handdator

Visa fullständig version : Behöver råd angående planerad civilingenjörsexamen till sommaren


smerk
2020-04-01, 11:56
Hej. På grund av läget så verkar det vara mycket svårt att få ett relevant jobb till civilingenjörsexamen jag planerar att ta i höst. Jag har en omtenta kvar vilken går i augusti. Mina funderingar är som följande:

Vad tror ni är smartast i dagens läge?
- Ta ut examen i sommar och hoppas på att man får ett relevant jobb i höst
- Vänta med ta ut examen till nästa år och jobba under tiden i förhoppningen om att det är lättare att få jobb när ansökningarna öppnar 2021.

Skillnaden blir därmed i värsta fall att jag tar examen på 5 år men eventuellt är utan jobb en längre tid efter examensdatum, eller att jag tar examen på 6 år men att jag får jobb direkt efter examen. Vad tror ni är viktigast? Jag har alltid tänkt att utbildningen är en färskvara och att man vill undvika en lucka efter examen.

Har även bekanta som funderar på att läsa till kurser, för att hålla sig sysselsatta och fortsätta få CSN, istället för att ta ut examen till höst. Jag har dock inget sug i att ta CSN och läsa kurser jag inte är intresserad av.

Armed Dingo
2020-04-01, 12:09
Vad säger dina lärare om saken?

Köttis
2020-04-01, 12:12
Vad tror du det gör för skillnad om du tar ut din examen egentligen, eller om du har en omtenta kvar?

Förslahsvis söker du jobb och får du ingenting vettigt pga den rådande situationen får du väl antingen ta ett ovettigt jobb om du har den möjligheten eller läsa extrakurser för att få CSN.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk

Brofessorn
2020-04-01, 12:17
Om ett år borde väl företagen vara medvetna om den pandemi som gjorde folk arbetslösa, hemmasittande och att företag slutade anlita? Helt annan situation jämfört med om ekonomin är dunder och man bara är för oattraktiv för arbetsgivare.

smerk
2020-04-01, 12:23
Vad säger dina lärare om saken?
Ska försöka leta upp en vettig person på skolan att diskutera detta med. Under tiden skadar det inte att få input från annat håll.

Vad tror du det gör för skillnad om du tar ut din examen egentligen, eller om du har en omtenta kvar?

Förslahsvis söker du jobb och får du ingenting vettigt pga den rådande situationen får du väl antingen ta ett ovettigt jobb om du har den möjligheten eller läsa extrakurser för att få CSN.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk

Om ett år borde väl företagen vara medvetna om den pandemi som gjorde folk arbetslösa, hemmasittande och att företag slutade anlita? Helt annan situation jämfört med om ekonomin är dunder och man bara är för oattraktiv för arbetsgivare.

Det jag funderar över är just detta, om en lucka efter examen är en stor nackdel trots situationen, jämfört med att vänta med att ta ut examen till nästa år. Jag kommer självklart fortsätta att söka relevanta jobb till hösten och om jag inte får något blir det att ta ett vanligt knegarjobb.

PureWhey
2020-04-01, 12:49
Jag förstår inte vad fördelen skulle vara med att vänta.

Du kanske får nöja dig med ett jobb i början som inte är relevant för din utb. eller ett 'knegarjobb'. Ta det och sök jobb under tiden. Arbetsgivare vill se att man är aktiv och gör något, de förstår och är medvetna om situationen. Förstår inte varför det skulle se bättre ut att din examen tog längre tid eller att du är "färsk".

willis
2020-04-01, 12:52
Ta ut examen och börja söka relevanta jobb. I bästa fall så får du ett bra jobb redan nu, och i värsta fall så har du en examen att fortsätta söka jobb med. När du sedan väl har jobbat ett tag är det din erfarenhet som spelar mest roll. I min bransch så anställer vi ingenjörer situationen till trots (vi är å andra sidan väldigt nischade), så även om många stora aktörer i andra branscher, som Scania m.fl, stänger ner mycket av sin verksamhet så finns det fortfarande ingenjörsjobb att göra.

smerk
2020-04-01, 12:59
Jag förstår inte vad fördelen skulle vara med att vänta.

Du kanske får nöja dig med ett jobb i början som inte är relevant för din utb. eller ett 'knegarjobb'. Ta det och sök jobb under tiden. Arbetsgivare vill se att man är aktiv och gör något, de förstår och är medvetna om situationen. Förstår inte varför det skulle se bättre ut att din examen tog längre tid eller att du är "färsk".

Jag kommer att försöka skaffa något typ av jobb oavsett vad som händer. Nackdelen med att ta ut examen skulle vara att det tydligen är en stor nackdel att inte ha haft ett jobb relaterat till utbildningen under en längre tid, efter examensdatum.

Ta ut examen och börja söka relevanta jobb. I bästa fall så får du ett bra jobb redan nu, och i värsta fall så har du en examen att fortsätta söka jobb med. När du sedan väl har jobbat ett tag är det din erfarenhet som spelar mest roll. I min bransch så anställer vi ingenjörer situationen till trots (vi är å andra sidan väldigt nischade), så även om många stora aktörer i andra branscher, som Scania m.fl, stänger ner mycket av sin verksamhet så finns det fortfarande ingenjörsjobb att göra.

Jo jag förstår att detta endast gäller det första "riktiga" jobbet. Min plan har varit att fortsätta söka jobb som vanligt och sedan ta ett beslut i slutet på sommaren om man ska ta examen eller inte då man antagligen vid den tidpunkten vet om man blir anställd till hösten eller inte

Bob90
2020-04-01, 13:16
Allt jag hört från alumner, studievägledare osv är att examensjobbet i princip är det viktigaste redskapet de har när de söker jobb (utöver kvittot på avlagd examen då).

Så beror väl på vilken inriktning du går och vilket jobb du skulle vilja hamna på.

Det är ju inte totalt omöjligt att hitta jobb inom andra områden oberoende av examensjobb, men verkar underlätta en hel del, ofta får man tydligen jobberbjudanden "direkt" när man gjorde sitt exjobb om man gjort bra ifrån sig.

willis
2020-04-01, 13:20
Jo jag förstår att detta endast gäller det första "riktiga" jobbet. Min plan har varit att fortsätta söka jobb som vanligt och sedan ta ett beslut i slutet på sommaren om man ska ta examen eller inte då man antagligen vid den tidpunkten vet om man blir anställd till hösten eller inte

Jag tog ut examen och jobbade med okvalificerade grejer i 7-8 månader (pga att min nisch är så specifik, och jag var inte villig att flytta till en annan stad). Sedan fick jag mitt första ingenjörsjobb, vilket inte var relaterat till inriktningen på min utbildning, och där och då kändes det som att "om jag jobbar med detta för länge kommer jag aldrig komma till rätt bransch". Sex månader senare fick jag det erbjudande jag väntat på.

PixelMiner
2020-04-01, 14:50
Jag hade ungefär samma situation för 18 år sedan. Tog min civilingenjörsexamen mitt när IT-bubblan sprack. Var helt dödfött att försöka få ett relevant jobb. Avgångsklassen hade återträff efter ett drygt år. Av runt 100 personer så var det ungefär en tredjedel som hade ett jobb som var kopplat till utbildningen. En annan tredjedel hade något jobb över huvud taget, t.ex. stå i kassan på pressbyrån eller som i mitt fall jobba som lärare. Den sista tredjedelen hade inget jobb alls.

Det var en helt bisarr situation, när man bara några år tidigare överösts med jobberbjudanden trots att man inte var klar. Det tog mig nästan 3 år att få mitt första riktiga Civ.Ing jobb. På det jobbet var det ~100 sökande på två platser och jag hade turen att få en av dem. Året efter så hade företaget ute samma annons för två tjänster till. Då fick vi en sökande. Så vändningen gick ganska snabbt.

Men det fanns andra som hade sämre tur. En kompis hade gjort 50% av sitt exjobb när företaget han var på kursade. Så han fick börja om på ett helt nytt exjobb eftersom universitetet ansåg att hade inte hade resultat nog att göra klart det utanför arbetsplatsen. En annan kille i min avgångsklass hade gjort klart sitt exjobb och lagt fram, men han gick till sin handledare och bad om att få sitt exjobb underkänt. Tanken var att kunna göra ett exjobb till, med hoppet att få in foten på en arbetsplats.

Om jag nu tittar tillbaka på min gamla avgångsklass och ser vilka som det gått bäst för så kan man nog säga att de som valde strategin att övervintra genom att plugga vidare är de som lyckats bäst. Några valde att doktorera och har gjort en karriär både inom akademin och större företag. Andra pluggade ekonomi eller marknadsföring, både i Sverige och utomlands. Dessa fick toppjobb när konjunkturen vände.

Men om jag skall försöka besvara din fråga så tror jag ändå att det är bäst att du tar ut din examen så fort som möjligt. Annars kommer du alltid få frågor om "hålet" i ditt CV. Att det sen blev svårt att få jobb pga corona, kommer folk ha överseende med. Men OM du inte hittar något jobb så är tipset att plugga antingen ekonomi eller marknadsföring.

Stuffer
2020-04-01, 15:52
Ta ut examen du. Arbetsgivare kommer inte att bry sig om ifall examen är ett år gammal när du kommer på intervju. De lär ha full förståelse för att 2020 och kanske 2021 kommer att vara tuff period.

Jag hade klarat av mina kurser på våren 2009 när vi också fick en riktig lågkonjunktur och fick aldrig jobb på stället där jag gjorde examensarbetet så som både min och arbetsgivarens plan var när examensarbetet påbörjades.
Jag hade tur och fick tag på ett annat jobb via kontakter som skulle bara vara tillfälligt men så råkade jag bli kvar där. Efter 2-3 år ringde skolan upp mig och undrade när jag tänkte ta ut min examen :P

Dålig koll på hur upplägget på utbildningarna ser ut idag. När jag började plugga så låg en svensk civilingenjörsexamen på 4,5 års studier. För att få likställa med en internationell masters-examen så krävdes att man kompletterade med ytterligare ett halvårs studier (eller motsvarande studiepoäng såklart, beroende på vilken studietakt man väljer). Just att läsa upp till en master-examen var en av mina plan-B för att sysselsätta mig i väntan på jobb men det behövdes aldrig. Är det upplagt lika idag eller är det en full master-utbildning du har läst nu?

Tolkia
2020-04-01, 23:11
Ta ut examen i sommar. Min erfarenhet (efter två utbildningar och ett oräkneligt antal bekanta respektive studenter som också läst långa utbildningar) är att det blir svårare att få ut sin examen ju mer man skjuter upp saker. Inte för att högskoleverket eller universitetet bryr sig, utan för att man själv inte blir klar, inte kan förmå sig att ta tag i saker och få sin resttenta/sin uppsats/sitt examensarbete gjort, tycker att det är gött att ha en lön jämfört med att plugga (och sedan tio år senare är bitter på att man är kvar på en tjänst ens jämbördiga har gått vidare från) m.m. I fallet med resttentor blir det de facto också svårare ju längre bort från kursen man skall tenta av kommer.

Vill du sedan plugga vidare för att det finns mer att lära eller försörja dig på CSN genom att läsa strökurser kan du göra det sedan du tagit ut din examen, det är inte förbjudet.