rätt gött när man inte ligger i täten. Man har tillgång till uppvärmning, du har tross som kommer med mat samt en packgrupp som har hand om din mtrl.
Tätförband går du ofta som i 1-3 dagar. Därefter återhämtning.

Som jäg/span så är du helt ensam. Du har ingen qru/qrf som kan hjälpa dig ifall du får stridskontakt. Du har (ofta) ingen sjv-resurs att tillgå mer än din grupps cls.

Du har patrulltält 4 som saknar uppvärmning, du kan inte starta upp en eld för att värma dig/torka persedlar.

All mat, vatten, utrustning mm får du bära med dig. In/urnästling innebär ofta att du måste ta vägarna till ditt mål som inte direkt lämpliga för förflyttning.

Men allt det du nämner är ju bara jobbigt, inte häftigt. Jägare har en stämpel av att vara något tufft och häftigt.

Att anfalla fienden rakt på med maximal eldkraft är häftigt.

Nixon
2020-04-10, 11:51
Men allt det du nämner är ju bara jobbigt, inte häftigt. Jägare har en stämpel av att vara något tufft och häftigt.

Att anfalla fienden rakt på med maximal eldkraft är häftigt.

Nu gällde ju din fråga varför det ansågs vara hårt, inte tufft och häftigt.

Tufft kan det nog anses vara av många, då det är rätt långt ifrån alla som skulle klara av den utbildningen.

Sen har det ju sin charm att obemärkt ta sig till sitt mål, observera motståndaren och sen dra sig ur utan att denne vet att du varit på plats.

VoDaresVins
2020-04-10, 12:52
Den här gjordes under slutkrigsövningen som min systers son deltog i. Fråga inga detaljer jag har jättedålig koll och mycket har ändrat sedan -96 när jag kom ur armén.
P5TQKhF6lX0

KT81
2020-04-10, 15:15
Blir bara förbannad över att så helvetes enorm med resurser läggs på sån här skit. Sen smetar en på dramatisk musik och får det att framstå som häftigt. Fan glad att man vapenvägrade när man mönstrade där i början av 90-talet och slapp va en del av mänsklighetens mest pantade form av konfliktlösning. Man hade väl fått ligga i Falun och svettas tillsammans med ett gäng pantade stridspittar.

skyffelmördarn
2020-04-10, 15:40
Blir bara förbannad över att så helvetes enorm med resurser läggs på sån här skit. Sen smetar en på dramatisk musik och får det att framstå som häftigt. Fan glad att man vapenvägrade när man mönstrade där i början av 90-talet och slapp va en del av mänsklighetens mest pantade form av konfliktlösning. Man hade väl fått ligga i Falun och svettas tillsammans med ett gäng pantade stridspittar.

Jag tror vi har en sängvätare här!

Hemi
2020-04-10, 16:05
Blir bara förbannad över att så helvetes enorm med resurser läggs på sån här skit. Sen smetar en på dramatisk musik och får det att framstå som häftigt. Fan glad att man vapenvägrade när man mönstrade där i början av 90-talet och slapp va en del av mänsklighetens mest pantade form av konfliktlösning. Man hade väl fått ligga i Falun och svettas tillsammans med ett gäng pantade stridspittar.

Ja det är skillnad på äventyr blandet med natur och norrskensbilder och spännande musik och när det verkligen händer, förstås, om det är fullt krig men det beror på vad för styrkor och var i världen också. Finns ju marines som hjälper till mot drogsmuggling t ex. Vet inte exakt vad svenska försvaret gör.

Hade du legat i Falun, dvs innan år 2000 och säg långt innan 2000 då alla gjorde lumpen så hade det inte varit så många stridspittar, snarare vanliga tonåringar med hårda befäl. Många rebeller också som längtade efter muck.

VoDaresVins
2020-04-10, 21:13
Blir bara förbannad över att så helvetes enorm med resurser läggs på sån här skit. Sen smetar en på dramatisk musik och får det att framstå som häftigt. Fan glad att man vapenvägrade när man mönstrade där i början av 90-talet och slapp va en del av mänsklighetens mest pantade form av konfliktlösning. Man hade väl fått ligga i Falun och svettas tillsammans med ett gäng pantade stridspittar.

Det enda konstiga med den åsikten är att du i alla fall går in i den här tråden.

stridis
2020-07-05, 11:48
A0qt0hdCQtg