handdator

Visa fullständig version : Det här med knäböj


Doggen
2004-05-16, 17:15
Hej!

Pajade knät för cirka tre månader sedan i knäböjen, tror det var för att jag körde med en upphöjning (planka) under hälarna.

Nu har det gått till sig och jag tänkte börja på igen.

Efter att ha läst en del trådar och Arnes artiklar tror jag att jag börjar förstå hur det ska gå till men tänkte bara dubbelkolla ett par saker.

För att det skall kännas bra när jag böjer brukar jag ha ett avstånd mellan fötterna som är cirka en 1-1,2 meter samt ha fötterna i 45 graders vinkel. Är det ok eller eller direkt skadligt att stå så?

Kändes mycket bättre att köra med plankan då man kunde stå tätare och fick bättre kontakt men det skulle ju tydligen vara dåligt, man vill ju inte skada sig på allvar.

Tacksam för svar!

Tricklev
2004-05-16, 17:16
Tänk på att inte stå för brett, tänk på att foten ska vara vinklad samma håll som knät åker ut imot, är ju ett gånghärn och det kan bara följa sin naturliga väg.

Kommer säkert någon duktig och hjälper dig mer snart:)

Doggen
2004-05-16, 19:10
Aha, ok men gör det nåt om det är 45 graders vinkling då eller kvittar det.

ErikWrestlingFreaket
2004-05-16, 19:10
Originally posted by Doggen
Aha, ok men gör det nåt om det är 45 graders vinkling då eller kvittar det.

Så länge det är samma håll som knäna spelar det ingen roll.

Styrkebyggare
2004-05-16, 19:21
Originally posted by Doggen
Aha, ok men gör det nåt om det är 45 graders vinkling då eller kvittar det.


Normalt brukar ju vinklingen öka ju mer bredbent man står. 45 grader låter spontant som en ganska "bredbent" vinkel. Det viktiga är dock som sagt att knäna följer fotriktningarna.

manlix
2004-05-17, 22:02
Oj, det var brett.Jag brukar köra en sådär 40cm mellan hälarna. Och sen fötterna vinklade ungefär 30 grader. Men det kanske är väldigt individuellt. För mig känns det väldigt bra att köra så här. Och jag kommer hela vägen ner.

Åse Columbus
2004-05-18, 08:42
egentligen så ska man göra så här ...

för att stå så naturligt som möjligt för din kropp..

hoppa upp i luften....o landa ....så som du nu står är en bra utgångspunkt:cool:

Fultjack
2004-05-18, 08:53
jag har ett litet mysko problem i knäböjen. Jag vill alltid lyfta på fötterna typ då jag pressar upp, och så har jag svårt att hitta nån fotställning som känns rätt

Åse Columbus
2004-05-18, 08:55
Originally posted by Fultjack
jag har ett litet mysko problem i knäböjen. Jag vill alltid lyfta på fötterna typ då jag pressar upp, och så har jag svårt att hitta nån fotställning som känns rätt

se ovan:thumbup:

z_bumbi
2004-05-18, 09:16
Åse: Det beror väl på hur man är van att hoppa hur man hamnar? Har man behov av att ha balans för en idrott så breddar man ju automatiskt fotställningen vid landningen, vill man bara hoppa högt så får man extremt smalt osv.

Jag har testat och jag hamnar i alla fall väldigt långt från min utgångställning i böjen. :)