handdator

Visa fullständig version : Kinamat?

framelake
2004-05-16, 16:35
Tja alla! Jag är 17 år och ny på forumet. det bör tilläggas att jag är lite färsking på det här med gym, men jag brukar köra armhävningar och situps regelbundet. Har även börjat springa.

Min fråga: är Kinamat bra ur näringssynpunkt när man tränar?

Yooo
2004-05-16, 16:45
Kinamat kan ju innebära allt från svampsoppa till friterad anka eller vårrullar. Basen i det kinesiska köket är ju ris, gärna jasminris med tokhögt GI och friterade prylar vilket inte är något att hejja för. Men självklart finns det alternativ innom kinamat som kanske inte är så dumma.... :eating:

kinamat är gott

Callister
2004-05-16, 16:51
Kina mat är farligt gott.
Men det behöver inte vara så onyttigt, om man inte bryr sig så mkt om GI är riset helt okej, sen behöver man inte ta friterat till.. osv

King Grub
2004-05-16, 16:55
Du får nog definiera vad du menar med "kinamat" för att få ett vettigt svar. :)

Det är som att fråga om italiensk mat är bra när man tränar, men det kan du vara allt från pasta med skinksås (som är bra) till fettdrypande pizza (som inte är det).

framelake
2004-05-16, 22:58
Tänkte mest på kyckling Shezuan, mitt favoritmål av kinamat! :D

supremo
2004-05-16, 22:59
Originally posted by framelake
Tänkte mest på kyckling Shezuan, mitt favoritmål av kinamat! :D
Och den innehåller?

Prankie
2004-05-16, 23:16
Det är ganska mycket fett i kyckling med starksås. Oftast använder kinaresturanger i Sverige rapsolja så det är inte onyttiga fett, men äter du det för många gånger så går du upp i vikt.

skaparn
2004-05-17, 14:57
Är Sushi kinamat? Eller är det något annat asiatiskt land som hävdar rätten till det, såsom Japan?

Hursomhelst så är det inte så pjåkig mat, kanske lite väl mycket ris/fiskbit, men då är det bara att gå på en buffet, ta ett helt gäng och pilla lite.

supremo
2004-05-17, 18:00
Originally posted by skaparn
Är Sushi kinamat? Eller är det något annat asiatiskt land som hävdar rätten till det, såsom Japan?

Hursomhelst så är det inte så pjåkig mat, kanske lite väl mycket ris/fiskbit, men då är det bara att gå på en buffet, ta ett helt gäng och pilla lite.

Det är en japansk maträtt.

Det borde ju vara rätt hyffsat okej, eftersom det är fisk och ris typ, eller?