handdator

Visa fullständig version : Tråden angående arbetssituationen under och efter Corona-pandemin


Langster
2020-03-18, 21:33
Jaha... nu jobbar jag hemifrån vilket är skönt på sitt sätt, men man märker ju även att det blivit rejält mycket mindre att göra också.
Fick ett mail på kvällen från VD om att man planerar att de anställda ska gå ned i arbetstid under 6 månader framöver enligt tillväxtverkets riktlinjer https://tillvaxtverket.se/om-tillvaxtverket/samlad-information-om-covid-19/korttidspermittering.html
Det är ju inte så illa kanske, speciellt inte om jag fortsatt kan jobba hemifrån, spar massor av pengar på att inte pendla. Och det är nog smart att strama åt snabbt nu.
Samtidigt hör man om massvarsel och uppsägningar på andra företag. Detta kommer att ha svåra och långdragna konsekvenser för privatpersoner, företag och samhället i stort. Större än de flesta anar tror jag.

Hur är just ni drabbade och hur ser det ut på era arbetsplatser nu och framöver? Vilka åtgärder tas?

Diomedea exulans
2020-03-18, 21:35
Går i privatskola, all undervisning sker på distans. Mängden plugg är typ normal. (Hoppas detta inte räknas som off topic då det rent tekniskt inte är arbete.)

Starke75an
2020-03-18, 21:37
Sjukt många sjuka på jobbet nu. Säkert 30% hemma.

Magnus N
2020-03-18, 21:38
Elektriker, ingen direkt påverkan än. mer än att jobb på ålderdomshem och liknande är stoppade i mångt.

Skulle tro att våran bransch kommer känna av det fördröjt jämfört med de inom turism, butik etc.

Langster
2020-03-18, 21:41
Sjukt många sjuka på jobbet nu. Säkert 30% hemma.

Så, är de sjuka eller lata, det är frågan?

oath5
2020-03-18, 22:20
Så, är de sjuka eller lata, det är frågan?

Många passar på nu, tyvärr :d

Scratch89
2020-03-18, 23:07
Jag jobbar på en stor anläggning med gym, pass, spa, PT, fysioterapi osv. De verkar vilja hålla öppet så länge som möjligt. Vet ej hur hårt vi blir drabbade då jag antar att majoriteten av intäkterna kommer från fasta månadskostnader, men det förloras nog en del pengar i behandlingar, entreer och liknande. Ej hört något om att skära ner personal.

trädgårdsmöbel
2020-03-18, 23:53
Är det nu välfärdssamhället går i graven, fast med höjd skatt?

blåvitt
2020-03-19, 07:28
Är det nu välfärdssamhället går i graven, fast med höjd skatt?

Jag tror på en revival. Privatiseringar och nedskärningar ger uppenbarligen inte den beredskap vi behöver, dags att sätta samhället framför ekonomin igen.

Snubben
2020-03-19, 08:09
Organisation på 600personer. Ungefär 15 på plats, krisorganisation samt chef för funktionskritiska delar av verksamheten.

Går dock på FL på måndag, snacka om bra tajming.

Gregow
2020-03-19, 08:16
Jag tror på en revival. Privatiseringar och nedskärningar ger uppenbarligen inte den beredskap vi behöver, dags att sätta samhället framför ekonomin igen.
Vården är lika privatiserad som bilindustrin i Tyskland på 30-talet...

spas
2020-03-19, 09:27
Hela mitt team är beordrade att jobba hemifrån. Blir rätt segt och ensamt när det samtidigt är kaos och rätt lite att göra.

Däremot kan man byta stressiga bilköer mot en promenad till skola/dagis med barnen och ändå vara med på morgonens videomöte. Det är något jag nog kommer försöka ta med i vardagen även när denna soppan lagt sig.

Frantic
2020-03-19, 10:18
Jobbar som brandman så jag kan så klart inte jobba hemifrån. Vi är förbjudna att äta lunch ute och får inte ta emot besök på stationen. Alla hantverkarbesök och liknande som inte är nödvändiga för driften är avbokade. Även vissa utbildningar är avbokade för att kunna få ihop bemanningen då många är sjuka.

Vi har fått instruktioner om att det är bättre att låta våra sambos vara hemma om skolorna stänger då vi har ett "samhällsviktigt" arbete.

Även lite nya rutiner och utrustning vid sjukvårdsfall där Covid-19 kan misstänkas.

Snubben
2020-03-19, 10:19
Jobbar som brandman så jag kan så klart inte jobba hemifrån. Vi är förbjudna att äta lunch ute och får inte ta emot besök på stationen. Alla hantverkarbesök och liknande som inte är nödvändiga för driften är avbokade. Även vissa utbildningar är avbokade för att kunna få ihop bemanningen då många är sjuka.

Vi har fått instruktioner om att det är bättre att låta våra sambos vara hemma om skolorna stänger då vi har ett "samhällsviktigt" arbete.

Även lite nya rutiner och utrustning vid sjukvårdsfall där Covid-19 kan misstänkas.

Du borde väl vara en av de som kommer kunna nyttja när de inför barnomsorg för de med samhällskritiska jobb.. ?

Diomedea exulans
2020-03-19, 10:40
Jobbar som brandman så jag kan så klart inte jobba hemifrån. Vi är förbjudna att äta lunch ute och får inte ta emot besök på stationen. Alla hantverkarbesök och liknande som inte är nödvändiga för driften är avbokade. Även vissa utbildningar är avbokade för att kunna få ihop bemanningen då många är sjuka.

Vi har fått instruktioner om att det är bättre att låta våra sambos vara hemma om skolorna stänger då vi har ett "samhällsviktigt" arbete.

Även lite nya rutiner och utrustning vid sjukvårdsfall där Covid-19 kan misstänkas.

Blir det fler eller färre larm i sådana här tider? Jag tänker att "det blir mer stress --> fler olyckor --> fler larm", men samtidigt kan man resonera "folk chillar mer --> färre olyckor --> färre larm"...

Frantic
2020-03-19, 11:11
Du borde väl vara en av de som kommer kunna nyttja när de inför barnomsorg för de med samhällskritiska jobb.. ?

Stämmer. Om jag hade haft barn :)

Blir det fler eller färre larm i sådana här tider? Jag tänker att "det blir mer stress --> fler olyckor --> fler larm", men samtidigt kan man resonera "folk chillar mer --> färre olyckor --> färre larm"...

Färre skulle jag nog vilja påstå.

delta_mats
2020-03-19, 11:41
Vi jobbar på som vanligt. Har inte märkt av några förändringar ännu. Kör godståg.

Trapz
2020-03-19, 11:57
Jobbar på finansbolag. Skulle tro att ca hälften eller lite mer av ca 230 anställda jobbar hemifrån. Min avdelning på 10 personer har fått delas upp i mindre grupper och sitter på olika platser i huset, får ej äta lunch tillsammans etc. Har extern matsal i samma byggnad, utomstående folk får sitta på en sida och vi anställda på den andra. Får ej ta mat själv. Inga möten så långt det går med externa besökare.

De som känner sig minsta sjuk får ej komma in och ska stanna hemma minst 14 dagar.

Flickvän som jobbar i läkemedelsbranschen, dock kontorsråtta, är beordrad att jobba hemifrån sedan den här veckan.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Blomkål
2020-03-19, 13:09
Var sjuk mån-fre förra veckan och jobbar nu hemifrån sedan i måndags. Har inte ett skit att göra. Är ungefär som att vara ledig men håller mig nära hemmet på dagarna om jag skulle behöva vara vid datorn.

d1anny2
2020-03-19, 13:15
Jag tror på en revival. Privatiseringar och nedskärningar ger uppenbarligen inte den beredskap vi behöver, dags att sätta samhället framför ekonomin igen.[emoji1360][emoji1531]
Hoppats och tänkt likadant

stridis
2020-03-19, 13:19
Jag tror på en revival. Privatiseringar och nedskärningar ger uppenbarligen inte den beredskap vi behöver, dags att sätta samhället framför ekonomin igen.

Intersektionell feminism hand i hand med nyliberalism har fallerat nu får vi återgå till mer konservatism som förespråkat beredskapen vi hade behövt.

trädgårdsmöbel
2020-03-19, 13:24
Jag tror på en revival. Privatiseringar och nedskärningar ger uppenbarligen inte den beredskap vi behöver, dags att sätta samhället framför ekonomin igen.

Vadan denna optimism? Jag tror på fler nedskärningar, sämre välfärd och privatiseringar fast med samtidigt höjda skatter. Något för borgarna med privatiseringar, något för sossarna med höjda skatter= Alla glada.

blåvitt
2020-03-19, 14:07
OnT så jobbar jag inom turism och varje dag kommer en våg med avbokningar. Går mer eller mindre och väntar på uppsägning, hoppas att folk vågar sig ut på fjället till sommaren annars blir jag nog bankrutt

Wain
2020-03-19, 14:26
Forskning gentemot lantbruk.

En del möten inställda och en del andra tas över datorn så det blir lite effektivare arbete. I övrigt jobbas det på som vanligt. Vårsådden snart på gång.

Skall bli spännande att se om folk börjar inse värdet i inhemsk produktion av mat och råvaror (skulle dock inte tro att det är sannolikt).

Kev88
2020-03-19, 14:28
Jag jobbar inom vården (stödboende), så det har snarare blivit mer arbete då flera är hemma, konstigt nog så har det inte införts restriktioner mot besök, trots att en av de boende ligger i riskgruppen, jag väldigt tveksam om hen hade klarat av en lunginflammation.

r1kkie
2020-03-19, 14:42
Mekkonstruktör på företag som tillverkar krigsmateriel.

Lite fler borta än vanligt men är förmodligen för det uppmuntras att vara hemma om man bara är lite krasslig. Fortfarande full fart men så är det ganska speciella produkter och kunder. :)

Petoria
2020-03-19, 14:52
Jobbar i Köpenhamn. Startup inom transportbranschen, med ca 80 anställda. Går sådär för företaget just nu, så bara 20 som jobbar just nu. Resten är hemma med full lön, danska regeringen går in och hjälper.

Jag är en av de som fortfarande jobbar och har jobbat hemifrån sedan den 12:e.

Agitator
2020-03-19, 16:35
Vi jobbar på som vanligt. Har inte märkt av några förändringar ännu. Kör godståg.

Skoj jobb. Vilket bolag kör du för? Märker du av något?

delta_mats
2020-03-19, 16:43
Skoj jobb. Vilket bolag kör du för? Märker du av något?

Kör för Green Cargo. Vi har inte märkt av något ännu, men är ju möjligt att det blir minskade volymer framöver om företag stänger ner eller går ner i arbetstid.
Hos oss är det möjligtvis lite fler sjukskrivningar också då alla med minsta symtom såklart ska stanna hemma. Men knappt märkbart än så länge.

Dock så är det ju ett måste att leveranser ska fram för att Sverige inte ska stanna av. Så vi sitter tämligen säkert.

mij82
2020-03-19, 17:20
Jobbar på ambulansen, såatte jodå, går ju inte arbetslös...

Ett Orm
2020-03-19, 17:33
Jobbar inom bildelsindustrin så det dröjer nog inte innan man får knalla hem. De första går hem med lön på måndag, för mig tar det nog nån vecka till.

Stoltz
2020-03-19, 18:20
Är frontendutvecklare. Det märks mest av att våra kunder står väldigt stilla, och det ger ju i sin tur att vi står lite stilla. Som tur är så hade vi projekt planerade som inte påverkas av situationen ännu, men sådant här skapar ju ringar på vattnet en bra bit in i framtiden.

Vi har väl mer eller mindre gett alla fria händer att jobba hemifrån, så vill man jobba hemifrån så gör man det, jobbar man på kontoret så gör man det. Jag tar chansen och varierar lite för att få omständigheterna att fungera så bra de kan.

Klein
2020-03-19, 18:35
Jag tror på en revival. Privatiseringar och nedskärningar ger uppenbarligen inte den beredskap vi behöver, dags att sätta samhället framför ekonomin igen.

Privatisering av bolag och infrastruktur som byggts upp med offentliga medel är i princip alltid fel. Med detta sagt så är det stora problemet att företag och privatpersoner har för mycket skulder och för lite besparingar. Uteblir intäkterna en månad så går hela skiten i sank. Man blir ju lite rädd för att A) folk kommer att få svårt att få ut de få besparingar de har ur bankerna och B) storfinans kommer att beslagta en massa privat egendom när låneavbetalningarna slutar komma in.

Det är såldes dags att införa ockerförbud och därmed uppmuntra till besparingar så att folk har så de klarar sig under en regnig dag eller två. Som det står i bibeln: Kärleken till pengar är roten till allt ont.

Määng
2020-03-19, 19:23
Jobbar i MedTech-branschen. Märker ingen skillnad alls annat än att det städas mer och att man ska stanna hemma om man har nåt symptom på förkylning. Men det hänger i luften att alla som kan jobba hemifrån ska göra det, blir nog så när som helst nu.

Adama
2020-03-19, 20:23
Programmerare. Valfritt om vi vill jobba på kontoret eller hemma. De flesta är hemma. Produktiviteten har nog ökat, kodar hela dagarna nonstop utan raster eller dösnack. Företaget är i princip opåverkat.

trädgårdsmöbel
2020-03-19, 21:36
Jag är lite sugen på att fejka Corona och sjukskriva mig. Men gissningsvis hade det lett till att den dagen jag inte får vara fejksjuk längre kommer jag få Corona och ändå behöva gå till jobbet med Corona och smitta ner alla.

TranceII
2020-03-19, 22:03
Jag är lite sugen på att fejka Corona och sjukskriva mig. Men gissningsvis hade det lett till att den dagen jag inte får vara fejksjuk längre kommer jag få Corona och ändå behöva gå till jobbet med Corona och smitta ner alla.

Du kan fejka förkylning, det är ingen som tar någon risk nu. Fast i och för sig du jobbar med sjukvård va så du skulle eventuellt bli testad?

trädgårdsmöbel
2020-03-20, 00:14
Du kan fejka förkylning, det är ingen som tar någon risk nu. Fast i och för sig du jobbar med sjukvård va så du skulle eventuellt bli testad?

Nej inte direkt med sjukvård, jag är boendestöd på ett gruppboende för psykiskt sjuka. Så jag hade inte blivit testad....tror jag med 95% säkerhet. Vi har inte haft ett fall här än.

Men just det där är jag rädd för, en svårartad fejkförkylning om jag åker på det nu, då blir det dumt att följa upp det med att bli sjuk på riktigt.

Hemi
2020-03-20, 06:37
Har inte mycket till jobb eller karriär numera men jag har hjälpt hemlösa på senaste tiden genom kyrkan, de enda som ärligt verkar bry sig eftersom de är där, på gatan och gör någonting.

Blev så eftersom jag minns hur jag blev hemlös senast jag bodde i Sverige, det var lärorikt. Det har förändrats mycket nu med Corona. Man skall hålla sig inne men när man går ut på stan ser man bara hemlösa vagga omkring.

Livet verkar inte ha ändrats mycket för dem på ett sätt men på ett annat så har det det. Allt är stängt. Det är som i en del större stöder med många hemlösa att kl 22 går den arbetande massan hem och lägger sig och de hemlösa vaggar kvar på gatorna fram som spöken i mörkret.

muddler
2020-03-20, 10:07
På min arbetsplats varslas alla behovsställda, enligt ledningen kommer vi öppna i begränsad upplaga under slutet på nästa vecka. Mer vet jag inte.

Läskeblask
2020-03-20, 14:10
Inte påverkat dagsjobbet men mitt privata lilla vaktföretag har 0 jobb

StarkaUlf
2020-03-20, 14:13
Sitter otroligt säkert. Vi har ingen minskad efterfrågan, en del efterfrågar mer t.o.m

Men jag tycker så fruktansvärt synd om alla som drabbas. Fy fan att så många ska behöva tappa sina jobb pga ett virus.

d1anny2
2020-03-20, 14:48
Och där stängde hela Volvo i sex veckor...

Ett Orm
2020-03-20, 15:23
Jobbar inom bildelsindustrin så det dröjer nog inte innan man får knalla hem. De första går hem med lön på måndag, för mig tar det nog nån vecka till.

Update: Japp, en vecka till sen klappar vi igen i minst två veckor.

Bifftek
2020-03-20, 15:29
Blev uppsagd precis p.g.a arbetsbrist. Någon som vet vad som gäller om jag har rätt till ersättning? Hade skrivit på ett kontrakt, jobbade några pass och fått ett schema.

d1anny2
2020-03-20, 15:38
Blev uppsagd precis p.g.a arbetsbrist. Någon som vet vad som gäller om jag har rätt till ersättning? Hade skrivit på ett kontrakt, jobbade några pass och fått ett schema.Jobbade du heltid? Med i fack och A-kassa?

Bifftek
2020-03-20, 15:51
Jobbade du heltid? Med i fack och A-kassa?

Anställningsformen på mitt avtal är "enstaka dagar" men jag har ett schema fram till augusti på 30-40 timmar i veckan. Är inte medlem i facket men jobbet har kollektivavtal med Unionen.

d1anny2
2020-03-20, 15:53
Anställningsformen på mitt avtal är "enstaka dagar" men jag har ett schema fram till augusti på 30-40 timmar i veckan. Är inte medlem i facket men jobbet har kollektivavtal med Unionen.Då har jag svårt att säga vad som gäller. I värsta fall har du inte rätt till mkt. I bästa fall 80% av lönen. Är du med i A-kassa?
Bästa vore att kolla med unionen. Men de lär inte svara då du inte är medlem. Hör med kollegor?

Plasttiger
2020-03-20, 18:22
Du kan fejka förkylning, det är ingen som tar någon risk nu. Fast i och för sig du jobbar med sjukvård va så du skulle eventuellt bli testad?

Ungefär som att tipsa om att du kan plundra ICA eller ta med dig några av cyklarna hem..

Plasttiger
2020-03-20, 18:27
Insider-trading verkar vara en smart idé
As Intel chairman, @SenatorBurr
got private briefings about Coronavirus weeks ago.

Burr knew how bad it would be. He told the truth to his wealthy donors, while assuring the public that we were fine.

THEN he sold off $1.6 million in stock before the fall.

He needs to resign.
https://twitter.com/aoc/status/1240759241847308293

Bailah
2020-03-20, 18:46
Jobbar inom livsmedel och där kör det på.

G.W
2020-03-20, 18:51
Insider-trading verkar vara en smart idé

https://twitter.com/aoc/status/1240759241847308293

OMG vi måste välja Bernie på grund av detta. Feel the beeeerrrn!!

Ladugårdsdörr
2020-03-20, 19:36
En månads permittering med full lön. Har hemgym, så livet leker med andra ord!

Langster
2020-03-20, 20:25
Hmm, orderingången fick sig en ordentlig törn förra veckan, men de senaste dagarna känns det faktiskt som att det återhämtat sig, har rätt mycket att göra nu. Det blir ju t.o.m lite merförsäljning pga pandemin.

... och tanken är att vi ska gå ned på 60% från vecka 14, antagligen blir det så även om orderingången återhämtat sig, som en säkerhetsåtgärd. Hur ska det då bli? Antar att man kommer att få jobba 100% på ”60%”... Flexkontot övertrasseras och går till råttorna.

60% förvånade mig, 80% kunde jag tänka mig, men 60, liksom vad är det? Inte ens 5 timmar om dagen?! Jag kommer inte kunna göra ett bra jobb på den tiden.

Men ärligt talat blir det antagligen en längre dip när allt har lagt sig.

r1kkie
2020-03-20, 20:34
Blev uppsagd precis p.g.a arbetsbrist. Någon som vet vad som gäller om jag har rätt till ersättning? Hade skrivit på ett kontrakt, jobbade några pass och fått ett schema.

Bör stå i avtalet.
Att det finns ett schema har ingen betydelse.

Langster
2020-03-20, 20:40
Bör stå i avtalet.
Att det finns ett schema har ingen betydelse.

Han menar nog från staten, och jag har noll koll egentligen, men jag tror inte staten kommer att gå in med några speciella stöd för enskilda personer som blivit av med jobbet som följd av Corona, stödet man kommer att ge är till företagen, så att de inte ska gå omkull och behöva avskeda alla anställda.

Langster
2020-03-20, 20:44
Bör stå i avtalet.
Att det finns ett schema har ingen betydelse.

Och ja, schema har alla tills de inte har något jobb längre. Enligt mitt schema som heltids/tillsvidareanställd så ska jag jobba 38 timmar i veckan varje vecka tills jag går i pension. Det betyder ju inte att jag inte kan bli uppsagd.

Plasttiger
2020-03-20, 21:15
Allt är förlåtet
While the ever-growing coronavirus (COVID-19) pandemic has led to movies and shows around the globe being delayed or put on hold, Game of Thrones author George RR Martin reveals self-isolation has given him more time to work on his next book.
https://www.cbr.com/grrm-coronavirus-more-work-on-asoiaf/

r1kkie
2020-03-20, 22:52
Han menar nog från staten, och jag har noll koll egentligen, men jag tror inte staten kommer att gå in med några speciella stöd för enskilda personer som blivit av med jobbet som följd av Corona, stödet man kommer att ge är till företagen, så att de inte ska gå omkull och behöva avskeda alla anställda.

Då äre a-kassa, alfa-kassa eller socialbidrag. Något annat existerar inte i nuläget. Krispaketen staten sagt dem ska ge är till företag för att dem inte ska säga upp dem. Blir du uppsagd blir det den vanliga vägen.