Visa fullständig version : 0 kcal?
SleDgeHammeR
2004-05-16, 18:53
Finns det någon mat/snack som är motsvarighet till light läsken?`
Dvs jag kan äta hur mycket som helst utan några större bieffekter;)
Svårt att vänja bort bulkhjärnhalvan under deff, därför jag frågar...
King Grub
2004-05-16, 18:58
Gurka?
Att basera en stor del av sitt kolhydratintag på grönsaker ger ungefär samma effekt, mycket tuggande men oftast lite energi.
Gurka är vansinnigt gott, för att bestå till 96% vatten! (eller vad det är) :eating:
SleDgeHammeR
2004-05-16, 19:25
behöver inte vara exakt 0 men där runt omkring...
Känns inte som min kropp är byggd för att äta massa små mål :)
Hittils har jag ätit en massa frukt men inser nu att de blir väldigt mycket extra kcal
Popcorn!
Nej jag skämtar inte!
Du kan i princip äta hur mycket popcorn som helst!
Ett popcorn innehåller ca 0,3 kcal.
Det blir i princip minus energi eftersom man blir rätt mätt på popcorn. Man blir mätt på luft.
Du kan således äta hela tusen popcorn(lycka till ;) ) och bara få i dej en energimängd motsvarande 3 skivor vittbröd.
Det finns två sätt:
Poppa popcorn i vatten i micron (det bästa, glöm inte att salta vattnet innan)
el.
Poppa med pyttlite olivolja, det räcker med typ en matsked.
Jag kan ge utförligare beskrivning hur man poppar popcorn i vatten om ni vill...
http://www.cs.cornell.edu/talc/images/popcorn.jpg
SleDgeHammeR
2004-05-16, 19:34
Kan behövas en utförligare beskrivning ja... : )
Okey...here goes :)
tag en plastbunke med lock , jag brukar köra en bigpack glasskartong.
Häll ner popcorn så pass många att du täcker hela bottenytan av bunken. Häll på ca 0,5 dl vatten, popcornen ska till hälften vara täckta ungefär.
Salta samt krydda vattnet efter smak och rör om i bunken.
Lägg på locket men förslut den inte utan den kan ligga och glipa lite.
Poppa på full effekt typ 7 min, det varierar från micro till micro samt hur mycket vatten du hade i. Sen när de slutar poppa kan du äta (varning det är sjukt varm ånga i burken!)
Gör du detta får du i princip kalorifria goa snacks rika på fibrer!
Jag äter själv just nu en skål med vatten poppade popcorn ...gott:eating:
Vissa micro ugnar kör med intervall när den värmer upp maten vilket gör att i vissa micro ugnar kan man inte poppa i. Det är bara att prova och ge inte upp första gången om du inte lyckas, prova med lite mindre vatten tex eller annan bunke!
Bon apetit!
vad häftigt, otroligt att man har missat detta....
verkar som ett kanontips, poppa i vatten och
i micron dessutom. När jag var ung och bodde i studentkorridor,
så hade jag min micro utlånad till allas gemensamma utrymme,
det skulle man inte ha gjort. Den brann pga av en popcornpåse
en lördagkväll.
Jo det måste nog vara det bästa lågkalori snacket man kan peta i sig!
Det är för övrigt godare med vattenpoppade popcorn då de blir frasigare och inte sega av oljan samt så blir de ordentligt poppade med väldigt lite skal och mycket "fluff"
rekommenderar du nått speciellt popcorn märke....gärna en bild på förpackningen!
King Grub
2004-05-16, 20:52
Originally posted by Mac
rekommenderar du nått speciellt popcorn märke....gärna en bild på förpackningen!
När det gäller popcorn du köper och poppar själv spelar märket mindre roll. Det skall inte vara någonting alls tillsatt: bara majskornet.
Finns ju även popcorn-maskiner. Dock är det lite svårt att få kryddor att fästa, de är lite torra...
heh, gurka? ne, vitkål, mättar mycket bättre, drygt 10kcal / 100g, käka ett kilo och du är full i magen för ett tag framöver ;D
Originally posted by cali
Popcorn!
Nej jag skämtar inte!
Du kan i princip äta hur mycket popcorn som helst!
Ett popcorn innehåller ca 0,3 kcal.
Det blir i princip minus energi eftersom man blir rätt mätt på popcorn. Man blir mätt på luft.
Du kan således äta hela tusen popcorn(lycka till ;) ) och bara få i dej en energimängd motsvarande 3 skivor vittbröd.
Det finns två sätt:
Poppa popcorn i vatten i micron (det bästa, glöm inte att salta vattnet innan)
el.
Poppa med pyttlite olivolja, det räcker med typ en matsked.
Jag kan ge utförligare beskrivning hur man poppar popcorn i vatten om ni vill...
http://www.cs.cornell.edu/talc/images/popcorn.jpg
det blir väl inte mindre kalorier bara för att du poppar i vatten?!
LunaSpice
2004-05-17, 08:41
Originally posted by mange_
Jämfört med om du poppar i olja så jo.
Originally posted by mange_
Om du poppar i smör/olja så fasnar/suger popcornen åt sig smöret/oljan.
Resten kan du räkna ut själv ;)
jo de förstod jag också men jag jämförde med att poppa dom vanligt men men...
Tricklev
2004-05-17, 11:17
all hail Cali:bow:
maha nu fan ska poppas:D
popcorn... är ju som å tugga dasspapper =/
Metal_boy_
2004-05-17, 14:40
sluta ge grabban kalla kårar med era gurkor!:whipped:
köp sånahär som finns i massa olika fruktsmaker och är sockerfria! asgoa och en påse innehåller runt ca 2,7 kcal...sen finns det några som inte är fruktsmak på men dom är fyllda med lite fett...men valet är ditt;)
ivandrago
2004-05-17, 15:14
Nån (Grub? :D) som har koll på dietorelle och insulinnivåer och sånt? Vore ju trevligt att käka en påse på kvällskvisten under deffen, men vill inte riskera att fettförbränningen stannar av..
Metal_boy_
2004-05-17, 15:30
Originally posted by ivandrago
Nån (Grub? :D) som har koll på dietorelle och insulinnivåer och sånt? Vore ju trevligt att käka en påse på kvällskvisten under deffen, men vill inte riskera att fettförbränningen stannar av..
du kan nog kasta i det mycke av dom som är med fruktsmak i och med att dom inte innehåller någon energi att tala om samt inget socker så lär det ju knappast ge nått märkvärdigt insulinpåslag..knapt nått alls om jag ska tippa ..dem står nog under samma kategori som lightläsk och Fun light i det syftet
Cali om det var en blåsning med popcornen så lyckades du, jag fick en smällt bigpack kartong med brända popcorn fastsmälta i plasten som resultat :D .
Originally posted by Metal_boy_
sluta ge grabban kalla kårar med era gurkor!:whipped:
köp sånahär som finns i massa olika fruktsmaker och är sockerfria! asgoa och en påse innehåller runt ca 2,7 kcal...sen finns det några som inte är fruktsmak på men dom är fyllda med lite fett...men valet är ditt;)
Är väl snarare STYCK de innehåller 2.7kcal isf?
De hårda innehåller ju en 240-250kcal/100g dvs nästan som riktigt sockergodis, och de mjuka innehåller väl bra mycket mindre men runt 110kcal eller något tror jag.
Originally posted by norpx
Cali om det var en blåsning med popcornen så lyckades du, jag fick en smällt bigpack kartong med brända popcorn fastsmälta i plasten som resultat :D .
Jag poppade alltid i en glasskål med tillhörande glaslock hemma, men då hade jag olja, men jag har provat med vatten någon gång och det gick ju bra det med. Varför man skulle prova en plastförpackning förstår jag inte då plasterna brukar vara godkända till 120/140 grader eller så men majskornen kanske kan bli varmare än så, iaf om det är olja. Om det sket sig i din förpackning hade du kanske för lite vatten så kornen blev mycket varmare än 100grader som vattnet borde ha sett till att de inte blev mycket varmare än annars... eller så var det en plastförpackning av annan sort än den cali råkade använda som tålde en lägre temperatur.
Originally posted by aliquis
Är väl snarare STYCK de innehåller 2.7kcal isf?
De hårda innehåller ju en 240-250kcal/100g dvs nästan som riktigt sockergodis, och de mjuka innehåller väl bra mycket mindre men runt 110kcal eller något tror jag.
Jo precis, de innehåller ju 2.7 kcal per karamell...
Men de måste ju gå mindre än typ (240/2.7=)89 stycken på hundra gram, eller väger de så lite?
Metal_boy_
2004-05-18, 11:18
ja per karamell va de nog..men de e bättre än lösgodis mellan målen iaf :thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.